text_structure.xml 25.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 15 maja 1973 r. Komisja Komunikacji i Łączności, obradująca pod przewodnictwem posła Eugeniusza Grochala (PZPR), rozpatrywała:</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- przebieg realizacji perspektywicznego programu rozwoju telekomunikacji i przemysłu teleelektronicznego do 1980 r.;</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">- stan i rozwój bazy nadawczej radia i telewizji;</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">- informację o działalności Zespołu Komunikacji i Łączności Najwyższej Izby Kontroli w 1972 r.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Łączności z wiceministrem Konradem Kozłowskim, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, Urzędu Rady Ministrów oraz dyrektor Zespołu NIK - Julian Gnoiński.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Posłowie otrzymali przed posiedzeniem materiały opracowane przez Ministerstwo Łączności na temat przebiegu realizacji perspektywicznego programu rozwoju telekomunikacji i przemysłu teleelektronicznego do 1980 r. oraz na temat aktualnego stanu i rozwoju bazy nadawczej radia i telewizji. Informacje te omówił wiceminister łączności Konrad Kozłowski (Streszczenie informacji podajemy na kartkach z numeracją rzymską).</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Uwagi podkomisji do spraw łączności na temat stanu realizacji perspektywicznego programu rozwoju telekomunikacji i przemysłu teleelektronicznego do 1980 r. przedstawił poseł Jerzy Rachowski (SD):</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">W programie rozwoju telekomunikacji założono wydatną poprawę jakości świadczonych usług łączności oraz złagodzenie dysproporcji między dynamicznym rozwojem gospodarki narodowej i wzrastającym zapotrzebowaniem ludności na usługi łączności a tempem rozwoju łączności. W realizacji tego założenia wiodąca rola przypada przemysłowi tele-elektronicznemu. Baza tego przemysłu do roku 1970 zwiększała się zbyt wolno. W bieżącym 5-leciu nakłady na ten przemysł wzrosły prawie 5-krotnie; podjęto również decyzje o zakupie licencji.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Podkomisja badała dotychczasowy przebieg realizacji węzłowych inwestycji oraz zapoznała się ze stanem i potrzebami telekomunikacji w stolicy oraz okręgach: warszawskim, lubelskim i krakowskim.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Stwierdzono, że zakres prac przygotowawczych i stopień zaawansowania inwestycji odpowiadają w zasadzie założeniom programu rozwoju telekomunikacji i przemysłu teleelektronicznego; są również pewne możliwości rozszerzania założeń programowych poprzez wykorzystanie istniejących rezerw.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Koncentrowanie głównego wysiłku inwestycyjnego w zakładach wdrażających licencje jest prawidłowym kierunkiem działania; równocześnie jednak konieczne jest modernizowanie zakładów kooperujących.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Mimo wydatnego rozwoju przemysłu teleelektronicznego, zapotrzebowanie na usługi łączności, zarówno w bieżącej jak i w przyszłej 5-tatce, nie będzie w pełni zaspokojone. Przewiduje się m.in., że w 1980 r. wskaźnik ilości abonentów telefonicznych na 100 mieszkańców wzrośnie do 10,54, co nie może zadowalać.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Zdaniem podkomisji zmierzać trzeba do tego, by eksport wyrobów przemysłu teleelektronicznego w możliwie największym stopniu pokrył nakłady, jakie państwo ponosi na rzecz unowocześnienia tego przemysłu, przy czym nie powinno się tego dokonywać kosztem ograniczenia dostaw na potrzeby kraju.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Jednym z podstawowych założeń programu jest zapewnienie kompleksowego rozwoju przemysłu teleelektronicznego. Z rozmów z pracownikami niektórych zakładów tego przemysłu wynika, że niektóre, zakupy licencyjne nie obejmują szeregu zespołów i urządzeń towarzyszących. Rozwojowi przemysłu towarzyszyć musi rozwój produkcji kabli telekomunikacyjnych przez zakłady podległe Ministerstwu Przemysłu Maszynowego.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Równocześnie z programem wdrożenia produkcji urządzeń istnieje potrzeba...</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">(Nieczytelne)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#TadeuszBochenek">... zapewniających właściwą eksploatację tych urządzeń.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#TadeuszBochenek">Wiąże się to z koniecznością wypracowania optymalnej koncepcji terenowego rozmieszczenia central telefonicznych, zorganizowania zaplecza konserwatorsko-naprawczego, przeszkolenia służb telekomunikacyjnych, a przede wszystkim zapewnienia wyprzedzającego wykonawstwa robót kubaturowych pod centrale telefoniczne w poszczególnych okręgach pocztowo-telekomunikacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#TadeuszBochenek">Podkomisja uznaje za słuszne przypomnienie dezyderatów uchwalonych na jednym z ostatnich posiedzeń dotyczących realizacji programu inwestycyjnego resortu łączności.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#TadeuszBochenek">Oceniając pozytywnie plan rozwoju zaplecza socjalnego do roku 1980, należałoby w miarę możliwości dążyć do przyspieszenia realizacji tego planu oraz do szybszego zagospodarowania obiektów wypoczynkowo-rekreacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#TadeuszBochenek">Uwagi podkomisji do spraw łączności na temat aktualnego stanu i rozwoju bazy nadawczej radia i telewizji przedstawił poseł Stanisław Sochan (ZSL): Jak wynika z przeprowadzonych wizytacji terenowych i rozmów z pracownikami Zjednoczenia Stacji Radiowych i Telewizyjnych, program rozwoju bazy nadawczej radia i telewizji odpowiada aktualnym i przyszłym potrzebom odbiorców programów.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#TadeuszBochenek">Obserwuje się jednak pewne nieprawidłowości w realizacji tego programu. Zbyt wolno np. postępuje proces obejmowania zasięgiem stacji nadawczych radia i telewizji całego obszaru kraju; nadal występują zakłócenia słyszalności programów radiowych, zwłaszcza na falach średnich. Odbiór programu telewizyjnego charakteryzuje się częstymi usterkami.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#TadeuszBochenek">Rozwój bazy nadawczej radia i telewizji wymaga zabezpieczenia produkcji odpowiednich, nowoczesnych urządzeń odbiorczych. Współpraca z wytwórcami urządzeń odbiorczych nie układa się zadowalająco. W dalszym ciągu produkuje się np. aparaty radiowe bez zasięgu UKF; konieczne jest rozwijanie produkcji telewizorów przystosowanych do odbioru telewizji kolorowej.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#TadeuszBochenek">Obserwuje się tendencję do rozbudowy ośrodków nadawczych telewizji kolorowej. Nawet w krajach o wysokim rozwoju techniki koncentruje się bazę nadawczą telewizji kolorowej w jednym - dwu ośrodkach. Opinie jakie zebrała podkomisja w terenie opowiadają się za koncepcją tworzenia silnych, scentralizowanych ośrodków telewizyjnych uzupełnianych regionalnymi zespołami studyjnymi w kilku dużych aglomeracjach przemysłowych.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#TadeuszBochenek">Podkomisja wizytowała teren budowy Naziemnej Stacji Satelitarnej, która umożliwi w I etapie współpracę w systemie Intersputnik, a następnie połączenie ze światowym systemem łączności satelitarnej. Unikalny charakter obiektu i trudne warunki terenowe wymagają stałej i systematycznej pomocy i nadzoru ze strony resortu i innych organów centralnych. Chodzi o zabezpieczenie m.in. niezbędnej ilości środków transportu i sprzętu budowlano-montażowego, o terminową realizację dostaw materiałów, maszyn i urządzeń.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#komentarz">(Pytania.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JerzyMuszyński">Założony do roku 1980 przyrost ilości abonentów telefonicznych na wsi jest daleko niewystarczający; dysproporcje pomiędzy miastem a wsią w dziedzinie instalowania telefonów pogłębią się.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#JerzyMuszyński">Dlaczego miasto Łódź nie jest ujęte w wykazie miast, w których zainstalowane będą automatyczne centrale międzymiastowe?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#FranciszekBłachut">Czy przewiduje się przyspieszenie rozwoju sieci telefonicznej w miejscowościach turystycznych na terenie Bieszczad?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JerzyRachowski">Czy w najbliższych latach resort łączności będzie wprowadzać elektroniczną technikę obliczeniową?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#EugeniuszGrochal">Czy realizacja przedstawionego Komisji programu pozwoli na uzyskanie u nas wskaźnika nasycenia kraju urządzeniami telefonicznymi zbliżonego do średniego wskaźnika europejskiego?</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#EugeniuszGrochal">Czy istnieją możliwości zwiększenia eksportu wyrobów przemysłu teleelektronicznego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#TytusKrawczyc">Komisja powinna zwrócić uwagę na konieczność zapewnienia resortom łączności potencjału wykonawczego przedsiębiorstw budowlano-montażowych oraz na konieczność szybkiego wzrostu produkcji kabli telekomunikacyjnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#KonradKozłowski">Mimo podejmowanych przedsięwzięć poprawa odbioru programu radiowego nadawanego na falach średnich - nie jest odczuwalna. Jest to zjawisko występujące w całej Europie. Przewiduje się zorganizowanie w 1974 r. specjalnej konferencji międzynarodowej, na której omówione będą te problemy.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#KonradKozłowski">Resort łączności pozostaje w stałym kontakcie z producentami odbiorników radiowych i telewizyjnych; w ostatnim okresie zwiększono produkcję radioodbiorników z zasięgiem fal ultrakrótkich; postęp ten jest nadal niewystarczający.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#KonradKozłowski">Rozwój bazy nadawczej realizowany jest zgodnie z ogólnym planem rozwoju sieci telewizyjnej, który obok instalowania stacji telewizyjnych dużej mocy, przewiduje budowę małych stacji, zwłaszcza na odległych terenach.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#KonradKozłowski">Przedstawione Komisji założenia rozwojowe telekomunikacji i przemysłu teleelektronicznego do 1980 r. są jeszcze w stadium dyskusji. W dziedzinie rozwoju usług telefonicznych nastawiamy się przede wszystkim na zabezpieczenie podłączeń w miastach. Na terenie wsi w pierwszej kolejności telefonizować się będzie instytucje związane z produkcją rolną i obsługą rolnictwa, w dalszej kolejności instalować się będzie telefony w mieszkaniach prywatnych. Trzeba brać pod uwagę, że zainstalowanie telefonu na wsi jest bardzo kosztowne i rozliczane jest nie wg taryfy a według kosztu własnego. Dla przykładu można podać, że koszt zainstalowania telefonu w jednym sołectwie sięga niejednokrotnie 150 tys. zł. Miasto Łódź nie będzie wyłączone z automatycznego, międzymiastowego ruchu telefonicznego, a tylko podłączone do sieci innego dużego ośrodka, prawdopodobnie Warszawy. Potrzeby tego ośrodka przemysłowego są uwzględniane w programie rozwoju usług telekomunikacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#KonradKozłowski">Potrzeby Bieszczad w zakresie rozwoju sieci telekomunikacyjnej określone są w specjalnej uchwale rządu dotyczącej zagospodarowania tego terenu. Będą one w pełni zrealizowane.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#KonradKozłowski">Resort będzie stopniowo wprowadzał System elektronicznej techniki obliczeniowej. W tej chwili dysponuje on jedną maszyną obliczeniową zainstalowaną w Instytucie Łączności. W przyszłości obliczeniowe urządzenia elektroniczne wykorzystywane będą do rozrachunków pieniężnych, do sterowania informacją techniczną itp.</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#KonradKozłowski">Przedłożony Komisji program pozwoli na zbliżenie nas do wskaźników średnioeuropejskich w zakresie rozwoju usług telekomunikacyjnych. Trudno dziś jednoznacznie określić w jakim stopniu.</u>
          <u xml:id="u-8.7" who="#KonradKozłowski">W bieżącym 5-leciu zadania eksportowe resortu łączności wzrosły dwukrotnie w stosunku do ubiegłej 5-latki. Pozwoli to na uzyskanie dodatniego salda obrotów zagranicznych. Opanowanie produkcji opartej o zakupione licencje stworzy warunki do zwiększenia eksportu; zamierzenia resortu w tym zakresie są poważne. Rozszerzenie eksportu zależne jest nie tylko od resortu łącznością lecz również od sprawnego działania naszych placówek handlu zagranicznego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#CzesławGościłowicz">W toku wstępnych prac nad projektem przyszłego planu 5-letniego koncentruje się uwagę na tych gałęziach przemysłu, których rozwój przyczyni się do podniesienia poziomu usług i świadczeń na rzecz ludności.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#CzesławGościłowicz">Przedstawiony przez resort łączności program został wysoko oceniony i przewiduje się, że nakłady na rozwój usług telekomunikacyjnych będą znacznie wyższe niż nakłady przeznaczone dla innych branż przemysłowych.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#CzesławGościłowicz">Wzrost zadań inwestycyjnych resortu łączności w przyszłej 5-latce limitowany jest nie tyle wielkością nakładów, ile możliwościami zabezpieczenia mocy przedsiębiorstw budowlano-montażowych dla realizacji budownictwa kubaturowego, jak również wielkością dostaw kabli telekomunikacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#CzesławGościłowicz">Dyskusja:</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#EugeniuszGrochal">Zapewnienie prawidłowego rozwoju usług świadczonych przez resort łączności ma istotne znaczenie dla całej gospodarki narodowej. Stosunkowo wysoki wzrost nakładów przewidziany dla tego resortu w przyszłym 5-leciu nie może uspokajać, ponieważ krajowa baza łączności z uwagi na wieloletnie niedoinwestowanie jest zacofana. Należy pilnie śledzić realizację planu rzeczowego; rozwój usług telekomunikacyjnych w innych krajach Europy postępuje szybko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#AndrzejSzubar">Opracowując założenia przyszłego planu 5-letniego w zakresie łączności, trzeba w sposób rozważny pogodzić potrzeby z możliwościami; nie wolno jednak nie doceniać roli łączności w ogólnogospodarczym rozwoju całego kraju.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#AndrzejSzubar">Opracowany przez resort program stanowi konsekwentną realizację uchwały VI Zjazdu Partii w części dotyczącej kompleksowego rozwoju usług telekomunikacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#AndrzejSzubar">Przyspieszenie realizacji tego programu uzależnione jest nie tylko od zwiększenia nakładów inwestycyjnych, ale również od poprawy organizacji zarządzania, organizacji pracy oraz poprawy warunków socjalnych pracowników łączności. Z przedstawionych Komisji materiałów wynika, że dokonuje się poważny postęp w usprawnieniu działania zarówno resortu jak i podległych mu urzędów i przedsiębiorstw. Nadal niewystarczające jest tempo telefonizacji kraju; wprawdzie resort zapewnia, że okres oczekiwania na zainstalowanie telefonu skrócony zostanie z 6 do 5 lat, nie jest to jednak jeszcze postęp zadowalający.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#AndrzejSzubar">Nakłady na telefonizację ośrodków wiejskich i miejskich powinny być zróżnicowane, ale pamiętać trzeba, że zapotrzebowanie rolnictwa na te usługi będzie stale wzrastać.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#AndrzejSzubar">Przesunięcie ostatecznego terminu telefonizacji sołectw do 1975 r. nie jest słuszne; należałoby dążyć do szybszego zrealizowania programu w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#AndrzejSzubar">Wiele inwestycji, zwłaszcza w terenie, może być prowadzone przy poważnym udziale środków i świadczeń ze strony ludności. Możliwość rozszerzania takich sprzężonych inwestycji powinna być lepiej niż dotychczas wykorzystywana przez rady narodowe.</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#AndrzejSzubar">Zwiększenie eksportu wyrobów przemysłu teleelektronicznego nie może następować kosztem zmniejszenia dostaw dla kraju.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#JerzyMuszyński">Przewidziany w perspektywicznym programie zakres budownictwa kubaturowego jest prawidłowy. Konieczne jest zapewnienie realizacji tych zamierzeń. Resort łączności nie ma własnych przedsiębiorstw budowlanych, a to może spowodować opóźnienia i w konsekwencji zahamować rozwój usług telekomunikacyjnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#StanisławSochan">Program rozwoju sieci telefonicznej na wsi musi uwzględniać zmiany jakie zachodzić będą na wsi.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#StanisławSochan">Przewodniczący Komisji - poseł Eugeniusz Grochal (PZPR) stwierdził, że - jak wynika z przebiegu obrad - zaprezentowany przez resort program opracowany został prawidłowo i zasługuje na poparcie.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#StanisławSochan">W kolejnym punkcie porządku dziennego Komisja rozpatrzyła i przyjęła sprawozdanie z działalności Zespołu Komunikacji i Łączności Najwyższej Izby Kontroli w 1972 r., które przedstawił dyrektor Zespołu NIK - Julian Gnoiński.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#StanisławSochan">Zespół koncentrował się na podstawowych problemach rozwoju i funkcjonowania transportu i łączności. Przeprowadzone kontrole miały na celu przede wszystkim wykrycie i uruchomienie istniejących jeszcze rezerw eksploatacyjnych oraz zabezpieczenie efektywnej realizacji założonych programów dostosowania transportu i łączności do potrzeb gospodarki oraz społeczeństwa. Duży nacisk położono na zagadnienia gospodarności oraz porządku i dyscypliny we wszystkich dziedzinach działania. Istotną cechą działalności Zespołu w 1972 r. było takie zorganizowanie procesów kontroli, by zagadnienia problemowe wymagające decyzji o podstawowym znaczeniu dla działalności resortów szybciej docierały do ich kierownictw, aby możliwie duży zakres stwierdzonych niedomagań i uchybień był usuwany niezwłocznie, w toku kontroli. Osiągano to poprzez ścisłą współpracę z organizacjami politycznymi i społecznymi kontrolowanych zakładów oraz przez przedstawianie ich kierownictwom i przedstawicielom załogi wyników kontroli i wniosków usprawniających.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#StanisławSochan">Coraz szersze współdziałanie zespołu z czynnikiem politycznym i społecznym przyczyniło się do podniesienia efektywności kontroli oraz umożliwiło opracowanie kompleksowych informacji zawierających ocenę sytuacji.</u>
          <u xml:id="u-13.5" who="#StanisławSochan">Zespół Komunikacji i Łączności Najwyższej Izby Kontroli dostosowywał swoje plany kontroli do programu prac Komisji. Przewodniczący Komisji poseł Eugeniusz Grochal (PZPR) wysoko ocenił pracę Zespołu i jego współpracę z Komisją.</u>
          <u xml:id="u-13.6" who="#StanisławSochan">Materiały przedstawione przez Zespół stanowiły poważną pomoc w pracach Komisji i w pracy terenowej posłów.</u>
          <u xml:id="u-13.7" who="#StanisławSochan">Komisja rozpatrzyła i przyjęła odpowiedzi resortów na dezyderaty uchwalone w roku ubiegłym w oparciu o dyskusję nad stanem przygotowań transportu do przewozów jesienno-zimowych.</u>
          <u xml:id="u-13.8" who="#StanisławSochan">[STRESZCZENIE]</u>
          <u xml:id="u-13.9" who="#StanisławSochan">O REALIZACJI PERSPEKTYWICZNEGO PROGRAMU ROZWOJU TELEKOMUNIKACJI I PRZEMYSŁU TELEELEKTRONICZNEGO DO 1980 r. ORAZ O AKTUALNYM STANIE ROZWOJU BAZY NADAWCZEJ RADIA I TELEWIZJI.</u>
          <u xml:id="u-13.10" who="#StanisławSochan">Streszczenie informacji złożonej przez wiceministra łączności Konrada Kozłowskiego na posiedzeniu Komisji Komunikacji i Łączności w dniu 15 maja 1975 r.</u>
          <u xml:id="u-13.11" who="#StanisławSochan">Podstawowym założeniem przyjętego programu rozwoju telekomunikacji jest zapoczątkowana w latach 1972–1973 intensywna rozbudowa i modernizacja przemysłu teleelektronicznego i kablowego, oparta m.in. o zakupione licencje. Tą drogą stworzone zostaną warunki szybszego rozwoju telekomunikacji w latach 1976–1980 i wydatnego nadrobienia występujących w tej dziedzinie opóźnień.</u>
          <u xml:id="u-13.12" who="#StanisławSochan">Ponadto przewidziana została korekta założeń rozwojowych telekomunikacji przyjętych na lata 1971–1975; uwzględniać ma ona szybszy przyrost ilości abonentów telefonicznych i przyspieszenie automatyzacji międzymiastowego ruchu telekomunikacyjnego. Przewiduje się, że do roku 1975 przybędzie abonentów telefonicznych więcej niż przewidywały założenia planu 5-letniego.</u>
          <u xml:id="u-13.13" who="#StanisławSochan">Zwiększenie zakresu rzeczowego rozwoju bazy technicznej telekomunikacji związane zostało z odpowiednią korektą nakładów inwestycyjnych, które zwiększyły się o blisko 2,7 mld złotych. Uwzględniając pomyślną realizację zadań produkcyjnych w przemyśle teleelektronicznym i specjalistycznym budownictwie łączności można już dziś stwierdzić, że założenia planu 5-letniego w tym zakresie zostaną przekroczone.</u>
          <u xml:id="u-13.14" who="#StanisławSochan">Do roku 1975 siecią telefoniczną objęte zostaną wszystkie sołectwa; jeszcze w bieżącym roku całodobową łączność telefoniczną będą miały zapewnioną wszystkie siedziby gminnych urzędów.</u>
          <u xml:id="u-13.15" who="#StanisławSochan">Realizacja kompleksowego programu w części dotyczącej rozwoju przemysłu teleelektronicznego przebiega zadowalająco. Trudności wynikające z wdrażania nabytych licencji są operatywnie przezwyciężane.</u>
          <u xml:id="u-13.16" who="#StanisławSochan">Wdrożenie produkcji licencyjnej i osiągnięcie założonych efektów wymaga wydatnego zwiększenia nakładów inwestycyjnych na lata 1976–1980.</u>
          <u xml:id="u-13.17" who="#StanisławSochan">W celu zapewnienia terminowej realizacji wszystkich przedsięwzięć związanych z rozwojem przemysłu teleelektronicznego, niezbędna jest jego kooperacja z zakładami podległymi Ministerstwu Przemysłu Maszynowego, Ministerstwu Przemysłu Ciężkiego i Ministerstwu Przemysłu Chemicznego; opracowywany jest przez Ministerstwo Łączności projekt uchwały Pady Ministrów, która ureguluje zagadnienia kooperacji międzyresortowej.</u>
          <u xml:id="u-13.18" who="#StanisławSochan">Projektowana rozbudowa i modernizacja przemysłu teleelektronicznego pozwoli na zapewnienie dostaw sprzętu i zrealizowanie założeń rozwoju telekomunikacji oraz na rozszerzenia nowoczesnych wyrobów do krajów socjalistycznych blisko dwukrotnie, a do krajów kapitalistycznych - przeszło 10-krotnie.</u>
          <u xml:id="u-13.19" who="#StanisławSochan">Równolegle z przewidywanym rozwojem przemysłu teleelektronicznego prowadzone są prace mające na celu stworzenie warunków rozwoju przemysłu kablowego; przewiduje się zwiększenie zdolności produkcyjnej tego przemysłu i unowocześnienie stosowanej w nim technologii.</u>
          <u xml:id="u-13.20" who="#StanisławSochan">Opracowany przez resort program przewiduje znaczne zwiększenie dynamiki rozwoju telekomunikacji w latach 1976–1980, co pozwoli na lepsze zaspokojenie zapotrzebowania gospodarki narodowej i ludności na nowoczesne usługi łączności.</u>
          <u xml:id="u-13.21" who="#StanisławSochan">Przy istniejącej obecnie radiowej bazie nadawczej, audycje radiowe nadawane na falach długich odbierane są bardzo dobrze przez 62 proc., a dobrze - przez 32 proc. ludności. Wskaźniki dla audycji nadawanych na falach średnich wynoszą 45 i 50 proc. na falach ultrakrótkich - 15 proc.</u>
          <u xml:id="u-13.22" who="#StanisławSochan">Przewidywana rozbudowa mocy nadawczej m.in. przez budowę stacji w Gubinie o mocy 2.000 kW umożliwi praktycznie całej ludności kraju właściwy odbiór pierwszego programu radiowego. Dla poprawienia odbioru programów na falach średnich i ultrakrótkich przewiduje się budowę szeregu nowych nadajników.</u>
          <u xml:id="u-13.23" who="#StanisławSochan">Pierwszy program telewizji bardzo dobrze odbierać może 76 proc. mieszkańców kraju, dobrze 15 proc. Program drugi telewizji odbiera około 27 proc. ludności. Sieć nadawcza i transmisyjna jest przystosowana do nadawania telewizji kolorowej.</u>
          <u xml:id="u-13.24" who="#StanisławSochan">Do roku 1975 przewiduje się przekazanie do eksploatacji 5 stacji nadawczych programu pierwszego telewizji. Do roku 1974 prawie wszystkie miasta wojewódzkie będą wyposażone w nadajniki programu drugiego.</u>
          <u xml:id="u-13.25" who="#StanisławSochan">Dla rozszerzenia możliwości międzynarodowej wymiany programów telewizyjnych i radiofonicznych przewiduje się wykorzystanie nowoczesnych środków technicznych w systemach łączności opartych na satelitach komunikacyjnych.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>