text_structure.xml 22.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Dzień dobry. Witam serdecznie. Otwieram posiedzenie Komisji. Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Witam serdecznie panie i panów posłów. Witam panią minister ze współpracownikami i wszystkich zaproszonych gości.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Dzisiejszy porządek obrad obejmuje pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o uzyskaniu tytułu specjalisty w dziedzinach mających zastosowanie w ochronie zdrowia, druk nr 3719. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Bardzo proszę panią minister o krótkie wprowadzenie do ustawy. Króciutko, jeśli można prosić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaJozefaSzczurekZelazko">Dzień dobry. Panie przewodniczący, szanowni państwo, przedstawiamy państwu projekt zmiany ustawy o uzyskaniu tytułu specjalisty w dziedzinach mających zastosowanie w ochronie zdrowia. Nowelizacja polega na wykreśleniu z ustawy art. 1, który stanowi, w odniesieniu do uzyskiwania tytułu specjalisty w dziedzinach mających zastosowanie w ochronie zdrowia, że nie dotyczy to osób wykonujących zawody medyczne, dla których zasady uzyskiwania tytułu specjalisty zostały określone w innych przepisach. Czyli tak naprawdę tą zmianą wprowadzamy możliwość zdobywania specjalizacji w zakresach, które są określone w tej ustawie, dla wszystkich przedstawicieli zawodów medycznych, nie tylko tych, które zostały zdefiniowane. Rozszerzamy więc możliwość zdobywania specjalizacji przez lekarzy, pielęgniarki, diagnostów itd. Ta zmiana jest podyktowana potrzebą zwiększenia liczby specjalistów w systemie ochrony zdrowia. Będzie pozytywnie wpływać na sytuację kadrową w ochronie zdrowia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Kto z pań i panów posłów chciałby zabrać głos? Bardzo proszę, pani prof. Chybicka. Pani poseł, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselAlicjaChybicka">Panie przewodniczący, szanowni państwo, pani minister, chciałabym dopytać, czy te wprowadzone zmiany nie spowodują, po pierwsze, bylejakości w tych specjalizacjach, które będą pozyskiwane w trybie bardzo krótkiej ścieżki. To jest pytanie pierwsze.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PoselAlicjaChybicka">Pytanie drugie. Ponieważ da to możliwość nawet takiej osobie jak ja, po 46 latach pracy, dorobienia psychoterapii i psychologii dziecięcej – czy państwo liczą na to, że te osoby, które już są na tych stanowiskach, będą dodatkowo poszerzać zakres swojego postępowania, czy też ubędzie ich – co nie daj boże! – ze stanowisk, których teraz jest za mało, zarówno pediatrów, jak i fizjoterapeutów. Właściwie my w tej chwili w każdej dziedzinie medycznej cierpimy raczej na brak personelu. Jakie pozytywne skutki wyliczyło ministerstwo, wynikające z tej nowelizacji? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Dziękuję. Czy są inne pytania. Bardzo proszę, pani przewodnicząca Beata Małecka-Libera.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselBeataMaleckaLibera">Ja bardzo bym prosiła, żeby pani minister podała listę tych specjalności. Jest też pytanie, czy to jest lista otwarta, czy zamknięta. Chciałabym znać dokładnie tę listę. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Dziękuję bardzo. Pani poseł Gelert, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselElzbietaGelert">Dziękuję bardzo. Ja mam pytanie, pani minister, co było podstawą do tego, aby taką ustawę wprowadzić. Czy mamy zasadę, że jeżeli gdziekolwiek występują jakieś nieprawidłowości czy braki, to szybko dostosowuje się jedną ustawę do pewnych okoliczności? Czyli co tak naprawdę było podstawą do tego, żeby to zrobić? Przyłączam się też do pytania pani Małeckiej-Libery, jaki to jest katalog, bo w uzasadnieniu czytamy wyłącznie o psychoterapii i psychoterapii dziecięcej – wiadomo, że były z tym problemy. Ale jaki jest szerszy katalog na dzień dzisiejszy? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Dziękuję bardzo. Czy ktoś jeszcze? Pan poseł Skutecki, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselPawelSkutecki">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Pani minister, rozumiem, że intencją ministerstwa przygotowującego tę ustawę było to, żeby specjalistów było więcej. To, że specjalistów jest za mało, wszyscy widzimy gołym okiem. Pani minister, czy naprawdę w ministerstwie nikt nie wpadł na to, że kierownikowi specjalizacji trzeba zwyczajnie godziwie zapłacić za to i być może rozszerzyć liczbę osób, które mogą tę specjalizację u jednego kierownika odbywać? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę, pani poseł Masłowska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselGabrielaMaslowska">Sprawa specjalizacji, a właściwie niemożliwości zdobycia specjalizacji w zawodzie – konkretnie mówię o stomatologii – jest znana od wielu lat. Ja wiele razy apelowałam z mównicy sejmowej, żeby każde ministerstwo, które wówczas pełniło tę funkcję, tym się zajęło, bo jest niedopuszczalną rzeczą, że młodzi ludzie, nasi polscy studenci, zdolni i pracowici, chcą kształcić się dalej, robić specjalizację, a praktycznie takiej możliwości nie mają. Nie mają, bo na przykład w zawodzie ortodonty są dwa albo trzy miejsca. To jest nie do pomyślenia. Dlatego ludzie tułają się za granicą – Słowacja, Węgry, Ukraina i licho wie gdzie – byleby ten tytuł zdobyć. Pytam, co Ministerstwo Zdrowia w tej kadencji zrobiło w tej sprawie, żeby tę sytuację zmienić. Pytam panią minister konkretnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Dziękuję bardzo. Pani prof. Hrynkiewicz, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselJozefaHrynkiewicz">Panie przewodniczący, pani minister, szanowni państwo, to jest bardzo potrzebna ustawa i bardzo potrzebna zmiana. Ja w ostatnich dwóch latach odwiedziłam bardzo wiele oddziałów psychiatrii i ośrodków psychiatrii dla dzieci i młodzieży i wszędzie słyszałam o braku możliwości zdobywania specjalizacji dla ludzi, którzy mieli już i wykształcenie, i bardzo długi staż, i pokończone liczne kursy, liczne szkolenia – bo akurat nie było takich możliwości. To rzeczywiście jest bardzo potrzebne. W tej koncepcji, która ma być wdrożona w psychiatrii dzieci i młodzieży ma to szczególne znaczenie, ale ma też znaczenie w psychiatrii osób dorosłych. Ja mówię tylko o tej dziedzinie, ale to dotyczy też innych dziedzin, gdzie taka potrzeba jest bardzo pilna. Na przykład zgłasza się do mnie wielu lekarzy pediatrów, twierdząc, że także na oddziałach pediatrycznych w szpitalach potrzebni są specjaliści, którzy przygotowani są do pracy z chorymi dziećmi. To samo dotyczy dzieci, które mają to nieszczęście, że chorują na takie choroby, które długo trwają, choćby różne schorzenia reumatoidalne. Bardzo więc dziękuję za tę ustawę. Jest ona bardzo potrzebna i bardzo dobrze, że nad nią procedujemy i będzie mogła być wdrożona.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Dziękuję bardzo. Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos? Może ktoś z zaproszonych gości? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">W takim razie oddaję głos pani minister. Proszę odpowiedzieć na pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#SekretarzstanuwMZJozefaSzczurekZelazko">Szanowni państwo, na początek parę zdań na temat dotychczasowego trybu zdobywania tej specjalizacji. Do tej pory generalnie zdobycie zawodu psychoterapeuty dla dorosłych było możliwe poprzez kształcenie w ośrodkach według różnych nurtów – programy tych szkoleń nie były wystandaryzowane. Prowadziły to rożne organizacje. Dlatego też minister zdrowia podjął decyzję o przygotowaniu takiej zmiany, która systemowo regulowałaby kształcenie podyplomowe w zakresie psychoterapii dzieci i młodzieży, jak i psychoseksuologii.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#SekretarzstanuwMZJozefaSzczurekZelazko">Do tej pory również przedstawiciele tych zawodów medycznych, o których rozmawiamy, czyli lekarze i pielęgniarki, mogli ukończyć specjalizację w tym zakresie w trybie dotychczas dopuszczalnym, czyli realizowane przez prywatne podmioty, według różnych standardów kształcenia. Minister zdrowia podjął działania, żeby uporządkować tę kwestię. Wprowadza nową możliwość specjalizowania się w zakresie psychoterapii dzieci i młodzieży. Ta specjalizacja nie istniała do tej pory. Nie było możliwości kształcenia podyplomowego w tym kierunku, jak również psychoseksuologii. Ubieramy to w takie same ramy, jakie dotychczas obowiązują przy kształceniu podyplomowym lekarzy, pielęgniarek czy też innych zawodów medycznych.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#SekretarzstanuwMZJozefaSzczurekZelazko">Specjalizacja będzie trwała cztery lata. Podlega takiemu samemu reżymowi, jakiemu podlegają pozostałe specjalizacje, czyli nadzorowi i koordynacji Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego. Cały ten tryb specjalizacyjny będzie określony tak, jak do tej pory jest to realizowane w pozostałych specjalizacjach.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#SekretarzstanuwMZJozefaSzczurekZelazko">Do tej pory – tak jak powiedziałam – lekarze i pielęgniarki mieli możliwość uzyskania takiej specjalizacji i nie było problemu z wykonywaniem tego zawodu po uzyskaniu tej specjalizacji. My porządkujemy ten system po to, aby rzeczywiście całokształt kształcenia podyplomowego miał taki sam charakter i aby te specjalności były uznawane tak samo jak każda inna specjalność, która jest określona w przepisach prawa. Dokonujemy tej zmiany w tej ustawie, ponieważ chcemy dać możliwość wykonywania tej specjalizacji przez przedstawicieli innych zawodów medycznych. Jeżeli chcielibyśmy zawęzić grupę do na przykład lekarzy, to uregulowalibyśmy to w innym akcie prawnym. My natomiast chcemy rozszerzyć panel, bo prawdą jest, że tego typu kompetencje nabywają również pielęgniarki czy przedstawiciele innych zawodów medycznych. Potrzebujemy tych fachowców w systemie – tak jak powiedziała pani prof. Hrynkiewicz – i robimy wszystko, aby ich było jak najwięcej.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#SekretarzstanuwMZJozefaSzczurekZelazko">Jeżeli chodzi o zwiększenie możliwości specjalizacji w poszczególnych zawodach medycznych czy w zawodzie lekarza, lekarza dentysty – chciałabym państwu przypomnieć, że od kilku lat sukcesywnie zwiększamy liczbę miejsc rezydenckich, jak i pozarezydenckich. Wspieramy podmioty lecznicze, które chcą uruchomić miejsca specjalizacyjne. Jednak z drugiej strony musimy dbać o jakość tego kształcenia i te podmioty lecznicze, które zgłaszają akces do prowadzenia specjalizacji w poszczególnych dziedzinach, muszą spełnić wymogi określone w przepisach prawa, bo to warunkuje jakość kształcenia podyplomowego. Dlatego te przepisy dość jasno i wyraźnie określają tę ścieżkę wejścia podmiotów leczniczych do prowadzenia różnego rodzaju specjalizacji.</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#SekretarzstanuwMZJozefaSzczurekZelazko">Niemniej jednak chcę podkreślić, że zwiększamy liczbę miejsc rezydenckich. Z roku na rok wydajemy coraz więcej środków na finansowanie specjalizacji, zwiększamy też pulę tych specjalizacji, które są uznawane za priorytetowe. Zwiększamy wynagrodzenie dla specjalistów. Przygotowywany jest również projekt zmiany, o którym mówi pan poseł Skutecki, czyli przewidujemy wynagrodzenie również dla lekarza kierownika specjalizacji. Te wszystkie działania są podejmowane właśnie po to, aby jak najwięcej osób mogło zdobywać specjalizację i świadczyć usługi w naszym kraju.</u>
          <u xml:id="u-16.6" who="#SekretarzstanuwMZJozefaSzczurekZelazko">Pani poseł Małecka-Libera prosiła o listę. Szanowni państwo, w tej chwili obowiązuje rozporządzenie ministra zdrowia w sprawie specjalizacji w dziedzinach mających zastosowanie w ochronie zdrowia. Tam jest wymienionych 16 rodzajów specjalizacji, które mogą być realizowane w ramach tej ustawy. Także w załącznikach do tego rozporządzenia wskazujemy wyraźnie, przedstawiciel jakiego zawodu jaką specjalizację może realizować. To rozporządzenie oczywiście też będzie nowelizowane. Po wejściu w życie tej ustawy, kolejnym krokiem będzie nowelizacja tego rozporządzenia i wprowadzenie nowych rodzajów specjalizacji do tego aktu prawnego. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-16.7" who="#SekretarzstanuwMZJozefaSzczurekZelazko">A może jeszcze uzupełniająco chciałabym podać, jakie jest zainteresowanie realizacją tych specjalizacji czy też uznaniem dorobku, jeżeli chodzi o psychoterapię dzieci i młodzieży. W tej chwili już wpłynęło 900 wniosków i to są wnioski w większości lekarzy, którzy wnoszą o uznanie dorobku lub są zainteresowani realizacją tej specjalizacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Dziękuję bardzo. Pani poseł Masłowska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselGabrielaMaslowska">Pani minister, na początku tej kadencji odbyłam rozmowę w Ministerstwie Zdrowia właśnie w sprawie specjalizacji i tak trudnej sytuacji w niektórych specjalnościach, że praktycznie zdobycie specjalizacji jest nierealne. Wtedy mi powiedziano – na początku tej kadencji w ministerstwie – że pracują państwo nad ustawą, która w sposób radykalny ma tę sytuację zmienić, chociażby poprzez to, że będą określone procedury. Jeśli osoba wykonała określone w ustawie czy rozporządzeniach procedury, ma doktorat i spełnia jeszcze inne warunki, to będzie miała ułatwioną drogę do specjalizacji. Co dzieje się z tą ustawą? Minęły trzy lata i ja nie widzę tutaj tej ustawy. Co dzieje się z tą ustawą – czy mnie wtedy okłamywano, czy państwo po prostu zaniechali prac nad tą ustawą?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę, pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#SekretarzstanuwMZJozefaSzczurekZelazko">Jeżeli chodzi o liczbę miejsc rezydenckich, to w tej chwili mamy ich o 7 tys. więcej, niż było w 2015 r. Jest to więc wyraźny wzrost liczby miejsc dla rezydentów.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#SekretarzstanuwMZJozefaSzczurekZelazko">Z drugiej strony, jeżeli chodzi o uznanie dorobku, oczywiście obowiązują aktualnie przepisy, które wyraźnie stanowią, jakie wymogi ma spełniać lekarz, który składa wniosek o uznanie dorobku czy specjalizacji zrealizowanej w krajach trzecich. Ta ustawa mówi, że ten dorobek oczywiście może być uznany pod warunkiem, że szkolenie specjalizacyjne trwało co najmniej trzy lata, czyli równoważny czas, jaki obowiązuje lekarzy odbywających szkolenie na terenie naszego kraju. Jest tam jeszcze kilka warunków, które należy spełnić – wykonanie odpowiedniej liczby procedur itd. Decyzja w tym zakresie jest wydawana przez ministra zdrowia, na podstawie opinii zespołu powołanego przez dyrektora Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego. Minister zdrowia ostatecznie, na podstawie tych aktów prawnych, podejmuje decyzję o uznaniu dorobku lub uznaniu tytułu specjalisty za granicą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Dziękuję bardzo. Chcę podkreślić, że na dzisiejszym posiedzeniu Komisji gościmy dyrektora Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego. Witam raz jeszcze pana profesora.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Dopowiadając jeszcze, à propos tego, co powiedziała pani minister. Szanowni państwo, ważne, żeby najpierw mieć kompetencje, odpowiednie umiejętności, a na końcu jest tytuł specjalisty, nie odwrotnie. Pamiętajmy o tym. Tutaj nawet posiadanie kwalifikacji czy też doktoratu w jednej dziedzinie nie musi oznaczać, że ktoś posiada kwalifikacje w innej i że w związku z tym tę ścieżkę należy skracać. Można oczywiście przeprowadzić pewne ułatwienia, ale tą granicą jest zdobycie odpowiednich kwalifikacji. To podkreślajmy za każdym razem. I tak zresztą rozumiem intencje pani minister.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Szanowni państwo, dziękuję. Na tym zakończyliśmy pierwsze czytanie. Przechodzimy do procedowania ustawy. Proszę, żeby państwo zalogowali się do systemu, ale być może nie będzie to potrzebne, bo będę proponował formułę najprostszą, czyli: „czy jest ktoś przeciwny?”. Być może tak będzie najprościej. Jednak na wszelki wypadek jesteśmy zalogowani.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">W takim razie przechodzimy do procedowania. Tytuł ustawy. Biuro Legislacyjne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#LegislatorRobertDurlik">Nie mamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Rząd?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#SekretarzstanuwMZJozefaSzczurekZelazko">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Czy ktoś z pań i panów posłów jest przeciwny wobec propozycji przyjęcia tytułu ustawy? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że tytuł ustawy został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Artykuł 1. Biuro Legislacyjne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#LegislatorRobertDurlik">Nie mamy uwag poza tymi, które wybrzmiały – że ustawa tak naprawdę wymaga zmiany rozporządzenia, o którym wspomniała pani minister. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Dobrze. Ja tutaj tego nie widzę, bo to jest bardzo krótka zmiana, ale gdyby państwo zauważyli jakieś drobne kwestie redakcyjne, to oczywiście upoważniam państwa do tego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#LegislatorRobertDurlik">Dziękujemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Rząd?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#SekretarzstanuwMZJozefaSzczurekZelazko">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Czy ktoś z pań i panów posłów jest przeciwny wobec propozycji przyjęcia art. 1? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że art. 1 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Artykuł 2. Biuro Legislacyjne, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#LegislatorRobertDurlik">Nie mamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Rząd? Do mikrofonu proszę, pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#SekretarzstanuwMZJozefaSzczurekZelazko">Nie działa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">To trzeba się zalogować. Myślę, że osoby protokołujące usłyszały…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#SekretarzstanuwMZJozefaSzczurekZelazko">Nie mamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Czy ktoś z pań i panów posłów jest przeciwny wobec propozycji przyjęcia art. 2? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że art. 2 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Całość ustawy. Czy ktoś z pań i panów posłów jest przeciwny wobec propozycji przyjęcia całości? Widzę. Zatem głosujemy.</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Głosujemy nad całością ustawy. Kto z pań i panów posłów jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Proszę o podanie wyników głosowania.</u>
          <u xml:id="u-37.3" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Głosowało 19 posłów – 17 było za, 1 przeciw, 1 się wstrzymał. Stwierdzam, że ustawa została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-37.4" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Pozostaje wyznaczenie posła sprawozdawcy. Proponuję, aby to była pani prof. Hrynkiewicz, która akurat zajmuje się tą częścią. Pani poseł będzie mówiła w imieniu klubu w takim razie – przepraszam.</u>
          <u xml:id="u-37.5" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Czy są inne głosy? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam zatem, że mamy sprawozdawcę. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-37.6" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>