text_structure.xml 72.6 KB
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#WitoldCzarnecki">Dzień dobry państwu. Otwieram 149 posiedzenie Komisji Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#WitoldCzarnecki">Witam państwa posłów i zaproszonych gości.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#WitoldCzarnecki">Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#WitoldCzarnecki">W porządku dzisiejszego posiedzenia mamy informację o inicjatywie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości wspierającej rozwój branży e-commerce w Polsce – e-PUNKT. W drugim punkcie porządku posiedzenia mamy informację o działaniach PARP na rzecz podnoszenia jakości otoczenia MSP, tj. małych i średnich przedsiębiorstw. Standardy zarządzania klastrem i ośrodkiem innowacji.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#WitoldCzarnecki">Powyższy porządek i materiały członkowie Komisji otrzymali. Czy są uwagi do porządku dziennego posiedzenia? Nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek dzienny posiedzenia bez zmian.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#WitoldCzarnecki">Przystępujemy do realizacji punktu pierwszego.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#WitoldCzarnecki">Chcę w pierwszej kolejności poprosić o zabranie głosu pana podsekretarza stanu w Ministerstwie Gospodarki, pana Arkadiusza Bąka, jako osoby nadzorującej e-PUNKT, ale w dniu dzisiejszym jest niestety nieobecny…</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#WitoldCzarnecki">O! Jest pan Bąk. Panie ministrze, bardzo dobrze, że zdążył pan w ostatnim momencie. Bardzo dziękuję za przybycie. Panie ministrze, jako że jest pan przedstawicielem instytucji nadzorującej PARP, to bardzo proszę o zabranie głosu. W następnej kolejności poproszę o zreferowanie tematu panią prezes PARP, Bożenę Lublińską-Kasprzak.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#WitoldCzarnecki">Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#ArkadiuszBąk">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, najmocniej przepraszam za spóźnienie. Mieliśmy mały problem.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#ArkadiuszBąk">Przedstawiając informację chcę podkreślić, że minister gospodarki, zgodnie z obowiązującą ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną, prowadzi punkt kontaktowy dla usługodawców i usługobiorców. Projekt jest również realizowany na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2000/31/WE z dnia 8 czerwca 2000 r. w sprawie niektórych aspektów prawnych usług społeczeństwa informacyjnego, w szczególności handlu elektronicznego w ramach rynku wewnętrznego.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#ArkadiuszBąk">Minister gospodarki na podstawie art. 5 ustawy o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości powierzył realizację zadania PARP w drodze umowy o dotację celową.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#ArkadiuszBąk">Wdrożenie e-PUNKTU odbywa się na podstawie rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 17 sierpnia 2010 r. w sprawie utworzenia punktu kontaktowego dla administracji oraz punktu kontaktowego dla usługodawców i usługobiorców.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#ArkadiuszBąk">Ten akt prawny określa główne zadania e-PUNKTU. Zamykają się one w usługach dotyczących gromadzenia, aktualizowania, udostępniania informacji oraz szczegółowych danych dotyczących organów stowarzyszeń.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#ArkadiuszBąk">Punkt kontaktowy jest dostępny na stronie www.e-punkt.gov.pl.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#ArkadiuszBąk">Ideą naszą było, aby zrealizować projekt bez okienek w urzędach, czyli w całości na stronie internetowej. Punkt kontaktowy działa na stronie internetowej.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#ArkadiuszBąk">Jeżeli mógłbym prosić panią prezes o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#WitoldCzarnecki">Tak jest. Dziękuję panie ministrze.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#WitoldCzarnecki">Zanim oddam głos pani prezes, to chciałbym prosić, aby z uwagi na fakt, że mamy jeszcze do omówienia drugi punkt, proszę o przedstawienie najważniejszych informacji. Na pewno te sprawy można krócej zreferować, bo budżet projektu jest bardzo mały. Roczny budżet na e-PUNKT to zaledwie 100–150 tys. zł. Tak więc za dużo temu czasu nie poświęcajmy.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#WitoldCzarnecki">Chciałbym, abyśmy więcej czasu poświęcili na drugi punkt, tj. dotyczący m.in. pomocy dla otoczenia biznesu małych i średnich przedsiębiorstw. Jest też więcej napisane na ten temat w sprawozdaniu. Reasumując, drugi punkt porządku dziennego posiedzenia jest dla nas ważniejszy.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#WitoldCzarnecki">Proszę panią prezes o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#BożenaLublińskaKasprzak">Bardzo dziękuję panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#BożenaLublińskaKasprzak">Bardzo dziękuję za zaproszenie na dzisiejsze posiedzenie Komisji i możliwość przedstawienia obu punktów porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#BożenaLublińskaKasprzak">Na punkt pierwszy rzeczywiście przeznacza się niewielkie środki budżetowe, ale jednakże jest to bardzo ważny aspekt naszej działalności. Bardzo dziękujemy za zainteresowanie tą inicjatywą. Zależy nam też, aby ją promować oraz żeby usługodawcy i usługobiorcy wiedzieli, że jest możliwość pozyskania informacji na temat handlu elektronicznego.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#BożenaLublińskaKasprzak">Jest to branża bardzo dynamicznie rozwijającą się w Polsce. Jest bardzo ważnym działem gospodarki. Ma bardzo wysoki wzrost. W 2012 r. wyniósł prawie 25%.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#BożenaLublińskaKasprzak">Jak pan minister wspomniał, realizujemy to zadanie w ramach umowy o dotację celową na zlecenie ministra gospodarki. W PARP punkt kontaktowy obsługuje jedna osoba, ale wykorzystujemy też inne nasze zasoby do promocji e-PUNKTU.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#BożenaLublińskaKasprzak">Poproszę pana, który na co dzień, już od 4 lat obsługuje e-PUNKT, aby podzielił się z państwem kilkoma ciekawymi, najważniejszymi informacjami, doświadczeniem oraz podsumował, że istnieje dalsza potrzeba rozwoju tej aktywności PARP.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#BożenaLublińskaKasprzak">Poproszę o bardzo krótką informację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PawełChaber">Bardzo dziękuję. Paweł Chaber, Departament Rozwoju Przedsiębiorczości i Innowacyjności.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PawełChaber">Mam przedstawić skróconą wersję, więc ominę część statystyczną, która jest zawarta w sprawozdaniu. Rynek e-commerce w Europie i w Polsce przedstawię tylko pobieżnie.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PawełChaber">Chciałbym zatrzymać się na widocznym wykresie, który przedstawia aktualną strukturę rynku. W 2014 r. wartość rynku przekroczyła 30 mld zł. Jest to branża, która bardzo dynamicznie się rozwija. Według prognoz w ciągu 5 najbliższych lat wartość ta się podwoi. Tak więc mamy tutaj bardzo dobre perspektywy wzrostu.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PawełChaber">Polska również wygląda nieźle w zestawieniu światowym. Jesteśmy w pierwszej trzydziestce według rankingu przygotowanego przez Cushman &amp; Wakefield w 2013 r. Wyprzedzamy m.in. Hiszpanię.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#PawełChaber">E-commerce to szerokie spektrum zagadnień. Jest to branża bardzo ciekawa, z dużym potencjałem, ale nie jest to branża łatwa. Jej funkcjonowanie jest bowiem uregulowane w wielu aktach prawnych. Nie mamy w tym przypadku do czynienia z jedną ustawą, która regulowałaby całe spektrum zagadnień związanych z handlem elektronicznym.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#PawełChaber">Rozproszenie przepisów w różnych regulacja rodzi szereg problemów, w szczególności wśród małych przedsiębiorców. Pomocne są inicjatywy, które ułatwiają zrozumienie złożonych zagadnień. Jedną z nich jest punkt kontaktowy przy PARP, który prowadzony jest przez agencję od 2010 r.</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#PawełChaber">Pan minister wspominał już o podstawie prawnej, więc nie będę do tego wracał.</u>
          <u xml:id="u-5.7" who="#PawełChaber">Do głównych zadań e-PUNKTU należy szerzenie wiedzy na temat zagadnień prawnych i praktycznych związanych z usługami internetowymi. Działania te mają na celu ułatwienie przedsiębiorcom prowadzenia działalności gospodarczych z wykorzystaniem technologii ICT oraz pomoc w bezpiecznym i swobodnym korzystaniu z ofert przedsiębiorców przez ich klientów.</u>
          <u xml:id="u-5.8" who="#PawełChaber">Założone cele są realizowane poprzez opracowanie i udostępnianie publikacji i materiałów informacyjno-edukacyjnych, promocję e-PUNKTU i jego oferty podczas wydarzeń zewnętrznych, takich jak targi, konferencje, seminaria, a także prowadzenie strony internetowej pod adresem www.e-punkt.gov.pl. Strona zawiera wiele przydatnych informacji, w tym artykuły tematyczne, aktualności, bazę aktów prawnych, e-książki, nagrania wideo z przeprowadzonych e-seminariów, a także formularz zadawania pytań, za pomocą którego można zadać pytanie związane z zagadnieniami obrotu elektronicznego.</u>
          <u xml:id="u-5.9" who="#PawełChaber">Działania e-PUNKTU adresowane są do każdego, kto w swej działalności zawodowej lub prywatnej korzysta z Internetu.</u>
          <u xml:id="u-5.10" who="#PawełChaber">W ramach realizowanych zadań, prowadzony jest ponadto monitoring rejestru klauzul niedozwolonych z branży e-handlu. Generalnie rejestr klauzul niedozwolonych prowadzony jest przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów i ma charakter wielobranżowy. My wybieramy klauzule, które dotyczą interesującej nas branży i publikujemy je na stronie.</u>
          <u xml:id="u-5.11" who="#PawełChaber">Działania, które są podejmowane wynikają z potrzeby uzupełnienia wiedzy z zagadnień prawnych i praktycznych związanych z obrotem elektronicznym zarówno po stronie usługodawców, jak i po stronie usługobiorców. Usługodawcy mogą skorzystać z informacji z zakresu wiedzy o biznesie internetowym, ochronie konsumentów, e-biznesu za granicą, praw autorskich.</u>
          <u xml:id="u-5.12" who="#PawełChaber">Dla tej grupy użytkowników został także udostępniony wykaz ważnych instytucji oraz organizacji branżowych, inicjatyw i serwisów zrzeszających przedsiębiorców działających w sektorze e-usług lub dla nich przeznaczonych.</u>
          <u xml:id="u-5.13" who="#PawełChaber">Usługobiorcy mogą z kolei poszerzyć swoją wiedzę z zakresu zakupów w Internecie, prowadzenia sporów z usługodawcami, bezpieczeństwa i prywatności czy dóbr osobistych.</u>
          <u xml:id="u-5.14" who="#PawełChaber">Zakres tematyczny zgłaszanych problemów jest bardzo szeroki. Stosunkowo często pytania dotyczą takich zagadnień, jak niezamówione informacje handlowe, czyli tzw. spamu. Zapytania w tej materii otrzymujemy zarówno od osób fizycznych, jak i od firm, które chcą prowadzić kampanie mailingowe zgodnie z przepisami.</u>
          <u xml:id="u-5.15" who="#PawełChaber">Pytania dotyczą także przestępstw w sieci, takie jak naruszenie dóbr osobistych, nękanie, kradzieże tożsamości, naruszenia praw autorskich w Internecie. W szczególności dotyczą zdjęć, tekstów, publikacji informacji w serwisach internetowych i kwestii związanych z ich usuwaniem.</u>
          <u xml:id="u-5.16" who="#PawełChaber">Kolejna grupa zapytań dotyczy problemów dotyczących portali usługowych, działających na granicy prawa, w szczególności chodzi o serwisy typu Pobieraczek.</u>
          <u xml:id="u-5.17" who="#PawełChaber">Pytają również o praktyczne informacje o przepisach, na które można powołać się podczas sporu, czy też informacje i wyjaśnienia związane ze zmianami prawnymi w ostatnim czasie. Były to w szczególności pytania związane z wejściem w życie ustawy o prawach konsumenta.</u>
          <u xml:id="u-5.18" who="#PawełChaber">W końcu zapytania dotyczą kwestii związanych z kierowaniem oferty sklepu internetowego za granicą.</u>
          <u xml:id="u-5.19" who="#PawełChaber">Działania e-PUNKTU przyczyniają się do lepszego wykorzystania potencjału Internetu, co pozytywnie przekłada się na gospodarkę. Utworzony system informacji ułatwia pozyskanie podstawowej wiedzy o przepisach, niezbędnych do prowadzenia działalności i funkcjonowania w cyfrowej rzeczywistości. Istotną częścią aktywności e-PUNKTU jest współpraca z podmiotami, które posiadają zbliżone cele.</u>
          <u xml:id="u-5.20" who="#PawełChaber">Działania polegały między innymi na wymianie prac i wzajemnej promocji inicjatyw i prowadzonych działań. Wśród podmiotów, z którymi dotychczas prowadziliśmy współpracę, wyszczególnić warto Izbę Gospodarki Elektronicznej (ecommercepolska.pl), Europejskie Centrum Konsumenckie, UOKIK, serwis Mikroporady.pl, a także inicjatywy, które są realizowane przez PARP, np. portal innowacji Enterprise Europe Network, portal Web.gov.pl.</u>
          <u xml:id="u-5.21" who="#PawełChaber">Prowadzony przez PARP e-PUNKT jest coraz bardziej popularny wśród przedsiębiorców i konsumentów. W 2014 r. strona internetowa zanotowała prawie trzykrotne zwiększenie liczby odwiedzin w porównaniu z 2011 r. Z analiz statystyk strony wynika, że większość odwiedzin – tj. ponad 80% – jest wynikami organicznymi, czyli przekierowaniem z wyszukiwarek. Wygląda to w ten sposób, że ludzie szukają w wyszukiwarce np. Google rozwiązania swojego problemu i trafiają na stronę www.e-punkt.gov.pl.</u>
          <u xml:id="u-5.22" who="#PawełChaber">Pozyskujemy więc użytkowników dzięki wartościowym treścią i przyjaznej stronie WWW, dostawanej do urządzeń mobilnych, ale również dzięki prowadzonym działaniom informacyjnym. Treści o prowadzonych działaniach punktu kontaktowego ukazują się między innymi na stronach portali branżowych instytucji publicznych. W tym obszarze mamy coroczny wzrost publikacji na temat e-PUNKTU.</u>
          <u xml:id="u-5.23" who="#PawełChaber">Krótkie podsumowanie w liczbach. Przez ponad cztery lata działalności opracowaliśmy osiem e-książek edukacyjnych oraz 10 infografii edukacyjnych – niektóre z nich zostały wykorzystane w dzisiejszej prezentacji multimedialnej. Na naszej stronie internetowej jest dostępne ponad 17 godzin nagrań poszerzających wiedzę na temat handlu elektronicznego. Rozwiązaliśmy 264 problemy. Strona zawiera również ponad 400 materiałów informacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-5.24" who="#PawełChaber">Serdecznie zachęcamy do odwiedzenia strony internetowej punktu kontaktowego, gdzie można znaleźć bardzo wiele ciekawych i przydatnych informacji. Dziękuję za uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#WitoldCzarnecki">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję w punkcie pierwszym porządku dziennego posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#WitoldCzarnecki">Kto z państwa posłów chce zabrać głos? Proszę uprzejmie, pan poseł Godson.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JohnAbrahamGodson">Dziękuję bardzo panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#JohnAbrahamGodson">Jestem zainteresowany następującą kwestią. Pan powiedział, że zostały rozwiązane 264 problemy. Przykładowo jakie są to problemy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#WitoldCzarnecki">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PawełChaber">Właśnie na tym slajdzie omówiłem najczęstsze problemy zgłaszane przez użytkowników. Są to między innymi spam, przestępstwa w sieci. Zgłaszają się do nas zarówno mali przedsiębiorcy, jak i osoby fizyczne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JohnAbrahamGodson">Chodziło mi o to, jak problemy zostały rozwiązane. Nie jestem zainteresowany tym, jakie problemy były zgłaszane, ale jakie rozwiązanie państwo znaleźli na przykład jeżeli chodzi o prawa autorskie w Internecie, czy przestępstwa w sieci. Jakie są to rozwiązania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PawełChaber">Dajemy informację na temat tego, jak można ten problem rozwiązać. Później otrzymujemy feedback, czyli informację zwrotną. Ludzie często dziękują, jak problem został rozwiązany. Otrzymujemy takie informacje dość często. Mniej więcej jedna dziesiąta pytań zgłaszanych przez…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#JohnAbrahamGodson">Coś podobne FAQ – frequantly asked questions. Ludzie zadają różne pytania, a wy wskazujecie, jakie są rozwiązania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#WitoldCzarnecki">Panie pośle, pan minister się zgłosił.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#ArkadiuszBąk">Uzupełniając wypowiedź, to chcę powiedzieć, że nie chodzi o to, że udało się rozwiązać problem skomplikowanej materii praw autorskich w Internecie. Chodzi o konkretne przypadki, kiedy ktoś zwraca się do nas z konkretnym problemem.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#ArkadiuszBąk">Na przykład chce opublikować jakąś treść na stronie albo ktoś publikuje jego treść. W takiej sytuacji zgłasza, że takie działanie jest jego zdaniem naruszeniem prawa i wówczas pomagamy człowiekowi znaleźć rozwiązanie odnosząc się do konkretnego przykładu. To znaczy, wskazujemy mu, że to jest naruszenie lub nie, podajemy podstawę prawną itp. To są tego typu działania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#JohnAbrahamGodson">Raczej to nie jest rozwiązywaniem problemów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#ArkadiuszBąk">Nie, nie, rzeczywiście nie rozwiązujemy tych problemów, tylko pomagamy ludziom w konkretnych przypadkach. Zgadza się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#WitoldCzarnecki">Dziękuję bardzo panie ministrze.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#WitoldCzarnecki">Mam tylko jedno krótkie pytanie. W skali obrotu e-commerce, która wynosi 30 mld zł rocznie, na finansowanie e-PUNKTU przeznacza się przecież śmiesznie mało pieniędzy – tylko 150 tys. zł przy tak wielkich obrotach. Czy nie ma planów zwiększenia nakładów? Czy nie odczuwa pani prezes potrzeby zwiększenia nakładów na e-PUNKT? Po prostu tak małe nakłady powodują, że możliwości jednego człowieka są niesamowicie ograniczone, biorąc pod uwagę oczywiście wielkość obrotu. Z jeden strony mamy 30 mld zł, a z drugiej ułamek ułamka promila. Przecież to są rzeczy nieprawdopodobne. Wsparcie jest nieproporcjonalnie małe dla tak wielkiej branży, jaką jest e-commerce. Tak mnie się wydaje.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#WitoldCzarnecki">Czy takiego postulatu pani wobec ministra nie zgłasza? Czy minister nie uważa, że powinno się zwiększyć nakłady? Obecne wsparcie wydaje się niesamowicie skromne.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#WitoldCzarnecki">Jeszcze zabierze głos pan przewodniczący Kaźmierczak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#JanKaźmierczak">Jeśli można, to chciałbym zadać pytanie w związku ze wspomnianą listą problemów. Adresatami problemów niekoniecznie musi być PARP. Tu jest co najmniej kilka różnych haseł. Nie jest tak, że gdy ktoś powie, że jego prawa autorskie naruszono, to na pewno tak jest. To należałoby dopiero sprawdzić.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#JanKaźmierczak">Adekwatnym adresatem z jednej strony byłby pewnie Urząd Patentowy RP, z drugiej strony bazy danych, którymi dysponuje Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#JanKaźmierczak">Jeżeli chodzi o inne sprawy związane z bezpieczeństwem przekazywania danych w sieci, to niedawno prezydium Komisji było na wizytacji w Poczcie Polskiej S.A. Przedstawiciele poczty pokazywali nam, jak działa system Envelo, a w szczególności profil zaufany. Na marginesie, problem zaufany na dobrą sprawę trochę załatwia sprawę, która jest niezałatwiona od zeszłej kadencji – mianowicie chodzi mi o podpis elektroniczny.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#JanKaźmierczak">Moje pytanie jest następujące. Czy PARP i MG współdziała przy realizacji swoich działań z innymi potencjalnymi dawcami wiedzy? Może do takich konkluzji nie jestem zbyt uprawniony, ale mam nieodparte odczucie, że w bardzo wielu przypadkach model Polski resortowej skutecznie blokuje kwestię, którą kiedyś nazywano „poziomkami”, to jest rozwiązywanie problemów we współpracy ze wszystkimi lub prawie wszystkimi podmiotami, które powinny uczestniczyć w danym działaniu. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#WitoldCzarnecki">Dziękuję panu przewodniczącemu. Proszę panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#ArkadiuszBąk">Jeśli mogę panie przewodniczący, to opowiem na temat ostatniej kwestii, czyli problemu konsultacji z innymi resortami. Powiem również trochę o podpisie elektronicznym, pomysłach Poczty Polskiej, czy profilu zaufanym.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#ArkadiuszBąk">W tej chwili jest to prawnie związane z rozporządzeniem eIDAS, które w połowie przyszłego roku wejdzie w życie. Jak najbardziej jest to zrobione ponad resortem. Co więcej, to minister gospodarki jest właściwy do problemów związanych z uwierzytelnianiem i podpisem elektronicznym.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#ArkadiuszBąk">Natomiast eIDAS składa się z tych dwóch części, ale również jest związany z identyfikacją w sieci. Z kolei współpracujemy w tym zakresie z Ministerstwem Administracji i Cyfryzacji w ramach Komitetu Cyfryzacji Rady Ministrów. W naszym zespole jest to dość szeroko dyskutowane.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#ArkadiuszBąk">Jeżeli chodzi o przykład praw autorskich, to PARP nie realizuje w tego w taki sposób. Nie jest tak, że MG robi coś za kogoś. Po prostu odbywa się to na tej zasadzie, że wskazujemy dziedzinę, w której taka osoba może uzyskać informacje na temat szczegółowych aspektów jej problemu. Nie mamy fachowców do tego, żeby orzekali np. o prawach autorskich. Akurat w tym konkretnym przykładzie jest to bardzo trudne. Jest to bardzo trudny temat.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#ArkadiuszBąk">Jeśli chodzi o budżet, to sytuacja jest następująca. Z chęcią dysponowalibyśmy większym budżetem. Planowaliśmy w tej kwestii większy budżet na e-PUNKT, natomiast mamy doświadczenia związane z projektem Pojedynczego Punktu Kontaktowego (PPK), prowadzonego przy Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.</u>
          <u xml:id="u-20.5" who="#ArkadiuszBąk">Korzystanie z punktów elektronicznych jest związane z pewna funkcja treści. To nie jest często funkcją wyłącznie kosztów. Wiem, że koszty byłyby spożytkowane jak najlepiej, natomiast musimy się zmieścić w warunkach budżetowych, jakie mamy obecnie. Właśnie o to pytał pan przewodniczący. Praktyka wskazuje na to, że przy właściwym zebraniu informacji nie zawsze jest to tak kosztotwórcze.</u>
          <u xml:id="u-20.6" who="#ArkadiuszBąk">Skuteczność takiego punktu się podnosi. Z chęcią przeznaczylibyśmy większe pieniądze na ten cel, ale nadmieniam nie mamy wrażenia, że przy tym poziomie finansowania nie da się zrealizować podstawowych celów tego punktu.</u>
          <u xml:id="u-20.7" who="#ArkadiuszBąk">Aczkolwiek rosnący udział e-commerce w obrotach handlowych wskazuje na to, że problemów związanych z obrotem elektronicznym w Polsce będzie coraz więcej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#WitoldCzarnecki">Pani prezes, czy pani zgłasza może jakieś większe zapotrzebowanie na środki? Czy czasem nie jest tak, że dawanie tak małej kwoty na punkt, który może przyczynić się do znacznie większego wzrostu w branży, jest nierozsądną oszczędnością?</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#WitoldCzarnecki">Może się okaże, że wydając pół miliona więcej, a zyskamy miliardy obrotu. Jeżeli mielibyśmy tu oszczędzać, to ta oszczędność przyniesie złe skutki, zwłaszcza przy tak bardzo niskich kosztach. Zawsze operujemy milionami, miliardami, a tu nagle pojawiają się tysiące. Na początku myślałem, że jest jakaś pomyłka w sprawozdaniu. Później zauważyłem, że został utworzony jedynie jeden etat pracowniczy i doszedłem do wniosku, że to nie jest pomyłka, tylko tak rzeczywiście jest.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#WitoldCzarnecki">Pani prezes, co pani sądzi? Czy zwiększenie finansowania nie spowodowałoby wzrostu w branży e-commerce? Czy jest jakieś przełożenie na to? Czy finansowanie to nie jest „wąskie gardło”, w rezultacie czego małe środki ograniczają później rozwój całej branży?</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#WitoldCzarnecki">Moglibyśmy szerzej do tego podejść. Póki co jest to bardzo skromne – jeden etat na jeden taki punkt.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#BożenaLublińskaKasprzak">Myślę, że rzeczywiście przy zwiększonym budżecie nasza aktywność mogłaby być większa. Moglibyśmy bardziej ten punkt promować, czy starać się docierać szerzej z informacją o działaniu takiego punktu.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#BożenaLublińskaKasprzak">Po pierwsze, w obecnej chwili mamy problem systemowy. Nie jest możliwe zwiększenie budżetu agencji na wynagrodzenie od kilku lat. Zwiększenie budżetu przez MG niewiele nam da w tym konkretnym działaniu, bo i tak nie będzie możliwości sfinansowania kolejnego etatu. Obecnie jest tak, że wszystkie osoby się zgłaszające są obsłużone.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#BożenaLublińskaKasprzak">Odpowiadając na drugie pytanie, to współpracujemy z instytucjami, które zajmują się tematami poruszanymi przez zgłaszające się do nas osoby, w tym przedsiębiorców. Staramy się uzgadniać z instytucjami udzielane odpowiedzi albo przekierowywać pytania, jeśli rzeczywiście adresatem jest inny podmiot, na przykład UOKIK. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#WitoldCzarnecki">Dziękuję bardzo pani prezes.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#WitoldCzarnecki">Jeszcze zgłosił się z ostatnim pytaniem odnośnie punktu pierwszego porządku dziennego posiedzenia pan poseł Godson. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#JohnAbrahamGodson">Pan powiedział, że było 200 tys. odwiedzin. W jakim okresie to nastąpiło? Czy jest to liczba dzienna, czy roczna?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PawełChaber">To jest łączna liczba odwiedzin od 2010 r. do końca 2014 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#JohnAbrahamGodson">Pan się ze mną zgodzi, że jest to bardzo mało. Jak na taką instytucję, 200 tys. odwiedzin w okresie wynoszącym prawie 5 lat to jest bardzo mało.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#JohnAbrahamGodson">Pytaniem jest, co robicie, aby promować e-PUNKT. Co robicie, aby ludzie wiedzieli, że jest taki punkt i mogą z niego skorzystać?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#WitoldCzarnecki">Dziękuję panie pośle.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#WitoldCzarnecki">Czy ktoś jeszcze chce zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#WitoldCzarnecki">Proszę panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#ArkadiuszBąk">To znaczy, odnosząc tę liczbę do odwiedzin innych stron w Internecie, to nie są to liczby duże.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#ArkadiuszBąk">Musimy mieć jednak świadomość, że odnosimy tę liczbę do liczby odwiedzin klientów w urzędzie, w jakimś punkcie kontaktowym.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#ArkadiuszBąk">Ponadto ze względu na niską świadomość ta liczba jest jeszcze troszeczkę niewielka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#JohnAbrahamGodson">Bardzo niska!</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#ArkadiuszBąk">Zgadzam się. Wynika ona z tego, że ludzie, przedsiębiorcy, usługobiorcy, usługodawcy są w mniejszym stopniu świadomi, że mogą to samo w takiej samej jakości załatwić przez Internet. To pewnie jest globalny problem przeniesienia realnej usługi w świat wirtualny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#JohnAbrahamGodson">Ale jaki to ma wpływ?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#ArkadiuszBąk">To znaczy usługi administracyjnej. O to nam chodzi. My na ten temat znowu wyprowadzając wnioski z punktu kontaktowego, tj. z PPK, gdzie liczba odwiedzin jest dziesięciokrotnie wyższa w stosunku do każdej innej usługi, która jest oferowana. To wynika z tego też, że przedsiębiorcy się do tego przekonywali, ale też mieliśmy środki budżetowe, aby to intensywnie promować.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#ArkadiuszBąk">Trzeba się także dostosować w drugą stronę, tj. do zapotrzebowania klienta. Potrzeba na pewno promocji, rozpropagowania faktu, że usługi są pożyteczne dla usługobiorcy. Tu jest też efekt zastępczy, przepraszam za kolokwializm, „googlowania”. Usługobiorcy często zamiast zwrócić się do punktu kontaktowego, w którym mają wiarygodną i przygotowaną informację, szukają odpowiedzi w wyszukiwarce.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#WitoldCzarnecki">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#WitoldCzarnecki">Jeszcze pan chce zabrać głos? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PawełChaber">Tak, chcę jeszcze uzupełnić, że formuła e-PUNKTU jest taka, że nie mamy treści rozrywkowych. One nie generują jakiegoś wielkiego ruchu.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#PawełChaber">Jak wspomniałem, ludzie trafiają do nas z wyszukiwarki Google. To oznacza, że wpisują w wyszukiwarkę problem i dlatego do nas trafiają. Nasza strona jest wypozycjonowana przez zawarte treści. Ten „lejek” wygląda właśnie w ten sposób.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#JohnAbrahamGodson">Jeżeli mogę panie dyrektorze…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PawełChaber">Nie jestem dyrektorem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#JohnAbrahamGodson">Rozumiem wszystkie problemy. To, co powiedział pan minister, to są bardziej pasywne działania. Oczekuję, że w takich sprawach będzie proaktywne działanie, nawet w sferze Internetu. Chociażby skorzystanie z Google AdWords, czy remarketingu itd. Pozycjonowanie jest fantastyczne, ale niestety niewiele osób wciąż wie o e-PUNKCIE.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#WitoldCzarnecki">Dziękuję panie pośle. Pan minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#ArkadiuszBąk">Chcę powiedzieć jeszcze jedną rzecz. Na pewno jest to cenna uwaga. Zastanowimy się, w jaki sposób ją zrealizować, żeby nie generować dużych kosztów. Faktycznie lejek pasywny na zasadzie „googlowania” daje zbyt mało odwiedzin.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#WitoldCzarnecki">Dziękuję bardzo panie ministrze. Dziękuję bardzo wszystkim osobom referującym temat.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#WitoldCzarnecki">Zamykam dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-40.2" who="#WitoldCzarnecki">Przystępujemy do realizacji punktu drugiego porządku dziennego posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-40.3" who="#WitoldCzarnecki">Proszę w pierwszej kolejności o wprowadzenia do tematu pana ministra Arkadiusza Bąka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#ArkadiuszBąk">Dziękuję panie przewodniczący. Szanowni państwo, odnośnie informacji o działaniach PARP dotyczących podnoszenia jakości otoczenia małych i średnich przedsiębiorstw, to jest to związane z instytucjami otoczenia małych i średnich przedsiębiorstw, otoczeniem biznesu.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#ArkadiuszBąk">W ramach systemu otoczenia mówimy przede wszystkim o parkach technologicznych, o parkach naukowych, o inkubatorach technologicznych, centrach transferu technologii i akademickich inkubatorach przedsiębiorczości, czy centrach innowacji. Są to instytucje, które są systemowo rozwijane i wspierane przez PARP. Oczywiście oprócz wymienionych przeze mnie elementów, najbardziej rozpowszechnionym w świadomości biznesu są klastry.</u>
          <u xml:id="u-41.2" who="#ArkadiuszBąk">Pojęcie klastra zmieniało się w ciągu ostatnich lat, począwszy od starego ekonomicznego znaczenia. Natomiast klaster związany początkowo z organizowaniem przedsiębiorstw z możliwością skorzystania z funduszy europejskich, czy pomocowych w naszej ocenie był niewystarczający. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości kieruje działania w kierunku, aby wyspecjalizować w sposób rzeczywisty przedsiębiorstwa skupione w klastrach na rzecz określonych rodzajów działalności.</u>
          <u xml:id="u-41.3" who="#ArkadiuszBąk">To już widać w wielu miejscach w Polsce. Tych klastrów jest ok. 200–300. One się rozwijają, zamykają, otwierają. Natomiast w ramach klastrów i instytucji otoczenia biznesu chcemy osiągnąć jeszcze jedną rzecz. Chcemy doprowadzić do tego, aby wśród klastrów wyodrębnić pewne klastry wiodące, nazywamy je klastrami kluczowymi. Planujemy wyselekcjonować je tylko na podstawie jakości funkcjonowania przedsiębiorczego klastrów.</u>
          <u xml:id="u-41.4" who="#ArkadiuszBąk">Szacujemy, że klastrów kluczowych będzie około 10% w stosunku do aktualnej liczby klastrów. Klastry kluczowe będą to w danych branżach i dziedzinach działalności.</u>
          <u xml:id="u-41.5" who="#ArkadiuszBąk">Obserwowane przez nas efekty działalności klastrów są generalnie pozytywne. Powodują większe zainteresowanie, lepszą konkurencję przedsiębiorstw, uzupełnianie się w innowacjach, czyli w obszarze, który najbardziej nas interesuje w nowej perspektywie. W szczególności wspierają pozyskiwanie innowacji, wchłanianie ich ze świata nauki. Jest to możliwe dzięki klastrom, ponieważ w nich są skupione instytucje z jednego i drugiego obszaru.</u>
          <u xml:id="u-41.6" who="#ArkadiuszBąk">Podobnie jest w przypadku instytucji otoczenia biznesu, otoczenia małych i średnich przedsiębiorstw. Centra transferu technologii i inkubatory przedsiębiorczości umożliwiają przeniesienie szybkich technologii z nauki do przemysłu do bezpośrednich zastosowań.</u>
          <u xml:id="u-41.7" who="#ArkadiuszBąk">Tak PARP rozpoczęła wypracowywanie standardów zarządzania ośrodkami i klastrami. W działaniu chodzi również o podniesienie kompetencji kadr zarządzających, ustanowienie pewnego standardu, który przyczyni się do zarządzania instytucjami na poziomie, który gwarantuje nie tylko działanie dla celów – mówiąc kolokwialnie – wykorzystania obecnych szans, ale żeby one w przyszłości były również konkurencyjne bez środków zewnętrznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#WitoldCzarnecki">Dziękuję panu ministrowi.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#WitoldCzarnecki">Poproszę panią prezes Bożenę Lublińską-Kasprzak o zreferowanie tematu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#BożenaLublińskaKasprzak">Dziękuję bardzo. Postaram się bardzo syntetycznie przedstawić informację. Na początek powiem parę zdań na temat tego, dlaczego wspieramy instytucje otoczenia biznesu.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#BożenaLublińskaKasprzak">Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości jest od wielu lat instytucją, która wspiera, promuje działania. Jesteśmy patronem instytucji otocznia biznesu właściwie od początku działania agencji.</u>
          <u xml:id="u-43.2" who="#BożenaLublińskaKasprzak">Dlaczego? Bo w Polsce mamy wciąż dość słaby sektor mikro i małych przedsiębiorstw. Są generalnie słabiej rozwinięte. Wynika to z naszych wieloletnich badań, między innymi raportu o stanie sektora MSP.</u>
          <u xml:id="u-43.3" who="#BożenaLublińskaKasprzak">Nasze firmy z tego sektora są słabsze niż w innych krajach. Generują istotną, aczkolwiek ciągle zbyt małą część produktu krajowego brutto. Pod względem przeciętnej liczby zatrudnionych pracowników są mniejsze niż ich odpowiedniki w krajach Unii Europejskiej. Przede wszystkim konkurują kosztami i mają niską produktywność.</u>
          <u xml:id="u-43.4" who="#BożenaLublińskaKasprzak">Oczywiście również bardzo dużo mówi się o tym, że polskie małe i średnie przedsiębiorstwa są szczególnie mało innowacyjne. To, co widzimy w oparciu o nasze badania i doświadczenia, to że instytucje otoczenia biznesu w innowacyjnej gospodarce opartej na wiedzy mogą być pasem transmisyjnym między nauką i gospodarką. To jest to, o czym się mówi i czego w Polsce ciągle nam potrzeba – brakuje współpracy nauki z biznesem.</u>
          <u xml:id="u-43.5" who="#BożenaLublińskaKasprzak">Jeżeli mówimy o instytucjach otoczenia biznesu, to mamy ich kilka rodzajów. Na początku, w pierwszym okresie wsparcia i w poprzednich perspektywach 2004–2006 i 2007–2013 PARP wspierała w dużej mierze ośrodki przedsiębiorczości. Budowaliśmy te instytucje i je wspieraliśmy, aby one wspierały przedsiębiorców, tworzenie nowych firm i ich rozwój.</u>
          <u xml:id="u-43.6" who="#BożenaLublińskaKasprzak">W perspektywie 2007–2013 w dużej mierze skupiliśmy się na środkach innowacji, szczególnie jeśli mówimy o wsparciu w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Ponadto skupiliśmy się również na instytucjach finansowych.</u>
          <u xml:id="u-43.7" who="#BożenaLublińskaKasprzak">Wiemy, że największym problemem polskich firm są problemy finansowe, w szczególności problemy z pozyskaniem finansowania. Zwłaszcza jest to problem dla MSP, które wskazują to jako barierę w rozwoju innowacyjnych produktów czy usług. Tak więc również w tym zakresie staraliśmy się wspierać te instytucje i je rozwijać.</u>
          <u xml:id="u-43.8" who="#BożenaLublińskaKasprzak">W tej chwili mamy ogółem ok. 700 instytucji otocznia biznesu. Te instytucje badamy i analizujemy. Jeśli chodzi o ośrodki innowacji, to mamy 42 parki technologiczne lub naukowo-technologiczne, 23 inkubatory technologiczne, 41 centrów transferu technologii, 24 akademickie inkubatory przedsiębiorczości.</u>
          <u xml:id="u-43.9" who="#BożenaLublińskaKasprzak">Co robią te instytucje? Wspierają przedsiębiorców poprzez różnego rodzaju usługi o charakterze informacyjnym, doradczym, specjalistycznym. Bardzo często są to usługi związane z innowacyjnością, jest to audyt innowacji, audyt technologiczny, audyt możliwości wdrażania innowacyjnych produktów czy usług w firmach. To są też usługi, które finansowaliśmy w Programie Operacyjnym Innowacyjna Gospodarka.</u>
          <u xml:id="u-43.10" who="#BożenaLublińskaKasprzak">To, co agencja robi na rzecz instytucji otoczenia biznesu, to są działania wielowymiarowe. Finansowaliśmy te instytucje i tworzenie infrastruktury tych instytucji, głównie odnośnie parków technologicznych, czy naukowo-technologicznych, czy klastrów. Staram się też dbać o ich jakość oraz o to, aby świadczyły dobre usługi dla przedsiębiorców. Tak więc również finansowaliśmy usługi, które są świadczone przedsiębiorcom, dbając jednocześnie o standardy jakości usług i standardy instytucji.</u>
          <u xml:id="u-43.11" who="#BożenaLublińskaKasprzak">W okresie 2007–2013 wsparcie było realizowane w różnych działaniach w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Głównie, jak wspomniałam, poprzez infrastrukturę naukową parków technologicznych czy klastrów. To były kluczowe instrumenty wspierania instytucji otoczenia biznesu w minionym okresie. Również teraz prowadzimy wiele badań i ewaluacji.</u>
          <u xml:id="u-43.12" who="#BożenaLublińskaKasprzak">Tak jak już wspomniałam, staramy się dbać o standardy. Zwłaszcza jak pan minister wspomniał również w tej chwili realizowany będzie w najbliższym czasie projekt standaryzacji, czy jeśli mówimy o klastrach to projekt klasyfikacji klastrów ze względu na ich zakres, sposób, charakter działania. Ma to za zadanie pomóc też ukierunkować wsparcie publiczne do instytucji.</u>
          <u xml:id="u-43.13" who="#BożenaLublińskaKasprzak">Oddam jeszcze głos pani dyrektor, która powie o naszych działaniach w zakresie standardów oraz podejmowanych działań na rzecz podnoszenia jakości w klastrach – tj. o standardach zarządzania w klastrach i ośrodkach innowacji. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#WitoldCzarnecki">Dziękuję pani prezes. Proszę pani dyrektor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#JoannaPodgórska">Panie przewodniczący, panie ministrze, szanowni państwo, panowie posłowie, jako PARP byliśmy na posiedzeniu jesienią ubiegłego roku i mieliśmy przyjemność prezentować najnowszy raport o stanie ośrodków innowacji. Szczerze rozmawialiśmy o silnych i słabych stronach. To, co później zrobiliśmy jako PARP, czyli opracowanie standardów zarządzania, to jest przykład tego, że na bieżąco staramy się identyfikować i niwelować słabe strony, niedociągnięcia w systemie.</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#JoannaPodgórska">Z jednej strony, w pierwszej kolejności zajęliśmy się przygotowaniem takiej metodologii do badania potrzeb klientów, a następnie metodologii i narzędzi do badania satysfakcji klientów.</u>
          <u xml:id="u-45.2" who="#JoannaPodgórska">Jak państwo może pamiętacie, wskazywaliśmy, że zwłaszcza w ośrodkach innowacji nie jest rzeczą naturalną nawyk, żeby pytać o potrzeby klientów, o potrzeby rynku, dzięki czemu można elastycznie reagować na zidentyfikowane potrzeby otoczenia. W efekcie później relacje z klientem nie są budowane.</u>
          <u xml:id="u-45.3" who="#JoannaPodgórska">Dlatego przygotowaliśmy narzędzia, udostępniliśmy je w sposób bezpłatny. Ponadto udało się nam też narzędzia przetestować z samymi zainteresowanymi, w tym na grupie firm, żebyśmy mieli pewność, że nasze narzędzia i pytania w ankietach są powszechnie zrozumiałe. To było małe ćwiczenie.</u>
          <u xml:id="u-45.4" who="#JoannaPodgórska">Dużo większym zadaniem były standardy zarządzania w klastrze i ośrodkach innowacji. Dlaczego bliźniaczo podeszliśmy do zagadnienia? Dlatego, że jak dzisiaj zostało już to powiedziane, klastry rozumiane jako osoby prawne, jako instytucje z określonym zapleczem, sposobem funkcjonowania, stają się bardzo aktywne. Ponadto są bardzo ważne w gospodarce i bardzo łatwo przenikają w sferę ośrodków innowacji, czy instytucji otoczenia biznesu. To jest bardzo dobry kierunek. Bardzo nas to cieszy.</u>
          <u xml:id="u-45.5" who="#JoannaPodgórska">Natomiast znowu badania pokazują, że nikt do tej pory nie uczył, co to oznacza zarządzać klastrem. Naszymi działaniami staramy się wypełnić lukę. Standardy są oczywiście oddane do użytku publicznego.</u>
          <u xml:id="u-45.6" who="#JoannaPodgórska">Najpierw powiem, jakie funkcje spełniają standardy. Wydzieliliśmy cztery funkcje.</u>
          <u xml:id="u-45.7" who="#JoannaPodgórska">Pierwsza to edukacyjna. Chcę podkreślić, że w tym procesie wszyscy się czegoś nauczyliśmy, a poprzez powstałe dokumenty została zgromadzona w jednym miejscu określona wiedza. Teraz jest ona udostępniona oraz upubliczniana.</u>
          <u xml:id="u-45.8" who="#JoannaPodgórska">Mamy już pierwsze informacje zwrotne, że jest to wartościowe dla różnych użytkowników i samych klastrów, firm działających w klastrach, ale również dla innych partnerów instytucjonalnych.</u>
          <u xml:id="u-45.9" who="#JoannaPodgórska">Po drugie, standardy pozwalają skupić się na rozwiązaniu problemów oraz zareagować na słabe strony podmiotów.</u>
          <u xml:id="u-45.10" who="#JoannaPodgórska">Po trzecie, narzędzie to pozwala doskonalić procesy zarządcze, zachodzące w tych instytucjach.</u>
          <u xml:id="u-45.11" who="#JoannaPodgórska">Wreszcie wypracowane standardy stanowią też bardzo wartościowe zasoby informacyjne, chociażby dla firm doradczych, edukacyjnych oraz innych różnych firm. Menedżer klastra może być naprawdę zawodem przyszłości. Na sali mamy pana koordynatora i mógłby to potwierdzić, że jest to naprawdę wymagający kawałek chleba.</u>
          <u xml:id="u-45.12" who="#JoannaPodgórska">Przejdźmy do samych standardów. Skupmy się najpierw na standardach zarządzania klastrem. Jakie problemy zidentyfikowaliśmy, co legło u podstaw? Po pierwsze, z analizy klastrów z poprzednich badań wyszło nam, że jest niesatysfakcjonująca jakość zarządzania klastrami.</u>
          <u xml:id="u-45.13" who="#JoannaPodgórska">Po drugie, brakowało systemowego podejścia do przygotowania profesjonalnych koordynatorów klastrów. Jednocześnie bardzo wyraźnie widzieliśmy, chociażby poprzez instrument 5.1 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, że koordynator klastru jest to bardzo ważny partner również dla administracji, w tym dla interwencji publicznej. Koordynator jest pierwszy na styku sektora publicznego i prywatnego, jeżeli chcemy na przykład przetransferować pomoc publiczną. W związku z tym są tworzone standardy.</u>
          <u xml:id="u-45.14" who="#JoannaPodgórska">Krótko powiem, jak doszliśmy do wypracowania standardów. Po pierwsze, zebraliśmy wszystkie identyfikowane, dostępne źródła wiedzy i informacji. Przeanalizowaliśmy je pod kątem właśnie zdefiniowanych standardów. Warto podkreślić, że korzystaliśmy również z wiedzy zagranicznej, że czerpaliśmy z dobrych praktyk i chcę też podkreślić, że także z dobrych praktyk krajowych.</u>
          <u xml:id="u-45.15" who="#JoannaPodgórska">Pomimo że klastry to wciąż młode zjawisko w kraju, raport diagnostyczny pozwolił nam na sformułowanie jakby całej struktury, opisanie standardów i wskaźników. Ten materiał poddaliśmy z jednej strony szerokim konsultacją. Przeprowadziliśmy cztery spotkania w różnych miastach Polski, które cieszyły się dużym zainteresowaniem.</u>
          <u xml:id="u-45.16" who="#JoannaPodgórska">W 13 klastrach, które mają najwyższą dynamikę rozwoju, przeprowadziliśmy warsztaty testujące. Co ciekawe, w tych warsztatach prosiliśmy, żeby wzięli udział przedsiębiorcy. To znaczy, żeby też mieli wpływ na ostateczny kształt standardów. Wreszcie po niezbędnych modyfikacjach, końcowa wersja standardów została udostępniona zarówno w formie publikacji w formie e-książki, ale również udostępniliśmy w formule narzędzia do autoewaluacji. Jest to proste narzędzie w programie Excel, gdzie koordynator klastra sam może sprawdzić, w jakim stopniu klaster w zależności od fazy swojego rozwoju spełnia standardy.</u>
          <u xml:id="u-45.17" who="#JoannaPodgórska">Przy okazji była możliwość, więc opracowaliśmy założenia do szkolenia e-learning. W momencie, kiedy będziemy uruchamiać kolejną edycję „Akademii PARP”, to będziemy gotowi ze szkoleniem typu e-learning. Uważamy, że to wzmocni jeszcze promocję i wdrożenie samych standardów. Na dziś intensywnie promujemy to od początku stycznia.</u>
          <u xml:id="u-45.18" who="#JoannaPodgórska">Na dziś trzy klastry z własnej, nieprzymuszonej woli dokonały autoewaluacji. Przekazały nam podpisany raport. Bardzo chętnie zdobyte informacje udostępniamy na portalu innowacji. Mam nadzieję, że za moment kolejne klastry podzielą się też swoimi wynikami.</u>
          <u xml:id="u-45.19" who="#JoannaPodgórska">Tylko zakreśliliśmy tutaj ogólną strukturę standardów. Standardy oczywiście są podzielone na obszary, ważne z punktu widzenia zarządzania organizacją i z uwzględnieniem specyfiki klastra. Czyli mamy na przykład specjalny dział „Usługi na rzecz członków klastra” z bardzo wyraźnie wyodrębnionymi podobszarami – jest ich 19.</u>
          <u xml:id="u-45.20" who="#JoannaPodgórska">Docelowo mamy 36 standardów. Te standardy mają swoje wskaźniki do spełnienia. W materiale udostępnionym klastrom każdy standard jest opisany. To oznacza, że wytłumaczyliśmy, dlaczego ważne jest, żeby spełniać dany standard oraz co to znaczy osiągnąć dany wskaźnik.</u>
          <u xml:id="u-45.21" who="#JoannaPodgórska">Jak wspomniałam wcześniej, dostosowaliśmy wskaźniki do fazy rozwoju klastra. Jeżeli klaster jest w fazie zalążkowej, embrionalnej to system przewiduje, że klaster nie musi spełniać wszystkich kryteriów albo stopień nasycenia i spełnienia wskaźnika jest mniejszy.</u>
          <u xml:id="u-45.22" who="#JoannaPodgórska">Jeszcze tylko dwa slajdy à propos analogicznego systemu, czyli standardy zarządzania instytucjami otoczenia biznesu. Tutaj u podstaw legło oczekiwanie płynące z różnych stron, że oczekujemy zmiany co do modelu i sposobu funkcjonowania środków. Pan minister też już o tym wspomniał. Jakość zarządzania instytucjami była również niesatysfakcjonująca.</u>
          <u xml:id="u-45.23" who="#JoannaPodgórska">Stąd wynika nasza propozycja, czyli opracowanie standardów. Z różnych względów ten proces był krótszy. Opracowano raport diagnostyczny, standardy wraz ze wskaźnikami. Nie było możliwości przetestowania tego materiału na instytucjach otoczenia biznesu, ale mam nadzieję, że wkrótce się to nam uda.</u>
          <u xml:id="u-45.24" who="#JoannaPodgórska">Standardy to również struktura oraz podział na 6 ważnych obszarów. Każdy obszar ma swoje podobszary. Łącznie jest 41 standardów.</u>
          <u xml:id="u-45.25" who="#JoannaPodgórska">Już na koniec przejdę do kwestii, jakie korzyści upatrujemy w powszechnym wykorzystaniu standardów. Właściwie różni interesariuszy mogą czerpać z zastosowania standardów. Przede wszystkim są to instytucje, dla których dedykowaliśmy poszczególne standardy. To jest usprawnienie procesów zarządzania, podniesienie jakby prestiżu i wiarygodności w otoczeniu. Mamy nadzieję też, że będzie to gwarancją profesjonalizmu i jakości świadczenia usług. Myślę, że docenią to przedsiębiorcy. Zagwarantuje to lepsze dostosowanie się do nowych wymagań i oczekiwań.</u>
          <u xml:id="u-45.26" who="#JoannaPodgórska">Administracja każdego szczebla może z powodzeniem wykorzystać mechanizm standardów, chociażby w procesie wyłaniania beneficjentów projektów, ale też w systemie nieustawicznego podnoszenia jakości zarządzania.</u>
          <u xml:id="u-45.27" who="#JoannaPodgórska">Wreszcie na końcu, ale nie dla tego, że jest to najmniej ważne odbiorca naszych działań, powiem o ostatniej zalecie dla firm i przedsiębiorców, z myślą o których stymulujemy zachowania w klastrach i instytucjach otoczenia biznesu. Przedsiębiorcy, członkowie klastra albo ci, którzy chcą dołączyć do klastra mogą wykorzystać standardy do zweryfikowania kompetencji instytucji zarządzającej.</u>
          <u xml:id="u-45.28" who="#JoannaPodgórska">Co powiedziałam już wcześniej, mamy nadzieję, że będzie to szansa czy też gwarancja na świadczenie dla nich usług wyższej jakości, lepiej dostosowanych do ich wymagań i oczekiwań. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#WitoldCzarnecki">Dziękuję bardzo prelegentom. Otwieram dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#WitoldCzarnecki">Czy ktoś z panów posłów chciałby zabrać głos? Jeżeli nie, to w takim razie pozwolę sobie… A nie, jednak jest zgłoszenie. Proszę bardzo, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#MarekSuski">Pan przewodniczący ma pierwszeństwo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#WitoldCzarnecki">Dziękuję w takim razie. Pozwolę sobie udzielić głosu w pierwszej kolejności.</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#WitoldCzarnecki">Cele PARP są bardzo szerokie. Agencja spełniając swoje funkcje dysponuje potężnymi środkami finansowymi rzędu kilku miliardów w okresie jednego roku. Czyli mniej więcej agencja jest dysponentem środków wysokości kilku miliardów. Oczywiście dysponuje środkami w zakresie, o którym dzisiaj mówimy, czyli jest to wspieranie otoczenia biznesu, podnoszenia jakości otoczenia małych i średnich przedsiębiorstw. Na przykład w styczniu umowy obejmujące tylko tę problematykę w działaniu 5.3 to było 150 mln zł. Widać, że są to duże środki. Zaznaczam, że jest to tylko część działania agencji.</u>
          <u xml:id="u-48.2" who="#WitoldCzarnecki">Chciałbym się dowiedzieć od pani prezes lub pana ministra następującej rzeczy. Jeżeli mówimy o klastrach, to jakie środki są przeznaczane przez agencje na klastry? Chcę, abyśmy znali skalę, żeby nie było znowu tak, jak z tymi 150 tys. zł, że się w ogóle to odrzuci, bo szkoda o tym mówić, bo to tak mały pieniądz.</u>
          <u xml:id="u-48.3" who="#WitoldCzarnecki">Tutaj mamy jednak miliony, a cała agencja to kilka miliardów złotych. Jakie kwoty są przeznaczane na te działania klastrów. Jest ich tylko 200, a około 20 ma być wiodących, podczas gdy przedsiębiorstw wspomaganych przez PARP jest 1700 jak dobrze pamiętam. To też jest niewielka skala przedsiębiorstw.</u>
          <u xml:id="u-48.4" who="#WitoldCzarnecki">Proszę o tę informację. Nie mamy takiej wiedzy, a dobrze byłoby, aby członkowie Komisji mieli pewne poczucie skali, żebyśmy wiedzieli, ile na te cele związane na przykład z klastrami, agencja przeznacza. Czy jest to 10 mln zł, czy 100 mln zł, czy może jeszcze jakaś inna kwota.</u>
          <u xml:id="u-48.5" who="#WitoldCzarnecki">To tyle z mojej strony. Proponuję następujące rozwiązanie. Najpierw niech będzie cykl pytań, a potem poprosimy pana ministra i panią prezes o udzielenie odpowiedzi.</u>
          <u xml:id="u-48.6" who="#WitoldCzarnecki">Proszę bardzo, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#MarekSuski">Dziękuję panie przewodniczący. Szanowni państwo, chcę zadać pytanie następujące. Po części w materiałach jest na nie odpowiedź, ale postaram się trochę inaczej je sformułować, aby może udało mi się uzyskać trochę inną odpowiedź.</u>
          <u xml:id="u-49.1" who="#MarekSuski">Chodzi o kwestię, czy są jakieś badania, z których wynikałoby, jaki ewentualnie procent opracowanych standardów jest wykorzystywany? Chodzi mi o pewną efektywność waszej pracy. Rzeczywiście pokazujecie pewnego rodzaju standardy, które powinny ułatwiać, zwiększać wydajność, zmniejszać korupcję, zapobiegać innym kwestiom szkodzącym.</u>
          <u xml:id="u-49.2" who="#MarekSuski">Czy jest mechanizm, który sprawdza, na ile te, w końcu spore wysiłki – nie określam, jeżeli chodzi o środki finansowe – przynoszą efekty. Czy jest jakiś podział na efekty korzystających z tego podmiotów prywatnych i rozdzielenia na korzystające z tego podmioty, załóżmy z kapitałem większościowym udziału państwa, ale niekoniecznie Skarbu Państwa. To nie tylko Skarb Państwa jest udziałowcem różnego rodzaju przedsięwzięć.</u>
          <u xml:id="u-49.3" who="#MarekSuski">Może powiem to z małą złośliwością. Jak to zwykle bywa, opozycja czasem jest lekko złośliwa. Odnoszę wrażenie, że państwo pracujecie nad standardami, ciekawymi rozwiązaniami, ale bywa to trochę sztuką dla sztuki. Jak w różnego rodzaju standardach sposobów zarządzania, mianowania, oceny itd. są pewne mechanizmy, to później w praktyce się okazuje, że gdzieś tam psiapsiółki pani premier obejmują różne funkcje. Słyszymy, że jacyś koledzy zostali wybrani z klucza partyjnego. Czasem są wybierani z innej branży i są w rezultacie nieprzygotowani.</u>
          <u xml:id="u-49.4" who="#MarekSuski">Czy standardy zarządzania też w jakimś sensie wykorzystywane są przez ludzi, którzy nominują osoby na stanowiska bez brania pod uwagę ich kwalifikacji? Czy jakieś w ogóle badania robicie w tym zakresie, czy jest to sfera na tyle wstydliwa, że się tego nie obejmuje badaniami?</u>
          <u xml:id="u-49.5" who="#MarekSuski">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#WitoldCzarnecki">Dziękuję bardzo panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-50.1" who="#WitoldCzarnecki">Czy są jeszcze jakieś pytania ze strony naszych gości lub ze strony posłów?</u>
          <u xml:id="u-50.2" who="#WitoldCzarnecki">Jeżeli nie ma, to ze względu na sprawowaną funkcję w pierwszej kolejności bardzo proszę pana ministra o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#ArkadiuszBąk">Może zanim przekażę głos pani prezes, to odnośnie środków, o które pytał pan przewodniczący, bo są to dane, które najlepiej poda agencja, to może zacznę od końca, czyli od skuteczności, o którą pytał pan przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#ArkadiuszBąk">Powstaje bardzo dużo standardów w różnych aspektach działania instytucji otoczenia i wspierania biznesu. Zgadzam się z tym. Nie wszędzie te standardy są przyjmowane przez instytucje, których to dotyczy. Z tego powodu są to pewnego rodzaju standardy pożądane. Natomiast nie są to minima. Instytucja, jeżeli uzna, że radzi sobie świetnie i poradzi sobie ze swoimi standardami, jak ISO, to może sobie je wdrożyć. W niektórych elementach jest to nawet wymagane.</u>
          <u xml:id="u-51.2" who="#ArkadiuszBąk">Przechodzę do elementów wymaganych, to znaczy do tego, o czym wspomniałem przy klastrach kluczowych. W obecnej perspektywie będziemy wspierać te 10% klastrów. Będą środki dla klastrów, które aby stać się klastrami kluczowymi, będą musiały sprostać wymaganiom standardów.</u>
          <u xml:id="u-51.3" who="#ArkadiuszBąk">Kryteria dotyczące wyboru klastrów kluczowych opierają się w dużej mierze na sformułowanych standardach, czyli o standardy zarządzania, strategii, zarządzania ryzykiem, zarządzanie kosztami i funkcje koordynatorów. Także w kwestii praktycznej spodziewamy się sporych efektów. Klastry niespełniające standardów zarządzania będą miały problem ze spełnieniem kryteriów zostania klastrem kluczowym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#MarekSuski">Czy kluczowe klastry są już wytypowane?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#ArkadiuszBąk">Nie, nie. Dopiero nabór klastrów kluczowych będzie się odbywał. One mają czas na dostosowanie się do tych standardów. To są też efekty działania klastrów. Klaster, który będzie świetnie zarządzany, ale nie stanowi wartości, nie rozwija się, to nie jest elementem pożądanym do wspierania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#MarekSuski">Jak będzie świetnie zarządzany, to będzie się rozwijał.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#ArkadiuszBąk">Świetnie zarządzany właśnie w tym sensie, o którym pan wspomniał, czyli tak zwanych papierowych standardów.</u>
          <u xml:id="u-55.1" who="#ArkadiuszBąk">Przechodzę już do praktycznego aspektu zapisów. W rzeczywistości klaster ma odpowiadać minimom zarządzania, standardom zarządzania, natomiast te kryteria to nie są wyłącznie elementy standardów zarządzania.</u>
          <u xml:id="u-55.2" who="#ArkadiuszBąk">Jeśli mogę przekazać głos pani prezes.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#WitoldCzarnecki">Dziękuję panie ministrze.</u>
          <u xml:id="u-56.1" who="#WitoldCzarnecki">Bardzo proszę pani prezes.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#BożenaLublińskaKasprzak">Dziękuję bardzo. Jeśli chodzi o finansowanie, to na tym slajdzie są podane kwoty różnych instrumentów, w których było przewidziane finansowanie klastrów. Główna kwota to przede wszystkim środki Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, czyli działanie 5.1 oraz Program Operacyjny Polska Wschodnia, czyli program przeznaczony dla pięciu województw z Polski Wschodniej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#WitoldCzarnecki">Wychodzi z tego mniej więcej pół miliarda.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#BożenaLublińskaKasprzak">Mniej więcej tak.</u>
          <u xml:id="u-59.1" who="#BożenaLublińskaKasprzak">Jeśli chodzi o efekty, to teraz nie jestem przygotowana, aby przedstawić efekty programów, ale standardem w PARP jest to, że prowadzimy ewaluację i ocenę wyników wszystkich realizowanych programów. Oczywiście będziemy mogli państwu takie informacje przekazać.</u>
          <u xml:id="u-59.2" who="#BożenaLublińskaKasprzak">Część efektów przyniosła już wymierne korzyści w postaci na przykład wzrostu eksportu ze sprzedaży produktów firm, które działają w klastrach. Mamy przykłady wielu klastrów w tym zakresie. Jeśli mówimy o klastrach, w ramach których był przewidziany zakup infrastruktury lub rozbudowa infrastruktury badawczej, z której korzystają firmy w ramach klastrów, to efekty w postaci wprowadzenia produktu czy usługi innowacyjnej są czasem przesunięte w czasie. Natomiast będziemy mogli konkretne informacje przedstawić.</u>
          <u xml:id="u-59.3" who="#BożenaLublińskaKasprzak">Prowadzimy także w agencji projekt badawczy Barometr Innowacyjności, w ramach którego wszystkich beneficjentów w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka badamy od początku do końca, nawet po zakończeniu realizacji projektu. Możemy każdego beneficjenta podsumować i powiedzieć, jakie były korzyści z przekazania mu środków publicznych i realizacji przez niego projektu.</u>
          <u xml:id="u-59.4" who="#BożenaLublińskaKasprzak">Jeśli chodzi o standardy klastrów, to jest to projekt, który nie kosztował zbyt wiele. Przeznaczono ok. 300 tys. zł na projekt związany z opracowaniem standardu klastra, jak i standardu w instytucjach otoczenia biznesu. Agencja od wielu lat jest promotorem dobrego zarządzania w firmach i instytucjach otoczenia biznesu. Mamy również projekty, w których realizowaliśmy i badaliśmy wsparcie dla sektora MSP dotyczącego dobrego zarządzania.</u>
          <u xml:id="u-59.5" who="#BożenaLublińskaKasprzak">Widzimy i uważamy, że dobre standardy pomogą zwalczać słabości, o których mówiłam na początku prezentacji, czyli słabszy rozwój sektora MSP w Polsce w odniesieniu do innych krajów. Na przykład jest to kwestia, że przy podniesieniu standardów zarządzania polskimi firmami moglibyśmy zwiększyć produktywność polskich firm. Dlatego jesteśmy promotorami dobrego zarządzania w firmach i instytucjach otoczenia biznesu.</u>
          <u xml:id="u-59.6" who="#BożenaLublińskaKasprzak">Myślę, że jest to projekt, którego efektów jeszcze nie możemy zbadać, bo jak mówimy o klastrach i instytucjach otoczenia biznesu, to te standardy dopiero przekazujemy tym instytucjom. Na pewno będziemy badać i oceniać efekty działania. Jestem przekonana, że takie efekty będą.</u>
          <u xml:id="u-59.7" who="#BożenaLublińskaKasprzak">To jest koniecznością dla instytucji, jeśli chcemy konkurować w Europie i na świecie. Polskie mikro firmy, które są małe – to znowu kolejna słabość – mogą konkurować skuteczniej poprzez klastry, czy instytucje, w których przedsiębiorstwa działają właśnie wspólnie. W grupie mają większą dostępność na przykład do infrastruktury badawczej.</u>
          <u xml:id="u-59.8" who="#BożenaLublińskaKasprzak">Myślę, że w ten sposób działania przełożą się na podniesienie konkurencyjności tych instytucji. Ich obecność na rynkach międzynarodowych, czy korzystanie nie tylko z polskich pieniędzy publicznych, ale także środków przyznawanych bezpośrednio przez Komisję Europejską wymaga, aby miały dobry standard zarządzania. Tylko pod tymi warunkami będą mogli sięgnąć po pieniądze z Unii i realizować swoje projekty.</u>
          <u xml:id="u-59.9" who="#BożenaLublińskaKasprzak">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#WitoldCzarnecki">Dziękuję bardzo pani prezes.</u>
          <u xml:id="u-60.1" who="#WitoldCzarnecki">Rozumiem, że standardy wprowadzane przez PARP podlegają autoewaluacji, bo sami sprawdzacie standardy. Mam nadzieję, że jest to ewaluowane również przez pana ministra, ale już bez „auto”. Ministerstwo Gospodarki jest organizacją zewnętrzną, nadzorującą. Myślę, że taka kolejność powinna być.</u>
          <u xml:id="u-60.2" who="#WitoldCzarnecki">To tyle z mojej strony. Proszę panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#ArkadiuszBąk">Jak pan przewodniczący podkreślił, oceniamy nie tylko działania PARP, ale także wszystkie instytucje, które działają w tym zakresie. Mówiliśmy na posiedzeniu o klastrach, ale też wspomnieliśmy o otoczeniu biznesu, o otoczeniu małych i średnich przedsiębiorstw. Tam też monitorujemy doświadczenia innych krajów.</u>
          <u xml:id="u-61.1" who="#ArkadiuszBąk">Spotykaliśmy się z panią prezes z przedstawicielami instytucji wspierania biznesu w innych krajach. Jest tak wszędzie, że wiele podmiotów odpada. Po kilku latach od rozwinięcia działalności zostaje najskuteczniejsza część instytucji otoczenia biznesu, tych najlepiej zarządzanych.</u>
          <u xml:id="u-61.2" who="#ArkadiuszBąk">Chodzi o to, aby instytucje otoczenia biznesu były świadome jak najwcześniej, że aby przetrwać muszą pewne standardy utrzymywać. Ministerstwo dokonuje ewaluację zewnętrzną także poprzez doświadczenia innych krajów. Jeśli tak mógłbym powiedzieć, to tam wskaźnik utrzymania trwałości poza okresem trwałości wynosi ok. 20%.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#WitoldCzarnecki">Czyli jeżeli jakaś firma, jakiś zarządzający podmiot nie spełnia standardów, to się po prostu na niego nakładany jest środek pełniący funkcję kary. To jest podmiot po prostu to odczuje, bo jest w mniejszym stopniu finansowany przez PARP.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#ArkadiuszBąk">Nie wejdzie on do dofinansowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#WitoldCzarnecki">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-64.1" who="#WitoldCzarnecki">Jeszcze pan przewodniczący Suski. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#MarekSuski">Mam pytanie trochę w temacie, ale odbiegające od samego opracowania standardów dla klastrów.</u>
          <u xml:id="u-65.1" who="#MarekSuski">Czy warto byłoby znaleźć środki na opracowanie jakiś standardów dobrego zarządzania ministerstwami? Nie mówię tutaj w imieniu opozycji o tym rządzie. Chodzi o rzeczy generalne i podstawowe.</u>
          <u xml:id="u-65.2" who="#MarekSuski">Już kilkanaście lat jestem posłem. Poprzednio się tym też interesowałem i bardzo często odnoszę wrażenie, że po prostu ludzie, którzy zarządzają naszym państwem, nie mają często pojęcia o praktykach zarządzania. Są często fachowcami w danej dziedzinie. Brakuje standardu, modelu, wzorcu.</u>
          <u xml:id="u-65.3" who="#MarekSuski">Wiadomo, że jak ktoś nie ma dobrej woli, to z tego wzorca nie skorzysta. Jednakże zakładam, że większość ministrów różnych rządów ma dobrą wolę, tylko być może nie ma pewnego modelu. Może warto byłoby tutaj coś stworzyć, co byłoby pomocą w tej kwestii. Każde ministerstwo wdraża swoje różne pomysły, jak przyglądamy się różnym resortom.</u>
          <u xml:id="u-65.4" who="#MarekSuski">Nie chodzi o przytyk do tego rządu. Za rządów naszych też było różnie.</u>
          <u xml:id="u-65.5" who="#MarekSuski">Warto byłoby uczynić coś, aby nasze państwo działało sprawniej. Takie jest pytanie, czy w ogóle jest jakaś agenda związana z rządem, ministerstwami, która opracowywałaby standardy funkcjonowania. To nie ma być dla tego rządu, tylko w ogóle dla Polski. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#WitoldCzarnecki">Dziękuję panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-66.1" who="#WitoldCzarnecki">Zgłaszał się pan minister w celu uzupełnienia wypowiedzi. Proszę uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#ArkadiuszBąk">Powiem krótko. Oczywiście, że w każdej instytucji jest potrzebny przegląd jakości zarządzania. Odpowiadając panu posłowi, jeśli chodzi o resort gospodarki, to mamy prowadzone przeglądy jakości: duży przegląd oraz mały przegląd związany z wdrożonymi procedurami. Zrobiliśmy ostatnio w ramach projektu unijnego przegląd procedur, gdzie zidentyfikowaliśmy setki procedur.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#MarekSuski">A w innych ministerstwach też robicie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#ArkadiuszBąk">Tak, ten o którym mówię – projekt UEPA (projekt pn. „Uproszczenie procedur związanych z podejmowaniem i prowadzeniem działalności gospodarczej poprzez ich elektronizację i wdrożenie idei «jednego okienka»”) – dotyczył procedur we wszystkich ministerstwach. Zidentyfikowaliśmy 600 procedur. Sama liczba mówi, że wymaga to znaczących przeglądów. Tyle mamy procesów mniej więcej funkcjonujących.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#MarekSuski">A czy jakieś raporty z tego powstają?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#ArkadiuszBąk">Tak, tak, są wnioski końcowe z raportu. Część z nich została podsumowana w formie elektronicznej i już od 24 grudnia funkcjonuje w obiegu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#MarekSuski">Czy miało to coś wspólnego z deregulacją?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#ArkadiuszBąk">Tak jest, deregulacja też była efektem osiągniętym podczas realizowania projektu UEPA. Część procedur, formularzy mamy już w formie elektronicznej. Tutaj mówię o pewnych złożonych procesach. Natomiast należy nadmienić, że ustawa o służbie cywilnej jest z założenia elementem zapewniającym ciągłość w tych działaniach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#WitoldCzarnecki">Bardzo dziękuję państwu. Zamykam dyskusję w punkcie drugim.</u>
          <u xml:id="u-74.1" who="#WitoldCzarnecki">Stwierdzam, że porządek dzienny został wyczerpany.</u>
          <u xml:id="u-74.2" who="#WitoldCzarnecki">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-74.3" who="#WitoldCzarnecki">Protokół posiedzenia z załączonym zapisem jego przebiegu będzie do wglądu w sekretariacie Komisji, w Kancelarii Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-74.4" who="#WitoldCzarnecki">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>