text_structure.xml
15.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#BożennaBukiewicz">Witam serdecznie na posiedzeniu Komisji Infrastruktury. Witam panie i panów posłów. Witam stronę rządową – przedstawicieli Ministerstwa Obrony Narodowej oraz pozostałych gości na dzisiejszym posiedzeniu Komisji Infrastruktury.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#BożennaBukiewicz">Proszę państwa, w dniu 11 marca 2015 r. do Komisji Obrony Narodowej wpłynął do pierwszego czytania rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo lotnicze (druk nr 3228) z zaleceniem zasięgnięcia opinii Komisji Infrastruktury. W związku z tym bardzo proszę pana ministra o przedstawienie projektu. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#CzesławMroczek">Pani przewodnicząca, szanowni państwo, istota rządowego projektu sprowadza się do tego, by umożliwić lądowanie na lotniskach wojskowych samolotów cywilnych. Będę starał się bardzo krótko wyjaśnić, dlaczego jest to tak ważne z punktu widzenia sił zbrojnych, dlaczego zdecydowaliśmy się na nowelizację ustawy – Prawo lotnicze i prosimy państwa o pozytywną opinię na potrzeby Komisji Obrony Narodowej.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#CzesławMroczek">Udział sił zbrojnych naszego kraju we wszelakiego rodzaju działaniach stabilizacyjno-bojowych w odległych regionach świata oraz realizacja zobowiązań sojuszniczych NATO i UE wymusza konieczność posiadania zdolności do strategicznego transportu. W dużej mierze realizujemy ją poprzez programy międzynarodowe, których Polska jest członkiem. W ich ramach korzystamy z samolotów cywilnych. Tymczasem na gruncie ustawy – Prawo lotnicze, którą tym projektem chcemy znowelizować, mamy wyraźny podział na lotnictwo cywilne i lotnictwo państwowe. Poprzez lotnictwo państwowe rozumiemy nie tylko statki powietrzne, ale również lotniska wojskowe, które w dużej mierze nie podlegają regulacjom prawa lotniczego. Najkrócej mówiąc na gruncie obecnych regulacji ustawy – Prawo lotnicze, co do zasady nie jest możliwe lądowanie statków cywilnych na lotniskach wojskowych niezgłoszonych do rejestrów cywilnych. W związku z tym ponosimy dosyć duże koszty, kiedy korzystamy ze statków cywilnych niemogących lądować na lotniskach wojskowych, bo nie mówimy jedynie o transporcie żołnierzy, ale również sprzętu wojskowego i uzbrojenia.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#CzesławMroczek">Do tego sprowadza się istota projektu, żeby samoloty cywilne, w tym zarejestrowane w innych państwach niż Polska, mogły pod pewnymi warunkami lądować na naszych lotniskach wojskowych. Projekt przewiduje, że operacje cywilnych statków powietrznych na lotniskach wojskowych miałyby być dopuszczone za każdorazowym zezwoleniem Dowódcy Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych działającego w porozumieniu z dowódcą jednostki, któremu przekazano do użytkowania dane lotnisko wojskowe. Z kolei w odniesieniu do lotów międzynarodowych wykonywanych przez obce cywilne statki powietrzne na potrzeby sił zbrojnych RP wspomniane zezwolenie wydawane będzie na zasadach i w trybie określonym w ustawie o ochronie granicy państwowej za zezwoleniem dowódcy operacyjnego.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#CzesławMroczek">Wprowadzenie zasady dotyczącej możliwości lądowania samolotów cywilnych na lotniskach wojskowych pociąga za sobą konieczność zmiany szeregu regulacji opisanych w ustawie. Jednak istotą jest zasada, o której powiedziałem, czyli możliwość lądowania statków cywilnych na lotniskach wojskowych. Dlatego jeszcze raz zwracam się z prośbą o pozytywną opinię w tej sprawie na potrzeby Sejmowej Komisji Obrony Narodowej. Komisja podda oczywiście szczegółowej analizie poszczególne jednostki redakcyjne projektu. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#BożennaBukiewicz">Dziękuję bardzo. Czy są jakieś pytania czy też uwagi do projektu ustawy? Bardzo proszę, pan poseł Szmit.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JerzySzmit">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, panie ministrze, chciałem zapytać czy podobne uregulowania wprowadzają inne kraje? Rozumiem, że chodzi o lądowania samolotów innych państw. Czy inne kraje też wprowadzają takie uregulowania?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#BożennaBukiewicz">Pan wiceprzewodniczący Adamczyk.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#AndrzejAdamczyk">Dziękuję bardzo. Panie ministrze, mówi pan o samolotach cywilnych, które będą mogły startować i lądować na lotniskach wojskowych. Zwracam uwagę na art. 66a – wyłączone są samoloty z innym napędem aniżeli śmigłowy i o masie wyższej aniżeli 5700 kg. Nie wiem czego to dotyczy, ale dlaczego tak niskie wyłączenia?</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#AndrzejAdamczyk">To tak na marginesie, a przede wszystkim pytanie: czy proponowane zmiany do ustawy – Prawo lotnicze będą miały wpływ na organizację ruchu na lotniskach pasażerskich? Czy zawarte są też przepisy, które wpływałyby bezpośrednio na organizację ruchu na lotniskach cywilnych? Chyba tyle.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#BożennaBukiewicz">Czy ktoś jeszcze ma pytanie do pana ministra? Nie, dziękuję. Panie ministrze, bardzo proszę o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#CzesławMroczek">Pani przewodnicząca, szanowni państwo, bardzo dziękuję. Jeżeli chodzi o pytanie o regulacje w innych państwach, to trzeba by się odnieść do przepisów odnoszących się do prawa lotniczego w ogólności. U nas jest wyraźny podział na lotnictwo państwowe i cywilne, zatem mamy wyraźną konsekwencję związaną z tym, że lotnictwo państwowe co do zasady nie jest objęte przepisami prawa lotniczego, czego chcemy dokonać. W ramach Sojuszu Północnoatlantyckiego większość krajów członkowskich korzysta w transporcie strategicznym z cywilnych statków powietrznych. Jeżeli mają podobne regulacje odnośnie prawa lotniczego, to muszą podążać tą samą drogą. Najkrócej mówiąc większość państw natowskich tworzy programy wykorzystania dużych statków powietrznych, w tym cywilnych, i Polska jest członkiem takich programów międzynarodowych, w których wykorzystujemy do transportu strategicznego wspólnie dzierżawione czy wynajmowane statki powietrzne, bądź w przyszłości będziemy uczestniczyć w programie europejskim, w którym pozyskamy samoloty w ramach kilku państw do realizacji transportu strategicznego. Trzeba by dokonywać nie tylko szczegółowej analizy kwestii korzystania przez siły zbrojne danego państwa, ale również uregulowań prawnych w ogóle w odniesieniu do lotnictwa, jednak zakładam, że jest bardzo podobnie.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#CzesławMroczek">Natomiast jeżeli chodzi o pytanie ogólne pana posła Adamczyka, które dotyczyło…</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#AndrzejAdamczyk">Pytanie ogólne dotyczyło wpływu proponowanych regulacji na organizację transportu lotniczego na lotniskach cywilnych. Czy przepisy będą miały wpływ na organizację ruchu na lotniskach cywilnych?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#CzesławMroczek">Panie pośle, szanowni państwo, jeżeli dopuścimy korzystanie z lotnisk wojskowych przez statki cywilne wykonujące transport na rzecz sił zbrojnych, to tym samym odciążymy lotniska cywilne, z których do tej pory korzystaliśmy. Natomiast jeżeli chodzi o wprowadzone kryteria dotyczące statków powietrznych, które będą mogły wykonywać starty i lądowania z lotnisk wojskowych, to prosiłbym o wypowiedź pana pułkownika.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#BożennaBukiewicz">Bardzo proszę o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#CezaryWasser">Szanowni państwo, szanowna pani przewodnicząca, panie ministrze. Może na początku zacznę…</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#BożennaBukiewicz">Panie pułkowniku, bardzo proszę o przedstawienie się.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#CezaryWasser">Płk Cezary Wasser, Szef Szefostwa Służby Ruchu Lotniczego Sił Zbrojnych RP. Jestem inicjatorem zmiany, dlatego w dwóch zdaniach powiem, skąd wzięła się nowelizacja. Otóż w maju 2012 r. miały miejsce ćwiczenia Red Flag, w których uczestniczyły nasze samoloty F-16. Na potrzeby zabezpieczenia wylotu kontyngentu na Alaskę, na drugą stronę Atlantyku, potrzebny był przerzut ok. 60 ton ładunku, specjalistycznego wyposażenia, po części uzbrojenia dla samolotów F-16. Na potrzeby ćwiczeń wynajęto z programu SALIS samolot An-124 Rusłan. Okazało się, że nie może on lądować na wojskowym lotnisku w Krzesinach i wziąć sprzętu potrzebnego na ćwiczenia Red Flag na Alasce z racji tego, że samolot An-124 Rusłan, pomimo iż był to konstrukcyjnie wojskowy transportowiec, jest w cywilnym rejestrze i nie może wykonać lądowania jako samolot komercyjny na lotnisku wojskowym. Stąd zaistniała zmiana w planach, samolot musiał polecieć do Wrocławia na lotnisko cywilne, natomiast wojsko musiało przewieźć tam 60 ton specjalistycznego wyposażenia, stąd poniesiono określone koszty. W związku z tym, aby uniknąć takiej sytuacji w przyszłości, należałoby spowodować takie zmiany w ustawie – Prawo lotnicze, żeby nie wiązała automatycznie rejestru z funkcją użytkowania, jak wskazuje konwencja chicagowska.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#CezaryWasser">A konkretnie do pytania pana posła dotyczącego wyłączenia samolotów z napędem śmigłowym czy też innych, to nie ma jakiegoś ograniczenia, ponieważ pkt 2 mówi o „realizujących zadania na potrzeby Sił Zbrojnych RP w zakresie przewozu ładunków” bez podziału na typ i masę. Nie ma wtedy zastosowania kategoryzacja. Tak samo pkt 3: „realizujących zadania na potrzeby sił zbrojnych w zakresie przewozu żołnierzy […]”, pracowników itd.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#CezaryWasser">Natomiast tak, inne kraje w czasie prac… Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#BożennaBukiewicz">Dziękuję bardzo. Jeszcze pan poseł Smoliński chciał zadań pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#KazimierzSmoliński">Dziękuję, pani przewodnicząca. Mam pytanie, czy będzie jakaś wątpliwość, jeżeli wprowadzimy możliwość lądowania statków cywilnych na lotniskach wojskowych, jeżeli chodzi o korzystanie z konwencji chicagowskiej? Oprócz przewożenia żołnierzy mamy też możliwość przewożenia pracowników wojska. Czy w trakcie przewożenia nieumundurowanych pracowników cywilnych będzie miała zastosowanie konwencja chicagowska w razie wypadków, jakim mogą ulec te statki? Czy będą one wówczas traktowane jako statki państwowe, które nie podlegają konwencji, czy jako cywilne? Czy nie spowodujemy nieprawidłowości, jeżeli chodzi o stosowanie przepisów związanych z wypadkami lotniczymi? Czy można by to wyjaśnić? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#BożennaBukiewicz">Dziękuję. Pan minister, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#CzesławMroczek">Pani przewodnicząca, szanowni państwo, po to właśnie wprowadzamy zmianę, by mieć pewność, że stosujemy się do rozróżnienia, na lotnictwo cywilne i państwowe, wynikającego z konwencji. Dlatego chcemy dopuścić taką możliwość w ramach regulacji ogólnokrajowej, a nie dopuszczać jej tylko faktycznie, ponieważ moglibyśmy przecież dopuszczać lądowanie statków cywilnych. Statki cywilne pozostają statkami cywilnymi w rozumieniu konwencji i naszej ustawy – Prawo lotnicze, więc nie ma żadnych wątpliwości co do tego, że konwencja obowiązuje w tym zakresie.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#BożennaBukiewicz">Bardzo proszę, pan poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#MichałWojtkiewicz">Jeżeli można by było, panie ministrze, bo to bardzo ważna sprawa, to proszę jednoznacznie powiedzieć – czy jest sformułowanie, że statek cywilny lądujący na lotnisku wojskowym obowiązuje konwencja chicagowska?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#BożennaBukiewicz">Bardzo proszę, pan minister odpowiada.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#CzesławMroczek">Panie pośle, przed chwilą odpowiedziałem. Nie ma chyba potrzeby, żebym powtarzał dwa lub trzy razy tę samą kwestię. Panie pośle, mogę panu jeszcze raz powtórzyć, że nie ma żadnych wątpliwości co do tego, że konwencja obowiązuje. Jeżeli życzy pan sobie wprowadzić takie sformułowanie do przepisu, to jest pana wola, nie moja. Ja tylko pana informuję, a to pan jest posłem.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#BożennaBukiewicz">Dziękuję bardzo, panie ministrze. Czy są jeszcze jakieś pytania? Prosiłabym się zdecydować na początku, żeby pan minister nie musiał odpowiadać dziesięć razy. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#BożennaBukiewicz">W takim razie proponuję państwu przyjęcie opinii. Przeczytam jej projekt i podejmiecie państwo decyzję, czy opinia będzie satysfakcjonująca:</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#BożennaBukiewicz">„Opinia nr 26 Komisji Infrastruktury dla Komisji Obrony Narodowej uchwalona na posiedzeniu w dniu 8 kwietnia 2015 r.</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#BożennaBukiewicz">Komisja Infrastruktury nie wnosi uwag do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo lotnicze (druk nr 3226) i rekomenduje do dalszych prac parlamentarnych.”.</u>
<u xml:id="u-23.4" who="#BożennaBukiewicz">Czy jest sprzeciw? Nie słyszę. Uważam, że przyjęliśmy pozytywną opinię. Dziękuję, przyjęliśmy opinię.</u>
<u xml:id="u-23.5" who="#BożennaBukiewicz">Bardzo państwu dziękuję za udział w posiedzeniu. Jeszcze chwileczkę, pan przewodniczący Żmijan.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#StanisławŻmijan">Wysoka Komisjo, w porozumieniu z przewodniczącym Podkomisji stałej ds. monitorowania wykorzystania funduszy Unii Europejskiej w zakresie infrastruktury informujemy, że nie odbędzie się dzisiejsze posiedzenie podkomisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>