text_structure.xml 20.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 22 listopada 1972 r. Komisja Przemysłu Lekkiego, obradująca pod przewodnictwem posła Bolesława Koperskiego (PZPR), rozpatrzyła stan realizacji planu inwestycyjnego w przemyśle lekkim za okres 3 kwartałów 1972 r.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Przemysłu Lekkiego z ministrem — Tadeuszem Kunickim, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych, Ministerstwa Finansów oraz dyrektor Zespołu NIK — Jerzy Mężyński.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">Podstawą dyskusji były materiały przedstawione na piśmie przez Ministerstwo Przemysłu Lekkiego oraz informacja Najwyższej Izby Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">Ponadto 3 zespoły poselskie przeprowadziły wizytację w terenie, badając stan realizacji niektórych obiektów inwestycyjnych w przemyśle lekkim:</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">— na terenie woj. wrocławskiego wizytację prowadzili posłowie: Bronisława Sokołowska (PZPR), Jadwiga Grześkowiak (SD), Genowefa Kocańda (ZSL);</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">— na terenie woj. lubelskiego i białostockiego wizytację prowadzili posłowie: Bronisław Cieniewski (PZPR), Edward Głodowski (ZSL) i Anna Kiełcz (PZPR);</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">— na terenie woj. łódzkiego i m. Łodzi wizytację prowadzili posłowie: Maria Grzelka (PZPR), Bronisław Cieniewski (PZPR), Bronisława Sokołowska (PZPR), Stanisława Świderska (PZPR) i Monika Szczęśniak (bezp.).</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">Informację o przebiegu realizacji inwestycji w przemyśle lekkim przedstawił minister przemysłu lekkiego — Tadeusz Kunicki (streszczenie informacji podajemy na kartkach z numeracją rzymską).</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">Pytania pod adresem resortu skierowali posłowie: Edward Głodowski (ZSL), Bolesław Koperski (PZPR), Stanisław Wróbel (PZPR), Bronisława Sokołowska (PZPR), Maria Grzałka (PZPR), Zenon Męczykowski (PZPR), Mieczysław Marynowicz (SD) i Jadwiga Grześkowiak (SD). Wyjaśnień udzielili: minister przemysłu lekkiego — Tadeusz Kunicki, wiceminister — Władysław Jabłoński oraz dyrektor Departamentu Przemysłu w Ministerstwie Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych — Jerzy Kozłowski.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">Z wyjaśnień wynika, że efektywność inwestycji w przemyśle lekkim, a zwłaszcza w przemyśle dziewiarskim i w przemyśle odzieżowym, jest wysoka.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">Nie przewiduje się w ramach resortu przemysłu lekkiego uruchamiania nowych zakładów produkujących części zamienne do maszyn i urządzeń. Jak wynika z dokonanej przez resort oceny, zdolności produkcyjne przedsiębiorstw produkujących części zamienne są wystarczające. Występują natomiast niedociągnięcia w organizacji dystrybucji części zamiennych i w tej dziedzinie prowadzone będą usprawnienia m.in. poprzez tworzenie konsygnacyjnych magazynów części.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#Sprawozdawca">W roku bieżącym wystąpiły trudności z zabezpieczeniem mocy przerobowej dla niektórych obiektów socjalnych w zakładach przemysłu lekkiego. Problem ten był generalnie rozważany na szczeblu resortu i rządu. Postanowiono włączyć do realizacji tych inwestycji również moce przerobowe przedsiębiorstw resortu budownictwa.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#Sprawozdawca">Podjęto prace nad unowocześnieniem konstrukcji obiektów przemysłu lekkiego; chodzi o szersze stosowanie lekkich prefabrykatów zabezpieczających oszczędność materiałów oraz szybszy montaż hal fabrycznych. W roku bieżącym podjęto import takich elementów.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#Sprawozdawca">Jak wynika z wyjaśnień przedstawiciela resortu budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych, produkcję gotowych elementów prefabrykowanych dla potrzeb przemysłu lekkiego podejmie się w dwóch zakładach produkcyjnych w kraju.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JerzyMężyński">Realizacja inwestycji w przemyśle lekkim zarówno w ubiegłej, jak i w bieżącej 5-latce pozwoliła na przyspieszenie modernizacji zakładów, na poważne zwiększenie ich zdolności produkcyjnych, na rozszerzenie asortymentu produkcji oraz poprawę jej jakości, jak również na lepsze zaspokojenie potrzeb rynku wewnętrznego i eksportu. Obserwuje się pewną poprawę warunków pracy załóg zatrudnionych w przemyśle lekkim.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#JerzyMężyński">W realizacji inwestycji przemysłu lekkiego NIK zanotowała szereg trudności zarówno natury obiektywnej, jak i subiektywnej. Do trudności obiektywnych zaliczyć należy stały niedobór mocy przerobowych przedsiębiorstw budowlano-montażowych, trudności w zaopatrzeniu materiałowym oraz w realizacji dostaw maszyn i urządzeń zarówno krajowych, jak i pochodzących z importu.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#JerzyMężyński">Do trudności subiektywnych, których usunięcie zależy przede wszystkim od resortu, zaliczyć należy m.in. niedostateczne przygotowanie inwestycji, przede wszystkim opóźnienia w opracowaniu dokumentacji projektowo-technicznej oraz niedostateczny nadzór inwestycyjny.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#JerzyMężyński">Doceniając wysiłki resortu zmierzające do przyspieszenia oddawania do użytku obiektów inwestycyjnych, zasygnalizować trzeba przypadki odbierania niekompletnych obiektów; pozwoliło to wprawdzie w niektórych przypadkach na wcześniejsze podjęcie produkcji, ale spowodowało opóźnienia w osiąganiu przez te zakłady docelowych zdolności produkcyjnych.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#JerzyMężyński">We wnioskach skierowanych do dyrekcji kontrolowanych przedsiębiorstw i zjednoczeń, NIK zwróciła uwagę na konieczność:</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#JerzyMężyński">— wzmożenia nadzoru ze strony służb inwestycyjnych;</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#JerzyMężyński">— usprawnienie koordynacji prac między inwestorem a wykonawcą;</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#JerzyMężyński">— zabezpieczenia terminowego dostaw maszyn i urządzeń;</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#JerzyMężyński">— konsekwentnego egzekwowania ker umownych za opóźnienia w oddawaniu inwestycji do eksploatacji;</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#JerzyMężyński">— doskonalenia kompleksowego systemu odbioru obiektów.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#JerzyMężyński">Wnioski te przyjęte zostały do realizacji; ostatnio obserwuje się poprawę realizacji inwestycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#MariaGrzelka">Nakłady inwestycyjne w resorcie przemysłu lekkiego w roku 1972 poważnie wzrosły, toteż istnieją duże trudności w zabezpieczeniu pełnego ich wykorzystania.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#MariaGrzelka">W materiałach NIK sygnalizowano szereg niedociągnięć w projektowaniu, realizacji i odbiorze inwestycji. Zespół poselski badający realizację inwestycji na terenie woj. łódzkiego i m. Łodzi, stwierdził szereg trudności, z których wymienić należy m.in.: brak takich materiałów jak kruszywo, stal zbrojeniowa, kable energetyczne oraz poważne braki siły roboczej. Poseł Grzelka omówiła trudności stwierdzone przez zespół przy budowie i modernizacji wizytowanych zakładów.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#MariaGrzelka">Zabezpieczyć trzeba pełną realizację uchwały Rady Ministrów, która przewiduje m.in. uruchomienie w Łodzi specjalnego zakładu produkującego urządzenia klimatyzacyjne. Postęp w realizacji tej inwestycji nie jest dostateczny. Występują braki w dostawach materiałów oraz stałe niedobory w zatrudnieniu kadry technicznej i robotników wykwalifikowanych.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#MariaGrzelka">Podkreślić należy wysoki wzrost importu maszyn i urządzeń dla potrzeb przemysłu lekkiego. W czasie dokonywanych wizytacji sygnalizowano, że Centrala Handlu Zagranicznego „Warimex” w niedostatecznym stopniu informuje zainteresowane przedsiębiorstwa o istniejących możliwościach zakupu; zgłaszano również szereg zastrzeżeń do terminowości dostaw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#BronisławCieniewski">Nowo budowane zakłady na terenie woj. białostockiego i lubelskiego są dla tego terenu bardzo potrzebne. Zakłady obuwia w Chełmku Lubelskim mają być oddane do eksploatacji 1 maja 1973 r. Jest to już drugi termin, który jednak tym razem będzie dotrzymany. Zgodnie z dobrymi tradycjami, jeszcze przed oddaniem do eksploracji całego zakładu, niektóre jego działy rozpoczęły produkcję. Ułatwiło to kompletowanie załogi, zwłaszcza werbunek pracowników spoza terenu miasta i okolic. Działał tu uniwersytet robotniczy, obecnie działa zawodowa szkoła przyzakładowa. Konieczne jest założenie internatu.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#BronisławCieniewski">Istotnym problemem jest zabezpieczenie pracowników zamiejscowym dojazdu do pracy. Ani PKS, ani PKP nie zapewnia kompleksowego rozwiązania tej sprawy. Problem ten występuje zresztą we wszystkich wizytowanych zakładach. Produkcja w zakładzie opiera się na kooperacji z innymi zakładami; występują obawy, czy dostawy z tych zakładów będą rytmiczne.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#BronisławCieniewski">Zakłady garbarskie we Włodawie oddane zostaną w terminie. Z uznaniem stwierdzić trzeba, że kierownictwo zakładów już dziś myśli o przygotowywaniu kadr i odpowiednich warunków pracy.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#BronisławCieniewski">W zakładach przemysłu bawełnianego w Łomży kilkakrotnie zmieniano profil produkcji. Wątpliwe jest, czy budowa tego zakładu zostanie ukończona w przewidzianym terminie. Budownictwo socjalne w tym zakładzie nie stoi na dobrym poziomie i nie pozwoli na zaspokojenie minimalnych nawet potrzeb załogi. Resort jak i zjednoczenie winny bliżej zainteresować się tą budową. Występuje tu także brak kadr.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#StanisławaŚwiderska">Nowo budowane zakłady w Łodzi są zakładami nowoczesnymi, które są w stanie zapewnić produkcję zgodną z zapotrzebowaniem rynku. Przyszłe kierownictwa nowo budowanych zakładów wykazuje duże zainteresowanie inwestycjami. Ale realizacja tych inwestycji nie jest zadowalająca. Wynika to m.in. z niedostatecznego uwzględniania potrzeb inwestycji przemysłu lekkiego przy ustalaniu kolejności dostaw materiałów budowlanych. Duży wpływ na terminowe realizowanie inwestycji ma praca Biura Studiów i Projektów. Należałoby w stosunku do pracowników tego Biura zastosować metodę, która zdała już egzamin w innych zakładach, to jest rozliczania pracowników za wykonaną pracę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#BronisławaSokołowska">Duże nakłady na inwestycje w przemyśle lekkim powodują wiele trudności w ich realizacji. Zastrzeżenia budzi praca biur projektowych. Mają one za małą zdolność przerobową, co odbija się na terminowości wykonania dokumentacji. Sporządzanie dokumentacji trwa niekiedy dwa lata. W sumie wykonanie dokumentacji i okres budowy wynosi więc 5 lat. Częstokroć po oddaniu inwestycji okazuje się, że jest już ona przestarzała.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#BronisławaSokołowska">Biuro Studiów i Projektów wykazuje za małe zainteresowanie rynkiem. Nie zna jego potrzeb. Ma to olbrzymie znaczenie przy planowaniu nowo rozpoczynanych inwestycji. Inwestorzy zwracają uwagę na złą jakość dokumentacji. Brak uzgodnień między projektami instalacji sanitarnych i obiektów budowlanych. Projektant nie ponosi odpowiedzialności za projekt, który wykonał. Inwestor nie ma żadnych możliwości egzekwowania chociażby terminowego uzyskania dokumentacji. Biuro Projektowe jest zainteresowane projektowaniem obiektów o wysokiej wartości kosztorysowej, ponieważ premiowane jest nie od jakości wykonywanej pracy i znaczenia inwestycji, ale od wartości projektu.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#BronisławaSokołowska">Zaopatrzenie resortu w materiały budowlane budzi wiele zastrzeżeń. Materiały budowlane dostarczane są w pierwszej kolejności na budowy realizowane przez resort budownictwa. Cierpi na tym przemysł lekki. Rozdział materiałów budowlanych winien być prowadzony zgodnie z prawidłowo ustaloną hierarchią potrzeb.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#MariaArciszewska">Przedsiębiorstwo budowlane w Żagańska buduje obiekty w zakładzie w Słubicach. Przewiduje się, że opóźnienie realizacji budowy może wynieść około roku. To samo przedsiębiorstwo buduje stołówkę w Zakładach w Gubinie. Termin również nie zostanie dotrzymany. Należy wyjaśnić przyczyny złej pracy tego przedsiębiorstwa.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#MariaArciszewska">Zakład w Gorzowie rozwiązał problem zatrudnienia kobiet, nie poświecono tu jednak dostatecznej uwagi budowie obiektów socjalnych. Przy odbiorze wykonanych obiektów stwierdzono wiele usterek, które powstały na skutek błędów w projektowaniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JadwigaGrześkowiak">Zakłady, które mają kluczowe znaczenie dla gospodarki, powinny uzyskać możliwość egzekwowania od resortu budownictwa rytmicznych dostaw materiałów budowlanych.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#JadwigaGrześkowiak">Biura projektowe winny same wprowadzać nowinki techniczne do projektu, a nie żądać tego od inwestora. Usterki w projektowaniu oraz inne niedomagania biur projektowych wskazują, że podstawowym problemem jest nie tyle mała moc przerobowa, ile niedostateczne fachowość pracowników.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#JadwigaGrześkowiak">Fabryka dywanów w Kowarach jest inwestycją, która zostanie oddana w terminie, a nawet z wyprzedzeniem. Towary produkowane w tej fabryce stanowią nowość na rynku i odznaczają się dużą rozmaitością wzorów i piękną kolorystyką. Wraz z obiektami produkcyjnymi oddawane są kompleksowo obiekty socjalne.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#JadwigaGrześkowiak">Dodatkowych wyjaśnień udzielił dyrektor Departamentu w Ministerstwie Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych - Jerzy Kozłowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#BolesławKoperski">Kierunek rozbudowy przemysłu lekkiego przyjęty przez resort jest słuszny i należy skoncentrować wszystkie środki w calu jego realizacji. Istnieje społeczna potrzeba dynamicznego rozwoju przemysłu lekkiego; wymaga tego sytuacja na rynku wewnętrznym i istniejące możliwości eksportu.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#BolesławKoperski">Słuszne jest uruchamianie linii produkcyjnych w zakładach, których budowa nie została całkowicie ukończona. Zapobiega to przestojom maszyn i ich starzeniu się.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#BolesławKoperski">Należy też spowodować, aby władze terenowe wykazały większe zainteresowanie i pomoc w realizacji zamierzeń inwestycyjnych resortu.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#BolesławKoperski">Na baczną uwagę zasługuje problem dowozu pracowników do miejsca pracy. W przyszłości, gdy budować się będzie poza wielkimi aglomeracjami, będzie to miało szczególne znaczenie.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#BolesławKoperski">O PRZEBIEGU REALIZACJI INWESTYCJI W PRZEMYŚLE LEKKIM.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#BolesławKoperski">Streszczenie informacji złożonej przez ministra przemysłu lekkiego - Tadeusza Kunickiego na posiedzeniu Komisji Przemysłu Lekkiego w dniu 22 listopada 1972 r.</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#BolesławKoperski">W planie społeczno-gospodarczym rozwoju kraju na lata 1971–1975 założono wydatkowanie na inwestycje przemysłu lekkiego 47 mld zł, a więc ponad 2-krotnie więcej niż w latach 1966–1970. Ten wzrost nakładów inwestycyjnych, choć znaczny, nie stworzy możliwości zaspokojenia pilnych potrzeb rynku wewnętrznego i zagranicznego. Dlatego też, określając na lata 1971–1975 nakłady inwestycyjne dla resortu przemysłu lekkiego, przyjęto równocześnie, że będą one zwiększane w miarę zaistniałych możliwości. Przyznane na rok bieżący środki były o 2 mld zł większe od pierwotnych założeń planu 5-letniego.</u>
          <u xml:id="u-9.7" who="#BolesławKoperski">Tak znaczne zwiększenie nakładów w br. stwarza jednak duże trudności w realizacji planu inwestycyjnego, ponieważ w latach ubiegłych nie rozbudowano w odpowiednim zakresie służb inwestycyjnych i usługowych. W tej sytuacji resort podjął działania mające na celu przebudowę resortowych służb inwestycyjnych. działania te obejmują zwiększenie bazy techniczno-produkcyjnej resortowych przedsiębiorstw budowlano-montażowych, potencjału produkcyjnego resortowych biur projektowych, przygotowanie kadry inżynierskiej zdolnej sprostać zadaniom stawianym przez plan inwestycyjny.</u>
          <u xml:id="u-9.8" who="#BolesławKoperski">Na podstawie dotychczasowego przebiegu realizacji inwestycji ocenia się, że nakłady przyznane na br. zostaną w pełni wykorzystane. Zadowalające jest zaawansowanie inwestycji kontynuowanych, mimo pewnych niedociągnięć na niektórych budowach. Mniej pomyślnie kształtuje się stan realizacji inwestycji nowo rozpoczynanych, co może wpłynąć w konsekwencji na ogólny wskaźnik wykonania zadań rocznych.</u>
          <u xml:id="u-9.9" who="#BolesławKoperski">W okresie trzech kwartałów br. przekazano do użytku szereg ważnych inwestycji, których produkcja będzie miała zasadnicze znaczenie dla zaopatrzenia rynku, m.in. fabrykę obuwia w Gnieźnie, zakład dziewiarski „Kalina” w Łodzi, fabrykę koronek i firanek w Brzozowie, zakład odzieżowy w Krasnymstawie.</u>
          <u xml:id="u-9.10" who="#BolesławKoperski">Przy oddawaniu inwestycji resort zwraca szczególną uwagę na czas dochodzenia do pełnej zdolności produkcyjnej. Podstawową sprawą w tej dziedzinie jest odpowiednio wczesne przygotowanie kadr dla nowo uruchamianych zakładów.</u>
          <u xml:id="u-9.11" who="#BolesławKoperski">W okresie trzech kwartałów br., poza inwestycjami typu produkcyjnego, przekazano do użytku szereg obiektów socjalnych (przedszkola, żłobki, stołówki) wczasowych oraz mieszkaniowych.</u>
          <u xml:id="u-9.12" who="#BolesławKoperski">Mimo poważnego usprawnienia procesu inwestycyjnego, nadal jeszcze występują w nim pewne nieprawidłowości; zaliczyć do nich należy: przekraczanie kosztów niektórych inwestycji, niedostatecznie sprawną kontraktację maszyn i urządzeń, zbyt małe zainteresowanie niektórych rad narodowych stanem realizacji inwestycji na ich terenie.</u>
          <u xml:id="u-9.13" who="#BolesławKoperski">Realizacja planu inwestycyjnego wymaga pełnej koncentracji środków. W tym celu resort podjął działania zmierzające do:</u>
          <u xml:id="u-9.14" who="#BolesławKoperski">— włączenia resortowego zaplecza naukowo-badawczego w szerszym niż dotychczas zakresie do rozwiązywania problematyki związanej z programowaniem i przygotowaniem inwestycji;</u>
          <u xml:id="u-9.15" who="#BolesławKoperski">— zacieśnienia dalszej współpracy z dostawcami maszyn i urządzeń krajowych i z importu;</u>
          <u xml:id="u-9.16" who="#BolesławKoperski">— usprawnienia, w porozumieniu z resortem budownictwa, systemu nadzoru i koordynacji robót;</u>
          <u xml:id="u-9.17" who="#BolesławKoperski">— pomierzenia funkcji generalnego realizatora inwestycji przemysłu lekkiego Biuru Studiów i Projektów Przemysłu Włókienniczego;</u>
          <u xml:id="u-9.18" who="#BolesławKoperski">— dalszego doskonalenia form naboru i szkolenia załóg do nowo uruchamianych zakładów.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>