text_structure.xml 29.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dzień dobry państwu. Cieszę się, że możemy się spotkać i poznać na pierwszym posiedzeniu Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. Uprzedzam, że to będzie krótkie spotkanie, trochę z powodów formalnych, ale jeśli będą mieli państwo ochotę podyskutować dłużej nad zaplanowanymi sprawami, zapraszam. Otwieram posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. Stwierdzam kworum oraz przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji wobec niewniesienia do niego zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Zaprezentuję państwu teraz porządek dzienny posiedzenia. Obejmuje on jeden punkt – sprawy dotyczące organizacji prac Komisji, w tym dyskusję nad propozycją prezydium Komisji powołania podkomisji stałych. Czy ktoś ma uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę. Dziękuję. Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek dzienny. Przystępujemy do jego realizacji.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Zanim przekażę państwu kilka uwag, zwłaszcza posłom pierwszej kadencji, to chciałabym – pani Ela mi tego nie zapisała – w pierwszej kolejności przedstawić państwu sekretariat Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. To dzięki pracy pań posiedzenia będą przebiegały sprawnie. Prezydium ma ogromne wsparcie z ich strony. Chciałabym, aby państwo poznali panią Elżbietę Wojciechowską – starszą sekretarz Komisji, panią Ewę Muszyńską – również starszą sekretarz. Nie ma dziś z nami pani Izy Kuleszy-Rozesłaniec. Jeśli mają państwo pytania, sprawy formalne dotyczące naszej pracy, sądzę, że mogą się państwo zgłaszać do naszego sekretariatu.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Przechodzimy do porządku dziennego. Tryb zawiadamiania posłów o posiedzeniach Komisji i podkomisji. Zawiadomienia o posiedzeniach są przekazywane przez sekretariat Komisji za pośrednictwem poczty elektronicznej na oficjalny adres sejmowy posła oraz na inny adres, jeśli tak sobie państwo będą życzyli. Proszę zgłosić to w sekretariacie, że oprócz oficjalnego adresu proszą państwo też o przesyłanie materiałów na adres prywatny, jeśli tak jest państwu wygodniej, bo zawiadomienie np. wyświetla się w telefonie. Proszę o przekazanie takich informacji do sekretariatu. Oczywiście, jak mogli się państwo zorientować, jest dodatkowy komunikat o posiedzeniu Komisji, przekazywany przez sekretariat za pośrednictwem wiadomości SMS.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Druga sprawa – przekazywanie posłom materiałów informacyjnych na posiedzeniach Komisji i podkomisji. Orientują się państwo, jak funkcjonują tablety i jak można z tych materiałów korzystać. Oprócz informacji na tabletach informacje są również przekazywane na adresy e-mailowe, które podadzą państwo paniom w sekretariacie, i w formie papierowej. Dążymy jednak do tego, aby papierowych druków było jak najmniej, dobrze by więc było, żebyśmy na początku naszych prac zorientowali się, czy są potrzebne. Umowa jest taka, że około 10 egzemplarzy panie zawsze przygotowują, ale dobrze by było, abyśmy to tak wypracowali, by można było drukować mniej.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Trzecia sprawa – terminy posiedzeń. Z reguły posiedzenia odbywają się w tzw. tygodniach sejmowych. Starzy posłowie pamiętają, że ten zwyczaj został w ubiegłej kadencji zmieniony i prezydium Sejmu preferuje rozwiązanie, zgodnie z którym powinniśmy spotykać się poza posiedzeniami Sejmu. Takim pierwszym spotkaniem będzie posiedzenie Komisji, na które zostanie zaproszony minister edukacji. Zakładam, że to będzie dość długie posiedzenie. Ze względu na obowiązki pana ministra muszą się państwo spodziewać, że odbędzie się w styczniu – lecz nie w tygodniu, w którym jest posiedzenie Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Czwarta sprawa – plany pracy. Otrzymali państwo informacje i zawiadomienia. Mamy jeszcze chwilę. Prezydium Komisji oczekuje, że się państwo zaangażują i zgłoszą propozycje pracy na najbliższe półrocze. Zachęcam szczególnie młodych posłów, żeby zajrzeli do prac poprzednich kadencji, aby się zorientować, o co chodzi. Być może czegoś w poprzedniej kadencji brakowało i warto o tym porozmawiać w najbliższym czasie. Bardzo proszę, aby zmieścili się państwo w terminie, który mają państwo przekazany w e-mailu. Prezydium w przyszłym tygodniu będzie te propozycje zatwierdzać i zostaną państwo poinformowani o planie pracy.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Usprawiedliwienia nieobecności – zgodnie z art. 7 ust. 7 regulaminu Sejmu w razie nieobecności na posiedzeniu Komisji poseł jest zobowiązany usprawiedliwić w formie pisemnej swoją nieobecność przed przewodniczącym Komisji. Termin składania usprawiedliwień, przesłanki usprawiedliwiające niemożność udziału w posiedzeniu są określone odpowiednio w ust. 7 i 8 art. 7 regulaminu Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Szósta sprawa – propozycja powołania podkomisji stałych. To najważniejsza sprawa, z powodu której musieliśmy się dziś spotkać. Przedyskutowaliśmy propozycje podkomisji w ramach prezydium Komisji. Rekomendujemy państwu przyjęcie takiego samego obszaru prac podkomisji jak w poprzedniej kadencji. Proponujemy pięć podkomisji stałych: do spraw nauki i szkolnictwa wyższego, do spraw jakości kształcenia i wychowania, do spraw kształcenia zawodowego, do spraw młodzieży, do spraw ekonomiki edukacji i nauki. Jeśli wyrażą państwo dziś zgodę i poprą rekomendację prezydium, zwrócimy się do prezydium Sejmu z prośbą, aby zatwierdziło naszą propozycję, i wtedy na naszym kolejnym spotkaniu będziemy mogli przegłosować składy tych podkomisji. Następnie podkomisje spotkają się i wyłonią swoje prezydia. Tak to będzie wyglądało. To główna przyczyna naszego dzisiejszego spotkania, aby jak najszybciej te podkomisje mogły zacząć funkcjonować.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Przypomnę, że zgodnie z art. 165 ust. 1 regulaminu Sejmu komisje mogą powoływać ze swojego składu podkomisje, określając ich skład oraz zakres działania. Powołanie podkomisji stałej wymaga zgody prezydium Sejmu, aby formalnościom stało się zadość. W zależności od decyzji, którą Komisja podejmie na dzisiejszym posiedzeniu, prezydium Komisji wystąpi do prezydium Sejmu z odpowiednim wnioskiem. Pozostaje mi zapytać państwa, czy chcą państwo na ten temat dyskutować. Otwieram dyskusję. Proszę, panie pośle. Prosimy o przedstawianie się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PiotrBorys">Piotr Borys – poseł po raz pierwszy, chociaż z doświadczeniem w pracy w Komisji Edukacji Parlamentu Europejskiego. Chciałbym zgłosić propozycję powołania jeszcze dwóch podkomisji, aby nie ograniczać zakresu prac, które zostały ujęte w propozycji powołania pięciu podkomisji. To moim zdaniem niezwykle istotne propozycje, które poszerzą zakres merytoryczny pracy posłów. Pierwsza z nich dotyczyłaby systemu monitorowania systemów edukacji w Europie i na świecie. Jedno zdanie uzasadnienia – to wynik doświadczeń Komisji Edukacji Parlamentu Europejskiego. Chodzi o to, aby otworzyć się na świat, ocenić najlepsze systemy edukacyjne. Warto poznać te zagadnienia, aby możliwie wdrożyć do polskiego systemu edukacji to, co jest najlepsze, to, co jest w trendach światowych. Warto wzorować się na odpowiedzialności innych systemów, działalności innych państw, które przez lata sytuują systemy edukacji i są w czołówce światowej. Polecam uwadze, aby włączyć do polskiego systemu edukacji to, co jest najlepsze i oparte na doświadczeniach innych systemów edukacji.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PiotrBorys">Druga propozycja podkomisji – uważam, że w sytuacji, w której przez 30 lat nie podjęliśmy działań zmierzających do uświadamiania i ochrony dzieci i młodzieży przed różnymi zagrożeniami wynikających m.in. z korzystania z internetu, zmierzałbym do powołania podkomisji do spraw edukacji seksualnej. To niezwykle odpowiedzialne zadanie, szczególnie w kontekście walki z pedofilią, ochrony dzieci i uświadamiania młodzieży. To niezwykle ważne. Przez 30 lat te doświadczenia, w kontekście tego, co możemy zobaczyć w innych systemach europejskich, nie mamy się czym pochwalić. Te systemy nie działają. Dzieci i młodzież narażone są na szeroko dostępną pornografię. Nikt nie edukuje młodzieży w tych sprawach – poza światem zewnętrznym. Uważam, że polski system edukacji dojrzał do tego. Warto się nad tym zastanowić i przyjąć pracę takiej podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję, panie pośle. Bardzo proszę. Proszę się przedstawić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#BarbaraNowacka">Barbara Nowacka – Koalicja Obywatelska. Popierając głos kolegi, w szczególności w tej drugiej sprawie, chciałam państwa z klubu Prawa i Sprawiedliwości przekonać do tego pomysłu. Już w mediach pan minister Dworczyk zapowiada prace nad ustawą, która ma ograniczyć dostęp młodzieży do treści pornograficznych w internecie. Może warto, skoro są takie zapowiedzi, poświęcić temu podkomisję, która będzie zapobiegała realnemu, narastającemu zagrożeniu, z jakim stykają się dzieci. Mam do państwa prośbę, aby pamiętali państwo, że to nie jest tylko propozycja polityczna, ale jest też poparta przez waszego ministra. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JoannaFabisiak">Dziękuję. Myślę, że taka podkomisja jest zasadna, ale znacznie szerzej obejmująca problem, bo chodzi o bezpieczeństwo dziecka w sieci. Zagrożeń jest bardzo wiele. Gdyby miała powstać taka podkomisja, za niezasadne uważam ograniczanie jej do jednego obszaru. Powinna obejmować ochronę przed różnego rodzaju hejtami i innymi problemami. Podkomisja – tak, ale ograniczenie – nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję. Pan poseł Dolata.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#ZbigniewDolata">Dziękuję bardzo. Jeśli chodzi o propozycję powołania podkomisji do spraw edukacji seksualnej, jest już podkomisja, która może zajmować się tymi tematami – to podkomisja do spraw jakości kształcenia i wychowania. Wyobrażam sobie, że moglibyśmy postulować o powołanie podkomisji do spraw wychowania patriotycznego czy do jakichkolwiek innych spraw, np. kształcenia przyrodniczego. Propozycje można mnożyć. Jest podkomisja, która zajmuje się całokształtem kwestii związanych z jakością kształcenia i wychowania. W ramach tej podkomisji można omawiać różne problemy. Nie widzę powodu, aby powoływać szczególną podkomisję. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Bardzo proszę, pan poseł Kryj.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#AndrzejKryj">Pani przewodnicząca, szanowni państwo, pójdę tokiem rozumowania pana przewodniczącego Dolaty. Jeśli mamy podkomisję do spraw jakości kształcenia i wychowania oraz do spraw młodzieży, to te tematy mogą być tam rozpatrywane. Mnożenie nowych bytów wielkiego sensu nie ma. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PiotrBorys">Pozwolę sobie odpowiedzieć ad vocem i nie zgodzić się z taką propozycją. W sytuacji pełnej otwartości, nastawienia na cele – to jest możliwe. Uważam, że polski system edukacji w kontekście otwartości i odpowiedzialności za wychowanie dzieci wymaga zmiany. Sprawa ta narosła bardzo w przestrzeni publicznej. Polski system edukacji nie spełnia potrzeb w kategorii ochrony dzieci przed szeroko dostępną pornografią. Polecam wiele audycji ekspertów mówiących o zagrożeniach. W ślad za tym powinna pojawić się określona ustawa. Jeśli tak miałoby być, uważam, że podkomisja spozycjonowana wyłącznie na odpowiedzialnym podejściu do zakresu wynikającego z edukacji seksualnej, przygotowania dzieci do życia w rodzinie jest konieczna. Te wszystkie aspekty mogą być w niej ujęte. Wymaga to odrębnej podkomisji, bo zakres jest niezwykle szeroki i odpowiedzialny. Uważam, że wrzucanie tego do jednej podkomisji nie będzie skuteczne i nie da tego efektu, na który liczą dziś polska szkoła i rodzice odpowiedzialni za wychowanie i bezpieczeństwo dzieci.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję. Jeśli mogę, zabiorę głos w dyskusji. Jeżeli chodzi o pierwszą propozycję podkomisji, która de facto jest związana z pedagogiką porównawczą, to w mojej ocenie to nie są nasze kompetencje. Można się tu powołać na regulamin, przedmiotowy zakres działań komisji sejmowych. W pkt 4 jest to wyraźnie zapisane – to długi artykuł i nie będę go teraz czytała. Zostanie to panu posłowi dostarczone. Natomiast zachęcam, być może posłów interesują takie informacje. Przypuszczam, że są dostępne w ministerstwie lub Instytucie Badań Edukacyjnych. Jeśli państwa interesują tematy związane z pedagogiką porównawczą, przy okazji projektowania planu pracy prosiłabym, aby się pan zastanowił i coś zaproponował. W mojej ocenie to nie jest nasze zadanie.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Jeśli chodzi o drugą propozycję, mamy sprawdzony w poprzedniej kadencji kształt podkomisji. Te podkomisje się jeszcze nie ukonstytuowały. Zabierając głos w dyskusji nie jako przewodnicząca, myślę, że być może warto się zastanowić nad tymi tematami, ale najpierw proponowałabym, aby podkomisje się ukonstytuowały. Zwłaszcza nowi posłowie zapoznają się z opisami, która komisja się czym zajmuje. Jeśli będą chcieli państwo do tego zagadnienia wrócić, wtedy się nad tym zastanowimy.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Teraz zabiorę głos jako przewodnicząca. Podkreślam, że propozycja pięciu podkomisji została wypracowana i podjęta przez prezydium Sejmu. Pozostaje mi zapytać, czy chcą państwo kontynuować dyskusję, czy propozycja pana posła ma charakter formalny i będziemy musieli ją przegłosować?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PiotrBorys">Ad vocem wypowiedzi pani przewodniczącej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PiotrBorys">Pozwolę sobie polemizować w części z pani opinią w sprawie podkomisji do spraw monitorowania systemów edukacji w Europie i na świecie. Pedagogika jest tylko fragmentem oceny systemów. Jeśli Komisja ma mieć charakter twórczy, wnieść do polskiego systemu edukacji określony wkład propozycji, a przecież po to wybrali nas wyborcy, każdy ma określone doświadczenia – samorządowe, w instytucjach europejskich, w szkołach, ministerialne – warto powołać taką podkomisję. Musimy otworzyć się na ocenę całych systemów, w sposób komplementarny przeanalizować, które z nich w okresie ostatnich 20 lat sprawdziły się na świecie, i porównać to z polskim systemem. Musimy otworzyć się na pozytywną zmianę – każdemu z nas zależy na tym, aby polska edukacja była najlepsza na świecie. Taki cel powinniśmy sobie postawić.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PiotrBorys">Uważam, że niezwykle ważne jest to, aby taka podkomisja mogła funkcjonować. Niestety, jako posłowie – członkowie tej Komisji – nie byliśmy na spotkaniu prezydium Komisji, gdy te podkomisje powstawały. Nie zawsze jest tak, że utrzymanie zakresu merytorycznego podkomisji musi być stałe. Przypomnę, że 30% posłów to posłowie nowi, z innym, świeżym spojrzeniem. Powinniśmy postawić przed sobą określone cele. Jeżeli są one celami możliwie najwyższymi, wówczas określona praca w podkomisjach stałych pozwoli na ich realizację. Dlatego utrzymuję swoją propozycję formalną, aby te dwie podkomisje powstały, i proszę o przeprowadzenie głosowania. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję. Jeszcze pan poseł. Proszę się przedstawić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#ArturDziambor">Artur Dziambor – Konfederacja. Chciałem państwu powiedzieć – à propos drugiej podkomisji, którą pan poseł proponuje – że jest coś takiego jak Komisja Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii. Myślę, że możemy znaleźć w niej sprzymierzeńca w tym zakresie. Rozumiem pana obawy. Zapewne jest pan też zaznajomiony z teorią, że obecne pokolenie nastolatków wychowuje się i dowiaduje się o seksie z szeroko dostępnej pornografii. Ten problem będziemy musieli rozwiązać i zastanowić się, którą ścieżką iść. Wypowiedzi polityków o blokowaniu internetu są na tyle nieodpowiedzialne, że wynikają z niewiedzy – tego się nie da zrobić, to jest fizycznie niemożliwe. W związku z tym będziemy musieli się zastanowić nad innymi ścieżkami zdrowej, prawdziwej edukacji, nienacechowanej jakąkolwiek polityczną agendą. Pójdźmy w tym kierunku. Propozycja pani przewodniczącej mówiąca o tym, że jest już podkomisja zajmująca się tymi sprawami, jest o tyle przytomna, że ta podkomisja i tak będzie musiała ostatecznie współpracować z Komisją Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii i z odpowiednią podkomisją przez nią wyznaczoną do prowadzenia działań w tym zakresie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Czy jeszcze ktoś się zgłasza? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#KatarzynaKretkowska">Katarzyna Kretkowska. Skoro taką wagę przykładamy do podkomisji, umykają mi trochę sprawy pracowników oświaty. Prezydium zaproponowało podział na pięć podkomisji. Gdzie znajdują się sprawy pracowników oświaty, które są niebagatelne? Zgadzam się z pozostałymi propozycjami, które przedstawił pan poseł. Jestem nowym posłem, ale przez wiele lat pracowałam w komisji edukacji w samorządzie. Dla mnie naturalne jest patrzenie na inne systemy edukacji na świecie, gdy rozpatruje się jakąkolwiek sprawę dotyczącą oświaty. Może niekoniecznie trzeba to grupować w jedną podkomisję. Chciałabym, aby pamiętać, gdy będziemy cokolwiek analizowali, żeby to było skuteczne i żebyśmy patrzyli na rozwiązania sprawdzone na świecie. Jeśli chodzi o sprawy pracownicze, dziś są istotne nie tylko dla samych pracowników. Gdzie i kiedy będą one ujęte w pracy podkomisji? Może to nie jest temat dla podkomisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Przepraszam, najpierw pan poseł. Proszę się przedstawić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#ZbigniewGirzyński">Zbigniew Girzyński. Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, doceniając wszystkie ważne głosy, zwłaszcza ze strony pana posła Borysa, zasiadałem w tej Komisji w kadencji 2005–2007, czyli wiele lat temu – zawsze na początku są obecne emocje dotyczące podkomisji stałych. Biorąc pod uwagę pewną praktykę, abyśmy ruszyli do przodu, proponowałbym, żebyśmy przeszli do dalszego procedowania. My nie tworzymy podkomisji, ale robi to de facto prezydium Sejmu. Musi być zgoda co do ich liczby.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Panie pośle, my je tworzymy, a zgodę wyraża prezydium.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#ZbigniewGirzyński">Właśnie. Wielce prawdopodobne jest, że otrzymamy zgodę na powołanie tych pięciu podkomisji. Wystąpmy o te pięć, a może z czasem nadarzy się okazja do rozszerzenia tej liczby.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#ZbigniewGirzyński">Druga kwestia. Przypominam, że gdy są konkretne projekty ustaw, doraźnie poruszane zagadnienia, można powoływać podkomisje. Warto z tej formuły korzystać. Proponowałbym przyjęcie propozycji prezydium i powrót do dyskusji, gdy pojawią się okoliczności, które sprawią, że pana propozycje będą się jeszcze bardziej rzucały w oczy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#AgnieszkaDziemianowiczBąk">Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Pani przewodnicząca, myślę że ta rozmowa byłaby dla nas, w szczególności dla nowych posłów i posłanek, nieco łatwiejsza i byłoby mniej polemik, gdybyśmy mogli otrzymać zakres przedmiotowy proponowanych podkomisji. Takie pytania jak te, które pojawiły się przed chwilą – w której podkomisji miałyby się plasować kwestie praw pracowniczych, czy też gdzie, jeśli nie zdecydowalibyśmy się na powołanie podkomisji do spraw edukacji seksualnej, miałyby być te kwestie ujęte – uzyskałyby odpowiedź.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#AgnieszkaDziemianowiczBąk">Chciałabym prosić sekretariat Komisji o udostępnienie wykazu zakresu przedmiotowego poszczególnych podkomisji. Wtedy będzie nam łatwiej ocenić, czy ten zakres wyczerpuje dostrzegane przez nas obszary, którymi powinna zająć się Komisja. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PiotrBorys">Chciałem powiedzieć, że chciałbym utrzymać formalne zgłoszenie tych dwóch podkomisji, uznając, że w zasadzie prezydium Sejmu powinno uwzględnić nasze potrzeby, jeśli wynikają one z chęci pracy i poświęcenia własnego czasu. Uważam, że nie powinniśmy być ograniczani co do zakresu merytorycznego.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PiotrBorys">Odpowiadając panu posłowi, na edukację musimy spojrzeć holistycznie. Kwestie wynikające z różnych kompetencji kluczowych, w tym cyfrowych, muszą być przedmiotem pracy tej Komisji w zakresie edukacji, a także współpracy z innymi komisjami. Pragnę powiedzieć, że Brytyjczycy, jako jedyni w Europie, ograniczyli zakres korzystania ze stron pornograficznych, chroniąc przed nimi dzieci i młodzież, poprzez logowanie osób dorosłych, po 18. roku życia. Testują to. To wynik prac wynikający z przedmiotowych zagrożeń. Uważam, że jeśli nie zrobimy tego na początku prac Komisji, szczególnie w tych dwóch istotnych systemowo obszarach – analizie funkcjonowania najlepszych systemów edukacji i w systemie edukacji seksualnej – nie zrobimy tego później. Uważam, że warto podjąć to wyzwanie, i utrzymuję wniosek formalny o poszerzenie listy podkomisji o te, które zgłosiłem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję. Szanowni państwo, przedstawię kilka informacji. Artykuł 165 ust. 1 – komisje mogą ze swojego składu powoływać podkomisje, określając ich skład oraz zakres działania; powołanie podkomisji stałej wymaga zgody prezydium Sejmu. Padło pytanie o zakres. Przygotujemy – jeśli nasze posiedzenie zakończy się tym, że będziemy prosili prezydium Sejmu o zatwierdzenie proponowanych przez nas podkomisji – taką listę. W oparciu o dotychczasowe doświadczenia podkomisji sekretariat przygotował zakres prac podkomisji. Nie wydaje mi się, aby to był problem, aby państwo z tym zakresem, który jest wypracowany po latach doświadczeń, mogli się zapoznać. Sekretariat państwu to prześle.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Druga kwestia – wracając do przedmiotowego zakresu komisji sejmowych. Nie sądziłam, że będzie to konieczne, ale przeczytam pkt 4 dotyczący Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży: „Do zakresu działania Komisji należą sprawy kształcenia i wychowania przedszkolnego, podstawowego, ogólnokształcącego, zawodowego, pomaturalnego i wyższego, oświaty dorosłych, kształcenia, dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz kadr naukowych, wypoczynku, kultury fizycznej i sportu dzieci i młodzieży, opieki nad dziećmi i młodzieżą, archiwów, polityki rozwoju nauki i postępu technicznego, organizacji i kierowania nauką, badań naukowych, jednostek badawczo-rozwojowych, wdrożeń wyników badań do praktyki, wynalazczości i racjonalizacji, metrologii i jakości, korporacji i stowarzyszeń naukowych, współpracy naukowej za granicą, samorządu uczniowskiego i studenckiego oraz w jednostkach badawczo-rozwojowych, a także sprawy realizacji aspiracji młodego pokolenia oraz społeczno-zawodowej adaptacji młodzieży; przedmiotowy zakres działania Komisji nie zwalnia innych komisji od szczególnej troski o sprawy postępu naukowo-technicznego w dziedzinach należących do ich właściwości”.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Jeszcze raz wyrażam swoją opinię, jeżeli chodzi o punkt związany z pedagogiką porównawczą – to wchodzenie w kompetencje uczelni, bo tam analizowane są te sprawy. Rozumiem, że chętnie by się pan poseł z tym zapoznał. Jeszcze raz zachęcam, aby sformułować taki punkt do planu pracy i zastanowić się, kogo moglibyśmy zaprosić, aby poznawać prace z pedagogiki porównawczej w tym gronie.</u>
          <u xml:id="u-29.3" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Czy jeszcze ktoś chce zabrać głos? Myślę, że możemy powoli kończyć dyskusję. Pani poseł Rusecka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#UrszulaRusecka">Bardzo dziękuję. Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, chciałabym powiedzieć, że prezydium obradowało i podjęło pewne ustalenia. Proszę parlamentarzystów, którzy mają swoich przedstawicieli w prezydium, a raczej tego przedstawiciela, aby poinformował swój klub o ustaleniach w prezydium. To bardzo usprawni pracę. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję bardzo. Nie słyszę kolejnych zgłoszeń. Zamykam dyskusję. Wpłynął wniosek formalny, wobec czego proponuję głosowanie. A mam pytanie, bo jeszcze nie jestem doświadczona. Jeśli go przegłosujemy, musimy oddzielnie przegłosować każdą z podkomisji? Dobrze. Proponuję przegłosować oddzielnie każdą z propozycji.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Czy są państwo za tym, abyśmy zgłosili do wniosku do prezydium Sejmu propozycję dodatkowej podkomisji do spraw oceny systemów edukacji w Europie i na świecie? Kto jest za złożeniem takiej propozycji wniosku? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję. Proszę o wyniki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#ElżbietaWojciechowska">15 osób głosowało za wnioskiem, 19 przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję bardzo. Proszę o przegłosowanie drugiej propozycji zawartej we wniosku formalnym – dołączenia do wniosku do Prezydium Sejmu podkomisji do spraw wychowania seksualnego. Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję. Bardzo proszę o wyniki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#ElżbietaWojciechowska">12 osób głosowało za wnioskiem, 20 przeciw, 2 osoby wstrzymały się od głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję bardzo. Wobec tego wracam do pytania, czy jest sprzeciw, aby zaproponować we wniosku do prezydium Sejmu powołanie pięciu podkomisji: do spraw nauki i szkolnictwa wyższego, do spraw jakości kształcenia i wychowania, do spraw kształcenia zawodowego, do spraw młodzieży, do spraw ekonomiki edukacji i nauki? Nie słyszę sprzeciwu. W państwa imieniu złożymy wniosek do prezydium Sejmu o utworzenie takich pięciu podkomisji. Jeśli otrzymamy taką zgodę, spotkamy się i przegłosujemy składy tych podkomisji, a następnie każda z nich przegłosuje swoje prezydia.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">To chyba wszystko. Bardzo państwu dziękuję. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>