text_structure.xml 29 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#MironSycz">Dzień dobry państwu.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#MironSycz">Otwieram posiedzenie Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#MironSycz">Witam serdecznie posłów przybyłych na dzisiejsze posiedzenie. Witam serdecznie przedstawicieli Najwyższej Izby Kontroli. Dzisiaj obecni są pan Dariusz Zielecki wicedyrektor Departamentu Administracji Publicznej i pani Maria Kobierska doradca techniczny w Departamencie Administracji Publicznej. Witam państwa bardzo serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#MironSycz">Poczekamy aż dojdą przedstawiciele Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji, ale wydaje mi się, że możemy rozpocząć posiedzenie Komisji. Być może coś ich zatrzymało po drodze.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#MironSycz">Tematem dzisiejszego posiedzenia jest informacja NIK o wynikach kontroli wykonania budżetu państwa w 2014 r. w części 43 – Wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne oraz rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej Sprawozdania z działalności NIK w 2014 r. (druk nr 3508) w zakresie działania Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#MironSycz">Przybył właśnie pan dyrektor Józef Różański. Panie dyrektorze, witam pana serdecznie. Jest też pani dyrektor Beata Rudzka z Departamentu Budżetu i Finansów. Witam serdecznie panią dyrektor. Witam serdecznie wszystkich państwa.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#MironSycz">Szanowni państwo, wydaje mi się, że te punkty możemy połączyć w jeden punkt, bo one są dosyć zbieżne.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#MironSycz">Wobec tego proszę o zabranie głosu pana dyrektora Dariusza Zieleckiego.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#MironSycz">Panie dyrektorze, proszę uprzejmie.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#MironSycz">Poproszę, żeby pan Ryszard Galla prowadził dalszą część posiedzenia Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#DariuszZielecki">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#DariuszZielecki">Rozumiem, że mam zreferować wykonanie budżetu państwa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#MironSycz">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#DariuszZielecki">NIK oceniła pozytywnie wykonanie budżetu państwa w części 43 – Wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#DariuszZielecki">Pozytywnie opiniujemy również sprawozdawczość budżetową dysponenta części, stwierdzając, że dane wykazane w sprawozdaniach łącznych są zgodne z wykazanymi w sprawozdaniach jednostkowych a sprawozdania ministerstwa, jako dysponenta trzeciego stopnia, są zgodne z danymi ujętymi w księgach rachunkowych.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#DariuszZielecki">Zgodnie z założeniami przyjętymi do kontroli wykonania budżetu państwa w 2014 r., kontrole dochodów budżetowych w części 43 ograniczono do przeprowadzania analizy porównawczej danych ujętych w sprawozdawczości rocznej. Co za tym idzie, nie dokonywaliśmy oceny prawidłowości planowania i realizacji wydatków.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#DariuszZielecki">Dochody wyniosły 142,3 tys. zł przy planowanym symbolicznym 1 tys. zł. Ponadplanowe dochody to trudne do przewidzenia odsetki od dotacji nieprawidłowo wykorzystanych przez beneficjentów oraz zwroty kwot dotacji niewykorzystanych. Na koniec 2014 r., w części wystąpiły zaległości w kwocie 107 tys. zł, dotyczące niewyegzekwowanych zwrotów środków przez beneficjentów.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#DariuszZielecki">Zaznaczam, że były one mniejsze niż w roku ubiegłym.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#DariuszZielecki">Jeżeli chodzi o wydatki budżetu państwa to zostały one zrealizowane w kwocie ponad 158.500 tys. zł, co stanowiło prawie 99% planu po zmianach.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#DariuszZielecki">NIK nie zgłosiła zastrzeżeń do wykorzystania środków z rezerw celowych budżetu państwa. Podkreślić także należy, że dysponent części w przypadku stwierdzenia nadmiaru środków na bieżąco reagował, dokonując stosownych lokat.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#DariuszZielecki">Badanie, którym objęto prawidłowość przekazywania środków na ubezpieczenia społeczne osób duchownych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, wykazało, że na początku 2014 r., przez kilka miesięcy, przekazywano je po upływie terminu wymagalności, od kilku do kilkunastu dni, przy czym też należy tutaj zaznaczyć, że ZUS nie obciążył ministerstwa odsetkami za zwłokę. Od mniej więcej maja 2014 r. ta sytuacja się zmieniła, te środki są przekazywane terminowo.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#DariuszZielecki">Badanie wydatków na dotacje oraz wydatków bieżących nie wykazało nieprawidłowości. Zobowiązania wymagalne na koniec 2014 r. nie wystąpiły.</u>
          <u xml:id="u-4.9" who="#DariuszZielecki">Jeżeli chodzi o wydatku budżetu środków europejskich, one zostały zrealizowane w kwocie ponad 17.700 tys. zł, co stanowiło ponad 98% planu. Realizowała je w całości Władza Wdrażająca Programy Europejskie (to jest jednostka podległa Ministrowi Administracji i Cyfryzacji, która nie była objęta kontrolą NIK).</u>
          <u xml:id="u-4.10" who="#DariuszZielecki">Analiza układu zadaniowego budżetu w części 43 wykazała, że osiągnięto cele rzeczowe zadań w stopniu adekwatnym do poniesionych wydatków.</u>
          <u xml:id="u-4.11" who="#DariuszZielecki">Jeszcze dwa słowa, jeżeli chodzi o zatrudnienie. W części 43 wyniosło ono 37 osób, w porównaniu do roku poprzedniego zmalało o 6 osób, m.in. z powodu fluktuacji kadr. Przeciętne miesięczne wynagrodzenie wyniosło 7170 zł i było w porównaniu do roku poprzedniego wyższe o 627 zł, tj. o ponad 10%.</u>
          <u xml:id="u-4.12" who="#DariuszZielecki">Od razu tutaj zaznaczam, że wzrost ten wynikał głównie z konieczności wypłaty odpraw emerytalno-rentowych oraz wzrostu liczby uprawnionych do wynagrodzenia rocznego.</u>
          <u xml:id="u-4.13" who="#DariuszZielecki">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#RyszardGalla">Dziękuję bardzo, panie dyrektorze.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#RyszardGalla">Chciałbym tutaj taką podstawową kwestię wyjaśnić, że Komisja w części 43 budżetu państwa obraduje jakby tylko w kawałku, czyli – tak naprawdę – Fundusz Kościelny jest troszeczkę poza nami. Natomiast my koncentrujemy się na tych wydatkach, które są przeznaczone na działalność mniejszości narodowych i etnicznych, czyli – jeśli pan dyrektor mówił tutaj o kwocie ponad stu...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#DariuszZielecki">No, prawie 158.000 tys. zł. Oczywiście, że...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#RyszardGalla">Tak, to tutaj pamiętajmy, że to jest z wyłączeniem Funduszu Kościelnego.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#RyszardGalla">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#RyszardGalla">Proponowałbym jeszcze w tej chwili może krótkie wystąpienie przedstawiciela MAiC.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#RyszardGalla">No, nie wiem, czy tutaj pan dyrektor Różański w tej części merytorycznej, ewentualnie pani dyrektor w tej części finansowej i dopiero później przeszlibyśmy do dyskusji nad tymi informacjami?</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#RyszardGalla">Bardzo proszę, panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JózefRóżański">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#JózefRóżański">Szanowny panie przewodniczący, szanowne panie i panowie posłowie, nawiązując do przekazanego Wysokiej Izbie sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2014 r. w zakresie części 43 – Wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne, uprzejmie informuję, że dochody i wydatki budżetu państwa realizowane były przez MAiC oraz WWPE – obecnie jest to Centrum Projektów Polska Cyfrowa.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#JózefRóżański">W 2014 r. ministerstwo realizowało na bieżąco politykę państwa wobec mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym. Mimo tego, co pan przewodniczący tutaj zaznaczył, realizowaliśmy także zadania w stosunku do kościołów i innych związków wyznaniowych.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#JózefRóżański">Wśród najważniejszych działań należy wymienić obsługę zadań służących podtrzymywaniu i rozwojowi tożsamości kulturowej mniejszości narodowych i etnicznych, sfinansowanie ustawienia tablic informacyjnych z dwujęzycznymi nazwami miejscowości, realizację kampanii „Języki mniejszościowe oraz język regionalny naszym wspólnym bogactwem” oraz realizację zadania: Elektroniczny System Obsługi Mniejszości (ESOM2), związanego z wdrożeniem elektronicznego systemu składania wniosków o dotacje służące podtrzymywaniu i rozwojowi tożsamości kulturowej mniejszości narodowych i etnicznych oraz zachowaniu i rozwojowi języka regionalnego i sprawozdań z realizacji tych zadań, a także realizowanie uchwały Rady Ministrów z 7 października 2014 r., co oznacza Program integracji społeczności romskiej w Polsce na lata 2014–2020.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#JózefRóżański">Finansowaliśmy również składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne duchownych. Prowadziliśmy prace legislacyjne, jak również Rejestr kościołów i innych związków wyznaniowych.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#JózefRóżański">W swoim wystąpieniu chcę jedynie zasygnalizować niektóre wielkości dochodów i wydatków zrealizowanych w 2014 r. z uwagi na to, że Wysoka Komisja otrzymała szczegółową informację w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#JózefRóżański">Dochody zostały wykonane w wysokości 142 tys. zł. Wyższe niż planowane wykonanie dochodów wynika z odzyskania w wyniku działań windykacyjnych kwot dotacji wraz z odsetkami dotacji niewykorzystanych, lub wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem, i dotacji pobranych w nadmiernej wysokości, udzielonych w latach poprzednich organizacjom mniejszości narodowych i etnicznych oraz dotacji udzielonych ze środków unijnych budżetu państwa. Dochody zostały wykonane bardzo wysoko w porównaniu z tym, co sobie zakładaliśmy.</u>
          <u xml:id="u-8.7" who="#JózefRóżański">Natomiast wydatki zostały zrealizowane, tak jak tutaj pan dyrektor z NIK mówił, w kwocie powyżej 176.000 tys. zł, z tego budżet państwa – 158.500 tys. zł i środki unijne – 17.700 tys. zł. Budżet został wykonany w wysokości 98,7% planu po zmianach. Środki te wydatkowano głównie na refundację dla ZUS składek na ubezpieczenie osób duchownych oraz alumnów wyższych seminariów duchownych. No, i – oczywiście – na dotacje dla mniejszości narodowych i etnicznych. Zresztą, stosowne plany na rok 2014 na bieżąco tutaj konsultowaliśmy z paniami i panami posłami a szczególnie – z prezydium Komisji.</u>
          <u xml:id="u-8.8" who="#JózefRóżański">Na koniec pragnę podkreślić, że NIK oceniła pozytywnie wykonanie budżetu w części 43 – Wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne.</u>
          <u xml:id="u-8.9" who="#JózefRóżański">Panie przewodniczący, szanowne panie i szanowni panowie posłowie, uprzejmie proszę o pozytywne zaopiniowanie sprawozdania z wykonania budżetu za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2014 r. w części 43 – Wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne.</u>
          <u xml:id="u-8.10" who="#JózefRóżański">Dziękuję bardzo, mając upoważnienie pana ministra, żeby to zaprezentować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#RyszardGalla">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#RyszardGalla">Właśnie chciałbym powitać na posiedzeniu Komisji pana Stanisława Huskowskiego sekretarza stanu w MAiC. Witamy, panie ministrze.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#RyszardGalla">My, troszeczkę z opóźnieniem, rozpoczęliśmy posiedzenie Komisji – jesteśmy już w trakcie obrad i analizy wykonania budżetu w części 43.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#RyszardGalla">Otwieram dyskusję w tym momencie – chyba, że pani dyrektor jeszcze chciałaby tutaj cokolwiek dodać?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#BeataRudzka">Nie. Myślę, że już...</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#BeataRudzka">Nie chcę zabierać czasu, dane finansowe zostały podane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#RyszardGalla">Myślę, że budżet w tej części jest prosty, czytelny, szczególnie w części dotyczącej mniejszości narodowych i etnicznych. No, nie wzbudza tutaj emocji i wielkich dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#RyszardGalla">Mogę tylko powiedzieć tyle, że – patrząc z perspektywy ostatnich kilku lat – po pierwsze, mamy tendencję do nieobniżania wielkości środków dla mniejszości narodowych i etnicznych a wręcz odwrotnie. Jak państwo pamiętają, kiedyś przyblokowaliśmy próbę obniżenia.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#RyszardGalla">Chyba o 3000 tys. zł, jak dobrze pamiętam, panie dyrektorze?</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#RyszardGalla">Potem następował wzrost, w 2014 r. także, no i w 2015 r., co chciałbym tutaj przypomnieć, o kwotę 1670 tys. zł. Załóżmy, że w skali tych kilkunastu milionów złotych to jest jednak – powiedziałbym – w układzie procentowym znaczna kwota. Oczywiście, nie są to środki, które wystarczają na potrzeby, jakie występują po stronie mniejszości narodowych i etnicznych. Niemniej jednak to zadowolenie wśród przedstawicieli mniejszości jest, ponieważ widać, że przy tak ostrożnym budżecie jednak te środki są dosyć znaczące.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#RyszardGalla">Natomiast chciałbym dopytać, panie dyrektorze, właśnie o te kwestie zwrotów czy windykacji. Jak wysokie to są kwoty? Co się z tymi środkami dzieje? Bo mam rozumieć, że one jakby po prostu wracają, ale nie są do ponownego wykorzystania. Czy tutaj są podejmowane pewne działania, które mają na celu jakby poprawę prawidłowości sporządzania wniosków a także ich rozliczania?</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#RyszardGalla">Jeśli można by było w tym temacie parę zdań powiedzieć to bylibyśmy wdzięczni.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#JózefRóżański">Panie ministrze, mogę?</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#JózefRóżański">Tak jak zasygnalizowałem, w planie dochodów budżetowych na rok 2014 zakładaliśmy sobie, że dochody będą wynosiły 1 tys. zł. Natomiast, tak jak powiedziałam, one zostały zrealizowane w dosyć wysokiej kwocie 142 tys. zł. Oczywiście, środki te nie zostały wykorzystane na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych. One zostały zwrócone do budżetu państwa, do Ministra Finansów.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#JózefRóżański">Generalnie, tak jak powiedziałem, to są środki, które pewne organizacje zaplanowały sobie, żeby realizować jakieś określone zadania, niemniej – po prostu – w pewnym momencie one zdecydowały się jednak tych zadań nie realizować. Organizacje zrezygnowały z realizacji określonych zadań, więc te środki zostały zwrócone do nas. Oczywiście, zwykle tak bywa, że te organizacje rezygnują z pewnych zadań (trzeci, czwarty kwartał danego roku) i, po prostu, wtedy pieniądze są zwracane do nas, do ministerstwa, do budżetu państwa.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#JózefRóżański">Może zasygnalizuję takie dwie organizacje i dwa podstawowe zadania, które w ubiegłym roku nie zostały zorganizowane i środki zostały tutaj zwrócone.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#JózefRóżański">To była wersja ukraińska portalu Prawosławne Radio Internetowe Orthodox.fm. Nie zrealizowano tego zadania i zwrócono nam pieniądze. Drugie zadanie to „Dialog-Pheniben” i aplikacja na urządzenia mobilne. Stowarzyszenie Romów – Fundacja Dialog-Pheniben też nam zwróciła te pieniądze. Te dwa zadania to 128 tys. zł w sumie. Pieniądze do budżetu państwa zostały zwrócone. Jak powiedziałem, jest troszeczkę tak, że te zadania są sygnalizowane nam, że nie będą realizowane.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#JózefRóżański">To trzeci, czwarty kwartał i, tak praktycznie, już tych pieniędzy nie można wykorzystać.</u>
          <u xml:id="u-12.6" who="#JózefRóżański">Proszę zwrócić uwagę, że dwa zadania, o których mówiłem, to 128 tys. zł. Tyle z powrotem trafiło do budżetu państwa a nie – do organizacji mniejszości narodowych i etnicznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#RyszardGalla">Rozumiem. Czyli to są zadania, które jakby nie miały swojej realizacji, natomiast chodzi też o nieprawidłowości przy rozliczaniu. Czy to jest duża skala czy to jest niewielka skala? Czy to jest taki temat, którego możemy nie podejmować, bo jest on marginalny?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#JózefRóżański">Reszta to jest 14 tys. zł na ponad czterysta zadań, które realizowały mniejszości narodowe i etniczne. To jest, po prostu (przepraszam, że tak powiem) – kropla w morzu. Nie uważam, żebyśmy się tutaj, że tak powiem, nad tym tematem pochylali...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#RyszardGalla">Pytam o to, panie dyrektorze, ponieważ w budżecie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego problem źle wykorzystanych środków jest bardziej znaczący, więc chciałem tutaj to tylko porównać. Z tego wynika, że komunikacja pomiędzy ministerstwem a mniejszościami narodowymi i etnicznymi jest dobra. Raczej są to poprawnie składane, jak też rozliczane projekty.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#RyszardGalla">Tak, panie przewodniczący. Jesteśmy na bieżąco z organizacjami mniejszościowymi. Można powiedzieć, że trzymamy rękę na pulsie. W razie czego aneksujemy umowy, żeby generalnie jak najbardziej wykorzystywać te środki na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#RyszardGalla">Tak jak powiedziałem, problem 128 tys. zł tkwił w dwóch organizacjach, w dwóch zadaniach. Jak odejmiemy od 142 tys. zł, to jest 14 tys. zł na ponad czterysta zadań. Myślę, że to jest naprawdę kropla w morzu i trafne realizowanie zadań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#RyszardGalla">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#RyszardGalla">Proszę bardzo, członkowie Komisji, czy są pytania?</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#RyszardGalla">Pan wiceprzewodniczący Czykwin, tak jest – proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#EugeniuszCzykwin">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, chciałem zapytać pana ministra (i przy okazji podziękować) – w 2013 r. zaistniała wręcz dramatyczna sytuacja, grożąca bardzo negatywnymi skutkami dla jedynej chyba uczelni ekumenicznej w Europie – Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#EugeniuszCzykwin">Pojawił się wtedy poselski projekt, który członkowie naszej Komisji też wspierali. No, i – decyzją całego parlamentu – pozwolił on ustawę o tej uczelni przeredagować, zmienić i umożliwić panu ministrowi przyjście z pomocą.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#EugeniuszCzykwin">Chciałem zapytać w związku z tymi groźbami, czy ta regulacja, po pierwsze, jest wystarczającą podstawą prawną do zabezpieczenia funkcjonowania tej uczelni i jak wygląda na przyszły rok ta perspektywa?</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#EugeniuszCzykwin">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#RyszardGalla">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#RyszardGalla">Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#StanisławHuskowski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#StanisławHuskowski">Przepraszam jeszcze za spóźnienie, ale wczoraj byłem w delegacji i dzisiaj dotarłem dopiero tak, jak dotarłem, do budynku Sejmu. Jak się pojawiłem to, od razu, na posiedzeniu Komisji.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#StanisławHuskowski">Rzeczywiście, były kłopoty z finansowaniem czy z niedofinansowaniem ChAT, ale to, po pierwsze, zasługa głównie posłów, którzy się starali o to na etapie prac budżetowych, żeby pieniądze dodatkowe znaleźć a, po drugie, że ten projekt ustawy (choć nie obliguje do niczego ministerstwa, ale daje możliwość wspierania ChAT) przeprowadzili.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#StanisławHuskowski">Skorzystaliśmy, oczywiście, z tych zapisów, w związku z czym w tym roku, w ostatnich dniach dosłownie, przekazaliśmy kwotę zapisaną na ten rok w budżecie na ChAT. Niestety, tego nie da się załatwić systemowo, tzn. żeby była stała pozycja, gwarantowana w budżecie, bo takich stałych, gwarantowanych pozycji praktycznie nie ma, ale w przyszłorocznym budżecie zamierzamy tę samą kwotę w projekcie zapisać. Zgłosiliśmy na razie do projektu budżetu tę samą kwotę na rok 2016. Trwają prace w Ministerstwie Finansów.</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#StanisławHuskowski">W sierpniu czy w lipcu zobaczymy, czy nam to nie zostało okrojone, ale nawet, jeżeli zostałoby okrojone, to wtedy będziemy podejmować wszelkie działania, żeby ta kwota się znalazła.</u>
          <u xml:id="u-19.5" who="#StanisławHuskowski">Zdajemy sobie bowiem doskonale sprawę, że ChAT nie jest w stanie – przy tak małych grupach studenckich, grupach konfesyjnych na wydziale podstawowym dla siebie, gdzie realizuje właśnie swoje ustawowe zadania, bo oprócz tego ma jeszcze pedagogikę – z tego utrzymać uczelni. Nie mówiąc o tym, że ChAT przecież nie posiada własnego budynku, musi płacić czynsz. To jest jedyna uczelnia publiczna w Polsce, która nie posiada własnego budynku. Niektóre uczelnie, które mają własne budynki, dodatkowo wynajmują, ale przynajmniej mają swoją podstawową bazę. ChAT jej nie ma, ale trwają też prace nad tym, żeby ChAT miała tę bazę i odpowiednie kwoty powinny się znaleźć. ChAT ma już projekt, ma już grunt.</u>
          <u xml:id="u-19.6" who="#StanisławHuskowski">Chodzi o to, żeby państwo wsparło właśnie tę inwestycję, żeby budynek ChAT wybudować, ale to jest kwestia najbliższych dwóch lat.</u>
          <u xml:id="u-19.7" who="#StanisławHuskowski">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#RyszardGalla">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#RyszardGalla">Czy są jeszcze pytania ze strony członków Komisji?</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#RyszardGalla">Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#RyszardGalla">Chciałbym tylko jeszcze, panie ministrze, może w takim elemencie przyszłościowym, dopytać o pewną kwestię, bo tutaj kolega Czykwin podjął temat szkolnictwa wyższego. W przeciągu roku ubiegłego i na początku tego roku mocno dyskutowaliśmy o wydzieleniu pewnych środków na inwestycje oświatowe. Czy pracując nad planem budżetu na rok 2016, państwo przewidują, że w części dotyczącej oświaty czy też szkolnictwa wyższego pojawią się także te środki, które gdzieś tam wspólnie wywalczyliśmy w budżecie na rok 2015?</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#RyszardGalla">One nie są znaczone, ale pytam, czy w tym planowanym budżecie one będą w jakiś sposób już wyznaczone na te zadania, które będą dotyczyły tych inwestycji w oświacie.</u>
          <u xml:id="u-20.5" who="#RyszardGalla">Jakby tak w jednym zdaniu…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#StanisławHuskowski">Naszą wolą jest, żeby te pieniądze powtórzyły się w budżecie na 2016 r. O ile pamiętam, to był dodatkowy milion złotych…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#RyszardGalla">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#StanisławHuskowski">….i, żeby on był również, tak jak w tym roku a właściwie chyba troszkę inaczej. Dobrze by było, żeby były zapisane te pieniądze, żeby z nich można było...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#RyszardGalla">Konkretnie, w tej części dotyczącej oświaty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#StanisławHuskowski">…dotować obiekty oświatowe – remontowane lub rozbudowywane obiekty oświatowe, które są prowadzone przez mniejszości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#RyszardGalla">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#RyszardGalla">Nie słyszę pytań.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#RyszardGalla">W związku z powyższym pozwolą państwo, że przedstawię projekt opinii Komisji, uchwalonej na posiedzeniu 23 czerwca br. dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej w sprawie sprawozdania z działalności NIK w 2014 r.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#RyszardGalla">„Komisja Mniejszości Narodowych i Etnicznych na posiedzeniu w dniu 23 czerwca 2015 r. rozpatrzyła – w zakresie swojego działania – Sprawozdanie z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2014 roku (druk nr 3508).</u>
          <u xml:id="u-26.4" who="#RyszardGalla">Komisja nie zgłasza uwag i pozytywnie opiniuje przedłożone Sprawozdanie.”</u>
          <u xml:id="u-26.5" who="#RyszardGalla">Zaznaczę tutaj, że to jest łącznie ze sprawozdaniem też i budżetowym za 2014 r.</u>
          <u xml:id="u-26.6" who="#RyszardGalla">Czy do takiej propozycji opinii są uwagi?</u>
          <u xml:id="u-26.7" who="#RyszardGalla">Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-26.8" who="#RyszardGalla">Czy jest głos przeciwny przyjęciu opinii?</u>
          <u xml:id="u-26.9" who="#RyszardGalla">Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-26.10" who="#RyszardGalla">W związku z powyższym uznaję, że opinia przez Komisję została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-26.11" who="#RyszardGalla">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-26.12" who="#RyszardGalla">Wyczerpaliśmy w ten sposób porządek posiedzenia. Czy mamy coś jeszcze do informacji?</u>
          <u xml:id="u-26.13" who="#RyszardGalla">No, właśnie.</u>
          <u xml:id="u-26.14" who="#RyszardGalla">Chciałbym tutaj państwa poinformować o tym, że w dniach 30 czerwca i 1 lipca Komisja ma posiedzenie wyjazdowe do Lublina. Program tej wizytacji został państwu przesłany, tak? W związku z tym bardzo proszę o zgłaszanie się, jak mam rozumieć, bo jak Komisja ma obradować wyjazdowo to musi być kworum, prawda? Chciałbym, żebyśmy to kworum mieli, mimo że trafiamy w okres dosyć – powiedziałbym – aktywny, nie tylko w pracach niesejmowych.</u>
          <u xml:id="u-26.15" who="#RyszardGalla">Chciałbym tutaj powiedzieć, że prawdopodobnie przyszły tydzień będzie też bardzo aktywny w posiedzeniach komisji dotyczących wykonania budżetu za 2014 r.</u>
          <u xml:id="u-26.16" who="#RyszardGalla">Uwzględniając to, mimo wszystko w imieniu przewodniczącego i prezydium serdecznie zapraszam do Lublina. Warto pojechać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#ZofiaPopiołek">Najpiękniejsze miasto w Polsce…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#RyszardGalla">Po Opolu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#ArkadyFiedler">…i Poznaniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#RyszardGalla">O, proszę bardzo. Czyli tych pięknych miast w Polsce jest dużo, dużo więcej.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#RyszardGalla">Czy w sprawach różnych jeszcze są może jakieś tematy, które musielibyśmy podjąć?</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#RyszardGalla">Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-30.3" who="#RyszardGalla">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-30.4" who="#RyszardGalla">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>