text_structure.xml
18.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#TadeuszAziewicz">Szanowni państwo, otwieram ostatnie w tej kadencji posiedzenie Wysokiej Komisji Skarbu Państwa. Serdecznie witam wszystkich członków Komisji. Serdecznie witam też nasz sekretariat, który pracował z nami przez ten długi czas. Szanowni państwo, zgodnie z regulaminem i tradycją sejmową przedstawiam państwu pod rozwagę propozycję informacji o pracach Komisji Skarbu Państwa w tej kadencji. W materiale, który państwo otrzymali, mogą zapoznać się państwo z taką właściwie suchą inwentaryzacją informacji, które dotyczą naszej wspólnej pracy. To znaczy, jest tam informacja o prezydium Komisji, które zaczynało pracę w tej kadencji w składzie: Szejnfeld, Aziewicz, Jackiewicz, Wydrzyński. Z tego składu ostała się w naszej Komisji tylko moja skromna osoba. Chciałem przy tej okazji na odległość i do protokołu podziękować panu posłowi Szejnfeldowi, panu posłowi Jackiewiczowi, panu posłowi Wydrzyńskiemu. Wspólnie spędziliśmy tutaj kawał życia i naszą współpracę oceniam jako dobrą.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#TadeuszAziewicz">Po roku w dniu 27 maja 2014 r. Komisja wybrała nowe prezydium w składzie: Tadeusz Aziewicz – przewodniczący, pani poseł Renata Zaremba – wiceprzewodnicząca, wiceprzewodniczącym został też pan poseł Andrzej Jaworski z Prawa i Sprawiedliwości. W 2014 r. we wrześniu odwołano z naszej Komisji pana posła Macieja Wydrzyńskiego, którego zastąpił obecny tu dzisiaj przewodniczący Jacek Najder. Odbyliśmy do dnia dzisiejszego 153 posiedzenia, czyli w sumie z dzisiejszym posiedzeniem będą to 154 posiedzenia. Pracowaliśmy nad projektami ustaw, które są wymienione w materiale i które państwo otrzymali. Relatywnie w stosunku do innych Komisji akurat w naszej Komisji prac legislacyjnych było stosunkowo mało podobnie jak w poprzednich kadencjach, bo taka jest specyfika naszej Komisji, że w większym stopniu zajmujemy się nadzorem właścicielskim i organizujemy takie posiedzenia, które przekrojowo pokazują sytuację w poszczególnych branżach albo w strategicznych przedsiębiorstwach. Natomiast prawo jest w tej materii stosunkowo stabilne, także relatywnie w stosunku do innych Komisji zmian legislacyjnych było niedużo. Generalnie pracowaliśmy w oparciu o plan pracy przyjęty przez członków Komisji, generalnie chyba bez kontrowersji, bo nie pamiętam jakichś większych sporów na temat planu pracy, tak że udawało nam się osiągnąć konsensus w kontekście tego, czym zajmuje się Komisja. Zajmowaliśmy się strategicznymi i najważniejszymi w kontekście procesu przekształceń własnościowych czy nadzoru właścicielskiego branżami. Powtarzały się tutaj posiedzenia poświęcone sektorowi paliwowemu czy elektroenergetycznemu, chemicznemu, zajmowaliśmy się intensywnie portami i spółkami żeglugowymi. Myślę, że wykonując rzetelnie swoją pracę, pozyskaliśmy przy okazji bardzo ciekawą wiedzę na temat stanu naszej gospodarki. Tak że szanowni państwo, kończąc to wprowadzenie do dyskusji, jeżeli chcecie państwo dyskutować na temat tego sprawozdania, chcę podziękować wszystkim, bo mamy za sobą kawał życia i od wyborców zależy, kto będzie kontynuował pracę, którą tu realizowaliśmy. Zdecydowana większość tu obecnych kandyduje, tak że życzę wszystkim sukcesu wyborczego i obyśmy się spotkali w Sejmie Rzeczypospolitej w kolejnej kadencji i być może w Komisji Skarbu Państwa. Kto będzie nią kierował, to o tym zadecydują wyborcy, tak że chylimy głowę przed wyrokami demokracji. Tak to jest w życiu publicznym, że w dobrej intencji patrzymy na świat z różnych perspektyw i to ludzie zadecydują, który punkt widzenia spowoduje, że dana formacja będzie dzierżyła odpowiedzialność za nasze państwo, w tym również za kwestie związane z nadzorem właścicielskim. Ja ze swojej strony jeszcze raz serdecznie dziękuję wszystkim tu obecnym, dziękuję serdecznie naszemu sekretariatowi, bo nasza współpraca była naprawdę znakomita, dziękuję pięknie i wyrażam państwu głębokie wyrazy uznania. Proszę bardzo, czy ktoś z państwa chce zabrać głos? Pan poseł Małecki, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MaciejMałecki">Dziękuję panie przewodniczący. Niestety z ubolewaniem muszę przypomnieć sprawy, które nie pozwalają mi podnieść ręki za tym, że sprawozdanie Komisji jest przyjmowane w takiej formie i jakby pozytywnie. Bowiem oceniając bardzo negatywnie pracę resortu skarbu państwa w tej kadencji, należy przypomnieć o tym, że większość Komisji popierała działania kolejnych ministrów skarbu państwa. Szczególnie chciałbym przywołać takie sprawy jak doprowadzenie do likwidacji państwowego przewoźnika lotniczego Eurolot SA. W tej Komisji wielokrotnie zwracaliśmy uwagę Ministra Skarbu Państwa na to, co działo się w tej spółce, między innymi o niebywałej umowie z maleńką spółką 4You Airlines, powołanej przez właściciela biura podróży Alfa Star, na skutki jakie dla Eurolot-u mogła rodzić ta umowa, a raczej o ryzykach na jakie został narażony Eurolot przez tę umowę. Życie niestety potwierdziło nasze obawy, bowiem Eurolot stracił na umowie ze spółką 4You Airlines 10–15 mln zł. To działo się niestety bez reakcji większości Komisji, mimo głosów zgłaszanych przez opozycję, przez posłów Prawa i Sprawiedliwości. Komisja również mimo wszelkich przesłanek ku temu, niestety nie uznała za stosowne, aby informacje w sprawie Eurolot-u przedstawiła na forum Sejmu premier Ewa Kopacz. To jest jedno.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#MaciejMałecki">Druga sprawa. Podczas posiedzenia Komisji padały kolejne daty otwarcia terminalu gazowego w Świnoujściu. Przypomnę, że podczas posiedzenia tej Komisji pan minister Mikołaj Budzanowski używał sformułowań „nie ma zmiłuj” dla terminu 30 czerwca 2014 r. Mamy październik 2015 r. i nie wiadomo kiedy terminal gazowy w Świnoujściu ruszy.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#MaciejMałecki">To podczas posiedzenia tej Komisji prezesi LOT-u przedstawiali bardzo pozytywne scenariusze rozwoju sytuacji naszego narodowego przewoźnika lotniczego. Posłowie opozycji, w tym ja, nie otrzymywaliśmy odpowiedzi na stawiane przez nas pytania. Sytuacja LOT-u jest dramatyczna i okazywało się, że informacje, które słyszeliśmy od przedstawicieli ministra czy od samego ministra lub osób odpowiedzialnych za spółki, nijak miały się do rzeczywistości, a jednocześnie większość Komisji nie uznała za stosowne podzielenia tych zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#MaciejMałecki">W związku z tym to jest mój głos w dyskusji i z tego powodu nie będę mógł tak bezrefleksyjnie podnieść ręki za tym, że w trakcie tej kadencji wszystko było w porządku. Obowiązkiem Komisji Skarbu Państwa i obowiązkiem posłów Komisji jest nadzór nad tym, co dzieje się w spółkach Skarbu Państwa, a myślę, że nie tylko ja odnoszę wrażenie, że podczas posiedzeń tej Komisji dochodziło do bezrefleksyjnego żyrowania decyzji podejmowanych przez osoby zasiadające w spółkach Skarbu Państwa z ramienia Ministra Skarbu Państwa. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo, panie pośle. Pan poseł Konwiński.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#ZbigniewKonwiński">Ja myślę, że to jest jakiś brak zrozumienia, bo my nie dokonujemy oceny pracy Komisji, nie dokonujemy oceny pracy resortu Skarbu Państwa, tylko przyjmujemy sprawozdanie z pracy Komisji. To nie jest obszerny dokument, ja przejrzałem go bardzo szybko i tutaj nie ma ani słowa oceny pracy resortu Skarbu Państwa, a jedynie jest ocena pracy sekretariatu Komisji i legislatorów. To są jedyne oceny. Jest informacja o tym, czym się zajmowała Komisja, jakie były tematy posiedzeń Komisji, jaki był skład prezydium Komisji i ile razy się Komisja zebrała. Więc ja nie za bardzo rozumiem, panie pośle, co ma piernik do wiatraka? Pan mówi o ocenie resortu Skarbu Państwa, a my po prostu przyjmujemy sprawozdanie z naszej pracy. Jak rozumiem, pan będzie głosował przeciwko temu, że Komisja zebrała się tyle i tyle razy, że taki był a nie inny skład prezydium, że Dawid Jackiewicz był zastępcą przewodniczącego Komisji Skarbu Państwa. Jestem zdumiony. Na koniec moglibyśmy sobie coś takiego darować. Jest to ostatnie posiedzenie i naprawdę można było sobie to darować.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#TadeuszAziewicz">Pan poseł jeszcze raz ad vocem. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MaciejMałecki">Panie pośle, przedstawiłem swoją opinię o pracy Komisji przez cztery lata. Panie pośle, z szacunkiem wysłuchałem pana zdania i bardzo proszę o wzajemność. Ja wiem, że są osoby, które chciałyby najchętniej podnieść tylko rękę za tym, co przynosił Minister Skarbu i nie mieć żadnej refleksji na ten temat. Proszę to powiedzieć 300 pracownikom Eurolot-u, których spółka została doprowadzona do likwidacji, pracownikom Kieleckich Kopalni Surowców Mineralnych, które przetrwały ponad 130 lat, zabory, I i II wojnę światową, 50 lat komunizmu i 25 lat transformacji, a zostały doprowadzone do bankructwa w rok po sprywatyzowaniu. Proszę to powiedzieć pracownikom LOT-u. Proszę to powiedzieć tym osobom, które są odpowiedzialne za opóźnienia w budowie terminalu gazowego w Świnoujściu. To było obowiązkiem Komisji, także pana, a więc dbałość o nadzór nad spółkami Skarbu Państwa i tylko o tym mówię. To jest moje zdanie. Rozumiem, że państwo do końca trwacie w przekonaniu, że wykonaliście swoją pracę dobrze i to jest pana zdanie. Ja uważam, że w tej kadencji było inaczej i dokładnie tym się dzielę i to przedstawiam na posiedzeniu Komisji, bo po prostu takie są fakty, taka jest moja opinia i mam do niej prawo.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#TadeuszAziewicz">Szybko, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#ZbigniewKonwiński">Tak, bardzo szybko. Jeszcze raz powtórzę, że pan najwidoczniej nie rozumie, nad jakim dokumentem się w tej chwili pochylamy. My nie dokonujemy oceny pracy Komisji, ani resortu Skarbu Państwa, tylko przyjmujemy sprawozdanie z pracy, sprawozdanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MaciejMałecki">Panie pośle, w związku z tym w sprawozdaniu nie ma tego, że Komisja nie uznała za stosowne podjęcia działań w sprawie Eurolot-u, mimo wniosków zgłaszanych przez posłów opozycji, w sprawozdaniu nie ma tego, że Komisja bezrefleksyjnie wysłuchiwała kolejnych terminów otwarcia terminala gazowego w Świnoujściu, które były wzięte z sufitu i się w ogóle nie sprawdziły. Komisja nie podjęła żadnych działań wobec tego, że prezes LOT-u podczas posiedzeń tej Komisji i być może nawet w tej sali, nie pamiętam dokładnie, w której sali miało miejsce to posiedzenie, opowiadał historie o świetlanej przyszłości naszego narodowego przewoźnika, a później okazywało się to zupełną nieprawdą. Komisja nie uznała za stosowne przyjąć żadnego stanowiska wobec tego, że minister Baniak opowiadał o tym, że umowa z 4You Airlines może być zerwana w każdej chwili, jeżeli spółka przestanie płacić, o tym, że wszystkie usługi przez państwowy Eurolot świadczone są na przedpłaty i o tym, że ta spółka nie będzie konkurencją dla Eurolot-u. To wszystko się nie sprawdziło, wszystko było zupełnie inaczej i niekorzystnie dla Eurolot-u, wbrew zapowiedziom ministra. O tym mówię i nie zamierzam pudrować rzeczywistości na koniec kadencji, bo rzetelna informacja powinna zawierać także te fakty. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo, panie pośle. Ja może odpowiem później. Pan poseł Zubowski, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#WojciechZubowski">Dziękuję, panie przewodniczący. Szanowni państwo, ja zdaję sobie sprawę z tego, że w Komisji zasiadają parlamentarzyści z różnych opcji politycznych i to jest oczywiście naturalne, że stanowiska będą się ścierały. Nie będę państwa rozliczał ze sposobu, w jakim państwo głosowaliście, bo to jest wasze prawo jako parlamentarzystów wybranych przez wyborców i możecie opowiedzieć się za takimi czy innymi rozwiązaniami. To jest oczywiście rzecz naturalna, panie przewodniczący. Natomiast to, czego mi brakowało, jeżeli chodzi o posiedzenia Komisji, co też powoduje, że mój głos nie będzie pozytywny, jeżeli chodzi o to sprawozdanie, to tematy dotyczące rzetelności udzielanych nam informacji. Nie dyskutując już o tym, jak kto głosował, czy jakie stanowisko było przyjmowane przez Komisję, panie przewodniczący, wielokrotnie dochodziło do takiej sytuacji, że parlamentarzyści z Komisji Skarbu Państwa, bez względu na to z jakiej są opcji, bo to nie powinno mieć znaczenia, nie otrzymywali odpowiedzi na zadawane pytania i to jest problem. Czyli krótko mówiąc, była to przeszkoda we właściwym wypełnianiu naszych obowiązków poselskich. Liczę na to, panie przewodniczący, bo nie wiemy, jak będzie wyglądał skład Sejmu w następnej kadencji i jaki będzie skład tej Komisji, ale mam nadzieję, że w przyszłości takich sytuacji nie będzie. Tak jak mówię, nie chodzi mi o kwestie związane z tym kto i jak głosował, bo to jest sprawa prywatna każdego parlamentarzysty, ale my dyskutując o kondycji spółek Skarbu Państwa, dyskutując o nadzorze właścicielskim, o czym sam pan mówił, powinniśmy posiadać pełną wiedzę i pełną informację na temat tego, jak sytuacja w danej firmie czy przedsiębiorstwie wygląda, a niestety tych informacji byliśmy często pozbawieni i mimo deklaracji, że odpowiedzi się pojawią, one się nie pojawiały. Oczywiście też, tak jak pan powiedział, panie przewodniczący, zgadzam się z tym, że bardzo wysoko należy ocenić pracę sekretariatu i faktycznie jeżeli chodzi o legislatorów, to Komisja Skarbu Państwa zbyt wiele pracy tutaj nie miała. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo. Szanowni państwo, ostatnie posiedzenie w kadencji ma swoją specyfikę. Doświadczyliśmy tego dzisiaj o poranku. Nie pozostaje mi nic innego jak to przyjąć, że w demokracji mamy prawo do różnych sądów, a czasami nawet do trochę alternatywnej rzeczywistości i możemy też z różnych perspektyw patrzeć na przedmiot dyskusji, który wydaje się, że jest jasny i oczywisty. Każdy poseł też ma prawo do wygłaszania swoich tez, również niezwiązanych z tematem. Gdybyśmy rzeczywiście mieli przegłosować dziś ważną ustawę, to przywołałbym do rzeczy i szukałbym związku pomiędzy wypowiedzią a treścią, natomiast na tym posiedzeniu, szczerze mówiąc, nie chciałbym tego robić i powtarzam to, co mówił poseł Konwiński, że rzeczywiście pisząc to sprawozdanie, staraliśmy się uczynić to w sposób najbardziej suchy, niepolityczny i bez ocen. Tu nie ma żadnych peanów na temat aktywności naszej Komisji, bo nie my jesteśmy od tego, żeby siebie oceniać. Doceniamy nasz sekretariat i to chyba nie jest kontrowersyjne. Myślę, że warto również wysoko ocenić naszych legislatorów, natomiast mamy tutaj suchy zbiór faktów, które są niepodważalne, a więc czym się zajmowaliśmy, ile razy i kiedy. Oczywiście można wygłosić po raz kolejny opowieść o LOT. Ja już tę opowieść znam z posiedzenia, podczas którego dyskutowaliśmy o stanie mienia Skarbu Państwa, kiedy dyskutowałem z panem posłem, co zwiera się w słowie „stan”, a więc jaką treść. Teraz nie chcę tego czynić. Jeżeli poseł chce kontynuować tę dyskusję, to proszę bardzo, wytrzymamy. Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#MaciejMałecki">Panie przewodniczący, naprawdę niepotrzebne są te uszczypliwości. Ja tylko zwracam uwagę, że wypowiadam się na temat zakresu prac Komisji Skarbu Państwa. Jeżeli pan chce odniesienia do treści, to na pierwszy rzut oka widać w tym sprawozdaniu, że Komisja szczególnie wnikliwie oceniała między innymi procesy prywatyzacyjne w energetyce czy w Polskich Liniach Lotniczych LOT. Ja przypomniałem państwu, jak w rzeczywistości wyglądał nadzór Komisji nad tym, co działo się w LOT, w Eurolot, terminalu gazowym w Świnoujściu czy innych spółkach.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję. Dochodzimy do części ocennej. Ja już nie będę panu posłowi wyliczał, ile razy się spotykaliśmy, ile trwały posiedzenia i jakie dyskusje się tutaj toczyły. Przypominam też, że pracowaliśmy w oparciu o plan pracy, przyjmowany na zasadzie konsensusu i nie pamiętam, żebym komuś odmówił wprowadzenia do planu pracy jakiegoś ważnego tematu. Niezależnie od tego art. 152 też był używany i też były takie posiedzenia. Nie chcę też na koniec oceniać zasadności ich zwoływania i treści tych posiedzeń, czy jakości tej dyskusji – demokracja.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#TadeuszAziewicz">Szanowni państwo, czy są jeszcze jakieś głosy w dyskusji? Czy ktoś z państwa chce jeszcze zabrać głos? Zatem poddaję pod głosowanie Wysokiej Komisji propozycję przyjęcia informacji, która została państwu przekazana, czyli sprawozdanie Komisji z działalności w VII kadencji Sejmu.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#TadeuszAziewicz">Kto z państwa jest za przyjęciem tego sprawozdania? (7) Kto jest przeciw? (1) Kto się wstrzymał? (2) Dziękuje bardzo.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#TadeuszAziewicz">Szanowni państwo, niezależnie od tego, jaki kształt przyjęła dzisiejsza dyskusja, jeszcze raz serdecznie wszystkim dziękuję i życzę sukcesów w nadchodzących wyborach.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>