text_structure.xml 7.43 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#StanisławŻmijan">Rozpoczynamy posiedzenie dwóch komisji: Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Infrastruktury.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#StanisławŻmijan">W imieniu prezydiów obydwóch komisji, witam serdecznie państwa posłów.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#StanisławŻmijan">Porządek posiedzenia przewiduje pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych oraz niektórych innych ustaw, druk nr 3575.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#StanisławŻmijan">Czy są uwagi do zaprezentowanego porządku?</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#StanisławŻmijan">Nie słyszę. Stwierdzam, że wspólne komisje przyjęły powyższy porządek.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#StanisławŻmijan">Przystępujemy do jego realizacji.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#StanisławŻmijan">Informuję, iż osobą upoważnioną do przedstawienia projektu ustawy jest pani Monika Bieniaszewska, zastępca dyrektora Departamentu Dróg i Autostrad. Witamy panią dyrektor wraz z zespołem współpracowników. Witam również przedstawicieli pozostałych organów państwa.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#StanisławŻmijan">Oddaję głos pani dyrektor. Proszę o przedstawienie uzasadnienia do rządowego projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MonikaBieniaszewska">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#MonikaBieniaszewska">Szanowni państwo, projekt ustawy o zmianie ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych oraz niektórych innych ustaw powstał w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju na podstawie dotychczasowych doświadczeń zebranych przez zespół ekspertów. Dzielili się nimi z nami zarówno zarządcy dróg publicznych, jak i organy biorące udział w wydawaniu poszczególnych decyzji administracyjnych.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#MonikaBieniaszewska">Doświadczenia pokazały, że niektóre przepisy specustawy mogą dawać możliwość różnej interpretacji tych samych zapisów, dlatego postanowiliśmy zebrać wszelkie wątpliwości w jedną całość i zaproponować zmiany. Oprócz zebranych doświadczeń, elementem, który nas skłonił do przedstawienia stosownych zmian, było zapewnienie sprawnej realizacji inwestycji drogowych, realizowanych głównie w obecnej perspektywie finansowej, czyli w latach 2014–2020.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#MonikaBieniaszewska">Chcę krótko przedstawić główne kwestie, zaproponowane do zmiany specustawy drogowej, ale także inne, współistniejące, wrażliwe ustawy związane z zadaniami drogowymi. W naszej opinii, najważniejszym, podnoszonym elementem jest przedłużenie ważności poszczególnych decyzji administracyjnych, niezbędnych do uzyskania w toku przygotowania i realizacji inwestycji drogowej, tj.: wydłużenie terminu ważności decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach do lat 10, czyli 6 plus 4 lata w przypadku, kiedy dana inwestycja mogłaby być etapowana.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#MonikaBieniaszewska">Drugim bardzo ważnym elementem jest wprowadzenie możliwości dokonania w określonych przypadkach zmiany decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, potocznie mówiąc – z RID-u, bez zmiany decyzji w uwarunkowaniach środowiskowych. Dotyczy to przypadków, kiedy różnica w RID nie powoduje zmian w decyzji środowiskowej we wcześniej określonych warunkach.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#MonikaBieniaszewska">Trzeci główny element tworzą kwestie doprecyzowujące przepisy związane z uzyskiwaniem i wykonywaniem decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Jest to bardzo ważne, gdyż otrzymywaliśmy sygnały, że zarówno inwestorzy, jak i organy rządowe mają czasami problem w interpretowaniu poszczególnych przepisów ustawy.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#MonikaBieniaszewska">Przedstawiłam trzy główne kwestie zaproponowane do zmian w przepisach specustawy oraz innych ustaw, które przy okazji chcemy zmienić. Jeśli chodzi o szczegóły, będziemy do nich wracać i omawiać w toku trwania prac Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#StanisławŻmijan">Bardzo dziękuję, pani dyrektor.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#StanisławŻmijan">Otwieram dyskusję, bardzo proszę o zgłaszanie się do zabierania głosu.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#StanisławŻmijan">Nie słyszę nikogo chętnego, w związku z tym udzielę sobie głosu.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#StanisławŻmijan">Proponuję wspólnym komisjom powołanie podkomisji nadzwyczajnej do dalszego procedowania nad projektem. Proponuję dziewięcioosobowy skład podkomisji z następującym parytetem: po jednej osobie z Klubu Polskiego Stronnictwa Ludowego i z Klubu Sojuszu Lewicy Demokratycznej, trzy osoby z Klubu Prawa i Sprawiedliwości oraz cztery – z Klubu Platformy Obywatelskiej.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#StanisławŻmijan">Czy ktoś jest przeciwny powołaniu dziewięcioosobowej podkomisji?</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#StanisławŻmijan">Nie słyszę, wobec powyższego informuję, że kluby zgłosiły następujące kandydatury: Klub Parlamentarny Prawa i Sprawiedliwości panów posłów – Piotra Ćwika, Grzegorza Woźniaka, Jerzego Szmita; Klub Parlamentarny Polskiego Stronnictwa Ludowego – pana posła Józefa Rackiego, Klub Parlamentarny Sojuszu Lewicy Demokratycznej – pana posła Jacka Czerniaka i Klub Parlamentarny Platformy Obywatelskiej panów posłów – Mirosława Plutę, Marka Porębę, Tadeusza Jarmuziewicza i panią poseł Agnieszkę Kołacz-Leszczyńską.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#StanisławŻmijan">Wysokie komisje, stwierdzam zakończenie pierwszego czytania.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#StanisławŻmijan">Został zgłoszony wniosek o powołanie podkomisji nadzwyczajnej w składzie dziewięcioosobowym, który był prezentowany w trakcie pierwszego czytania.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#StanisławŻmijan">Na dotychczasowym etapie procedowania, wobec funkcjonowania ustawy o działalności lobbingowej, nie zgłoszono wniosku o wysłuchanie publiczne.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#StanisławŻmijan">Czy ktoś chciałby zgłosić taki wniosek?</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#StanisławŻmijan">Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-3.11" who="#StanisławŻmijan">Wobec powyższego pytam państwa posłów, czy ktoś jest przeciwny powołaniu podkomisji nadzwyczajnej do dalszego procedowania nad projektem ustawy o zmianie ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych oraz niektórych innych ustaw, zawartego w druku 3575?</u>
          <u xml:id="u-3.12" who="#StanisławŻmijan">Nie słyszę. Stwierdzam, że komisje powołały podkomisję nadzwyczajną do dalszego procedowania projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-3.13" who="#StanisławŻmijan">W związku z wyczerpaniem porządku dziennego, zamykam posiedzenie komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>