text_structure.xml
11.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Witam serdecznie, proszę o zajmowanie miejsc. Otwieram przerwane wczoraj posiedzenie Komisji Zdrowia, poświęcone rozpatrzeniu i zatwierdzeniu projektu formularza notyfikacyjnego w sprawie notyfikacji poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii oraz ustawy o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych, druki nr 812, 812-A i 1270. Bardzo proszę stronę rządową o opinię po tych poprawkach, które wnieśliśmy do formularza notyfikacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaZbigniewKrol">Panie przewodniczący, szanowni państwo, otrzymali państwo dokument faksem, z powodu braku połączenia mejlowego. Poprawiliśmy te treści, które były kwestionowane, czy na które zwracano uwagę w dniu wczorajszym. Może odczytam tylko tę część dotyczącą krótkiego uzasadnienia. Nie ma potrzeby? Czyli, uzasadnienie jest przedstawione. Ono konsumuje wszystkie poprawki, które były zgłaszane, plus to, na co była zwracana uwaga, żeby zaznaczyć – zaznaczyliśmy i dopisaliśmy odpowiednie akty.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Bardzo dziękuję. Czy ze strony Biura Analiz Sejmowych są jeszcze jakieś uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#NaczelnikwydzialuwBiurzeAnalizSejmowychZiemowitCieslik">Ziemowit Cieślik, Biuro Analiz Sejmowych. Nie mamy uwag dotyczących formularza, który...</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z państwa posłów ma jakieś uwagi? Pan poseł Marzec, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselPiotrLiroyMarzec">Dziękuję. Witam państwa. Mnie interesuje pkt 11 „Procedura przyspieszona”. Rozumiem, że zaznaczamy to pole…</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Nie rozumiem. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselPiotrLiroyMarzec">W pkt 11 jest mowa o procedurze przyspieszonej.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Proszę BAS o odpowiedź w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#NaczelnikwydzialuwBASZiemowitCieslik">W formularzu ten punkt nie jest zaznaczony. Chciałbym wskazać, że przesłanki skorzystania z trybu przyspieszonego są określone w dyrektywie, w art. 6, w ust. 7. To są przesłanki ocenne. Do Komisji należy ocena, czy zostały one zachowane. Są one stosowane w bardzo wyjątkowych sytuacjach. Przywołam w tej chwili przesłanki, tak jak zostały określone. Otóż, ten tryb znajduje zastosowanie wówczas, gdy zachodzi jedna z dwóch okoliczności. Wówczas, gdy zachodzą naglące powody w wyniku poważnych i nieprzewidziane okoliczności, odnoszące się do ochrony zdrowia lub bezpieczeństwa publicznego, ochrony zwierząt lub roślin oraz w stosunku do zasad dotyczących usług, również do porządku publicznego, w szczególności ochrony nieletnich. Państwo członkowskie jest wówczas zobowiązane przygotować przepisy w bardzo krótkim czasie, w celu ich natychmiastowego przyjęcia i wprowadzenia w życie bez możliwości jakichkolwiek konsultacji.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#NaczelnikwydzialuwBASZiemowitCieslik">Druga przesłanka, to zdarzenie opisane tak – „naglące powody spowodowane przez poważne okoliczności odnoszące się do ochrony bezpieczeństwa, integralności systemu finansowego, w szczególności ochrony deponentów, inwestorów, osób ubezpieczonych”. Państwo członkowskie jest wówczas zobowiązane natychmiast przyjąć i wprowadzić w życie przepisy w sprawie usług finansowych. Do podmiotu, który formuje inicjatywę, należy ocena, czy takie przesłanki zachodzą. Należałoby ocenić w szczególności, czy mamy tu do czynienia z sytuacją „naglących powodów, które były nieprzewidziane uprzednio”, czyli że niedawno zaszły takie zdarzenia, które powodują…</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Myślę, że wszystko jest jasne. Dziękuję bardzo. Proszę stronę rządową o opinię w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PodsekretarzstanuwMZZbigniewKrol">W naszej ocenie, nie zachodzi przesłanka trybu pilnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Bardzo proszę, pan poseł Marzec.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselPiotrLiroyMarzec">Rozumiem, że z państwa strony nie zachodzi taka potrzeba. To jest ciekawe, ponieważ Niemcy nie mieli problemu z określeniem, że w ich przypadku zachodzi taka potrzeba, i każdy inny kraj, który to procedował. Czyli, jeśli nie zachodzi taka potrzeba, to ludzie, którzy na to czekają, niech sobie poczekają.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Bardzo dziękuję. Pan minister jeszcze raz zabierze głos. Proszę jeszcze tylko powiedzieć, gwoli wyjaśnienia, jak wygląda procedura przyspieszona i ile to trwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#NaczelnikwydzialuwBASZiemowitCieslik">Procedura przyspieszona, tak naprawdę, to nie jest tryb przyspieszony. To jest tryb, który powoduje, że wymagania dotyczące zawieszenia postępowania prawodawczego nie znajdują zastosowania. W sytuacji normalnej procedura notyfikacyjna powoduje konieczność zawieszenia prac nad projektem na okres konsultacji z Komisją Europejską. Ten czas jest różny, w zależności od przebiegu tych konsultacji. Najczęściej w grę wchodzi zawieszenie na trzy miesiące.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Jeżeli dobrze rozumiem sytuację – żeby wszystko było dla nas jasne – wówczas jest możliwość dalszego procedowania. Będzie o tym decydować pan marszałek albo Konwent Seniorów razem z panem marszałkiem. Natomiast, jeżeli zajdą zmiany w czasie procesu legislacyjnego, to niestety, będzie to wymagać ponownej notyfikacji. Czy tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#NaczelnikwydzialuwBASZiemowitCieslik">Tak, oczywiście. Jeśli wprowadzono by do projektu nowe elementy, które miałyby istotny charakter, zmieniałyby projekt, wówczas konieczna byłaby ponowna notyfikacja.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Dobrze. Dziękuję bardzo. Pan poseł Raczak, a następnie pan poseł Zembala. Bardzo proszę o krótkie wypowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselGrzegorzRaczak">Ja nie zrozumiałem. Czy ten tryb przyspieszony jest w naszej gestii, że możemy to przegłosować, czy nie? Proponowałbym, żeby, jeżeli to możliwe, zastosować ten tryb przyspieszony, jako wyraz dobrej woli wobec wnioskodawców, żeby nie mieli poczucia, że coś opóźniamy. Dlatego, jeżeli jest możliwe przyspieszenie, proponowałbym taki wariant zastosować.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Wydaje mi się, że ten postulat jest słuszny, tym bardziej, że w dalszych pracach, i tak trzymiesięcznych, notyfikacja będzie potencjalnie… Jeszcze może się odbyć, na przykład, drugie czytanie, a i tak później musimy zaczekać. Bardzo proszę, pan poseł Zembala.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PoselMarianZembala">Chciałbym poprzeć. W podobnym duchu zamierzałem się wypowiedzieć co pan profesor Raczak. Nasze środowisko powinno przedstawić argument przyspieszenia, kierując się względami medycznymi i etycznymi. Będzie łatwiej panu marszałkowi, zwłaszcza, że w tej sprawie jesteśmy zgodni i nie niepokoi nas ta aura wokół nagłej produkcji w Polsce i niebezpieczeństw z tym związanych. W związku z tym, tak, dla idei, dla przeznaczenia na tych warunkach. Tak, poprzeć.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Ten postulat wydaje mi się słuszny. Dziękuję bardzo. Panie ministrze, bardzo proszę jeszcze raz o wypowiedź. Wydaje mi się, że z punktu widzenia rządu przyjęcie trybu przyspieszonego też niczego nie komplikuje. Proszę o ocenę.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PodsekretarzstanuwMZZbigniewKrol">Nie mieliśmy dużo czasu na analizę tych przesłanek. Natomiast, po tej krótkiej analizie, uzasadnienie, jakie na nas spoczywa, może być trudne. Nie wystarczy poprzeć doświadczeniem krajów ościennych…</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PoselMarianZembala">Będzie to miara intencji, panie ministrze…</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Dziękuję bardzo. Myślę, że mamy jasność w tej sprawie. Jednak, żeby to było do końca jednoznaczne z naszej strony, proponuję głosowanie w tej jednej sprawie, żeby to było poparte taką czy inną wolą większości Komisji.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Kto z państwa jest za przyjęciem trybu przyspieszonego? (27) Kto jest przeciwnego zdania? (0) Nie widzę zgłoszeń. Kto się wstrzymał? (2) Dwie osoby się wstrzymały.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">W takim razie, zadam formalne, ale myślę, że retoryczne pytanie, kto z państwa jest przeciwny przyjęciu notyfikacji w takiej formie jaka została przedstawiona i aktualnie zaproponowana…</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Pani nie bierze udziału w głosowaniu. Jesteśmy w trybie głosowania. Muszę najpierw dokończyć głosowanie i zaraz potem oddam pani głos. Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam zatem, że ta propozycja notyfikacji została przyjęta. Bardzo proszę, pani dyrektor.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#DyrektorDepartamentuPrawnegoMZAnnaMiszczak">Szanowny panie przewodniczący, przepraszam, że zgłosiłam się w trakcie głosowania nad przyjęciem tego formularza, ale tego właśnie dotyczy moja uwaga. Prosiłabym o zgodę szanownej Komisji, także Kancelarii Sejmu, umożliwiającą uzupełnienie tego formularza o pkt 12 „Uzasadnienie procedury przyspieszonej”. Oczywiście, służymy pomocą.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">W takim razie, przepraszam. Wydaje mi się, że to jest kwestia formalna, ale zapytam państwa.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Czy ktoś jest przeciwny tej propozycji pani dyrektor, dotyczącej uzupełnienia przez stronę rządową tego uzasadnienia? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam zatem, że propozycja została przyjęta. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>