text_structure.xml 78 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JuliaPitera">Dzień dobry państwu. Otwieram posiedzenie Komisji Administracji i Cyfryzacji.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JuliaPitera">Witam wszystkich przybyłych gości. Stwierdzam kworum. W porządku dziennym posiedzenia mamy rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2014, druk 1779, w zakresie działania Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#JuliaPitera">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjmuje zaproponowany porządek dzienny. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#JuliaPitera">Pragnę przypomnieć, że każda poprawka zgłoszona do projektu ustawy budżetowej musi zawierać źródło finansowania a więc wskazanie pozycji, z której należy przesunąć środki oraz cel finansowania i uzasadnienie zmian.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#JuliaPitera">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego obrad. Część 16 – Kancelaria Prezesa Rady Ministrów. Bardzo proszę o zreferowanie szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#JuliaPitera">Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MichałDeskur">Pani przewodnicząca, panie i panowie posłowie. Szczegółowe dane dotyczące projektu budżetu na rok 2014 w części 16 – Kancelaria Prezesa Rady Ministrów przedstawiliśmy Wysokiej Komisji w przekazanych materiałach, dlatego też w moim wystąpieniu chciałbym się skupić wyłącznie na najważniejszych zagadnieniach. Odnosząc się do kwestii dochodów w części budżetowej 16 – KPRM, to zostały one zaplanowane w wysokości 120 tys. zł. Spadek dochodów w stosunku do dochodów uzyskanych w roku bieżącym, roku 2013, jest wynikiem nieplanowania przez instytucje gospodarki budżetowej 40% wpłaty zysku za rok 2013.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#MichałDeskur">Jeśli chodzi o wydatki budżetowe w części 16 – KPRM, to zostały one zaplanowane w kwocie 125.000 tys. zł, co oznacza spadek o kwotę 1200 tys. zł w stosunku do ustawy budżetowej na rok 2013 z dnia 25 stycznia 2013 roku oraz o kwotę 700 tys. zł w stosunku do ustawy z dnia 27 września 2013 roku o zmianie ustawy budżetowej na rok 2013. Wydatki na rok 2014 stanowią 99,4% wydatków ujętych w ustawie budżetowej na rok 2013 oraz 93,5% przewidywanego wykonania za rok 2013. Zmniejszenie wydatków na rok 2014 w stosunku do roku 2013 nastąpi kosztem wydatków bieżących Kancelarii, natomiast dotacje podmiotowe, CBOS, OSW i KSAP, zostały zaplanowane na poziomie ustawy budżetowej na rok 2013.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#MichałDeskur">Wydatki budżetowe w poszczególnych działach kształtują się następująco. Dział 710 – Działalność usługowa – 3200 tys. zł, dział 750 – Administracja publiczna – 122.000 tys. zł, dział 752 – Obrona narodowa – 50 tys. zł. W ramach działu 710 – Działalność usługowa zaplanowana została dotacja podmiotowa dla fundacji CBOS w wysokości 3200 tys. zł, co stanowi 100% przewidywanego wykonania za rok 2013. Kolejny dział, dział 750 – Administracja publiczna, stanowi główną pozycję wydatków budżetowych, to jest 97,4% wydatków w całej części 16. W ramach kwoty 122.000 tys. zł finansowane będą wydatki związane z realizacją zadań i zapewnieniem funkcjonowania Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, dotacją podmiotową dla Ośrodka Studiów Wschodnich w kwocie 9100 tys. zł, dotacją podmiotową dla Krajowej Szkoły Administracji Publicznej w kwocie 8300 tys. zł, działalnością Rady do Spraw Uchodźców, działalnością Rady do Spraw Polaków na Wschodzie i działalnością pozostałą. OSW jest instytucją badawczą działającą na podstawie ustawy z dnia 15 lipca 2011 roku o Ośrodku Studiów Wschodnich im. Marka Karpia, natomiast podstawą prawną funkcjonowania KSAP jest ustawa z dnia 14 czerwca 1991 roku o Krajowej Szkole Administracji Publicznej. Ponadto w ramach budżetu środków europejskich w części 16 KPRM zaplanowało wydatki ogółem w kwocie 4800 tys. zł z przeznaczeniem na finansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#MichałDeskur">Szanowni państwo, odnosząc się do kwestii limitów w mianowaniu urzędników w służbie cywilnej informuję, że zgodnie z trzyletnim planem limitu w mianowaniu urzędników w służbie cywilnej na lata 2014–2016 proponujemy limit 200 osób w roku 2014, 2015 i 2016. Limit mianowań na rok 2013 wyniósł także 200 osób.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#MichałDeskur">Pani przewodnicząca, panie i panowie posłowie. W przedłożonym budżecie na rok 2014 w części 16 – Kancelaria Prezesa Rady Ministrów zaprezentowany został również plan finansowy państwowej osoby prawnej – OSW oraz plan finansowy instytucji gospodarki budżetowej CUW.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#MichałDeskur">Projekt planu finansowego przewiduje uzyskanie przez OSW przychodów w kwocie 9400 tys. zł, co stanowi 101,7% przewidywanego wykonania za rok 2013. Podstawową pozycją w przychodach Ośrodka stanowi dotacja podmiotowa w wysokości 9100 tys. zł. Koszty Ośrodka Studiów Wschodnich na rok 2014 szacuje się na kwotę 9400 tys. zł, co stanowi 101,7% przewidywanego wykonania za rok 2013.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#MichałDeskur">Projekt planu finansowego szacuje uzyskanie przez CUW przychodów w kwocie 38.000 tys. zł, co stanowi 113,5% przewidywanego wykonania za rok 2013 oraz przewiduje koszty na poziomie 71.000 tys. zł, co stanowi 99,3% przewidywanego wykonania za rok 2013.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#MichałDeskur">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo. Przedstawiając najistotniejsze założenia projektu budżetu Kancelarii Prezesa Rady Ministrów na rok 2014 pragnę podkreślić, że został on zaplanowany w sposób celowy i oszczędny z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów oraz w sposób umożliwiający terminową realizację zadań Kancelarii.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#MichałDeskur">Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JuliaPitera">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#JuliaPitera">Proszę o wygłoszenie koreferatu pana posła Jacka Brzezinkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#JacekBrzezinka">Dziękuję, pani przewodnicząca.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#JacekBrzezinka">Wysoka Komisjo, panie ministrze, szanowni państwo. Pan minister w wyczerpujący sposób przedstawił wszystkie elementy projektu budżetu w części 16, otrzymaliśmy też bardzo szczegółową informację, za którą dziękuję, w związku z tym pozwolę sobie tylko wskazać w mojej ocenie najistotniejsze kwestie, o których w tym momencie trzeba powiedzieć. Mianowicie dochody w części 16 – Kancelaria Prezesa Rady Ministrów zostały zaplanowane w kwocie 120 tys. zł, jak już usłyszeliśmy, radykalne zmniejszenie tych dochodów wynika z tego, że nie przewiduje się w 2014 roku wpłaty z zysku Centrum Usług Wspólnych. W tym roku jest planowana wpłata na poziomie ponad 35.000 tys. zł, stąd tak znacząca zmiana poziomu tych dochodów, choć jeśli popatrzy się na to bardziej szczegółowo, to bez tej wpłaty te dochody są zaplanowane na poziomie planu roku 2013.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#JacekBrzezinka">Jeżeli chodzi o wydatki, to wynoszą one ponad 125.000 tys. zł i są mniejsze o blisko 750 tys. zł w stosunku do ustawy budżetowej po zmianach na rok 2013. Zmniejszenie wydatków dotyczy głównie działu 750 – Administracja publiczna, w tym wydatki na finansowanie działalności statutowej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów będą niższe o blisko 1,6% w stosunku do zaplanowanych na rok 2013. Struktura wydatków w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w porównaniu z budżetem przyjętym na 2013 rok nie ulega specjalnie zmianie, zostały zaplanowane wydatki majątkowe w wysokości blisko 4500 tys. zł, co stanowi 99,5% wydatków na rok 2013. W części 16 zaplanowane zostały dotacje, tak jak pan minister powiedział, dla Centrum Badania Opinii Społecznej, dla Krajowej Szkoły Administracji Publicznej, Ośrodka Studiów Wschodnich. Dotacje te zostały zaplanowane na poziomie roku 2013, również wydatki na Radę ds. Uchodźców oraz Radę ds. Polaków na Wschodzie zaplanowane zostały na takim samym poziomie jak w roku bieżącym.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#JacekBrzezinka">Jeżeli chodzi o zatrudnienie i wynagrodzenia w części 16 – Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, to planowane na 2014 zatrudnienie to 627 etatów – o 2 mniej niż planowano na rok bieżący. Średnie miesięczne wynagrodzenie wraz z dodatkowym wynagrodzeniem rocznym wyniesie 7534,95 zł, będzie niewiele wyższe od planowanego na rok bieżący, aczkolwiek wynika to ze skutków przeprowadzanych zmian wynagrodzeń w 2013 roku.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#JacekBrzezinka">Ze swojej strony chciałbym jeszcze zwrócić uwagę na to, że jeżeli chodzi o – jak już mówiłem – wydatki na finansowanie działalności statutowej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, to będą one niższe, natomiast wzrastają wydatki na Krajową Szkołę Administracji Publicznej i pozostałą działalność, ale to zwiększenie dotyczy wyłącznie środków na współfinansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej a sama dotacja dla Krajowej Szkoły Administracji Publicznej, dotacja podmiotowa, jest w kwocie takiej jak w roku bieżącym, czyli 8080 tys. zł. Jeżeli chodzi o plan finansowy krajowej szkoły administracji, to wynika z niego, że zarówno przychody jak i koszty będą niższe niż w planie na rok bieżący. Uwagę zwraca w szczególności zmniejszenie przychodów z prowadzonej działalności o przeszło 10% oraz zwiększenie finansowanych z własnych środków wydatków majątkowych o przeszło 47%.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#JacekBrzezinka">Pani przewodnicząca, w mojej ocenie zaplanowane wydatki, które generalnie są na poziomie niższym od planu bieżącego roku, nie budzą wątpliwości. Wnoszę o przyjęcie projektu budżetu w części 16 i związanych z tą częścią planów finansowych przedstawionych przez ministra szefa Kancelarii Rady Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#JacekBrzezinka">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JuliaPitera">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#JuliaPitera">Otwieram dyskusję, bardzo proszę, pan przewodniczący Rogacki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#AdamRogacki">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo. Mam pytania dotyczące projektu budżetu w części dotyczącej KPRM. Nie kto inny jak sam premier Donald Tusk, gdy wyszły na jaw informacje dotyczące nagród dla wicemarszałków, mówił: „Nie możemy sobie dawać nagród, kiedy nie możemy dać ludziom podwyżek”, tymczasem w projekcie budżetu jest kwota, jak dobrze odczytałem, 1000 tys. zł zaplanowana na nagrody. Czy to nie jest hipokryzja, że z jednej strony premier mówi, że nie można dawać nagród a z drugiej strony w budżecie KPRM jest dosyć spora kwota – 1000 tys. zł, przewidziana na nagrody. Chciałem spytać (zakładam, że są to nagrody za jakieś wybitne osiągnięcia, tu jest zapisane, że to jest dla osób zajmujących kierownicze stanowiska w KPRM, w ministerstwach, urzędach centralnych), jaki jest sposób, jakie są kryteria przyznawania tych nagród i proszę o jakieś przykłady, za jakie wybitne osiągnięcia są te nagrody? Bo jeżeli mamy oszczędzać wszyscy, to również w KPRM.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#AdamRogacki">Tutaj jest również mowa o etatach. Swego czasu PO mocno zwracała uwagę na przerost administracji a zmniejszanie idzie bardzo słabo, w związku z tym chciałem zapytać (domyślam się, że zapewne jest jakaś liczba wynagrodzeń w formie umów-zlecenia czy umów o dzieło): czy te umowy są w jakikolwiek sposób zewidencjonowane i na przykład na podstawie roku 2012 czy 2013 państwo jesteście w stanie podać informację, ile takich umów było czy z iloma osobami takie umowy zostały podpisane i na jaką kwotę w sumie opiewały?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JuliaPitera">Proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#MichałDeskur">Odpowiadając na pytanie chciałbym potwierdzić, że przy projektowaniu budżetu na rok 2014 opieraliśmy się na budżecie roku 2013, to oznacza, że pozycja ta planowana na rok 2014 jest identyczna w stosunku do pozycji budżetowanej na rok 2013. Chciałbym też poinformować, że z budżetu w roku 2013 w kwocie 1000 tys. zł na nagrody (przypominam, to są nagrody, które są przyznawane nie dla pracowników KPRM tylko dla ministrów, wiceministrów, wojewodów), skorzystaliśmy w minimalny sposób i można uznać, że jest to tylko potencjalna możliwość, z której KPRM może skorzystać w przyszłym roku. Natomiast w tym roku z 1000 tys. zł zostało wypłacone wyłącznie 15 tys. zł, czyli kwota procentowo nieistotna w stosunku do planowanych wydatków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#JuliaPitera">Bardzo proszę, pan przewodniczący Rogacki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#AdamRogacki">Dziękując za informację, chciałbym spytać, czy w takim razie skoro wykorzystanie jest tak niewielkie, to czy racjonalne jest planowanie tego na tak wysokim poziomie, jeżeli wykorzystane jest 15 tys. zł a państwo planujecie kwotę 1000 tys. zł? Jak to się ma do rzeczywistości? Czy w związku z tym nie powinno być to zmniejszone, chociażby o połowę, do jednej trzeciej, jeżeli wykorzystanie jest niewielkie?</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#AdamRogacki">Chciałem zapytać jednocześnie, jeśli chodzi o sam KPRM, o te ewentualne umowy o dzieło czy umowy-zlecenia podpisane z osobami fizycznymi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#MichałDeskur">Odpowiadając na pana pytanie chciałbym przypomnieć, że budżet na nagrody dla ministrów, wiceministrów i wojewodów nie jest pomysłem z roku 2012. Chciałbym przypomnieć, że zgodnie z budżetami na rok 2001, 2002, 2003, 2004, 2005 aż do 2008 budżet na tego typu wydatki przekraczał kwotę 2000 tys. zł. To oznacza, że budżet, który proponujemy w wysokości 1000 tys. zł, stanowi 50% kwoty, która była budżetowana w latach 2001–2008, co samo w sobie świadczy o tym, że w sposób umiarkowany planujemy tego typu wydatki.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#MichałDeskur">Natomiast jeśli chodzi o budżet na wynagrodzenia bezosobowe, odpowiadając precyzyjnie na pana pytanie, dotyczące budżetu na umowy zlecenia, to chciałbym potwierdzić, że w roku 2012 KPRM zawarła umowy cywilne, czyli umowy-zlecenia i umowy o dzieło na kwotę 53 tys. zł w stosunku do budżetu na poziomie 125.000 tys. zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#JuliaPitera">Czy jeszcze są jakieś głosy w dyskusji? Nie widzę. Jak rozumiem, mamy przegłosować wniosek.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#JuliaPitera">Panie przewodniczący, czy pan chce sformułować jakiś wniosek w związku z tym? Czyli rozumiem, że ten punkt obrad jest przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#JuliaPitera">W takim razie przechodzimy do części budżetowej 17 – Administracja publiczna.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#JuliaPitera">Bardzo proszę o zreferowanie podsekretarza stanu w Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji pana Romana Dmowskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#RomanDmowski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#RomanDmowski">Pani przewodnicząca, szanowni państwo. W swoim wystąpieniu chciałem jedynie zasygnalizować niektóre wielkości wydatków przewidziane na 2014 rok z uwagi na to, że Wysoka Komisja otrzymała szczegółową informację z tego zakresu. W części 17 – Administracja publiczna dochody i wydatki realizowane są przez ministerstwo w dziale 750 – Administracja publiczna, w dziale 754 – Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa a także te wydatki realizowane są przez Główny Urząd Geodezji i Kartografii, tutaj mówimy o dziale 710 – Działalność usługowa. Budżet Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii jest omawiany na posiedzeniu Komisji Infrastruktury i dlatego omówię jedynie dochody i wydatki ministerstwa.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#RomanDmowski">W części 17 zaplanowano na 2014 rok dochody w wysokości 12 tys. zł a wydatki na kwotę 126.744 tys. zł, z czego 53.500 tys. zł w ramach budżetu państwa a 73.223 tys. zł w ramach budżetu środków europejskich. W ramach budżetu państwa w dziale 750 zaplanowano wydatki w wysokości ponad 51.000 tys. zł, w tym współfinansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej i stanowi kwotę 12.000 tys. zł, tj. około 23%. Wydatki bieżące to 24.000 tys. zł, co stanowi 46,5% i wydatki majątkowe to kwota 15.500 tys. zł. Świadczenia na rzecz osób fizycznych to 8 tys. zł. W ramach wydatków bieżących kwotę 12.5000 tys. zł stanowią wynagrodzenia wraz z pochodnymi.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#RomanDmowski">Zostały również zaplanowane środki na sfinansowanie wsparcia Centrum Powiadamiania Ratunkowego na wypadek awarii, zawarcie kompleksowych umów serwisowych dotyczących przede wszystkim całodobowego reagowania na awarie systemu, naprawa lub wymiana uszkodzonych elementów systemów, wsparcie prac związanych z obsługą techniczną. Ponadto wydatki bieżące zostaną przeznaczone między innymi na zakup towarów i usług, wynagrodzenia bezosobowe, wykonanie ekspertyz, analiz, szkolenia pracowników i podróże służbowe. Na wydatki majątkowe zaplanowano środki w wysokości 15.500 tys. zł z przeznaczeniem na inwestycje budowlane oraz zakupy inwestycyjne. W dziale 754 − Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa zaplanowano kwotę 1915 tys. zł. Środki te w formie dotacji celowej zostaną przeznaczone na sfinansowanie działalności Krajowego Biura Informacji i Poszukiwań PCK oraz zakup sprzętu komputerowego na jego potrzeby. 9 grudnia 2011 roku Prezes Rady Ministrów upoważnił Ministra Administracji i Cyfryzacji do sprawowania w całości nadzoru nad działalnością PCK, tu na podstawie art. 10 ust. 2 ustawy z 16 listopada 1964 roku o Polskim Czerwonym Krzyżu. Na finansowanie i współfinansowanie projektów z udziałem Unii Europejskiej przewiduje się kwotę 85.290 tys. zł, z czego 12.000 tys. zł z budżetu państwa i 73.000 tys. zł z budżetu środków europejskich. Środki zostaną przeznaczone między innymi na realizację Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki – wzmocnienie administracji samorządowej. W skrócie mówiąc, realizacja tego programu przyczynia się do wzrostu aktywności funkcjonowania administracji szczebla regionalnego i lokalnego a przede wszystkim – do wzrostu jakości usług publicznych świadczonych przez urzędy na szczeblu samorządu terytorialnego. Zaplanowana kwota wydatków przeznaczona zostanie na dofinansowanie projektów konkursowych oraz realizację trzech projektów systemowych: Akademia Liderów Samorządowych, Dobre prawo, sprawne rządzenie i Systemowe wsparcie procesów zarządzania w jednostkach samorządu terytorialnego.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#RomanDmowski">Na wynagrodzenia pracowników zaplanowane zostały środki w wysokości 14. 847 tys. zł oraz na pochodne od wynagrodzeń w wysokości 2500 tys. zł umożliwiające finansowanie prognozowanego średniego rocznego poziomu zatrudnienia 194,25 pracowników, z tego 170,25 członków korpusu służby cywilnej, 2 osoby zajmujące kierownicze stanowiska państwowe oraz 22 osoby nie objęte mnożnikowymi systemami wynagrodzeń.</u>
          <u xml:id="u-13.5" who="#RomanDmowski">W projekcie ustawy budżetowej w części 83 – Rezerwy celowe zaplanowane zostały wydatki na przeciwdziałanie i usuwanie skutków klęsk żywiołowych i tutaj zaplanowano kwotę 1.200.000 tys. zł z przeznaczeniem głównie na realizację programów związanych z przeciwdziałaniem skutkom klęsk żywiołowych. Tu mam na myśli projekt ochrony przeciwpowodziowej w dorzeczu Odry w kwocie 623.000 tys. zł oraz program ochrony przed powodzią w dorzeczu górnej Wisły i tutaj mamy kwotę 100.000 tys. zł. Ponadto, w rezerwie tej zaplanowano środki na odbudowę infrastruktury technicznej jednostek samorządu terytorialnego i przeciwpowodziowej zniszczonej lub uszkodzonej głównie w latach 2010, 2012, 2013 oraz na zasiłki celowe dla poszkodowanych rodzin z przeznaczeniem na pomoc doraźną lub remont.</u>
          <u xml:id="u-13.6" who="#RomanDmowski">Dalej, w części 83 – Rezerwy celowe mamy rezerwę na budowę, rozbudowę, utrzymanie i funkcjonowanie systemu powiadamiania ratunkowego na terenie kraju z przeznaczeniem między innymi na wydatki dla wojewódzkich centrów powiadamiania ratunkowego, w tym 2800 tys. zł na sfinansowanie wynagrodzeń dla pracowników Centrum Powiadamiania Ratunkowego i Centrum Technicznego SPR. Zaplanowano wydatki w kwocie 26.000 tys. zł z przeznaczeniem na utrzymanie systemu narzędzi informatycznych i telekomunikacyjnych wykorzystywanych w systemie powiadamiania ratunkowego oraz na utworzenie i utrzymanie Centrum Technicznego SPR.</u>
          <u xml:id="u-13.7" who="#RomanDmowski">Kolejna rezerwa to narodowy program przebudowy dróg lokalnych etap drugi – Bezpieczeństwo, dostępność, rozwój. Tutaj zostały zaplanowane wydatki w wysokości 250.000 tys. zł. W ramach programu realizowana jest budowa dróg, przebudowa i remonty a także działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach gminnych i powiatowych. I ostatnia tutaj rezerwa – Oświęcimski strategiczny program rządowy, etap IV 2012–2015. Na realizację tego projektu zaplanowano wydatki w wysokości 12.360 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-13.8" who="#RomanDmowski">Pani przewodnicząca, panie posłanki, panowie posłowie, szanowni państwo. Przedstawiając powyższe proszę o rozpatrzenie i pozytywne zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych projektu ustawy budżetowej w zakresie części 17.</u>
          <u xml:id="u-13.9" who="#RomanDmowski">Dziękuję za uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#JuliaPitera">Dziękuję, panie ministrze.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#JuliaPitera">Bardzo proszę o wygłoszenie koreferatu pana posła Wojtkowskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#MarekWojtkowski">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#MarekWojtkowski">Pani przewodnicząca, szanowny panie ministrze, panie posłanki i panowie posłowie. W związku z tym, że – tak jak pan minister powiedział – otrzymaliśmy bardzo szczegółowy materiał i pan minister, rzeczywiście, szczegółowo zreferował część 17 budżetu w zakresie administracji publicznej, ja pozwolę sobie wygłosić kilka uwag szczegółowych i podsumowujących dotyczących tych kwestii.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#MarekWojtkowski">Jeśli chodzi o kwestię dochodów w części 17, to – jak słyszeliśmy – zaplanowano je w wysokości 15 tys. zł – 3 tys. zł w zakresie Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii a 12 tys. zł Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji. Dochody są mniejsze niż dochody tegoroczne (w bieżącym roku zostały one zaplanowane na poziomie 970 tys. zł, mają one być wykonane przede wszystkim w dziale 750 – Administracja publiczna). Zdecydowanie niższy plan dochodów wynika przede wszystkim z braku porównywalności z danymi bieżącego roku a poza tym w planie tym nie są ujęte kwoty z tytułu postępowania kwalifikacyjnego dotyczącego uprawnień zawodowych w dziedzinie geodezji i kartografii spowodowane wejściem w życie w czerwcu 2013 roku ustaw deregulacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#MarekWojtkowski">Jeśli chodzi o wydatki planowane w części 17, to są na poziomie 106.263 tys. zł, stanowią one 106% porównywalnych wielkości z tegorocznej ustawy budżetowej, w porównaniu z wielkością znowelizowanej ustawy jest to wzrost o 10%. Ponadto zaplanowano wydatki budżetu środków europejskich na 2014 rok na poziomie 153.523 tys. zł, głównie z dwu programów, Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka i Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Wydatki z tych środków mają być niższe o 12,1% w porównaniu z wydatkami tegorocznymi.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#MarekWojtkowski">Myślę, proszę państwa, że warto też odnieść się krótko do tzw. wydatków majątkowych. W części 17 – Administracja publiczna zaplanowano je na kwotę 15.511 tys. zł czyli ponaddwukrotnie wyższą niż w bieżącym roku, ale rozumiemy, że są to przede wszystkim inwestycje o charakterze budowlanym, które zostały zaplanowane na 15.000 tys. zł oraz zakupy inwestycyjne – 500 tys. zł, przede wszystkim w nowym budynku Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji przy ulicy Królewskiej 27.</u>
          <u xml:id="u-15.5" who="#MarekWojtkowski">Proszę państwa, generalizując tę kwestę myślę, że projekt planów dochodów jest uzasadniony i nie budzi większych wątpliwości. Pewną słabością jest brak w materiale resortowym danych dotyczących przede wszystkim wykonania. Trudno jest w związku z tym porównać.</u>
          <u xml:id="u-15.6" who="#MarekWojtkowski">Wydatki ogółem planowane w kwocie 106.000 tys. zł mają być wyższe o 6% od zapisanych w tegorocznej ustawie budżetowej, mają być one uzupełnione również środkami europejskimi w wysokości ponad 153.000 tys. zł. Zrozumiałe jest, że w planowanych wydatkach bieżących największy udział ma fundusz wynagrodzeń, na przykład w Głównym Urzędzie Geodezji i Kartografii wynagrodzenia mają wzrosnąć o 1,4%. Tak gwoli informacji powiem też, że wynagrodzenie przeciętne w Głównym Urzędzie Geodezji i Kartografii na stanowiskach kierowniczych kształtuje się na poziomie 16.792 zł, na pozostałych stanowiskach ponad 5 tys. zł. Myślę, że planowany ponad dwukrotny wzrost wydatków majątkowych Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji jest uzasadniony modernizacją budynku, o czym wspominałem.</u>
          <u xml:id="u-15.7" who="#MarekWojtkowski">W związku z tym wnoszę, pani przewodnicząca, szanowni państwo, o uchwalenie budżetu na 2014 rok w części 17 – Administracja publiczna.</u>
          <u xml:id="u-15.8" who="#MarekWojtkowski">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#JuliaPitera">Dziękuję, panie pośle.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#JuliaPitera">Otwieram dyskusję, bardzo proszę pan przewodniczący Rogacki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#AdamRogacki">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo. Chciałbym zapytać o kwestię wydatków majątkowych. Nie chodzi mi o tę kwotę związaną z planowanym remontem budynku, ale chodzi o blisko stuprocentowy wzrost wydatków na zakup towarów i usług, nawet w opinii BAS nie znajduje to uzasadnienia w materiale ministerstwa. Dlatego chciałbym zapytać, skąd aż taki skokowy plan zakupu usług i towarów w roku 2014?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#JuliaPitera">Bardzo proszę o odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#MagdalenaMłochowska">Są to kwoty rzędu, o ile ja dobrze pamiętam, 500 tys. zł i mówimy o zakupie sprzętu informatycznego dla pracowników ministerstwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#AdamRogacki">Chciałbym dopytać: zakładam, że dziś w ministerstwie pracownicy też korzystają ze sprzętu informatycznego, więc nie jest tak, że trzeba pomieszczenia wyposażać od nowa, stąd chciałem zapytać, dlaczego akurat aż dwukrotny wzrost w stosunku do roku poprzedniego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#MagdalenaMłochowska">Trzeba powiedzieć, że to ministerstwo, kiedy powstawało, miało szereg braków, jeśli mówimy o drukarkach, kserokopiarkach, tego typu sprzętach i w tym zakresie trzeba było to doposażyć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#JuliaPitera">Czy jakiś wniosek chciałby pan zgłosić? Nie? Czyli nie ma uwag. Rozumiem, że informacja dotycząca części budżetowej 17 – Administracja publiczna jest przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#JuliaPitera">Przechodzimy do części budżetowej 26 – Łączność. Bardzo proszę o zreferowanie podsekretarza stanu pana Romana Dmowskiego. Czy pani minister?</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#JuliaPitera">Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#RomanDmowski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#RomanDmowski">Podzieliliśmy się obowiązkami, ja będę czytał a pani minister będzie udzielała odpowiedzi, wstępnie taki podział ustaliliśmy.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#RomanDmowski">Pani przewodnicząca, szanowni państwo, w swoim wystąpieniu chcę zasygnalizować jedynie niektóre wielkości wydatków przewidziane na 2014 rok z uwagi na to, że Wysoka Komisja otrzymała szczegółową informację z tego zakresu. W części 26 – Łączność dochody zaplanowano w kwocie 18 tys. zł a wydatki w kwocie 28.294 tys. zł, z czego 23.500 tys. zł z budżetu państwa a 4500 tys. zł z budżetu środków europejskich. Z kwoty wydatków ponad 23.000 tys. zł zaplanowano wydatki w działach 600 – Transport i łączność, tu jest kwota 3875 tys. zł, w części 750 – Administracja publiczna 18.644 tys. zł i w części 752 – Obrona narodowa 1079 tys. zł. Wydatki w dziale 600 – Transport i łączność zaplanowano między innymi kwotę 2155 tys. zł z przeznaczeniem na dotację przedmiotową dla Poczty Polskiej SA oraz innych operatorów pocztowych działających na rynku na podstawie wpisu do rejestru, na dopłaty do przesyłek dla ociemniałych i przesyłek z obowiązkowymi egzemplarzami bibliotecznymi dla Poczty Polskiej SA, pakietów wyborczych dla osób niepełnosprawnych.</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#RomanDmowski">W dziale 600 mamy także wydatki bieżące w wysokości 1100 tys. zł, z przeznaczeniem między innymi na zakup ekspertyz, analiz, opinii, wynagrodzenia bezosobowe i zakup usług pozostałych.</u>
          <u xml:id="u-23.4" who="#RomanDmowski">Wydatki w dziale 750 – Administracja publiczna zaplanowano między innymi na świadczenia na rzecz osób fizycznych – 18 tys. zł, wynagrodzenia wraz z pochodnymi – 11.713 tys. zł i pozostałe wydatki bieżące, to jest kwota 5921 tys. zł, na którą składają się między innymi składki do organizacji międzynarodowych i tutaj mamy składki do Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego, Europejskiej Konferencji Administracji Pocztowych i Telekomunikacyjnych, Europejskiego Instytutu Norm Telekomunikacyjnych, Światowego Związku Pocztowego. Ponadto na zakup towarów i usług, delegacje służbowe, wydatki majątkowe. Kolejna pozycja to 783 tys. zł z przeznaczeniem na zakup licencji dostępowych. Ponadto w dziale 750 kwotę w wysokości 209 tys. zł zaplanowaną z przeznaczeniem na realizację projektu w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.</u>
          <u xml:id="u-23.5" who="#RomanDmowski">Wydatki w dziale 752 – Obrona narodowa w wysokości 1079 tys. zł zaplanowano na realizację zadań obronnych.</u>
          <u xml:id="u-23.6" who="#RomanDmowski">Na wynagrodzenia oraz na pochodne od wynagrodzeń w części 26 zaplanowane zostały środki w wysokości 11.170 tys. zł umożliwiające sfinansowanie prognozowanego średniorocznego poziomu zatrudnienia 161 osób, z tego mamy 134 członków korpusu służby cywilnej, jedną osobę zajmującą kierownicze stanowisko oraz 26 osób nieobjętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń.</u>
          <u xml:id="u-23.7" who="#RomanDmowski">Na finansowanie i współfinansowanie projektu w ramach Unii Europejskiej zaplanowano kwotę w wysokości 5525 tys. zł i tutaj mamy w dziale 600 – Transport i łączność kwotę 4136 tys. zł oraz w dziale 750 – Administracja publiczna kwotę 1389 tys. zł i środki te zostaną przeznaczone między innymi na realizację projektu System Informacyjny o Infrastrukturze Szerokopasmowej i portal Polska Szerokopasmowa w skrócie SIPS. W ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka planowana jest budowa systemu informatycznego umożliwiającego pozyskiwanie, gromadzenie oraz przetwarzanie danych o szerokopasmowej infrastrukturze teleinformatycznej w Polsce. Realizacja tego projektu umożliwi między innymi tworzenie, weryfikowanie i aktualizowanie map cyfrowych, sieci szerokopasmowych na poziomie regionalnym. Projekt przyczyni się również do rozbudowy infrastruktury nowych technologii informacyjnych i komunikacyjnych na obszarach, gdzie rynek usług szerokopasmowego dostępu do Internetu nie funkcjonuje w sposób prawidłowy, to jest głównie na obszarach wiejskich oraz o ograniczonej dostępności infrastruktury szerokopasmowej, przeciwdziałając tym samym wykluczeniu cyfrowemu. Wspomagać będzie działanie administracji rządowej, samorządowej tworząc zaplecze dla elektronicznych usług publicznych świadczonych dla obywateli i przedsiębiorców. Drugi projekt, projekt systemowy, to są działania na rzecz rozwoju szerokopasmowego dostępu do Internetu, w ramach ósmej osi priorytetowej Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, głównie koncentruje się na wsparciu beneficjentów w procesach budowy infrastruktury informatycznej, na przeciwdziałaniu zjawisku wykluczenia cyfrowego przez budowanie prawnych mechanizmów koordynacji i doradztwa.</u>
          <u xml:id="u-23.8" who="#RomanDmowski">Pani przewodnicząca, szanowni państwo. Przedstawiając powyższe proszę o rozpatrzenie i pozytywne zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych projektu ustawy budżetowej na rok 2014 w zakresie części 26 – Łączność.</u>
          <u xml:id="u-23.9" who="#RomanDmowski">Dziękuję za uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#JuliaPitera">Dziękuję, panie ministrze.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#JuliaPitera">Bardzo proszę o wygłoszenie koreferatu pana przewodniczącego Andrzeja Orzechowskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#AndrzejOrzechowski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#AndrzejOrzechowski">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, państwo ministrowie, w moim przekonaniu projekt budżetu w części 26 zasługuje na przyjęcie. Tutaj, tak jak pan minister powiedział, dochody są na poziomie 18 tys. zł a więc to są jakieś śladowe wielkości, ale mimo to i tak dwukrotnie większe niż w planach na poprzednie dwa lata, czyli na 2012 i 2013 rok.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#AndrzejOrzechowski">Nie ma tu jakichś kwestii co do dochodów, natomiast wydatki na poziomie 23.600 tys. zł, (mówię w zaokrągleniu) są mniejsze o prawie 2% niż w planie na 2013 rok łącznie z wydatkami z budżetu środków europejskich. W tej części wydatki wyniosą 28.300 tys. zł i będą mniejsze niż planowane na 2013 rok o 6,5%. Największe wydatki dotyczą finansowania rozbudowy szerokopasmowej infrastruktury teleinformatycznej w Polsce i działań z tym związanych, zmierzających do przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu, stanowią prawie 60% wydatków w tej części. W związku z tym całość wydatków, jeżeli chodzi o środki Unii Europejskiej, tak jak powiedziałem, nie budzi tutaj większych zastrzeżeń. Wydaje się więc, że także wydatki należy zaopiniować pozytywnie.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#AndrzejOrzechowski">Natomiast ja mam dwie uwagi (chciałbym je zgłosić), zarówno do części 26, jak i 17. Otóż w materiale resortowym nie ma porównania z przewidywanym wykonaniem z 2013 roku, my może trochę jesteśmy przyzwyczajeni do tego historycznie, żeby porównywać i dlatego wydaje mi się, że w następnych materiałach taka analiza powinna być, byśmy mieli porównanie z przewidywanym wykonaniem z poprzedniego roku.</u>
          <u xml:id="u-25.4" who="#AndrzejOrzechowski">I druga kwestia: wydatki na wynagrodzenia, które będą wynosiły 11.170 tys. zł, będą większe o ponad 10% od planu na 2013 rok i przeciętne wynagrodzenie będzie wyższe o 20% niż plan na 2013 rok i większe o 33% niż w roku 2012. Tutaj być może wypadałoby kilka słów na ten temat powiedzieć, skąd to się bierze, jakie jest uzasadnienie?</u>
          <u xml:id="u-25.5" who="#AndrzejOrzechowski">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#JuliaPitera">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#JuliaPitera">Otwieram dyskusję. Nie widzę zgłoszeń, w związku z tym uznaję, że w części 26 – Łączność Komisja przyjmuje projekt ustawy budżetowej.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#JuliaPitera">Pani minister, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#MagdalenaMłochowska">Chciałam tylko wyjaśnić kwestię tych wynagrodzeń. To jest związane tylko i wyłącznie z realizacją projektu unijnego, w którym udało nam się pozyskać 10 dodatkowych etatów, ale są to etaty na realizację konkretnego projektu unijnego. Po jego zakończeniu ta liczba znowu wróci do stanu poprzedniego.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#MagdalenaMłochowska">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#JuliaPitera">Dziękuję za wyjaśnienia.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#JuliaPitera">Nie słyszę sprzeciwu i rozumiem, że Komisja przyjmuje projekt ustawy budżetowej w części 26.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#JuliaPitera">Tak więc przechodzimy do części budżetowej 43 – Wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#JuliaPitera">Bardzo proszę o zreferowanie pana ministra Romana Dmowskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#RomanDmowski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#RomanDmowski">Pani przewodnicząca, panie posłanki, panowie posłowie. Ponownie w swoim wystąpieniu chciałbym zasygnalizować niektóre wielkości wydatków z uwagi na to, że Wysoka Komisja otrzymała szczegółową informację z tego zakresu. W części 43 – Wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne wydatki budżetu państwa realizowane będą przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji oraz przez władzę wdrażającą programy europejskie.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#RomanDmowski">Wydatki zaplanowano w wysokości 123.657 tys. zł, z czego 116.749 tys. zł w ramach budżetu państwa a prawie 7000 tys. zł w ramach budżetu środków europejskich. Z kwoty wydatków 116.749 tys. zł zaplanowano wydatki w dziale 750 – Administracja publiczna 9685 t tys. zł, dział 758 – Różne rozliczenia, fundusz kościelny mamy kwotę 94.374 tys. zł, w dziale 801 – Oświata i wychowanie 260 tys. zł, w dziale 803 – Szkolnictwo wyższe 280 tys. zł i w dziale 921 – Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego 12.150 tys. zł. W dziale 750 – Administracja publiczna zaplanowano świadczenia na rzecz osób fizycznych 7 tys. zł, wydatki bieżące około 7000 tys. zł, w tym wynagrodzenia wraz z pochodnymi 4000 tys. zł a pozostałe wydatki bieżące to 3200 tys. zł. Ponadto zaplanowano wydatki majątkowe w wysokości 788 tys. zł z przeznaczeniem na zakup sprzętu informatycznego oraz zaplanowano dotację w wysokości 400 tys. zł z przeznaczeniem na finansowanie zadań wynikających z ustawy z dnia 6 stycznia 2005 roku o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym. Dokładnie chodzi tutaj o finansowanie wymiany tablic informacyjnych. Najwyższe środki zaplanowane są w dziale 758 – Różne rozliczenia, fundusz kościelny. Zaplanowano tu dotację w kwocie 94.374 tys. zł dokładnie na poziomie roku 2013 na składki na ubezpieczenie emerytalne, rentowe, zdrowotne i wypadkowe duchownych. Finansowane są z niego zadania wynikające z celów określonych w ustawie z dnia 20 marca 1950 roku o przejęciu przez państwo dóbr martwej ręki, poręczeniu proboszczom posiadania gospodarstw rolnych i utworzeniu funduszu kościelnego a także w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 23 sierpnia 1990 roku w sprawie rozszerzenia zakresów celu funduszu kościelnego.</u>
          <u xml:id="u-29.3" who="#RomanDmowski">W dziale 801 – Oświata i wychowanie zaplanowano dotację na łączną kwotę 260 tys. zł na przeprowadzenie konkursów dla uczniów romskich, szczególnie uzdolnionych, oraz konkursu stypendialnego dla uczniów pochodzenia romskiego uczących się w szkołach ponadgimnazjalnych. W dziale 803 – Szkolnictwo wyższe zaplanowano dotację na kwotę 280 tys. zł z przeznaczeniem na wsparcie filologii łemkowskiej na Uniwersytecie Pedagogicznym im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie oraz na przeprowadzenie konkursu dla studentów romskich, którego efektem będzie przekazanie studentom romskim stypendiów. Wydatki działu 921 – Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego zaplanowano na kwotę 10.979 tys. zł i one zostaną przeznaczone między innymi na dotacje, na wspieranie programów telewizyjnych oraz audycji radiowych realizowanych przez organizacje mniejszości narodowych i etnicznych oraz organizacje społeczności posługującej się językiem regionalnym a także na dotacje dla organizacji mniejszości narodowych i etnicznych oraz organizacji społeczności posługujących się językiem regionalnym, a także dla instytucji kulturalnych mających istotne znaczenie dla kultury mniejszości narodowych i etnicznych, jak również dla zachowania języka regionalnego. Ponadto zaplanowano wydatki w wysokości 1171 tys. zł z przeznaczeniem na inwestycje wynikające z realizacji art. 18 ust. 2 pkt. 2 ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych na realizację zadań mających na celu ochronę, zachowanie i rozwój tożsamości kulturowej mniejszości narodowych oraz zachowanie i rozwój języka regionalnego.</u>
          <u xml:id="u-29.4" who="#RomanDmowski">Na wynagrodzenia zaplanowane zostały środki w wysokości 3412 tys. zł, na pochodne od wynagrodzeń 621 tys. zł, co umożliwi sfinansowanie prognozowanego średniego rocznego poziomu zatrudnienia 50 pracowników, z tego 40 członków korpusu służby cywilnej, jedną osobę zajmującą kierownicze stanowisko oraz 9 osób nieobjętych mnożnikowym systemem wynagrodzeń.</u>
          <u xml:id="u-29.5" who="#RomanDmowski">W projekcie ustawy budżetowej utworzona została rezerwa celowa, pozycja 14 – Pomoc dla społeczności romskiej. To jest 5000 tys. zł z przeznaczeniem na kontynuację działań podejmowanych w ramach pilotażowego programu rządowego na rzecz społeczności romskiej w województwie małopolskim na lata 2001–2003 oraz programu integracji na rzecz społeczności romskiej w Polsce w latach 2004–2013. Celem nowego programu jest doprowadzenie Romów zamieszkujących w Polsce do pełnego uczestnictwa w życiu społeczeństwa obywatelskiego oraz zniwelowanie różnic oddzielających tę grupę od reszty społeczeństwa.</u>
          <u xml:id="u-29.6" who="#RomanDmowski">Pani przewodnicząca, szanowni państwo. Przedstawiając powyższe proszę o rozpatrzenie i pozytywne zaopiniowanie projektu ustawy budżetowej na rok 2014 w części 43 – Wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne.</u>
          <u xml:id="u-29.7" who="#RomanDmowski">Dziękuję za uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#JuliaPitera">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#JuliaPitera">Koreferat w części 43 przygotowała pani poseł Barbara Bubula, ale musiała iść na zebranie, więc przekazała go panu przewodniczącemu Rogackiemu, który w jej imieniu go odczyta.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#AdamRogacki">Tak jest. Chciałbym odczytać koreferat przygotowany przez panią poseł Barbarę Bubulę. Koreferat do projektu budżetu państwa na rok 2014 w części 43 – Wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#AdamRogacki">Projekt ustawy budżetowej na rok 2014 przewiduje wydatki w części 43 w wysokości 116.749 tys. zł czyli nominalnie o 1,7% mniej niż w roku 2013 a realnie – 4,1% mniej.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#AdamRogacki">Najpoważniejszym składnikiem tych wydatków jest dział 758 – Fundusz kościelny, różne rozliczenia, który wynosi 94.374 tys. zł. Wysokość tych wydatków została zamrożona na jednakowym poziomie nominalnym od roku 2010, co oznacza de facto realny spadek. Fundusz ten jest o ponad 2000 tys. zł niższy niż w budżecie roku 2007. Wobec braku nowych rozwiązań ustawowych o zastąpieniu funduszu inną formą finansowania jego celów należy wyrazić dezaprobatę z powodu niewypełnienia przez fundusz jego ustawowych zadań. Środki na ubezpieczenie zdrowotne, emerytalne, rentowe i wypadkowe duchownych są zaspokajane zaledwie w 80%, od kilku lat ani złotówka z tego funduszu nie jest przeznaczana na wspomaganie kościelnej działalności charytatywno-opiekuńczej, wspomaganie kościelnej działalności oświatowo-wychowawczej ani na remonty obiektów sakralnych.</u>
          <u xml:id="u-31.3" who="#AdamRogacki">Na finansowanie ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych przewidziano na rok 2014 kwotę 13.090 tys. zł w dziale budżetu kultura i ochrona dziedzictwa narodowego. Nastąpił spadek wydatków w stosunku do roku bieżącego, to zaledwie 88,4% środków budżetowych na rok 2013. Przeznaczone są one na finansowanie programów telewizyjnych i audycji radiowych dla mniejszości, ruchu artystycznego i kulturalnego, a także wspieranie organizacji pozarządowych. Z tych środków finansuje się wymianę tablic z nazwami miejscowości w językach mniejszości narodowych a także na konkursy dla uzdolnionych dzieci romskich i filologię łemkowską na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie. Na uwagę i zaniepokojenie zasługuje znaczny spadek środków na oświatę i wychowanie w tej części budżetu. Przyszłoroczne środki w wysokości 974 tys. zł stanowią zaledwie 26% środków z budżetu roku 2013. Podwojone zostaną środki na wdrażanie programów europejskich, stanowią jednak one kwotę zaledwie 1200 tys. zł. Niezmiennie wysoki udział w wydatkach tego budżetu mają środki na administrację pochłaniające ponad 4000 tys. zł. Średnioroczne zatrudnienie wynosi 50 pracowników, w tym dziale następuje wzrost wydatków rok do roku o 3%, co przy spadku innych wydatków w tej części budżetu musi budzić sprzeciw.</u>
          <u xml:id="u-31.4" who="#AdamRogacki">Reasumując, projekt budżetu na rok 2014 nie zaspokaja ustawowych zadań związanych z finansowaniem funduszu kościelnego, ani nie zapewnia wystarczających środków na zaspokojenie oczekiwań mniejszości narodowych i etnicznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#JuliaPitera">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#JuliaPitera">Otwieram dyskusję. Nie widzę głosów w dyskusji. Rozumiem, że Komisja przyjęła tę cześć budżetu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#AdamRogacki">Jedno pytanie, pani przewodnicząca, chodzi o spadek wielkości tych środków przeznaczonych na oświatę i wychowanie w tej części budżetu. Chciałem zapytać, bo to jest 974 tys. zł czyli jedna czwarta tego co było w budżecie 2013 roku, z czego to wynika?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#MagdalenaMłochowska">Wynika to generalnie z obniżenia kwoty dla części 43, jeżeli chodzi o wydatki, analogicznie zresztą jak w innych częściach, czego tak nie widać ze względu na duży udział funduszy unijnych, natomiast generalnie w tej części wydatki zostały obniżone o 2000 tys. zł, więc proporcjonalnie w różnych częściach, w tym w tej części oświatowej zostały obniżone wydatki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#JuliaPitera">Pan poseł Brzezinka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#JacekBrzezinka">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#JacekBrzezinka">Pani przewodnicząca, pani minister, ja mam pytanie, bo w tym odczytanym przez pana wiceprzewodniczącego koreferacie usłyszeliśmy, że środki funduszu kościelnego zaspokajają jedynie w 80% potrzeby na składki ubezpieczeniowe. Czy to nie wymaga jakiegoś komentarza?</u>
          <u xml:id="u-36.2" who="#JacekBrzezinka">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#MagdalenaMłochowska">Jeżeli chodzi o ubezpieczenie i składki na ubezpieczenia, to jest to – oczywiści – jakaś szacowana kwota, natomiast opłacanie tych składek duchownych jest obowiązkiem ustawowym. Jeżeli więc brakuje w danym roku środków w naszym budżecie a są to zobowiązania wymagalne Skarbu Państwa, zwracamy się wtedy ze stosownym wnioskiem do Ministerstwa Finansów i otrzymujemy pieniądze na te składki.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#MagdalenaMłochowska">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#JuliaPitera">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#JuliaPitera">Ponieważ nie widzę głosów sprzeciwu, rozumiem, że Komisja przyjęła projekt ustawy budżetowej w części 43.</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#JuliaPitera">Przechodzimy do części budżetowej 75 – Rządowe Centrum Legislacyjne.</u>
          <u xml:id="u-38.3" who="#JuliaPitera">Bardzo proszę, panie prezesie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PiotrGryska">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#PiotrGryska">Postaram się jak najsprawniej przedstawić ten projekt budżetu, tym bardziej, że on jest w zasadzie powtórzeniem budżetu z lat poprzednich, co jest związane z tym, że Rządowe Centrum Legislacji w dalszym ciągu realizuje swoje zadania związane z koordynacją działalności legislacyjnej rządu, w tym pisania ustaw na podstawie założeń przyjętych przez Radę Ministrów oraz wydawania dziennika elektronicznego, Dziennika Ustaw i Monitora Polskiego. Nowe zadania Rządowego Centrum Legislacji są realizowane już w tym roku i są to zadania związane z opracowywaniem i weryfikacją tekstów jednolitych rozporządzeń oraz współpracą z Sejmem przy ogłaszaniu tekstów jednolitych ustaw. To jest ten nowy obowiązek, który został nałożony i obowiązkiem publikowania tekstu jednolitego w terminie 12 miesięcy od jego nowelizacji. Realizujemy także system, który jest rozbudową tego systemu informacyjnego, który już zakorzenił się, systemu informacji o rządowym procesie legislacyjnym a mianowicie z systemu informacji i systemu skanów dokumentów, które są w obiegu. Planujemy przejść na wyłącznie elektroniczne uzgadnianie projektów dokumentów rządowych. To jest związane również ze współpracą ze służbami parlamentarnymi Sejmu i Senatu i uzgodnieniem wspólnego schematu plików, w jakich są tworzone te akty normatywne.</u>
          <u xml:id="u-39.2" who="#PiotrGryska">Kolejnym krokiem, w naszym przekonaniu, powinno być właśnie przejście na wyłącznie elektroniczny obieg dokumentów w zakresie uzgadniania i przyjmowania projektów dokumentów, projektów aktów normatywnych. Uruchomiliśmy również taką informację, która jest pokazaniem tych obowiązków, które rządowe centrum realizuje, to jest monitorowanie wykonania wyroków Trybunału Konstytucyjnego oraz monitorowanie wykonania aktów wykonawczych do ustaw. To są zadania, które Rządowe Centrum realizowało, ale o których w przestrzeni publicznej informacja nie była pokazywana. Od tego roku to prezentujemy.</u>
          <u xml:id="u-39.3" who="#PiotrGryska">Jeżeli chodzi o liczby w tym projekcie budżetu, to łączna kwota wydatków to jest poziom 25.453 tys. zł i jest to na poziomie 101,79% ustawy budżetowej na rok bieżący a 100,2% planu po zmianach, czyli po uruchomieniu rezerwy, z której finansowana jest aplikacja legislacyjna. Oczywiście, zasadnicza część tych wydatków majątkowych to są wydatki bieżące, z których zasadniczą kwotą są wydatki na wynagrodzenia i pochodne, o których to kwotach jeszcze powiem omawiając wynagrodzenia. Natomiast pozostały najistotniejsze wydatki bieżące, to zakup materiałów, wyposażenia, to jest poziom 523 tys. zł i to jest poziom mniej więcej tego roku. Zakup energii 512 tys. zł, zakup usług remontowych 193 tys. zł. Pozostałe usługi, zakup pozostałych usług i innych kosztów, które planujemy na 1162 tys. zł, na które składają się głównie koszty zakupu usług informatycznych i serwisowych sprzętu komputerowego, ale również oprogramowania w zakresie bezpieczeństwa, to jest kwota 423 tys. zł. Pozostałe usługi, to usługi sprzątania – 209 tys. zł czy ochrony na poziomie 172 tys. zł. To są te najistotniejsze elementy wydatków bieżących.</u>
          <u xml:id="u-39.4" who="#PiotrGryska">Wydatki majątkowe planujemy na poziomie 1438 tys. zł, z czego – na wydatki największe – składają się dalsze inwestycje w zapewnienie bezpieczeństwa systemów informatycznych, systemów, o których mówiłem czyli systemu rządowego procesu legislacyjnego, systemu Dzienników Ustaw oraz tych pozostałych. Nowe zadanie, które pojawia się w budżecie Rządowego Centrum Legislacji, jest rozłożone na kilkanaście rat z racji jego skali. To jest konieczność dostosowania budynku biurowego, w którym gospodarujemy, do wymogów przeciwpożarowych. To jest duże zadanie inwestycyjne, które mamy rozłożone na lata 2014−2022, w przyszłym roku rozpoczynamy realizację tego zadania i planujemy uruchomić na to 345 tys. zł. Jest to związane z postanowieniem mazowieckiego Komendanta Państwowej Straży Pożarnej, który – po ekspertyzie dostosowania budynku do potrzeb ochrony przeciwpożarowej – wydał stosowne zalecenia i te zalecenia będą realizowane. Na zakup systemu informacji prawnej corocznie przeznaczamy kwotę 342 tys. zł i to jest mniej więcej kwota, która co roku jest przeznaczana. Jest to związane z tym, że systemy informacji prawnej są podstawowym narzędziem pracy legislatorów Rządowego Centrum Legislacyjnego.</u>
          <u xml:id="u-39.5" who="#PiotrGryska">Zmuszeni będziemy również zainwestować w zakup urządzeń i oprogramowania do systemu telefonii stacjonarnej, co jest związane z tym, że dotychczas korzystamy z systemu telefonów Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, która w tym roku zmieniła całkowicie system i teraz, jeszcze przez obecny rok, korzystamy z tamtej centrali, która tylko dla nas jest utrzymywana, natomiast od przyszłego roku będziemy musieli zakupić dla siebie odrębną centralę.</u>
          <u xml:id="u-39.6" who="#PiotrGryska">Jeżeli chodzi o dochody budżetowe, to zasadniczą pozycją w dochodach budżetowych jest 725 tys. zł z całych 728 tys. zł, które mamy zaplanowane. To są wpływy z tytułu opłat za uczestnictwo w aplikacji legislacyjnej, którą Rządowe Centrum Legislacji prowadzi. Na wynagrodzenia zaplanowano kwotę 17.338 tys. zł i to stanowi 101,72% ustawy budżetowej na rok obecny. Jest to związane ze zwiększeniem etatów o trzy dodatkowe etaty przeznaczone na realizowanie tego nowego zadania, o którym mówiłem, czyli kwestii zapewnienia wydawania tekstów jednolitych ustaw, rozporządzeń i ich ogłaszania. Przeciętne wynagrodzenie zakładane na przyszły rok wynosi 8303,64 zł i jego wysokość – niestety – spada, jeżeli patrzymy na przestrzeni lat ostatnich. W roku 2012 to było 8703 zł a na dzień 30 września 8330 zł, więc w nieznaczny sposób, ale – niestety – spada, co jest zjawiskiem powszechnym w administracji.</u>
          <u xml:id="u-39.7" who="#PiotrGryska">Rządowe Centrum Legislacji będzie kontynuowało realizację projektu współfinansowanego z środków unijnych, to jest projekt z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki i ma on dwa komponenty na przyszły rok. Po pierwsze – cykl szkoleń dla legislatorów. I są to zarówno legislatorzy rządowi, jak i współpraca z biurami legislacyjnymi Sejmu i Senatu mająca na celu ujednolicenie technik legislacyjnych po to, aby usprawnić proces legislacyjny. Dodatkowym elementem jest właśnie współfinansowanie projektu uzgadniania elektronicznego projektów aktów normatywnych. To jest projekt, który również jest finansowany z tego projektu realizowanego przez Rządowe Centrum Legislacji.</u>
          <u xml:id="u-39.8" who="#PiotrGryska">Kończąc, bardzo uprzejmie proszę o wydanie przez Wysoką Komisję pozytywnej opinii do projektu budżetu Rządowego Centrum Legislacji.</u>
          <u xml:id="u-39.9" who="#PiotrGryska">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#JuliaPitera">Dziękuję panie ministrze.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#JuliaPitera">Bardzo proszę panią poseł Bożenę Kamińską o koreferat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#BożenaKamińska">Jeżeli chodzi o kwestię dotyczącą Rządowego Centrum Legislacji, to – jak tu została nam przekazana informacja – dużych zmian budżetowych nie ma w stosunku do tego, co było planowane. Jak widać również kwestie dotyczące szkoleń dla legislatorów są utrzymywane, jak również znaczne dochody są w tym dziale przewidziane i one się nie zmieniają zasadniczo w stosunku do tego, co było przewidziane w budżecie. Wydatki również są związane z kwestiami bieżącym, więc one też korespondują z tym, co było wcześniej przewidywane w budżecie.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#BożenaKamińska">Tak naprawdę przewidywane zmiany nie wywołują jakichś zaburzeń realizacji przedsięwzięć czy inwestycji, które państwo przewidują na te lata, bo one są rozłożone w długim okresie czasu.</u>
          <u xml:id="u-41.2" who="#BożenaKamińska">W związku z tym pozytywnie opiniuję projekt budżetu Rządowego Centrum Legislacji w zakresie wydatków i przychodów na 2014 rok.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#JuliaPitera">Dziękuję, pani poseł.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#JuliaPitera">Otwieram dyskusję. Nie widzę zgłoszeń, więc jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że część budżetowa 75 – Rządowe Centrum Legislacji projekt ustawy budżetowej jest przez Komisję przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-42.2" who="#JuliaPitera">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-42.3" who="#JuliaPitera">Przechodzimy do części budżetowej 76 – Urząd Komunikacji Elektronicznej. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#MariuszCzyżak">Dzień dobry, Mariusz Czyżak, dyrektor generalny Urzędu Komunikacji Elektronicznej.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#MariuszCzyżak">Wysoka Komisjo, szanowni państwo. Chciałbym przedstawić projekt budżetu Urzędu Komunikacji Elektronicznej na rok 2014. Przedstawia się on następująco: jeżeli chodzi część dochodową projektu budżetu Urzędu, to przewiduje on dochody budżetowe na poziomie 3.305.418 tys. zł. Na tę kwotę składają się następujące daniny publiczne: po pierwsze – opłata za koncesje w wysokości 336.000 tys. zł. To jest 14 z 22 rat, które operatorzy są zobowiązani uiścić. Każda jednostkowa rata to jest 28.000 tys. euro po kursie 4 zł za euro określonym w lipcu bieżącego roku przez Ministerstwo Finansów. Kolejne dochody to są wpłaty z różnych opłat w wysokości niemal 3.000.000 tys. zł. Składają się na nie opłata telekomunikacyjna ponoszona przez operatorów i przedsiębiorców telekomunikacyjnych, którzy posiadają przychody ponad 4000 tys. zł rocznie z tytułu działalności telekomunikacyjnej, to jest niecałe 21.000 tys. zł. Z tytułu opłat za numerację jest 81.464 tys. zł. Tutaj taką nową pozycją są opłaty za numery rutingowe, geograficzne i nie geograficzne, w wysokości każdy odpowiednio 100 i 1000 złotych za numer. Rezerwacja częstotliwości – to te podstawowe opłaty w wysokości 366.541 tys. zł. Dodatkowo opłaty z tytułu rezerwacji w drodze przetargu w wysokości 1.800.000 tys. zł związane z przetargiem na rezerwację częstotliwości w przedziale 800 MHz i 2,6 GHz. Opłata za tak zwaną re-rezerwację częstotliwości w lipcu, sierpniu i wrześniu przyszłego roku trzech operatorów – T-Mobile, PTK Centertel i Polkomtel będą zobowiązani do uiszczenia po dziesięciu latach kolejnej opłaty za rezerwację częstotliwości, przy której będą uwzględniane ilości MHz posiadanych przez poszczególnych przedsiębiorców w wysokości uzyskanych w ostatnim przetargu na częstotliwości w tym obszarze oraz wskaźnik wzrostu cen towarów i usług. I wreszcie opłaty z tytułu egzaminów organizowanych przez urząd dla radiooperatorów urządzeń radiowych służby morskiej, żeglugi śródlądowej oraz służby amatorskiej. To jest 440 tys. zł. To jest część dochodowa.</u>
          <u xml:id="u-43.2" who="#MariuszCzyżak">Jeżeli chodzi o część wydatkową, to wydatki w projekcie budżetu na rok 2014 zaplanowano w wysokości 102.559 tys. zł. Na to składają się przede wszystkim wydatki bieżące w wysokości 89.219 tys. zł, wydatki majątkowe w wysokości 8000 tys. zł oraz środki na współfinansowanie projektów pochodzących ze środków Unii Europejskiej. To jest 5340 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-43.3" who="#MariuszCzyżak">Jeżeli chodzi o wydatki bieżące, to wymienię tutaj kilka najpoważniejszych. To jest po pierwsze, zakup materiałów i wyposażenia – 2991 tys. zł. Środki te przeznaczone są między innymi na utrzymanie floty kilkudziesięciu samochodów kontrolno-pomiarowych wykonujących zadania na terytorium kraju, takie jak chociażby zakup materiałów typu znaczki i koperty do badania terminowości przesyłek pocztowych organizowanych kilka razy w roku przez Urząd Komunikacji Elektronicznej, wreszcie takie wydatki jak zakup licencji na pakiety biurowe do komputerów pracowników, energia wykorzystywana w siedzibie urzędu oraz w szesnastu delegaturach – to jest 1633 tys. zł. Usługi remontowe – 1332 tys. zł, usługi pozostałe – 11.708 tys. zł. Tu są takie między innymi usługi jak usługi transportowe z tytułu dowozu pracowników do ośrodka mieszczącego platformę lokalizacyjną, informacja z centralnej bazy danych, wydatki na system łączności pomiędzy centralą i delegaturami, umowy utrzymaniowe systemów informatycznych takich jak system mierzenia widma radiowego, jak system związany z nadzorem rynku wyrobów, system finansowo-kadrowo-płacowy.</u>
          <u xml:id="u-43.4" who="#MariuszCzyżak">Kolejna rzecz to są ekspertyzy i opinie, niemal 4000 tys. zł. Między innymi tutaj będzie realizowane duże badanie ogólnokrajowe z około 280 tys. wywiadów z respondentami dotyczące zapotrzebowań gospodarstw domowych na usługi telefoniczne i dostęp do Internetu.</u>
          <u xml:id="u-43.5" who="#MariuszCzyżak">Kolejna pozycja, bardzo duża, to 9796 tys. zł z tytułu utrzymania siedziby i delegatur Urzędu Komunikacji Elektronicznej.</u>
          <u xml:id="u-43.6" who="#MariuszCzyżak">Inwestycje to jest kwota 8000 tys. zł. Tutaj warto zwrócić uwagę na kontynuację wydatków inwestycyjnych związanych z budową Krajowego Systemu Monitoringu Widma Radiowego KASMON. Na rok przyszły planujemy budowę stacji w Krakowie, Szczecinie i Opolu. Po tych stacjach zostanie nam tylko jedna do realizacji z tego pierwotnego planu.</u>
          <u xml:id="u-43.7" who="#MariuszCzyżak">Kolejny wydatek to 1000 tys. zł na adaptację pomieszczeń przekazanych nam z zasobów Skarbu Państwa na siedzibę delegatury we Wrocławiu. Tam jest do poniesienia około 400 tys. zł kosztu rocznego. Po adaptacji te koszty z pewnością spadną. W zakupach inwestycyjnych nadal planujemy zakup aparatury kontrolno-pomiarowej do systemu KASMON w wysokości 2000 tys. zł, sprzętu kontrolno-pomiarowego dla między innymi ruchomych stacji pomiarowych, w tym do badania jakości telewizji cyfrowej.</u>
          <u xml:id="u-43.8" who="#MariuszCzyżak">Zamierzamy dokonać wymiany kilkunastu samochodów dostawczych używanych przez ekipy kontrolno-pomiarowe, które zostały zakupione w roku 2001. Są tutaj też wydatki informatyczne w wysokości 920 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-43.9" who="#MariuszCzyżak">Jeśli chodzi o środki unijne, to realizujemy jako urząd między innymi dwa takie duże projekty: rozbudowa platformy lokalizacyjno-informacyjnej z centralną bazą danych oraz budowę platformy usług w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej. Środki na ten cel pochodzą między innymi z tej kwoty 5340 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-43.10" who="#MariuszCzyżak">Dziękuję bardzo i bardzo proszę Wysoką Komisję o akceptację projektu budżetu urzędu na rok 2014.</u>
          <u xml:id="u-43.11" who="#MariuszCzyżak">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#JuliaPitera">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#JuliaPitera">Proszę o wygłoszenie koreferatu pana przewodniczącego Orzechowskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#AndrzejOrzechowski">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, projekt budżetu w części 76 – Urząd Komunikacji Elektronicznej zasługuje na pozytywną opinię.</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#AndrzejOrzechowski">Ja może tylko tu w dwóch zdaniach powiem, że to jest trochę odmienna jednostka, odmienna część niż wszystkie inne w budżecie, bo przynosi przede wszystkim dochody, dosyć istotne w relacji do wydatków. To jest zdecydowana różnica. Warto przypomnieć, że dochody są planowane na poziomie 3.300.000 tys. zł. Jeśli sobie przypominamy nowelizację budżetu 2013, to przenosiliśmy dochody z 2013 właśnie na 2014 a więc niejako tutaj są dochody, można powiedzieć, że po części z dwóch lat.</u>
          <u xml:id="u-45.2" who="#AndrzejOrzechowski">Jeśli chodzi o stronę wydatkową, to tutaj już pan dyrektor mówił, prawie 103.000 tys. zł. Wydatki są przeznaczone na działalność Urzędu Komunikacji Elektronicznej oraz na wydatki na finansowanie zadań obronnych. Wzrost wydatków jest w okolicach 10%, przy czym jeśli chodzi o wydatki bieżące, to tutaj skala wzrostu jest 4,5%, natomiast współfinansowanie projektów z udziałem Unii Europejskiej to tutaj dynamika wynosi 100% czyli dwukrotny wzrost. Wzrost wydatków majątkowych o 40%, ale też widzę, że w tym wzroście są także większe plany wydatków na zakup ekspertyz, analiz i opinii w roku 2014 w porównaniu z 2013 rokiem. Ponad połowa wydatków Urzędu to są płace, wynagrodzenia i pochodne. Są też realizowane wydatki na sfinansowanie, tak jak powiedziałem, projektów z udziałem środków z Unii Europejskiej. Z 8000 tys. zł wydatków majątkowych między innymi najważniejsza inwestycja to jest krajowy automatyczny system monitoringu widma radiowego KASMON.</u>
          <u xml:id="u-45.3" who="#AndrzejOrzechowski">Tak jak powiedziałem na wstępie, zarówno plan dochodów, jak i plan wydatków zasługuje na pozytywną opinię.</u>
          <u xml:id="u-45.4" who="#AndrzejOrzechowski">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#JuliaPitera">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#JuliaPitera">Otwieram dyskusję. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjmuje projekt budżetu, ustawy budżetowej w części 76.</u>
          <u xml:id="u-46.2" who="#JuliaPitera">Sprzeciwu nie widzę, tak więc uznaję, że projekt został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-46.3" who="#JuliaPitera">Dziękuję państwu bardzo.</u>
          <u xml:id="u-46.4" who="#JuliaPitera">Przechodzimy do części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem w zakresie działu 750 – Administracja publiczna zreferuje przedstawiciel Ministerstwa Finansów, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#AnetaCieloch">Dziękuję bardzo. Aneta Cieloch, Ministerstwo Finansów, zastępca dyrektora Departamentu Finansowania Sfery Budżetowej.</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#AnetaCieloch">W projekcie ustawy budżetowej na rok 2014 w budżetach wojewodów w dziale administracja publiczna zaplanowano dochody w wysokości 770.537 tys. zł. Źródłami dochodu są przede wszystkim grzywny, mandaty i inne kary pieniężne od osób fizycznych, przede wszystkim mandaty nakładane przez funkcjonariuszy policji w wysokości 627.051 tys. zł oraz wpływy z różnych opłat. Wydatki w budżetach wojewodów w tym dziale zaplanowano w wysokości 1.270.352 tys. zł. Wydatki te zostaną przeznaczone przede wszystkim na utrzymanie i funkcjonowanie urzędów wojewódzkich w kwocie 799.165 tys. zł, wydatki bieżące w wysokości 746.349 tys. zł zostaną przeznaczone głównie na wynagrodzenia wraz z pochodnymi, zakup usług i materiałów wyposażenia, energii, zakup usług remontowych, na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, wynagrodzenia bezosobowe oraz opłaty z tytułu zakupu usług telekomunikacyjnych świadczonych w stacjonarnej publicznej telefonii, podróże służbowe i zagraniczne.</u>
          <u xml:id="u-47.2" who="#AnetaCieloch">Wydatki majątkowe w kwocie 52.816 tys. zł zostaną przeznaczone na inwestycje budowlane, między innymi dostosowanie budynków urzędów wojewódzkich do przepisów przeciwpożarowych, termomodernizację tych budynków, przebudowę, wymianę oraz modernizację instalacji wodno-kanalizacyjnych, grzewczych i elektrycznych oraz zakupy inwestycyjne głównie dotyczące sprzętu informatycznego, oprogramowania, urządzeń technicznych i biurowych, licencji oraz zakupy związane z infrastrukturą centralną elektronicznego zarządzania dokumentacją a także na środki transportu. W ramach tego działu finansowane są również dotacje dla jednostek samorządu terytorialnego w kwocie 423.444 tys. zł, z tego na realizację zadań bieżących z zakresu administracji oraz innych zadań zleconych gminom, związkom gmin ustawami w kwocie 289.103 tys. zł. Do zadań tych zaliczyć należy zadania realizowane przez urzędy stanu cywilnego, prowadzenie ewidencji ludności, wydawanie dowodów osobistych, czynności związane z wykonywaniem powszechnego obowiązku obrony, prowadzenie ewidencji działalności gospodarczej. Jeśli chodzi o zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami i realizowane przez powiat, to na ten cel przeznaczona jest kwota 112.177 tys. zł. Dotacje te zaplanowano na realizację zadań, które zgodnie z przepisami ustawowymi powiat wykonuje jako zadania z zakresu administracji rządowych, z tego na realizację zadań między innymi z zakresu geodezji i kartografii w kwocie 99.876 tys. zł, na realizację zadań związanych z przygotowaniem i przeprowadzeniem kwalifikacji wojskowej – 12.301 tys. zł. Zadania te wynikają z ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczpospolitej Polskiej.</u>
          <u xml:id="u-47.3" who="#AnetaCieloch">Na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej realizowane przez samorząd województwa zaplanowano środki w wysokości 19.198 tys. zł z przeznaczeniem między innymi na prowadzenie ewidencji zaszeregowania obiektów hotelarskich, udzielanie koncesji na poszukiwanie, rozpoznawanie lub wydobywanie kopalin podstawowych i pospolitych, finansowanie działalności komisji przeprowadzających egzamin na przewodnika turystycznego i pilota wycieczek.</u>
          <u xml:id="u-47.4" who="#AnetaCieloch">Na zadania bieżące realizowane przez gminę na podstawie porozumień z organami administracji rządowej zaplanowano środki w wysokości 81 tys. zł, natomiast na zadania bieżące realizowane przez powiaty na podstawie porozumień zaplanowano środki w wysokości 2017 tys. zł. Na zadania własne realizowane przez gminy zaplanowano środki w wysokości 13 tys. zł oraz przez samorządy w kwocie 807 tys. zł i dotyczy to zadań przekazywanych jednostkom samorządu terytorialnego na podstawie ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku ze zmianami w organizacji i podziale zadań administracji publicznej w województwie, dotyczy to głównie prowadzenia różnego rodzaju rejestrów.</u>
          <u xml:id="u-47.5" who="#AnetaCieloch">Zakupy inwestycyjne z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych gminom ustawami zaplanowano środki w wysokości 48 tys. zł. Dotacje te zaplanowano w województwie łódzkim na zakup sprzętu informatycznego z oprogramowaniem dla potrzeb ewidencji ludności.</u>
          <u xml:id="u-47.6" who="#AnetaCieloch">Ponadto w ramach tego działu finansowane są zadania wojewodów związane z organizacją i przeprowadzeniem kwalifikacji wojskowych w kwocie 3.183 tys. zł, działalność komisji egzaminacyjnych przy urzędach wojewódzkich sprawdzających kwalifikacje kandydatów na instruktorów nauki jazdy w kwocie 874 tys. zł i realizację zadań z udziałem środków Unii Europejskiej w kwocie 43.686 tys. zł z przeznaczeniem głównie na współfinansowanie projektów w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2007−2013 oraz regionalnych programów operacyjnych. W ramach tego działu finansowane są wynagrodzenia pracowników urzędów wojewódzkich, na które zostały zaplanowane środki w wysokości 545. 826 tys. zł w tym wynagrodzenia osobowe 504.140 tys. zł, z tego dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe 5256 tys. zł, członków korpusu służby cywilnej 458.213 tys. zł, w tym wynagrodzenia osobowe 422.466 tys. zł. Dla funkcjonariuszy zaplanowano na uposażenia 379 tys. zł i dla osób nie objętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń 81.946 tys. zł, w tym wynagrodzenia osobowe – 76.039 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-47.7" who="#AnetaCieloch">Pani przewodnicząca, panie i panowie posłowie.</u>
          <u xml:id="u-47.8" who="#AnetaCieloch">Dziękuję bardzo i proszę o przyjęcie projektu budżetu w powyższym kształcie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#JuliaPitera">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#JuliaPitera">Otwieram dyskusję. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu uznam, że Komisja przyjmuje projekt ustawy budżetowej w części 85. Proszę, pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#BożenaKamińska">Chciałam zadać tylko jedno pytanie: czy państwo przewidzieliście (jeżeli tak, to o ile) wzrosną dochody z wpływów z mandatów i grzywien, jeżeli chodzi o budżet na 2014 w stosunku do roku 2013?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#AnetaCieloch">Wpływy z mandatów w stosunku do roku 2013 zostały zaplanowane zgodnie z informacjami przedstawionymi przez wojewodów, ponieważ to wojewodowie otrzymują środki z tych dochodów i zostały zaplanowane w niższej wysokości w stosunku do roku 2013, na ten cel zaplanowano w 2014 roku 627.051 tys. zł a w roku 2013 – 655.948 tys. zł, czyli jest 95,6% w stosunku do roku 2013.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#JuliaPitera">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#JuliaPitera">Rozumiem, że Komisja przyjmuje projekt budżetu w tej części. Dziękuję bardzo i na koniec posiedzenia Komisja musi przyjąć opinię dla Komisji Finansów Publicznych oraz wyznaczyć posła upoważnionego do reprezentowania opinii na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-51.2" who="#JuliaPitera">Proponuję, by reprezentantem stanowiska Komisji na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych był pan poseł Jack Brzezinka. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjmuje kandydaturę.</u>
          <u xml:id="u-51.3" who="#JuliaPitera">Nie ma sprzeciwu a więc, panie pośle, oczekujemy, że będzie pan godnie reprezentował stanowisko Komisji Administracji i Cyfryzacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PrzedstawiamkonkluzjęopiniidlaKomisjiFinansówPublicznych">Rozpatrując rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014, druk numer 1779, Komisja zapoznała się z przedłożonymi materiałami, opiniami Biura Analiz Sejmowych, wysłuchała informacji przedstawicieli ministerstw Administracji i Cyfryzacji, Finansów, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Rządowego Centrum Legislacji oraz Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Po wysłuchaniu koreferatów poselskich oraz w wyniku przeprowadzonej dyskusji Komisja pozytywnie opiniuje projekt ustawy budżetowej w zakresie powyższej części i wnosi o jej przyjęcie upoważniając jednocześnie posła Jacka Brzezinkę do przedstawienia niniejszego stanowiska Komisji Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-52.1" who="#PrzedstawiamkonkluzjęopiniidlaKomisjiFinansówPublicznych">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjmuje opinię dla Komisji Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-52.2" who="#PrzedstawiamkonkluzjęopiniidlaKomisjiFinansówPublicznych">Sprzeciwu nie słyszę, zamykam posiedzenie Komisji i przypominam wszystkim członkom, że dzisiaj o godzinie 16.00 mamy posiedzenie wspólne z Komisją Polityki Społecznej, na które to posiedzenie państwa posłów zapraszam.</u>
          <u xml:id="u-52.3" who="#PrzedstawiamkonkluzjęopiniidlaKomisjiFinansówPublicznych">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>