text_structure.xml 8.63 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 24 kwietnia 1975 Komisja Przemysłu Lekkiego, obradująca pod kolejnym przewodnictwem posłów: Bronisławy Sokołowskiej (PZPR) i Zofii Łęgowik (bezp.), rozpatrywała problemy eksportu wyrobów przemysłu lekkiego oraz wstępne wyniki wdrażania nowego systemu ekonomiczno-finansowego w przemyśle lekkim.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu udział wzięli:</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">— przedstawiciele sejmowej Komisji Handlu Zagranicznego;</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">— przedstawiciele Ministerstwa Przemysłu Lekkiego z wiceministrem Wiesławem Szymczakiem, Ministerstwa Handlu Zagranicznego i Gospodarki Morskiej z wiceministrem Tadeuszem Nestarowiczem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów oraz dyrektor Zespołu NIK — Jerzy Mężyński.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">Problemy eksportu wyrobów przemysłu lekkiego zreferował poseł Zdzisław Kwieciński (PZPR). Uwagi Najwyższej Izby Kontroli przedstawił dyrektor Zespołu NIK — Jerzy Mężyński. W dyskusji udział wzięli posłowie: Czesław Wilczyński (PZPR), Hieronim Jańczyk (PZPR), Stanisława Świderska (PZPR), Bronisław Cieniewski (PZPR), Zygmunt Pogonowski (SD), Maria Grzelka (PZPR), Jadwiga Grześkowiak (SD), Edward Jaremek (PZPR), Stanisław Wróbel (PZPR) i Bronisława Sokołowska (PZPR); dodatkowych wyjaśnień udzielił wiceminister przemysłu lekkiego — Wiesław Szymczak.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">W referacie i w dyskusji wskazywano, że w ciągu ostatnich 4 lat rozbudowa i modernizacja bazy przemysłu lekkiego stworzyła warunki szybkiego wzrostu eksportu jego wyrobów. Szczególnie wysoka była dynamika eksportu do krajów kapitalistycznych towarów o dużym stopniu przetworzenia, produkowanych przez branże odzieżową, dziewiarsko-pończoszniczą i skórzaną.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">W ostatnim roku w związku z pogorszeniem koniunktury na rynkach krajów kapitalistycznych intensyfikacja sprzedaży wyrębów przemysłu lekkiego na tych rynkach napotyka na trudności. Wynika stąd potrzeba zwiększania wzbogacenia asortymentu doskonalenia produkcji artykułów przeznaczonych na eksport oraz kontaktów między przemysłem i handlem zagranicznymi także zwiększenia aktywności w pozyskiwaniu nowych rynków.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">Podkreślano m.in. znaczenie, jakie dla zwiększenia konkurencyjności wyrobów przemysłu lekkiego na rynkach zagranicznych i poprawy opłacalności ich eksportu mogą mieć poczynania zmierzające do lepszego dostosowywania produkcji odzieży, tkanin, trykotaży i obuwia do aktualnych kierunków mody światowej. Powinno się to wyrażać w rozsądnej wymianie wzorów, skracaniu serii i pełnym przestrzeganiu dyscypliny technologicznej.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">Konieczne jest — zdaniem posłów — zapewnienie dla produkcji eksportowej pełniejszego i terminowego zaopatrzenia w materiały i surowce, usprawnienie kooperacji między poszczególnymi branżami przemysłu lekkiego, jak również z przedsiębiorstwami podległymi innym resortom, zwłaszcza przemysłu chemicznego.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">Wskazywano, przytaczając przykłady z fabryk, że zdarzające się reklamacje odbiorców zagranicznych dotyczące nieodpowiedniej jakości i niedotrzymania terminów dostaw, wynikają przede wszystkim z nieodpowiedniej jakości niektórych surowców i z nierytmicznego zaopatrzenia zakładów.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">Postulowano ulepszenie form współpracy zakładów przemysłu lekkiego z resortową centralą handlu zagranicznego „Textilipex”. Udoskonalenie metod prognozowania eksportu i importu oraz bardziej precyzyjne formułowanie warunków w kontraktach z zagranicznymi odbiorcami pozwoliłoby na zmniejszenie liczby przypadków zmian tych warunków w trakcie realizacji umów.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#Sprawozdawca">Powinno się unikać koncentracji wykonywania zamówień eksportowych w ostatnich miesiącach kwartału. Usprawnienia wymaga obieg dokumentacji handlowo-produkcyjnej.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#Sprawozdawca">Wiele krytycznych uwag dotyczyło opakowań eksportowanych towarów. Niska jakość opakowań zbiorczych powoduje uszkodzenia towarów w transporcie, a mała atrakcyjność opakowań jednostkowych utrudnia uzyskiwanie cen odpowiadających jakości oferowanych wyrobów. W tej dziedzinie bez pomocy innych dziedzin przemysłu, przemysł lekki nie będzie w stanie dokonać zmian.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#Sprawozdawca">W kolejnym punkcie porządku obrad Komisja wysłuchała informacji wiceministra przemysłu lekkiego Wiesława Szymczaka, o wstępnych wynikach wdrażania nowego systemu ekonomiczno-finansowego w przemyśle lekkim.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#Sprawozdawca">Uwagi NIK przedstawił dyrektor Zespołu — Jerzy Mężyński; w dyskusji udział wzięli posłowie: Bronisław Jurkiewicz (PZPR), Józef Sapierzyński (ZSL), Stanisława Świderska (PZPR), Maria Grzelka (PZPR), Edward Głodowski (ZSL), Jadwiga Grześkowiak (SD) Hieronim Jańczyk (PZPR), Monika Szczęśniak (bezp.), Mieczysław Marynowicz (SD), Bronisława Sokołowska (PZPR); dodatkowych wyjaśnień udzielił wiceminister — Wiesław Szymczak.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#Sprawozdawca">Zarówno w referacie, jak i w dyskusji podkreślano, że krótki okres jaki minął od wdrożenia nowego systemu ekonomiczno-finansowego w 6 zjednoczeniach przemysłu lekkiego nie daje jeszcze dostatecznej podstawy do pełnej oceny wyników działania tego systemu. Jednakże wstępna ich ocena wskazuje na szereg osiągnięć wyrażających się większym przyrostem produkcji dodanej, niższymi kosztami oraz korzystniejszymi niż w innych jednostkach podstawowymi relacjami ekonomicznymi. System ten stwarza możliwości bardziej efektywnego gospodarowania. Wyniki osiągnięte przez jednostki inicjujące dowodzą, iż założenia nowego systemu są słuszne i trafne, że stwarzają warunki wyzwalania rezerw oraz pobudzania inicjatyw.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#Sprawozdawca">Dobrze się stało — podkreśliła przewodnicząca obradom poseł Zofia Łęgowik (bezp.) — że mimo stosunkowo krótkiego okresu działania nowego systemu w przemyśle lekkim Komisja zajęła się tym problemem; pozwoliło to bowiem na wymianę poglądów, wyjaśnienie niektórych kwestii, jak również uwypuklenie tych problemów, które wymagają od resortu szczególnej uwagi i podejmowania działań korygujących. Zaliczyć do nich należy m.in. zagadnienia: działalności inwestycyjnej, funkcjonowania systemu cen nowości, relacji między wynikającą z istoty nowego systemu samodzielnością przedsiębiorstw i zjednoczeń a zakresem dyrektywności wobec przedsiębiorstw ze strony jednostek nadrzędnych, przyznania odpowiedniej rangi funkcji ekonomisty z uwagi na znaczenie rachunku ekonomicznego w nowym systemie działania przedsiębiorstw.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#Sprawozdawca">Do ważnych zadań resortu należeć powinno pogłębienie wiedzy załóg jednostek inicjujących o zasadach działania nowego systemu ekonomiczno-finansowego. Z odpowiednio przystępnym szkoleniem dotrzeć należy do pracowników na każdym stanowisku roboczym i ukazać im bezpośredni związek między ich pracą, a korzyściami, jakie wynikają stąd dla nich samych.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#Sprawozdawca">W kolejnym etapie resort przemysłu lekkiego wdrażać będzie nowy system w branżach trudniejszych, słabiej przygotowanych do jego przyswojenia. Etap ten powinien rozpocząć się możliwie najszybciej, przy zastosowaniu rozwiązań odpowiadających specyfice poszczególnych branż.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#Sprawozdawca">Komisja postanowiła w opinii skierowanej do Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów, która pełni funkcje wiodące w kompleksowym rozpatrywaniu przez komisje sejmowe tematu „ocena nowego systemu ekonomiczno-finansowego w gospodarce narodowej” — dać wyraz pozytywnej ocenie założeń nowego systemu, a zarazem zwrócić uwagę na potrzebę dalszego doskonalenia szeregu jego ogniw i dostosowywania go do zmieniających się warunków.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>