text_structure.xml
20.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Witam państwa posłów i gości obecnych na miejscu oraz łączących się z nami.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Informuję, że dzisiejsze posiedzenie zostało zwołane na podstawie art. 198j ust. 2 regulaminu Sejmu przez marszałka Sejmu po zasięgnięciu opinii przewodniczących komisji i będzie prowadzone z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej umożliwiających porozumiewanie się na odległość.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">W celu sprawdzenia łączności i kworum proszę państwa posłów o przygotowanie się do głosowania. Informuję, że posłowie członkowie komisji obecni na sali obrad głosują przy użyciu urządzenia do głosowania za pomocą legitymacji poselskiej, nie logują się w systemie komunikacji elektronicznej, nie używają tabletów. Czy wszyscy gotowi? Maszyny gotowe? Maszyniści też? Do tych, którzy nas oglądają: Jeszcze chwileczkę, jeszcze nie zaczęliśmy głosować. Jesteśmy gotowi. Szanowni państwo, bardzo proszę o zatwierdzenie obecności na posiedzeniu komisji. Sprawdzamy kworum.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Stwierdzam kworum. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Posłom oraz gościom łączącym się zdalnie przypomnę, że przed posiedzeniem otrzymaliście państwo instrukcję zgłoszenia się do dyskusji i zabrania głosu w trakcie posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Porządek dzienny posiedzenia obejmuje rozpatrzenie zgłoszonych w czasie drugiego czytania poprawek do projektu ustawy o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw (druki nr 679 i 730). Przechodzimy do realizacji porządku dziennego. Zostały zgłoszone poprawki. Bardzo proszę przedstawicielkę wnioskodawców o zaprezentowanie poprawki pierwszej.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#KrystynaSzumilas">Pierwsza poprawka dotyczy wykreślenia w art. 75 ust. 2a nieostrej definicji, na podstawie której można pociągnąć nauczyciela do odpowiedzialności przed komisją dyscyplinarną. Środowisko nauczycielskie bardzo mocno postulowało, aby dookreślić tę definicję. Niestety dookreślenia w tej nowelizacji nie ma. Dlatego proponujemy wykreślenie tego punktu. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję bardzo. Czy mogę prosić pana ministra Piontkowskiego o wyrażenie opinii na ten temat?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#DariuszPiontkowski">Jesteśmy przeciwni tego typu poprawce. Tak naprawdę chodzi tutaj o to, aby dyrektor nie mógł zgłosić się nawet do rzecznika dyscyplinarnego, z podejrzeniem popełnienia przez nauczyciela czynu naruszającego prawo i dobro dziecka. Tak że jesteśmy przeciwni tej poprawce.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję. Bardzo proszę, poseł Zieliński.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#TomaszZieliński">Pani przewodnicząca, zgłaszam sprzeciw do tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję. Biuro Legislacyjne?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#AleksandraWolnaBek">Szanowni państwo, jeżeli chodzi o poprawkę pierwszą, mamy dwie uwagi. Mianowicie poprawka polegająca na uchyleniu ust. 2a w art. 75 naszym zdaniem nie ma konsekwencji w ustawie matce. Potrzebna byłaby jeszcze korekta art. 91d w pkt 3. Jeżeli natomiast chodzi o samo głosowanie, chcemy zwrócić uwagę na to, iż naszym zdaniem poprawka pierwsza jest dalej idąca, gdyż polega na uchyleniu całego ust. 2a, natomiast poprawka druga dotyczy tylko fragmentu i modyfikacji treści w ust. 2a, więc przyjęcie, czy pozytywne zaopiniowanie, poprawki pierwszej będzie oznaczało negatywną rekomendację dla poprawki drugiej. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję bardzo. Są z nami jeszcze goście. Czy chcieliby zabrać głos? Dobrze. Szanowni państwo, pani przewodnicząca, coś jeszcze?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#KrystynaSzumilas">Nie, już wszystko.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Głosujemy?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#KrystynaSzumilas">Głosujemy, tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękujemy. Wobec tego przechodzimy do głosowania poprawki pierwszej zgłoszonej przez klub Koalicji Obywatelskiej. Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki nr 1? Głosujemy. Dziękuję. Kto jest przeciw? Teraz głosujemy przeciw poprawce. Dziękuję. Kto się wstrzymał? Dziękuję. Proszę o wyniki. Głosowało 53 posłów: za 21 osób, przeciw 29, wstrzymało się 3 posłów. Stwierdzam, że komisje odrzuciły poprawkę i będą wnosić o jej odrzucenie.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Przechodzimy do poprawki drugiej. Bardzo proszę, pani poseł Krystyna Szumilas.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#KrystynaSzumilas">Ponieważ pierwsza poprawka została zaopiniowana negatywnie, proponujemy doprecyzowanie definicji dobra dziecka. Chodzi o to, żeby nie było to interpretowane bardzo szeroko, ponieważ może to prowadzić do nadużyć. Obecnie jesteśmy w sytuacji, w której wiemy, że minister edukacji i nauki bez żadnego trybu żąda od kuratorów zbierania donosów na nauczycieli, uczniów, studentów, nauczycieli akademickich. Naszym zdaniem nadużyciem jest tak szerokie zdefiniowanie spraw, za które nauczyciel może być powołany czy ukarany przez komisję dyscyplinarną. Dlatego proponujemy doprecyzowanie tej definicji. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję. Bardzo proszę, Ministerstwo Edukacji Narodowej, pan minister Dariusz Piontkowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#DariuszPiontkowski">Szanowni państwo, przepis ten odnosi się do uczelni i pracowników akademickich, stąd nie wiem, skąd uwagi pani poseł Szumilas. Po drugie definicja ta występuje w prawie od 2004 r. Dotąd nie zauważyłem, żeby były z tym jakieś poważniejsze problemy, a przecież występuje ona w przepisach innych ustaw. Sądy wyraźnie wskazują na to, że bardzo trudno jest doprecyzować to pojęcie, stąd proponujemy pozostawienie definicji, która funkcjonuje i jest już utrwalona w polskim systemie prawnym.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję. Biuro Legislacyjne?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#AleksandraWolnaBek">Szanowni państwo, jeśli chodzi o tę poprawkę, Biuro Legislacyjne ma pewne wątpliwości co do tego, czy zmiana tylko w zdaniu drugim spowoduje uzyskanie celu, o którym mówiła pani poseł, gdyż w pierwszym zdaniu nadal zostaje „prawa i dobro dziecka”. Mamy pewne wątpliwości. Pewnie należałoby to przeanalizować. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję. Czy chce pani odnieść się do tej opinii? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#KrystynaSzumilas">Panie ministrze, jest oczywiste, że rozmawiamy o przepisach dotyczących nauczycieli. Wspomniałam o szkolnictwie wyższym, ponieważ daje to szerszy obraz i oddaje intencje ministra edukacji i nauki. Jeżeli chodzi o uczelnie wyższe, będziemy mieli jeszcze trzecią poprawkę, natomiast sformułowanie „prawa i dobro dziecka” w ustawie Karta nauczyciela ukazało się w 2019 r. i jak pan minister dobrze wie, nauczyciele i związki nauczycieli od samego początku postulowały o to, żeby ten nieostry przepis doprecyzować. Stąd nasza poprawka. Podtrzymujemy to, że chcemy, aby taki zapis znalazł się w ustawie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję bardzo. Jeszcze pan poseł Zieliński. Rozumiem, że zgłasza pan sprzeciw?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#TomaszZieliński">Tak, zgłaszam sprzeciw i jednocześnie powiem dwa słowa. Mamy orzeczenie Sądu Najwyższego. Jest to włączone do materiałów do tej ustawy. Właśnie zawężenie tego katalogu spraw może spowodować, że jeżeli wyrzucimy „dobro dziecka”, niektóre sprawy będą bezkarne. Tak naprawdę jest to więc niecelowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję. Czy goście chcą się z nami połączyć? Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PiotrBorys">Chciałbym jeszcze uzupełnić. Rzeczywistość jest niezwykle dynamiczna i po ostatnich wydarzeniach dotyczących kwestii interpretacji, o których wspomniała pani minister Szumilas, uważam, że poprawka ta jest niezwykle uzasadniona. Ona pozwoli później sądom rozstrzygać. W momencie, kiedy państwo wkracza w przestrzeń wolności i godności, trzeba się bronić, być może również w sądach. Zmiany te powinny pozwolić na to, żeby podobne działania ze strony ministerstwa edukacji dotyczące wydarzeń związanych z kontrolą przestrzeni osobistej, poglądów i wolności więcej nie miały miejsca. Jest to więc w pełni uzasadniona poprawka i dlatego gorąco będziemy ją wspierać. Jest ona dalej idąca, bo praktyka ostatnich tygodni w tym przedmiocie okazała się fatalna.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję. Rozumiem, że możemy przejść do głosowania, tak? Czy ktoś się łączy? Nikt się z nami nie łączy. Czy pan minister chce jeszcze zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#DariuszPiontkowski">Tak, jeżeli można.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#DariuszPiontkowski">Po raz kolejny chcę powtórzyć, że te przepisy w ustawie Karta nauczyciela pojawiły się już w 2004 r. To, co mówi pani Szumilas, jest kłamstwem lub niewiedzą. Po drugie w przepisach kodeksu rodzinnego funkcjonuje to od lat 60. W ratyfikowanych przez Polskę przepisach i umowach międzynarodowych to pojęcie również występuje. Sądy wyraźnie wskazują, że jest to pojęcie nieostre. Trudno je zdefiniować, doprecyzować. Stworzenie katalogu może ograniczyć ochronę praw dziecka. To, co mówił pan poseł Borys, w ogóle nie odnosi się do tego fragmentu. Na siłę próbują państwo interpretować wydarzenia, które dzisiaj mają miejsce na ulicach, odnosząc się do przepisów ustawy Karta nauczyciela, która w ogóle się z tym nie wiąże. Po raz kolejny naginają państwo rzeczywistość. Jesteśmy za odrzuceniem tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję bardzo. Szanowni państwo, przechodzimy do głosowania. Wszyscy gotowi? Urządzenia gotowe. Głosujemy nad poprawką drugą złożoną przez Klub Parlamentarny Koalicja Obywatelska. Bardzo proszę. Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki drugiej? Kto z państwa jest przeciw? Głosujemy przeciw poprawce. Kto się wstrzymał? Jesteśmy gotowi? Dziękuję. Proszę o wyniki. Głosowało 60 posłów: za 27, przeciw 31, wstrzymało się 2 posłów. Dziękuję. Stwierdzam, że komisje odrzuciły poprawkę i będą wnosić o jej odrzucenie.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Przechodzimy do poprawki trzeciej. Bardzo proszę, pani poseł Krystyna Szumilas.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#KrystynaSzumilas">Pani przewodnicząca, jest prośba pana Krzysztofa Baszczyńskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Tak, to zaraz, w dyskusji.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#KrystynaSzumilas">Dobrze, to najpierw uzasadnię poprawkę. Poprawka dotyczy zlecania uczelniom wyższym badań w związku z przekazaną przez pana ministra nauki i szkolnictwa wyższego informacją dotyczącą tego, że będzie odbierał granty uczelniom, których rektorzy pozwolili na tzw. godziny rektorskie w czasie strajku kobiet. Proponujemy, żeby przepis ten uzupełnić o zapis mówiący o tym, że granty mają być zlecane w ramach konkursu, aby nie była to jednoosobowa decyzja ministra edukacji i nauki, aby nie było to narzędzie do karania uczelni, które korzystają ze swojej autonomii.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję. Panie ministrze, bardzo proszę o opinię.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#DariuszPiontkowski">Jesteśmy przeciw, podobnie jak podczas wcześniejszych obrad komisji. Inne przepisy, m.in. ustawa o zamówieniach publicznych, regulują te kwestie i nie ma potrzeby, aby ponownie pisać o tym w tym fragmencie ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję. Państwo posłowie, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#TomaszZieliński">Zgłaszam głos przeciwny do tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję. Bardzo proszę, panie Piotrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PiotrBorys">Bardzo dziękuję, pani przewodnicząca Mirosławo. Ja również chciałbym poprzeć tę poprawkę. Podobnie jak w poprzedniej, w tej poprawce chodzi o intencję uniezależnienia wpływu ministerstwa edukacji i nauki w celu wywołania określonej presji, mówiąc wprost: presji ekonomicznej, w tym przypadku na uczelniach, jako formę kary za manifestowanie określonych poglądów. Przypomnę, że szczególnie uczelnie wyższe posiadają święte prawo do autonomii. W momencie, kiedy w trakcie grantu ktoś dokonuje próby wywarcia presji ograniczeń finansowych, tryb konkursowy jest elementem bezpieczeństwa uniemożliwiającym odebranie określonych środków finansowych na funkcjonowanie uczelni. Byłby to element rewanżu politycznego czy braku zgody na tę właśnie przestrzeń autonomii, która, podkreślam raz jeszcze, jest świętym prawem wszystkich uczelni na całym świecie. Dlatego poprawka ta jest w pełni uzasadniona.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję. Rozumiem, że teraz głos chciałby zabrać pan przewodniczący Baszczyński? Łączymy się telefonicznie. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#KrzysztofBaszczyński">Dzień dobry. Pani przewodnicząca, bardzo dziękuję za udzielenie mi głosu. Zdaję sobie sprawę z tego, że poprawka nr 2 została już przegłosowana, ale ponieważ wszystko jest rejestrowane, to myślę, nie tylko myślę, ale jestem przekonany, że dla prawdy związanej z brzmieniem tego artykułu należy po pierwsze powiedzieć, że tak, prawdą jest, panie ministrze, że od 2004 r. istnieje taki zapis, tylko że zapis ten był powiązany z karami porządkowymi. W 2019 r. kary porządkowe zniknęły i w związku z tym przy tak wąskiej definicji ograniczającej się do słów „dobro dziecka” pani poseł zaproponowała rozwiązanie, w związku z którym od dłuższego czasu mówimy, że skoro nie ma kar porządkowych, a są od razu kary dyscyplinarne, trzeba zdefiniować, co kryje się pod pojęciem dobra dziecka. Pan poseł, który był tej poprawce przeciwny, chyba po prostu jej nie przeczytał, bo jest to poprawka rozszerzająca, a nie zawężająca.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#KrzysztofBaszczyński">Pani przewodnicząca, bardzo dziękuję za udzielenie głosu. Będziemy próbowali. Jeszcze jest trzecie czytanie. Możliwe, że posłowie zreflektują się. Jest jeszcze Senat i będziemy próbowali tę sprawę zmienić. Taki zapis może powodować nadużycia w stosunku do nauczycieli. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję. Rozumiem, że lista osób, które chciały w tej sprawie zabrać głos, została wyczerpana. Dziękuję państwu.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Przechodzimy do głosowania nad poprawką nr 3 zgłoszoną przez Klub Parlamentarny Koalicja Obywatelska. Czy wszyscy są gotowi? Jesteśmy gotowi. Bardzo proszę. Kto z państwa jest za przyjęciem zgłoszonej przez Koalicję Obywatelską poprawki nr 3? Kto z państwa jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję. Proszę o podanie wyników. Głosowało 59 posłów: za 26 posłów, przeciw 31, wstrzymało się 2, wobec tego stwierdzam, że komisje poprawkę odrzuciły i będą wnosić o jej odrzucenie. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-41.2" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Na tym skończyliśmy procedowanie poprawek. Pozostaje nam jeszcze zatwierdzenie posła sprawozdawcy. Dotychczas posłem sprawozdawcą do tego momentu była pani poseł Teresa Wargocka. Wyraża zgodę, żeby dalej reprezentować nas jako sprawozdawca. Czy ktoś z państwa ma inny pomysł? Nie widzę. Dziękuję. Wobec tego stwierdzam, że pani poseł Teresa Wargocka pozostaje sprawozdawcą. Proszę, króciutko.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#KrystynaSzumilas">Pani przewodnicząca, zanim władzę objął PiS, w komisjach była dobra praktyka, że sprawozdawcami byli posłowie różnych opcji politycznych. Mam bardzo dużą prośbę do pani przewodniczącej o to, żeby tę praktykę wprowadzić na posiedzenia Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. Może się mylę, ale nie przypominam sobie, żeby w ciągu ostatnich pięciu lat sprawozdawcą Komisji był poseł spoza Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość. Dlatego mam gorącą prośbę, żeby uwzględniać w tym również posłów opozycji. Nie mamy większości w Komisji i nie jesteśmy w stanie przegłosować swojego kandydata, a dobry obyczaj parlamentarny jest taki, żeby jednak dochodzić w tych sprawach do konsensusu. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję, pani poseł. Nie ma w porządku obrad miejsca na tego rodzaju rozmowy w tym czasie, ale ponieważ zgodziłam się na panią poseł, to jeszcze na króciutko udzielę głosu panu posłowi, ale zastrzegam, że nie będziemy kontynuować tej dyskusji. Dwa zdania, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#ZbigniewDolata">Dziękuję, pani przewodnicząca. Chciałem powiedzieć, że pani przewodnicząca Szumilas mija się z prawdą. Jestem posłem od 2005 r., z tego osiem lat byłem posłem w czasach rządów PO i PSL-u i ani razu posłowie Prawa i Sprawiedliwości, posłowie opozycji, nie mieli możliwości bycia sprawozdawcą Komisji, więc pani poseł odwołuje się do rzeczywistości, która po prostu nie miała miejsca.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Szanowni państwo, porządek dzienny posiedzenia został wyczerpany. Zamykam posiedzenie. Protokół posiedzenia z załączonym pełnym zapisem jego przebiegu będzie do wglądu w sekretariatach komisji w Kancelarii Sejmu. Bardzo państwu dziękuję.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>