text_structure.xml 11.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 4 grudnia 1972 r. Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi, obradujące pod przewodnictwem posła Floriana Wichłacza (PZPR), rozpatrzyła projekty planu i budżetu na 1973 r. w części dotyczącej Ministerstwa Żeglugi.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli: przedstawiciele Ministerstwa Żeglugi z ministrem Jerzym Szopą, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów oraz dyrektor Zespołu NIK - Wacław Kosicki.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Informację o projekcie planu i budżetu resortu żeglugi przedstawił minister żeglugi - Jerzy Szopa (streszczenie informacji podajemy na kartkach z numeracją rzymską).</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Koreferat przedstawił poseł Józef Kijowski (ZSL):</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Resort żeglugi przyjął jako generalne założenie w planie na 1973 r. - przyspieszenie tempa rozwoju gospodarki morskiej ponad ustalenia planu 5-letniego, głównie poprzez zwiększenie produkcji i usług, przy bardziej racjonalnym wykorzystania potencjału produkcyjnego oraz siły roboczej.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Zaplanowano wysokie nakłady na inwestycje. Realizacja inwestycji przebiegać będzie jednak w warunkach znacznie trudniejszych, niż w w 1972 r. Następuje bowiem przesunięcie wysiłku inwestycyjnego z zakupów gotowych dóbr inwestycyjnych na rozbudowę zaplecza lądowego. Przestrzeganie terminów realizacji poszczególnych inwestycji staje się więc sprawą zasadniczej wagi.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Korzystnie układają się relacje między wzrostem produkcji, a wzrostem zatrudnienia, między wydajnością pracy i funduszem płac. Wzrost produkcji globalnej pokryty będzie w 67 proc. zwiększoną wydajnością pracy. Te ekonomicznie prawidłowe relacje wymagać będą dalszej konfrontacji; chodzi zwłaszcza o możliwość ponadplanowego zwiększenia wydajności pracy i w związku z tym przekroczenia planowanej średniej płacy.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Z punktu widzenie potrzeb rynku wewnętrznego dostawy ryb i przetworów rybnych są nadal niedostateczne. Problemy te, łącznie z kształtowaniem się kosztów połowów morskich, należałoby oddzielnie rozpatrzyć.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Podkreślić należy troskę resortu o poprawę warunków socjalnych załóg. Wobec przekroczenia w latach 1971-1972 planowanych zadań inwestycyjnych w tej dziedzinie możliwa była weryfikacja programu inwestycji, socjalnych na 1973 r.; nakłady na ten cel są o ponad 15 proc. wyższe od przewidzianych w odpowiednim wycinku planu 5-letniego.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Projekt planu i budżetu resortu żeglugi na 1973 r. należy ocenić w całości pozytywnie; ustalone wskaźniki są napięte i mobilizujące, zapewniono dalszą rozbudowę potencjału wytwórczego.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Pytania pod adresem resortu skierowali i w dyskusji udział wzięli posłowie: Jan Szymański (PZPR), Alfred Przydatek (bezp.), Jerzy Piskorz-Nałęcki (PZPR), Michał Trejgis (ZSL), Ryszard Wasik (PZPR), Jan Mendalka (PZPR), Bolesław Rakowski (PZPR), Jan Mendel (PZPR), Florian Wichłacz (PZPR) oraz dyrektor Zespołu NIK - Wacław Kosicki. Dodatkowych wyjaśnień udzielili: minister żeglugi - Jerzy Szopa oraz dyrektor zespołu w Komisji Planowania przy Radzie Ministrów - Czesław Gościwowicz.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Oceniając pozytywnie rozwój gospodarki morskiej, posłowie wiele uwagi poświecili zagadnieniom rybołówstwa. Zadanie w tej dziedzinie oceniono jako bardzo napięte, zwłaszcza że ryb trzeba obecnie szukać na dalekich łowiskach. Wymaga to od resortu zorganizowanego działania, przede wszystkim nawiązania ściślejszej współpracy z państwami Afryki zachodniej i Ameryki Południowej, w celu tworzenia wspólnych z nimi przedsiębiorstw połowowych. Należy też poprawić stan wyposażenia technicznego przedsiębiorstw przetwórczych, co pozwoli na lepsze wykorzystanie połowów i sprawniejsze zaopatrzenie rynku krajowego. Słusznie - zdaniem posłów - resort traktuje na równi sprawy eksportu i importu ryb; opłacalny eksport przynosi bowiem dewizy umożliwiające szybki zakup ryb na uzupełnienie potrzeb krajowego rynku.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Wiele miejsca w dyskusji zajęły sprawy lepszego wykorzystania potencjału produkcyjnego stoczni remontowych, opłacalności usług w zakresie remontu statków obcych bander, lepszego wykorzystania resortowych instytutów badawczych do prac mających znaczenie dla realizacji bieżących zadań gospodarczych.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Podkreślano, że resort powinien zwrócić większą uwagę na rozwój budownictwa mieszkaniowego dla załóg, gdyż potrzeby w tej dziedzinie są duże.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Zwrócono uwagę na konieczność wnikliwszego zajęcia się sprawami zanieczyszczania wód przybrzeżnych oraz warunkami bezpieczeństwa i higieny pracy w portach.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Minister żeglugi - Jerzy Szopa poinformował m.in. o krokach podejmowanych przez resort w kierunku poszukiwania wydajnych łowisk oraz obniżenia kosztów połowu ryb, głównie w drodze modernizacji statków rybackich.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">W ciągu najbliższych lat powinien być rozwiązany problem przeciwdziałania zanieczyszczaniu wód w portach. Zamierza się czyszczenie statków-cystern powierzyć wyspecjalizowanym spółdzielniom; w portach zostaną zainstalowane specjalne urządzenia do oczyszczania wody.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Na wniosek przewodniczącego Komisji - posła Floriana Wichłacza (PZPR), Komisja przyjęła projekt planu i budżetu na 1973 r. w części dotyczącej Ministerstwa Żeglugi.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">W kolejnym punkcie porządku obrad Komisja rozpatrzyła przesłane na piśmie przez resort żeglugi odpowiedzi na pytania posłów zadane w czasie poprzednich posiedzeń Komisji. Pytania dotyczyły: braku odpowiedniej ilości wagonów w porcie gdańskim w październiku br., możliwości przyłączenia przez Zarząd Portu Gdańsk magazynu „ziemniaczanka” na nabrzeżu oliwskim oraz poziomu pilotażu w portach polskich.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Poseł Michał Trejgis (ZSL) stwierdził, że odpowiedź na pytanie dotyczące pracy pilotażu nie jest wyczerpująca i że wystąpi do resortu o dodatkowe wyjaśnienia, posługując się konkretami przykładami.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Nadesłane przez resort materiały dotyczące budowy kanału Odra-Dunaj, które przygotował Instytut Śląski w Opolu, będą przedmiotem rozważań Komisji na jednym z kolejnych posiedzeń.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">O PROJEKCIE PLANU I BUDŻETU NA ROK 1973 W CZĘŚCI DOTYCZĄCEJ MINISTERSTWA ŻEGLUGI</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">Streszczenie informacji złożonej przez ministra żeglugi - Jerzego Szopę na posiedzeniu Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi w dniu 4 grudnia 1972 r.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">Do podstawowych zadań resortu żeglugi w 1972 r. należy:</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">- pełniejsze pokrycie przez własną flotę potrzeb przewozowych handlu zagranicznego,</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">- wydatne zwiększenie dostaw na rynek ryb i przetworów rybnych,</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">- zwiększenie wkładu dewizowego do bilansu płatniczego państwa,</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">- uzyskanie korzystniejszych od założeń planu 5-letniego relacji ekonomicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#komentarz">Ogólna wielkość przewozów morskich ma być w 1973 r. o 8,3 proc. większa niż w roku bieżącym. W roku 1973 armatorzy otrzymają 14 nowych statków, z czego 9 dostarczą stocznie krajowe. Tak więc polska flota handlowa na koniec przyszłego roku będzie liczyła 292 statki o tonażu 2.556 tys. DWT - o 8 proc. wyższym niż w br. Zasadniczym efektem działalności eksploatacyjnej żeglugi morskiej powinno być wypracowanie nadwyżki dewizowej o przeszło 7 proc. większe niż w 1972 r. Osiągnie się to przede wszystkim dzięki lepszemu wykorzystaniu potencjału przewozowego i poprawie efektywności przewozów na liniach w trampingu.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#komentarz">Zwiększone zadania przeładunkowe na lata 1971-1975 oraz wzrost udziału we flocie własnej i obcej dużych statków, spowodowały konieczność modernizacji i rozbudowy portów dla uzyskania odpowiedniego potencjału przeładunkowego, zwiększenia szybkości obsługi statków, a także dla stworzenia niezbędnej rezerwy zdolności przeładunkowej. W 1973 r. przewiduje się napięcie w pracy portów, które możliwe będą do zlikwidowania poprzez: usprawnienie organizacji przeładunków, pełne i terminowe zabezpieczenie ilości wagonów, szybszą rotację towarów składowanych w magazynach i na placach. Posunięcia te umożliwią zakładany wzrost przeładunków o 9,3 proc.</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#komentarz">Rozwój żeglugi śródlądowej uzależniony jest od stanu dróg wodnych, który do końca bieżącej 5-latki nie ulegnie większej i poprawie; dlatego też założony w planie wzrost przewozu ładunków wynika głównie ze zwiększenia przewozów lokalnych. Realizacja napiętych zadań przewozowych wymagać będzie pełnej mobilizacji rezerw tkwiących zarówno w samym procesie przewozowym, jak również w poprawie wskaźników gotowości technicznej floty rzecznej.</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#komentarz">Remonty należących do armatorów krajowych statków do 23 tys. DWT przeprowadzone zostaną w stoczniach krajowych. Założono skrócenie cykli remontowych floty handlowej średnio o 6 proc., a floty rybackiej - o 10 proc.</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#komentarz">Trudny do realizacji będzie plan na rok 1973 w zakresie gospodarki rybnej. Podstawowym jego założeniem jest zwiększenie wartości towarów rybnych przeznaczonych dla odbiorców krajowych w stosunku do r. 1971 o 740 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-1.33" who="#komentarz">Głównym celem planu postępu techniczno-ekonomicznego jest zabezpieczenie warunków sprawnej realizacji zadań bieżącej 5-latki i okresów przyszłych. Do najważniejszych zadań należą:</u>
          <u xml:id="u-1.34" who="#komentarz">- rozwój elektronicznej techniki obliczeniowej,</u>
          <u xml:id="u-1.35" who="#komentarz">- usprawnienie technologii i organizacji przy remontach statków,</u>
          <u xml:id="u-1.36" who="#komentarz">- mechanizacji prac przeładunkowych w portach,</u>
          <u xml:id="u-1.37" who="#komentarz">- uregulowanie procesów połowów i przetwórstwa rybnego na statkach i na lądzie.</u>
          <u xml:id="u-1.38" who="#komentarz">Zamierza się osiągnąć odczuwalną poprawę warunków socjalno-bytowych załóg, lepiej zaspokajać potrzeby mieszkaniowe oraz stworzyć odpowiednie warunki wypoczynku dla pracowników i ich rodzin.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>