text_structure.xml 27.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PiotrZgorzelski">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Infrastruktury oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PiotrZgorzelski">Porządek dzienny posiedzenia obejmuje rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych – Sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2013 r. (druk nr 2445) wraz z analizą NIK w zakresie:</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PiotrZgorzelski">1) Części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działów:</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PiotrZgorzelski">– 700 – Gospodarka mieszkaniowa:</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PiotrZgorzelski">– dochody i wydatki,</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PiotrZgorzelski">– dotacja celowe</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PiotrZgorzelski">– 710 – Działalność usługowa:</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#PiotrZgorzelski">– dochody i wydatki,</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#PiotrZgorzelski">– wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych;</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#PiotrZgorzelski">2) Części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 6,70.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#PiotrZgorzelski">Jeśli do zaproponowanego porządku nie usłyszę uwag, stwierdzę, że Komisje przyjęły porządek.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#PiotrZgorzelski">Nie słyszę uwag.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#PiotrZgorzelski">Witam dochodzących posłów i zaproszonych gości, na czele z panem ministrem Dombrowskim. Witam przedstawicieli Ministerstwa Finansów.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#PiotrZgorzelski">Proszę przedstawicieli Ministerstwa Finansów o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#LidiaRabiej">Jeśli chodzi o dział 700 – Gospodarka mieszkaniowa, dochody zostały zaplanowane w kwocie 1.179.569 tys. zł a wykonane w wysokości 1.347.352 tys. zł. Głównymi źródłami dochodów w tym dziale były wpływy z gospodarowania przez starostów realizujących zadania zlecone jednostkom samorządu terytorialnego mieniem stanowiącym własność Skarbu Państwa. Dochody pochodziły głównie z opłat za trwały zarząd, użytkowanie, użytkowanie wieczyste nieruchomości Skarbu Państwa, wpływów z tytułu najmu i dzierżawy składników majątkowych, wpływów z tytułu odpłatnego nabycia prawa własności oraz prawa użytkowania wieczystego.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#LidiaRabiej">Wydatki zostały zaplanowane w wysokości 65.354 tys. zł, w toku wykonywania budżetu plan został zwiększony o 153.006 tys. zł. Zwiększenia pochodziły głównie z rezerw celowych. Wydatki zostały zrealizowane w wysokości 209.931 tys. zł. Wydatki bieżące w wysokości 194.941 tys. zł przeznaczone zostały przede wszystkim na gospodarkę gruntami i nieruchomościami (193.297 tys. zł) tj. na wypłatę odszkodowań za uwłaszczone przez Skarb Państwa nieruchomości. Pozostałe wydatki to: refundacja spółdzielniom mieszkaniowym kosztów spraw związanych z podziałem nieruchomości oraz ewidencją gruntów i budynków (122 tys. zł), usuwanie skutków klęsk żywiołowych (454 tys. zł).</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#LidiaRabiej">Jeśli chodzi o wydatki majątkowe, zrealizowane zostały w wysokości 14.990 tys. zł, głównie na przebudowę Placu Piłsudskiego w Warszawie i odrestaurowanie budynku zabytkowego, będącego siedzibą delegatury mazowieckiego urzędu wojewódzkiego w Płocku (12.896 tys. zł) oraz realizację w ramach Programu na rzecz społeczności romskich w Polsce zadania – poprawa warunków mieszkaniowych dla mniejszości romskich (565 tys. zł).</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#LidiaRabiej">Jeśli chodzi o dotacje na zadania z zakresu administracji rządowej, w ustawie zaplanowane zostały w wysokości 59.565 tys. zł. W planie po zmianach wysokość dotacji ukształtowała się na poziomie 165.512 tys. zł. Dotacje zostały przeznaczone na zadania bieżące (143.268 tys. zł), z tego dla gmin – 958 tys. zł na realizację programu wieloletniego – Program na rzecz społeczności romskich w Polsce, dla powiatów – 141.908 tys. zł z przeznaczeniem na wypłatę odszkodowań, dla samorządów województw – 403 tys. zł z przeznaczeniem na regulację stanów prawnych gruntów pod wodami płynącymi.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#LidiaRabiej">Dotacje celowe na inwestycje, zakupy inwestycyjne w wysokości 14.667 tys. zł zostały przeznaczone głównie na przebudowę Placu Piłsudskiego w Warszawie i odrestaurowanie zabytkowego budynku będącego siedzibą delegatury mazowieckiego urzędu wojewódzkiego.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#LidiaRabiej">Jeśli chodzi o dział 710 – Działalność usługowa, dochody zaplanowane zostały w kwocie 18.339 tys. zł a wykonane w wysokości 22.364 tys. zł (121% planu). Źródło dochodów w tym dziale stanowiły głównie opłaty legalizacyjne od samowoli budowlanych, nakładane przez wojewódzkich inspektorów nadzoru budowlanego oraz kary, grzywny i mandaty od osób fizycznych i prawnych oraz innych jednostek organizacyjnych. Ponadto osiągnięte zostały dochody związane z realizacją zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego w wysokości 1895 tys. zł, głównie z tytułu grzywien nakładanych przez powiatowe inspektoraty nadzoru budowlanego w celu przymuszenia do wykonania obowiązków wynikających z decyzji administracyjnych za naruszenie przepisów Prawa budowlanego.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#LidiaRabiej">Wydatki zostały zaplanowane w wysokości 265.029 tys. zł, z tego wydatki bieżące 263.581 tys. zł a wydatki majątkowe – 1448 tys. zł. W toku wykonywania budżetu plan ten został zwiększony o kwotę 6311 tys. zł. Zwiększenie nastąpiło głównie w wyniku rozdysponowania rezerw celowych. Zrealizowane wydatki w tym dziale wyniosły 269.187 tys. zł. Wydatki bieżące zrealizowano w wysokości 267.325 tys. zł a wydatki majątkowe – 1861 tys. zł. Wydatki bieżące przeznaczone zostały głównie na zadania z zakresu nadzoru budowlanego, tj. w wysokości 200.311 tys. zł. Zostały one wykorzystane na działalność wojewódzkich inspektorów nadzoru budowlanego (39.618 tys. zł) oraz na dotacje na zadania z zakresu administracji rządowej realizowane przez powiaty na funkcjonowanie powiatowych inspektorów nadzoru budowlanego. Pozostałe zadania to m.in. zadania z zakresu zagospodarowania przestrzennego (166 tys. zł), prace geologiczne i inwestycyjne (281 tys. zł), ośrodki dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej (9498 tys. zł), prace geodezyjne i kartograficzne nieinwestycyjne (39.181 tys. zł) oraz opracowania geodezyjne i kartograficzne (7473 tys. zł).</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#LidiaRabiej">Wydatki majątkowe zostały zrealizowane w wysokości 1861 tys. zł. Zostały przeznaczone głównie na zadania inwestycyjne zlecone powiatom (978 tys. zł), na potrzeby powiatowych inspektoratów nadzoru budowlanego, w zakresie zakupu środków transportu, zestawów komputerowych i oprogramowania oraz zakupy inwestycyjne na potrzeby wojewódzkich inspektoratów nadzoru budowlanego (472 tys. zł). Z tej kwoty zostały zakupione środki transportu i sprzęt komputerowy.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#LidiaRabiej">Jeśli chodzi o dotacje celowe dla jednostek samorządu terytorialnego na zadania z zakresu administracji rządowej, określone w planie po zmianach dotacje w wysokości 221.186 tys. zł zostały zrealizowane w kwocie 219.389 tys. zł. Na zadania bieżące dla powiatów wydatkowano 211.216 tys. zł. Kwota ta została przeznaczona na funkcjonowanie powiatowych inspektoratów nadzoru budowlanego i działalność powiatowych ośrodków dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej. Dla samorządów województw przyznano środki w wysokości 6877 tys. zł na działalność ośrodków dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej, jak również aktualizację zasobu geodezyjnego i kartograficznego.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#LidiaRabiej">Dotacje na inwestycje i zakupy inwestycyjne z zakresu administracji rządowej w wysokości 1296 tys. zł przeznaczone zostały dla powiatów w wysokości 1157 tys. zł, zaś dla samorządów województw – 139 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#LidiaRabiej">Zatrudnienie i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych. W Dziale 710 – Działalność usługowa wynagrodzenia zostały zrealizowane w kwocie 26.197 tys. zł. Kwota została przeznaczona na wynagrodzenia dla członków korpusu służby cywilnej w wysokości 23.988 tys. zł, dla osób nieobjętych mnożnikowym systemem wynagrodzeń w wysokości 2122 tys. zł oraz dla funkcjonariusza w wysokości 86 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#LidiaRabiej">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PiotrZgorzelski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PiotrZgorzelski">Prosiłbym o nierozmawianie przez telefon podczas posiedzenia, bo przeszkadza to referującym przedstawicielom rządu.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PiotrZgorzelski">Poproszę o zabranie głosu przedstawicieli NIK.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#AnnaRybczyńska">Dzień dobry.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#AnnaRybczyńska">W zakresie Działu 700 – Gospodarka mieszkaniowa zrealizowane dochody stanowiły 48,2% dochodów a wydatki – 0,7% wydatków budżetu wojewodów. Wydatki budżetu środków europejskich w tym dziale nie były realizowane. Dochody zrealizowane w kwocie 1.347.351 tys. zł stanowiły 114,2% wielkości planowanej. Uzyskanie wyższych od planowanych dochodów związane było z podwyżkami opłat za użytkowanie wieczyste, zarząd i dzierżawę nieruchomości Skarbu Państwa a także z wpływami za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności oraz za sprzedaż nieruchomości Skarbu Państwa.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#AnnaRybczyńska">Na koniec 2013 r. zaległości w dochodach wyniosły 701.073 tys. zł. W porównaniu do stanu na koniec 2012 r. zaległości wzrosły o blisko 11%. Dotyczyły głównie opłat z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości Skarbu Państwa. Ponad połowa zaległości wystąpiła w trzech województwach: mazowieckim, śląskim i zachodniopomorskim. Prowadzone czynności windykacyjno-egzekucyjne w niewielkim stopniu pozwoliły na zaspokojenie roszczeń, z uwagi na złą sytuację finansową wielu podmiotów a w szczególności – przedsiębiorstw będących w trakcie postępowania likwidacyjnego lub upadłościowego.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#AnnaRybczyńska">Zaplanowane w ustawie budżetowej na 2013 r. wydatki w wysokości 65.354 tys. zł zostały zwiększone w trakcie roku do kwoty 218.359 tys. zł i były zrealizowane w wysokości 209.930 tys. zł. W porównaniu do 2012 r. wydatki w Dziale – Gospodarka mieszkaniowa były niższe o prawie 19%. Wydatki zostały zrealizowane głównie w rozdziale gospodarka gruntami i nieruchomościami, które stanowiły 98,7% wydatków w tym dziale. Zostały one przeznaczone głównie na remonty i utrzymanie mienia komunalnego, wypłatę odszkodowań za przejęte mienie (np. odszkodowania z tytułu zajęcia nieruchomości pod drogi publiczne).</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#AnnaRybczyńska">Największy udział w tych wydatkach, wynoszący 67,8%, stanowiły dotacje. Wydatki bieżące jednostek budżetowych stanowiły 24,3% a wydatki majątkowe – 6,6% wydatków w tym dziale.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#AnnaRybczyńska">Zobowiązania wymagalne na koniec 2013 r. wyniosły 12.444 tys. zł i wystąpiły w dwóch województwach – małopolskim i śląskim. Zobowiązania wymagalne powstałe w województwie małopolskim w kwocie 7074 tys. zł wynikały z dwóch wyroków sądowych i zostały uregulowane w styczniu 2014 r., natomiast zobowiązania w województwie śląskim w kwocie 5369 tys. zł wynikały z wyroku sądu, który wpłynął do Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego w 2014 r.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#AnnaRybczyńska">W tym dziale Najwyższa Izba Kontroli nie stwierdziła nieprawidłowości.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#AnnaRybczyńska">W zakresie Działu 710 – Działalność usługowa zrealizowane dochody i wydatki stanowiły niewielki udział procentowy w budżetach wojewodów – dochody 0,8%, natomiast wydatki 0,9%. Dochody zrealizowane w kwocie 22.364 tys. zł stanowiły 121,9% wielkości planowanej i 109,9% wykonania z roku poprzedniego. Głównym źródłem dochodów były dochody związane z nadzorem budowlanym, które wyniosły 21.444 tys. zł i stanowiły 95,9% dochodów w tym dziale. Były to głównie wpływy z opłat legalizacyjnych, grzywny i inne kary pieniężne od osób fizycznych, osób prawnych i innych jednostek organizacyjnych oraz dochody budżetu państwa związane z realizacją zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#AnnaRybczyńska">Zaległości na koniec 2013 r. wyniosły 37.936 tys. zł. W porównaniu do stanu na koniec 2012 r. zmniejszyły się o 0,7%. Prawie 100% zaległości w tym dziale dotyczyło wpływów z tytułu nadzoru budowlanego. W dwóch urzędach wojewódzkich stwierdzono nieprawidłowości w tym zakresie. W urzędzie mazowieckim wojewoda nie podejmował w należytym zakresie działań w sprawie braku realizacji postanowień powiatowych inspektorów nadzoru budowlanego, dotyczących samowoli budowlanej. Tylko w 29 z 34 analizowanych przypadków wojewoda przekazał informacje o braku należnych wpłat z tytułu opłaty legalizacyjnej do organów nadzoru budowlanego. W wielkopolskim – wykazano w księgach rachunkowych Wielkopolskiego Urzędu Wojewódzkiego, według stanu na 31 grudnia 2013 r., należności w kwocie 400 tys. zł z tytułu nieuregulowanej części opłaty legalizacyjnej naliczonej przez powiatowego inspektora nadzoru budowlanego dla powiatu poznańskiego w decyzji z 2010 r., podczas gdy nie było podstaw prawnych do egzekwowania tej opłaty oraz ewidencjonowania związanych z tym należności w księgach rachunkowych.</u>
          <u xml:id="u-4.9" who="#AnnaRybczyńska">Zaplanowane w ustawie budżetowej wydatki na kwotę 265.029 tys. zł zwiększone zostały w trakcie roku do kwoty 271.341 tys. zł i zrealizowane w kwocie 269.186 tys. zł (99,2% planu po zmianach). W porównaniu do 2012 r. wydatki w tym dziale wzrosły o 0,9%. Najwyższe wydatki poniesiono na realizację zadań dotyczących nadzoru budowlanego – 201.782 tys. zł, co stanowiło 75% wydatków w tym dziale oraz na utrzymanie ośrodków geodezyjnych. Największy udział w wydatkach wynoszący 84, 1% stanowiły dotacje. Pozostałe wydatki zrealizowano w następujących grupach ekonomicznych: wydatki bieżące – 15,2%, wydatki majątkowe – 0,7%, świadczenia na rzecz osób fizycznych – 0,1%.</u>
          <u xml:id="u-4.10" who="#AnnaRybczyńska">Nie stwierdzono nieprawidłowości w tym dziale.</u>
          <u xml:id="u-4.11" who="#AnnaRybczyńska">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PiotrZgorzelski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PiotrZgorzelski">Koreferentem w zakresie tej części budżetowej jest poseł Tomasz Makowski.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PiotrZgorzelski">Bardzo proszę o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#TomaszMakowski">Dziękuję bardzo za szczegółowe zreferowanie realizacji budżetu po stronie dochodów i wydatków.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#TomaszMakowski">Skoncentruję się wyłącznie na realizacji wskaźników planowanych dochodów i wydatków. W Dziale 700 – Gospodarka mieszkaniowa dochody zaplanowane w kwocie 1.189.569 tys. zł zostały wykonane w wysokości 1. 347.352 tys. zł, co stanowi 114,2% planu.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#TomaszMakowski">Jeśli pan przewodniczący pozwoli, od razu będę zadawał pytania, żeby wyjaśnić pewne kwestie. Rozumiem, że dochody pochodzą z tytułu opłat za trwały zarząd, użytkowanie, najem i dzierżawę składników majątkowych Skarbu Państwa. Czy w trakcie realizacji budżetu były podwyżki opłat? W dochodach w dziale gospodarki mieszkaniowej zauważyłem wzrost w trzech województwach – zachodniopomorskim, świętokrzyskim i podlaskim.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#TomaszMakowski">Przechodzę do omówienia wydatków. Odnotowaliśmy wzrost o 19%. Czy jest to związane ze wzrostem dochodów?</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#TomaszMakowski">Jeśli chodzi o dotacje celowe, ich realizacja była na poziomie 95,4%. To nie budzi wątpliwości. Wykonanie dotacji celowych na zadania administracji rządowej było na poziomie 77,7%. Z czego to wynikało?</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#TomaszMakowski">Jeśli chodzi o zadania administracji, wskaźnik 95,4% nie budzi wątpliwości.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#TomaszMakowski">Przechodzę do omówienia Działu 710 – Działalność usługowa.</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#TomaszMakowski">Dochody w tym dziale stanowiły 0,8% planowanych dochodów w budżetach wojewodów ogółem a wydatki – 0,9%. Dochody zaplanowano w kwocie 18.339 tys. zł a zrealizowano w wysokości 22.364 tys. zł, czyli prawie o 22% wyższej niż przewidywał plan. Czy wiązało się to z podwyżkami bądź ze wzrostem kar i grzywien?</u>
          <u xml:id="u-6.8" who="#TomaszMakowski">Wydatki były planowane na poziomie 265.029 tys. zł, z czego wydatki bieżące – 263.581 tys. zł a wydatki majątkowe – 1500 tys. zł. Realizacja wydatków była na poziomie prawie 100%.</u>
          <u xml:id="u-6.9" who="#TomaszMakowski">Przechodzę do omówienia dotacji dla jednostek samorządu terytorialnego w tym dziale. Kwestia ta nie budzi wątpliwości. Dotacje zostały wykonane na poziomie 99,2%.</u>
          <u xml:id="u-6.10" who="#TomaszMakowski">Reasumując, rekomenduję pozytywne zaopiniowanie sprawozdania z wykonania budżetu państwa w tych dwóch działach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PiotrZgorzelski">Dziękuję bardzo panu przewodniczącemu, który rozpoczął dyskusję, zadając kilka pytań.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PiotrZgorzelski">Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PiotrZgorzelski">Jeśli nie, to poproszę o udzielenie odpowiedzi na pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#LidiaRabiej">Jeśli chodzi o wzrost dochodów w Dziale 700 – Gospodarka mieszkaniowa, jak pan poseł zauważył, ten wzrost wynikał przede wszystkim ze wzrostu opłat z tytułu użytkowania wieczystego. Związane z tym wydatki były poniesione na aktualizację opłat. Co pewien czas jednostki samorządu terytorialnego, gospodarujące mieniem Skarbu Państwa są zobowiązane do przeprowadzenia aktualizacji, nie częściej jednak niż raz na 2 lata. Na ten cel przyznajemy dodatkowe pieniądze z rezerwy na uzupełnienie wydatków na gospodarkę nieruchomościami. Ponadto występują dochody o charakterze jednorazowym, np. ze sprzedaży nieruchomości.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#LidiaRabiej">Jeśli chodzi o wydatki w Dziale 700 – Gospodarka nieruchomościami, nastąpił spadek w porównaniu do roku 2012. Wynika to ze zmniejszonych środków przeznaczonych na wypłatę odszkodowań. Odszkodowania mają charakter jednorazowy. Wynikają z decyzji administracyjnych i orzeczeń sądowych. W 2013 r. odnotowaliśmy spadek wypłat odszkodowań. Są one realizowane z rezerwy na zobowiązania wymagalne Skarbu Państwa.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#LidiaRabiej">To wyjaśnienie dotyczy zarówno wydatków, jak i dotacji. Zdecydowana większość dotacji przeznaczona jest na wypłatę odszkodowań.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#LidiaRabiej">Kolejne pytanie dotyczyło dochodów w Dziale 710. Rzeczywiście, zostały one wykonane w wysokości wyższej od planowanej. Źródłem dochodów były kary nakładane przez inspektoraty nadzoru budowlanego. Są one trudne do przewidzenia – zarówno ich liczba, jak i wartość. Poniesione wydatki nie były związane z wyższymi dochodami.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#LidiaRabiej">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PiotrZgorzelski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PiotrZgorzelski">Szanowni państwo, został zgłoszony wniosek o pozytywne zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych sprawozdania z wykonania budżetu państwa w Części budżetowej 85.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PiotrZgorzelski">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, stwierdzę, że komisje pozytywnie zaopiniowały wykonanie budżetu w tej części.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PiotrZgorzelski">Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#PiotrZgorzelski">Stwierdzam, że komisje pozytywnie zaopiniowały wykonanie budżetu państwa w Części budżetowej 85 dla Komisji Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#PiotrZgorzelski">Zanim przejdziemy do omówienia kolejnej części, chciałbym podać komunikat dla członków naszej Komisji, że o godz. 13.30 w tej samej sali odbędzie się wspólne posiedzenie z Komisją Sprawiedliwości i Praw Człowieka. Rozpatrzymy poprawki zgłoszone w drugim czytaniu w sprawie tzw. suwaka.</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#PiotrZgorzelski">Poproszę o przedstawienie sprawozdania w Części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 6 i 70.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#KamilaMarkiewicz">Dzień dobry.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#KamilaMarkiewicz">Jeśli chodzi o pozycję 6 rezerw celowych, była to rezerwa na finansowanie zadań realizowanych przez prezydentów miast na prawach powiatów w zakresie zarządzania bezpieczeństwem dróg w transeuropejskiej sieci drogowej. Rezerwa została zaplanowana w wysokości 5903 tys. zł. Była utworzona w związku z ustawą o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw, z przeznaczeniem na finansowanie zadań związanych z bezpieczeństwem dróg w transeuropejskiej sieci drogowej, realizowanych przez prezydentów miast na prawach powiatu, polegających na dokonaniu oceny wpływu planowanej drogi na bezpieczeństwo ruchu drogowego, audycie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz dokonywaniu klasyfikacji odcinków dróg.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#KamilaMarkiewicz">Środki tej rezerwy nie zostały rozdysponowane, gdyż w 2013 r. prezydenci miast nie zwrócili się z wnioskami o sfinansowanie realizacji powyższych zadań.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#KamilaMarkiewicz">Jeśli chodzi o pozycje 70 rezerw celowych – Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych – Etap II – Bezpieczeństwo, Dostępność i Rozwój, rezerwa została zaplanowana w wysokości 500.000 tys. zł. Środki rezerwy zostały rozdysponowane w całości, w tym na wydatki majątkowe w wysokości 477.382 tys. zł i wydatki bieżące w wysokości 22.618 tys. zł. Środki zostały rozdysponowane w Dziale 600 – Transport i łączność z przeznaczeniem na dofinansowanie zadań własnych gmin i powiatów, które polegały na budowie, przebudowie i remontach dróg gminnych i powiatowych w ramach realizowanych programów.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#KamilaMarkiewicz">Środki zostały przeznaczone dla szesnastu województw w następujący sposób: woj. dolnośląskie – 30.210 tys. zł, kujawsko-pomorskie – 30.105 tys. zł, lubelskie – 37.460 tys. zł, lubuskie – 21.310 tys. zł, łódzkie – 31.475 tys. zł, małopolskie – 35.730 tys. zł, mazowieckie – 48.225 tys. zł, opolskie – 20.245 tys. zł, podkarpackie – 31.133 tys. zł, podlaskie – 28.530 tys. zł, pomorskie – 27.195 tys. zł, śląskie – 34.455 tys. zł, świętokrzyskie – 25.250 tys. zł, warmińsko-mazurskie – 29.850 tys. zł, wielkopolskie – 41.385 tys. zł, zachodniopomorskie – 27.440 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#KamilaMarkiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PiotrZgorzelski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PiotrZgorzelski">Poproszę o zabranie głosu przedstawicieli NIK.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#AnnaRybczyńska">Te dwie pozycje rezerw nie były przedmiotem szczegółowej kontroli NIK w ramach kontroli wykonania budżetu państwa w 2013 r. Kontrola planowania i rozdysponowania rezerw w Ministerstwie Finansów nie wykazała nieprawidłowości.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#AnnaRybczyńska">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PiotrZgorzelski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PiotrZgorzelski">Głos zabierze koreferent tej części budżetowej, pan poseł Tomasz Makowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#TomaszMakowski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#TomaszMakowski">Chciałbym podziękować za szczegółowe zreferowanie tematu.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#TomaszMakowski">Realizacja budżetu nie budzi wątpliwości. Mam tylko jedno pytanie: czy Ministerstwo Finansów analizowało, dlaczego prezydenci miast nie złożyli wniosków o dotację celową? Czy wynika to z zapisów ustawowych, czy ze spraw organizacyjnych?</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#TomaszMakowski">Wnoszę o pozytywne zaopiniowanie wykonania budżetu w tej części budżetowej.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#TomaszMakowski">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PiotrZgorzelski">Czy ktoś z posłów chciałby zabrać głos w dyskusji?</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PiotrZgorzelski">Jeśli nie, to poproszę o udzielenie odpowiedzi na pytanie posła Makowskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#ArturKawaler">Dzień dobry.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#ArturKawaler">Ustawa o drogach publicznych z 2012 r. nałożyła na zarządców dróg nowy obowiązek dokonywania audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego, zarówno na etapie projektowania nowych odcinków dróg, jak i wówczas, gdy na danym odcinku występuje duże natężenie wypadków. W miastach na prawach powiatów, tzw. miastach prezydenckich zarządcami dróg krajowych są samorządy – prezydenci tych miast. Rezerwa została zaplanowana, gdyż zostało nałożone nowe zadanie. W roku 2013 r. nie było ani jednego wystąpienia o uruchomienie rezerwy.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#ArturKawaler">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PiotrZgorzelski">Został zgłoszony wniosek o pozytywne zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych sprawozdania z wykonania budżetu państwa w Części budżetowej 83.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PiotrZgorzelski">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, stwierdzę, że komisje pozytywnie opiniują sprawozdanie.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PiotrZgorzelski">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#PiotrZgorzelski">Stwierdzam, że komisje pozytywnie opiniują dla Komisji Finansów Publicznych sprawozdanie z wykonania budżetu w Części budżetowej 83.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#PiotrZgorzelski">Zamykam posiedzenie wspólne komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>