text_structure.xml 9.72 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#WojciechJasiński">W imieniu pana przewodniczącego Żelichowskiego i swoim otwieram wspólne posiedzenie Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa oraz Komisji Gospodarki. Porządek dzienny przewiduje pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy – Prawo energetyczne, ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz ustawy o systemie oceny zgodności oraz ustawę o zmianie ustawy – Prawo energetyczne oraz o zmianie niektórych innych ustaw (druk nr 1273).</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#WojciechJasiński">Uzasadnienie, w imieniu rządu, przedstawi pan minister Tomczykiewicz. Witam pana ministra i proszę o przedstawienie projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#TomaszTomczykiewicz">Panie przewodniczący, Wysokie Komisje, szanowni goście. Celem przedłożonego projektu ustawy jest przedłużenie funkcjonującego w latach 2007–2012 wsparcia dla wytwórców energii elektrycznej w technologii wysokosprawnej kogeneracji, tj. technologii jednoczesnego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej lub mechanicznej w trakcie tego samego procesu technologicznego. Projekt zakłada przedłużenie wsparcia opartego na żółtych i czerwonych certyfikatach nową ustawą – Prawo energetyczne o kolejne dwa lata, z rozliczeniem do 31 marca 2015 r.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#TomaszTomczykiewicz">Projekt ten powstał dlatego, że dyskusja nad nową ustawą – Prawo energetyczne przedłużała się i wygasały certyfikaty dla kogeneracji. Dlatego ta specjalna ścieżka. Projekt ustawy nie reguluje kwestii fioletowych certyfikatów, tj. dla jednostek opalanych metanem uwalnianym i ujmowanym przy dołowych robotach górniczych w czynnych, likwidowanych lub zlikwidowanych kopalniach węgla kamiennego lub gazem uzyskiwanym z przetwarzania biomasy, dlatego że system ten został ustalony do dnia 31 marca 2019 r. Tak więc, to mamy załatwione.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#TomaszTomczykiewicz">Funkcjonujący w latach 2007–2012 system wsparcia oparty na żółtych i czerwonych certyfikatach w obowiązującym porządku prawnym został ustalony na okres pięciu lat. Dla tzw. fioletowych certyfikatów przewidziany był dłuższy okres – jak już wspomniałem. Potrzebę kontynuowania tego systemu wsparcia dowiedziono w raporcie sprawozdawczym dla Komisji Europejskiej, który przygotowało ministerstwo na początku ubiegłego roku. Analiza sporządzona na potrzeby ww. raportu wykazała, że w badanym okresie w Polsce nastąpił postęp w zwiększaniu udziału wytwarzania energii elektrycznej wysokosprawnej kogeneracji jedynie o 1,4 punktu procentowego – z poziomu 15,6% w 2007 r. do poziomu 17% w 2010 r. Jak widzimy, jest to niewielki przyrost – jeśli weźmiemy pod uwagę wypełnienie celu zawartego w rządowym dokumencie „Polityka energetyczna Polski do 2030 r.” polegającego na podejmowaniu udziału energii elektrycznej wytwarzanej wysokosprawnej kogeneracji do 2020 r. w krajowym miksie. Kluczowym jest zachowanie ciągłości i stabilności prawa – choć wiemy, że przez proces notyfikacji dyskusja nad tym systemem wsparcia w Radzie Ministrów jest już przerwana – aby inwestycje podejmowane przez inwestorów, wpływające na dalszy rozwój wytwarzania energii wysokosprawnej kogeneracji, miały przewidywalną sytuację administracyjno-prawną i żeby inwestorzy nie utracili zaufania do polityki w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#TomaszTomczykiewicz">W projekcie ustawy zamieszczono również zakres obowiązków uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw pochodzenia z kogeneracji lub uiszczenia opłaty zastępczej na rok 2013 na poziomie 3,7% dla żółtych certyfikatów i 3,2% dla czerwonych certyfikatów. Podane w projekcie zakresy obowiązków zostały opracowane na podstawie analizy wykonanej przez Agencję Rynku Energii na zlecenie Ministerstwa Gospodarki.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#TomaszTomczykiewicz">Konieczność notyfikacji projektu ustawy pod kątem zgodności pomocy publicznej przewidzianej w projekcie z rynkiem wewnętrznym wynika z konsultacji międzyresortowych i opinii Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Procedura notyfikacji została już rozpoczęta. Liczymy, że będzie to okres 3–4 miesięcy. Dlatego w projekcie zawarto przepis, że przepisy ustawy zaczną obowiązywać po wydaniu przez Komisję Europejską pozytywnej opinii na temat pomocy publicznej. Wcześniej, przy ustalaniu tych certyfikatów, takiej notyfikacji nie było, więc takiego problemu nie było. Dzisiaj zaczynamy równolegle z procesem notyfikacji prace w Sejmie. Przypomnę, że rząd przyjął projekt w styczniu br., a dokładnie 2 stycznia.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#TomaszTomczykiewicz">W związku z przedłużającymi się pracami nad tym projektem, którego wersja zawarta w tym dokumencie jest już zdezaktualizowana, prosilibyśmy, aby powołać podkomisję, żeby można było te niezbędne zmiany nanieść. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję bardzo. Otwieram debatę. Proszę o zgłaszanie się do wypowiedzi. Najpierw zabiorą głos posłowie. Widocznie pan minister tak jasno wszystko wyjaśnił, że nie ma chętnych. Pan poseł Naimski – proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PiotrNaimski">Panie przewodniczący, panie ministrze – mam tylko jedną prośbę. Generalnie oczywiście nie ma wątpliwości, że po wyczyszczeniu ten projekt jest zasadny i będziemy go procedowali. To jest w miarę jasne. Natomiast prosiłbym, aby przejrzeć też uzasadnienie, które bywa czasami śmieszne. Inaczej mówiąc – jest po prostu „naciągnięte”, są w nim podane nieprawdziwe liczby. Mówiąc krótko – przekonuje się nas, w zasadzie przekonanych, nieprawdziwymi liczbami. To nie jest dobrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję bardzo. Kto z państwa jeszcze? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MarianBabiuch">Marian Babiuch – prezes Zarządu Polskiego Towarzystwa Elektrociepłowni Zawodowych. Jak pan minister Tomczykiewicz zauważył, rzeczywiście ten projekt się zdezaktualizował. Należy zauważyć, że gdyby był uchwalony, to praktycznie nie załatwia wsparcia. W szczególności nie będzie wsparcia w 2013 r. W czarnym scenariuszu można sobie wyobrazić, że np. notyfikacja będzie od 15 grudnia, a wejdzie w życie od stycznia 2014 r., i w związku z tym nie mamy wsparcia na 2013 r. Projekt nie rozwiązuje też problemu nadpodaży certyfikatów. Bo, jak wiemy, praktycznie cena czerwonych certyfikatów jest bliska zeru – niewiele ponad 2 zł.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#MarianBabiuch">Nie będę rozwodził się dłużej. Wczoraj odbyło się posiedzenie Zarządu PTEZ, przyjęliśmy wspólne stanowisko i jednocześnie pewne postulaty, które chciałem złożyć na ręce panów przewodniczących. Jeżeli można – to je złożę. Może będzie to pomocne podczas dalszych prac.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#WojciechJasiński">Dziękujemy. Szanowni państwo, czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos? Dziękuję. W takim razie zamykam pierwsze czytanie projektu ustawy z druku nr 1273.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#WojciechJasiński">Jest propozycja, aby powołać podkomisję, która przygotowałaby sprawozdanie – zważywszy na to, że trzeba jednak trochę przeróbek dokonać. Myślę, że na następnym posiedzeniu za dwa tygodnie podkomisja przedstawi sprawozdanie. Poza tym tu trzeba dokonać też notyfikacji, więc ten czas jest potrzebny.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#WojciechJasiński">Szanowni państwo, jest propozycja, aby w skład podkomisji weszli następujący posłowie: Tomasz Nowak, Krzysztof Gadowski, Marek Gos, Jacek Najder i Agam Rogacki. Czy są jeszcze chętni do pracy w podkomisji? Bardzo proszę – najpierw pan poseł Naimski, potem pan poseł Balt.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PiotrNaimski">Jeżeli można, panie przewodniczący, chciałbym zgłosić pana posła Grzegorza Tobiszowskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#WojciechJasiński">A więc pan poseł Grzegorz Tobiszowski. Bardzo proszę, pan poseł Balt.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#MarekBalt">W imieniu Sojuszu Lewicy Demokratycznej rekomenduję siebie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#WojciechJasiński">Proszę bardzo – dopisujemy pana posła Marka Balta. Czy jeszcze są jakieś zgłoszenia? Nie widzę. Mamy zatem 7 osób w podkomisji. Jeszcze raz odczytam nazwiska: Tomasz Nowak, Krzysztof Gadowski, Marek Gos, Jacek Najder, Adam Rogacki, Grzegorz Tobiszowski i Marek Balt. Czy jest zgoda na powołanie podkomisji w tym składzie? Nie słyszę sprzeciwu. Stwierdzam, że Komisje powołały podkomisję w ww. składzie. Po zakończeniu obrad proszę członków podkomisji o podejście do stołu prezydialnego w celu ukonstytuowania się podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#WojciechJasiński">Wobec wyczerpania porządku dziennego zamykam wspólne posiedzenie Komisji. Dziękuję za uczestnictwo.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>