text_structure.xml
25.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Otwieram posiedzenie Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii. Stwierdzam kworum oraz przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji wobec niewniesienia do niego zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Witam serdecznie wszystkich przybyłych, witam serdecznie panią minister Wandę Buk, witam przedstawicieli Ministerstwa Cyfryzacji i innych resortów, instytutów państwowych oraz branży cyfrowej. Witam też członków Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Dzisiejszy porządek posiedzenia przewiduje rozpatrzenie informacji Ministra Cyfryzacji na temat stanu wdrożenia I osi priorytetowej Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa 2014-2020, powołanie Podkomisji stałej do spraw regulacji prawnych dotyczących algorytmów cyfrowych i sprawy bieżące. Czy są uwagi do zaproponowanego porządku obrad? Jeśli nie ma uwag, porządek dzienny uważam za przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Przechodzimy do rozpatrzenia punktu pierwszego. Bardzo proszę panią minister Wandę Buk o przedstawienie informacji na temat stanu wdrożenia I osi priorytetowej Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa 2014-2020.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieCyfryzacjiWandaBuk">Dziękuję. Panie przewodniczący, szanowni państwo posłowie, dzisiaj faktycznie opowiem o I osi priorytetowej Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa 2014-2020. Jest to jedyny w Europie taki program, który zawiera wszystkie komponenty cyfrowe. Jest to unikalność względem wcześniejszej perspektywy, kiedy to działania cyfrowe były rozproszone w różnych programach. Kończymy akurat perspektywę i możemy powiedzieć, że to było bardzo dobre podejście, znakomicie się sprawdziło i chcemy je kontynuować w kolejnej perspektywie.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieCyfryzacjiWandaBuk">Dwa słowa o tym, co finansuje Program Operacyjny Polska Cyfrowa. Są trzy osie, czwarta to pomoc techniczna na samofunkcjonowanie. Jeśli chodzi o trzy osie, to pierwsza z nich, o której będziemy dzisiaj mówili, to jest rozwój sieci szerokopasmowych, wyeliminowanie dysproporcji w rozwoju sieci telekomunikacyjnej na obszarach nieatrakcyjnych z punktu widzenia inwestycyjnego, z punktu widzenia operatorów i ich inwestycji. Druga oś POPC to jest e-administracja, czyli e-usługi dla obywateli, wszystkie usługi, z których państwo możecie już dzisiaj korzystać. Nie wszystkie, ale większość z nich jest finansowana z II osi Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa. Trzecia oś to rozwój kompetencji cyfrowych społeczeństwa, zarówno tych podstawowych, jak i tych bardziej zaawansowanych. Alokacja to 2 mld euro, ponad 8 mld zł, oczywiście w zależności od kursu. Łącznie na I i II oś mamy największą alokację, każda z tych osi ma ok. 4 mld zł. Pozostała część to kompetencje miękkie i pomoc techniczna. Te kwoty w ramach osi się zmieniają, ponieważ je przesuwamy w zależności od tego, jak widzimy, jak wygląda popyt.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieCyfryzacjiWandaBuk">Program Operacyjny Polska Cyfrowa wdraża Centrum Projektów Polska Cyfrowa, czyli jednostka podległa Ministerstwu Cyfryzacji dystrybuująca środki unijne na nasz rynek, w naszym kraju. Minister cyfryzacji jest tutaj tzw. policy makerem, co oznacza, że wytycza kierunki, wskazuje, w jaki sposób interwencje będą realizowane.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieCyfryzacjiWandaBuk">To były trzy słowa wstępu, żebyście państwu mieli ogólny obraz, na czym polega POPC. Teraz przechodzimy już do I osi Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa. Tak jak mówiłam, ma on na celu wyeliminowanie dysproporcji związanych z rozwojem sieci telekomunikacyjnej. Na slajdzie państwo widzicie, jak rozwijała się sieć szerokopasmowa w ostatnich latach. Ostatnie dane mamy za rok 2018, dlatego że te dane zawsze publikuje Urząd Komunikacji Elektronicznej w połowie roku, co oznacza, że za rok 2019 dane będziemy mieli w raporcie opublikowanym w czerwcu. Widzicie państwo, jak tutaj wyglądał przyrost światłowodów de facto, bo to jest dzisiaj technologia, w którą się dziś inwestuje, żeby zapewnić co najmniej 30 Mb/s. Chcąc wyjaśnić, ten przyrost teoretycznie powinien spowalniać, dlatego że pozostałe procenty gospodarstw domowych, które nie zostały do dzisiaj objęte inwestycjami światłowodowymi, to są te najtrudniejsze obszary.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieCyfryzacjiWandaBuk">Mówiłam już, o czym jest program, więc nie będę się powtarzać. Może jeszcze tylko I oś Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa. Z pierwotnego założenia I oś Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa miała finansować światłowody, natomiast myśmy go rozszerzyli ze względu na to, że faktycznie mogliśmy uznać przeprowadzone konkursy za duży sukces. Wskaźniki pokryliśmy prawie trzykrotnie, o tym zaraz powiem. W związku z tym zdecydowaliśmy się przeznaczyć te środki na innego rodzaju interwencje, m.in. na hot spoty w gminach i na ogólnopolską sieć edukacyjną. To są trzy dodatkowe projekty, które realizuje Naukowa Akademicka Sieć Komputerowa.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieCyfryzacjiWandaBuk">W ramach I osi mamy za sobą trzy konkursy, czwarty jest w trakcie. Rok 2015 to był rok, kiedy Centrum Projektów Polska Cyfrowa ogłosiło niewielki konkurs przeznaczony głównie dla małych i średnich przedsiębiorców, który został rozstrzygnięty w roku 2016. Nie był to szczególny game changer, poniekąd była to kontynuacja podejścia do dystrybucji środków, jakie było we wcześniejszej perspektywie. W ramach tych działań powstało 6 tys. km światłowodów i 118 tys. gospodarstw domowych zostało pokrytych światłowodem.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieCyfryzacjiWandaBuk">To, co zmieniło diametralnie rzeczywistość światłowodową, telekomunikacyjną w naszym kraju, to właśnie drugi konkurs w ramach I osi POPC. Do pracy nad nim przystąpiliśmy na początku 2016 r., rozpoczęliśmy go, uruchomiliśmy go we wrześniu, po 9 miesiącach przygotowań. Jego rozstrzygnięcie i podpisanie umów nastąpiło w 2017 r. Miał charakter bezprecedensowy, dlatego że wystawiliśmy de facto całą alokację, objął on obszar całego kraju w podziale na siedemdziesiąt parę obszarów konkursowych. W ramach tego konkursu zobowiązaliśmy operatorów nie tylko do podłączenia gospodarstw domowych, ale też szkół, na które teoretycznie w ramach POPC środków nie mieliśmy. Jak powiedziałam, mieliśmy 4 mld zł, wskaźniki programu mówiły, że za te 4 mld zł mamy podłączyć 726 tys. gospodarstw domowych. Był to naprawdę bardzo profesjonalnie przygotowany konkurs, który doprowadził do takiej konkurencji na rynku, że finalnie w wyniku drugiego i trzeciego konkursu, bo trzeci konkurs był dogrywką, zamiast 726 tys. gospodarstw podłączono 2 mln gospodarstw i wszystkie szkoły, które nie miały dostępu do szerokopasmowego internetu. To była bardzo trudna dyskusja z rynkiem. Rynek przez długi czas mówił, że wszystkie szkoły można podłączyć za 4 mld zł, ale wtedy nie zostanie ani grosza na gospodarstwa domowe. Finalnie okazało się, że rynek jednak źle określił swoje pierwotne estymacje.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieCyfryzacjiWandaBuk">W wyniku konkursu, o którym państwu mówię, pokryliśmy w 2017 r. 53 obszary. W tym samym roku ogłosiliśmy trzeci konkurs na pozostałe obszary, a były to najtrudniejsze obszary, przede wszystkim Polska Wschodnia, która w ogóle jest trudnym terenem inwestycyjnym dla operatorów. To był ten fragment naszego kraju, na którym operatorzy nie zdecydowali się agresywnie zabiegać o środki. W konsekwencji zdecydowaliśmy się dołożyć więcej środków w ramach trzeciego konkursu. Kilka obszarów, które z różnych powodów nie zostały pokryte wnioskami w ramach drugiego konkursu, tam było dużo różnych zdarzeń, był jeden wnioskodawca, który finalnie się wycofał, wtedy byliśmy wszyscy tym zaskoczeni, dzisiaj wiemy, jakie zmiany właścicielskie zaszły w spółce i to już nie jest takim zaskoczeniem, nagle wszystko stało się jasne…</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieCyfryzacjiWandaBuk">W konsekwencji wskaźniki wyglądają tak jak państwu mówiłam. 273% wskaźnika, do którego zobligowała nas Komisja Europejska, zostało pokryte w wyniku POPC oraz szkoły, o których Komisja Europejska w ogóle nie mówiła i których Komisja Europejska od nas w ramach tego Programu Operacyjnego nie oczekiwała. Cała wartość projektu to kwota prawie 7 mld zł i ona wynika z tego, że operatorzy w ramach konkurencji, którą wytworzyliśmy w konkursach, dostawali dodatkowe punkty m.in. za dołożenie wkładu własnego. Finalnie konkurs miał efekt koła zamachowego, jeżeli chodzi o mobilizację operatorów telekomunikacyjnych do angażowania środków własnych na inwestycje. Oznacza to ni mniej, ni więcej tylko to, że dzisiaj w Polsce powstaje sieć telekomunikacyjna warta 7 mld zł tylko w ramach POPC, bo oczywiście powstaje ona ze środków prywatnych w tych lokalizacjach, które nie wymagały interwencji.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieCyfryzacjiWandaBuk">Nie powiedziałam państwu jeszcze, że to są środki na białe plamy, czyli na gospodarstwa domowe, które są – zgodnie z naszymi wyliczeniami – nieopłacalne nawet w perspektywie 15 lat, co oznacza, że szansa na to, że operatorzy poszliby tam bez wsparcia publicznego, jest niewielka.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieCyfryzacjiWandaBuk">Dzisiaj jesteśmy w trakcie czwartego konkursu. Jest to tzw. konkurs na dogęszczanie, czyli że jeśli w ramach danego obszaru operatorzy pierwotnie deklarowali pewną pulę gospodarstw domowych, zobowiązali się podłączyć 60% z nich, to zostają jeszcze miejsca, gdzie można wygospodarować mniejsze obszary i tam dołożyć środki na inwestycje. Konkurs został przedłużony w ubiegłym tygodniu, kończy się z końcem marca. Mamy nadzieję, że uda się zakończyć go sukcesem.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieCyfryzacjiWandaBuk">Działanie w ramach drugiego i trzeciego konkursu zostało nagrodzone przez Komisję Europejską nagrodą European Broadband Awards. Są tam cztery kategorie, można było wygrać w jednej z nich, my wygraliśmy w kategorii, która premiowała za społeczny impact danego działania. Jak się okazało potem, nasze działanie wygrywało w każdej innej kategorii także, ale warunki konkursowe nie pozwalały na to, żeby przyznać nam cztery nagrody. Działanie to skończyło się więc dużym sukcesem, jego efekty po kolei się pojawiają.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieCyfryzacjiWandaBuk">Pokażę państwu jeszcze, najwyżej potem do tego wrócimy, tak wygląda po lewej stronie pokrycie dostępu do szkół siecią szerokopasmową w roku 2015, a tu widzicie państwo, jak to wygląda w wyniku POPC. Jest to imponujące, jesteśmy z tego zadowoleni, dumni i dzięki temu mogliśmy uruchomić program Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej. POPC zapewnia budowę infrastruktury, zapewnia dociągnięcie kabla do szkoły, a Ogólnopolska Sieć Edukacyjna jest kompleksowym programem zapewniającym finansowanie samorządom transmisji danych, czyli wykup konkretnej usługi, która zabezpiecza transmisję, co oznacza, że sieć jest bezpieczna, monitorowana, treści są odpowiednio filtrowane. Konsekwencją tego działania była możliwość uruchomienia w naszym kraju OSE.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieCyfryzacjiWandaBuk">Jeśli chodzi o OSE, to dodam na marginesie, bo transmisja i podłączenie co do zasady nie są finansowane z POPC, bo utrzymania nie można finansować ze środków unijnych, że dziś do OSE mamy podłączonych już prawie 11 tys. szkół. Powiedziałam, że co do zasady OSE nie jest finansowana z POPC, bo są wyjątki, o których zaraz powiem. Teraz przejdę do instrumentów finansowych.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieCyfryzacjiWandaBuk">Kolejnym działaniem w ramach I osi są instrumenty finansowe. Tutaj funduszem funduszy jest Bank Gospodarstwa Krajowego. W ramach tego działania przeznaczyliśmy prawie 1 mld zł na pożyczki i gwarancje. Jeżeli chodzi o pożyczki, to tutaj działanie rozpoczęliśmy wcześniej i dzisiaj możemy już obserwować tego efekty. Macie państwo tu aktualne dane. Gwarancje są odpowiedzią na prośbę rynku, który zwracał się o to, żeby umożliwić operatorom skorzystanie z takiego instrumentu finansowego. Instrumenty finansowe w ramach POPC mają z założenia być korzystne na tyle, na ile pozwalają na to przepisy, są niskooprocentowane. To ciekawe, że jeśli środki są wykorzystane przez instrument finansowy, jest obrót z rynkiem, to na koniec wracają one do budżetu państwa, czyli na koniec, po kilku latach obrotu zasilą budżet naszego kraju. To będzie, jak mówiłam, 1 mld zł.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieCyfryzacjiWandaBuk">Jeżeli będą pytania, zawsze możemy uzupełnić informacje, podać dokładne dane.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieCyfryzacjiWandaBuk">Kolejnym obszarem, który uruchomiliśmy w ubiegłym roku, są tzw. hot spoty w gminach, publiczny internet dla każdego. To działanie de facto sprowadza się do przekazywania gminom bonów na sfinansowanie budowy hot spotów. Taki bon to 64 tys. zł. Za tę kwotę minimalne wymogi, jakie muszą spełnić samorządy, to zainstalowanie 10 hot spotów zewnętrznych albo 15 wewnętrznych w miejscach publicznych, szerokorozumianych. Nie ma tu wkładu własnego, nabór ciągle trwa, to są rundy, więc jeśli państwo jesteście aktywni w swoich okręgach, to zachęcam do tego, żeby lokalnych włodarzy zachęcić do wzięcia udziału w działaniu, do sięgnięcia po te pieniądze, bo są one do wzięcia, Przyznajemy, że liczyliśmy na trochę większy odzew. Nie wiemy, z czego to wynika, bo z drugiej strony bardzo często słyszymy o potrzebach lokalnych w celu zapewnienia dostępu do sieci, a do tej pory dynamika sięgania po środki była stosunkowo niewielka. Zdecydowaliśmy się też zwiększyć promocję, ale państwa posłów też serdecznie do tego zachęcam. Nabór twa do 30 czerwca, wniosek jest bardzo prosty, wystarczy 1-2 godziny i gmina jest gotowa, żeby wysłać wniosek do CPPC. Rozliczenia są równie proste.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieCyfryzacjiWandaBuk">Jeszcze o OSE, żeby państwu wytłumaczyć. W związku z tym, że udało nam się tak optymalnie zagospodarować środki na sieci, dostaliśmy zgodę od Komisji Europejskiej na to, żeby w ramach I osi sfinansować również częściowo projekt OSE. Podzieliliśmy to na trzy komponenty. Te trzy projekty realizuje NASK. Sprowadzają się one do budowy sieci szkieletowej, do budowy węzłów bezpieczeństwa i tam, gdzie operatorzy z jakiegoś powodu nie trafią ze swoimi sieciami, mimo POPC, bo jest garstka szkół w Polsce, która nie jest objęta POPC ze względu np. na to, że powstały później albo zmieniły lokalizację, to tutaj NASK, żeby nie uruchamiać już kolejnego konkursu, podłączy te pozostałe budynki szkół.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieCyfryzacjiWandaBuk">To na koniec jeszcze raz ten ładny slajd i plany na przyszłość, czyli POPC w kolejnej perspektywie. Aktualnie mamy założenia do umowy partnerstwa, które są procedowane przez komitety rządowe. W ramach uzgodnień z Ministerstwem Funduszy dostaliśmy zgodę na to, żeby jednoznacznie i kategorycznie wpisać do założeń umowy partnerstwa dla perspektywy 2021-2027 nowy Program Operacyjny Polska Cyfrowa. Jednocześnie w ubiegłym roku, w ramach procedowanej megaustawy o wspieraniu rozwoju sieci telekomunikacyjnych, wprowadziliśmy fundusz szerokopasmowy, czyli dodatkowe środki, już nie unijne, tylko z budżetu państwa, które również będą przeznaczone na budowę sieci na najbardziej wykluczonych obszarach. Fundusz ten rusza od stycznia przyszłego roku i będzie uzupełnieniem POPC, poniekąd będzie mostem pomiędzy jedną a drugą perspektywą. Na pewno jest tak, jak mówiłam na naszym spotkaniu w ministerstwie, że tych środków na sieci nigdy nie będzie wystarczająco dużo, bo ta sieć będzie się stale rozwijała.</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieCyfryzacjiWandaBuk">To z mojej strony tyle. Jeżeli macie państwo pytania do ministerstw, bo są tu też przedstawiciele Ministerstwa Edukacji Narodowej, to jesteśmy gotowi odpowiedzieć. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Bardzo dziękuję pani minister. Otwieram dyskusję. Kto z państwa chciałby zabrać głos? Czy są jakieś pytania? Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselRobertGontarz">Ja w zasadzie z technicznym pytaniem. Czy mógłbym prosić panią minister o przesłanie tej prezentacji?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Już jest w sekretariacie. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselGrzegorzNapieralski">Dziękuję, panie przewodniczący. Pani minister, powiedziała pani, że jest problem z naborem gmin. Ponieważ zwróciła się pani do nas z apelem, to może przygotowalibyście dla nas taką ściągę, a my byśmy po małych gminach rozesłali taką informację, że coś takiego jest, bo być może oni po prostu nie wiedzą, a czym mniejsza gmina, tym bardziej taki projekt by im się przydał. My przez biura poselskie rozesłalibyśmy to do tych gmin.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PodsekretarzstanuwMCWandaBuk">Mogę coś powiedzieć?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PodsekretarzstanuwMCWandaBuk">Panie pośle, mamy przygotowane broszury, ulotki i informacje szczegółowe. Są ładne graficznie i każdy z państwa otrzyma taką informację do swojej skrzynki poselskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Czy są jeszcze pytania lub uwagi ze strony członków Komisji bądź gości? Może takie ogólne pytanie, żeby tak szybko nie zakończyć, dotyczące planów na przyszłość. Wiemy, że konkurs jest w toku. Czy ministerstwo przewiduje, że jakieś środki pozostaną jeszcze po tym konkursie? Czy będą ogłaszane kolejne postępowania w ramach tego okresu programowego? Jak będzie wyglądał ten finisz?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PodsekretarzstanuwMCWandaBuk">Na ten moment mamy nadkontraktację w ramach I osi i w ogóle w programie. To jest bardzo ważne, może o tym nie powiedziałam, a warto, żeby państwo wiedzieli, warto się pochwalić. Na początku 2016 r. i przez cały 2016 rok POPC był najbardziej opóźnionym programem. Po działaniach, które przeprowadziliśmy POPC ma najwyższą kontraktację ze wszystkich programów. To, jak wygląda wydatkowanie środków unijnych, wskazuje na to, że choć teoretycznie środków nie ma, bo są zaangażowane, to pod koniec perspektywy one się jednak pojawiają ze względu na korekty, ze względu na oszczędności w projektach informatycznych w ramach II osi. W związku z tym, mimo że dzisiaj formalnie nie przewidujemy tego, to jednak nieformalnie przygotowujemy się do tego, że takich działań się podejmiemy. To jest już koniec perspektywy, projekty nie będą mogły być tak długie jak projekty światłowodowe, które trwają trzy lata, to zastanawiamy się również nad projektami dofinansowującymi sieć mobilną, sieć piątej generacji. O tym będziemy musieli najpierw porozmawiać z Komisją Europejską, ale już dziś faktycznie ten temat rozważamy. Nie wykluczamy tego.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Bardzo dziękujemy. Czy są inne pytania? Jeśli nie ma więcej pytań, bardzo dziękujemy pani minister i państwu za przedstawioną informację. Życzymy udanej realizacji programu z korzyścią dla wszystkich użytkowników.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Przechodzimy do pkt 2 porządku obrad, w którym mamy powołać podkomisję stałą. Prezydium Sejmu wyraziło zgodę na powołanie Podkomisji stałej do spraw regulacji prawnych dotyczących algorytmów cyfrowych. Komisja powołuje i określa skład podkomisji. W prezydium rozmawialiśmy o utworzeniu podkomisji siedmioosobowej, taka jest wstępna propozycja. Zobaczymy, jakie będzie zainteresowanie ze strony państwa posłów. Otwieram zgłaszanie kandydatur. Proszę, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselWitoldCzarnecki">Panie przewodniczący, ze strony Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość zgłaszam 4 kandydatów: pan Jerzy Bielecki, pan Dariusz Stefaniuk, pan Robert Gontarz i pan Fryderyk Kapinos. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Dziękuję za zgłoszenia. Proszę bardzo, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselKrzysztofGawkowski">Dziękuję bardzo. Chciałbym zgłosić pana posła Adriana Zandberga.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Dziękuję za zgłoszenie. Wypada mi zgłosić pana posła Grzegorza Napieralskiego. Czy pan poseł również kogoś zgłosi?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselGrzegorzNapieralski">Z przyjemnością. Czy pan poseł wesprze prace tej podkomisji?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Z radością. Obawiałem się tylko tłoku w tej podkomisji i nie rezerwowałem dla siebie miejsca. Jeśli jest taka możliwość, chętnie wezmę udział w pracach tej podkomisji. Czy są jakieś zgłoszenia poza tą siódemką posłów? Nie ma zgłoszeń. Wobec tego zamykam listę.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Czy jest sprzeciw wobec wniosku w sprawie powołania podkomisji stałej do spraw regulacji prawnych dotyczących algorytmów cyfrowych w powyższym składzie przedstawionym przez wnioskodawców? Nie ma sprzeciwu. Stwierdzam, że Komisja przyjęła wniosek. Informuję, że posiedzenie podkomisji odbędzie się 5 minut po zakończeniu obrad Komisji.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Przechodzimy do pkt 3, sprawy bieżące. Mamy dwa wnioski o patronaty honorowe Komisji Cyfryzacji nad przedsięwzięciami naukowo-innowacyjnymi. Jeden wniosek Instytutu Polityki Energetycznej im. Ignacego Łukasiewicza o objęcie patronatu przez Komisję Cyfryzacji nad V Konferencją Naukową „Bezpieczeństwo energetyczne – filary i perspektywa rozwoju”, która ma się odbyć w dniach 30-31 marca. Konferencja jest organizowana przez Katedrę Ekonomii Wydziału Zarządzania Politechniki Rzeszowskiej oraz Instytut Polityki Energetycznej. Tutaj jest rekomendacja prezydium Komisji do udzielenia takiego patronatu.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Drugi wniosek Stowarzyszenia Wspierania Bezpieczeństwa Narodowego. Chodzi o Kongres Bezpieczeństwa Biznesu. W ocenie prezydium ma to charakter bardziej biznesowo-szkoleniowy niż aktywności naukowo-badawczej czy też popularyzatorskiej, w związku z czym tutaj nie ma rekomendacji prezydium do udzielenia tego patronatu.</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Czy są uwagi albo wnioski w tej sprawie? Jeśli nie ma, proponuję, abyśmy przyjęli pierwszy wniosek, który dotyczy konferencji naukowej organizowanej przez placówkę naukową oraz abyśmy nie przyjmowali drugiego patronatu. Czy są inne wnioski lub propozycje? Zgoda jest. W związku z tym Komisja udziela patronatu we wskazanym zakresie.</u>
<u xml:id="u-18.5" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Czy są inne sprawy bieżące? Jeśli nie, zamykam posiedzenie Komisji. Bardzo dziękuję za obecność pani minister, dziękuję gościom i państwu posłom. Członków podkomisji proszę o pozostanie na sali.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>