text_structure.xml
24.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#RzecznikPrawPacjenta">a) dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2,</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#RzecznikPrawPacjenta">b) wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#RzecznikPrawPacjenta">W posiedzeniu udział wzięli: Katarzyna Głowala podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia wraz ze współpracownikami, Jarosław Fiks dyrektor generalny w Biurze Rzecznika Praw Pacjenta, Marek Woch pełnomocnik prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia, Mirosław Stasiak zastępca dyrektora Departamentu Finansowania Sfery Budżetowej Ministerstwa Finansów wraz ze współpracownikami, Piotr Wasilewski dyrektor Departamentu Zdrowia Najwyższej Izby Kontroli ze współpracownikiem, Agata Ziółkowska-Serzycka zastępca dyrektora Departamentu Zdrowia Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji ze współpracownikiem, Mateusz Moksik asystent przewodniczącego Komisji Zdrowia, Wioletta Witkowska prawnik w Naczelnej Izbie Lekarskiej oraz Marek Wleklik członek Rady Nadzorczej Izby Gospodarczej „Farmacja Polska”.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#RzecznikPrawPacjenta">W posiedzeniu udział wzięli pracownicy Kancelarii Sejmu: Monika Żołnierowicz-Kasprzyk oraz Małgorzata Siedlecka-Nowak – z sekretariatu Komisji w Biurze Komisji Sejmowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Otwieram posiedzenie Komisji Zdrowia. Stwierdzam kworum. Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2016 r., druk nr 1588, wraz z analizą wykonania budżetu państwa w 2016 r., druk nr 1643, w zakresie: zdrowia, rezerw celowych, budżetów wojewodów, zadań z zakresu administracji rządowej, dotacji podmiotowych, programów wieloletnich, instytucji gospodarki budżetowej, państwowego funduszu celowego – Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych, państwowej osoby prawnej – Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji, środków europejskich w zakresie zdrowia oraz części budżetowej 66 – Rzecznik Praw Pacjenta.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Przystępujemy do rozpatrzenia porządku dziennego. Rządowe sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2016 r., druk nr 1588, został w dniu 1 czerwca 2017 r. skierowany przez marszałka Sejmu do rozpatrzenia przez Komisję Finansów Publicznych, jednak, zgodnie z postanowieniem marszałka Sejmu nr 12 z dnia 9 czerwca 2017 r., inne komisje sejmowe mają przedstawić Komisji Finansów Publicznych opinie o wykonaniu budżetu we właściwych im częściach budżetowych. Jednocześnie przedstawiona przez prezesa NIK „Analiza wykonania budżetu państwa i założeń polityki pieniężnej w 2016 r.”, druk nr 1643, w dniu 16 czerwca 2017 r. została skierowana do Komisji Finansów Publicznych i innych komisji sejmowych. Zgodnie z uchwałą nr 24 z dnia 9 czerwca 2017 r., przekazanie przez właściwe komisje sejmowe wniosku do Komisji Finansów Publicznych upływa 28 czerwca 2017 r.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Posłowie, członkowie Komisji otrzymali informacje o wykonaniu budżetu przygotowane przez dysponentów części budżetowych i o wynikach kontroli wykonania budżetu w tych częściach budżetowych Najwyższej Izby Kontroli oraz opracowania Biura Analiz Sejmowych. Jednocześnie informuję, że wszystkie materiały są dostępne w wersji elektronicznej na państwa iPadach. Rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu będzie odbywać się w następującym porządku: Ministerstwo Zdrowia, prezydium Komisji, dyskusja.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Szanowni państwo, zanim oddam głos przedstawicielom ministerstwa, zwracam się do pań i panów posłów z pytaniem, czy jest sprzeciw do propozycji, którą teraz złożę... Szanowni państwo, będę pytać, czy jest sprzeciw do propozycji, którą w tej chwili złożę. W związku z tym, że materiał jest bardzo obszerny, a wszyscy mamy już wieloletnie doświadczenie w analizie budżetu i zapoznaliśmy się z dokumentami, pytam, czy jest sprzeciw ze strony pań i panów posłów, aby minister przedstawił tylko główne punkty dotyczące budżetu. Cały materiał został nam dostarczony i my się z nim zapoznaliśmy. Czy ktoś oczekuje pełnego sprawozdania ze strony ministerstwa? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Pani minister, oddaję pani głos z zaznaczeniem, aby przedstawiła pani sprawozdanie w głównych punktach, które uzna pani za stosowne. Główne, czyli nie więcej niż 10. Zaczynamy… 10 bez rozwijania.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaKatarzynaGlowala">Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo, mam zaszczyt przedstawić materiał dotyczący sprawozdania z wykonania części 46 – Zdrowie. Postaram się mówić jak najkrócej.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaKatarzynaGlowala">Wydatki w części budżetowej 46 – Zdrowie zostały wykonane w 95% planu po zmianach, czyli w kwocie 5 600 000 tys. zł. Oznacza to, że w porównaniu z rokiem 2015 były wyższe o 940 000 tys. zł, czyli o 20%. Zwiększenie dochodów wynikało przede wszystkim z realizacji kilku nowych zadań. To przede wszystkim finansowanie darmowych leków dla osób w wieku powyżej 75. roku życia, rozpoczęcie realizacji Narodowego Programu Zdrowia, przeznaczenie dodatkowych środków na programy polityki zdrowotnej, zakup preparatów do obowiązkowych szczepień ochronnych oraz na leczenie osób nieubezpieczonych.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaKatarzynaGlowala">W zakresie programu Leki 75+ przekazano do Narodowego Funduszu Zdrowia środki w wysokości 84 000 tys. zł. Wykaz bezpłatnych leków powstał na podstawie posiadanych danych dotyczących leków, które zostały zrefundowane w okresie od 1 stycznia 2015 r. do 31 marca 2016 r. na rzecz pacjentów w przedmiotowej grupie wiekowej. Pierwsza lista bezpłatnych leków zawierała 1129 preparatów, które obejmowały 68 substancji czynnych i dotyczyły m.in. leczenia u osób starszych głównie chorób przewlekłych: chorób serca i układu krążenia, choroby Parkinsona, osteoporozy, cukrzycy, astmy, depresji oraz chorób otępiennych. Wykaz leków refundowanych obowiązywał od dnia 1 listopada i został poszerzony o 20 preparatów stanowiących 87 odpowiedników leków już obecnych w wykazie. W 2016 r. z refundacji skorzystało prawie 2,4 mln osób.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaKatarzynaGlowala">Kolejnym zadaniem jest Narodowy Program Zdrowia, który został ustanowiony rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 sierpnia 2016 r. W 2016 r. zrealizowano zadania w zakresie następujących celów: poprawa sposobu żywienia…</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Pani minister nie zrozumiała woli posłów. Prosimy o przekazanie kluczowych informacji, czyli, plan – wykonanie, plan – wykonanie, plan – wykonanie i koniec.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PodsekretarzstanuwMZKatarzynaGlowala">Panie przewodniczący, chciałabym podkreślić istotne rzeczy, to, o co pan mnie prosił. Staram się podkreślić istotne rzeczy. Istotną rzeczą w 2016 r. było wydatkowanie kwoty 295 000 tys. zł na Program Szczepień Ochronnych, co pozwoliło na zabezpieczenie realizacji pełnego programu oraz odnowienie bezpiecznych stanów magazynowych.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PodsekretarzstanuwMZKatarzynaGlowala">Ponadto, największe wydatki, jakie były ponoszone z budżetu Ministra Zdrowia, to dotacje na dydaktykę i pomoc materialną dla uczelni medycznych. Z tych pieniędzy skorzystało 65 tys. osób. Następnie realizacja programów polityki zdrowotnej, czyli programy: Narodowy Program Zwalczania Chorób Nowotworowych, „Leczenie antyretrowirusowe osób żyjących z wirusem HIV”, „Leczenie osób chorych na hemofilię i pokrewne skazy krwotoczne”.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PodsekretarzstanuwMZKatarzynaGlowala">Kolejnym wysokim wydatkiem były świadczenia wysokospecjalistyczne. Z budżetu państwa sfinansowano łącznie 18 tys. świadczeń wysokospecjalistycznych na kwotę 446 000 tys. zł. Następnie wydatki związane z objęciem obowiązkiem ubezpieczenia zdrowotnego osób nieubezpieczonych to 632 000 tys. zł. W ramach budżetu Ministra Zdrowia zrealizowano też sześć inwestycyjnych programów wieloletnich na kwotę 352 000 tys. zł i w 100-procentach je wykonano.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PodsekretarzstanuwMZKatarzynaGlowala">Zadań już nie będę wymieniać. Dostosuję się do woli pana przewodniczącego. To są krótkie informacje, które dotyczyły wykonania budżetu Ministra Zdrowia.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Bardzo dziękuję pani minister. Rozumiem, że przedstawiciele kolejnych instytucji są gotowi do odpowiadania na potencjalne pytania pań i panów posłów. Pani minister całościowo ujęła problematykę wykonania budżetu w 2016 r., aczkolwiek są do tego pytania.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Kto z pań i panów posłów chce zabrać głos? Ja wiem, że jeszcze… Pytam. Na razie jedna osoba. Ja też chciałbym zapytać.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Bardzo proszę, przedstawiciel Najwyższej Izby Kontroli w tej samej formule.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#DyrektorDepartamentuZdrowiaNajwyzszejIzbyKontroliPiotrWasilewski">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Panie posłanki, panowie posłowie, szanowni państwo, NIK stwierdza, że w części 46 – Zdrowie wydatki budżetowe realizowano prawidłowo, z zachowaniem zasad gospodarowania środkami publicznymi określonymi w ustawie o finansach publicznych. Ocena jest sformułowana na podstawie składanych wydatków, w kwocie ponad 1 454 000 tys. zł, co stanowiło 25% wydatków zrealizowanych w części 46 – Zdrowie.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#DyrektorDepartamentuZdrowiaNajwyzszejIzbyKontroliPiotrWasilewski">Realizacja dochodów budżetowych w części 46 – Zdrowie również przebiegała prawidłowo. W toku kontroli zwróciliśmy jednak uwagę na szereg nieprawidłowości, w tym dotyczące przede wszystkim finansowania izb lekarskich oraz problemów z realizacją programów polityki zdrowotnej istotnych dla bezpieczeństwa zdrowotnego obywateli. Oczywiście te nieprawidłowości szczegółowo omówiliśmy w informacji o wynikach kontroli. Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Rzecznik praw pacjenta w podobnej formule, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#DyrektorgeneralnyBiuraRzecznikaPrawPacjentaJaroslawFiks">Panie przewodniczący, szanowni państwo, w 2016 r. dochody budżetu rzecznika były wyższe o kwotę 117 tys. zł. Wynikało to z nakładania kar na podmioty medyczne. Rzecznik ma obowiązek nakładania kary w przypadku niezastosowania się podmiotu do jego zaleceń.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#DyrektorgeneralnyBiuraRzecznikaPrawPacjentaJaroslawFiks">Wydatki ogółem wzrosły o 676 tys. zł. Ten wzrost był efektem skorzystania z rezerwy, jaką rzecznik otrzymał w ubiegłym roku.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#DyrektorgeneralnyBiuraRzecznikaPrawPacjentaJaroslawFiks">W kategorii wydatków majątkowych wydatki zostały zrealizowane w kwocie o 37 tys. zł mniejszej niż w roku 2015. Wydatki związane z wynagrodzeniami bezosobowymi są zaś o 40% niższe w stosunku do roku poprzedniego. Zadania realizowane w ramach tych wydatków to głównie: kontynuowanie wychodzenia urzędników zza biurek, kontakt z obywatelem w miastach i tam udzielanie porad i konsultacji. Zainaugurowano także lekcję dla uczniów w szkołach wspólnie z ministrem edukacji narodowej. Opracowano podręczniki i lekcje dla klas 1–3, 4–6. Natomiast w ramach współpracy z organizacjami pozarządowymi odbyły się liczne, otwarte spotkania problemowe. Ponad 40 organizacji pozarządowych spotkało się w biurze, gdzie omawiano problemy.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#DyrektorgeneralnyBiuraRzecznikaPrawPacjentaJaroslawFiks">Podsumowując, budżet został wykonany w 100-procenatach. Podkreślenia wymaga utworzenie stanowiska do obsługi interesantów w biurze i kącika dla matek z dziećmi, utrzymanie wskaźnika zatrudnienia niepełnosprawnych powyżej 10% przy wymaganym poziomie 6% i niezawieranie umów śmieciowych.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#DyrektorgeneralnyBiuraRzecznikaPrawPacjentaJaroslawFiks">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Bardzo dziękuję. Pani poseł Masłowska, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselGabrielaMaslowska">Jeżeli koreferat ma również mieścić się w przyjętej czy narzuconej przez pana przewodniczącego konwencji, to chcę powiedzieć krótko, że budżet, zarówno po stronie dochodów, jak i wydatków części 46 oraz Rzecznika Praw Pacjenta zasługuje na przyjęcie. Owszem, można wnieść pewne drobne uwagi, ale one nie podważają stosowania zasad gospodarności i legalności w dysponowaniu środkami publicznymi przez Ministra Zdrowia.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Bardzo pani poseł dziękuję. Bardzo proszę, pan poseł Zembala. Proszę państwa o trzymanie się formuły czasowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselMarianZembala">Szanowni państwo, zgodnie z prośbą, bardzo krótko chciałbym jeszcze mocniej podkreślić, że od 4–5 lat nie możemy się uporać ze zjawiskiem uruchamiania programów praktycznie w październiku. Proszę państwa, zwracam na to uwagę, ponieważ technicznie nie jesteśmy w stanie przygotować odpowiednich zamówień. W rezultacie części nie daje się zrealizować w grudniu i powstaje chaos. Starajmy się, aby w tym roku ta sytuacja poprawiła się. Nie jest to proste – mamy tego świadomość – ale mam wrażenie, że na tę sprawę wszyscy zwracamy zbyt małą uwagę – to więc wszystkich państwa proszę –mówię o programach w Poligrafcie czy z medycyny transplantacyjnej. To pierwsza sprawa.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PoselMarianZembala">Po drugie, chcę podziękować za znaczące zwiększenie środków na medycynę transplantacyjną. Efekt tego w dostępie dla chorych jest widoczny. Wszyscy to odczuwają, zwłaszcza „najtrudniejsi” chorzy. Ta tendencja będzie rosła, ponieważ w 38-milionowym kraju powinno być takie zabezpieczenie dla tych „najtrudniejszych” chorych.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PoselMarianZembala">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Bardzo dziękuję. Kto jeszcze z państwa posłów? Bardzo proszę, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselJozefaHrynkiewicz">Pani minister, panie przewodniczący, szanowni państwo, ja z niepokojem patrzę po raz kolejny na budowę uniwersyteckiego szpitala klinicznego w Krakowie-Prokocimiu. Tam już bardzo dużo płaciliśmy za wycinkę drzew, które porosły w okresie, kiedy ten szpital miał być budowany, ale nie był. Chcę więc zapytać, czy nadal są takie nieuzasadnione wydatki i czy budowa tego szpitala rzeczywiście ma być ukończona w roku 2019, jak tu jest zapisane. Jeśli bowiem tam ciągle są tak niskie wydatki, to znaczy, że po prostu wydajemy pieniądze bez żadnych efektów. Może by więc rozważyć zamknięcie tej inwestycji, ponieważ ona będzie kosztować tak dużo, że należy domniemywać, iż będą tam złote klamki i kryształowe szyby.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Bardzo dziękuję pani poseł. Kto z państwa posłów? Pan poseł Latos, bardzo proszę. I jeszcze ja będę mieć do pani minister trzy krótkie pytania.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselTomaszLatos">Dziękuję bardzo. Nawiązując do dwóch poprzednich wypowiedzi, mam wrażenie, że to nie będą złote klamki. Tylko tartak otworzono w pobliżu tego budującego się szpitala. Chciałbym dołączyć do podziękowań, jakie wypowiedział pan minister Zembala. Ja również zauważyłem tę pozycję w budżecie.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PoselTomaszLatos">I jeszcze jedna sprawa dotycząca leków dla seniorów. Chciałbym oczywiście podziękować za ten projekt i jednocześnie zapytać o wnioski, jakie przy okazji sprawozdania z wykonania budżetu można zaobserwować, dające możliwość poszerzenia list leków, które są uwzględnione w tego rodzaju refundacji, ponieważ – z tego, co wiemy – te kwoty nie były wykorzystywane, przynajmniej w początkowym okresie. Proszę ewentualnie o jakieś dopowiedzenie. Tyle z mojej strony. Proszę o pozytywną opinię dla wykonania budżetu.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Panie pośle, traktuję to jako wniosek formalny. Czy tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselTomaszLatos">Tak. Proszę to przyjąć, panie przewodniczący, jako wniosek formalny, kończący dyskusję, poza głosem pana przewodniczącego.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Pani minister, chciałbym jeszcze dopytać o kilka rzeczy. Na pewno zapoznała się pani – i Minister Zdrowia jako instytucja – z raportem NIK. Chciałbym prosić o komentarz do krótkiego zdania ze strony NIK, które zacytuję. „Minister Zdrowia przekazał izbom lekarskim 10 000 tys. zł bez rzetelnego oszacowania ich wysokości, w większości już sfinansowanych i rozliczonych. Tej analizy nie dokonano również, przyznając izbom lekarskim 6000 tys. zł dotacji na zadania realizowane w 2016 r. Minister przekazał Naczelnej Izbie Lekarskiej dotację w nadmiernej wysokości, w kwocie 18 tys. zł na pokrycie kosztu wykonania wydruków, co było niezgodne z § 2 rozporządzenia Ministra Zdrowia z 18 maja 2010 r. w sprawie przekazywania dofinansowania. Stanowi to naruszenie art. 8 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych”. Czy pani minister mogłaby skomentować to zdanie sformułowane przez NIK, że przekazali państwo te pieniądze w sposób niejasny, nieczytelny i niezgodnie z przepisami?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PodsekretarzstanuwMZKatarzynaGlowala">Ta kwota 18 tys. zł została przekazana na prowadzenie rejestru, z którego Minister Zdrowia korzysta. Panie przewodniczący, dane z tego rejestru były przekazywane nie tylko w roku 2016, lecz także w poprzednich latach, kiedy pan był ministrem zdrowia. W związku z tym nie widzimy zasadności postawienia przez NIK tego zarzutu, ponieważ co roku pieniądze były przeznaczane na realizację tych zadań…</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Przepraszam, że się wtrącę, ale pani minister mnie niezrozumiała. Ja mówiłem o 16 000 tys. zł, które, według NIK, przekazali państwo niezgodnie z zasadami. Cytowałem, może powtórzę: „…bez rzetelnego oszacowania ich wysokości, w większości już sfinansowanych i rozliczonych”. Ja mówię o 16 000 tys. zł, a nie o 18 tys. zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PodsekretarzstanuwMZKatarzynaGlowala">Jeżeli chodzi o 16 000 tys. zł, 10 000 tys. zł wynikało z porozumienia, ugody z izbami lekarskimi. Notabene, chciałabym powiedzieć, że w piśmie do projektu budżetu z sierpnia, kiedy jeszcze nas nie było w Ministerstwie Zdrowia, pan minister Zembala wystąpił w pracach nad projektem budżetu o wyższą kwotę środków na zabezpieczenie dla izb lekarskich, w tym 10 000 tys. zł na ugodę z izbami. Tak naprawdę zrobiliśmy to, czego poprzedniemu rządowi nie udało się wynegocjować w Ministerstwie Finansów, a ugody były zawarte z izbami przez Skarb Państwa. Prokuratoria Generalna uczestniczyła w porozumieniach z izbami. To zostało oszacowane na podstawie kosztów, które izba przedstawiła jako brak środków za realizację wykonanych zadań.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Nie będę kontynuować, ponieważ pani nie odnosi się do oceny NIK. O to pytałem. Przypomnę, że minister Zembala przestał być ministrem w listopadzie 2015 r., a omawiamy budżet 2016 r.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Mam jeszcze jedno pytanie do pani. Odpuszczę już program prokreacyjny, który zafundowaliście Polakom jako następstwo programu in vitro, z którego wydaliście tylko 36% założonych pieniędzy. Chciałbym zapytać o Leki 75+, który to program uznała pani za ważny. Z zaplanowanych 125 000 tys. zł na darmowe leki dla seniorów, wydali państwo 83 000 tys. zł. I teraz krótka matematyka, pani minister – 83 000 tys. zł w 4 miesiące – bo tyle to trwało – podzielić na 3 mln ludzi powyżej 75. roku życia, którzy w Polsce żyją. Czy pani minister zdrowia wie, w jakiej wysokości dofinansowano miesięcznie człowieka powyżej 75. roku życia w ramach flagowego projektu darmowych leków dla seniorów? 6,91 zł. Chciałbym tylko podsumować wydanie tych pieniędzy i więcej pytań nie mam.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Czy jeszcze ktoś z państwa posłów ma pytania? Jeśli nie, zamykam dyskusję. Przystępujemy do głosowania nad wnioskiem pana posła Latosa o pozytywne zaopiniowanie wykonania budżetu w roku…</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Bardzo proszę, pani minister. Oczywiście, proszę się odnieść.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PodsekretarzstanuwMZKatarzynaGlowala">Jeżeli chodzi o program wieloletni dotyczący budowy szpitala w Krakowie-Prokocimiu, byłam w tym roku dwa razy na tej budowie. Inwestycja idzie zgodnie z planem. Tam jest już zamknięta kubatura, więc budynek stoi. Nie jest tak, że tam nic nie ma, ponieważ budynki już stoją. Wykonanie wydatków w 2016 r. wyniosło 158 000 tys. Wiem, że uniwersytet, jeżeli dorzucimy pieniędzy, jest w stanie je wykorzystać, bo inwestycja idzie pełną parą.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Bardzo dziękuję. Przystępujemy do głosowania. Głosujemy nad wnioskiem pana posła Latosa.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Kto z państwa jest za pozytywnym zaopiniowaniem wykonania budżetu roku 2016? Ile głosów za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Zatem 12 posłów za, 7 przeciw i 3 wstrzymujących się. Komisja Zdrowia wydaje pozytywną opinię dotyczącą wykonania budżetu państwa w roku 2016.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Reprezentować nas na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych będzie pani poseł…</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PoselTomaszLatos">Pani poseł Masłowska.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Czy pani się zgadza? Dziękuję. Czy ktoś jest przeciw? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>