text_structure.xml
14.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#StanisławŻmijan">Otwieram ponownie posiedzenie Komisji Infrastruktury. Tym razem wznawiam posiedzenie Komisji. Jest to kontynuacja posiedzenia, które miało miejsce 24 czerwca 2015 roku. Decyzją Komisji przerwaliśmy wówczas posiedzenie i dzisiaj będziemy je kontynuować.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#StanisławŻmijan">Przypomnę czego posiedzenie dotyczy. Tematem posiedzenia jest informacja Ministra Infrastruktury i Rozwoju oraz Ministra Spraw Wewnętrznych na temat Programu Realizacyjnego na lata 2015–2016 do Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2013–2020, szczególnie w kontekście oceny skutków realizacji nałożonego na Policję planu karania kierowców oraz pieszych za ujawnione naruszenia w ruchu drogowym i zwiększenia wpływów do budżetu państwa uzyskanych z grzywien pochodzących z mandatów.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#StanisławŻmijan">Przypomnę, że posiedzenie zostało zwołane w trybie art. 152 ust. 2 regulaminu Sejmu, na wniosek grupy posłów Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość. Upoważniony do reprezentowania wnioskodawców był i jest pan przewodniczący, poseł Andrzej Adamczyk, który wówczas zreferował problem.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#StanisławŻmijan">Dla porządku zapytam, czy pan przewodniczący chciałby w tej chwili jeszcze coś dodać do tego co wypowiedział na poprzednim posiedzeniu Komisji, żebyśmy po prostu przystąpili do merytorycznej realizacji porządku obrad?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#AndrzejAdamczyk">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#StanisławŻmijan">Bardzo proszę; oddaję panu głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#AndrzejAdamczyk">Dziękuję, panie przewodniczący. Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, szanowni państwo. Tak jak rzekł pan przewodniczący, na poprzednim posiedzeniu Komisji wyjaśniłem intencje wnioskodawców zwołania dzisiejszego posiedzenia Komisji na podstawie artykułu 152 ust. 2 regulaminu Sejmu.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#AndrzejAdamczyk">Pragnę przypomnieć, że powodem, dla którego złożyliśmy taki wniosek, był Program Realizacyjny na lata 2015–2016 do Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2013–2020 i umieszczone w nim zapisy. Chodzi o zapisy, które w szczególności dotyczą nałożonego na Policję obowiązku ujawnienia więcej niż 420 tysięcy wykroczeń popełnionych przez pieszych w roku 2015, ujawnienia więcej niż 38 tysięcy wykroczeń popełnionych przez kierujących wobec pieszych. Dotyczą także w końcu ujawnienia bez mała 6 milionów 700 tysięcy wykroczeń kierujących pojazdami, nieprzestrzegających przepisów dotyczących prędkości.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#AndrzejAdamczyk">W rubryce „kontyngenty”, jak kolokwialnie określamy tytuły przeprowadzonych kontroli, takie działania wspieramy obydwiema rękami. Natomiast, jeżeli rzecz dotyczy koniecznych ujawnień, to przecież jesteśmy ludźmi świadomymi i wiemy, co w takiej sytuacji czynią policjanci. Mają nałożone minima, które muszą wypełnić i już z reguły działają w miejscach, w których takich ujawnień w krótkim czasie można dokonać jak najwięcej.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#AndrzejAdamczyk">Jako przykład podam Politechnikę Krakowską i jej okolice oraz ulicę Wrocławską, gdzie bardzo często kontrolowano studentów, którzy wybiegali z tramwajów lub autobusów, zagarniano ich w duże grupy, kontrolowano, ujawniano wykroczenia i nakładano mandaty. Była to bardzo częsta praktyka, zresztą nie tylko w tamtym miejscu. Podaję to jako przykład, panie przewodniczący Już później nie będę o tym mówił, tego nie zamierzam, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#AndrzejAdamczyk">Celem naszego posiedzenia jest przede wszystkim uzyskanie informacji od Ministra Spraw Wewnętrznych, ale widzę, że kolejny raz pan minister posiłkuje się, to znaczy deleguje na posiedzenie policjantów, a więc tych, na których nałożono obowiązek, o którym mówiłem. Nie ma natomiast na posiedzeniach tych, którzy ten obowiązek na nich nałożyli i za to odpowiadają. Uważamy, że policjanci powinni kontrolować, dokonywać kontroli bez obowiązku wypełnienia liczby ujawnionych wykroczeń, nie do końca bowiem takim działaniem gwarantują utrzymanie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Krótko rzecz ujmując, jeżeli na policjantów nakłada się takie kontyngenty, to ich działalność zmierza do tego, żeby te kontyngenty wypełnić bez względu na to, w jakim miejscu, czy w miejscu bardziej lub mniej bezpiecznym.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#AndrzejAdamczyk">Dzisiaj chcieliśmy zdefiniować pytanie i zadać je pani minister, ale jak rozumiem, nie uzyskamy takiej odpowiedzi. Pytanie brzmi – czy takie działanie pani minister uważa za roztropne, za najbardziej słuszne? I czy takie działanie nie deprecjonuje Policji, a naszym zdaniem tak właśnie jest, nadwyręża jej dobre imię? Przecież popularne jest wśród kierowców powiedzenie, że najczęściej policjanci z drogówki kontrolują nie tam, gdzie jest bardzo niebezpiecznie, ale tam gdzie najłatwiej jest stwierdzić wykroczenie popełnione przez kierowcę.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#AndrzejAdamczyk">Jak powiedziałem – nie uzyskamy dzisiaj odpowiedzi od pani minister, bo jej po prostu na posiedzeniu nie ma, ani żadnego z jej zastępców. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#StanisławŻmijan">Bardzo dziękuję panu przewodniczącemu. Więcej ufności, panie przewodniczący. Mam nadzieję, że jesteśmy w gronie bardzo kompetentnych osób i odpowiedzi na zadane pytania zostaną udzielone.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#StanisławŻmijan">Uprzejmie chcę poinformować, że w posiedzeniu biorą udział: sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju pan Paweł Olszewski; witam pana, panie ministrze, a także zastępca komendanta głównego Policji pan Cezary Popławski; witamy. Witamy dyrektor Sekretariatu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego panią Agatę Foks, dyrektora Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym pana Marcina Stiglera. Witam pana Zbigniewa Włodarczyka przedstawiciela Straży Miejskiej m.st. Warszawy. Proszę zauważyć, w jakim jesteśmy gronie – celowo wymieniłem te osoby. Serdecznie witam także dyrektora Instytutu Transportu Samochodowego. Mam na liście obecności jeszcze wiele innych nazwisk państwa, którzy na co dzień zajmują się sprawami bezpieczeństwa ruchu drogowego. Na posiedzeniu Komisji jest także obecny przedstawiciel Najwyższej Izby Kontroli pan Tomasz Sordyl; witamy również. Wszystkich państwa serdecznie witam.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#StanisławŻmijan">Jeżeli chodzi o resort spraw wewnętrznych, to pan minister Grzegorz Karpiński wybierał się na dzisiejsze posiedzenie Komisji, ale ponieważ miał pilną zmianę zajęć, poprosił o usprawiedliwienie swojej nieobecności. W związku z tym o tym informuję Wysoką Komisję. Powiedziałem, że jest z nami dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego. Rzecz jasna, chodzi o pana Marcina Ślęzaka.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#StanisławŻmijan">Mam głębokie przekonanie, że tak jak powiedziałem, zrealizujemy porządek posiedzenia i uzyskamy odpowiedzi na postawione pytania we wniosku złożonym przez grupę posłów z Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#StanisławŻmijan">Panie ministrze, oddaję panu głos i proszę w tej części dysponować zespołem osób, które są z panem. Proszę o odniesienie się do poruszonych we wniosku kwestii i udzielenie odpowiedzi na zadane pytania. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PawełOlszewski">Dziękuję serdecznie, panie przewodniczący. Dziękuję za zaproszenie. Nie wiem czy pan przewodniczący-wnioskodawca jest zainteresowany do końca…</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PawełOlszewski">Najmocniej chciałem przeprosić za zaistniałą sytuację na ostatnim posiedzeniu Komisji, które zostało przerwane; nie mogłem w nim uczestniczyć, chociaż taki był pierwotny zamysł. Tego samego dnia odbywało się posiedzenie Rady Ministrów, w którym byłem zobowiązany uczestniczyć. Tym samym poprosiłem o usprawiedliwienie i przekazanie przyczyny mojej obiektywnej nieobecności na ręce pana przewodniczącego Stanisława Żmijana.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PawełOlszewski">Szanowni państwo. W istocie problem jest istotny, choć między Bogiem a prawdą, na dzisiaj posiedzenie Komisji jest troszkę bezprzedmiotowe. Bezprzedmiotowe choćby z jednego prostego powodu, i tu podzielam opinie, które się pojawiały, że zapisy w Programie Realizacyjnym były co najmniej niefortunne. Dlatego dokonaliśmy zmiany zapisów w Programie Realizacyjnym na lata 2015–2016 tak, aby zupełnie inaczej położyć akcent. O ile dobrze pamiętam, nastąpiło to dnia 3 czerwca; jeśli się mylę co do daty, proszę o skorygowanie przez kogoś z Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Uchwałą Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zapisy w Programie Realizacyjnym zostały zmienione na zapisy niedotyczące tego ile mandatów Policja ma wystawić, a dotyczące zaangażowania określonej liczby policjantów w stosunku do miejsc niebezpiecznych na drogach.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PawełOlszewski">W moim odczuciu, ale nie tylko moim, nowe zapisy są zdecydowanie bardziej odpowiadające rzeczywistości, a przede wszystkim bardziej odpowiadają intencjom, które nam służą. Naszą intencją nigdy nie było, nie jest i mam nadzieję niczyją nigdy nie będzie, aby karać ludzi i wyznaczać limity, jeśli chodzi o karanie. Naszą intencją jest to, żeby zwiększać bezpieczeństwo na polskich drogach.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#PawełOlszewski">Jednak, aby zwiększać bezpieczeństwo na polskich drogach, trzeba angażować odpowiednie służby, w odpowiednich miejscach i w odpowiedniej ilości. Stąd zmienione zapisy w Programie Realizacyjnym. Mam nadzieję, że szanowni państwo posłowie i szanowni członkowie prezydium Komisji mieli możliwość zapoznania się z dokonanymi zmianami. Niezwłocznie po tym, jak pojawił się ten temat, zapowiedziałem, że będziemy dokonywali zmian; dokonaliśmy je w ciągu kilku dni. De facto zakres tematyczny dzisiejszego posiedzenia Komisji nie jest już tym zakresem, który odpowiada obecnej rzeczywistości, bowiem wcześniej wypełniliśmy intencje Komisji, która dzisiaj obraduje, wskazując wątpliwości, które również sami dostrzegliśmy. Dlatego dokonaliśmy takiej zmiany. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#StanisławŻmijan">Bardzo dziękuję. Panie ministrze, wcześniej panowie sygnalizowaliście, że jest przygotowany materiał na prezentację. Proszę już go nie prezentować.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PawełOlszewski">Jeśli będą pytania, to oczywiście służymy odpowiedzią. Natomiast musimy powiedzieć sobie wprost, że problem który ma być i jest poruszony na dzisiejszym posiedzeniu Komisji, nie istnieje, bowiem zmian, o których mówiłem, dokonaliśmy na początku czerwca. W związku z czym w zapisach dokumentu „Program Realizacyjnego na lata 2015–2016 do Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego”, nie ma zapisów dotyczących liczby osób, które mają być ukarane, i liczby mandatów, które mają być wystawione. Li tylko znalazły się tam natomiast zapisy dotyczące określonej liczby policjantów zaangażowanych w miejscach szczególnie niebezpiecznych na drogach. Sądzę, że ta treść wypełnia również oczekiwania Komisji i przesłanki zwołania jej posiedzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#StanisławŻmijan">Bardzo dziękuję; jasne.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#StanisławŻmijan">Pytam więc państwa posłów, czy ktoś z państwa chce zabrać głos w tym momencie? Zgłoszeń nie słyszę. Dla formalności pytam czy z głosu skorzysta, choć już powiedział, że nie, pan poseł wnioskodawca, bo takie prawo mu przysługuje na zakończenie debaty. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#AndrzejAdamczyk">Dziękuję, panie przewodniczący. Proponuję, żeby tego wątku już dzisiaj nie ciągnąć. Nie ma na posiedzeniu ministra spraw wewnętrznych, który jest za to odpowiedzialny. Dobrze, że rząd się zreflektował. Cieszę się bardzo, że nasza inicjatywa mogła mieć na to wpływ; ufam, że miała. Mam nadzieję, że w przyszłości będziemy wszyscy starali się o to, żeby postępować zgodnie ze standardami europejskimi, a w szczególności nie nadwyrężać, nie deprecjonować ciężko wypracowanego dobrego imienia Policji. Bo to też jest w tym wszystkim niezmiernie ważne; zwróciliśmy na to uwagę we wniosku o zwołanie posiedzenia Komisji.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#AndrzejAdamczyk">Na tym zakończę, panie przewodniczący. Myślę, że prezentacja, która byłaby dzisiaj na posiedzeniu z udziałem Komendy Głównej Policji, jest nie do końca konieczna. Rozmawialiśmy o tym problemie na posiedzeniu Komisji poświęconym raportowi Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i informacji rządu na temat stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego. Uważam, że wnioskodawcy są ukontentowani i tutaj postawię kropkę. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#StanisławŻmijan">Bardzo dziękuję. Chcę tylko powiedzieć, że wyrażam satysfakcję z tego, że osiągnęliśmy cel. Rozumiemy, że informacja która się pojawiła, jest efektem tego, że bardzo często zdarza się, że dziennikarze – takie niestety mamy czasy – szybciej uzyskują informacje, niż one powinny ujrzeć światło dzienne drogą formalną, z podpisem odpowiednich osób itd. itd. Źle się stało, że taki dokument roboczy gdzieś się pojawił w przestrzeni publicznej.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#StanisławŻmijan">Bardzo dziękuję, mamy jasne stanowisko, które wyraził pan minister. Sprawa została skorygowana. Dziękuję również wnioskodawcom i panu przewodniczącemu Adamczykowi.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#StanisławŻmijan">Wobec wyczerpania porządku dziennego zamykam posiedzenie. Dziękuję państwu serdecznie za udział.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>