text_structure.xml 12.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Jeżeli państwo pozwolą, otworzę posiedzenie Komisji w dniu dzisiejszym. Porządek dzienny otrzymaliście państwo w zawiadomieniu. Dziękuję za brak uwag do porządku. Witam wszystkich bardzo serdecznie, witam przedstawicieli ministerstwa. Za chwilę będzie z nami pan minister Andrzej Massel.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">W trakcie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym (druki 1046 i 1318) zostały zgłoszone trzy poprawki. Jeżeli państwo pozwolicie, poproszę pana mecenasa o opinie Biura Legislacyjnego dotyczące tych poprawek. Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#WojciechPaluch">Panie przewodniczący, szanowni państwo. Naszym zdaniem, poprawka nr 1 i poprawka nr 2, ze względu na ich związek merytoryczny, powinny być głosowane łącznie.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#WojciechPaluch">Jeśli można zabrać głos odnośnie poprawki nr 1, zawartej w lit. a) tj. ust. 7 – chodzi o upoważnienie dla ministra właściwego do spraw transportu…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Ale prosiłbym o uwagę. Mamy tylko trzy poprawki, skupmy się chwilę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#WojciechPaluch">…poprawka ta nie zawiera wytycznych i zgodnie z postanowieniem art. 92 ustawy zasadniczej, mamy wątpliwości co do jej konstytucyjności.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#WojciechPaluch">Natomiast poprawka nadal nr 1 zawierająca dodawany nowy ust. 8 – jest to nowe upoważnienie dla ministra właściwego do spraw transportu. W wymienionym enumeratywnie zakresie przedmiotowym wnioskodawcy posługują się sformułowaniem zasady – zgodnie z bogatym orzecznictwem Trybunału Konstytucyjnego, zasady należy określać tylko i wyłącznie stricte w przepisach rangi ustawowej. Dlatego też mamy również wątpliwości co do zgodności poprawki z zasadą przyzwoitej legislacji.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#WojciechPaluch">Co do całości poprawki nr 1 – jest ona niekompletna z powodu braku przepisu, który utrzymywałby w mocy dotychczasowy akt wykonawczy, wydany na podstawie art. 17 ust. 7 ustawy o transporcie kolejowym.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#WojciechPaluch">Odnośnie poprawki nr 3 – jest to korekta błędnego odesłania zawartego w art. 65 ust. 1 ustawy o transporcie kolejowym. Dziękuję,</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Znamy opinie Biura Legislacyjnego. Witam pana ministra Andrzeja Massela. Powiem tylko panu ministrowi, że Biuro Legislacyjne negatywnie wypowiedziało się o poprawkach pierwszej i drugiej. Teraz pana ministra poproszę o opinię o poprawkach, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#AndrzejMassel">Szanowni państwo. Akurat ta ustawa była bardzo dokładnie analizowana przez Wysoką Komisję. Powołana została specjalna podkomisja i poszczególne przepisy były przedmiotem bardzo żywej dyskusji. Sądzę, że to co zostało przedłożone Sejmowi, jest rozsądnym kompromisem między chęcią maksymalnego doregulowania pewnych kwestii a realizmem, z drugiej strony. Dlatego, że w kolejnictwie musi być zachowana hierarchia aktów prawnych. Najważniejsze sprawy regulujemy na poziomie rozporządzenia, pozostałe na poziomie instrukcji.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#AndrzejMassel">Po to został zwiększony obszar zadań Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, który ma zgłaszać wnioski do ministra właściwego do spraw transportu o wydanie rozporządzeń, żeby utrzymać właściwą hierarchię aktów prawnych.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#AndrzejMassel">Propozycja zgłoszona w poprawkach pierwszej i drugiej nadmiernie reguluje i usztywnia w tym momencie działalność Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, do którego powinniśmy mieć zaufanie.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#AndrzejMassel">Jeśli chodzi o poprawkę porządkową, legislacyjną – oczywiście ją popieramy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z pań i panów posłów chciałby zabrać głos? Proszę bardzo, pan przewodniczący Krzysztof Tchórzewski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#KrzysztofTchórzewski">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący. Wszystkie rozwiązania i szczegółowe zasady proponowane do rozporządzeń ministra są z punktu widzenia technicznego wskazane i potrzebne. Natomiast trudno w tej chwili określić czy nie będą potrzebne jeszcze inne. Stąd procedując nad zasadami wydawania przez ministra właściwego do spraw transportu tego typu rozporządzeń proponowaliśmy, aby nie określać katalogu tego rodzaju spraw. Obecnie funkcjonuje na kolei wiele instrukcji wydawanych przez poszczególnych przewoźników a także przez Polskie Linie Kolejowe, jako zarządcę infrastruktury. Często są one rozbieżne wobec siebie a właściwie nie rozbieżne, tylko w różny sposób regulują różne sprawy.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#KrzysztofTchórzewski">Na posiedzeniach podkomisji dyskutowaliśmy właśnie o tym, że proponowane rozwiązania muszą być dokładnie przemyślane a przede wszystkim muszą być ujednolicone poprzez wprowadzenie na terenie całej sieci PKP i jednakowe dla wszystkich przewoźników i zarządców infrastruktury kolejowej. Winny one być również dokładnie przemyślane i już po ich przygotowaniu zgłaszane przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. Dyskusje prowadzone na posiedzeniach podkomisji zmierzały w tym kierunku, żeby minister właściwy do spraw transportu być zobowiązany do wydawania rozporządzeń. Co nie znaczy, że wydając rozporządzenia może się do końca nie zgodzić z treścią niektórych zapisów z wniosku Prezesa UTK i przyjąć inne rozwiązania. Ale sens jest taki, że tego typu rozporządzenia powinny być przez niego wydane.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#KrzysztofTchórzewski">Dlatego byłbym zdania, aby tego katalogu nie zamieszczać, chociaż wyszczególnione zasady i sprawy są na pewno wskazane. Natomiast proces ich przygotowania i wdrażania na bazie już stosowanych rozwiązań może być różny. Przyjmując zasadę, że każdorazowo muszą to być poszczególne rozporządzeniach ministra, musielibyśmy jeszcze określić terminy ich wydania. Jeśli bowiem nie dookreślimy terminu wydania, to będzie oznaczać, że rozporządzenie musi być wydane w terminie ogólnie przyjętym czyli półrocznym. Nie zawsze może być możliwość.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#KrzysztofTchórzewski">W związku z tym zwróciłbym się do kolegów z Klubu Parlamentarnego Solidarna Polska, żeby się raczej z tego wycofali. Takie przynajmniej mam przekonanie. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Proszę bardzo, pani poseł Elżbieta Pierzchała.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#ElżbietaPierzchała">Dziękuję, panie przewodniczący. Chciałam tylko dodać, że rzeczywiście zasady zawarte w poprawce nr 1 zgłoszone przez Klub Parlamentarny Solidarna Polska są bardzo precyzyjnie wyszczególnione. Myślę, że nie ma potrzeby ustawowo określać spraw wyszczególnionych w poprawce pierwszej. Prezes Urzędu Transportu Kolejowego ma obecnie możliwości uszczegóławiania pewnych spraw dotyczących na przykład manewrowania na szlakach głównych, na bocznicach kolejowych, itd.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#ElżbietaPierzchała">Pamiętajmy o jednym – przewoźnik przewoźnikowi nierówny, podobnie jak zarządca infrastruktury zarządcy infrastruktury. Zarządców mamy kilku a może być ich więcej, tory mogą być przejmowane przez prywatne firmy. To Urząd Transportu Kolejowego musi konkretnie przeanalizować co może się znaleźć w wytycznych i instrukcjach. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Proszę bardzo, pan poseł Piotr Szeliga, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PiotrSzeliga">Jednak podtrzymujemy nasze poprawki. Uważamy, że w tych sprawach panuje obecnie bałagan. Najważniejsze jest bezpieczeństwo. Dzięki temu, że to jednak minister zadba o to, żeby wydane były rozporządzenia, wzrośnie poziom bezpieczeństwa na kolei. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Czy jeszcze są inne zgłoszenia do dyskusji? Nie ma. Rozumiem, że wyczerpaliśmy dyskusję. Znamy opinie resortu i pana ministra, jak również Biura Legislacyjnego. Rozumiem, że poprawki pierwszą i drugą głosujemy łącznie, tak jak mówił pan mecenas. Tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#WojciechPaluch">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Po wystąpieniu pana posła Szeligi rozumiem, że głosujemy obydwie poprawki.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Kto jest za pozytywną rekomendacją poprawki pierwszej i drugiej? Proszę bardzo. Dziękuję bardzo. Kto jest przeciw? Dziękuję bardzo. Kto się wstrzymał? Dziękuję bardzo. Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#MarcinMykietyński">1 głos za, 20 przeciw, 6 głosów wstrzymujących się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Poprawka pierwsza i druga nie uzyskały pozytywnej rekomendacji Komisji.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#ZbigniewRynasiewicz">Poprawka trzecia. Czy jest sprzeciw wobec pozytywnego zaopiniowania poprawki trzeciej? Nie ma sprzeciwu. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#ZbigniewRynasiewicz">Poprawka trzecia uzyskała pozytywną rekomendację Komisji.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#ZbigniewRynasiewicz">Proponuję, aby posłem-sprawozdawcą…Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PiotrSzeliga">Jednak chciałem podtrzymać poprawki jako wniosek mniejszości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">To już nie na tym etapie. Ale może to wyjaśni pan mecenas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#WojciechPaluch">Szanowni państwo. Wnioski mniejszości zgłaszane są już nie na tym etapie. Biuro Legislacyjne jest tylko narzędziem dla organów Sejmu, aby posłowie Komisji zaopiniowali tylko Sejmowi – rekomendować przyjęcie czy odrzucenie konkretnej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Jeszcze raz zapytam czy jest sprzeciw pań i panów posłów co do pozytywnej rekomendacji poprawki trzeciej? Nie ma, bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Proponuję, aby posłem-sprawozdawca w dalszym ciągu pozostała pani poseł Elżbieta Pierzchała.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#ZbigniewRynasiewicz">Poprosimy o opinię Ministerstwa Spraw Zagranicznych do poprawek do 23 maja br. do godz. 12.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#ZbigniewRynasiewicz">Na tym zakończyliśmy posiedzenie Komisji. Chciałbym poinformować, że w piątek po głosowaniach byśmy się spotkali, mam nadzieję, że na krótko, w celu rozpatrzenia krótkiego sprawozdania związanego z prawem lotniczym. Poprawialiśmy je kilka razy, myślę, że państwo to pamiętacie. Jeśli podkomisja zakończy prace, to również byśmy w piątek rozpatrzyli sprawozdanie dotyczące ustawy o wyrobach budowlanych. To są krótkie projekty i myślę, że byśmy je szybko zrobili. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-21.4" who="#ZbigniewRynasiewicz">Na tym kończymy posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>