text_structure.xml 63.3 KB
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559 560 561 562 563 564 565 566 567 568 569 570 571 572 573
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#MarekGos">Szanowni państwo, po takim dłuższym kwadransie akademickim udało się uzyskać kworum, tak że mamy już dzisiaj pierwszy sukces.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#MarekGos">Witam bardzo serdecznie panie i panów posłów, witam stronę rządową, stronę samorządu spółdzielczego, stronę społeczną, panów ekspertów, legislatorów, sekretariat.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#MarekGos">Drodzy państwo, chcę przypomnieć, że jeśli chodzi o procedowanie naszych projektów ustaw, to jesteśmy przy lustracji. Zgodnie z drukiem nr 980 skończyliśmy na przyjęciu artykułu oznaczonego jako art. 151 i przechodzimy do działu „Lustratorzy”.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#MarekGos">Czy są uwagi do tytułu tego działu?</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#MarekGos">Nie widzę, w związku z tym stwierdzam, że przyjęliśmy tytuł działu. Na razie go nie oznaczamy, bo zobaczymy, jak nam wyjdzie w całości. W każdym razie jest tytuł – „Lustratorzy”.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#MarekGos">Art. 152. Czy są uwagi do ust. 1? Biuro Legislacyjne? Strona rządowa?</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#MarekGos">Stwierdzam, że ust. 1 w tym artykule został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#MarekGos">Przechodzimy do ust. 2. Czy są uwagi do ust. 2?</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#MarekGos">Proszę bardzo, pani legislator.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MonikaBiesOlak">Proponujemy inną redakcję, która by wskazywała, kto może być lustratorem: „Lustratorem może być osoba, której po ukończeniu z wynikiem pozytywnym postępowania kwalifikacyjnego i złożeniu ślubowania Krajowa Rada Spółdzielcza nadała uprawnienia do wykonywania czynności lustracyjnych w spółdzielniach i w związkach lustracyjnych”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#MarekGos">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#MarekGos">Szanowni państwo, czy są propozycje, uwagi do propozycji Biura Legislacyjnego dotyczącej innego brzmienia tego ustępu?</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#MarekGos">Nie widzę, w związku z tym proponuję przyjąć ust. 2 w brzmieniu zaproponowanym przez Biuro Legislacyjne.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#MarekGos">Dziękuję, stwierdzam, że ust. 2 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#MarekGos">Przechodzimy do ust. 3. Czy są uwagi do ust. 3?</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#MarekGos">Proszę bardzo, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MonikaBiesOlak">Proponujemy zmianę redakcji: „Postępowanie kwalifikacyjne przeprowadza się na koszt osób ubiegających się o nadanie uprawnień do wykonywania czynności lustracyjnych lub na koszt związku rewizyjnego, który występuje o nadanie tych uprawnień”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#MarekGos">Zapytuję panie i panów posłów: czy są uwagi, zastrzeżenia do propozycji, która padła przed chwilą ze strony Biura Legislacyjnego?</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#MarekGos">Jeżeli nie ma to stwierdzam, że ust. 3 w tym artykule został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#MarekGos">Przechodzimy do ust. 4. Bardzo proszę, pani legislator.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MonikaBiesOlak">Mamy tutaj podstawowe, systemowe zastrzeżenia. Według tego przepisu, szczegółowe kryteria postępowania kwalifikacyjnego określa Krajowa Rada Spółdzielcza, zaś żadne kryteria nie są określone w ustawie. W związku z tym uważamy, że nie można mówić o odesłaniu w sprawie szczegółowych kryteriów do jakiegoś aktu podstawowego ciała samorządowego. Musimy w ustawie określić kryteria postępowania kwalifikacyjnego.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#MonikaBiesOlak">Jeżeli chodzi o drugą część: „kryteria uzyskania uprawnień lustracyjnych” to, po przyjęciu brzmienia ust. 2, można uznać, że one istnieją i tymi kryteriami uzyskania jest zakończenie z wynikiem pozytywnym postępowania kwalifikacyjnego, złożenie ślubowania i, w wyniku tego, nadanie uprawnień. Tę część proponowalibyśmy skreślić, natomiast musimy ustalić kryteria postępowania kwalifikacyjnego ustawowe. Wówczas szczegóły tego postępowania będzie mogła określać Krajowa Rada Spółdzielcza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#MarekGos">To jest właściwe miejsce do określenia tych kryteriów?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#MonikaBiesOlak">Tak. Osoba, która ubiega się o nadanie uprawnień musi mieć ustawowe gwarancje, że po przejściu określonego w ustawie postępowania otrzyma te uprawnienia a nie będzie to decyzja oparta na przesłankach umieszczonych w akcie ciała samorządowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#MarekGos">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#MarekGos">O głos prosił pan poseł Smoliński, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#KazimierzSmoliński">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#KazimierzSmoliński">Całkowicie zgadzam się tutaj z Biurem Legislacyjnym, że możemy pominąć drugą część zdania, bo – rzeczywiście – kryteria uzyskania uprawnień zostały określone w ust. 2.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#KazimierzSmoliński">Ust. 4 nie może zawierać tylko takiego sformułowania, że szczegółowe kryteria określa Rada, bo – rzeczywiście – musi być odesłanie, czyli możemy określić ogólne kryteria i one tutaj muszą być określone, natomiast szczegółowe może Krajowa Rada, więc absolutnie zasadne jest określenie w tym miejscu tych ogólnych kryteriów kwalifikacyjnych a odesłanie do szczegółów do Krajowej Rady Spółdzielczej.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#KazimierzSmoliński">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#MarekGos">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#MarekGos">Pan przewodniczący Jankowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#JerzyJankowski">Panie przewodniczący, w obecnie obowiązującej ustawie funkcjonuje tego typu zapis, pozwolę sobie przytoczyć: „Kryteria kwalifikacyjne lustratorów oraz tryb przeprowadzenia lustracji określa Krajowa Rada Spółdzielcza”, więc przyjęcie tego typu zapisu, jaki jest w ust. 4, nakłada na Krajową Radę obowiązek określenia kryteriów, które lustrator powinien spełnić, żeby uzyskać uprawnienia lustracyjne.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#JerzyJankowski">Dziękuję uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#MarekGos">Podzielałbym pana pogląd, panie przewodniczący, pod warunkiem, że w tym zapisie byłoby: „kryteria kwalifikacyjne lustratorów oraz kryteria uzyskania uprawnień określa Krajowa Rada Spółdzielcza”, natomiast tu mamy wyraz „szczegółowe”.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#MarekGos">Jest pytanie: czy to skreślić czy pozostawić? To jest dzisiaj zasadnicza kwestia. Rozumiem, pani mecenas, że byłoby w porządku, jak dalibyśmy delegację czy nie możemy dać delegacji, że „kryteria kwalifikacyjne lustratorów oraz kryteria uzyskania uprawnień (…) określa Rada” – nie „szczegółowe” tylko „kryteria”?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#LidiaStaroń">Przecież muszą być ramy tych kryteriów. Ustawa ma dać legitymację i określić chociaż ogólne kryteria. Nie może to być człowiek po podstawówce i bez żadnych kryteriów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#MarekGos">Bardzo proszę, czy w tej sprawie ktoś z przedstawicieli rządu, naszych ministerstw zechce zabrać głos? Ministerstwo Sprawiedliwości?</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#MarekGos">To może zróbmy w ten sposób, że na razie to zostawmy, bo myślę, że dzisiaj nie jesteśmy przygotowani, żeby wypełnić treścią ten ustęp. Rozumiem, że te szczegółowe kryteria można pozostawić pod warunkiem, że ustalimy tutaj kryteria ogólne, tak? Jest zgoda na pozostawienie do rozstrzygnięcia tego ustępu?</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#MarekGos">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#MarekGos">Przechodzimy do ust. 5. Bardzo proszę, pani mecenas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#MonikaBiesOlak">Też proponujemy trochę zmienioną redakcję: „Krajowa Rada Spółdzielcza wydaje osobie, której nadała uprawnienia do wykonywania czynności lustracyjnych, świadectwo stwierdzające nadanie tych uprawnień i prawo używania tytułu lustratora”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#MarekGos">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#MarekGos">Czy jest zgoda na taką redakcję?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#JerzyJankowski">Panie przewodniczący, to, co pani była uprzejma powiedzieć, jest zawarte w druku nr 980.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#JerzyJankowski">Pozwolę sobie zacytować: „Ust. 5. Krajowa Rada Spółdzielcza wydaje osobie, której nadała uprawnienia do wykonywania czynności lustracyjnych, świadectwo stwierdzające nadanie tych uprawnień i prawo używania tytułu lustratora”, więc nie bardzo rozumiem, na czym polegałaby ta zmiana.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#MonikaBiesOlak">Tak, przepraszam bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#MarekGos">Rozumiem, że jest to samo brzmienie, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#LidiaStaroń">Ja jeszcze mam prośbę do Biura Legislacyjnego, ponieważ się spóźniłam, proszę, by w ust. 2 wpisać z poprawki ust. 1 jako wniosek mniejszości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#JerzyJankowski">Ale jaki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#MarekGos">Nie za bardzo wiem. Przyjęliśmy ten ustęp.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#LidiaStaroń">Proszę wpisać jako wniosek mniejszości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#MarekGos">Czy można w tej chwili?</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#MarekGos">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#MonikaBiesOlak">Należałoby wrócić do głosowania, bo wnioskiem mniejszości może być poprawka, która nie uzyskała większości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#MarekGos">Bardzo szkoda, że pani poseł się spóźniła.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#MarekGos">Przechodzimy do następnego punktu. Proponuję przyjąć ust. 5.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#MarekGos">Dziękuję bardzo, stwierdzam, że ust. 5 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#MarekGos">Przechodzimy do ust. 6 w tym artykule. Czy są uwagi, propozycje zmiany do ust. 6?</u>
          <u xml:id="u-27.4" who="#MarekGos">Proszę bardzo, pani mecenas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#MonikaBiesOlak">Tym razem szyk chyba jednak jest zmieniony: „Lustrator obowiązany jest do stałego doskonalenia kwalifikacji zawodowych. Krajowa Rada Spółdzielcza określa tryb i zasady przeprowadzania obligatoryjnych szkoleń zawodowych”.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#MonikaBiesOlak">Tutaj też mamy zastrzeżenia co do określania zasad przez Krajową Radę Spółdzielczą, zasady zawsze określa się w ustawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#LidiaStaroń">Tutaj chciałabym zadać pytanie wnioskodawcy.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#LidiaStaroń">Jak wyglądają te szkolenia? Czy to znaczy, że Krajowa Rada Spółdzielcza oprócz tych finansowanych lustracji będzie także przeprowadzała odpłatne szkolenia?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#JerzyJankowski">Jakie szkolenia? O czym ona mówi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#MarekGos">Bardzo proszę…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#LidiaStaroń">Panie Jankowski, proszę się uspokoić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#MarekGos">Przede wszystkim ja prowadzę posiedzenie, pani przewodnicząca i nie udzieliłem pani głosu.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#MarekGos">Bardzo proszę, pan prezes.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#KrzysztofKokoszkiewicz">Krzysztof Kokoszkiewicz, Krajowy Związek Rewizyjny Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#KrzysztofKokoszkiewicz">Proszę państwa, może odpowiem na pytanie pani poseł Staroń, jak te szkolenia wyglądają. One są wydane na podstawie odrębnej uchwały Zgromadzenia Ogólnego Krajowej Rady Spółdzielczej. Poza samokształceniem troszeczkę na wzór ostatnich regulacji zmieniających przepisy o biegłych rewidentach – tam też jest możliwość samokształcenia, ale podstawowa zasada odbywania obligatoryjnych szkoleń to jest albo corocznie w systemie 15-godzinnym albo co dwa lata w systemie 30-godzinnym. Te szkolenia według określonego programu mogą być organizowane przez związki rewizyjne, ale w dużej części – dla tych lustratorów, którzy współpracują z Krajową Radą – są organizowane przez Krajową Radę Spółdzielczą. To uprawnienie działa od dłuższego czasu i do tej pory nie budziło żadnych wątpliwości.</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#KrzysztofKokoszkiewicz">Rozumiem, panie przewodniczący, że jest tutaj taka sugestia ze strony Biura Legislacyjnego, by wszystkie regulacje dotyczące kwalifikacji szczegółowych lustratorów, szkoleń itd. określić w ustawie. Przepraszam bardzo, ale państwo musieliby się zdecydować, czy oddajecie te uprawnienia nie tylko do wykonywania lustracji przez Krajową Radę, ale również do wydania tych szczegółowych zasad. W mojej ocenie jest to jakby chęć zrobienia tożsamych przepisów do biegłych rewidentów a ja chciałbym zauważyć, że jest wielka różnica, jeżeli chodzi o uprawnienia, o status biegłego rewidenta w stosunku do lustratora. My tu cały czas podkreślamy, że lustracja ma charakter wewnątrzspółdzielczy i powinna się odbywać w myśl zasad określonych przez gremia spółdzielcze. Ustawodawca powinien się zdecydować, czy chce z tego zrobić już bardzo wyraźny zawód regulowany i to jeszcze pod nadzorem organów państwowych, bo tak jest mniej więcej w systemie działania struktur biegłych rewidentów, czy chce to oddać w ręce spółdzielców, za czym my się absolutnie opowiadamy.</u>
          <u xml:id="u-34.3" who="#KrzysztofKokoszkiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#MarekGos">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#MarekGos">Myślę, że można było się zgodzić co do ust. 4, natomiast tutaj wydaje mi się, że ten tryb i zasady to już są bardziej techniczne sprawy i uważam, że po tej propozycji zmiany redakcji, zmiany szyku ust. 6 powinniśmy go przyjąć.</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#MarekGos">Proszę bardzo, pani mecenas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#MonikaBiesOlak">Zasady są materią ustawową i taka jest technika prawodawcza. Może tak, jak powiedział przedmówca, zapisalibyśmy w ustawie to, o czym pan mówił, że „Krajowa Rada Spółdzielcza przeprowadza obligatoryjne szkolenia zawodowe…” – nie wiem „cykliczne”, chociażby z jakąkolwiek wskazówką – „…i określa tryb i sposób przeprowadzania tych szkoleń”.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#MonikaBiesOlak">Chodzi o to, żeby nie było wyrazu „zasady”, ale żeby też była jakaś wskazówka ustawodawcy, by po prostu nie był to przepis blankietowy, że on jest, ale tak naprawdę nic się nie dzieje, jak nie jest realizowany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#MarekGos">Bardzo proszę, czy są propozycje do brzmienia tego zapisu? Może eksperci, panowie profesorowie. Chodzi o ust. 6, panie profesorze, w art. 152, gdzie zasady przeprowadzania obligatoryjnych szkoleń – jak twierdzi Biuro Legislacyjne – winny być uregulowane ustawowo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#KrzysztofPietrzykowski">Myślę, że tak, podobnie jak podstawowe kwalifikacje wymagane od lustratora, które też powinny być określone w ustawie…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#MarekGos">Co do tego nie było większych wątpliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#KrzysztofPietrzykowski">Tu jest podobna sytuacja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#MarekGos">Pani mecenas i panowie eksperci a gdybyśmy zapisali w ten sposób: „Tryb i sposób prowadzenia obligatoryjnych szkoleń zawodowych określa Krajowa Rada Spółdzielcza”? Wtedy unikamy tych zapisów.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#MarekGos">Co na to pani mecenas?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#MonikaBiesOlak">A gdybyśmy zredagowali ten przepis w ten sposób: „Krajowa Rada Spółdzielcza przeprowadza obligatoryjne szkolenia zawodowe i określa tryb i sposób ich przeprowadzenia”?</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#MonikaBiesOlak">Ten przepis też jest obarczony taką wadą, że nie daje żadnych wskazówek nawet co do cykliczności przeprowadzenia takich szkoleń. To jest tylko sugestia a państwo podejmujecie decyzję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#MarekGos">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#MarekGos">Proszę bardzo, pan poseł Smoliński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#KazimierzSmoliński">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#KazimierzSmoliński">Jeżeli nawet podobny przepis funkcjonuje i nie kwestionując tutaj dobrej woli Krajowej Rady Spółdzielczej, to – moim zdaniem – ten zapis może być o tyle niebezpieczny, że Krajowa Rada może np. ustalić, że takie szkolenie będzie raz w miesiącu i będzie kosztowało 1000 zł albo może raz na dwa lata czy raz na pięć lat lub raz na tydzień. Można za to pobierać jakieś opłaty, więc – moim zdaniem – taka swoboda nie jest tutaj właściwa.</u>
          <u xml:id="u-44.2" who="#KazimierzSmoliński">Według mnie nie jest to odbieranie kompetencji Radzie czy jakieś zagrożenie dla niej, natomiast powinny być pewne ogólne wytyczne a Krajowa Rada może to określać szczegółowo, ale jakieś ogólne zasady powinny być.</u>
          <u xml:id="u-44.3" who="#KazimierzSmoliński">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#MarekGos">Dziękuję bardzo, zatem nie pozostaje nic innego jak odłożyć procedowanie również tego ustępu i spróbować przygotować w formie stosownej poprawki doprecyzowanie brzmienia ust. 6. Jest zgoda Wysokiej Komisji?</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#MarekGos">Nie widzę sprzeciwu, rozumiem, że ust. 6 pozostawiamy do ponownego rozpatrzenia.</u>
          <u xml:id="u-45.2" who="#MarekGos">Przechodzimy do ust. 7. Czy są uwagi, propozycje do ust. 7?</u>
          <u xml:id="u-45.3" who="#MarekGos">Bardzo proszę, pani mecenas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#MonikaBiesOlak">Propozycja redakcyjna: „Lustrator ponosi odpowiedzialność za wykonane czynności lustracyjne wobec wyznaczającego go do wykonywania tych czynności związku rewizyjnego albo Krajowej Rady Spółdzielczej.” Przepraszam bardzo – „...związku spółdzielczego…”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#MarekGos">Jest propozycja zmiany szyku brzmienia tego zapisu. Zapytuję panie i panów posłów: czy propozycja pani legislator jest do przyjęcia?</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#MarekGos">Nie widzę sprzeciwu, w związku z tym stwierdzam, że ust. 7 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-47.2" who="#MarekGos">Przechodzimy do kolejnego ustępu, ust. 8. Czy są uwagi do ust. 8?</u>
          <u xml:id="u-47.3" who="#MarekGos">Proszę bardzo, pani poseł Staroń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#LidiaStaroń">Tak. Jeżeli już ten centralny rejestr prowadzi Krajowa Rada to on powinien być także ujawniony na stronie internetowej Krajowej Rady.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#MarekGos">Proszę bardzo, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#StanisławChmielewski">Mam pytanie natury informacyjnej.</u>
          <u xml:id="u-50.1" who="#StanisławChmielewski">Czy są jakieś rejestry regionalne bądź lokalne (jeżeli mówimy o centralnym rejestrze lustratorów), bo rejestr to rejestr i chyba nie musi być aż tak podkreślane, że jest on centralny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#MarekGos">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#MarekGos">Proszę bardzo, pani poseł Staroń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#LidiaStaroń">W takim razie proponuję, żeby zapis był następujący, tzn. ta treść, która jest i dalej: „…umieszczony na stronie internetowej Krajowej Rady Spółdzielczej”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#MarekGos">Bez „centralności”, jasne, dobrze.</u>
          <u xml:id="u-53.1" who="#MarekGos">Proszę bardzo, zgłasza się pan prezes.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#KrzysztofKokoszkiewicz">Kokoszkiewicz.</u>
          <u xml:id="u-54.1" who="#KrzysztofKokoszkiewicz">Proszę państwa, wydaje mi się, że ten zapis ma szerszy zakres niż sformułowała to pani poseł Staroń, dlatego że prowadzenie centralnego rejestru nie polega tylko na tym, że tam podaje się tylko dane osobowe lustratorów. Powiedziane to jest zresztą dalej przy sankcjach za niedopełnienie obowiązków lustratora, że wykreśla się go z rejestru itd. Gdyby tego typu czynności, które wchodzą w pojęcie prowadzenia rejestru, miały być ogłaszane również na stronie internetowej to byłoby to wielkie nieporozumienie.</u>
          <u xml:id="u-54.2" who="#KrzysztofKokoszkiewicz">Rozumiem, że tutaj chodzi o wykaz osób, które posiadają uprawnienia lustracyjne, tak jak to jest np. w wypadku biegłych rewidentów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#LidiaStaroń">Ponieważ jeszcze do tego nie doszliśmy, do tych ustępów, to w takim razie powinno być: „wyciąg z centralnego rejestru…” – może nie z „centralnego” – czyli „…z rejestru z wyjątkiem danych” i my te dane wyłączymy. To powinno być umieszczone na stronie Krajowej Rady Spółdzielczej. Dane muszą być, czyli wykaz wszystkich lustratorów i podstawowe dane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#MarekGos">Pan poseł Smoliński.</u>
          <u xml:id="u-56.1" who="#MarekGos">Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#KazimierzSmoliński">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-57.1" who="#KazimierzSmoliński">Tutaj poprę stanowisko Rady. Rzeczywiście, rejestr nie może być jawny, bo w rejestrze są wrażliwe dane personalne itd. To absolutnie nie może być jawne. Może być jakaś lista nazwisk z określeniem jakiejś regionalizacji, że w poszczególnych województwach zamieszkują itd.</u>
          <u xml:id="u-57.2" who="#KazimierzSmoliński">Moim zdaniem zapis: „Krajowa Rada Spółdzielcza prowadzi rejestr lustratorów”, w zupełności powinien wystarczyć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#MarekGos">Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-58.1" who="#MarekGos">Szanowni państwo, albo mamy poprawkę albo poddaję pod głosowanie brzmienie z druku nr 980.</u>
          <u xml:id="u-58.2" who="#MarekGos">Nie widzę, proponuję…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#LidiaStaroń">Ja zastrzegam tutaj uzupełnienie o to wyłączenie i umieszczenie na stronie internetowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#MarekGos">Proponuję przyjąć ust. 8 w brzmieniu: „Krajowa Rada Spółdzielcza prowadzi rejestr lustratorów”. Czy są głosy przeciwne przyjęciu takiego brzmienia?</u>
          <u xml:id="u-60.1" who="#MarekGos">Nie widzę, z zastrzeżeniem pani poseł. Stwierdzam, że ust. 8 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-60.2" who="#MarekGos">Przechodzimy do kolejnego działu „Odpowiedzialność zawodowa”. Czy są uwagi do tytułu działu?</u>
          <u xml:id="u-60.3" who="#MarekGos">Bardzo proszę, pani mecenas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#DorotaRutkowskaSkwara">Proponujemy uzupełnienie tytułu działu III: „Odpowiedzialność zawodowa lustratorów”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#MarekGos">Bardzo proszę, panie profesorze.</u>
          <u xml:id="u-62.1" who="#MarekGos">Pan profesor Zakrzewski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#PiotrZakrzewski">Proszę państwa, korzystając z tego, że dział III nosi tytuł „Odpowiedzialność zawodowa”, chciałbym tylko zwrócić uwagę na to, że w tych projektach ustaw, nad którymi procedujemy, nie mamy chyba zagadnienia odpowiedzialności związków rewizyjnych i lustratora za wyrządzenie szkody przy przeprowadzaniu lustracji.</u>
          <u xml:id="u-63.1" who="#PiotrZakrzewski">Zwracając się do praktyków mam pytanie: czy rzeczywiście tego typu przepis jest w praktyce potrzebny, tzn. czy lustrator, związek rewizyjny za szkodę wyrządzoną przy przeprowadzaniu lustracji, np. za ujawnienie danych i temu podobne rzeczy, powinien ponosić odpowiedzialność odszkodowawczą?</u>
          <u xml:id="u-63.2" who="#PiotrZakrzewski">Myślę, że warto rozważyć tę kwestię. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#MarekGos">Panie profesorze, ale konkretnie, co pan sugeruje?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#PiotrZakrzewski">Po prostu, sugeruję przyjęcie przepisu dotyczącego odpowiedzialności lustratora i związku rewizyjnego za wyrządzoną szkodę spółdzielni przy przeprowadzaniu lustracji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#MarekGos">Czy, pana zdaniem, na tym etapie wiąże się to bezpośrednio z tytułem tego działu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#PiotrZakrzewski">Panie przewodniczący, myślę, że niekoniecznie, natomiast w tych przepisach w ogóle nie mamy takiego zagadnienia. Sądzę, że gdzieś trzeba by je umieścić, natomiast w tym momencie trudno rozstrzygać, czy to miejsce jest właściwe czy też inne byłoby lepsze. Ja tylko generalnie zwracam uwagę korzystając z tego faktu, że dział III nosi tytuł „Odpowiedzialność”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#MarekGos">Myślę, że będziemy mieli czas, żeby do tego wrócić a na razie proponuję procedować zgodnie z drukiem.</u>
          <u xml:id="u-68.1" who="#MarekGos">Czy są inne propozycje?</u>
          <u xml:id="u-68.2" who="#MarekGos">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#StanisławChmielewski">Jak już rozpoczynamy tę dyskusję to chciałbym powrócić do tego, o czym mówiliśmy w momencie dyskusji i ustalania tego, kto prowadzi lustrację. Lustrację prowadzi związek spółdzielczy albo Krajowa Rada Spółdzielcza i w tej sytuacji zasadne jest pytanie do ekspertów: czy nie wystarczą przepisy ogólne k.c., jeżeli chodzi o odpowiedzialność tych akurat osób prawnych? Jeśli chodzi o odpowiedzialność lustratora, który działa na zlecenie czy na podstawie umowy z danym związkiem bądź Krajową Radą, to też jest pytanie: czy musimy to regulować? Jeżeli są potrzebne te przepisy, to byłoby dobrze, żeby to również potwierdzić w dzisiejszej albo przyszłej dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-69.1" who="#StanisławChmielewski">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#MarekGos">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-70.1" who="#MarekGos">Proszę bardzo, pan profesor Zakrzewski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#PiotrZakrzewski">Odpowiadając na zagadnienie, które podniósł pan poseł, proszę zwrócić uwagę, że w przyjętych regulacjach – w mojej opinii – mamy do czynienia z mało klarowną sytuacją, bo związek rewizyjny przeprowadza lustrację, ale czynności lustracyjne wykonuje lustrator i lustrator sporządza protokół lustracyjny, natomiast związek rewizyjny sporządza wnioski z protokołu lustracyjnego, więc tak naprawdę mamy dwa podmioty, które w jakimś sensie mogą odpowiadać za różne czynności.</u>
          <u xml:id="u-71.1" who="#PiotrZakrzewski">Odpowiadając na wątpliwość, którą podniósł pan poseł, chciałbym zwrócić uwagę na to, że – rzeczywiście – można budować tutaj odpowiedzialność w oparciu o przepisy ogólne k.c., ale można też się zastanowić nad jednak precyzyjnym uregulowaniem tej kwestii. Myślę, że nie byłby to przypadek pewnej nadregulacji, ale potwierdzam, rzeczywiście, na podstawie przepisów ogólnych k.c. też udałoby się wyprowadzić tego typu regulacje i odpowiedzialność, chociaż pewnie z pewnymi wątpliwościami.</u>
          <u xml:id="u-71.2" who="#PiotrZakrzewski">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#MarekGos">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-72.1" who="#MarekGos">Pan prezes Kokoszkiewicz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#KrzysztofKokoszkiewicz">Z całym szacunkiem, panie profesorze, ale ten temat był już dyskutowany, jak pan poseł był łaskaw powiedzieć, właśnie w kontekście tego, kto wykonuje czynności a kto podpisuje umowę. My sobie wyobrażamy w ten sposób, że jeżeli związek rewizyjny lub Krajowa Rada podpisuje umowę z podmiotem lustrowanym, ze spółdzielnią, to strony zapisują w umowie, jaka jest odpowiedzialność za naruszenie przepisów tej umowy. To jest odpowiedź na pytanie i wydaje mi się, że te regulacje k.c. będą miały tutaj zastosowanie, zresztą tak jak w innych częściach prawa spółdzielczego nieregulowanego ustawowo.</u>
          <u xml:id="u-73.1" who="#KrzysztofKokoszkiewicz">Jeżeli chodzi o odpowiedzialność lustratora to właśnie tutaj jest novum w projekcie nowej ustawy, że katalog kar za przewinienia czy różne działania sprzeczne z ustawą jest bardzo rozbudowany. Tu odpowiedź jest bardzo prosta, jak, w jaki sposób i kto będzie ustalał tę odpowiedzialność i kto będzie decydował o tych karach. Według mnie te regulacje, które są zapisane do tej pory i będą również przyjęte – mam nadzieję – w tym projekcie całkowicie regulują problem odszkodowawczy czy sposób dochodzenia odszkodowania.</u>
          <u xml:id="u-73.2" who="#KrzysztofKokoszkiewicz">Panie profesorze, nie bardzo sobie wyobrażam, jak by pan sformułował, że odpowiedzialność ma ponosić Krajowa Rada lub związek, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#PiotrZakrzewski">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#KrzysztofKokoszkiewicz">Ale za czyje czynności – za swoje czy lustratora?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#PiotrZakrzewski">Myślę, że właśnie to jest rzecz do uregulowania. W mojej opinii nie może być tak, że lustrator i związek rewizyjny nie ponosi żadnej odpowiedzialności wprost, że mamy taką pewną „szarą strefę”.</u>
          <u xml:id="u-76.1" who="#PiotrZakrzewski">Odnosząc się do problemu wydaje mi się, że nie jest tak, że możemy przykładowo lustratora całkowicie zwolnić z odpowiedzialności. Skoro on podejmuje lustrację to my chcemy, żeby ta lustracja była dobra i właściwa i, w mojej opinii, on też powinien ponosić za to odpowiedzialność majątkową.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#JerzyJankowski">On tak, ale dlaczego związek?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#PiotrZakrzewski">Związek również, dlatego że związek jest podmiotem, który przeprowadza lustrację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#MarekGos">Pan poseł Kazimierz Smoliński a później – pan poseł Chmielewski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#KazimierzSmoliński">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-80.1" who="#KazimierzSmoliński">Moim zdaniem, rozbudowa teraz tego działu III o odpowiedzialność związku chyba byłaby dosyć niebezpieczna. Mamy zasady ogólne odpowiedzialności i tu, rzeczywiści, jest prawo cywilne, umowa jest zawierana, więc należałoby wtedy przyjąć jakieś zasady, które byłyby lex specialis w stosunku do ogólnych zasad odpowiedzialności cywilnej. Nie bardzo sobie tutaj wyobrażam takie zapisy. W tej chwili na pewno tego nie rozstrzygniemy, bo to wymagałoby dosyć starannego przygotowania tego zapisu, łącznie właśnie z próbą rozstrzygnięcia tego na gruncie prawa cywilnego.</u>
          <u xml:id="u-80.2" who="#KazimierzSmoliński">Uważam, że w tym zakresie nie należy tutaj niczego rozszerzać, natomiast – oczywiście – odpowiedzialność zawodowa lustratora jak najbardziej jest zawarta. Tak jak mówił pan prezes, z umowy będzie wynikała odpowiedzialność na ogólnych zasadach.</u>
          <u xml:id="u-80.3" who="#KazimierzSmoliński">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#MarekGos">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-81.1" who="#MarekGos">Bardzo proszę – poseł Chmielewski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
          <u xml:id="u-82.0" who="#StanisławChmielewski">Idąc za głosem eksperta myślę, że jeśli mamy cokolwiek zapisywać w tej ustawie to jedynie podkreślenie czy wybór jednej z zasad odpowiedzialności, która wynika z ogólnych zasad k.c., a więc odpowiedzialność solidarną zarówno związku jak i lustratora za zaniedbania związane z prowadzoną lustracją. I wtedy to ma sens, bo podkreślamy pewną rzecz a jak to będzie uregulowane w umowie, to już jest kwestia między tymi, którzy się umawiają.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-83">
          <u xml:id="u-83.0" who="#MarekGos">Dziękuję, panie pośle.</u>
          <u xml:id="u-83.1" who="#MarekGos">Czy pan profesor?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-84">
          <u xml:id="u-84.0" who="#KrzysztofPietrzykowski">Ja muszę tutaj zaprotestować. Wymieniamy zdania z panem profesorem: solidarność musi wynikać z wyraźnego przepisu ustawy. Obojętnie, czy my to tutaj uregulujemy, czy my tego nie uregulujemy, to taka odpowiedzialność będzie i będzie to odpowiedzialność tego, kto przeprowadza lustrację, czyli związku rewizyjnego i Krajowej Rady Spółdzielczej. Podstawę prawną będzie tutaj stanowił art. 429 w związku z art. 415 k.c.</u>
          <u xml:id="u-84.1" who="#KrzysztofPietrzykowski">Jest pytanie: czy my to chcemy inaczej uregulować niż w k.c. czy nie? Przypomnę, że w art. 55 ust. 1 zamieściliśmy przepis dotyczący odpowiedzialności członka zarządu, rady albo likwidatora za szkodę wyrządzoną spółdzielni. Tam został zamieszczony taki przepis. On ma o tyle sens, że wprowadza domniemanie winy, czyli zmienia pewne reguły odpowiedzialności według k.c. Poza tym, oczywiście, ma zastosowanie k.c. również w przypadku odpowiedzialności członka zarządu.</u>
          <u xml:id="u-84.2" who="#KrzysztofPietrzykowski">Oczywiście, państwo posłowie muszą przesądzić, czy w ogóle jest potrzebny taki szczególny przepis, czy wystarcza ta ogólna regulacja z k.c.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-85">
          <u xml:id="u-85.0" who="#MarekGos">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-85.1" who="#MarekGos">Czy pan przewodniczący Grodzki? Proszę uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-86">
          <u xml:id="u-86.0" who="#MieczysławGrodzki">Grodzki, Business Centre Club, Komisja do Spraw Spółdzielczości.</u>
          <u xml:id="u-86.1" who="#MieczysławGrodzki">Proszę państwa, ja znam kilka samorządów zawodowych a najbardziej inżynierów budownictwa, gdzie mamy własną ustawę i izba nie ponosi odpowiedzialności za działania członka. Członek sam odpowiada. Jak mu się budowa zawali to wtedy on za to odpowiada a nie izba, więc tam jest stosowany k.c., a nie potrzeba dodatkowej odpowiedzialności dla instytucji, w której on jest zrzeszony. Krajowa Rada ma go tylko doskonalić zawodowo. Sam musi odpowiadać za to, jak będzie wykonywał te czynności. Po to dalej jest powołany rzecznik, który będzie to rozstrzygał. Zawsze można cofnąć mu uprawnienia i dalej jest rozciągnięte do odpowiedzialności…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-87">
          <u xml:id="u-87.0" who="#MarekGos">Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-87.1" who="#MarekGos">Szanowni państwo, myślę, że mimo wszystko te wątpliwości zostały rozwiane. Proponuję procedować tak, jak jest tekst druku wiodącego. Proponuję przyjąć tytuł działu: „Odpowiedzialność zawodowa lustratorów”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-88">
          <u xml:id="u-88.0" who="#DorotaRutkowskaSkwara">Panie przewodniczący, szanowna Komisjo, tutaj pojawiła się wątpliwość z naszej strony i mamy pytanie do naszych panów ekspertów. Czy nie lepszym terminem byłaby nie „odpowiedzialność zawodowa lustratorów” tylko „odpowiedzialność dyscyplinarna…”? Pojawiają nam się tutaj kary dyscyplinarne, jest rzecznik dyscyplinarny ds. lustratorów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-89">
          <u xml:id="u-89.0" who="#KrzysztofPietrzykowski">W gruncie rzeczy jest to odpowiedzialność dyscyplinarna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-90">
          <u xml:id="u-90.0" who="#MarekGos">Czyli można ją nazwać po imieniu, tak? Byłoby więc: „Odpowiedzialność dyscyplinarna…”, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-91">
          <u xml:id="u-91.0" who="#DorotaRutkowskaSkwara">„Odpowiedzialność dyscyplinarna…”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-92">
          <u xml:id="u-92.0" who="#MarekGos">Proszę bardzo, pytanie ma pan poseł Chmielewski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-93">
          <u xml:id="u-93.0" who="#StanisławChmielewski">Pytanie do tych, którzy wiedzą. Ilu mamy dzisiaj lustratorów wykonujących tę profesję?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-94">
          <u xml:id="u-94.0" who="#MarekGos">Czy mamy taką wiedzę? Zwracam się do pana przewodniczącego…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-95">
          <u xml:id="u-95.0" who="#JerzyJankowski">Proszę bardzo.</u>
          <u xml:id="u-95.1" who="#JerzyJankowski">Panie pośle, z uwagi na trzynaście branż jest około 5,5 tysiąca ludzi, którzy mają uprawnienia lustracyjne. Nie wszyscy fizycznie wykonują te czynności, ale pan był uprzejmy zapytać, ilu mamy lustratorów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-96">
          <u xml:id="u-96.0" who="#MarekGos">To jednak spora rzesza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-97">
          <u xml:id="u-97.0" who="#LidiaStaroń">A ilu czynnych lustratorów?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-98">
          <u xml:id="u-98.0" who="#JerzyJankowski">Praktycznie tych, którzy wykonują czynności lustracyjne, jest około 3–3,5 tysiąca uwzględniając wszystkie branże.</u>
          <u xml:id="u-98.1" who="#JerzyJankowski">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-99">
          <u xml:id="u-99.0" who="#MarekGos">Dziękuję serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-99.1" who="#MarekGos">Szanowni państwo, tytuł działu by brzmiał: „Odpowiedzialność dyscyplinarna lustratorów”. Jest zgoda?</u>
          <u xml:id="u-99.2" who="#MarekGos">Nie widzę uwag. Stwierdzam, że tytuł działu został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-99.3" who="#MarekGos">Przechodzimy do art. 153 ust. 1. Czy są uwagi do brzmienia ust. 1?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-100">
          <u xml:id="u-100.0" who="#LidiaStaroń">Tak. Proponuję art. 153 ust. 1 w takim brzmieniu, jakie jest w poprawce.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-101">
          <u xml:id="u-101.0" who="#MarekGos">Czy Biuro Legislacyjne dysponuje tym materiałem poprawkowym?</u>
          <u xml:id="u-101.1" who="#MarekGos">Drodzy państwo, mamy dwie rzeczy. Wiem, że pani mecenas chciała zabrać głos odnośnie do brzmienia tego ustępu w druku wiodącym i pojawiła się propozycja poprawki. Bardzo proszę, oddaję państwu głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-102">
          <u xml:id="u-102.0" who="#KrzysztofKarkowski">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-102.1" who="#KrzysztofKarkowski">Uwaga zarówno do obecnego tekstu ust. 1, jak i do po prawki, ma ona taki sam charakter. Chodzi o to, żeby nie używać sformułowania „powołuje się” albo „tworzy się Komisję”, ponieważ takie sformułowanie jest charakterystyczne dla przepisów przejściowych, natomiast my tutaj tworzymy przepisy merytoryczne, materialne. Powinien być użyty czas teraźniejszy, czyli np. „Przy Krajowej Radzie Spółdzielczej działa Komisja Nadzoru Lustracyjnego”, natomiast w przepisach przejściowych i dostosowujących powinien być przepis, kto powołuje ten organ po raz pierwszy. Taka jest prawidłowa technika legislacyjna, jeżeli chodzi o zasady tworzenia organów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-103">
          <u xml:id="u-103.0" who="#MarekGos">Bardzo dziękuję za tę uwagę.</u>
          <u xml:id="u-103.1" who="#MarekGos">Pan przewodniczący Jankowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-104">
          <u xml:id="u-104.0" who="#JerzyJankowski">Panie przewodniczący, bardzo proszę, żeby przypomnieć, o którym artykule mówi się w tych zgłoszonych poprawkach, bo jest ich większa liczba i nie bardzo wiemy, o którym artykule mówimy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-105">
          <u xml:id="u-105.0" who="#MarekGos">Art. 153 ust. 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-106">
          <u xml:id="u-106.0" who="#JerzyJankowski">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-107">
          <u xml:id="u-107.0" who="#MarekGos">To, co zaprezentował pan mecenas, praktycznie proponuje zapisać ten ustęp w podobnej formule z takim zastrzeżeniem, że zamiast „powołuje się” byłoby „działa”, tak? Wydaje się, że brzmienie: „Przy Krajowej Radzie” lepiej wpada w ucho niż „Działalność lustratora”. Jest więc kwestia samej poprawności zbudowania pierwszego zdania.</u>
          <u xml:id="u-107.1" who="#MarekGos">Proszę bardzo, pani Staroń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-108">
          <u xml:id="u-108.0" who="#LidiaStaroń">Różnica w poprawce zawiera się w tym, że w druku jest: „Komisję Nadzoru Lustracyjnego zwaną dalej »Komisję Nadzoru«, składającą się z 21–30 członków”, natomiast poprawka mówi o tym, że Komisja Nadzoru Lustracyjnego składa się nie tylko z 6 powołanych członków przez Krajową Radę Spółdzielczą, ale także są przedstawiciele ministerstw: „Przy Krajowej Radzie Spółdzielczej działa Komisja Nadzoru Lustracyjnego w składzie 21 członków, w tym 6 powołanych przez Krajową Radę Spółdzielczą oraz po trzech powołanych przez…” i tu są poszczególne ministerstwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-109">
          <u xml:id="u-109.0" who="#MarekGos">Krótko mówiąc w druku wiodącym mamy zaproponowaną formułę nadzoru wewnątrzspółdzielczego, natomiast tutaj mamy mieszaną formułę a więc to jest z poprzedniego druku, przy zaangażowaniu również instytucji zewnętrznych.</u>
          <u xml:id="u-109.1" who="#MarekGos">Pan prezes Kokoszkiewicz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-110">
          <u xml:id="u-110.0" who="#KrzysztofKokoszkiewicz">Proszę państwa, w mojej ocenie to jest najważniejsza sprawa dotycząca zmian przepisów lustracji.</u>
          <u xml:id="u-110.1" who="#KrzysztofKokoszkiewicz">Pani poseł, z całym szacunkiem, ale pani przedstawiła to tak, jakby to była prawie poprawka redakcyjna. Dokładnie jest to zapis z druku nr 515 zawarty w art. 68 ust. 3. Zupełnie nowa koncepcja, zresztą ona jest jakby pochodną tej wcześniejszej propozycji pani poseł, że lustratorzy są „wolnymi strzelcami” i całkowicie wykonują czynności lustracyjne z pominięciem Krajowej Rady i związków. Ja to rozumiem, natomiast tutaj raptem jest zaproponowane całkowite odwrócenie dotychczasowego charakteru funkcjonowania systemu lustracji i powołanie jakiejś pseudokomisji, która miałaby się składać w większości z przedstawicieli rządu, ministerstw.</u>
          <u xml:id="u-110.2" who="#KrzysztofKokoszkiewicz">Naszym zdaniem jest to całkowity zamach na ten wewnątrzorganizacyjny charakter lustracji i to jeszcze, panie przewodniczący, w takiej przewadze?</u>
          <u xml:id="u-110.3" who="#KrzysztofKokoszkiewicz">O ile wiem, we wcześniejszych stanowiskach (bo to przecież nie jest pierwsza próba wprowadzenia takich przepisów do ustawy spółdzielczej), rząd cały czas twierdził, że nie chce się angażować we wchodzenie w system funkcjonowania samorządu spółdzielczego.</u>
          <u xml:id="u-110.4" who="#KrzysztofKokoszkiewicz">Z całą mocą chcę podkreślić, że stanowisko środowiska spółdzielczego jest takie: lustracja nie jest badaniem sprawozdania finansowego przez biegłych rewidentów. To jest próba przeniesienia przepisów z ustawy o biegłych rewidentach i o samorządzie biegłych rewidentów do ustawy spółdzielczej. Tam też jest nadzór państwowy nad pracą, ale zupełnie inny jest charakter pracy, odpowiedzialność biegłego rewidenta i obowiązki nakładane na podmioty, które muszą być zbadane, muszą być prezentowane w odpowiednich dokumentach typu Monitor Sądowy i Gospodarczy.</u>
          <u xml:id="u-110.5" who="#KrzysztofKokoszkiewicz">To nie jest żadna drobna poprawka, komisja musi orzec. Rozumiem, że druk nr 980 kieruje się swoją logiką, stąd zapisy, że Krajowa Rada ma pewne uprawnienia do określania zasad, trybu czy formy przeprowadzenia lustracji i w żadnym wariancie nie dopuszcza udziału przedstawicieli resortów.</u>
          <u xml:id="u-110.6" who="#KrzysztofKokoszkiewicz">Przynajmniej w imieniu swojej branży zdecydowanie protestuję przeciwko takim zapisom w ustawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-111">
          <u xml:id="u-111.0" who="#MarekGos">Pan poseł Kazimierz Smoliński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-112">
          <u xml:id="u-112.0" who="#KazimierzSmoliński">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-112.1" who="#KazimierzSmoliński">Rzeczywiście, ta poprawka całkowicie zmienia filozofię w ogóle funkcjonowania spółdzielni i stosunku państwa do spółdzielni. Rozumiem, że pani poseł Staroń reprezentuje koalicję rządową PO-PSL, która bardzo lubi ingerować w różnego rodzaju niezależne byty, jakim jest spółdzielczość, ale to jednak musi mieć jakieś granice. Całkowicie zmieniamy filozofię nadzoru państwa – nie w tym momencie. Państwo ma swoje instrumenty, ale nie może wchodzić w wewnętrzne organy spółdzielni, bo wtedy spółdzielczość traci niezależność.</u>
          <u xml:id="u-112.2" who="#KazimierzSmoliński">Absolutnie jestem przeciwny temu.</u>
          <u xml:id="u-112.3" who="#KazimierzSmoliński">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-113">
          <u xml:id="u-113.0" who="#MarekGos">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-113.1" who="#MarekGos">Chcę przypomnieć, że całość koncepcji lustracji już rozstrzygnęliśmy w głosowaniu, natomiast pojawia się zmiana pojedynczego artykułu, bo nad blokiem tej koncepcji rozstrzygnięcie już zapadło.</u>
          <u xml:id="u-113.2" who="#MarekGos">Proszę bardzo, pani Staroń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-114">
          <u xml:id="u-114.0" who="#LidiaStaroń">Panie pośle Smoliński i zwracam się także do przedmówcy – pana ze związków rewizyjnych, który reprezentuje związki rewizyjne…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-115">
          <u xml:id="u-115.0" who="#MarekGos">Pan prezes Kokoszkiewicz, tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-116">
          <u xml:id="u-116.0" who="#LidiaStaroń">Gdyby dzisiaj lustracja przebiegała w sposób prawidłowy to nie zmienialibyśmy prawa, nie byłoby takiej potrzeby. Lustracje byłyby prawidłowe, w spółdzielniach byłoby świetnie, lustratorzy wychwytywaliby nieprawidłowości i nawet na nie reagowali. Tak nie jest od lat i postulatami spółdzielców – nie związków rewizyjnych, nie Krajowej Rady Spółdzielczej tutaj siedzącej – tylko spółdzielców jest to, żeby właśnie ucywilizować tę lustrację, żeby ona w końcu służyła spółdzielcom a nie odwrotnie. Dlatego jest ta poprawka, żeby nadać lustratorom pewnego rodzaju niezależność a Komisja Nadzoru Lustracyjnego jest po to, aby przeprowadzać odpowiednie kwalifikacje, nic ponad to, żeby ludzie, którzy będą lustratorami, rzeczywiście wypełniali swoje zadania. Po to jest ta poprawka. Zmieniają się koalicje, zmieniają się rządy, wszystko zawsze się zmienia, więc nie po to jest ta poprawka, tylko właśnie po to, żeby był czynnik zewnętrzny, który będzie w stanie prawidłowo weryfikować te kwalifikacje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-117">
          <u xml:id="u-117.0" who="#MarekGos">Mam prośbę o zabranie głosu w tej kwestii przez stronę rządową – Ministerstwo Sprawiedliwości. Rzeczywiście, co do całości zagadnień było już wyrażone stanowisko, które prezentuje strona rządowa, aby jednak pozostawić ten obszar do wewnątrzspółdzielczego nadzoru czy kontroli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-118">
          <u xml:id="u-118.0" who="#LidiaStaroń">Nie, tak się nie wypowiadało, dlatego, że rząd opiniował druk nr 515, nie ma czegoś takiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-119">
          <u xml:id="u-119.0" who="#MarekGos">Dlatego zwracam się do pana dyrektora o zabranie głosu i o stanowisko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-120">
          <u xml:id="u-120.0" who="#JanBołonkowski">Panie przewodniczący, istotnie rząd nie wyrażał stanowiska wobec takiej propozycji, dlatego że ona do tej pory nie była zgłoszona. Trudno jest mi ad hoc ustosunkować się do propozycji włączającej przedstawicieli rządu i Ministra Sprawiedliwości jako organu, który miałby powoływać, zwłaszcza że nie znamy szczegółowego uzasadnienia tej propozycji. Myślę, że gdybyśmy je poznali to dopiero wtedy moglibyśmy przedstawić jakieś przemyślane stanowisko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-121">
          <u xml:id="u-121.0" who="#MarekGos">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-121.1" who="#MarekGos">Poddaję poprawkę pod głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-121.2" who="#MarekGos">Kto jest za przyjęciem tej poprawki? (4)</u>
          <u xml:id="u-121.3" who="#MarekGos">Kto jest przeciw? (5)</u>
          <u xml:id="u-121.4" who="#MarekGos">Stwierdzam, że poprawka została odrzucona.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-122">
          <u xml:id="u-122.0" who="#LidiaStaroń">Poproszę o wniosek mniejszości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-123">
          <u xml:id="u-123.0" who="#MarekGos">Tak.</u>
          <u xml:id="u-123.1" who="#MarekGos">Panie profesorze, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-124">
          <u xml:id="u-124.0" who="#KrzysztofPietrzykowski">Proszę państwa, szczerze mówiąc ja tutaj czegoś nie rozumiem. W nowej ustawie (choć ona już jakiś czas obowiązuje) o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych wprowadzili państwo (nie mówię o Komisji, tylko o Sejmie) praktycznie ubezwłasnowolnienie działalności kas spółdzielczych, które zostały poddane nadzorowi Komisji Nadzoru Finansowego. W takim razie nie bardzo rozumiem, dlaczego inne spółdzielnie teraz mają być inaczej traktowane.</u>
          <u xml:id="u-124.1" who="#KrzysztofPietrzykowski">Od razu powiem, że jestem przeciwny temu nadzorowi finansowemu. Tam chodzi o pieniądze, natomiast w spółdzielniach mieszkaniowych chodzi np. o mieszkania. To są też bardzo istotne kwestie natury majątkowej.</u>
          <u xml:id="u-124.2" who="#KrzysztofPietrzykowski">Nie wiem, wydaje mi się, że jednak musi być tutaj jakaś konsekwencja w pewnych działaniach.</u>
          <u xml:id="u-124.3" who="#KrzysztofPietrzykowski">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-125">
          <u xml:id="u-125.0" who="#MarekGos">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-125.1" who="#MarekGos">Pan przewodniczący Jankowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-126">
          <u xml:id="u-126.0" who="#JerzyJankowski">Panie profesorze, absolutnie się z panem zgadzam, że KNF zbyt daleko ingeruje w stosunku do kas, ale to jest instytucja państwa, która kontroluje kasy, natomiast propozycja zawarta w poprawce odrzuconej przez Komisję nie ma dotyczyć nadzoru spółdzielni, tylko lustratorów. Zróbmy więc tak, że w KNF każdy lustrator, który będzie kontrolował kasy, SKOK-i, będzie poddany nadzorowi KNF i wtedy jest pełna zgoda. Dopiszmy w tej poprawce: KNF, minister rolnictwa i OK, natomiast my mówimy o dwóch różnych sprawach.</u>
          <u xml:id="u-126.1" who="#JerzyJankowski">Jeszcze raz powtarzam – KNF ingeruje (i z tym się z panem zgadzam, panie profesorze) w kasy, natomiast nie ingeruje w lustrację, a my mówimy o lustratorach a nie o podmiotach gospodarczych.</u>
          <u xml:id="u-126.2" who="#JerzyJankowski">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-127">
          <u xml:id="u-127.0" who="#MarekGos">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-127.1" who="#MarekGos">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-128">
          <u xml:id="u-128.0" who="#PawełPelc">Paweł Pelc – radca prawny, Krajowa Spółdzielcza Kasa Oszczędnościowo-Kredytowa.</u>
          <u xml:id="u-128.1" who="#PawełPelc">Ponieważ zostaliśmy wywołani do głosu to, po prostu, chyba musimy wyjaśnić, jaki jest stan faktyczny, bo mam wrażenie, że jest troszeczkę pewne zamieszanie…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-129">
          <u xml:id="u-129.0" who="#MarekGos">Bardzo proszę o uwagę i o ciszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-130">
          <u xml:id="u-130.0" who="#PawełPelc">Jeśli chodzi o lustrację w SKOK-ach to lustracja jest przeprowadzana przez…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-131">
          <u xml:id="u-131.0" who="#MarekGos">Szanowni państwo, ale pozwólmy panu wypowiedzieć się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-132">
          <u xml:id="u-132.0" who="#PawełPelc">…Krajową Spółdzielczą Kasę Oszczędnościowo-Kredytową. Jest to jedno z jej zadań przewidzianych w art. 44 ustawy o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych.</u>
          <u xml:id="u-132.1" who="#PawełPelc">Jeśli chodzi o lustrację to tutaj nawet KNF stoi jednoznacznie na stanowisku, że lustracja przeprowadzana w kasach jest inną czynnością niż sprawowanie nadzoru nad kasami ze względu na to, że jej adresatami są wyłącznie członkowie danej spółdzielni, danej kasy. W związku z tym postępowanie lustracyjne jest postępowaniem zupełnie odrębnym od postępowania kontrolnego, czyli od poddania spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych nadzorowi KNF i nie ma wpływu na sposób wykonywania lustracji. Nie ingeruje w ten model wykonywania lustracji, bo odbywa się on na podstawie przepisów prawa spółdzielczego zgodnie z zasadami określonymi przez Krajową Radę Spółdzielczą.</u>
          <u xml:id="u-132.2" who="#PawełPelc">Wydaje mi się, że nie ma jakiegoś iunctim między nadzorem sprawowanym przez KNF nad kasami a sposobem wykonywania w nich lustracji, czyli nie da się z tego wywieść, że kasy zostały poddane nadzorowi państwowemu i, że również lustracja powinna zostać poddana nadzorowi państwa. To po prostu są odrębne rzeczywistości, odrębni adresaci i odrębny cel sprawowania nadzoru. Jeśli chodzi o nadzór państwowy nad spółdzielczymi kasami oszczędnościowo-kredytowymi to jego celem jest zapewnienie bezpieczeństwa depozytów składanych przez deponentów będących członkami kas i to jest cel tego nadzoru.</u>
          <u xml:id="u-132.3" who="#PawełPelc">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-133">
          <u xml:id="u-133.0" who="#MarekGos">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-133.1" who="#MarekGos">Pan Huzior.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-134">
          <u xml:id="u-134.0" who="#PiotrHuzior">Dziękuję. Piotr Huzior, Związek Rewizyjny Banków Spółdzielczych.</u>
          <u xml:id="u-134.1" who="#PiotrHuzior">Reprezentuję banki spółdzielcze, które podobnie jak SKOK-i (tylko dużo wcześniej) były poddane nadzorowi bankowemu, później KNF. Potwierdzam, tu chodzi o bezpieczeństwo wkładów i o działanie całkowicie innych rzeczy niż lustracja a lustracja jest wykonywana dla członków i podlega to pod samorząd spółdzielczy. To są dwie różne kwestie.</u>
          <u xml:id="u-134.2" who="#PiotrHuzior">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-135">
          <u xml:id="u-135.0" who="#MarekGos">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-135.1" who="#MarekGos">Proszę bardzo, pan prezes Kokoszkiewicz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-136">
          <u xml:id="u-136.0" who="#KrzysztofKokoszkiewicz">Panie przewodniczący, przepraszam, ale w kilku słowach chciałem się odnieść do wypowiedzi pana profesora Pietrzykowskiego. Co prawda, ta sprawa już została przegłosowana, ale argument, który podniósł pan profesor już po przegłosowaniu tej poprawki na nie, jest bardzo niebezpieczny, bo pan zasugerował, że w ogóle jakieś organy państwa powinny przejąć nadzór na zasadach np. jak KNF nad bankami i SKOK-ami również nad innym typem spółdzielczości.</u>
          <u xml:id="u-136.1" who="#KrzysztofKokoszkiewicz">Panie profesorze, to jest teza bardzo niebezpieczna.</u>
          <u xml:id="u-136.2" who="#KrzysztofKokoszkiewicz">Na szczęście zasięg wniosku pani poseł Staroń dotyczył tylko lustratorów, ale chciałbym wyraźnie powiedzieć – z całym szacunkiem, panie profesorze, jeżeli pan będzie porównywał funkcje kontrolne wykonywane przez komisje, przez inny organ, nie daj Boże, przez Komisję Nadzoru nad spółdzielnią np. rolniczą, która liczy 10 członków i zajmuje się prostą działalnością rolniczą to idziemy w jakimś zupełnie złym kierunku. Jest chyba różnica. Ja wiem, że panuje tutaj taka opinia, że spółdzielnie mieszkaniowe, duże itd., ale bardzo często państwo zapominacie, że wcześniejszy zapis ustawowy przewiduje pięciu członków i odnosi się do tych spółdzielni, które ja reprezentuję, spółdzielni zaopatrzenia i zbytu, spółdzielni pracy i do różnych innych typów spółdzielni. Stawianie dzisiaj tezy, że takie działania powinny mieć zastosowanie, panie profesorze, do wszystkich typów spółdzielni, proszę wybaczyć, ale w mojej opinii jest bardzo niebezpieczne, zwłaszcza że występuje pan tutaj jako niekwestionowany autorytet, przepraszam bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-137">
          <u xml:id="u-137.0" who="#MarekGos">Szanowni państwo, jeszcze pan profesor.</u>
          <u xml:id="u-137.1" who="#MarekGos">Wiem, że nie ma kworum, ale posłuchajmy eksperta. Skoro wywiązała się dyskusja to ją zakończmy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-138">
          <u xml:id="u-138.0" who="#KrzysztofPietrzykowski">Nie wiem, czy pan mnie źle zrozumiał, czy to jest taka celowa wypowiedź, bo wkłada pan w moje usta coś, czego nie powiedziałem. Ja tylko chciałem zwrócić państwa uwagę na pewne niekonsekwencje. To jest, oczywiście, temat nie do dzisiejszej dyskusji, tylko temat w ogóle na dłuższą naradę, na pewne rozważania o charakterze modelowym.</u>
          <u xml:id="u-138.1" who="#KrzysztofPietrzykowski">Kasy spółdzielcze i banki spółdzielcze są poddane nadzorowi finansowemu, tak? Jest to fakt. Proszę zwrócić uwagę na to, że np. w obszarze spółdzielczości coś takiego już nie występuje. Przykładowo tzw. nowa ustawa deweloperska, zresztą fatalna, nie dotyczy wprost spółdzielni mieszkaniowych…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-139">
          <u xml:id="u-139.0" who="#JerzyJankowski">Dotyczy, art. 5 ust. 5.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-140">
          <u xml:id="u-140.0" who="#KrzysztofPietrzykowski">Nie, dotyczy tylko w takim zakresie, w jakim spółdzielnia mieszkaniowa występuje jako deweloper, natomiast w takim zakresie, w jakim ona działa na rzecz członków to ta ustawa w ogóle nie ma do niej zastosowania.</u>
          <u xml:id="u-140.1" who="#KrzysztofPietrzykowski">Chciałem tylko zwrócić państwa uwagę na pewne niekonsekwencje naszego ustawodawcy, który w różnych obszarach spółdzielczości zajmuje różne stanowiska i, szczerze mówiąc, tego nie rozumiem.</u>
          <u xml:id="u-140.2" who="#KrzysztofPietrzykowski">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-141">
          <u xml:id="u-141.0" who="#MarekGos">Szanowni państwo, bardzo dziękuję za dzisiejsze prace.</u>
          <u xml:id="u-141.1" who="#MarekGos">Stwierdzam, że nie ma kworum i w związku z tym kończymy dzisiaj pracę.</u>
          <u xml:id="u-141.2" who="#MarekGos">Zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>