text_structure.xml 24.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#GrzegorzSchetyna">Dzień dobry. Witam panie i panów posłów na posiedzeniu obradujących wspólnie Komisji Gospodarki oraz Spraw Zagranicznych. Witam panią minister Grażynę Henclewską, podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki. Stwierdzam kworum. Mamy przed sobą porządek dzienny. W dniu dzisiejszym zajmiemy się pierwszym czytaniem pilnego rządowego projektu ustawy o ratyfikacji Umowy pomiędzy rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Europejską Agencją Kosmiczną w sprawie przystąpienia Polski do Konwencji o utworzeniu Europejskiej Agencji Kosmicznej i związanych z tym warunków, podpisanej w Warszawie dnia 31 lipca 2012 r., oraz Konwencji o utworzeniu Europejskiej Agencji Kosmicznej, sporządzonej w Paryżu dnia 30 maja 1975 r. (druk nr 803).</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#GrzegorzSchetyna">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam porządek dzienny za przyjęty. Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#GrzegorzSchetyna">Projekt z druku nr 803 został skierowany przez Marszałka Sejmu do Komisji w celu pierwszego czytania w dniu 16 października br. Przypominam, że pierwsze czytanie obejmuje uzasadnienie, pytania i odpowiedzi oraz debatę. Proszę przedstawiciela rządu o uzasadnienie projektu z druku nr 803. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MaciejSzpunar">Dziękuję. Szanowni panowie przewodniczący, Wysokie Komisje, mam zaszczyt przedstawić projekt rządowego projektu o ratyfikacji dwóch umów międzynarodowych. Z jednej strony, jest to umowa o przystąpieniu Polski do Europejskiej Agencji Kosmicznej, a z drugiej – konwencja o jej utworzeniu. Rzadko ma to miejsce w prawie międzynarodowym, a tu zdecydowano się na taką formułę, że konwencja o utworzeniu Europejskiej Agencji Kosmicznej nie jest częścią umowy o przystąpieniu państwa do EAK. Dlatego trzeba ratyfikować dwie umowy międzynarodowe. Umowa o przystąpieniu Polski do konwencji o utworzeniu Europejskiej Agencji Kosmicznej została podpisana w dniu 31 lipca w Warszawie i stanowi zwieńczenie dotychczasowej współpracy pomiędzy Polską a Europejską Agencją Kosmiczną. Ta współpraca trwała od lat 90.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#MaciejSzpunar">Polska w zawarła z Agencją w 1994 i w 2002 roku porozumienie o współpracy w dziedzinie badania i użytkowania przestrzeni kosmicznej dla celów pokojowych. Na podstawie porozumienia z 2007 roku Polska uzyskała status europejskiego państwa współpracującego, co umożliwiło uczestniczenie w niektórych programach Agencji oraz dostęp do jej urządzeń i usług na potrzeby projektów krajowych. Aktualnie doniosłość członkostwa Polski w ESA wiąże się ściśle ze znaczeniem działalności kosmicznej dla wspierania innowacji, rozwoju przemysłu oraz podwyższania sprawności instytucji państwowych. Sektor kosmiczny stanowi jedną z najnowocześniejszych i najbardziej zaawansowanych gałęzi przemysłu. Aplikacje oparte na technologiach kosmicznych i technologiach satelitarnych znajdują zastosowanie w wielu dziedzinach życia gospodarczego – w transporcie, gospodarce przestrzennej, zarządzaniu środowiskiem, rolnictwie, obronności i zarządzaniu kryzysowym.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#MaciejSzpunar">Należy pamiętać, że polityka kosmiczna Unii Europejskiej jest realizowana w ścisłej współpracy z Europejską Agencją Kosmiczną. W obecnej perspektywie finansowej na lata 2007–2013, Agencja odpowiada za budowę programu nawigacji satelitarnej Galileo oraz tworzenie kosmicznego działu programu GMES. Ponadto, zgodnie z projektami legislacyjnymi Komisji Europejskiej, Agencja ma odpowiadać za wdrożenie i modernizowanie europejskiej infrastruktury GNSS. Warto podkreślić, że polityka przemysłowa Agencji opiera się na zasadzie tak zwanego zrównoważonego zwrotu geograficznego. Większość składki wraca do kraju w postaci kontraktów dla przemysłu oraz jednostek naukowo-badawczych. Członkostwo w ESA umożliwi polskiemu przemysłowi uczestniczenie w kontraktach w obszarze najwyższej technologii i o znaczącym potencjale wzrostu.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#MaciejSzpunar">Związanie Rzeczypospolitej Polskiej umową powinno nastąpić poprzez ratyfikację art. 89 ust. 1 Konstytucji RP, za zgodą wyrażoną w ustawie, albowiem konwencja dotyczy członkostwa Polski w organizacji międzynarodowej. Mając na względzie powyższe, wnoszę o przyjęcie ustawy wyrażającej zgodę na dokonanie przez prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ratyfikacji obu umów międzynarodowych. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#GrzegorzSchetyna">Dziękuję bardzo. Proszę panie i panów posłów o zadawanie pytań. Otwieram dyskusję. Bardzo proszę. Marszałek Dorn.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#LudwikDorn">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, ustawa ratyfikująca ustawę to właściwy tryb. Dziwi mnie tylko jedna kwestia. Wiadomo już, dlaczego tę informację podano – rząd zdecydował się na pilność tego projektu w rozumieniu konstytucji, albowiem w dniu 19 listopada rozpoczyna się posiedzenie w tej sprawie. Nie mam nic przeciwko temu, ale ta konwencja została podpisana w lipcu. Moje pytanie jest takie – dlaczego rząd się zagapił? Mógł skierować tę ustawę nie w trybie pilnym. To dość dziwne, że ustawę ratyfikującą rozpatrujemy w trybie pilnym. Nie byłoby tego, gdyby ktoś dopilnował i wprowadził to do porządku obrad posiedzeń Rady Ministrów i moglibyśmy rozpatrywać to we wrześniu. Wtedy wszystkie terminy byłyby dotrzymane. Powtarzam – ja nie wnoszę o nic, ale wszystko się we mnie burzy, jeśli ustawy ratyfikujące przyjmujemy w trybie pilnym. W związku z tym to jest taki apel do panów przewodniczących i do rządu, aby więcej się nie zagapiali w ten sposób przy okazji ustaw ratyfikujących. Organy Sejmu powinny wytykać tego typu zapomnienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#GrzegorzSchetyna">Dziękuję za zaadresowaną do nas wypowiedź i za ten apel. Głos ma pan poseł Szczerski, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#KrzysztofSzczerski">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, pierwsze pytanie czy też ewentualną wątpliwość, jaką mam, poruszył już pan marszałek Dorn. Rzeczywiście, tryb pilny jest w tym przypadku dość zaskakujący. Wszystko się odbywa się w trybie superpilnym, podczas tego posiedzenia Sejmu ma odbyć się głosowanie w tej sprawie – jutro po południu. To nadzwyczajna sytuacja. Nie sądzę, aby poza opieszałością organów było jakiekolwiek uzasadnienie, dlaczego robimy to w tak nagłym trybie.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#KrzysztofSzczerski">Moje szczegółowe pytanie jest następujące: rozumiem z uzasadnienia projektu, że Polska do budżetu ESA wpłaci 0,5 mld euro. Skąd pan minister czerpie gwarancję, ze te 0,5 mld euro wróci do Polski i nasz udział w ESA zbilansuje się? Jakie projekty, według państwa, zgłosimy do ESA? Rozumiem, że tam są przetargi, ale jakie będą zgłoszone projekty do ESA, które mają być za 0,5 mld euro, czyli za ponad 2 mld zł, realizowane w Polsce, aby to się wyrównało?</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#KrzysztofSzczerski">Moje drugie pytanie – jak państwo oceniają program Galileo, który jest programem ESA? Jaka jest jego jakość, jako projektu biznesowego i badawczego? Wiemy wszyscy, że Galileo jest jedną z największych porażek projektowych Unii Europejskiej. Na marginesie powiem, że słyszałem, że ostatnio pani komisarz zajmująca się tematem powiedziała, że ponieważ projekt CCS nie sprawdził się, dlatego w przyszłym budżecie przeznaczymy na niego tylko 2 mld euro. Jeżeli tak jest i ten projekt się nie sprawdza, a w kolejnych budżetach przeznaczamy 8 mld euro na projekt Galileo, chciałbym zapytać, jaka jest państwa ocena dla nas, jako dla kraju przystępującego do Europejskiej Agencji Kosmicznej, tego sztandarowego projektu tej Agencji.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#KrzysztofSzczerski">Prosiłbym przy okazji, mówią państwo skrótami w polskim Sejmie, aby nie mówić ESA, bo istnieje polski skrót – EAK. ESA jest skrótem od angielskiej nazwy, a jesteśmy w polskim parlamencie i tu mówimy EAK, a nie ESA, jeśli używamy skrótu nazwy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#GrzegorzSchetyna">Dziękuję za tę uwagę. Głos ma pani minister Fotyga.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#AnnaFotyga">Dziękuję. Chciałabym kontynuować pytanie pana marszałka Dorna. Wyrażam zdziwienie w stosunku do trybu, w którym procedujemy ratyfikację umowy. Chciałabym zapytać oboje państwa ministrów, jaka będzie pozycja Polski podczas zbliżającej się sesji? Jakie mamy plany, co chcemy tam uzyskać? Czy mamy jakiś plan aplikowania do władz? Do jakich programów będziemy chcieli natychmiast aplikować i z jakimi szansami? Jak oceniamy sprawę bezpieczeństwa Polski w programach bezpieczeństwa teleinformatycznego, różnych aspektów bezpieczeństwa związanych ze wspólną przestrzenią kosmiczną?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#GrzegorzSchetyna">Dziękuję bardzo, czy są jeszcze pytania? Nie ma więcej pytań, proszę o udzielenie odpowiedzi. Kto odpowie? Bardzo proszę, pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#GrażynaHenclewska">Szanowni państwo, chciałabym powiedzieć, że tę procedurę akcesji do Europejskiej Agencji Kosmicznej prowadziliśmy w oparciu o ustawę o umowach międzynarodowych. Od momentu podpisania umowy przez obie strony, zgodnie z procedurami, które obowiązują w Europejskiej Agencji Kosmicznej, oczekiwaliśmy jeszcze na potwierdzenie naszych warunków ze strony dyrektora generalnego Europejskiej Agencji Kosmicznej.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#GrażynaHenclewska">Uwzględniliśmy pewne procedury, które wcześniej w ramach zespołu negocjacyjnego należało dopełnić nie tylko z naszej strony, ale również ze strony Europejskiej Agencji Kosmicznej. Po uzyskaniu tego listu – nie mam go przy sobie, nie wiem, którego dnia otrzymaliśmy tę odpowiedź – uruchomiliśmy cały proces, który jest zawarty w naszej ustawie i w rozporządzeniach do tej ustawy. Nastąpiło przekazanie tej umowy z Ministerstwa Gospodarki do Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Następnie przeprowadzono uzgodnienia międzyresortowe, wniesiono zagadnienie do Rady Ministrów, która podjęła decyzję.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#GrażynaHenclewska">Jeśli chodzi o pytanie dotyczące naszej składki do Europejskiej Agencji Kosmicznej, to nie jest to ta wielkość, którą pan poseł Szczerski przytoczył – to nie 0,5 mld euro. Nasza składka jest złożona z kilku części. Jedną z nich jest coroczna składka na programy obowiązkowe. Jej wysokość jest wyliczana w stosunku do wartości dochodu narodowego netto danego państwa. Ta wartość dochodu jest obliczana w okresach trzyletnich, zgodnie ze statystykami publikowanymi przez OECD. W naszym przypadku był to okres lat 2007–2009. Te wielkości wylicza albo OECD albo Eurostat. Składka obowiązkowa została określona na poziomie 19,2 mln euro. To stanowi 2,57% udziału w budżecie rocznym ESA. Wynika to z tego, że nasz dochód narodowy netto, biorąc pod uwagę dochody innych krajów członkowskich, stanowi 2,57%. W związku z tym ustalono taką wysokość składki.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#GrażynaHenclewska">Szanowni państwo, Europejska Agencja Kosmiczna realizuje również projekty w ramach tak zwanych programów opcjonalnych. Kwota i zakres udziału w tych programach opcjonalnych zależą od indywidualnej decyzji każdego zainteresowanego państwa. Polska, zgodnie z programem przyjętym przez Radę Ministrów, zakłada, że udział w tych programach opcjonalnych będzie na poziomie 50% składki obowiązkowej, czyli 9,5 mln euro. W sumie, biorąc pod uwagę wpisowe, daje to kwotę 31 mln euro, a nie 0,5 mld euro.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#GrażynaHenclewska">Jeszcze powiem o programie Galileo. Z informacji, które są przekazywane przez Europejską Agencję Kosmiczną i Unię Europejską, bo ten program jest realizowany we współpracy, wszystko przebiega zgodnie z planem. Te wcześniejsze opóźnienia wynikały tylko z…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#GrzegorzSchetyna">Panowie, jeśli można prosić o ciszę. Mam kłopoty z usłyszeniem tego, co mówi pani minister. Mówię do państwa siedzących przy końcu stołu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#GrażynaHenclewska">Pod względem technicznym z tych informacji, które mamy z Europejskiej Agencji Kosmicznej, wynika, że ten program przebiega prawidłowo. Te opóźnienia wynikały z problemów organizacyjnych i koncepcji budowy realizowanej w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego. Ostatecznie ta koncepcja została odrzucona. Obecnie Polska, jeśli chodzi o budowę i realizację tego projektu nie uczestniczy w nim, ale w momencie naszego pełnego członkostwa będziemy mieli dostęp do tych projektów.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#GrażynaHenclewska">Było pytanie, do jakich programów będziemy aplikowali. Współpracujemy z ESA w ramach państwa partnerskiego, w ramach współpracy PECS, którą realizujemy od 2007 roku. Zawarto ją na 5 lat. W tym roku ta współpraca się skończyła. Organizowane są konkursy na projekty. Obszary tematyczne tych konkursów to obserwacja satelitarna, nawigacja satelitarna oraz łączność satelitarna. Aplikują do nich zarówno nasze jednostki naukowe, jak i przedsiębiorstwa. Chciałabym powiedzieć, że w ramach negocjacji z Europejską Agencją Kosmiczną, kiedy pracowały zespoły, bardzo ważnym elementem była ewaluacja naszego potencjału przemysłowego przez ekspertów Europejskiej Agencji Kosmicznej. Te firmy, które dotychczas współpracowały, i te, które zgłosiły się jako mające potencjał do realizowania projektów wspólnie z ESA, podlegały przeglądowi ekspertów ESA, którzy mają doświadczenie. To zarówno duże, jak i małe firmy. Ten przegląd zakończył się oceną, że będziemy w stanie współpracować, realizować i odzyskiwać ten wkład.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#GrzegorzSchetyna">Z nawiązką.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#GrażynaHenclewska">W dłuższym okresie na pewno będzie to, tak jak powiedział pan poseł, z nawiązką. Te kraje, które długo funkcjonują, mają już doświadczenie i myślę, że jest to dla polskich przedsiębiorstw i zespołów naukowych wielka szansa. ESA będzie w pełni otwarta, w pełni będziemy w niej uczestniczyli, nie będziemy tylko klientem aplikacji przez nią produkowanych, ale nasza myśl będzie je współtworzyła lub nawet tworzyła. To da nam szanse rozwijania potencjału. To otwarcie drzwi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#GrzegorzSchetyna">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze pytania? Pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#AnnaFotyga">Nie uzyskałam, panie marszałku, odpowiedzi na moje pytania. Przypomnę może, że chciałam zadać pytanie w związku z pospiesznym procedowaniem – jaki mamy plan na zbliżającą się sesję, jakie chcemy osiągnąć korzyści i czy aplikujemy do jakiś władz oraz jakie są na to szanse. Zapytałam również o ogólną ocenę spraw związanych z bezpieczeństwem teleinformatycznym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#GrzegorzSchetyna">Jeszcze pan poseł Szczerski. Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#KrzysztofSzczerski">Chciałbym prosić o wytłumaczenie tego zdania zawartego w uzasadnieniu projektu: „Podsumowując, w latach 2014–2020 Unia Europejska planuje wydać na działalność kosmiczną łącznie 15,5 mld euro, z czego szacunkowy udział Polski wyniesie około 0,5 mld euro”. Co to są za kwoty? Nie rozumiem tego zdania. Pani mówi o 16 mln euro, a tu jest napisane, że udział na badania kosmiczne będzie stanowił 0,5 mld euro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#GrzegorzSchetyna">Dziękuję. Czy ktoś jeszcze ma pytania? Bardzo proszę, pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#GrażynaHenclewska">Odpowiadam na to ostatnie pytanie – mówiłam o składce rocznej, a to, co jest w uzasadnieniu, dotyczy perspektywy na lata 2014–2020. Unia planuje wydać tyle. Biorę pod uwagę również to, że w ramach składki, którą będziemy płacili do Europejskiej Agencji Kosmicznej, będziemy realizowali projekty, inne projekty będą również realizowane w ramach Unii Europejskiej. Przykładem jest 7. Program Ramowy, który zawiera komponent kosmiczny. Kraje będące jednocześnie członkami ESA realizują te projekty w ramach projektu ogłoszonego przez Unię Europejską w ramach 7. Programu Ramowego i oprócz tego realizują to, co przygotowuje ESA wspólnie z Unią Europejską. Tak jak mówiłam, swoją politykę Unia Europejska realizuje we współpracy z ESA. To są dwa obszary.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#GrażynaHenclewska">Jeśli chodzi o to… W listopadzie odbędzie się posiedzenie Rady Ministrów ESA i będzie przyjmowany plan finansowy na kolejny okres i jednocześnie będą dzielone środki na konkretne programy badawcze. To, co realizujemy w ramach PECS w małym zakresie, czyli te tematy, jak mówiłam: obserwacja satelitarna, łączność i nawigacja satelitarna, to obszary badawcze, które realizuje ESA. Również chodzi tu o technologię. W ramach programów opcjonalnych stosownie do naszej składki będziemy mogli aplikować do tych obszarów, ale też, na przykład, do nowego programu ogłaszanego przez Europejską Agencję Kosmiczną, gdzie nasze firmy upatrują możliwość rozwoju. Mam na myśli Space Situational Awareness, czyli tak zwane sprzątanie przestrzeni kosmicznej.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#GrażynaHenclewska">Na bieżąco…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#GrzegorzSchetyna">Dziękuję. Czy jeszcze coś? Bardzo proszę, pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#AnnaFotyga">Mam prośbę. Panie marszałku, czy moglibyśmy prosić państwa ministrów o dostarczenie posłom umowy? Rodzi się pytanie, czy jest to umowa Unii Europejskiej z ESA w sprawach wspólnego udziału w 7. Programie Ramowym, czy też jest to umowa mieszana, czyli podpisywana przez Unię i państwa członkowskie z Agencją? Sądzę, że jest to umowa unijna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#GrzegorzSchetyna">Pani minister?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#GrażynaHenclewska">Szanowni państwo, jeśli chodzi o tę współpracę – spytam jeszcze panią poseł: chodzi o współpracę Unia Europejska – ESA, czy tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#AnnaFotyga">Tak, i w jakim stopniu w ramach 7. Programu Ramowego. Krótko mówiąc, podtekst mojego pytania jest taki, w jakim stopniu w 7. Programie Ramowym uczestniczą państwa spoza Unii Europejskiej, które są członkami ESA?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#GrażynaHenclewska">Kraje spoza Unii Europejskiej należące do ESA to Szwajcaria i Norwegia. Jeśli chodzi o współpracę Unii Europejskiej z ESA, to jest to tak zwana delegation agreement. Tyle mamy informacji na ten temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#AnnaFotyga">Czy można by dostarczyć nam jej treść?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#GrzegorzSchetyna">Rozumiem, że tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#AnnaFotyga">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#GrzegorzSchetyna">Czy jeszcze ktoś się chce wypowiedzieć? Rozumiem, że nie. Zamykam debatę. Stwierdzam zakończenie pierwszego czytania projektu druku nr 803. Wnioskujemy o niezwłoczne przystąpienie do rozpatrzenia projektu. Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#GrzegorzSchetyna">Wszyscy z państwa otrzymali opinię Biura Analiz Sejmowych. Przystępujemy do rozpatrzenia projektu ustawy – druk nr 803. Otwieram dyskusję. Czy pan minister chce zabrać głos? Czy któryś z członków Komisji chce zabrać głos? Czy Biuro Legislacyjne ma uwagi?</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#GrzegorzSchetyna">Czy do tytułu ustawy są uwagi? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-30.3" who="#GrzegorzSchetyna">Czy są uwagi do art. 1? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-30.4" who="#GrzegorzSchetyna">Czy są uwagi do art. 2? Są. Poseł Wontor, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#BogusławWontor">Panowie przewodniczący, Wysoka Komisjo, zgłosiłem na piśmie do prezydiów Komisji propozycję zmiany brzmienia art. 2. Krótko mówiąc, chciałbym, aby ten artykuł brzmiał – „Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia”. Nie powinno być czternastodniowego vacatio legis. Tak jak mówiliśmy w trakcie dyskusji, nadaliśmy tej ustawie tryb pilny. Bez sensu jest nadawanie jej w tej chwili vacatio legis, bo jeśli rząd ma zdążyć z całą procedurą i przedstawiciele rządu mają nas reprezentować, to ustawa jak najszybciej powinna wejść w życie, żeby dać im tę szansę. Dlatego proponuję tę bardziej techniczną niż merytoryczną poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#GrzegorzSchetyna">Dziękujemy. Utrzymujemy ją. Została zgłoszona poprawka przez pana posła Wontora, która nadaje art. 2 brzmienie: „Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia”. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, oznacza to, że jest zgoda na nowe brzmienie art. 2, jak sugeruje poprawka pana posła Wontora.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#GrzegorzSchetyna">Może się później zastanowicie, drodzy państwo? Jutro też jest dzień roboczy. Nie zdążyliście dotychczas.</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#GrzegorzSchetyna">Sprzeciwu nie słyszę. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem sprawozdania Komisji o przyjęciu projektu ustawy – druku nr 803 wraz z poprawką do art. 2 proszę o podniesienie ręki? (33). Kto jest przeciw? (0). Kto się wstrzymał? (0).</u>
          <u xml:id="u-32.3" who="#GrzegorzSchetyna">Dziękuję. Stwierdzam, że Komisje przyjęły sprawozdanie jednogłośnie. Przystępujemy do wyboru posła sprawozdawcy. Proponuję, aby posłem sprawozdawcą był pan poseł Andrzej Czerwiński. Czy są inne propozycje? Czy poseł Czerwiński się zgadza? Widzę, że się zgadza. Nie ma innych wniosków. Stwierdzam, że Komisje wybrały posła Czerwińskiego na funkcję sprawozdawcy.</u>
          <u xml:id="u-32.4" who="#GrzegorzSchetyna">Informuję, że na tym porządek obrad został…</u>
          <u xml:id="u-32.5" who="#GrzegorzSchetyna">W związku z koniecznością uzyskania formalnej opinii Ministerstwa Spraw Zagranicznych wyznaczam termin uzyskania tej opinii od MSZ na dzień dzisiejszy na godzinę 19.00. W tym kontekście poseł Iwiński ma jeszcze jedno pytanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#TadeuszIwiński">Chciałem zapytać przedstawicieli rządu, dlaczego Polska wchodzi do ESA później niż Rumunia?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#GrzegorzSchetyna">Bo Rumunia weszła wcześniej niż Polska. Dziękuję, zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>