text_structure.xml
38.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Dzień dobry państwu. Witam państwa posłów.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Proszę o potwierdzenie swojego udziału w dzisiejszym wspólnym posiedzeniu Komisji. Posłów, którzy pracują zdalnie, proszę o naciśnięcie dowolnego przycisku i wysłanie. Posłów obecnych na sali proszę o naciśnięcie przycisku, który ukazuje się na klawiaturze urządzenia z mikrofonem. Witam pana posła Saługę, którego akurat widzę. Proszę pokazać, ilu posłów uczestniczy w posiedzeniu. Jest 33 posłów, a więc mamy kworum.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Kontroli Państwowej oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Pan marszałek ustalił porządek dzisiejszych obrad. W punkcie pierwszym jest to rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2021 (druk nr 640) w zakresie części budżetowej 80 – Regionalne izby obrachunkowe: dochody i wydatki z załączników nr 1 i 2; wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z załącznika nr 6.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Referuje minister spraw wewnętrznych i administracji. Proszę przedstawiciela ministra o przedstawienie części budżetowej 80.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuBudzetuMinisterstwaSprawWewnetrznychiAdministracjiDariuszSmarzewski">Dziękuję, panie przewodniczący. Dariusz Smarżewski, zastępca dyrektora Departamentu Budżetu Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuBudzetuMinisterstwaSprawWewnetrznychiAdministracjiDariuszSmarzewski">Szanowni panowie przewodniczący, panie posłanki, panowie posłowie, z uwagi na przekazanie Wysokim Komisjom informacji o projekcie budżetu w części 80 – Regionalne izby obrachunkowe na rok 2021 w swoim wystąpieniu ograniczę się jedynie do zasygnalizowanie głównych liczb oraz wskaźników dotyczących tej części budżetu państwa. Planowana wielkość dochodów w części 80 na rok 2021 wynosi 1688 tys. zł. Wydatki to kwota 131 279 tys. zł, z tego z budżetu państwa 130 964 tys. zł, a z budżetu środków europejskich 315 tys. zł. W kwocie wydatków budżetu państwa główną pozycję stanowią wydatki bieżące w kwocie 129 470 tys. zł, stanowiące 98,9% wszystkich wydatków. Wydatki majątkowe w kwocie 1251 tys. zł stanowią 1% wydatków, a świadczenia na rzecz osób fizycznych w kwocie 146 tys. zł stanowią 0,1%.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuBudzetuMinisterstwaSprawWewnetrznychiAdministracjiDariuszSmarzewski">W ramach wydatków bieżących wynagrodzenia wraz z pochodnymi wynoszą 105 193 tys. zł. Jest to 82,2% wydatków. Pozostała kwota 24 277 tys. zł, stanowiąca 17,8%, przeznaczona jest głównie na zakupy materiałów, wyposażenia, energii, delegacje służbowe krajowe, wynagrodzenia bezosobowe, remonty, różne podatki, opłaty i składki oraz odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuBudzetuMinisterstwaSprawWewnetrznychiAdministracjiDariuszSmarzewski">Wielkość zatrudnienia to 1399 etatów pracowników. Z tego 1182 osoby nie są objęte mnożnikowymi systemami wynagrodzeń. Jest też 217 etatów członków kolegiów, w tym prezesów i zastępców. Przeciętne wynagrodzenie miesięczne dla osób nieobjętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń wyniesie 4618 zł, a dla etatowych członków kolegiów 8919 zł.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuBudzetuMinisterstwaSprawWewnetrznychiAdministracjiDariuszSmarzewski">Wydatki majątkowe w kwocie 1251 tys. zł przeznaczone zostaną w części na realizację trzech zadań inwestycyjnych na łączną kwotę 210 tys. zł. Jest to wykonanie balustrady frontowej przy budynku siedziby izby w Poznaniu i bramy wjazdowej na parking za kwotę 20 tys. zł. Następnie jest to zakup i montaż klimatyzacji w izbie w Poznaniu, w zespołach zamiejscowych w Pile i w Koninie, na co zostanie przeznaczona kwota 100 tys. zł. Na wymianę windy osobowej w budynku izby w Warszawie zostanie przeznaczona kwota 90 tys. zł. Pozostała kwota wydatków majątkowych w wysokości 1041 tys. zł zostanie przeznaczona na zakupy sprzętu informatycznego – 271 tys. zł oraz pięciu samochodów osobowych, po jednym w Bydgoszczy, Łodzi i Poznaniu oraz dwóch we Wrocławiu. Samochody te są niezbędne do wyjazdów do przeprowadzania kontroli jednostek samorządu terytorialnego. Na ten cel przewidziana jest kwota 470 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuBudzetuMinisterstwaSprawWewnetrznychiAdministracjiDariuszSmarzewski">Ponadto kwota 412 tys. zł, z tego z budżetu państwa 97 tys. zł i z budżetu środków europejskich 315 tys. zł, przeznaczona będzie na realizację projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej pod nazwą „Modernizacja sieci komputerowej wraz z wdrożeniem Elektronicznego Zarządzania Dokumentami oraz systemu e-Nadzoru w Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Krakowie” w ramach „Regionalnego programu operacyjnego województwa małopolskiego na lata 2014–2020”.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuBudzetuMinisterstwaSprawWewnetrznychiAdministracjiDariuszSmarzewski">Panowie przewodniczący, panie posłanki, panowie posłowie, w imieniu pana Mariusza Kamińskiego, ministra spraw wewnętrznych i administracji, proszę o przyjęcie przedstawionego projektu budżetu na rok 2021 w części 80 – Regionalne izby obrachunkowe. Dziękuję za uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Dziękuję. Proszę o koreferat. Pan poseł Piotr Uściński.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselPiotrUscinski">Szanowni panowie przewodniczący, wszyscy szanowni państwo, może nie będę powtarzał liczb, które z budżetu na 2021 rok przytoczył pan dyrektor. Skupię się na jednej uwadze, która jest aktualna od wielu posiedzeń Komisji, jakie co roku odbywamy. Otóż wynagrodzenia w regionalnych izbach obrachunkowych przez ostatnie kilka lat rosną wolniej niż średnie wynagrodzenia w Polsce. Należy się nad tym pochylić.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PoselPiotrUscinski">Rozumiem, że budżet na przyszły rok jest wyjątkowy, ponieważ jesteśmy w wyjątkowej sytuacji. Jest epidemia, trudno dobrze planować, co będzie w przyszłym roku, ponieważ nie wiemy, jak rozwinie się sytuacja. Z mojej strony jest rekomendacja, żeby przyjąć budżet w przedłożonym kształcie, ale jest prośba do ministerstwa o to, żeby na kolejne lata zaplanować jakieś wyrównanie wynagrodzeń, dlatego że regionalne izby obrachunkowe mają bardzo ważne zadania do realizacji. Jest to nadzór nad budżetami samorządów. Sam przez wiele lat byłem samorządowcem i wiem, jak ciężką pracę wykonują. Zasadniczo, kiedy spotykamy się na posiedzeniach Komisji i zapoznajemy się ze sprawozdaniami z realizacji swoich zadań, okazuje się, że regionalne izby obrachunkowe naprawdę czuwają nad budżetami samorządów. Zasadniczo jesteśmy zadowoleni z ich pracy. Obyśmy mogli być zadowoleni dalej, dlatego że regionalne izby obrachunkowe mają problemy z utrzymaniem pracowników za takie pieniądze.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PoselPiotrUscinski">Moja rekomendacja odnośnie do budżetu jest pozytywna. Chciałbym jednak zwrócić uwagę, żeby w przyszłych budżetach zaplanować większy wzrost wydatków niż przeciętny, żebyśmy nadgonili opóźnienia we wzroście wynagrodzeń. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Proszę państwa, w dzisiejszym posiedzeniu zdalnie uczestniczą przedstawiciele ministra spraw wewnętrznych i administracji, jak również regionalnych izb obrachunkowych. Pan Mirosław Legutko wystosował do przewodniczących Komisji pismo, w którym zgłasza swoje uwagi do projektu budżetu. Czy pan Mirosław Legutko uczestniczy w posiedzeniu? Czy chciałby pan zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychMiroslawLegutko">Jeżeli byłaby taka możliwość, panie przewodniczący, poproszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychMiroslawLegutko">Dzień dobry państwu. Proszę państwa, analiza przedłożonego projektu wskazuje na to, że o 2500 tys. zł są zmniejszone wydatki na wynagrodzenia, o czym pan poseł Uściński przed chwileczką wspominał. Zmagamy się z mizerią finansową już od lat.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychMiroslawLegutko">Chciałbym zwrócić uwagę, o czym napisałem w piśmie, że na mizerię finansową nakłada się nam fala wydatków związanych z wypłatą odpraw emerytalnych oraz wypłatą nagród jubileuszowych. Fala ta ma szczyt właśnie w przyszłym roku. Jeżeli wszyscy pracownicy, którym przysługuje takie prawo, zdecydują się na odejście, będzie to kosztowało 4700 tys. zł. W tym roku wpłaciliśmy już ok. 2000 tys. zł, w poprzednim roku była to kwota 3000 tys. zł. W sytuacji, w której w stosunku do poprzedniego 2020 roku wydatki zwiększają się nam o ok. 2500 tys. zł, obcięcie wydatków o 2500 tys. zł robi nam pięciomilionowe nożyce. Będzie to bardzo trudne do sfinansowania. W przypadku niektórych mniejszych izb regionalnych będzie to praktycznie niemożliwe, dlatego że w większości fala jak np. w przypadku pana prezesa Tarnowskiego w Warszawie sięga 800 tys. zł rocznie. Prezesi starali się rozłożyć falę na lata, tylko że teraz, proszę państwa, jest koronawirus, a po drugie, prace nad ustawą o regionalnych izbach obrachunkowych powodują, że jednak pracownicy przyspieszają decyzje o odejściu na emeryturę.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychMiroslawLegutko">Może się okazać, że jeżeli nawet izby jakimś cudem sfinansują odprawy, dzieląc się biedą, dlatego że muszą sfinansować, żeby prezesi nie narazili się na naruszenie dyscypliny finansów publicznych, skończy się to tym, że nie będzie żadnych podwyżek dla pracowników, którzy mają bardzo niskie wynagrodzenia. Może się to skończyć kolejną utratą doświadczonych pracowników. Część pracowników odchodzi, ponieważ odchodzą na emerytury. Są to doświadczeni pracownicy. Zastępujemy ich nowymi pracownikami, ale takimi, którzy są do przyuczenia. Na marginesie chciałbym powiedzieć, że izby chyba dobrze kształcą pracowników, skoro po naszych pracowników sięgają takie instytucje jak Najwyższa Izba Kontroli, sądy, samorządy.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychMiroslawLegutko">Niemniej mamy coraz większy problem z uzupełnieniem kadr. Nawiązując do tego, co mówił pan poseł Uściński, chciałbym powiedzieć, że ostatnio ogłosiłem dwa konkursy na członków kolegium. Na jeden konkurs nie zgłosił się nikt, na drugi konkurs zgłosiła się jedna osoba, co oznacza, że konkurs muszę unieważnić i powtórzyć. Przy powtórnym ogłoszeniu, jeżeli zgłosi się ta sama osoba, konkurs zakończy się sukcesem. Proszę państwa, na stanowisko członka kolegium nikt się nie zgłasza.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychMiroslawLegutko">Chciałbym zwrócić uwagę, że zjawisko niedofinansowania jest to brak ekonomiki. Czasami zatrzymanie pracownika wymaga podwyżki 300 zł, 500 zł, nawet 1000 zł, ale w najgorszym przypadku jest to 12 tys. zł rocznie. Jeżeli pracownik odchodzi, później płacimy kolejnemu pracownikowi 3000 zł czy 3600 zł miesięcznie przez cały rok, czyli wydajemy ok. 40 tys. zł na człowieka, który nie umie nic. Musimy go uczyć od nowa, a jeszcze obciąża nam doświadczonego pracownika, który musi go uczyć.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychMiroslawLegutko">W piśmie, które skierowałem do panów przewodniczących, wskazałem też na projekt unijny, o który wystąpiliśmy. Jest to projekt na kwotę 50 000 tys. zł. Odbyło się to dzięki ciężkiej pracy pana prezesa Czarnockiego z Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu. Jest to mój zastępca w Prezydium Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych. W trybie ekstraordynaryjnym udało się aplikować o projekt. Natomiast wykonanie tego typu projektu będzie wymagało zatrudnienia albo poświęcenia mu fachowych osób, niezależnie od tego czy będzie to inspektor kontroli, czy informatyk. Prawdopodobnie utracimy ów projekt.</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychMiroslawLegutko">Proszę państwa, jest jeszcze jeden problem. Cały czas mówiłem o pracownikach kontroli, mówiłem o pracownikach wydziałów analiz i szkoleń. Pisałem o szkoleniach pracowników. Wszystkie instytucje publiczne i niepubliczne w obecnych czasach muszą się informatyzować. My także staramy się informatyzować. Zatrudniamy ludzi, którzy pracują z poświęceniem, z entuzjazmem. Tak naprawdę informatyzacja izb w tej chwili opiera się na sześciu pracownikach, którzy działają… nawet nazwałbym to półspołecznie. Zaczynają się już podchody do nich czy to ze strony firm komercyjnych, czy to ze strony innych instytucji publicznych.</u>
<u xml:id="u-8.7" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychMiroslawLegutko">Chciałbym zasygnalizować państwu posłom, że w tej chwili zaczyna się podkupywanie pracowników pomiędzy instytucjami rządowymi. Wiadomo, że na iluś pracowników kluczowych pracowników jest kilku. Właśnie o tych kluczowych pracowników zaczyna się walka. Obawiam się, że może być kłopot z informatyzacją izb, która troszeczkę nabrała rozpędu w tej chwili. Stąd moje wystąpienie do państwa i prośba o rozważenie. Bardzo się cieszę, że państwo wystąpicie z dezyderatem. Jest natomiast prośba, żeby jeszcze raz to rozważyć bądź podjąć jakieś działania.</u>
<u xml:id="u-8.8" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychMiroslawLegutko">Jeszcze jedna uwaga. Na początku pisma wskazałem, że tak naprawdę nie tworzymy funduszu nagród, dlatego że nie mamy takiej możliwości, nie mamy z czego. Ewentualne nagrody są udzielane z oszczędności, które przeważnie powstają wtedy, kiedy pracownik odchodzi. Ostatnio miałem taką sytuację, że pracownica odchodziła od nas dwa razy. Raz odeszła, wróciła i jeszcze raz odeszła. Nie byliśmy w stanie jej utrzymać, mimo że dostała podwyżkę, ponieważ różnica jest zbyt duża. Cięcie kilku procent następuje ze środków, których tak naprawdę nie mamy.</u>
<u xml:id="u-8.9" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychMiroslawLegutko">Nie chciałbym zajmować Komisji więcej czasu, chciałbym jednak zwrócić uwagę na to, iż powoli zaczyna to być katastrofalne. Problem ten wyszedłby już w tym roku, ale sześcioprocentowy wzrost, który zaistniał w administracji w odniesieniu do wydatków na wynagrodzenia, wówczas nas uratował. Cofnięcie spowoduje, nie chcę przesądzać, ale stan wegetatywny. Będziemy funkcjonować, ale rozwoju w tym żadnego nie będzie.</u>
<u xml:id="u-8.10" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychMiroslawLegutko">Cieszy mnie, kiedy pan poseł pochwalił nas za sprawozdania, ale chciałbym powiedzieć, że państwo posłowie często zwracacie się do nas o kontrole. Niedawno pan poseł Sak zwrócił się o kontrolę. Wówczas wysyłamy kontrolę. Obawiam się, że niedługo nie będzie kim tego robić. Proszę pamiętać, że mamy także obowiązek wykonać kontrole kompleksowe. Są one obowiązkowe. To one przede wszystkim obciążają nam pracowników. Tak naprawdę urobek jest gdzie indziej, a mianowicie w kontrolach doraźnych. Teraz chcielibyśmy zbadać kwestię śmieci, ale zaczyna nam brakować doświadczonych ludzi.</u>
<u xml:id="u-8.11" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychMiroslawLegutko">Stąd moje wystąpienie do państwa. Dziękuję za możliwość wypowiedzenia się oraz przedstawienia państwu wszystkich okoliczności, które praktycznie sprowadzają się do utraty kadry i stanu osobowego. Odtwarzanie tego będzie trwało latami. Czasami mam wrażenie, że to, co robimy, to są syzyfowe prace. Gdziekolwiek wykształcimy pracowników, za chwilę odchodzą. Jest to marna pociecha, że zostają w sektorze publicznym, chociaż nie tylko, częściowo odchodzą także do sektora prywatnego.</u>
<u xml:id="u-8.12" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychMiroslawLegutko">Z mojej strony to tyle. Panie przewodniczący, bardzo dziękuję za możliwość udzielenia głosu. Jeszcze raz apeluję do państwa o podjęcie jakiegoś działania. Ze swojej strony także będę podejmował działania. Wiem, jaka jest sytuacja budżetowa, wiem, jaka jest w ogóle sytuacja finansowa, niemniej w tym momencie jesteśmy na skraju wydolności. Podałem państwu przykład, kiedy na stanowisko członka kolegium, które kiedyś było postrzegane jako stanowisko prestiżowe, nie zgłaszają się nawet pracownicy kontroli. W tej chwili nie chcą aplikować na takie stanowisko. Jest to sygnał, jest to znak tego, co się dzieje. Jest to kłopot nie tylko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie, lecz także kłopot wszystkich izb w kraju. Dziękuję bardzo za możliwość zabrania głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Dziękuję. Czy jeszcze ktoś chciałby zabrać głos? Kto? Pan coś sugerował? W punkcie dotyczącym dezyderatu.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Ponieważ nie ma dodatkowych głosów w dyskusji, proszę państwa, powiem, że sytuacja finansowa regionalnych izb obrachunkowych jest niełatwa. Jest to sprawa, która z pewnością w przyszłości musi zostać wzięta pod uwagę i załatwiona zarówno przez posłów, jak i przez rząd. Niemniej w 2021 r. musimy postępować w sposób bardzo rozważny, a przede wszystkim w sposób bardzo oszczędny. Dlatego chyba trzeba przychylić się do propozycji złożonej przez ministra spraw wewnętrznych. W drugiej części naszego spotkania, kiedy będziemy rozpatrywać dezyderat, sądzę, że powinniśmy zaznaczyć, iż przyszłościowo wydatki na funkcjonowanie regionalnych izb obrachunkowych muszą być podniesione.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Zgłaszał się pan poseł Saługa. Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselWojciechSaluga">Dziękuję, panie przewodniczący. To, co mówi pan przewodniczący, że takie będą nasze wnioski, że takie będą nasze myśli, było mówione już rok temu. Zapewne było tak też 2–3 lata temu. Trzeba sobie szczerze powiedzieć, czy dzisiaj większość w Sejmie, dlatego że to większość w Sejmie odpowiada za to, co jest tutaj przedstawione, za projekcję budżetu, w ogóle chce owej instytucji. Jest to powolne zwijanie regionalnych izb obrachunkowych. Jest to proces, który rozpoczął się i trwa. Co jakiś czas, konkretnie co pół roku, rozmawiamy sobie o tym, że coś trzeba, że powinniśmy, a na koniec mamy to, co mamy. Budżet akurat tej instytucji jest mniejszy. Nasza Komisja do Spraw Kontroli Państwowej ma do dyspozycji budżety Państwowej Inspekcji Pracy i Najwyższej Izby Kontroli. Tamte budżety nie są mniejsze. Od lat utyskujemy na wynagrodzenia. Wszyscy utyskujemy. Pan Mirosław Legutko przedstawił kawę na ławę, przedstawił, jaki jest problem. Myślę, że my posłowie na Sejm jesteśmy na tyle inteligentni, że rozumiemy, co pan Legutko do nas mówi. Jest to problem naprawdę poważnego obszaru państwa, organizacji tego obszaru państwa. Nie mówmy, że może coś zrobimy w przyszłym roku, dlatego że problem jest tu i teraz.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PoselWojciechSaluga">Mamy rozważać dezyderat. Moim zdaniem powinna być odwrotna kolejność. Dezyderat powinien być pierwszy, a następnie powinna być dyskusja nad budżetem jako wynik przyjęcia bądź nieprzyjęcia dezyderatu. Jest tam napisane, mówił też o tym pan Mirosław Legutko, ile osób gdzie ucieka. Mamy kawałek państwa, kawałek bardzo odpowiedzialny za budżety wielu jednostek, za kontrolę owych jednostek. Po prostu zwijamy tę instytucję, nie chcemy, żeby instytucja ta działała, żeby działała sprawnie. Może z jakichś powodów w ogóle nie chcemy owej instytucji, chociaż trudno mi sobie to wyobrazić.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PoselWojciechSaluga">Mamy spadek wynagrodzeń akurat w tym obszarze, o którym pół roku temu, rok temu i zgaduję, że lata do tyłu, mówiliśmy, iż jest to gigantyczny kłopot. W Państwowej Inspekcji Pracy rośnie, w Najwyższej Izbie Kontroli przynajmniej nie spada. A więc da się, można, ale regionalne izby obrachunkowe nie mają szczęścia. Jeszcze raz mówię, powiedzcie to szczerze – słowa te kieruję do większości parlamentarnej – że nie podobają się nam owe instytucje, nie chcemy, żeby działały sprawnie. W sumie może chcecie je zlikwidować, może chcecie, żeby samo to padło. Przecież jak nie damy ludziom środków, nie damy pieniędzy, będziemy mieć kadłubową instytucję, która będzie udawać, że działa, będzie udawać, że kontroluje, a efektów z tego nie będzie żadnych. Na logikę jest to jasne. Ludzie się zwalniają, odchodzą do innych instytucji. To, że nikt nie chce pracować, to nie to, że zapala się lampka. Po prostu wyje nam czerwona syrena, a my z tym nic nie robimy.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PoselWojciechSaluga">Panie przewodniczący, wnoszę o to, żeby nie przyjmować budżetu w tym zakresie, tylko wnosić do ministra o to, żeby dał większe pieniądze na wynagrodzenia. Nie mówię już o utrzymaniu z tamtego roku, po prostu trzeba to zwiększyć. Inaczej to wszystko, co się tutaj dzieje czy dzieje się w ramach regionalnych izb obrachunkowych, nie ma sensu. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Dziękuję. Zgłasza się pan poseł Marek Wójcik.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PelnomocnikdosprawlegislacyjnychZarzaduZwiazkuMiastPolskichMarekWojcik">Halo, nie wiem, czy jestem słyszalny. Halo.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Tak, słyszymy pana.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PelnomocnikdosprawlegislacyjnychZarzaduZwiazkuMiastPolskichMarekWojcik">Jestem słyszalny? Czy państwo mnie słyszycie?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Tak, słyszymy pana. Proszę bardzo. Słyszymy pana.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PelnomocnikdosprawlegislacyjnychZarzaduZwiazkuMiastPolskichMarekWojcik">Bardzo dziękuję. Panowie przewodniczący, państwo posłowie, bardzo krótko. Dziękuję za udzielenie głosu. Chciałbym powiedzieć, że jeżeli chodzi o regionalne izby obrachunkowe, głosy dotyczące trudnej sytuacji rzeczywiście pojawiają się od lat, ale zawsze rok po roku udawało się jednak zabezpieczyć regionalnym izbom obrachunkowym co najmniej minimum wzrostu budżetu w miarę proporcjonalnie do inflacji. Być może zaskoczę państwa, ale z perspektywy samorządów terytorialnych także przyłączamy się do głosów postulujących, że trzeba wesprzeć regionalne izby obrachunkowe i tak jak w poprzednich latach zabezpieczyć wzrost przynajmniej o wskaźnik inflacji, tym bardziej że mamy bardzo twardy argument merytoryczny.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PelnomocnikdosprawlegislacyjnychZarzaduZwiazkuMiastPolskichMarekWojcik">Otóż coraz więcej samorządów terytorialnych ma kłopot z uchwaleniem budżetu. Wówczas to regionalne izby obrachunkowe podejmują działania w tej materii. Twierdzę, że obciążenie regionalnych izb obrachunkowych w kolejnych latach będzie większe niż do tej pory. Poza tym pojawiają się programy restrukturyzacyjne przygotowane w określonych sytuacjach po części przez regionalne izby obrachunkowe. Mamy przed sobą kolejne tego typu propozycje dotyczące systemu ochrony zdrowia oraz szpitali prowadzonych przez samorządy terytorialne. Tutaj także będzie konieczny udział regionalnych izb obrachunkowych. Jako samorządy współpracujemy z regionalnymi izbami obrachunkowymi bardzo dobrze, cieszymy się, że regionalne izby obrachunkowe są i dobrze działają. Być może kogoś to zaskakuje, że jako kontrolowani przez regionalne izby obrachunkowe prosimy o to, żeby działały i to działały dobrze, bo pomagają nam one w prowadzeniu gospodarki finansowej.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#PelnomocnikdosprawlegislacyjnychZarzaduZwiazkuMiastPolskichMarekWojcik">Stąd absolutnie podzielam głos pana posła Wojciecha Saługi, żeby regionalnym izbom obrachunkowym zabezpieczyć budżet minimum na poziomie roku 2020 plus inflacja. Bardzo dziękuję za głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Dziękuję bardzo przedstawicielowi Związku Miast Polskich.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Proszę państwa, projekt budżetu regionalnych izb obrachunkowych oczywiście jest projektem trudnym tak samo jak budżet państwa na przyszły rok. Praca regionalnych izb obrachunkowych jest potrzebna. W projekcie budżetu proponuje się kwotę, która stanowi 98,5% wysokości budżetu na obecny 2020 rok.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Przedstawiciel ministra chciałby jeszcze zabrać głos? Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuMSWiADariuszSmarzewski">Dziękuję, panie przewodniczący. Odnosząc się do podnoszonej kwestii kształtowania funduszu wynagrodzeń w regionalnych izb obrachunkowych, chciałbym podkreślić, że na przestrzeni ostatnich lat fundusz wynagrodzeń w izbach był waloryzowany średniorocznym wskaźnikiem wzrostu wynagrodzeń ustalonym w ustawie budżetowej. W 2016 r. było to 105,5%, w 2017 r. – 101,3%, w 2018 r. – 100%, w 2019 r. – 102,3% i w roku 2020 – 106%. Tak więc fundusz wynagrodzeń w regionalnych izbach obrachunkowych wzrastał w takim samym stopniu jak w każdej jednostce sfery budżetowej. Wskaźnik wzrostu wynagrodzeń w sferze budżetowej na rok 2021 został ustalony w projekcie ustawy budżetowej na 100%. A zatem fundusz wynagrodzeń w regionalnych izbach obrachunkowych został ustalony na takim poziomie, z zastrzeżeniem, że w związku z projektem ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2021, jak też w związku z przepisami, w których jest mowa o tym, że w 2021 r. nie tworzy się funduszu nagród. Wobec tego zarówno w służbie cywilnej – zgodnie z ustawą o urzędnikach państwowych – jak też w żadnej jednostce sektora finansów publicznych, również w regionalnych izbach obrachunkowych nie utworzono takiego funduszu, a zgodnie z ogólnie obowiązującymi przepisami jest on na poziomie trzyprocentowym. Tylko z tego wynika zmniejszenie funduszu wynagrodzeń. Wynika jedynie z nietworzenie funduszu nagród uznaniowych.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuMSWiADariuszSmarzewski">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Dziękuję. Przechodzimy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Kto z pań i panów posłów jest za pozytywnym zaopiniowaniem projektu budżetu regionalnych izb obrachunkowych, przedstawionego przez ministra spraw wewnętrznych na rok 2021, proszę o podniesienie ręki i naciśnięcie odpowiedniego przycisku. Kto jest za? Dziękuję. Kto jest przeciwny? Dziękuję. Kto wstrzymał się od głosu? Dziękuję. Zamykam głosowanie. Proszę o podanie wyników.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Głosowało 37 posłów. Za było 20 posłów, 12 było przeciw, 5 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Komisje pozytywnie zaopiniowały rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2021 w zakresie części budżetowej 80 – Regionalne izby obrachunkowe.</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Do przedstawienia naszej opinii na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych proponuję upoważnić pana posła Piotra Uścińskiego. Czy ktoś jest przeciwny? Nie widzę. A zatem, panie pośle, bardzo proszę o udział w posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych i przedstawienie opinii naszych Komisji. Proszę także o ewentualne zastanowienie się nad uwagami regionalnych izb obrachunkowych w kontekście kłopotów kadrowych, które powodują, że część z obowiązków nie jest wykonywana tak, jak sobie życzylibyśmy, mówiąc w bardzo dużym skrócie. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-19.5" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Przechodzimy do punktu drugiego. Jest to dezyderat. Na wspólnym posiedzeniu Komisji do Spraw Kontroli Państwowej oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej pan poseł Koperski złożył dezyderat dotyczący oceny sprawozdania z działalności regionalnych izb obrachunkowych. Ponieważ dezyderat łączy się z kwestiami budżetowymi, z kwestiami finansowymi, rozpatrujemy go dzisiaj.</u>
<u xml:id="u-19.6" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos w sprawie projektu dezyderatu? Pan poseł Ławniczak. Tak, dobrze. Proszę bardzo, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselTomaszLawniczak">Nie wiem, czy jestem słyszany.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Tak, słyszymy pana.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PoselTomaszLawniczak">Jestem słyszany. Szanowni państwo, uchwaliliśmy już opinię, którą Komisji Finansów Publicznych przedstawi pan poseł Piotr Uściński. W związku z tym wobec uchwalonej opinii do dezyderatu, z którego treścią się zgadzam, konkretnie do ostatniego akapitu konsekwentnie chciałbym wnieść poprawkę. Ostatnie zdanie, ostatni akapit brzmiałby: „W związku z tym Komisje zwracają się z wnioskiem do prezesa Rady Ministrów o podjęcie działań, mających na celu zabezpieczenie w budżecie państwa na lata po roku 2021 środków, które pozwolą regionalnym izbom obrachunkowym na istotne…” itd. Zamiast „na rok 2021” proponuję zapisać „na lata po roku 2021” po to, żeby być konsekwentnym wobec przyjętej opinii.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PoselTomaszLawniczak">Całkowicie się zgadzam. Wynagrodzenia w ogóle w administracji rządowej, w różnorodnych innych obszarach w mojej ocenie wymagają korekty. Sam doskonale sobie przypominam, kiedy jako oświatowiec pracowałem w kuratorium oświaty, będąc wizytatorem. W swoim obszarze kontroli miałem 20 dyrektorów. Nie chodzi o to, że podaję przykład obszaru oświaty, ale dyrektorzy zarabiali lepiej i to dużo lepiej od wizytatora. Nawet zwykli nauczyciele dosłownie z 2–3 nadgodzinami także zarabiali lepiej od wizytatora. Jest to mankament w wielu obszarach kontroli państwa nad różnymi dziedzinami, które funkcjonują u nas w życiu publicznym. Należy się zastanowić nad tym syntetycznie, w szczególności nad regionalnymi izbami obrachunkowymi oraz wynagrodzeniami w owej instytucji.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#PoselTomaszLawniczak">Wnoszę korektę, o której mówiłem. Jest to werset trzeci od końca: zamiast „na rok 2021” proponuję zapisać „na lata po roku 2021”. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Panie pośle, proponuję, żeby to uściślić dla jasności. Proponuję, żeby po prostu wykreślić część zdania od przecinka do przecinka „mających na celu zabezpieczenie w budżecie państwa na rok 2021 środków”. Brzmiałoby to tak…</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PoselTomaszLawniczak">Dobrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Dobrze? Tak dla jasności sprawy, dlatego że następne…</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PoselTomaszLawniczak">Nie ma problemu. Jeżeli chodzi o zdanie wtrącone, można z niego zrezygnować. Tak, to prawda.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Dobrze. Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nikt nie chce zabrać głosu.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Ponieważ została zgłoszona poprawka, wobec tego przystępujemy do głosowania nad tym, kto jest za przyjęciem dezyderatu po uwzględnieniu poprawki zgłoszonej przez pana posła Ławniczaka. Jest zgoda na głosowanie? Nikt nie jest przeciwny.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Wobec tego przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem dezyderatu Komisji do Spraw Kontroli Państwowej oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej do prezesa Rady Ministrów w sprawie… Tutaj jest jeszcze jedna uwaga. W tytule mamy zapisane „w sprawie zabezpieczenia godnych wynagrodzeń pracowników regionalnych izb obrachunkowych”. Proponuję wykreślenie słowa „godnych”, dlatego że jeżeli uznalibyśmy, że w tej chwili wynagrodzenie nie jest godne… Uważam, że zbyt małe wynagrodzenie nie musi być wynagrodzeniem, które nie jest godne.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#SekretarzKomisjiSlawomirJakubczak">Wtedy słowo „zabezpieczenia” też jest zbędne, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">W sprawie zabezpieczenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#SekretarzKomisjiSlawomirJakubczak">Chyba powinno być w sprawie wynagrodzeń.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">W sprawie zabezpieczenia wynagrodzeń pracowników regionalnych izb obrachunkowych. Słowo „godnych” możemy wykreślić.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#SekretarzKomisjiSlawomirJakubczak">Słowo „zabezpieczenia” też nie pasuje. Słowo „zabezpieczenia” chyba też trzeba usunąć, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">W sprawie wynagrodzeń. Tak, dobrze. Ta uwaga wydaje się słuszna. Tak, w sprawie wynagrodzeń. Tak, dobrze. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Czy do takiej mojej propozycji są jakieś uwagi? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Będziemy głosowali nad dezyderatem Komisji do Spraw Kontroli Państwowej oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej do prezesa Rady Ministrów w sprawie wynagrodzeń pracowników regionalnych izb obrachunkowych uchwalonym na posiedzeniu w dniu – tutaj nastąpi właściwa data. Przypominam, że jest również poprawka do ostatniego akapitu dezyderatu, którą zaprezentował pan poseł Ławniczak.</u>
<u xml:id="u-33.3" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem dezyderatu uwzgledniającego poprawki zgłoszone na posiedzeniu Komisji, proszę o podniesienie ręki. Kto jest przeciwny? Dziękuję. Kto wstrzymał się od głosu? Dziękuję. Zamykam głosowanie. Proszę o podanie wyników.</u>
<u xml:id="u-33.4" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Głosowało 37 posłów. Za było 33 posłów, 3 było przeciw, 1 poseł wstrzymał się od głosu.</u>
<u xml:id="u-33.5" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Komisje przyjęły dezyderat.</u>
<u xml:id="u-33.6" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Szanowni państwo, to wszystko, co powinniśmy rozpatrzeć na wspólnym posiedzeniu Komisji.</u>
<u xml:id="u-33.7" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Dziękuję państwu za udział w posiedzeniu Komisji. Dziękuję zaproszonym gościom. Dziękuję państwu posłom.</u>
<u xml:id="u-33.8" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Zamykam wspólne posiedzenie Komisji. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>