text_structure.xml
48.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#GrzegorzNapieralski">Dzień dobry, witam serdecznie parlamentarzystów i zaproszonych gości. Stwierdzam przyjęcie protokołów z następujących posiedzeń Komisji: od 91 do 98 oraz od 101 do 104 wobec niewniesienia do nich żadnych zastrzeżeń. Stwierdzam również kworum.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#GrzegorzNapieralski">Przechodzimy do przyjęcia porządku dziennego. Porządek dzisiejszego posiedzenia to rozpatrzenie informacji o stanie rozwoju przedsiębiorstw w Polsce na podstawie Raportu o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w latach 2011–2012 oraz raportu The Global Entrepreneurship Monitor-Polska 2012. Informację o planowanym porządku posiedzenia i materiały pisemne posłowie już otrzymali. Czy są uwagi do proponowanego porządku posiedzenia? Nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek dzienny posiedzenia bez żadnych zmian.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#GrzegorzNapieralski">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Witam panią prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości Bożenę Lublińską-Kasprzak i od razu proszę o zreferowanie tematu. Chciałbym też powitać panią minister Grażynę Henclewską. Pani minister, witamy bardzo serdecznie. Pani prezes, oddaję pani głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#BożenaLublińskaKasprzak">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowni państwo, chciałabym podziękować za zaproszenie na dzisiejsze posiedzenie Komisji i możliwość przedstawienia wyników badań nad przedsiębiorczością. Wyniki te są zawarte w dwóch raportach: Raporcie o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w latach 2011–2012 oraz raporcieThe Global Entrepreneurship Monitor-Polska 2012. Wystąpienie chciałabym zacząć nietypowo. Przygotowaliśmy dla państwa film, który skrótowo przedstawia wyniki badań zamieszczone w pierwszym z wymienianych raportów.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#BożenaLublińskaKasprzak">To była pierwsza część mojej prezentacji. Chciałabym powiedzieć jeszcze kilka słów o raporcie, którego treść została skrótowo przekazana w tym filmie. Raport o stanie małych i średnich przedsiębiorstw jest publikacją przygotowywaną przez PARP od 16 lat. Każdego roku na podstawie danych statystycznych analizujemy stan tego sektora gospodarki. Każdego roku w naszych publikacjach zajmujemy się jakimś wybranym tematem wiodącym. Są to tematy ważne dla sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Może to być, na przykład, gospodarka elektroniczna i właśnie to jest temat najnowszego raportu. Zajmowaliśmy się też tematami takimi jak zarządzanie zasobami ludzkimi czy zarządzanie strategiczne. Te tematy opracowują nasi eksperci. Wszystkie raporty są dostępne w formie elektronicznej. Można je znaleźć na stronie internetowej PARP. Dziś ostatni raport otrzymali państwo w formie drukowanej.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#BożenaLublińskaKasprzak">W drugiej części chciałabym przedstawić państwu wyniki badań przedstawionych w raporcie The Global Entrepreneurship Monitor-Polska 2012. Są to wyniki badań, do przeprowadzenia których w 2011 r. została zaproszona PARP. To było badanie międzynarodowe. Poprzednio Polska wzięła udział w tych badaniach w 2004 r. Nasze uczestnictwo w badaniach zostało później zarzucone. Uznaliśmy jednak, że jest to bardzo ważne badanie, które daje możliwość porównania osiągnięć Polski z innymi krajami. Niezwykle ważna dla nas jest również możliwość współpracy z międzynarodową grupą badawczą i tworzenie bazy danych o małych i średnich przedsiębiorstwach. Wyniki tych badań są poważnie traktowane przez Komisję Europejską. Świadczy to o randze tych badań. Komisja Europejska wykorzystuje wyniki tych badań do własnych analiz. Część przeprowadzonych badań była współfinansowana przez Komisję Europejską.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#BożenaLublińskaKasprzak">Zanim przedstawię państwu, jak wygląda przedsiębiorczość w Polsce na tle innych państw, chciałabym powiedzieć, jaka jest metodologia badania przedsiębiorczości w tym badaniu. W tym badaniu analizowana jest nie tylko liczba firm. Badanie pozwala ocenić odsetek osób dorosłych, które dostrzegają szansę na założenie własnej firmy, czyli pokazuje liczbę potencjalnych przedsiębiorców, odsetek osób, które w najbliższym okresie planują rozpoczęcie prowadzenia własnej działalności gospodarczej. Badanie to zajmuje się analizą sytuacji rynkowej firm na różnych stadiach ich działania. Za początkujących przedsiębiorców uważamy tych, którzy prowadzą firmy nie krócej niż 3 miesiące i nie dłużej niż 3,5 roku.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#BożenaLublińskaKasprzak">Zajmujemy się również analizą postaw przedsiębiorczych w Polsce w latach 2001–2013. Jak państwo widzą na przedstawionym wykresie, odsetek osób, które chciały podjąć działalność gospodarczą w latach 2012–2013 był niższy od tego w 2011 r. Możemy powiedzieć, że jest to przesunięty w czasie efekt kryzysu. Z drugiej strony zauważamy, że odsetek osób, które planują rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej w Polsce, jest wyższy niż w innych krajach europejskich. W Polsce więcej osób niż w innych krajach Unii Europejskiej chce zostać przedsiębiorcami. W państwach Unii ten odsetek wynosi 16%.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#BożenaLublińskaKasprzak">W Polsce, na tle państw europejskich. większa liczba osób dostrzega szansę dla siebie w założeniu własnej firmy. To, co charakteryzuje Polskę, to wysoka własna ocena zdolności przedsiębiorczych. Dobrze oceniamy nasze umiejętności i kwalifikacje w tym zakresie. Z drugiej strony mamy duży odsetek osób, które boją się fiaska podejmowanych działań. Obawiamy się upadku zakładanych firm i trudnego, ponownego rozpoczynania działalności biznesowej. Niechętnie dzielimy się z innymi negatywnymi doświadczeniami dotyczącymi upadku firmy.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#BożenaLublińskaKasprzak">Badana w Polsce przedsiębiorczość, jeśli spojrzymy na różne etapy rozwoju firm, pod względem tzw. wczesnej przedsiębiorczości, równie dobrze klasyfikuje nas na tle Europy. Ten wskaźnik oznacza grupę osób, które prowadzą działalność nie dłużej niż 3,5 roku. W Polsce ten wskaźnik ma wysoką wartość, ale trzeba zwrócić uwagę na fakt, że wysoka wartość tego właśnie wskaźnika charakteryzuje kraje, których gospodarka opiera się na sektorze produkcji. W krajach, gdzie gospodarka w większym stopniu korzysta z innowacji, gdzie dominuje sfera usług, wskaźnik wczesnej przedsiębiorczości ma wartość stosunkowo niską. Przykładowo, w Niemczech czy Belgii ten wskaźnik ma wartość 5% populacji osób dorosłych, natomiast na Łotwie i Litwie oscyluje wokół 13%. W Polsce ma wartość 9,3%, czyli dotyczy 2,3 mln osób. Realizowany przez nas projekt badania przedsiębiorczości GEM, zakładał również zbadanie motywów zakładania własnych firm. Badania wykazały, że większa część podmiotów znajdujących się w przedziale wczesnej przedsiębiorczości została założona z konieczności. Tu również możemy powiedzieć, że ten czynnik charakteryzuje gospodarki oparte na produkcji. W gospodarkach najlepiej rozwiniętych, innowacyjnych, najwięcej przedsiębiorstw powstaje w wyniku zauważenia szans na rynku. Jesteśmy na etapie przejściowym pomiędzy gospodarką produkcyjną i usługową.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#BożenaLublińskaKasprzak">Ważną kwestią jest przyjrzenie się aktywności biznesowej kobiet i mężczyzn. Charakterystyczne jest to, że w Polsce mężczyźni, którzy planują założenie działalności gospodarczej, potencjalni przedsiębiorcy, mają wysoką ocenę swojej wiedzy i umiejętności. Kobiety swoje umiejętności oceniają dużo gorzej. Wiemy też, że kobiety rozpoczynające działalność gospodarczą są do tego o wiele lepiej przygotowane i wykształcone. Kobiety w większym stopniu obawiają się niepowodzenia podejmowanych działań. To zostało potwierdzone w jednym z przeprowadzonych przez nas badań dotyczącym przedsiębiorczości kobiet. Kobiety potrzebują również większego wsparcia przy rozpoczynaniu działalności gospodarczej. Te dwa elementy odróżniają przedsiębiorczość kobiet i mężczyzn. Nasze badanie wykazało, że 50% bezrobotnych kobiet byłoby zainteresowane rozpoczęciem działalności gospodarczej, gdyby posiadały wsparcie własnych działań.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#BożenaLublińskaKasprzak">Mamy duży potencjał przedsiębiorczości kobiet, który wymaga odpowiedniego wsparcia. Warto zauważyć, że rośnie liczba firm działających na etapie wczesnej przedsiębiorczości, które są zakładane przez kobiety. Zmienia się różnica w liczbie firm prowadzonych przez kobiety i mężczyzn. W przypadku podmiotów ustabilizowanych na rynku, które działają dłużej niż 3,5 roku, również zauważamy zwiększający się odsetek firm prowadzonych przez kobiety, jednak większość takich firm jest prowadzona przez mężczyzn. Liczba firm prowadzonych przez kobiety zwiększyła się o jeden punkt procentowy.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#BożenaLublińskaKasprzak">Naszą prezentację nazwaliśmy „Szczęśliwi przedsiębiorcy”. Przeprowadzone badania w ramach projektu GEM wykazują, że przedsiębiorcy są zadowoloną z życia grupą zawodową. Przedsiębiorczość daje zadowolenie. Ten fakt został już zauważony w krajach rozwiniętych. W gospodarkach na wyższym poziomie rozwoju zauważalne jest większe zadowolenie z aktywności zawodowej wśród kobiet-przedsiębiorców. Podobne zjawisko zaczynamy zauważać w Polsce.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#BożenaLublińskaKasprzak">To wszystko co chciałam powiedzieć. Więcej informacji znajdą państwo w przygotowanych materiałach. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#GrzegorzNapieralski">Bardzo dziękuję pani prezes. Wszyscy parlamentarzyści otrzymali te dokumenty. Czy pani minister chciałaby zabrać głos? Jeśli tak, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#GrażynaHenclewska">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Prezentacja pokazała, jakim zmianom ulega sektor małych i średnich przedsiębiorstw i jak wygląda na tle państw Unii Europejskiej. Jako przedstawiciel Ministerstwa Gospodarki chciałabym powiedzieć, że ten sektor odgrywa szczególną rolę w gospodarce. Małe i średnie przedsiębiorstwa pełnią niezwykle ważną funkcję z punktu widzenia zatrudnienia. Należy zatem zwrócić szczególną uwagę na wspomaganie rozwoju tego sektora. Działania, które podejmuje Minister Gospodarki są ukierunkowane na tworzenie warunków sprzyjających prowadzeniu działalności gospodarczej. Przygotowany przez Ministerstwo Gospodarki Program Rozwoju Przedsiębiorstw do 2020 r. w znacznym stopniu dotyczy sektora małych i średnich firm. Jest to program wykonawczy dokumentu „Strategia Innowacyjności i Efektywności Gospodarki – Dynamiczna Polska 2020”, który pokazuje, w jaki sposób chcemy wspierać rozwój przedsiębiorstw, szczególnie ich innowacyjności.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#GrażynaHenclewska">Przedstawiona prezentacja pokazywała, że w Polsce skłonność przedsiębiorstw do kooperacji jest mniejsza niż w innych krajach europejskich. Jednak kiedy patrzymy na zachodzące zmiany wyraźnie widać, że dynamicznie rośnie skłonność przedsiębiorców do współpracy z innymi podmiotami. Nasze działania mają zachęcać do takiej współpracy. Wiemy, że innowacyjne projekty łatwiej realizuje się poprzez działania zespołowe.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#GrażynaHenclewska">Przygotowany przez Ministerstwo Gospodarki Program Operacyjny Inteligentny Rozwój 2014–2020, w kontekście „Nowej perspektywy programowo-finansowej UE 2014–2020”, kładzie szczególny nacisk na sferę B + R i finansowe wsparcie rozwoju firm. Chcemy, aby wspierane były projekty realizowane w ramach tzw. inteligentnych specjalizacji.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#GrażynaHenclewska">Rozwój małych i średnich przedsiębiorstw jest ważny dla wszystkich państw Unii Europejskiej. Small Business Act jest dokumentem unijnym tworzącym strategiczne ramy, które mają umożliwić lepsze wykorzystanie wzrostu i potencjału innowacyjnego małych i średnich przedsiębiorstw. Chciałabym wspomnieć o działającej na poziomie unijnym sieci rzeczników małych i średnich przedsiębiorstw. Rzecznicy prezentują oczekiwania konkretnego kraju w zakresie oczekiwanych rozwiązań dla MŚP. Oceniają również różnego typu regulacje, które mogą dotyczyć funkcjonowania tego sektora gospodarki. Zajmują się również problemami finansowania małych i średnich przedsiębiorstw. Problem finansowania tych podmiotów występuje we wszystkich państwach unijnych.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#GrażynaHenclewska">Zajmujemy się również problemem kształcenia dualnego, które ma wpłynąć na większą umiejętność pracowników do przystosowywania się do zmian na rynku pracy. Ważną kwestią jest wspieranie umiędzynarodowienia działalności przedsiębiorstw, czyli ich internacjonalizacji. O tym wspominała pani prezes w swojej prezentacji. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#GrzegorzNapieralski">Dziękuję pani minister. Otwieram dyskusję. Pierwszy zgłosił się pan poseł Godson. Proszę bardzo, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JohnAbrahamGodson">Dziękuję bardzo. Przedstawiony raport pokazuje, że większość firm działa w sektorze MŚP. Na wielu spotkaniach z przedstawicielami organizacji biznesowych mogłem przekonać się, że te firmy czują się dyskryminowane. Jeśli przyjrzymy się sytuacji dużych zagranicznych przedsiębiorców zauważymy, że mają oni wiele ulg. Często nie płacą podatków w Polsce. Te duże firmy często w wyrafinowany sposób wyprowadzają pieniądze z kraju. Płacą, na przykład, za franczyzę, która kosztuje 4 mld euro.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#JohnAbrahamGodson">Spójrzmy na warunki w jakich działają sklepy wielkopowierzchniowe. Ich pojawienie się na naszym rynku spowodowało, że bankrutują małe osiedlowe rodzinne sklepy. Co robi państwo, by chronić te małe i średnie firmy? Jakie kroki są podejmowane, by wyrównać szansę tych małych podmiotów? Wydaje mi się, że to co jest najbardziej potrzebne, to jednakowe warunki konkurowania. Jeżeli część przedsiębiorstw dostaje wsparcie i może liczyć na pewne zwolnienia a inni z tego nie mogą korzystać, to szanse rynkowe nie są wyrównane. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#JohnAbrahamGodson">Dziękuję bardzo. Mam propozycję, aby w tej chwili zadać serię pytań a później wysłuchamy odpowiedzi. Proszę bardzo, pan poseł Kaźmierczak a później pan poseł Tomański.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JanKaźmierczak">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Pani minister, pani prezes, szanowni posłowie, szanowni państwo, byłem przekonany, że powiem coś w miarę oczywistego. Mianowicie to, że dane, jakie przedstawiła nam pani prezes dość dobitnie świadczą o tym, że nie mają racji przedstawiciele malkontentów, w tym parlamentarnej i pozaparlamentarnej opozycji, którzy uważają, że jest fatalnie, źle i gorzej być nie może. Te dane wskazują wyraźnie, że tendencje w zakresie rozwoju przedsiębiorczości w Polsce są pozytywne. Wydawało mi się, że jest dobrze ale pan poseł Godson przekonał mnie, że dziurę w całym zawsze można znaleźć. Dziękuję. To jest bardzo pożyteczna nauka. Człowiek uczy się przez całe życie.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#JanKaźmierczak">Chciałbym zadać konkretne pytanie o pewną rzecz, której mi tu brakuje. Na jednym z wykresów, które prezentowała pani prezes, przy pierwszym słupku po lewej stronie ekranu byłą pozycja intencje przedsiębiorcze, czyli pokazywała odsetek osób, które planują rozpoczęcie działalności gospodarczej. Brakuje mi czegoś przed tym. Chciałbym wiedzieć, czy są prowadzone badania, czy może planowane jest ich przeprowadzenie, które pokazałyby, skąd biorą się te intencje przedsiębiorcze w kraju takim jak Polska, czyli kraju, który wyszedł z realnego socjalizmu, gdzie jeszcze niedawno pracowało się w gospodarce państwowej albo było się podejrzanym o malwersacje w prywatnym biznesie. To jest sprawa kluczowa. Państwo podali jedyną cezurę społeczną, mianowicie wiek od 18 do 64 roku życia. Z tego niewiele wynika, bo są to właściwie wszyscy zatrudnieni. Bardzo zależałoby mi na informacji, kto jest w Polsce najbardziej przedsiębiorczy. Czy są to absolwenci wyższych uczelni, czy może nie? Taka informacja ułatwiłaby pobudzanie ducha przedsiębiorczości w różnych środowiskach. Mogłyby to być specjalne programy realizowane przez lub przy udziale Ministerstwa Gospodarki bądź PARP.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#JanKaźmierczak">Spora część środków Programu Innowacyjna Gospodarka była przeznaczona na kształcenie i różnego rodzaju kursy. Moje pytanie dotyczy skuteczności tych działań. W jakim stopniu ci, którzy uczestniczyli w tych szkoleniach, wykazują intencje przedsiębiorcze lub ich brak? Ciekawa byłaby również informacja mówiąca, jaką rolę w pobudzaniu aktywności przedsiębiorczej odgrywa pozytywny przykład. Jak wpływa na potencjalnego przedsiębiorcę wiadomość usłyszana od kuzyna czy znajomego, że to wszystko jakoś się kręci. Dobrze byłoby wiedzieć, jaki wpływ na przedsiębiorczość mają takie defetystyczne twierdzenia, które wygłaszał mój przedmówca. Może takie sformułowania przekładają się na spory poziom strachu przed podjęciem działalności gospodarczej. Myślę, że pobudzanie tego strachu nie leży w naszym interesie. To są pytania, które chciałem zadać pani prezes i pani minister. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#GrzegorzNapieralski">Rozumiem, że pan poseł ad vocem, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JohnAbrahamGodson">Panie przewodniczący, nie powiedziałem, że jest katastrofalnie. Powtarzałem jedynie to, co mówili mi przedsiębiorcy. Ja też byłem przedsiębiorcą i wiem, co mówię. Nie wiem, czy kiedykolwiek prowadził pan firmę i wie na czym to polega. Po prostu, niedopuszczalna jest sytuacja, kiedy zagraniczne firmy zaczynają działalność w Polsce – ich działalność oczywiście nas cieszy – działają w warunkach innych niż polskie podmioty. Powinno nastąpić wyrównanie szans. Z pewnością zgodzi się pan z takim stwierdzeniem. Jeśli w jakimś mieście działa kilkanaście sklepów wielkopowierzchniowych, które korzystają z wielu ulg, to one mogą taniej oferować swoje produkty czy usługi. Natomiast ten pan, który z żoną prowadzi osiedlowy sklep, nie ma takich możliwości. Proszę tylko o taką sprawiedliwość, wyrównanie szans tych podmiotów. W tym co robię i mówię staram się być sprawiedliwy i obiektywny. Nie atakuję rządu Platformy Obywatelskiej, której wiele lat byłem członkiem. Mówię o tym, co przeszkadza przedsiębiorcom w działaniu. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#GrzegorzNapieralski">Dziękuję. Pan poseł Tomański, proszę uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PiotrTomański">Dziękuję bardzo. Wysoka Komisjo, szanowni państwo, myślę, że pan poseł Godson ma rację. Należy jednak pamiętać, że konkurencja ma to do siebie, że jeśli kapitał zagraniczny ma 1 mld dolarów….</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JohnAbrahamGodson">I do tego ulgi i zniżki!</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#JohnAbrahamGodson">Ulgi te sklepy tak naprawdę nie mają. Ale nie o to chodzi. Chodzi o to, że jeśli ktoś ma 100 zł a inny ktoś ma miliardy, to konkurencyjność jest żadna. Też byłem przedsiębiorcą i muszę powiedzieć, że w tej chwili wsparcie małych i średnich przedsiębiorstw jest o wiele większe niż było to kiedyś. Taki mały biznes będzie miał wielki problemy na rynku przy braku możliwości konkurowania. Warto zastanowić się, jak pomóc małym i średnim firmom.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#JohnAbrahamGodson">Mam konkretne pytanie. Mówimy o raporcie dotyczącym okresu 2011–2012. Dziś mamy rok 2014. Korzystając z obecności pani minister i pani prezes oraz osób zajmujących się wspieraniem gospodarki chciałbym zapytać, jak w tej chwili wygląda sytuacja w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw pod względem ich aktywności eksportowej? Myślę o eksporcie do Rosji, Ukrainy oraz Białorusi. Czy wiemy coś na ten temat? Jeśli nie wiemy nic, to czy jakoś moglibyśmy uzyskać te informacje? Czy ministerstwo i PARP mają jakiś pomysł na wsparcie pewnej grupy przedsiębiorców, którzy aktualnie mogą mieć pewne kłopoty przy prowadzeniu działalności gospodarczej? Wydaje mi się, że za chwilę te prezentowane wykresy mogą się zmienić na niekorzyść i strach przed podjęciem działalności gospodarczej będzie jeszcze większy. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#GrzegorzNapieralski">W tej rundzie pytań jeszcze jedno zgłoszenie. Proszę panie pośle i później oddam głos pani minister i pani prezes.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#KazimierzGołojuch">Panie przewodniczący, pani minister, Wysoka Komisjo, chciałbym poruszyć trzy kwestie. Pierwsza, to długie terminy płatności. Przedstawiciele małych i średnich przedsiębiorstw, którzy odwiedzają moje biuro poselskie, skarżą się na to, że w kontakcie z dużymi firmami, na przykład sklepami wielkopowierzchniowymi, stoją na pozycji przegranej. Wielkie sklepy kupią bułki od małej piekarni, ale zapłacą za nie, na przykład, za 60 dni. Potrzebne są rozwiązania, które ułatwiłyby współpracę małych podmiotów z takimi molochami.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#KazimierzGołojuch">Na rynku działają również spółdzielnie produkcyjne. Często wytwarzają one produkty wysokiej jakości. Te spółdzielnie nie mają szans pozyskania środków pomocowych. W perspektywie lat 2007–2013 nie było środków przeznaczonych dla tej grupy podmiotów.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#KazimierzGołojuch">Trzecia kwestia, która mnie interesuje, to pytanie chciałbym skierować do pani prezes. Chciałbym wiedzieć, czy Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości posiada informacje na temat jaka przedsiębiorczość na polskim rynku jest najbardziej potrzebna? Chodzi mi o to, że uczelnie często kształcą w kierunkach, które nie zapewnią zatrudnienia. Przy tej skali bezrobocia, które w niektórych miejscach dochodzi do 20%, dobrze byłoby stworzyć sieć współpracy pomiędzy sektorem MŚP i szeroko rozumianą edukacją. Czy są podejmowane jakieś działania w tym zakresie? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#GrzegorzNapieralski">Dziękuję, panie pośle. Oddaję głos. Która z pań zechce jako pierwsza zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#BożenaLublińskaKasprzak">Odpowiem na część pytań. Na pozostałe odpowiedzi udzieli pani minister. Zacznę od ostatniego pytania, które dotyczyło rozeznania potrzeby rodzaju działalności. Od kilku lat prowadzimy badanie dotyczące rynku pracy w Polsce. To badanie nazywa się Bilans Kapitału Ludzkiego i ma odpowiedzieć na pytanie – kogo poszukują przedsiębiorcy, jakich pracowników, o jakich kwalifikacjach oraz jaką mamy sytuację na rynku pracy. To badanie prowadzimy z grupą doskonałych naukowców z Uniwersytetu Jagiellońskiego, pod kierownictwem profesora Jarosława Górniaka. To jest najbardziej kompleksowe badanie tego typu przeprowadzane w Polsce i prawdopodobnie w Europie.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#BożenaLublińskaKasprzak">Badamy przedsiębiorców i rynek pracy, czyli bezrobotnych i osoby pracujące, studentów, firmy szkolące kadry i firmy HR zajmujące się poszukiwaniem pracowników. Jest to badanie bardzo szczegółowe. Zachęcam pana posła i wszystkich państwa do zapoznania się z jego wynikami. To jest morze wiedzy. O tym badaniu szeroko informujemy przedsiębiorców. Organizujemy spotkania, na których te wyniki są prezentowane. Chcemy dotrzeć do instytucji kształcących pracowników i potencjalnych pracowników, czyli także studentów i kandydatów na studentów, którzy planują wybór przyszłego zawodu. Badanie pokazuje, że istnieje poważna rozbieżność pomiędzy oczekiwaniami przedsiębiorców i tym, co mogą znaleźć na rynku zatrudnienia. Każdego roku pojawia się 600–700 tys. ofert pracy, jednak firmy nie mogą znaleźć odpowiednich pracowników. To badanie będzie prowadzone w przyszłości.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#BożenaLublińskaKasprzak">W najbliższym czasie, myślę tu o latach, Polska przygotowuje się do uruchomienia projektu związanego z rejestrem kwalifikacji. Jego istnienie to jeden z wymogów unijnych. Prawdopodobnie my będziemy prowadzić ten projekt. Ten rejestr chcemy wykorzystać i umożliwić szybki dostęp do informacji na temat istniejących rezerw określonych kwalifikacji pracowników. Będzie to baza danych służąca przedsiębiorcom.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#BożenaLublińskaKasprzak">Spróbuję odpowiedzieć na pytanie pana przewodniczącego Kaźmierczaka, dotyczące intencji przedsiębiorczych. Prowadzimy wiele badań, z wyników których możemy wywnioskować, co skłania osoby w różnym wieku do podjęcia działalności gospodarczej. Z jednej strony w prowadzeniu firmy osoby te widzą szansę dla siebie. Z drugiej strony założenie firmy często jest koniecznością. Wspominałam już o badaniu przedsiębiorczości kobiet. Motywacja do podjęcia działalności biznesowej kobiet jest podobna do tej reprezentowanej przez mężczyzn. Badamy również ludzi młodych i ich intencje przedsiębiorcze. Grupa ludzi młodych, którzy chcą rozpocząć własną działalność systematycznie się powiększa. Są dwie grupy wiekowe, w których zwiększa się odsetek chętnych do prowadzenia własnego biznesu. Są to grupy osób w przedziale wiekowym 18–29 lat oraz w przedziale 30–49.</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#BożenaLublińskaKasprzak">W ubiegłym roku zakończyliśmy realizację projektu, który nazwaliśmy „Narodowy Program Przedsiębiorczości”. Ten program skierowany był do tych dwóch grup wiekowych. Był to projekt o charakterze promocyjno-informacyjno-edukacyjnym. Muszę powiedzieć, że zauważyliśmy bardzo aktywny udział przedstawicieli tych grup w realizacji programu. Efektem realizacji tego projektu jest również podręcznik „Jak zostać przedsiębiorcą?”. Nasze badania pokazują, że działania publiczne mogą odegrać bardzo dużą rolę motywacyjną, czyli likwidować strach przed niepowodzeniem, który w Polsce jest bardzo zauważalny.</u>
<u xml:id="u-16.5" who="#BożenaLublińskaKasprzak">Ciekawym programem, jaki skierowany był do osób młodych, młodych przedsiębiorców, którzy na rynku działają nie dłużej niż 2 lata, był program wspierania e-biznesu, tzw. działanie 8.1, realizowany w ramach Programu Innowacyjna Gospodarka. W ramach tego programu wsparliśmy kilka tysięcy firm. Ten projekt skłaniał młodych ludzi do podjęcia działalności gospodarczej i stworzył dobry klimat dla tej przedsiębiorczości. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#GrzegorzNapieralski">Czy pani minister zabierze głos? Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#GrażynaHenclewska">Chciałabym odnieść się do problemów przedstawionych przez pana posła Godsona, który mówił o przedsiębiorcach, którzy czują się dyskryminowani. Chciałabym zwrócić uwagę na politykę rządu zmierzającą do zwiększenia liczby miejsc pracy i ściągania inwestycji. Jeśli na naszym rynku pojawia się inwestor z nowymi technologiami, to jest to korzyść dla naszej gospodarki. Pewne ulgi czy korzyści, na które mogą liczyć wielkie firmy pojawiające się na naszym rynku, wpływają na lepsze funkcjonowanie mniejszych firm działających w otoczeniu tych dużych. Duże firmy tworzą miejsca pracy. Jedno miejsce pracy utworzone przez dużego inwestora skutkuje utworzeniem czterech miejsc pracy w firmach działających w jego otoczeniu. Jest to zjawisko zauważalne na całym świecie. Rozumiem, że pan poseł miał na myśli pewne patologie ekonomiczne. Absolutnie jesteśmy za ich likwidacją, jeśli takowe istnieją. Pan poseł Tomański mówił o małych i średnich firmach i przygotowywanych dla nich programach wsparcia. Możemy śmiało powiedzieć, że większość programów wsparcia kierowana jest właśnie do sektora MŚP.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#GrażynaHenclewska">Jeżeli chodzi o terminy płatności to muszę powiedzieć, że tworzymy konieczne regulacje. Dyrektywa UE w sprawie zwalczania opóźnień w płatnościach została przyjęta i wdrożona. Przyjęto regulacje na poziomie krajowym. Zdajemy sobie sprawę z tego, że problem nie leży wyłącznie w regulacjach. Czasami dotyczy ich przestrzegania. Na te elementy z pewnością będziemy zwracać uwagę.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#GrażynaHenclewska">Problem działania spółdzielni i ich wspomaganie środkami unijnymi, czy raczej ich wykluczanie z tego finansowania nie jest mi znany. Może pani prezes coś wie na ten temat. Ta kwestia wymaga wyjaśnienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#KazimierzGołojuch">Chciałbym wiedzieć, czy w aktualnej perspektywie finansowej istnieje taka możliwość. O tym, że nie było takiej możliwości w poprzednich latach to wiem. To jest dobrowolne zrzeszanie się ludzi, producentów i wspólna aktywność gospodarcza.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#GrażynaHenclewska">To pani prezes postara się wyjaśnić. Pan poseł Tomański zapytał o wschodni kierunek eksportu. Nie mam aktualnych danych na ten temat. Możemy mówić o poszczególnych firmach, które eksportują na wschód, ale nie mamy jeszcze danych, jak aktualna sytuacja polityczna wpłynęła na to zjawisko.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PiotrTomański">Czy planowane są jakieś działania, które wspierałyby tych przedsiębiorców? Jeśli nie, to może warto byłoby pójść w tym kierunku. Pochylić się nad tym problemem. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#GrzegorzNapieralski">Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#JohnAbrahamGodson">Chciałbym nawiązać do tego co mówił pan poseł Tomański. Trzy tygodnie temu zwrócił się do mnie jeden z przedsiębiorców, który na Ukrainie ma przedstawicielstwo swojej firmy. Zadał mi pytanie – gdzie może zwrócić się o pomoc? Skierowałem go do Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych. Okazało się, że tam też nie otrzyma pomocy. Mam pytanie, czy jest jakiś plan pomocy dla polskich przedsiębiorców, którzy działają na Ukrainie?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#GrzegorzNapieralski">Jeszcze pani minister, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#JoannaMucha">Mam pytanie, które może nie dotyczy tego raportu i danych, które panie nam przedstawiły. Jest to temat, na który uwagę zwracał pan przewodniczący Kaźmierczak, czyli tego, jak przedsiębiorczość jest postrzegana przez osoby młode. Przez wiele lat uczyłam zarządzania strategicznego i muszę powiedzieć, że byłam przerażona, kiedy studentom V roku zadawałam pytanie o znanego przedsiębiorcę. Zdarzały się grupy, gdzie nikt nie znał takiego nazwiska. Nikt nie wiedział, jaka jest różnica pomiędzy przedsiębiorcą i menadżerem. Przygotowanie młodzieży w tym zakresie jest bardzo słabe. Wiem też, że wiele szkół, nie wiem czy obowiązkowo, prowadzi zajęcia z przedmiotu przedsiębiorczość.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#JoannaMucha">Chciałabym zapytać panią prezes, czy ma jakikolwiek kontakt z Ministerstwem Edukacji Narodowej? Czy zna pani zakres materiału realizowany na tych zajęciach? Mówiła pani o filmach dotyczących przedsiębiorczości. Może te filmy można zaproponować ministerstwu edukacji. To podejście młodego człowieka do przedsiębiorczości mogłoby wtedy zacząć się zmieniać. Ostatnio przeraziłam się, kiedy zobaczyłam dane dotyczące jednego miasta, w którym wszystkich studentów działających tam uczelni spytano, jaki zawód chcieliby wykonywać w przyszłości. 60% odpowiedzi brzmiała – chciałbym być urzędnikiem. Myślę, że na tym obszarze mamy wiele do zrobienia. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#GrzegorzNapieralski">Bardzo dziękuję. Jeśli państwo pozwolą, to zatrzymam się na chwilę nad tym, co mówiła pani minister Mucha. Jeśli dobrze pamiętam, w poprzedniej kadencji Sejmu na posiedzeniu naszej Komisji mieliśmy podobną debatę. Zaproszeni goście zwrócili uwagę na rozwiązania, które funkcjonują w Finlandii i innych krajach. Tam nauczanie przedsiębiorczości zaczyna się od szkoły podstawowej. Niektórzy przypomnieli ciekawe praktyki, które funkcjonowały w czasach PRL. Była to, na przykład, praca uczniów w sklepikach szkolnych czy w szatni. Uczniowie uczyli się konkurencji i kooperacji. Być może Ministerstwo Gospodarki oraz Ministerstwo Edukacji Narodowej powinny pomyśleć o wprowadzeniu takich rozwiązań. Przygotowanie młodego człowieka do przedsiębiorczości jest bardzo ważną sprawą.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#GrzegorzNapieralski">Oczywiście większa część uczniów nie zostanie przedsiębiorcami, ale wszyscy zdobędą pewne nawyki, które z pewnością pomogą im w życiu. Chciałbym zadać również jedno pytanie, które można potraktować jako wniosek. W tym raporcie jest pewna bardzo niepokojąca mnie pozycja. Jest zamieszczona na str. 59 i dotyczy naszej aktywności poza granicami kraju. Uważam, że powinniśmy odbyć poświęcone temu tematowi posiedzenie wspólnie z Komisją Gospodarki. Powinniśmy zastanowić się, jak promować polski przemysł, polskie pomysły i polskich przedsiębiorców. Nawet tych najmniejszych. Zdarzało się, że kilkuosobowe firmy sprzedawały swoje pomysły wielkim korporacjom za olbrzymie pieniądze. W Polsce mamy z tym duży problem. Nie potrafimy rozpychać się na rynku europejskim. Nie potrafimy zdobyć tych rynków. To wymaga długiej dyskusji, której dziś nie chcę zaczynać.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#GrzegorzNapieralski">Zwracam się z wnioskiem do pani prezes i pani minister, żeby zorganizować wspólne posiedzenie tych komisji i zająć się tym jednym tematem. Tu są duże rezerwy. Tu trochę słabo pracujemy – myślę o naszych ambasadach. Kiedy byłem jeszcze przewodniczącym partii i odbywała się dyskusja na temat energetyki atomowej, wyraziłem swoją dezaprobatę dla tego pomysłu. Wtedy natychmiast zostałem zaproszony przez ambasadora Francji na rozmowę dotyczącą ich technologii budowy siłowni jądrowych. Chciałbym wiedzieć, czy my też tak reagujemy? Sekretarz stanu USA, który niedawno odwiedził Polskę, wszyscy cieszyliśmy się, że tak kocha Polskę, powiedział, że w Stanach Zjednoczonych są doskonałe firmy zbrojeniowe. Nie przyleciał do Polski, bo nas kocha, tylko przyleciał robić tutaj interesy. Takiego działania brakuje mi wśród polskich elit politycznych. Debatę na ten temat warto byłoby przeprowadzić na połączonym posiedzeniu dwóch komisji.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#GrzegorzNapieralski">Proszę bardzo, może pan zabrać głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#MarekDaszkiewicz">Dziękuję. Marek Daszkiewicz, Rada Główna Instytutów Badawczych. Mam kilka pytań dotyczących tych dwóch raportów. Pierwszy raport zawiera dane statystyczne dotyczące sytuacji sektora MŚP w kraju. Drugi raport określa w pewnym sensie miejsce Polski w Europie. Ograniczę się do omawiania spraw, na których się znam. To będzie korespondowało z nazwą tej Komisji i problemem rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw. Nie zgadzam się z opinią pana przewodniczącego Kaźmierczaka. Przeanalizowałem szybko raport dotyczący kondycji Polski na tle świata i interesujący nas sektor MŚP, w świetle przedstawionych tam danych, nie wypada najlepiej. Powiedziałbym nawet, że te raport jest dla nas przykry. Wszystkie zamieszczone tu wykresy sytuują nas pod kreską. Jednym słowem, tam nie ma żadnego wzrostu. Na razie nie widać pieniędzy, które zostały tam włożone z Programu Innowacyjna Gospodarka. Być może efekty tych inwestycji poznamy później.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#MarekDaszkiewicz">Małe firmy są bardzo ważnym punktem wdrażania nowych technologii. Jest to pewna forpoczta nowych rozwiązań i jeśli spojrzymy na wielkie firmy światowe, to dochodzimy do wniosku, że zaczynały one od poziomu małych firm.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#MarekDaszkiewicz">Czy w Polsce jest przygotowana jakaś ścieżka rozwoju dla małych firm? Jeżeli firma jest dobra, innowacyjna, jeśli ma szansę zaistnieć w świecie, to czy państwo wspiera jej rozwój? Konieczny jest pewien schemat. Firma mała tworzy firmę średnią. Z firmy średniej powstaje firma wielka. Są przykłady firm, na przykład bydgoska PESA, które ze swoimi produktami wyszły w świat. Chciałbym wiedzieć, ile w tym sukcesie było wsparcia ze strony państwa i ile własnej przebojowości firmy i przebijania się przez wszelkiego rodzaju bariery. Takie bariery niestety są. Pendolino rdzewieje a PESA nie ma zamówień na tego typu projekty. Metro, podobno, posiada 44 nowoczesne składy, a zamówienie na te składy nie trafiło do polskiej firmy, która może je zrealizować.</u>
<u xml:id="u-27.3" who="#MarekDaszkiewicz">Pojawia się pytanie, czy polityka zamówień publicznych wpływa na rozwój rodzimych firm? Każde państwo działa właśnie w ten sposób. Nie czarujmy się, że istnieje otwarty rynek i wszyscy robią, co chcą. Dotyczy to nie tylko produktów przemysłu zbrojeniowego czy wojska, ale wszystkich produktów istotnych dla gospodarki danego kraju. W ten sposób wspiera się rodzimy przemysł i firmy. Zamówienie skierowane do małej firmy może pozwolić jej na przekształcenie w firmę średnią, a firmie średniej w wielką.</u>
<u xml:id="u-27.4" who="#MarekDaszkiewicz">To jest kolejny temat, który trzeba poruszyć, bo ta polityka musi być prowadzona w sposób napędzający polską gospodarkę. Żadna firma nie wejdzie na rynki światowe, jeśli wcześniej nie sprawdziła się we własnym kraju. Żadna polska firma zbrojeniowa nie sprzeda swoich produktów, jeśli nie są one używane w polskiej armii. Ta polityka zamówień musi być spójna i prowadzona w taki właśnie sposób.</u>
<u xml:id="u-27.5" who="#MarekDaszkiewicz">Druga kwestia to problem faktycznego wsparcia firm innowacyjnych. Dowiedziałem się, że jeden z elementów, który miał ułatwić działanie takim firmom – element podatkowy – nie funkcjonuje. To jest związane ze stanowiskiem izb i urzędów skarbowych, które w drastyczny sposób usiłowały podważać wiarygodność firm, które występowały o pewne zwolnienia podatkowe. Program Rozwoju Przedsiębiorstw do 2020 r. miał kreować rozwój przedsiębiorczości w Polsce. Z tego programu wykreślono instrumenty fiskalne, które stosują wszystkie państwa europejskie. Może się mylę? Mam nadzieję, że się mylę.</u>
<u xml:id="u-27.6" who="#MarekDaszkiewicz">Nie chodzi nam o ilościowy wzrost firm. Był taki moment kiedy drwali, czyli robotników leśnych, skłaniano do zakładania własnych firm. Powstało kilka tysięcy firm, ale nie świadczyło to o ich innowacyjności. To był zabieg techniczny, który miał obniżyć koszty działania nadleśnictw. Jeśli mówimy o rozwoju firm, to myślimy o tych, które mogą wejść na rynki globalne, które są innowacyjne i dają dużą wartość dodaną.</u>
<u xml:id="u-27.7" who="#MarekDaszkiewicz">Przejrzałem tabele zawarte w tym raporcie. Ciekawe jest, ile pieniędzy na płace daje wartość produktu i przychodu? W tym raporcie zauważamy bardzo niskie wskaźniki. To jest bardzo źle. To znaczy, że wartość dodana tego produktu, czyli wartość, która znajduje odzwierciedlenie w zarobkach pracowników, jest bardzo niska. Nie możemy mówić, że konkurujemy kosztami płacy, bo to jest bzdura. Żaden kraj nie konkuruje płacami pracowników. Płaca jest podstawowym czynnikiem rozwoju gospodarczego i społecznego kraju. Jeśli ludzie słabo zarabiają, to kraj, w którym żyją jest biedny. Kraj jest bogaty przez zarobki ludzi. Mamy wiele firm samochodowych a nie stać nas na zakup samochodu. Te samochody są eksportowane a państwo doskonale wiedzą, jaka jest relacja przychodu filii danej firmy do przychodu filii-matki. Można tak zrobić, że ten zysk będzie zerowy. Można to zrobić w bardzo prosty sposób i nikt nie udowodni, że jest inaczej. Jest to szczególnie zauważane w dobie kryzysu, kiedy chodzi o to, żeby ten zysk pojawiał się poza granicami a nie w kraju.</u>
<u xml:id="u-27.8" who="#MarekDaszkiewicz">Nie jest jednak tak pięknie i chętnie widziałbym jakiś plan działań, które budowałyby te firmy i ich innowacyjność od podstaw. Regulacji wymaga mechanizm zamówień publicznych.</u>
<u xml:id="u-27.9" who="#MarekDaszkiewicz">Będzie realizowany Program Operacyjny Inteligentny Rozwój 2014–2020. Ten program zakłada znacznie niższy poziom wspierania sektora MŚP. Przewidywane tam wsparcie będzie tzw. wsparciem zwrotnym. Pojawia się pytanie, czy firmy będą ubiegały się o to wsparcie? Nakłady ponoszone przez firmy na inwestycje pochodzą zwykle z zasobów własnych. Taka jest prawda. Zasoby własne w przypadku znaczącej części firm nie są zbyt wielkie. Istniejący system wsparcia kredytowego nie zawsze jest skłonny do aktywnego działania przy istniejącym ryzyku inwestycyjnym.</u>
<u xml:id="u-27.10" who="#MarekDaszkiewicz">Polityka państwa odnosząca się do sektora MŚP, przedsiębiorstw, które są solą ziemi, musi być spójna i realizowana w konsekwentny sposób. Ten obraz niby dobry nie powinien przesłaniać rzeczywistej sytuacji. Powinniśmy mierzyć się z tym, co osiągnięto w Europie i na świecie. Powinniśmy patrzeć na dane statystyczne innych państw, na wskaźniki innowacyjności działających tam firm. Pod względem innowacyjności wciąż, niestety, jesteśmy w szarym ogonie. Ta Komisja powinna na to położyć szczególny nacisk. Na to, żeby podmioty stawiające na innowacyjność były zauważane przez system prawny i podatkowy. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#GrzegorzNapieralski">Dziękuję bardzo. Proszę panią minister o stanowisko.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#GrażynaHenclewska">Chciałabym powiedzieć o wspieraniu zagranicznej aktywności małych i średnich firm. Wspomniałam już, że te podmioty potrzebują wsparcia w zakresie umiędzynarodowienia i wychodzenia na rynki zagraniczne. W ramach aktualnej perspektywy finansowej to wsparcie istnieje. Mówię o programie promocji gospodarczej realizowanym w ramach Programu Innowacyjna Gospodarka. Ministerstwo Gospodarki realizuje wiele programów branżowych. Wytypowane zostały firmy z poszczególnych branż, które mogą liczyć na wsparcie, dofinansowanie ich aktywności międzynarodowej. Wytypowane zostały kierunki eksportu, które mogą liczyć na pomoc państwa. W nowej perspektywie finansowej środki na wsparcie sektora MŚP są większe niż w latach poprzednich.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#GrażynaHenclewska">Wiemy, że finansowanie zewnętrzne nie jest rzeczą najważniejszą dla firm. Dla nich najważniejsza jest możliwość nawiązywania kontaktów. Chcemy ułatwić tym firmom nawiązanie kontaktów z potencjalnymi odbiorcami. Ten aspekt bardzo mocno bierzemy pod uwagę. Chcemy brać udział we wszystkich spotkaniach i forach gospodarczych, na których omawiane będą problemy małych i średnich firm.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#GrażynaHenclewska">Pan dyrektor Daszkiewicz mówił o innowacyjności i poziomie wsparcia, który będzie niższy niż w latach ubiegłych. Poziom wsparcia projektów, których ryzyko inwestycyjne jest wysokie, będzie odbywał się poprzez dotacje. W sytuacji konieczności zakupu nowych technologii czy nowych maszyn będziemy stosować tzw. instrumenty mieszane, w tym finansowanie zwrotne.</u>
<u xml:id="u-29.3" who="#GrażynaHenclewska">Jeśli chodzi o instrumenty wsparcia innowacyjności to pan dyrektor mówił, że są wykreślane z programów. Chcę zapewnić, że nie są wykreślane. Zamierzamy wspierać przedsiębiorców, którzy prowadzą działalność innowacyjną. Zapisy mówiące o ulgach podatkowych w przypadku prowadzenia badań naukowo-rozwojowych zostały utrzymane.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#GrzegorzNapieralski">Dziękuję bardzo. Teraz pani prezes.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#BożenaLublińskaKasprzak">Chciałabym jeszcze przekazać informacje na temat prowadzonej przez nas działalności edukacyjnej w zakresie innowacyjności. Wiele naszych działań staramy się kierować do osób młodych. Od kilku lat organizujemy konkurs Akademicki Mistrz Innowacyjności. Wspominałam już o Narodowym Programie Przedsiębiorczości, który był skierowany do tej grupy osób. Miał on charakter edukacyjny. Uczestnicy tego programu musieli wypełnić specjalny przygotowany przez nas test poświęcony przedsiębiorczości. Do tego testu przystąpiło około 10 tys. osób. Walor edukacyjny programu został w pełni zrealizowany.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#BożenaLublińskaKasprzak">Każdego roku organizujemy forum informacyjno-edukacyjne dla przedsiębiorców. Jest to spotkanie o charakterze informacyjnym. W ubiegłym roku takie spotkanie po raz pierwszy zorganizowaliśmy dla osób młodych. Zostali na nie zaproszeni uczniowie liceów ogólnokształcących z całego kraju zainteresowani tematyką przedsiębiorczości. Nie ukrywam, że zainteresowanie tym wydarzeniem było niewielkie. Szczególnie niskie zainteresowanie wykazały szkoły stołeczne, których uczniowie mieli najbliżej do punktu gdzie odbywało się to spotkanie. Więcej było osób z tzw. terenu. To jest problem, nad którym należy się pochylić. Zauważamy zainteresowanie młodzieży problemem przedsiębiorczości. Z drugiej strony wyniki badań pokazują, że to pozytywne nastawienie do przedsiębiorczości gdzieś ginie. Być może jest to wynik braku dobrych przykładów. Nie ma kultury pokazywania osób, które odniosły sukces. Brak wzorców nie zachęca do podejmowania działań. W sytuacji wysokiego poziomu bezrobocia wśród młodzieży to zachęcanie do aktywności gospodarczej jest elementem niezwykle ważnym. Bardzo ważna jest również edukacja w tym zakresie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#GrzegorzNapieralski">Dziękuję pani prezes. Nie słyszę chęci zabrania głosu. Stwierdzam, że porządek obrad został wyczerpany. Bardzo serdecznie państwu dziękuję. Dziękuję pani minister i pani prezes.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#GrzegorzNapieralski">Szanowni państwo, protokół z posiedzenia, wraz z dołączonym zapisem pełnego przebiegu obrad, jest dostępny w sekretariacie Komisji w Biurze Komisji Sejmowych. Zamykam posiedzenie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>