text_structure.xml 84.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Otwieram posiedzenie Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii. Stwierdzam kworum oraz przyjęcie protokołu poprzedniego posiedzenia Komisji wobec niewniesienia do niego zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Witam wszystkich przybyłych, w szczególności pana ministra, przedstawicieli Ministerstwa Cyfryzacji, Najwyższej Izby Kontroli, Centrum Projektów Polska Cyfrowa, Instytutu Łączności – Państwowego Instytutu Badawczego, przedstawicieli NASK oraz przedstawicieli Ministerstwa Finansów, Urzędu Komunikacji Elektronicznej, członków Komisji Cyfryzacji i wszystkich przybyłych gości. W porządku posiedzenia mamy przewidziane rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2020 wraz z autopoprawką, druki nr 112 i 112-A, w zakresie działania Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjmuje zaproponowany porządek dzienny. Sprzeciwu nie słyszę, wobec tego przystępujemy do procedowania. Pragnę przypomnieć, że każda zgłoszona poprawka do ustawy budżetowej musi zawierać źródło finansowania, a więc wskazanie pozycji, z której należy przesunąć środki na dany cel, a także podany cel finansowania i uzasadnienie zmiany.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego: część budżetowa 27 – Informatyzacja obejmująca dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2, wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 6, dotacje podmiotowe i celowe z zał. nr 8 i 9, programy wieloletnie w układzie zadaniowym z zał. nr 10, środki europejskie na finansowanie programów z zał. nr 3, 4 i 15, a także plan finansowy instytucji gospodarki budżetowej zał. nr 12 – Centralnego Ośrodka Informatyki oraz w punkcie trzecim plan finansowy państwowego funduszu celowego z zał. nr 13 – Funduszu – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Bardzo proszę o przedstawienie projektu budżetu w tej części sekretarza stanu w Ministerstwie Cyfryzacji pana ministra Adama Andruszkiewicza. Proszę, panie ministrze, oddaję panu głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieCyfryzacjiAdamAndruszkiewicz">Dziękuję bardzo. Szanowny panie przewodniczący, szanowna Komisjo, w swoim wystąpieniu chcę oczywiście zasygnalizować najważniejsze liczby dotyczące tej części budżetu, która będzie omawiana, ponieważ Wysoka Komisja otrzymała szczegółowe informacje z tego zakresu i wszystkie dane na ten temat są w posiadaniu państwa posłów.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieCyfryzacjiAdamAndruszkiewicz">Dochody budżetowe w części 27 – Informatyzacja planowane na rok 2020 wynoszą 1 161 000 tys. zł i pochodzą głównie z tytułu zwrotu środków wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem lub wykorzystanych z naruszeniem procedur, o których mowa w art. 184 ustawy o finansach publicznych, czyli dotyczy to budżetu środków europejskich.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieCyfryzacjiAdamAndruszkiewicz">Wielkość wydatków zaplanowano w kwocie 1 356 064 tys. zł, z tego budżet państwa to 252 244 tys. zł, a budżet środków europejskich 1 103 820 tys. zł. Wydatki w tej części będą realizowane przez Ministerstwo Cyfryzacji w kwocie 288 149 tys. zł oraz przez jednostkę budżetową podległą ministrowi cyfryzacji, tj. Centrum Projektów Polska Cyfrowa, w kwocie 1 067 915 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieCyfryzacjiAdamAndruszkiewicz">Z kwoty 252 244 tys. zł ujętej w wydatkach budżetu państwa na współfinansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej przypada 92 756 tys. zł, na dotacje 33 635 tys. zł, na świadczenia na rzecz osób fizycznych 203 tys. zł. Wydatki bieżące jednostek budżetowych pochłoną 112 290 tys. zł, a wydatki majątkowe 13 360 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieCyfryzacjiAdamAndruszkiewicz">Podobnie jak w roku 2019 w ramach dotacji zaplanowano dotacje celowe: dla Instytutu Łączności – Państwowego Instytutu Badawczego m.in. na finansowanie zadań polegających na wsparciu naukowym, badawczym i technicznym Ministerstwa Cyfryzacji w zakresie planowania polityki państwa dotyczącej rozwoju społeczeństwa informacyjnego; dla Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej – Państwowego Instytutu Badawczego na finansowanie zadań w zakresie analiz, audytów i wsparcia, zmian w obszarze bezpieczeństwa, analiz, projektowania budowy i wsparcia w projektach m.in. z planu działań ministra cyfryzacji. Zaplanowano także dotację podmiotową dla Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej – Państwowego Instytutu Badawczego na finansowanie działalności zespołów reagowania na incydenty komputerowe w NASK.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieCyfryzacjiAdamAndruszkiewicz">W ramach wydatków bieżących wynagrodzenia z pochodnymi stanowią 59 333 tys. zł, natomiast pozostała kwota – 52 957 tys. zł – zostanie przeznaczona m.in. na organizację konferencji Forum Zarządzania Internetem, Internet Governance Forum, realizację „Programu pozamilitarnych przygotowań obronnych Rzeczypospolitej Polskiej na lata 2017–2026” oraz na zakup towarów i usług, szkolenie pracowników, różne opłaty, składki i wynagrodzenia bezosobowe.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieCyfryzacjiAdamAndruszkiewicz">W ramach wydatków bieżących zaplanowano również kwotę 4000 tys. zł na realizację wieloletniego „Programu rozwoju talentów informatycznych na lata 2019–2029”. Głównym celem programu jest zaktywizowanie młodzieży ze szkół ponadpodstawowych oraz uczelni pod kątem rozwoju najbardziej zaawansowanych umiejętności informatycznych, jakimi są algorytmiczne rozwiązywanie problemów i programowanie oraz projektowanie gier komputerowych, przez zapewnienie wsparcia metodycznego i merytorycznego.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieCyfryzacjiAdamAndruszkiewicz">W ramach wydatków majątkowych przewiduje się m.in. inwestycje budowlane w kwocie 3185 tys. zł, w ramach których realizowane będą zadania związane z budynkiem położonym przy ul. Królewskiej 27 w Warszawie. Na zakupy inwestycyjne zaplanowano 6252 tys. zł z przeznaczeniem m.in. na e-usługi, rozwój e-dowodu, zakup oprogramowania platformy szkoleniowej do prowadzenia ćwiczeń z cyberbezpieczeństwa oraz zakup oprogramowania informatycznego i systemów informatycznych.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieCyfryzacjiAdamAndruszkiewicz">Dotacje majątkowe w kwocie 3923 tys. zł są przeznaczone m.in. na rozwój systemu eRPL, zakup sprzętu, licencji i urządzeń oraz na budowę systemu 46, budowę MPCnet i mDokumenty w postaci rozbudowy zaplecza technicznego.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieCyfryzacjiAdamAndruszkiewicz">Na finansowanie i współfinansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej przewiduje się kwotę 1 196 576 tys. zł, w tym z budżetu państwa – 92 756 tys. zł, a budżet środków europejskich – 1 103 820 tys. zł. Wydatki zaplanowano dla Ministerstwa Cyfryzacji w kwocie 137 199 tys. zł z przeznaczeniem na realizację programu operacyjnego „Polska cyfrowa na lata 2014–2020” w formie realizacji następujących projektów: 3.4 Kampanie edukacyjno-informacyjne na rzecz upowszechniania korzyści z wykorzystania technologii cyfrowych; Redukcja kosztów dla budowy sieci szerokopasmowych; KRONIK@ Krajowe Repozytorium Obiektów Nauki i Kultury; Otwarte dane – dostęp, standard, edukacja; Otwarte dane plus; e-Zamówienia – elektroniczne zamówienia publiczne; Rozwój Systemu Rejestrów Państwowych; Zintegrowana Platforma Analityczna; e-Doręczenia – usługa rejestrowanego elektronicznego doręczenia w Polsce; portal RP; Cyfrowa Piaskownica Administracji; Wspólna Infrastruktura Informatyczna Państwa. Ponadto zaplanowano wydatki związane z realizacją zadań, jakie będzie pełniło Ministerstwo Cyfryzacji jako instytucja otoczenia umowy partnerstwa dla POPC.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieCyfryzacjiAdamAndruszkiewicz">Dla Centrum Projektów Polska Cyfrowa zaplanowano kwotę 1 059 377 tys. zł z przeznaczeniem m.in. na realizację zadań w związku z pełnieniem funkcji instytucji pośredniczącej.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieCyfryzacjiAdamAndruszkiewicz">Na wynagrodzenia zaplanowano środki w wysokości 72 342 tys. zł oraz na pochodne od wynagrodzeń w wysokości 14 250 tys. zł z przeznaczeniem na sfinansowanie prognozowanego średniorocznego zatrudnienia 747,6 etatu, z czego 506 osób to członkowie korpusu służby cywilnej, pięć osób zajmuje kierownicze stanowiska państwowe, 234 osoby są nieobjęte mnożnikowymi systemami wynagrodzeń, a jedna osoba to funkcjonariusz.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieCyfryzacjiAdamAndruszkiewicz">Przechodzę do omówienia punktu drugiego: planu finansowego instytucji gospodarki budżetowej – Centralny Ośrodek Informatyki. Przychody oszacowano na poziomie 163 454 tys. zł. Na tę kwotę składają się przychody z prowadzonej przez instytucję działalności – 163 354 tys. zł – oraz odsetki od środków przekazanych w zarządzanie ministrowi finansów – 100 tys. zł. Wysokość przychodów na 2020 r. oszacowano przede wszystkim na podstawie wartości umów podpisanych przez COI z Ministerstwem Cyfryzacji, w tym m.in. na utrzymanie Systemu Rejestrów Państwowych, administrowanie Zintegrowaną Infrastrukturą Rejestrów, utrzymanie systemu Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, świadczenie usług zapewniających poprawne i nieprzerwane funkcjonowanie ePUAP, HelpDesk POPC, na Węzeł Krajowy.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieCyfryzacjiAdamAndruszkiewicz">Koszty na 2020 r. zaplanowano w wysokości 163 354 tys. zł. COI przewiduje, że w 2020 r. uzyska zysk brutto w wysokości 100 tys. zł. Na koniec 2020 r. zaplanowano środki obrotowe w wysokości 28 818 tys. zł, w tym środki pieniężne – 17 209 tys. zł, należności – 11 507 tys. zł i zapasy – 102 tys. zł. Planowany stan zobowiązań ma wynieść 9103 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieCyfryzacjiAdamAndruszkiewicz">Punkt trzeci, czyli plan finansowy Funduszu – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców. Planowany stan funduszu na początek 2020 r. wyniesie 302 852 tys. zł. Zgodnie z projektem planu na 2020 r. prognozowane jest uzyskanie przychodów w wysokości 151 259 tys. zł z następujących tytułów: przychody z opłat pobieranych za udostępnienie danych lub informacji z centralnej ewidencji pojazdów i centralnej ewidencji kierowców – 1800 tys. zł; przychody z opłat ewidencyjnych – 145 459 tys. zł, z tego: od umów OC 116 100 tys. zł, za wpis terminu kolejnego badania technicznego – 18 500 tys. zł, za wydanie dowodu rejestracyjnego – 3250 tys. zł, za wydanie pozwolenia czasowego – 2650 tys. zł, tablic rejestracyjnych – 2000 tys. zł, nalepki kontrolnej – 1650 tys. zł, pozostałe – 1309 tys. zł; odsetki od środków przekazanych ministrowi finansów w zarządzanie – 4000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieCyfryzacjiAdamAndruszkiewicz">Na 2020 r. zaplanowano koszty w wysokości 405 198 tys. zł, w tym na zadania związane z informatyzacją państwa przewidziano kwotę w wysokości 277 203 tys. zł. Zgodnie z projektem planu przewiduje się koszty własne w kwocie 168 319 tys. zł z przeznaczeniem m.in. na: 1) zakup usług związanych z utrzymaniem, serwisowaniem, eksploatacją, modernizacją i rozwojem systemów CEPiK/CEPiK 2.0, usługi wykonywania czynności materialno-technicznych związanych z przygotowaniem odpowiedzi na wnioski i zapytania kierowane do centralnej ewidencji kierowców i centralnej ewidencji pojazdów, utrzymanie Centrum Zapasowego w Bydgoszczy, zakup usług na wykonanie ekspertyz, analiz i opinii z zakresu działania systemu CEPiK, usługi pocztowe w obrocie krajowym i zagranicznym w zakresie przyjmowania, przemieszczania i doręczania przesyłek listowych, usługi administrowania Zintegrowaną Strukturą Rejestrów; 2) wykonanie specjalistycznych ekspertyz prawnych i technicznych; 3) zakup usług szkoleniowych, materiałów i wyposażenia, m.in. sprzętu i oprogramowania; 4) zakup usług remontowych, m.in. malowanie i odnawianie pomieszczeń Centrum Zapasowego w Bydgoszczy oraz w obiekcie przy ul. Pawińskiego 17/21; 5) składki do organizacji międzynarodowych, różnice kursowe, opłaty na rzecz budżetu jednostek samorządu terytorialnego; 6) realizację zadań związanych z informatyzacją – na ten cel planuje się przeznaczyć 91 705 tys. zł, m.in. na konieczność zapewnienia prawidłowego funkcjonowania ePUAP, Zintegrowanej Infrastruktury Rejestrów, Systemu Rejestrów Państwowych wraz z komponentami oraz systemów WK, SPOC, PZ i DT, rozwój portalu gov.pl jako centralnej bramy do informacji i e-usług publicznych, zakup usług utrzymania systemu mDokumenty i e-Doręczenia, świadczenie kompleksowych usług z zakresu zapewnienia zasobów ludzkich z branży IT.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieCyfryzacjiAdamAndruszkiewicz">Na realizację zadań bieżących zaplanowano dotacje w wysokości 133 312 tys. zł, w tym na: 1) realizację zadania bieżącego związanego z prowadzeniem systemu teleinformatycznego elektronicznego katalogu marek i typów pojazdów homologowanych oraz dopuszczonych do ruchu na terenie RP, zintegrowanego z systemem teleinformatycznym, w którym jest prowadzona centralna ewidencja pojazdów – 3234 tys. zł; 2) prace badawcze i rozwojowe w obszarze dotyczącym programu Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców – 4000 tys. zł; 3) realizację zadań związanych z informatyzacją, tj. finansowanie realizacji zadań ustawowych operatora OSE w związku z wdrażaniem Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej – 126 078 tys. zł. Zgodnie z ustawą z dnia 20 października 2017 r. o Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej operator OSE dostarcza szkołom podstawowym i ponadpodstawowym usługi dostępu do internetu oraz usługi szeroko pojętego bezpieczeństwa sieciowego i teleinformatycznego.</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieCyfryzacjiAdamAndruszkiewicz">Przewidziane zostały również koszty inwestycyjne w kwocie 103 567 tys. zł, z przeznaczeniem na: 1) dotacje inwestycyjne w kwocie 3122 tys. zł, z czego na realizację zadania prowadzenia systemu teleinformatycznego elektronicznego katalogu marek i typów pojazdów homologowanych oraz dopuszczonych do ruchu na terenie RP, zintegrowanego z systemem teleinformatycznym, w którym jest prowadzona ewidencja pojazdów –  200 tys. zł, a na realizację zadań związanych z informatyzacją, tj. finansowanie realizacji zadań ustawowych operatora OSE w związku z wdrażaniem Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej – 2922 tys. zł; 2) zakupy inwestycyjne w kwocie 100 445 tys. zł z przeznaczeniem m.in. na zakup infrastruktury i oprogramowania niezbędnego do funkcjonowania SI CEPiK, wykonanie systemu teleinformatycznego CEK 2.0, systemu Centralna Ewidencja Posiadaczy Kart Parkingowych, realizację planowanych i nowych zmian dotyczących stosowania systemu CEP, realizację zadań wynikających z aktualizacji przepisów prawa obejmujących rozwój CEPiK w zakresie nowych rozwiązań technicznych  – 43 947 tys. zł; na realizację zadań związanych z informatyzacją, w tym m.in. modernizację ZIR, prace rozwojowe w Systemie Rejestrów Państwowych, rozwój Cyfrowej Tożsamości – rozwój WK, zakup serwerów i sprzętu komputerowego dla Centrum Certyfikacji, tworzenie, rozwój i wdrożenie e-usług z zakresu realizacji zadań publicznych, udostępnianie e-usług na portalu administracji rządowej gov.pl – 56 498 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.18" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieCyfryzacjiAdamAndruszkiewicz">Planowany stan funduszu na koniec 2020 r. wyniesie 48 913 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.19" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieCyfryzacjiAdamAndruszkiewicz">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, przedstawiając powyższe, proszę o rozpatrzenie i pozytywne zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych projektu ustawy budżetowej na rok 2020 w zakresie części 27 – Informatyzacja, instytucji gospodarki budżetowej – Centralny Ośrodek Informatyki oraz Funduszu – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Dziękuję, panie ministrze. Poproszę o koreferat kolegę Jarosława Gonciarza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselJaroslawGonciarz">Szanowni państwo, mam przyjemność przedstawić koreferat dotyczący rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2020 w części budżetowej 27 – Informatyzacja. Dochody budżetu państwa w części 27 – Informatyzacja są planowane w dziale 750 – Administracja publiczna w wysokości 1161 tys. zł, co stanowi 161,9% dochodów zaplanowanych w ustawie budżetowej na 2019 r. Dochody te pochodzić będą głównie ze zwrotu środków wykorzystywanych niezgodnie z przeznaczeniem lub wykorzystywanych z naruszeniem procedur, o których mowa w art. 184 ustawy o finansach publicznych, pobranych nienależnie lub w nadmiernej wysokości, oraz z tytułu odsetek od nieprawidłowo wydatkowanej, niewydatkowanej dotacji oraz dotacji nierozliczonej w terminie.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PoselJaroslawGonciarz">Jeżeli chodzi o wydatki, zgodnie z zał. 2 zostały one zaplanowane w wysokości  252 244 tys. zł, czyli o 1381 tys. zł mniej niż w ustawie budżetowej na rok 2019. W ujęciu zadaniowym środki przewidziane dla części 27 rozdzielone są na realizację czterech funkcji: funkcja 6. Polityka gospodarcza kraju, funkcja 11. Bezpieczeństwo zewnętrzne i nienaruszalność granic, funkcja 16. Sprawy obywatelskie i funkcja 17. Kształtowanie rozwoju regionalnego kraju. Środki na realizację powyższych funkcji są uzupełnione z budżetu środków europejskich.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PoselJaroslawGonciarz">Jeśli chodzi o Centralny Ośrodek Informatyki, to według planu na 2020 r. oczekiwane przychody mają wynieść 163 454 tys. zł, czyli o 13 725 tys. zł więcej niż w planie na rok ubiegły. Podane przychody zostaną prawie wyłącznie osiągnięte z przychodów z prowadzonej działalności. Na koniec roku spodziewane jest osiągnięcie wyniku finansowego brutto w wysokości 100 tys. zł. Jest to dokładnie tyle samo co w roku poprzednim. Na koszty Centralnego Ośrodka Informatyki składają się głównie wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń, zakup usług obcych i amortyzacja.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PoselJaroslawGonciarz">Fundusz – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców. Plan finansowy na 2020 r. przewiduje przychody w wysokości 151 259 tys. zł, tj. o 9298 tys. zł więcej niż w planie finansowym na 2019 r. Wydatki zaplanowano w wysokości 405 198 tys. zł i są one o 47,5% wyższe od wydatków planowanych na rok 2019. Na wydatki w przeważającej mierze składają się koszty własne – 168 319 tys. zł, niewiele wyższe od planowanych na 2019 r. Pozostałe wydatki to koszty inwestycyjne i na realizację zadań bieżących. Różnica między przychodami a wydatkami będzie skutkowała zmniejszeniem stanu funduszu o 48 913 tys. zł na koniec 2020 r.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PoselJaroslawGonciarz">Konkluzja. Projekt budżetu na 2020 r. w części 27, projekt planu finansowego Centralnego Ośrodka Informatyki oraz projekt planu finansowego Funduszu – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców zasługują na przyjęcie. Rekomenduję szanownej Komisji przyjęcie rządowego projektu ustawy budżetowej w części budżetowej 27.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Bardzo dziękuję panu posłowi. Czy ktoś z posłów chce zabrać głos? Proszę uprzejmie, pan poseł Napieralski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselGrzegorzNapieralski">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Mam pytanie do pana ministra. W swojej wypowiedzi w jednym z akapitów wspomniał pan m.in. o edukacji młodzieży i dzieci, szczególnie o kwestii dotyczącej programowania. Jeśli chodzi o naukę programowania, to był tak naprawdę sztandarowy projekt rządu Prawa i Sprawiedliwości w zeszłej kadencji. Czy mógłby pan mi krótko powiedzieć, jak ten projekt był realizowany w poprzedniej kadencji i jakie pieniądze są na niego przeznaczone w tej kadencji? Jaki jest plan, jeżeli chodzi o naukę programowania i nie tylko, ale szczególnie o naukę programowania w szkołach podstawowych, średnich i w przedszkolach? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Czy pan minister zechce odpowiedzieć? Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#SekretarzstanuwMCAdamAndruszkiewicz">Tak. Szanowny panie pośle, żeby odpowiedzieć panu precyzyjnie, poproszę o zabranie głosu dyrektora Centrum Projektów Polska Cyfrowa pana Wojciecha Szajnara.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Proszę bardzo, panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#DyrektorCentrumProjektowPolskaCyfrowaWojciechSzajnar">Szanowni państwo, działania edukacyjne w obszarze nauki programowania dla dzieci były realizowane w kilku grupach wiekowych. Po pierwsze, realizowaliśmy projekt edukacyjny dla dzieci w wieku edukacji wczesnoszkolnej, tzn. z klas I–III. Tym projektem objęliśmy 120 tys. dzieci oraz 10 tys. nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej. Projekt był realizowany w ponad 2,5 tysiącu szkół na terenie całego kraju. Tak wyglądają efekty tego projektu na koniec ubiegłego roku. W tej chwili jest on kontynuowany w kilku miejscach w Polsce. W pierwszej kolejności koncentrowaliśmy się na gminach wiejskich i miejsko-wiejskich, a w tej chwili realizujemy projekt także w dużych miastach. W ten sposób niejako dopełniamy, obejmujemy działaniami w ramach tego projektu cały kraj. To była pierwsza grupa.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#DyrektorCentrumProjektowPolskaCyfrowaWojciechSzajnar">Dodam jeszcze, że celem tego projektu było tak naprawdę, oprócz zaznajomienia dzieci z przedmiotem nauki programowania, wyposażenie w kompetencje edukacyjne nauczycieli. Największą trwałość tego typu działań uzyskuje się bowiem wtedy, gdy osoby, które będą uczyć dzieci, uzyskają odpowiednie kompetencje. Nauczyciele zostali objęci programem edukacyjnym, a następnie przez kilka miesięcy działaniami o charakterze mentoringowym, żeby jeszcze dodatkowo wspierać u nich rozwój tych kompetencji edukacyjnych. Później objęliśmy ich jeszcze formą tutoringu, czyli pracy ze specjalistami i trenerami już w trakcie prowadzenia lekcji z dziećmi.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#DyrektorCentrumProjektowPolskaCyfrowaWojciechSzajnar">Drugim projektem dotyczącym w pewien sposób nauki programowania jest projekt Centrum Mistrzostwa Informatycznego. Realizacja tego projektu rozpoczęła się w ubiegłym roku i będzie kontynuowana do końca 2023 r. Celem projektu jest objęcie systemowym wsparciem grupy szczególnie uzdolnionej młodzieży. W ramach tego projektu chcemy powołać na terenie kraju 1500 kółek algorytmicznych, przede wszystkim o takim charakterze. W ich przypadku nauka programowania jest gdzieś z boku głównych zajęć. Zamierzamy objąć tym projektem 12 tys. uczniów z całej Polski. Na koniec ubiegłego roku w efektach tego projektu jest powołanie pierwszych 400 kółek. Opiekunami tych kółek są zarówno nauczyciele, jak i edukatorzy, osoby z organizacji pozarządowych. Wybraliśmy 400 takich osób, które objęliśmy programem szkoleniowym, a one następnie rozpoczęły rekrutację dzieci do kółek. Jak wspomniałem, tych kółek jest 400 i działają one na terenie całego kraju. W najbliższym roku oferta zostanie uzupełniona. Zdaje się, że w marcu i kwietniu ma być kolejny nabór na opiekunów tych kółek.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#DyrektorCentrumProjektowPolskaCyfrowaWojciechSzajnar">Pierwsze dwa działania, o których powiedziałem, były objęte programem operacyjnym „Polska cyfrowa”, czyli sfinansowane ze środków unijnych, z funduszy strukturalnych, natomiast dodatkowo w Ministerstwie Cyfryzacji realizowany jest program wsparcia rozwoju talentów informatycznych. Obejmuje on przede wszystkim młodzież ze szkół średnich i w pewnych założeniach przypomina program Centrum Mistrzostwa Informatycznego, czyli przede wszystkim koncentruje się na młodzieży wybitnie uzdolnionej, na talentach informatycznych, i ma niejako dwa obszary: programowania oraz tzw. gamingowy, czyli związany z rozwojem gier komputerowych.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#DyrektorCentrumProjektowPolskaCyfrowaWojciechSzajnar">Jeżeli więc chodzi o realizację projektów programowania dla dzieci w wieku edukacji wczesnoszkolnej, to poza działaniami na terenie kilku dużych miast w Polsce nie planujemy w tej chwili innych dodatkowych działań, gdyż środki programu „Polska cyfrowa” w tym obszarze już się wyczerpały. W przypadku programu Centrum Mistrzostwa Informatycznego jesteśmy dopiero na początku i chcemy do 2023 r. osiągnąć poziom 1500 kółek na terenie całego kraju i liczbę 12 tys. młodych ludzi objętych tym programem. W przypadku programu wsparcia rozwoju talentów informatycznych jego realizacja też rozpoczęła się całkiem niedawno i będzie on realizowany w najbliższych latach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Dziękuję bardzo, panie dyrektorze. Czy pan poseł chce jeszcze zabrać głos? Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselGrzegorzNapieralski">Dziękuję, panie przewodniczący. Jeszcze tylko dopytam, panie dyrektorze, o to, czy jest w planach Ministerstwa Cyfryzacji lub rządu wpisanie nauki programowania do podstawy programowej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#SekretarzstanuwMCAdamAndruszkiewicz">Musielibyśmy zdecydowanie skonsultować tę kwestię z Ministerstwem Edukacji Narodowej. Na ten moment takiej informacji nie posiadamy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Dziękuję bardzo. Zgłosił się jeszcze pan Urbaniak. Proszę uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselJaroslawUrbaniak">Dziękuję, panie przewodniczący. Wysoka Komisjo, jestem gościem na posiedzeniu Komisji Cyfryzacji, ponieważ będę przedstawiał koreferat do tej części budżetowej na posiedzeniu Komisji Finansów. To, co mnie zaskakuje w tym, co przedstawiło Ministerstwo Cyfryzacji, to fakt, że jak na sferę cyfryzacji w materiałach, które otrzymaliśmy, jest strasznie dużo słów, a bardzo mało cyfr.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PoselJaroslawUrbaniak">Powiem tak: to, co jest zawarte w tych dokumentach, to są liczby, te duże, natomiast z materiałów można się bardzo niewiele dowiedzieć na temat tego, jak będzie szczegółowo wyglądał ten budżet. Unika się konkretów. Na przykład str. 7 – wydatki majątkowe – mamy podaną kwotę 13 360 tys. zł, ale ile będą nas kosztować poszczególne budowy, ile środków na nie przeznacza ministerstwo, tego się już nie dowiemy.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#PoselJaroslawUrbaniak">Przy dużych kwotach przekraczających miliard złotych, przy projektach z udziałem środków z Unii Europejskiej poza tym, że wiemy, jaki będzie wkład budżetu państwa, a jaki budżetu Unii Europejskiej, nie dowiadujemy się niczego o tym, jak dany program ma wyglądać. Podobnie sprawa ma się przy programie operacyjnym „Polska cyfrowa”. Podana jest główna kwota, ale ile będą kosztować poszczególne programy, jakie są plany ministerstwa – tego się już nie dowiemy. Jeżeli pan minister lub ktoś z ministerstwa to wie, to ja chętnie bym o tym posłuchał, jak te duże kwoty dzielą się na części.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#PoselJaroslawUrbaniak">I jeszcze tak na szybko jedna rzecz, którą zauważyłem. W kilku miejscach, na pewno w dwóch, pojawiają się wydatki na oprogramowanie CEPiK. Chciałbym się więc dowiedzieć, ile ten CEPiK będzie nas w przyszłym roku summa summarum kosztował? Dlaczego wydatki na oprogramowanie są zawarte w kilku miejscach? Zaznaczam, że nie zaliczam do tego prac badawczych nad CEPiK za 4000 tys. zł. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Dziękuję bardzo panu posłowi. Panie ministrze, bardzo proszę o odpowiedź na zadane pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#SekretarzstanuwMCAdamAndruszkiewicz">Szanowny panie pośle, jeśli chodzi o CEPiK, to tak jak przedstawiliśmy, łączne koszty wyniosą 405 198 tys. zł. Jeśli chodzi o wydatki Ministerstwa Cyfryzacji, ich uszczegółowienie konkretnie w zakresie inwestycji, to zapraszamy pana posła do złożenia interpelacji. Wtedy szczegółowo odpowiemy na wszystkie pytania, które pan poseł w danych punktach zawrze, jeżeli zdaniem pana posła informacja, która została przedstawiona posłom z Komisji Cyfryzacji, jest niewystarczająca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Dziękuję. Chciałem już zgłosić wniosek o pozytywne zaopiniowanie, ale widzę jeszcze zgłoszenie. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselAdrianZandberg">W uzupełnieniu pytania, które tu już padło, nie chciałem wprawdzie go zadawać, ale prawdę mówiąc odpowiedź pana ministra mną troszeczkę wstrząsnęła. Czy nie możemy się dowiedzieć od pana ministra, jakie sumy w ramach projektu operacyjnego „Polska cyfrowa” są wydawane na poszczególne projekty? Moim zdaniem to jest zupełnie elementarna informacja, którą powinniśmy uzyskać na posiedzeniu Komisji. Mnie na przykład ciekawi, jeśli chodzi o Krajowe Repozytorium Obiektów Nauki i Kultury, jakie kwoty chcecie państwo wydać na to, żeby zintegrować tak naprawdę coś, co już de facto istnieje? Zamierzacie integrować wysiłki instytucji publicznych, bibliotek czy muzeów, które już ten proces digitalizacji w dużym stopniu przeprowadziły, a więc moje pytanie jest takie: czy to jest projekt stworzenia wspólnego interfejsu dostępu do tych zbiorów? Jeśli tak, to chcielibyśmy się dowiedzieć, ile na ten cel zostanie wydane, żeby być w stanie osądzić, w miarę naszych kompetencji, czy jest to wydatek w miarę sensowny czy nie. Żeby to jednak uczynić, musimy od państwa dostać wcześniej elementarne dane. Dlatego trochę mnie zdziwiła odpowiedź, że po prostu ich nie dostaniemy i że możemy sobie o to zapytać w formie interpelacji. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Bardzo dziękuję, panie pośle. Zgłosił się jeszcze pan poseł Marchewka. Proszę uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselArkadiuszMarchewka">Panie ministrze, chciałbym zadać kilka pytań dotyczących wydatków majątkowych. W informacji, która została przekazana nam, parlamentarzystom, są dwa ważne projekty dotyczące dokumentów w formie cyfrowej. Z jednej strony zostało tu wskazane, że będą realizowane wydatki na rozwój e-dowodu, w sumie w tej części zostanie wydanych ponad 6000 tys. zł, a także zaplanowane są dotacje majątkowe w kwocie ponad 4000 tys. zł z przeznaczeniem m.in. na – i tutaj pojawia się pozycja mDokumenty plus budowa zaplecza technicznego.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PoselArkadiuszMarchewka">Praktycznie przez całą ubiegłą kadencję Sejmu przerabialiśmy temat mDokumentów. Miały one być alternatywą dla dowodu osobistego. To był projekt stworzony, wdrażany i promowany jeszcze przez minister Annę Streżyńską. W wyniku różnych perturbacji, zmian kompetencyjnych czy też różnych starć kompetencyjnych pomiędzy ministerstwami nie było możliwości uruchomienia tego projektu w taki sposób, aby dowód osobisty został zainstalowany w komórce. Nie było możliwości weryfikowania w ten sposób tożsamości obywateli.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#PoselArkadiuszMarchewka">Okazało się nawet w tych badaniach, które realizowało Ministerstwo Cyfryzacji, że ci, którzy potencjalnie wyrażali się pozytywnie o mDokumentach, wskazywali, iż jest to kwestia kompletnie niepraktyczna, dlatego że na przykład przy weryfikacji tożsamości podczas kontroli drogowej trzeba najpierw wysłać przez specjalne urządzenie posiadane przez policjanta zgłoszenie do bazy, potem przychodzi do użytkownika sms z jakimś hasłem, to hasło trzeba następnie podać policjantowi – i w sumie wychodzi na to, że proces weryfikacji trwa dużo dłużej niż wyciągnięcie dowodu osobistego z portfela. To był jeden z powodów, które wskazywały, że ten projekt jest skazany na porażkę. Zostawiono wtedy tylko jakąś mniejszą część dotyczącą m.in. legitymacji studenckiej czy innych dokumentów i skupiono się na rozwoju e-dowodu.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#PoselArkadiuszMarchewka">Chciałbym zadać konkretne pytanie: jak będzie wyglądać realizacja tych dwóch przedsięwzięć i na czym polega rozbudowa zaplecza technicznego dla mDokumentów? Czy ten projekt razem z e-dowodem będzie jakimś projektem komplementarnym, czy będą to projekty, które są wobec siebie kompletnie różne? Jak ministerstwo do tej kwestii podchodzi i jaki jest plan realizacji tego przedsięwzięcia, bo to są sprawy, o których od kilku lat rozmawia się w ministerstwie, ale efekty są stosunkowo mizerne. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Bardzo dziękuję panu posłowie. Jeszcze się zgłosił pan przewodniczący Kierwiński. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselMarcinKierwinski">Chciałbym poprzeć głos pana posła Zandberga. Panie ministrze, poprosimy o informację i odpowiedź na pytania pana posła Urbaniaka, bo każdy z nas może oczywiście złożyć interpelację, tylko odpowiedź na nią przyjdzie za miesiąc, a my na posiedzeniu tej Komisji, na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych oraz na posiedzeniu plenarnym mamy przecież głosować za konkretnymi zapisami budżetowymi. Stąd gorąca prośba, żeby te informacje zostały nam przekazane, bo to po prostu jest elementarz. Zawsze, kiedy takie pytania padają, warto, żeby strona rządowa na nie odpowiedziała.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Dziękuję, panie przewodniczący. Panie ministrze, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#SekretarzstanuwMCAdamAndruszkiewicz">Poproszę moich współpracowników o odpowiedź na pytania członków Wysokiej Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuBudzetuiFinansowMCEmiliaZaluska">Emilia Załuska, Ministerstwo Cyfryzacji. Chciałabym przedstawić planowane kwoty na poszczególne projekty, które realizuje ministerstwo. O to – zdaje się – chodziło panom posłom. I tak, mamy Cyfrową Piaskownicę Administracji – 4769 tys. zł, e-Doręczenia – 33 477 tys. zł, e-Zamówienia…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselJaroslawUrbaniak">Przepraszam, pani dyrektor, ale ja chciałbym to sobie zapisać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuBudzetuiFinansowMCEmiliaZaluska">Dobrze, będę mówić wolniej. Czy mam zacząć od nowa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoselJaroslawUrbaniak">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuBudzetuiFinansowMCEmiliaZaluska">Cyfrowa Piaskownica Administracji – 4769 tys. zł, e-Doręczenia – 33 477 tys. zł… Oczywiście możemy państwu przesłać szczegółową informację na ten temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PoselJaroslawUrbaniak">Jeśli tak, to w porządku. Rozumiem, że jest szansa, iż dostaniemy ją przed posiedzeniem Komisji Finansów, na której…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#SekretarzstanuwMCAdamAndruszkiewicz">Oczywiście, jak najbardziej, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PoselJaroslawUrbaniak">W takim razie dobrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuBudzetuiFinansowMCEmiliaZaluska">W zakresie wydatków majątkowych też mamy przygotowane szczegółowe zestawienia i możemy pokazać, na co dokładnie jest planowane wydanie środków. Czy tego też państwo oczekujecie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Pan poseł Urbaniak, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PoselJaroslawUrbaniak">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, naprawdę wielki szacunek dla pana opanowania, bo ja po raz pierwszy w mojej poselskiej karierze usłyszałem od ministra, że jak mnie coś interesuje, to mogę złożyć interpelację. Proszę państwa, to jest praca nad budżetem i obowiązkiem wynikającym z art. 95 Konstytucji i ciągnącym się dalej poprzez ustawę o wykonywaniu mandatu posła i senatora i regulamin Sejmu oraz – jak znam życie – zawartym także w regulaminie tej Komisji, obowiązkiem przedstawicieli rządu jest odpowiadanie na pytania stawiane w trakcie posiedzenia komisji.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#PoselJaroslawUrbaniak">Dziękuję za deklarację, że do czasu posiedzenia Komisji Finansów otrzymamy informacje w formie pisemnej. Jeśli natomiast chodzi o drugą część odpowiedzi, tzn. że na CEPiK wydajemy 405 000 tys. zł, to, panie ministrze, ja nie o to pytałem. We wszystkich kwotach, które pojawiają się w materiale, który dostarczyliście, kilka razy pojawia się sformułowanie „oprogramowanie CEPiK”. Pytałem o to, ile dokładnie zostanie wydane na oprogramowanie i w ilu miejscach planu budżetu są umieszczone kwoty na ten cel? Nie pytałem, ile się wydaje na całość, tylko na oprogramowanie. Główna kwota jest znana, zresztą to jest mój zarzut, że na cały CEPiK jest 405 000 tys. zł, ale dorzucacie środki przy poszczególnych kwotach, na przykład przy zakupie infrastruktury dorzucacie również, bo jest mowa o infrastrukturze i oprogramowaniu. To w końcu ile ten CEPiK, jeśli chodzi o oprogramowanie, będzie nas kosztował w przyszłym roku? Oczywiście oprócz tych 4000 tys. zł na badania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Dziękuję panu posłowi. Panie ministrze, proszę uprzejmie. Odpowiada pani dyrektor? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuBudzetuiFinansowMCEmiliaZaluska">Kwota 405 000 tys. zł nie dotyczy tylko CEPiK. Dotyczy to również ustawy okołobudżetowej. W projekcie tejże ustawy znajduje się zapis, że minister cyfryzacji może dokonywać wydatków na informatyzację państwa, i kwota 277 000 tys. zł jest przeznaczona właśnie na informatyzację państwa, z czego 129 000 tys. zł jest na projekt OSE.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuSystemowPanstwowychwMCPiotrSkocinski">Piotr Skociński, zastępca dyrektora departamentu odpowiedzialny za CEPiK. Chciałem uzupełnić, że nasz fundusz celowy, z którego rzeczywiście jest te 400 000 tys. zł przewidziane do wykorzystania, jak mówiła przed chwilą pani dyrektor, oddaje na cele informatyzacyjne pozacepikowe na podstawie przepisów ustawowych kwotę ponad  230 000 tys. zł, natomiast na same koszty bieżące CEPiK, w tym koszty związane z zakupem oprogramowania, przeznaczonych jest ok. 80 000 tys. zł. W tej chwili nie dysponuję dokładną kwotą, nie mam jej przed sobą, ale – jak powiedziałem – to jest  ok. 80 000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuSystemowPanstwowychwMCPiotrSkocinski">Jeżeli mam jeszcze powiedzieć, co dokładnie jest planowane, to planujemy m.in. cały szereg dodatkowych modernizacji systemu związanych z przeróbką systemu CEP, jak i z upgrade’em technologicznym systemu CEK. System centralnej ewidencji kierowców jest systemem pochodzącym sprzed ponad 10 lat i w tej chwili chcemy rozpocząć procedurę wymiany oprogramowania, na którym jest posadowiony. Całość CEPiK składa się z centralnej ewidencji pojazdów, która została zmodernizowana w roku 2017, i centralnej ewidencji kierowców, która nie podlegała tej modernizacji. Początek tej modernizacji planujemy na ten rok i w tym roku prawdopodobnie ten upgrade technologiczny wyniesie ok. 20 000 tys. zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#SekretarzstanuwMCAdamAndruszkiewicz">Jeśli jeszcze można, panie przewodniczący, bo pan poseł Marchewka poprosił o uzupełnienie kwestii e-dowodu i mTożsamości. Rzeczywiście e-dowód udało się zrealizować po latach. Jak wiemy wszyscy, ten projekt był jeszcze planowany za rządów Platformy Obywatelskiej, ale wtedy też nie wyszedł i dopiero nam udało się go zrobić. On będzie w dalszym ciągu oczywiście dopracowywany.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#SekretarzstanuwMCAdamAndruszkiewicz">Jeżeli natomiast chodzi o mTożsamosć, to tutaj jest taka kwestia, że chociażby w tym roku, który minął, mogliśmy już za pomocą mTożsamości brać udział w wyborach. To na pewno jest postęp. Wiemy też o tym, że mTożsamość ma być honorowana w pociągach, nawet już jest, a więc rozszerzamy cały czas pole do legitymowania się mTożsamością. To jest kwestia, którą będziemy rozwijać, bo, jak wiemy, jest to rzecz do rozwoju na lata. Problemy są bowiem dość skomplikowane i często wymagają również wprowadzania zmian legislacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-42.2" who="#SekretarzstanuwMCAdamAndruszkiewicz">Poproszę jeszcze pana dyrektora o uzupełnienie odpowiedzi na pytanie pana posła Marchewki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#DyrektorDepartamentuSystemowPanstwowychwMCPiotrGajewski">Piotr Gajewski, dyrektor Departamentu Systemów Państwowych. Panie pośle, ten pierwotny kształt, który testowaliśmy, odłożyliśmy na półkę właśnie ze względu na konieczność interakcji SMS-owej, to zdecydowało. Skupiliśmy się na aplikacji mobilnej. Na dziś zawiera ona w sobie komponent mTożsamości, dowodu rejestracyjnego, które to dane pobieramy na podstawie certyfikatu tożsamości, którą mamy w pierwszym kontenerze. Jest także e-recepta, legitymacja studencka i legitymacja szkolna oraz pakiet informacyjny dla obywateli Rzeczypospolitej Polskiej przebywających poza granicami z kontaktami do konsulatów, ambasad, przedstawicielstw polskiej dyplomacji poza granicami kraju. To są te komponenty.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#DyrektorDepartamentuSystemowPanstwowychwMCPiotrGajewski">Teraz pracujemy i w pierwszym półroczu, zgodnie z planami pana ministra, wdrożymy e-prawo jazdy, czyli prezentację uprawnień w tej aplikacji. Weryfikator polega teraz na skanowaniu kodu QR, a więc jest to już forma uproszczona. Możemy wzajemnie, w interakcji obywatel–obywatel, przekazać sobie zestaw danych tożsamości, unikając w ten sposób nie najlepszych praktyk, czyli kopiowania dowodu rejestracyjnego czy dowodów osobistych. Są tam już zanonimizowane dane, podobnie jak zanonimizowane jest zdjęcie. Te cechy, które wyróżniają mTożsamość, czyli dynamiczna flaga i hologramy, są statyczne, a więc nie można tego reużyć w sposób nieuprawniony i zawsze mamy w historii logów informację, komu te dane i kiedy przekazywaliśmy.</u>
          <u xml:id="u-43.2" who="#DyrektorDepartamentuSystemowPanstwowychwMCPiotrGajewski">Jeżeli byłaby taka wola z państwa strony, możemy na odrębnym spotkaniu zrobić prezentację i pokazać, jak aplikacja funkcjonuje, żebyście państwo mieli inny obraz tego, co rzeczywiście robimy. Naprawdę wydaje się, że system jest dosyć dobrze przyjmowany przez społeczeństwo ze względu chociażby na to, że udostępniliśmy już wersję na systemy Apple, nie tylko na Androida. Pełne spektrum telefonów może już wykorzystywać tę aplikację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#SekretarzstanuwMCAdamAndruszkiewicz">Dokładnie tak jest. Panie przewodniczący, kontynuując wątek rozpoczęty przez pana dyrektora, bo widzę, że wiele ciekawych pytań pojawia się przy okazji omawiania budżetu Ministerstwa Cyfryzacji, chciałbym powiedzieć, i proszę o tym pamiętać, że zawsze możemy zorganizować posiedzenie Komisji u nas w ministerstwie na bardzo konkretny, ustalony wcześniej temat. Wtedy przedstawimy szanownej Komisji dokładnie nasze projekty, pokażemy, jak one funkcjonują dziś i jak będą rozwijane w przyszłości. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Dziękuję bardzo. Nadal jesteśmy w trakcie zadawania pytań. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PoselMichalGramatyka">Odnośnie do ostatniej wypowiedzi pana ministra, ostatniej wypowiedzi mojego przedmówcy, to jeżeli chodzi o mTożsamość, chcę powiedzieć, że w dalszym ciągu niemożliwa jest, zdaje się, wymiana danych między platformami, tzn. między platformą IOS a Androidem, a przynajmniej, jak to mówią, u mnie nie działa.</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#PoselMichalGramatyka">Wielki szacunek za przekonanie Polskich Kolei Państwowych do tego, żeby wreszcie zaczęły honorować dokumenty elektroniczne. Kolejnym polem do popisu, które polecam panu ministrowi, jest Kancelaria Sejmu. Nie udało mi się wejść do hotelu sejmowego na podstawie dowodu osobistego zaprezentowanego z mTożsamości. Kazano mi przynieść, cytuję, „porządny dokument”. Koniec cytatu.</u>
          <u xml:id="u-46.2" who="#PoselMichalGramatyka">Myślę, że pewnym nadużyciem jest stwierdzenie, że dzięki mTożsamości możemy brać udział w wyborach. Możemy się tylko wylegitymować przed komisją wyborczą. Życzyłbym sobie – myślę, że jak wszyscy spośród nas – żebyśmy mogli brać udział w wyborach za pomocą mTożsamości.</u>
          <u xml:id="u-46.3" who="#PoselMichalGramatyka">I jeszcze jedno pole, które chciałem poddać pod rozwagę panu ministrowi. Chodzi o kwestię używania mTożsamości przy świadczeniu usług notarialnych. Dzisiaj notariusze nie są w stanie honorować elektronicznego dowodu osobistego, dlatego że mają swoje zastrzeżenia prawne, które wymagają… Notariusze nie są w stanie zweryfikować tego zgodnie z zapisami Prawa o notariacie. Myślę, że to też jest rzecz, nad którą powinniśmy pracować, aż chciałoby się powiedzieć, że jest to jedna z naturalnych rzeczy. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Oczywiście ta uwaga pana posła dotycząca Sejmu powinna przede wszystkim być skierowana do pani marszałek Sejmu. Mamy przecież świadomość, że pan minister nie narzuci rozwiązań Straży Marszałkowskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PoselMichalGramatyka">Ja wykonuję dużą robotę edukacyjną, dlatego że…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Oczywiście, to jest ważna uwaga. Myślę, że dezyderat Komisji do pani marszałek w tej sprawie powinien mieć miejsce.</u>
          <u xml:id="u-49.1" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Proszę, panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#DyrektorDepartamentuSystemowPanstwowychwMCPiotrGajewski">Jak najbardziej zgadzam się z panami posłami, a z takich ciekawostek – myślę, że warto o tym również powiedzieć, żebyście państwo wiedzieli, na co chcemy wydać te pieniądze – to warto wskazać na możliwość, w przyszłym roku, a być może już w tym roku, wydawania odpisu z akt stanu cywilnego w sposób bezpośredni z rejestru, czyli pobranie go poprzez autoryzację profilem zaufanym. Chcemy budować i rozwijać System Identyfikacji Elektronicznej na Węźle Krajowym, do którego już skutecznie integrujemy podmioty publiczne. Mamy dwie formy uwierzytelniania, tj. PZ i e-dowód. To funkcjonuje.</u>
          <u xml:id="u-50.1" who="#DyrektorDepartamentuSystemowPanstwowychwMCPiotrGajewski">Ze względu na rozwój Systemu Identyfikacji Elektronicznej chcielibyśmy teraz upraszczać interakcje m.in. z notariuszami, żeby mogli też pobierać odpisy w sposób zautomatyzowany, żebyśmy odstąpili od papierologii w jak największym możliwym stopniu. Mniej więcej ok. 3 mln kartek papieru drukujemy w Polsce na najprostsze czynności związane z aktami urodzenia, jeżeli tylko zgłaszamy to w formie nieelektronicznej. Budowanie drugiego etapu elektronicznego zgłoszenia urodzenia dziecka, kiedy to zgłoszenie będzie już bezpośrednio wpadało do rejestru – dzisiaj już można to zrobić, ale wpada to jeszcze w formie elektronicznej tylko do systemu komunikacyjnego danej gminy, a chcielibyśmy, żeby tak jak wnioski dowodowe wpadało bezpośrednio do rejestru w formie zlecenia wykonania zdarzenia, przygotowania projektu aktu. Te rzeczy się dzieją. Moglibyśmy tutaj długo opowiadać. Tylko w zakresie działania mojego departamentu – to jest ok. 200 000 tys. zł budżetu i pięćdziesiąt kilka pozycji, gdybyśmy mieli przez to przejść.</u>
          <u xml:id="u-50.2" who="#DyrektorDepartamentuSystemowPanstwowychwMCPiotrGajewski">Jeżeli pan przewodniczący pozwoli, to krótko przytoczę państwu proste statystyki z dnia wczorajszego. Oto co mamy: ponad 27 tys. zarejestrowanych i wydanych dowodów rejestracyjnych, dowody rejestracyjne zamówione – 29 tys., 26 894 wydanych pozwoleń czasowych, 56 700 badań technicznych wykonanych, z tego 1808 – i ta liczba nam rośnie – badań negatywnych. Ze względu na pełną weryfikację i zbieranie informacji o badaniach rośnie nam liczba badań negatywnych, czyli poziom sprawdzenia pojazdu na stacjach kontroli rośnie pod względem jakościowym. Odnotowaliśmy także, tylko wczoraj, 11 badań przerwanych. Do tego należałoby jeszcze dołożyć ok. 250 tys. zdarzeń w SRP, które są wykonywane każdego dnia. Pokazuje to, że skala zdarzeń w rejestrach, nie licząc PZ-eta, ePUAP-u, jest każdego dnia wielomilionowa. Utrzymanie tego wszystkiego, siłą rzeczy, zużywa pieniądze. Musimy przecież opłacić licencje, infrastrukturę itd., a więc pieniądze niestety konieczne, a w zasadzie „stety”, bo pozwala nam to bezpiecznie utrzymywać rejestry i jak widać, na razie od awarii 12 czerwca 2018 r., kiedy mieliśmy parogodzinny przestój w systemach, dzisiaj cały czas mamy bardzo wysoki, prawie stuprocentowy poziom, odliczając tylko okna serwisowe, kiedy musimy dokonać jakiejś zmiany, podgrać poprawkę czy wgrać systemy i poprawki, które wykonujemy planowo, ponieważ tego wymaga rozwój naszych systemów państwowych. Staramy się dbać o to, żeby dane z nich udostępniać w bezpieczny sposób. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Dziękuję bardzo. Był jeszcze sygnał, że jest pytanie ze strony państwa posłów. Czy to już jest nieaktualne? Aktualne, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PoselJaroslawUrbaniak">Mam pytanie, ale nie w ramach interpelacji. Pana przewodniczącego nie było na sali, kiedy uzyskałem informację, że mogę złożyć interpelację. Chcę tylko powiedzieć, że poczekam na informację i zadam pytania na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych, po wcześniejszym otrzymaniu na piśmie uzupełnienia do tych materiałów. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Dziękuję, panie pośle. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PoselKrzysztofGawkowski">Ja krótko. Chciałem zapytać o to, jak dokładnie wygląda zadaniowość w części dotyczącej budowy społeczeństwa informacyjnego? W zadaniowej części budżetu jest zaznaczone, że będziemy wydawali ponad 200 000 tys. zł, z czego ze środków budżetu państwa ponad 100 000 tys. zł. Chciałem się dowiedzieć, jak dokładnie to rozbicie będzie wyglądało w budżecie zadaniowym, tzn. jaki jest podział? Czy taką informację można ewentualnie uzyskać na piśmie do najbliższego posiedzenia Sejmu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#SekretarzstanuwMCAdamAndruszkiewicz">Panie pośle, przekażemy tę informację na piśmie w trybie pilnym. To jest po prostu odzwierciedleniem tradycyjnego budżetu, ale odpiszemy panu tak, żeby wszystko było zgodne z pana oczekiwaniem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Dziękuję bardzo. Czy mamy jeszcze pytania do tej części budżetowej? Nie ma więcej pytań, w związku z tym zamykam dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-57.1" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">W trakcie dyskusji w ramach koreferatu zgłoszony został wniosek o pozytywne zaopiniowanie projektu ustawy budżetowej na 2020 r. w części 27 – Informatyzacja oraz dla instytucji gospodarki budżetowej Centralnego Ośrodka Informatyki i Funduszu – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjmuje powyższy wniosek. Nie ma sprzeciwu, jest więc pozytywna opinia Komisji.</u>
          <u xml:id="u-57.2" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Przechodzimy do części budżetowej 76 – Urząd Komunikacji Elektronicznej. Przedstawiona dokumentacja zawiera: dochody i wydatki w zał. nr 1 i 2; wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 6 oraz środki europejskie na finansowanie programów z zał. nr 3, 4 i 15.</u>
          <u xml:id="u-57.3" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Bardzo proszę o zreferowanie tej części budżetowej. Prosimy o zabranie głosu pana prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#DyrektorgeneralnyUrzeduKomunikacjiElektronicznejMariuszCzyzak">Dzień dobry, panie przewodniczący. Mariusz Czyżak, dyrektor generalny Urzędu Komunikacji Elektronicznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Mamy pana dyrektora. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#DyrektorgeneralnyUKEMariuszCzyzak">Na wstępie chciałbym przeprosić za nieobecność prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej pana Marcina Cichego, ale ze względu na planowaną wcześniej podróż zagraniczną nie był w stanie wziąć udziału w dzisiejszym posiedzeniu. Pozwolę sobie przedstawić w związku z tym projekt budżetu Urzędu Komunikacji Elektronicznej, część budżetowa 76.</u>
          <u xml:id="u-60.1" who="#DyrektorgeneralnyUKEMariuszCzyzak">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, projekt budżetu UKE na 2020 r. składa się z dwóch części: dochodowej i wydatkowej. Jeżeli chodzi o część dochodową, to zaplanowano dochody na poziomie 2 676 651 tys. zł. Na tę kwotę składają się, można powiedzieć, stałe grupy dochodów, które rokrocznie UKE odprowadza do budżetu państwa, jak również takie, które mają charakter nadzwyczajny. Pierwsza grupa to są opłaty za koncesję UMTS. To jest dwudziesta z 22 rat płaconych przez operatorów telefonii komórkowej. Zaplanowano z tego tytułu kwotę 361 200 tys. zł. Kolejna stała kwota to opłaty za numerację w wysokości 85 100 tys. zł. Trzecia jest opłata telekomunikacyjna – 18 842 tys. zł. To jest opłata pobierana od operatorów telekomunikacyjnych, którzy posiadają przychód powyżej 4000 tys. zł. Na ten rok ta opłata jest ustalona w wysokości 0,05% przychodów z tytułu działalności telekomunikacyjnej.</u>
          <u xml:id="u-60.2" who="#DyrektorgeneralnyUKEMariuszCzyzak">Najpokaźniejsza grupa dochodów, jeśli chodzi o wpływy do budżetu państwa odprowadzane przez Urząd Komunikacji Elektronicznej, to dochody z tytułu opłat za prawo do dysponowania częstotliwościami. Są to zarówno stale odprowadzane opłaty, na przykład za częstotliwości wykorzystywane przez naziemną radiofonię i telewizję – zaplanowano je w wysokości 42 300 tys. zł, jak również opłaty za wykorzystanie częstotliwości w liniach radiowych punkt–punkt w kwocie 95 000 tys. zł, czy też za ogólnokrajowe sieci radiokomunikacyjne w radiokomunikacji ruchomej lądowej – 131 900 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-60.3" who="#DyrektorgeneralnyUKEMariuszCzyzak">Najistotniejszą pozycją w części dochodowej jest pozycja zaplanowana w związku z przeprowadzaną w roku bieżącym aukcją na częstotliwości w zakresie 3480–3800 MHz. Kwotę dochodów z tego tytułu oszacowano na poziomie 1 914 000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-60.4" who="#DyrektorgeneralnyUKEMariuszCzyzak">Najdrobniejszą z kolei kwotą dochodów, ale co roku pojawiającą się w projekcie budżetu, jest kwota 432 tys. zł z tytułu opłat za wydanie świadectw operatorów urządzeń radiowych. Prezes UKE przeprowadza egzaminy i wydaje świadectwa dla radiooperatorów w służbie morskiej, żegludze śródlądowej czy dla marynarzy, którzy obsługują stacje radiowe na statkach, jak również dla tych, którzy korzystają z jachtów, a wreszcie także dla radiooperatorów w służbie amatorskiej, czyli mówiąc potocznie dla tych, którzy parają się krótkofalarstwem.</u>
          <u xml:id="u-60.5" who="#DyrektorgeneralnyUKEMariuszCzyzak">Po stronie wydatków została na 2020 r. zaplanowana kwota 125 536 tys. zł. W dużym przybliżeniu jest to 4,7% dochodów zaplanowanych na ten rok i odprowadzanych do budżetu państwa przez Urząd Komunikacji Elektronicznej. W wydatkach można wyodrębnić trzy obszary. Pierwszy to wydatki bieżące i wynagrodzenia. Na ten cel jest zaplanowane 102 510 tys. zł. Drugi obszar to wydatki majątkowe – 10 860 tys. zł. Trzeci obszar to wydatki współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w kwocie  12 117 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-60.6" who="#DyrektorgeneralnyUKEMariuszCzyzak">Najpokaźniejsza kwota spośród wydatków jest przeznaczona na wynagrodzenia z pochodnymi. Łącznie to jest 64 658 tys. zł, przy czym są to pieniądze zarówno na wynagrodzenia pracowników służby cywilnej, jak i pracowników zatrudnionych na stanowiskach pomocniczych oraz na wyższych stanowiskach państwowych, łącznie dla ponad 600 osób. Z tytułu opłaty składek na ubezpieczenia społeczne i Fundusz Pracy odprowadzamy 10 614 tys. zł. Na wynagrodzenia w służbie cywilnej jest zaplanowanych  45 797 tys. zł, a na dodatkowe wynagrodzenia roczne 3755 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-60.7" who="#DyrektorgeneralnyUKEMariuszCzyzak">Druga pokaźna grupa kosztów to wydatki bieżące jednostki zaplanowane w § 4000 budżetu UKE. Chodzi o kwotę 32 539 tys. zł. Ten paragraf ma charakter zbiorczy i obejmuje różne kategorie wydatków ponoszonych w związku z działalnością i funkcjonowaniem jednostki.</u>
          <u xml:id="u-60.8" who="#DyrektorgeneralnyUKEMariuszCzyzak">Z uwagi na to, że ten paragraf nie jest bardzo szczegółowy, nie wskazaliśmy w nim odrębnie poszczególnych kwot, ale przykładowo można podać, że chodzi o wydatki z tytułu zakupów materiałów eksploatacyjnych i paliwa dla setki samochodów wykorzystywanych w delegaturach UKE, zakup urządzeń do pomiaru i kontroli, w tym ruchomych stacji monitoringowych i ruchomych stacji pomiarowych – w roku ubiegłym na ten cel wydano ok. 600 tys. zł. W tym paragrafie mieści się również zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody –w sumie koszt ponad 2600 tys. zł, także czynsz i opłaty za nieruchomości, głównie chodzi tutaj o nieruchomość, gdzie mieści się centrala UKE, oraz o nieruchomości będące siedzibami niektórych delegatur. Własnych siedzib nie posiadamy. Rok ubiegły zamknął się kosztami z tego tytułu w wysokości 8620 tys. zł. Do tej pozycji zaliczamy wreszcie także wydatki związane z utrzymaniem systemu łączności  – 2860 tys. zł w roku ubiegłym – oraz wydatki na ochronę, utrzymanie czystości i usługi komunalne – w sumie ponad 4000 tys. zł. Tutaj mamy też wydatki z tytułu wsparcia systemów informatycznych wykorzystywanych w bieżącej działalności UKE, na przykład systemu służącego do zarządzania widmem radiowym P-WID czy finansowo-księgowego systemu EGERIA, który pozwala nam odprowadzać należności. Z tego tytułu UKE ponosi koszty w wysokości ok. 2000 tys. zł. Tyle wyniosły one w ubiegłym roku.</u>
          <u xml:id="u-60.9" who="#DyrektorgeneralnyUKEMariuszCzyzak">Jeżeli chodzi o pozostałe paragrafy w części wydatkowej, to w § 4270 – Zakup usług remontowych na rok 2020 zaplanowano 700 tys. zł. Będą one przeznaczone na naprawy i konserwację sprzętu biurowego, pomiarowego i informatycznego. Na służbowe podróże krajowe w ramach § 4410 zaplanowano 345 tys. zł i te wydatki związane są głównie z delegacjami krajowymi, które są wykonywane przede wszystkim w ramach kontroli radiokomunikacyjnej, kontroli przedsiębiorców telekomunikacyjnych i kontroli operatorów pocztowych. W § 4420 mamy zaplanowane wydatki na służbowe podróże zagraniczne. Wiążą się one głównie ze współpracą w ramach Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego, Organu Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej BEREC czy w ramach ERGP, czyli Europejskiej Grupy Regulatorów ds. Usług Pocztowych. Aktywnie pracujemy także w ramach Partnerstwa Wschodniego i w ramach tzw. grupy ADCO, która zajmuje się realizacją zadań z zakresu nadzoru rynku wyrobów. Na zagraniczne podróże w 2020 r. został zaplanowany 1000 tys. zł. W tym obszarze tematycznym mieści się również niejako składka do organizacji międzynarodowych w wysokości 83 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-60.10" who="#DyrektorgeneralnyUKEMariuszCzyzak">Wśród pozostałych wydatków najpoważniejsze pozycje to m.in. wydatki na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych – 1153 tys. zł, na szkolenia dla ponad 600 członków korpusu służby cywilnej – 1070 tys. zł i odrębny, chociaż kwotowo niepokaźny wydatek, zaledwie 49 tys. zł, umieszczony w rozdziale 75212 – Pozostałe wydatki obronne. Ta kwota zostanie wydana w związku z działalnością Departamentu Bezpieczeństwa w UKE, który zajmuje się bezpieczeństwem telekomunikacyjnym.</u>
          <u xml:id="u-60.11" who="#DyrektorgeneralnyUKEMariuszCzyzak">Kolejny obszar, szanowni państwo, to część inwestycyjna. Łącznie na ten cel przeznaczono kwotę 10 860 tys. zł i chciałbym zwrócić uwagę na niektóre z nich. Dwa to wydatki związane z budową siedzib dla delegatur UKE w Łodzi i w Kielcach. Jest to możliwe dzięki nieruchomościom pozyskanym przez nas w ostatnich latach. Zaplanowano  1000 tys. zł na kontynuację budowy siedziby delegatury UKE w Łodzi i 2000 tys. zł na siedzibę delegatury UKE w Kielcach.</u>
          <u xml:id="u-60.12" who="#DyrektorgeneralnyUKEMariuszCzyzak">Na zakup sprzętu i oprogramowania w ramach systemu monitoringu widma radiowego, który cały czas modernizujemy, w tym zakup specjalistycznego oprogramowania w 2020 r., zaplanowano 3600 tys. zł. Aparatura kontrolno-pomiarowa związana z wykonywaniem zadań z zakresu nadzoru rynku pochłonie 700 tys. zł. Za tę kwotę zostaną zakupione m.in. filtry do badania urządzeń telekomunikacyjnych, dokupiona będzie opcja umożliwiająca badanie urządzeń typu bluetooth. Na odbiorniki dla regionalnych stacji kontroli emisji radiowych przeznaczono 890 tys. zł. Wydatki na infrastrukturę informatyczną zamkną się w kwocie 1000 tys. zł. Za te pieniądze zostanie zakupionych m.in. 70 laptopów i macierze dyskowe. Na zakup środków transportu zaplanowano 1200 tys. zł. Z uwagi na to, że część naszych ruchomych stacji monitoringowych to samochody zakupione przed kilkunastu laty, to w ramach tej kwoty z jednej strony chcielibyśmy pozyskać kilka, na których można by przemontować specjalistyczną aparaturę, a z drugiej strony, w ramach realizacji przepisów o elektromobilności, musimy część najstarszych samochodów wymienić na pojazdy napędzane elektrycznie. Na modernizację systemu łączności zaplanowano wydatek w kwocie 60 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-60.13" who="#DyrektorgeneralnyUKEMariuszCzyzak">Ostatnia grupa wydatków to wydatki związane z realizacją projektów unijnych. W obszarze działalności Urzędu Kontroli Elektronicznej mamy cztery projekty unijne na łączną kwotę 12 117 tys. zł. Pierwszy z nich to projekt związany z realizacją I osi priorytetowej „Powszechny dostęp do szybkiego internetu” POPC na lata 2014–2020. Na 2020 r. zaplanowano kwotę 8965 tys. zł, z czego 5269 tys. zł to są wydatki na wynagrodzenia z pochodnymi dla 58 pracowników zaangażowanych w realizację tego projektu, w tym jest 45 pracowników zatrudnionych na umowę o pracę. Znacząca ich część to osoby zatrudnione w delegaturach UKE, które prowadzą kontrolę wybudowanej infrastruktury. Na wydatki rzeczowe są przeznaczone 3696 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-60.14" who="#DyrektorgeneralnyUKEMariuszCzyzak">Kolejny projekt to budowa Punktu Informacyjnego ds. Telekomunikacji. Projekt rozpoczęto w 2017 r. 9 stycznia ubiegłego roku zakończono eksploatację próbną. Odbiór odbył się w połowie lutego 2019 r. Sytuacja wygląda tak, że projekt jest na ukończeniu, zostały jeszcze drobne prace rozwojowe. Do 2021 r. będziemy się zajmować jego utrzymaniem, jeszcze w ramach projektu. Zaplanowane są tutaj środki na spotkania z beneficjentami, czyli tymi, którzy korzystają z tego Punktu Informacyjnego ds. Telekomunikacji. Na rozwój i utrzymanie mamy przeznaczonych 95 tys. zł. Na wynagrodzenia – 619 tys. zł dla 19 zaangażowanych pracowników. Może jeszcze dodam, że Punkt Informacyjny ds. Telekomunikacji jest przeznaczony dla przedsiębiorców, którzy realizują inwestycje w obszarze telekomunikacyjnym i dzięki PIT uzyskują dostęp do danych o istniejącej infrastrukturze telekomunikacyjnej, do procedur określających, jak wykonywać roboty budowlane w telekomunikacji itd.</u>
          <u xml:id="u-60.15" who="#DyrektorgeneralnyUKEMariuszCzyzak">Kolejny projekt to e-Doręczenia, czyli usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego w Polsce. W tym projekcie Urząd Komunikacji Elektronicznej jest zaangażowany, po pierwsze, w wypracowanie rozwiązań legislacyjnych, a po drugie – pewnych standardów świadczenia usług przez operatora cyfrowego na rzecz klientów, jak również standardów komunikowania się urzędów z operatorem cyfrowym. Ze środków budżetu państwa w części dotyczącej zaangażowania UKE zaplanowano na ten cel wydatki w kwocie 145 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-60.16" who="#DyrektorgeneralnyUKEMariuszCzyzak">Ostatni projekt, o którym chcę powiedzieć, to nowy projekt związany z Punktem Informacyjnym ds. Telekomunikacji. Celem tego projektu jest rozbudowa PIT o takie funkcjonalności, jak m.in. możliwość zbierania danych o planach inwestycyjnych, o jakości świadczonych usług oraz moduł umożliwiający wyszukiwanie danych o usługach dostępnych dla wszystkich obywateli. Prace rozpoczęto w 2019 r. Zaplanowano m.in. zakup infrastruktury informatycznej za kwotę 1600 tys. zł. Przetarg został rozpisany w minionym roku, wpłynęły już do nas oferty i w tej chwili podlegają ocenie. W projekcie mieszczą się także wydatki osobowe na poziomie 430 tys. zł. W jego ramach przewidujemy również organizację spotkania informacyjno-doradczego z beneficjentami.</u>
          <u xml:id="u-60.17" who="#DyrektorgeneralnyUKEMariuszCzyzak">To były najistotniejsze informacje, które pozwoliłem sobie przedstawić. Bardzo dziękuję za uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Dziękuję panu dyrektorowi. O koreferat proszę pana posła Jarosława Gonciarza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#PoselJaroslawGonciarz">Panie przewodniczący, szanowni państwo, mam dziś kolejną przyjemność – przedstawienie państwu koreferatu dotyczącego części budżetowej 76. Na 2020 r. planuje się dochody w wysokości 2 676 651 tys. zł, co jest kwotą ponad trzy i pół razy wyższą niż kwota zawarta w planie na rok 2019. Podstawą planowania dochodów UKE pozostają przepisy ustawy – Prawo telekomunikacyjne oraz przepisy obowiązujących aktów wykonawczych. Kluczowe dla prognozy dochodów UKE na 2020 r. jest uwzględnienie wpływów z aukcji częstotliwości. Z tego tytułu zaplanowano dochody w wysokości 1 914 000 tys. zł. W pozostałym zakresie szacunek dochodów oparto na analizie dotychczas osiąganych wpływów oraz uwzględnieniu trendów zachodzących na rynkach.</u>
          <u xml:id="u-62.1" who="#PoselJaroslawGonciarz">Plan wydatków budżetu państwa dla części 76 ustawy budżetowej na 2020 r., zawarty w zał. nr 2, został określony w wysokości 125 536 tys. zł, co oznacza wzrost z porównaniu z planem z 2019 r. o 7,2%. Plan wydatków obejmuje wydatki przeznaczone na działalność UKE oraz wydatki na sfinansowanie zadań obronnych. Na zadania z zakresu obrony narodowej planuje się 49 tys. zł. Na funkcjonowanie UKE w 2020 r. zostanie przeznaczona kwota bliska 125 500 tys. zł, co oznacza wzrost nakładów w porównaniu z ustawą budżetową z 2019 r. o 8600 tys. zł. Wyższe mają być wydatki bieżące jednostek budżetowych oraz wydatki na współfinansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej. Niższe będą natomiast wydatki majątkowe, w sumie o 4100 tys. zł. Na poziomie poprzedniego roku pozostaną świadczenia na rzecz osób fizycznych. Limit wydatków na współfinansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej został zaplanowany w kwocie 12 100 tys. zł i jest to o 15,5% więcej w stosunku do wydatków z roku 2019. Z tych środków będą realizowane trzy projekty, o których wcześniej powiedział pan dyrektor. Pierwszy stanowi wsparcie specjalistyczne UKE w realizacji I osi priorytetowej „Powszechny dostęp do szybkiego internetu” programu operacyjnego „Polska cyfrowa”, drugi projekt dotyczy budowy Punktu Informacyjnego ds. Telekomunikacji, a trzeci to rozbudowa systemu Punktu Informacyjnego ds. Telekomunikacji. Ponadto w ramach budżetu środków europejskich będzie realizowany projekt e-Doręczenia, czyli usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego w Polsce.</u>
          <u xml:id="u-62.2" who="#PoselJaroslawGonciarz">Poziom i struktura planowanych w tej części dochodów i wydatków na 2020 r. są ściśle związane z wykonywaniem przez UKE funkcji organu regulacyjnego w dziedzinie rynku usług telekomunikacyjnych i pocztowych. Przyjęty projekt budżetu na 2020 r., szacunek dochodów oraz limit wydatków dla części 76 można ocenić jako korzystny i dlatego rekomenduję szanownej Komisji przyjęcie rządowego projektu ustawy budżetowej w części 76 – Urząd Komunikacji Elektronicznej. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Dziękuję, panie przewodniczący. Otwieram dyskusję. Bardzo proszę o pytania. Pan poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#PoselMichalGramatyka">Dziękuję i z góry przepraszam, jeśli się okaże, że moje pytanie jest niestosowne dla pana dyrektora, ale chciałem zapytać, czy to jest normalna sytuacja, że pan prezes UKE ani żaden z jego zastępców nie znajduje czasu na wzięcie udziału w posiedzeniu Komisji Cyfryzacji, na którym jest opiniowany dokument, który – jak się zdaje – jest kluczowy dla funkcjonowania państwa instytucji? W planie pracy tej Komisji nie znalazłem posiedzenia, które byłoby bardziej kluczowe. Pytam dlatego, że na Śląsku od paru dni trwają ferie, i miałem zaplanowany wyjazd zagraniczny, ale przyjechałem do Warszawy, bo stwierdziłem, że to jest jednak dosyć istotna sprawa. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">To chyba wykracza poza materię budżetową, ale myślę, że jeszcze będziemy wyjaśniać tę sprawę z panem prezesem. Mam nadzieję, że będziemy go gościć na kolejnych posiedzeniach, i wtedy będzie mógł się do tej kwestii odnieść. Dla pracy Komisji oczywiście byłoby lepiej, gdyby prezes UKE pojawił się wśród nas podczas pracy nad budżetem. Myślę, że co do tego prezydium Komisji jest zgodne.</u>
          <u xml:id="u-65.1" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#PoselJaroslawUrbaniak">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, panie dyrektorze, jest mi strasznie przykro, że ja panu będę zadawał te pytania. Powinien na nie odpowiadać pan prezes. Zainteresowały mnie pewne proporcje w strukturze planowanego budżetu. Rozumiem, że brak zimy w Polsce spowodował, że podróże zagraniczne pana prezesa, pewnie w kierunku śniegu, są celowe, ale zadaję pierwsze pytanie, bo tego nie wiem: ilu ludzi u was pracuje? Prosta kwestia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#DyrektorgeneralnyUKEMariuszCzyzak">Około 630 osób.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#PoselJaroslawUrbaniak">Około 630. Zainteresowały mnie takie dziwne proporcje. Na wynagrodzenia osobowe państwo zaplanowaliście w przyszłym roku niespełna 4500 tys. zł – nie wchodzę w to, bo to nie moja dziedzina – ale dziwną proporcją jest, że zaplanowaliście aż 84% tej kwoty na wynagrodzenia dodatkowe. Niech pan nie kręci głową, bo tak wynika z prostej proporcji. Dodatkowe wynagrodzenia roczne – § 4040 – 3755 tys. zł. Jak łatwo policzyć, jest to 83% z dużą liczbą po przecinku, a więc załóżmy, że będzie to 84%. Nie zmienia to faktu, że proporcje są dziwne i znowu jakoś łączą się z wyjazdem pana prezesa za granicę, bo na wyjazdy służbowe zaplanowaliście 1345 tys. zł. To jest poziom 30% wynagrodzeń osobowych.</u>
          <u xml:id="u-68.1" who="#PoselJaroslawUrbaniak">Jaka jest struktura? Jak traktujecie pracowników? Tutaj dajecie niby-oficjalne wynagrodzenie, a dodatki do tego wynagrodzenia są na poziomie przekraczającym 80%, a jeszcze do tego jedna trzecia na wyjazdy służbowe. Zakładając, że sekretarki za granicę nie jeżdżą, jak również inne osoby zajmujące się pracami dodatkowymi, niemerytorycznymi, to wspomniane 30% na wyjazdy służbowe, zarówno krajowe, jak i zagraniczne, trafia do wąskiej grupy pracowników. Jak to w końcu wygląda? Powiem, że to jest dość niepokojące.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#DyrektorgeneralnyUKEMariuszCzyzak">Czy mogę odpowiedzieć, panie przewodniczący?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Bardzo proszę, panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#DyrektorgeneralnyUKEMariuszCzyzak">Panie przewodniczący, panie pośle, szanowni państwo, być może tak to wynika z układu na stronie w naszych materiałach, które przesłaliśmy, natomiast generalnie wydatki na wynagrodzenia przedstawiają się w taki sposób, że kwota 4492 tys. zł to wynagrodzenia osobowe w tzw. § 4010. Są to osoby nieobjęte mnożnikowym systemem wynagrodzenia i osoby poza służbą cywilną, osoby zatrudnione na stanowiskach pomocniczych, czasami również eksperckich – administratora lub operatora urządzeń elektronicznych. Chodzi o osoby zatrudnione na podstawie ustawy o pracownikach urzędów państwowych z 1982 r. oraz trzy osoby zatrudnione na kierowniczych stanowiskach państwowych, gdzie mamy 609 tys. zł. Wynagrodzenie osobowe członków korpusu służby cywilnej to § 4020, czyli to jest 45 797 tys. zł. Tutaj chodzi o wynagrodzenia ponad 600 osób zatrudnionych na podstawie ustawy o służbie cywilnej z 2008 r. Wynagrodzenie dodatkowe roczne to z kolei § 4040. Tutaj mamy niecałe 3800 tys. zł, dokładnie 3755 tys. zł. Trzeba do tego jeszcze dodać ponad 10 600 tys. zł składek na ubezpieczenia społeczne. Być może podane dane były trochę nieczytelne z powodu układu tekstu i poszczególnych paragrafów, ale myślę, że teraz jest wszystko jasne.</u>
          <u xml:id="u-71.1" who="#DyrektorgeneralnyUKEMariuszCzyzak">Jeżeli chodzi natomiast o wydatki na podróże służbowe, to łączna kwota przeznaczona na ten cel wynosi 1345 tys. zł. Są to środki na podróże służbowe krajowe i zagraniczne. Na podróże krajowe przypada z tego 345 tys. zł. Tę kwotę mamy w § 4410. Na podróże zagraniczne jest przewidziany 1000 tys. zł. W roku ubiegłym było to przeszło 900 tys. zł, a w rzeczywistości wydatkowano bodajże 766 tys. zł, o ile dobrze pamiętam szacunkowe dane, bo nie mamy jeszcze ostatecznego sprawozdania za tamten rok. To wszystko są wydatki ponoszone na rzecz wszystkich pracowników UKE, którzy uczestniczą w pracach gremiów i organizacji międzynarodowych, o których wspominałem w moim wystąpieniu, czyli m.in. również w roboczych zespołach Komisji Europejskiej czy w konferencjach poświęconych koordynacjom częstotliwości w ramach Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego, dwustronnym koordynacjom częstotliwości, na przykład z Białorusią, Rosją, Ukrainą czy krajami nadbałtyckimi, współpracy związanej z koordynacją częstotliwości śródlądowej itd. Nie mogę oczywiście powiedzieć, że w podróżach biorą udział wszyscy pracownicy UKE, ale na pewno jest to znaczna część pracowników, przede wszystkim z departamentu zajmującego się sprawami zagranicznymi oraz z departamentów merytorycznych, które odpowiadają za poszczególne obszary, takie jak na przykład roaming czy współpracę w zakresie widma radiowego.</u>
          <u xml:id="u-71.2" who="#DyrektorgeneralnyUKEMariuszCzyzak">Mam nadzieję, że nieco wyjaśniłem to zagadnienie. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Dziękuję bardzo. Panie pośle?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#PoselJaroslawUrbaniak">Bardzo dziękuję, panie dyrektorze. Rzeczywiście nie zauważyłem § 4020. Co do premii i nagród, to ma pan rację. Mój błąd. Nie zmienia to jednak faktu, że jeśli chodzi o wyjazdy służbowe, to średnia przy 630 pracownikach wychodzi duża, bo ponad 1500 zł, a sam pan powiedział, że liczba wyjeżdżających pracowników jest jednak ograniczona.</u>
          <u xml:id="u-73.1" who="#PoselJaroslawUrbaniak">Jeśli dobrze zrozumiałem, to systemem mnożnikowym są objęte trzy osoby.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#DyrektorgeneralnyUKEMariuszCzyzak">Trzy osoby są objęte systemem niemnożnikowym, jako wyższe stanowiska kierownicze. Chodzi o prezesa i dwóch wiceprezesów: ds. telekomunikacyjnych i ds. pocztowych, czyli pana prezesa Marcina Cichego, pana wiceprezesa Krzysztofa Dyla i pana wiceprezesa Karola Krzywickiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#PoselJaroslawUrbaniak">W porządku. Porobiłem wprawdzie błędy, ale zdaje się, że struktura jest niezdrowa, więc polecam uwadze pana ministra kwotę 609 tys. zł, która jest przeznaczona na wynagrodzenia trzech osób, jednak nie ministrów rządu Rzeczypospolitej Polskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Czy są inne pytania dotyczące tej części budżetu? Jeśli nie ma więcej pytań, zamykam dyskusję. Sformułowany został wniosek o pozytywne zaopiniowanie projektu ustawy budżetowej w części 76. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjmuje powyższy wniosek. Nie ma sprzeciwu. Stwierdzam, że została przyjęta pozytywna opinia.</u>
          <u xml:id="u-76.1" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Szanowni państwo, Komisja musi przyjąć jeszcze dla Komisji Finansów Publicznych opinię dotyczącą wszystkich rozpatrywanych części budżetowych znajdujących się w gestii Komisji Cyfryzacji oraz wyznaczyć posła upoważnionego do reprezentowania naszego stanowiska na posiedzeniu Komisji Finansów. Proponuję, aby reprezentantem Komisji był pan poseł Jarosław Gonciarz, który wcześniej był koreferentem rozpatrywanych części budżetowych. Czy są inne propozycje? Nie ma. Rozumiem, że Komisja przyjmuje tę kandydaturę.</u>
          <u xml:id="u-76.2" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Przystępujemy do sformułowania konkluzji, opinii dla Komisji Finansów Publicznych. Proponuję, aby ta konkluzja miała następujące brzmienie: „Po analizie szczegółowych informacji przedłożonych przez dysponentów części budżetowych, po zapoznaniu się z koreferatami i po wysłuchaniu dodatkowych wyjaśnień przedstawicieli rządu oraz przeprowadzonej dyskusji Komisja pozytywnie opiniuje rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2020 w powyższym zakresie. Komisja upoważnia posła Jarosława Gonciarza do przedstawienia niniejszej opinii na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych”. Czy jest sprzeciw wobec takiego brzmienia konkluzji prac Komisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#PoselKrzysztofGawkowski">Sprzeciw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#PoselAdrianZandberg">Prosimy o przegłosowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Został zgłoszony sprzeciw. Zgłaszał pan poseł Gawkowski. Poddaję wniosek pod głosowanie. Kto z członków Komisji jest za przyjęciem powyższej opinii? Proszę o podniesienie ręki. (6) Kto jest przeciw? (0) Kto się wstrzymał od głosu? (6) Dziękuję. Stwierdzam, że Komisja przyjęła stanowisko.</u>
          <u xml:id="u-79.1" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Na tym wyczerpaliśmy porządek posiedzenia. Bardzo dziękuję panu ministrowi, dyrektorom departamentów i przedstawicielom urzędów obecnym na dzisiejszym posiedzeniu. Dziękuję także członkom Komisji i wszystkim gościom. Następne posiedzenie jest zaplanowane – na zaproszenie ministra cyfryzacji – 25 stycznia w Ministerstwie Cyfryzacji. Informacja zostanie oczywiście przekazana państwu drogą formalną.</u>
          <u xml:id="u-79.2" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Zamykam obrady.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>