text_structure.xml 19.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#RadyMinistrowzSejmemiSenatemwsprawachzwiazanychzczlonkostwemRzeczypospolitejPolskiejwUniiEuropejskiejKomunikatKomisjidoParlamentuEuropejskiegoRadyEuropejskiejRadyEuropejskiegoKomitetuEkonomicznoSpolecznegoiKomitetuRegionow">Skuteczniejsze podejmowanie decyzji w dziedzinie polityki społecznej – obszary, w których można wprowadzić na większą skalę głosowanie większością kwalifikowaną (COM(2019) 186 wersja ostateczna) i odnoszące się do niego stanowisko rządu.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#RadyMinistrowzSejmemiSenatemwsprawachzwiazanychzczlonkostwemRzeczypospolitejPolskiejwUniiEuropejskiejKomunikatKomisjidoParlamentuEuropejskiegoRadyEuropejskiejRadyEuropejskiegoKomitetuEkonomicznoSpolecznegoiKomitetuRegionow">W posiedzeniu udział wzięli: Tadeusz Romańczuk sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi wraz ze współpracownikami, Piotr Nowak podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów wraz ze współpracownikami, Kazimierz Kuberski podsekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wraz ze współpracownikami, Maciej Jędrychowski starszy inspektor w Ministerstwie Środowiska, Wojciech Augustowski naczelnik wydziału w MŚ.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#RadyMinistrowzSejmemiSenatemwsprawachzwiazanychzczlonkostwemRzeczypospolitejPolskiejwUniiEuropejskiejKomunikatKomisjidoParlamentuEuropejskiegoRadyEuropejskiejRadyEuropejskiegoKomitetuEkonomicznoSpolecznegoiKomitetuRegionow">W posiedzeniu udział wzięli pracownicy Kancelarii Sejmu: Agnieszka Maciejczak i Artur Zaniewski – z sekretariatu Komisji w Biurze Spraw Międzynarodowych; Bartosz Pawłowski i Marcin Fryźlewicz – eksperci ds. legislacji z Biura Analiz Sejmowych, Grzegorz Ciura – specjalista ds. społecznych z BAS.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PrzewodniczacyposelJanDziedziczak">Otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Unii Europejskiej. Stwierdzam, kworum. Witam serdecznie wszystkich obecnych członków Komisji do Spraw Unii Europejskiej, państwa ministrów i towarzyszące im osoby. Czy są uwagi do porządku dziennego naszego posiedzenia? Nie widzę. Wobec tego stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek dzienny.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PrzewodniczacyposelJanDziedziczak">Przechodzimy do pkt I, czyli rozpatrzenia w trybie art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 8 października 2010 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, informacji o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE na posiedzeniu Rady ds. Gospodarczych i Finansowych (9 lipca 2019 r.) w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tych sprawach. Rząd jest reprezentowany przez pana ministra Piotra Nowaka, podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów, którego uprzejmie proszę o przedstawienie stanowiska Rzeczypospolitej Polskiej. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowPiotrNowak">Bardzo dziękuję. Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo, mam przyjemność przedstawić państwu informację o punktach legislacyjnych przewidzianych do rozpatrzenia na posiedzeniu Rady Ecofin 9 lipca br. W momencie przygotowania przedmiotowego opracowania Sekretariat Generalny Rady UE nie przekazał jeszcze ostatecznej listy A, czyli punktów do przyjęcia bez dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowPiotrNowak">Jeżeli chodzi o dokumenty przewidziane do dyskusji na posiedzeniu Rady, to zostanie zaprezentowany stan prac nad reformą systemu środków własnych UE, obejmujący cztery akty prawne: projekt nowelizacji decyzji o środkach własnych oraz trzy rozporządzenia wykonawcze. Negocjacje w czasie prezydencji rumuńskiej zakończyły się przyjęciem ogólnego raportu z postępów prac. Państwa członkowskie nie doszły do porozumienia w kwestiach nowych środków własnych, uproszczenia wad oraz mechanizmów korekcyjnych. Rząd uważa, że aktualny system środków własnych działa sprawnie i zapewnia odpowiednie finansowanie budżetu UE, zatem nie ma potrzeby dokonywania w nim znaczących zmian.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowPiotrNowak">Rząd jest przeciwny propozycjom nowych środków własnych, przedstawionym przez Komisję Europejską w maju 2018 roku, związanym z polityką ochrony środowiska i klimatu, to jest opłacie od niepoddanych recyklingowi odpadów opakowaniowych z tworzyw sztucznych oraz przekazaniu części wpływów systemu handlu emisjami UE ETS. Mają one charakter regresywny i w przeważającym stopniu obciążają państwa mniej zamożne.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowPiotrNowak">Zdaniem rządu Komisja Europejska powinna przedstawić dodatkowe opcje nowych dochodów budżetu UE. Jesteśmy otwarci na wszelkie propozycje balansujące nowy koszyk środków własnych. W ocenie rządu reforma systemu środków własnych powinna się skupiać przede wszystkim na jego uproszczeniu, w związku z tym opowiadamy się za eliminacją wszystkich mechanizmów korekcyjnych od 2021 r. Popieramy również uproszczenie środka własnego opartego na VAT zgodnie z propozycją Komisji z maja 2018 r. Jesteśmy również skłonni do dyskusji nad usunięciem tego środka własnego.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowPiotrNowak">Obecnie dyskutowane są także inne propozycje nowych źródeł dochodu budżetu Unii, na przykład opodatkowanie sektora lotniczego, opodatkowanie dużych przedsiębiorstw działających na rynku Unii, graniczna opłata węglowa, podatek od transakcji finansowych lub podatek od usług cyfrowych. Żadna nowa propozycja nie została na razie oficjalnie przedstawiona przez Komisję Europejską, która oczekuje większej inicjatywy ze strony państw członkowskich. Zdaniem rządu ostateczny pakiet nowych środków własnych nie powinien nadmiernie obciążać najuboższe państwa członkowskie. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PrzewodniczacyposelJanDziedziczak">Bardzo dziękuję, panie ministrze. Otwieram dyskusję. Czy ze strony państwa posłów są jakieś pytania, uwagi? Nie widzę. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia do wiadomości informacji? Nie widzę sprzeciwu. Stwierdzam zatem, że Komisja przyjęła informację i na tym zamykam rozpatrywanie pkt I. Uprzejmie dziękuję, panie ministrze.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PrzewodniczacyposelJanDziedziczak">Przechodzimy do pkt II, czyli rozpatrzenia w trybie art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 8 października 2010 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, informacji o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE na posiedzeniu Rady ds. Rolnictwa i Rybołówstwa (15 i 16 lipca 2019 r.) w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tych sprawach. Rząd jest reprezentowany przez pana ministra Tadeusza Romańczuka, sekretarza stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Bardzo proszę pana ministra o przedstawienie stanowiska RP.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuwsiTadeuszRomanczuk">Dziękuję, panie przewodniczący, szanowni państwo, w dniu 15 lipca 2019 r. odbędzie się pierwsze posiedzenie Rady UE ds. Rolnictwa w czasie tegorocznego przewodnictwa Finlandii w pracach Rady i szczegóły dyskusji ministrów rolnictwa w czasie najbliższego posiedzenia Rady zostaną dopiero określone. Przygotowanie tego posiedzenia stanowić będzie jeden z punktów obrad Specjalnego Komitetu Rolnego w dniu 8 lipca br. Ogólnie prezydencja fińska zapowiedziała skupienie dyskusji na aspektach dotyczących środowiska i klimatu w ramach reformy wspólnej polityki rolnej. Oczekujemy, że na Specjalnym Komitecie Rolnym prezydencja przedstawić może bardziej szczegółowe pytania.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuwsiTadeuszRomanczuk">Przygotowując się do dyskusji w czasie Rady rolnej będziemy się kierować przede wszystkim stanowiskiem rządowym do pakietu w sprawie reformy wspólnej polityki rolnej przyjętym w sierpniu 2018 r. Przypominamy, że co do zasady popieramy zaangażowanie wspólnej polityki rolnej w realizacje celów środowiskowych. Jest to oczywiste, że rolnictwo jest silnie uzależnione od środowiska i ma na nie bardzo duży wpływ. Ma też duży potencjał pozytywnego oddziaływania na środowisko. Rozpatrując te aspekty, pamiętać należy, że oczekiwania społeczne dotyczą zrównoważonego wytwarzania bezpiecznej i dobrej jakości żywności. Od początku dyskusji nad pakietem Polska zwracała uwagę na brak równowagi pomiędzy proponowanym większym zaangażowaniem wspólnej polityki rolnej na rzecz środowiska i klimatu a proponowanymi przez Komisję Europejską cięciami środków na wspólną politykę rolną. Stoimy na stanowisku, że nie da się zrobić więcej za mniej. Rolnicy muszą być odpowiednio wynagradzani za większe wysiłki na rzecz środowiska i klimatu. Trzeba też pamiętać, że w efekcie postępującej rewaloryzacji handlowej rolnictwo europejskie działa w coraz bardziej konkurencyjnym środowisku. Cięcia budżetu wspólnej polityki rolnej i jednoczesne podwyższenie wymogów środowiskowych i klimatycznych nie będzie służyć europejskiemu rolnictwu.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuwsiTadeuszRomanczuk">Rząd ocenia, że zaproponowany przez Komisję Europejską poziom wydatków wspólnej polityki rolnej na klimat i środowisko może ograniczyć możliwość zaangażowania wspólnej polityki rolnej w realizację jej innych celów, a także ograniczyć jej skuteczność. Krytycznie też oceniamy zmiany dotyczące tak zwanych warunkowości, związanych z płatnościami bezpośrednimi. Podniesienie wymogów warunkowości ogranicza pole to do projektowania działań w ramach tak zwanych ekoprogramów nowego konceptu zaproponowanego przez Komisję w ramach reformy. Wyższe wymogi warunkowości ograniczą też pole do konstruowania działań rolno-środowiskowych w drugim filarze wspólnej polityki rolnej.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuwsiTadeuszRomanczuk">Dla Polski jedną z kluczowych kwestii jest wyłączenie z mechanizmu warunkowości małych gospodarstw. Takie podejście jest stosowane obecnie i chcemy jego utrzymania. W obecnym okresie małe gospodarstwa są zwolnione z kontroli dotyczącej przestrzegania wymogów zasady wzajemnej zgodności, a także wymogów tak zwanego zazielenienia. Polski rząd uważa, że ekoprogramy powinny być dobrowolne dla państwa członkowskiego. Zaproponowane przez Komisję Europejską jednoczesne wdrażanie w obu filarach wspólnej polityki rolnej dwóch różnych instrumentów, wspierających realizację wykraczającej ponad normy praktyk na rzecz środowiska i klimatu, będzie przejrzyste i zrozumiałe dla rolników, a dla administracji stanowić będzie poważne obciążenie administracyjne.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuwsiTadeuszRomanczuk">W ramach pracy prezydencji fińskiej sprawy tak zwanej zielonej architektury wymienione są jako jedna z kluczowych kwestii, nad którymi będą kontynuowane ustalenia dotyczące wspólnej polityki rolnej. Nasz rząd, Polska jest gotowa i otwarta do dyskusji w tym obszarze. Liczymy, że prezydencja osiągnie postęp w ustalaniu stanowiska Rady dotyczącego aspektów środowiskowo-klimatycznych tejże reformy. Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczacyposelJanDziedziczak">Bardzo dziękuję, panie ministrze. Szanowni państwo posłowie, czy mają państwo jakieś uwagi, pytania? Nie widzę. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia do wiadomości informacji? Także nie widzę. Stwierdzam więc, że Komisja przyjęła do wiadomości informację o stanowisku, jakie rząd ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE na posiedzeniu Rady ds. Rolnictwa i Rybołówstwa (15 i 16 lipca 2019 r.). Na tym zamykam rozpatrywanie pkt II. Dziękuję uprzejmie, panie ministrze.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PrzewodniczacyposelJanDziedziczak">Przechodzimy do pkt III, czyli rozpatrzenia w trybie art. 151 ust. 1 regulaminu Sejmu z uwzględnieniem art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 8 października 2010 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, Komunikatu Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów: Skuteczniejsze podejmowanie decyzji w dziedzinie polityki społecznej – obszary, w których można wprowadzić na większą skalę głosowanie większością kwalifikowaną (COM(2019) 186 wersja ostateczna) i odnoszącego się do niego stanowiska rządu. Rząd jest reprezentowany przez pana ministra Kazimierza Kuberskiego – witamy pana ministra – podsekretarza stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, którego uprzejmie proszę o zabranie głosu i przedstawienie stanowiska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRodzinyPracyiPolitykiSpolecznejKazimierzKuberski">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, tym wydanym w kwietniu br. komunikatem Komisja Europejska otworzyła dyskusję o ułatwieniu przyjmowania unijnych aktów prawnych w dwóch obszarach polityki społecznej, to jest niedyskryminacji oraz zabezpieczenia społecznego i ochrony socjalnej na rzecz zasady kwalifikowanej większości głosów. Rząd nasz odnosi się negatywnie do tej inicjatywy. Aktualnie do przyjęcia aktów w wymienionych przeze mnie obszarach wymagana jest jednomyślność. My co prawda zasadniczo popieramy działania mające na celu poprawę współpracy w zakresie polityki społecznej, ale zgodnie z podziałem kompetencji między Unią a państwami członkowskimi, w ramach tak zwanej społecznej otwartej metody koordynacji, jednak te wymienione przeze mnie obszary, o których mowa w komunikacie, są kluczowymi filarami krajowych, wewnętrznych systemów społeczno-gospodarczych i podlegają, i powinny podlegać autonomicznej decyzji każdego państwa członkowskiego.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRodzinyPracyiPolitykiSpolecznejKazimierzKuberski">Zasada jednomyślności pozwala państwom członkowskim określać podstawowe zasady krajowych systemów zabezpieczenia społecznego i zapewnienia równowagi finansów publicznych, dlatego, jeszcze raz podkreślam, rząd nie podziela przekonania o potrzebie zniesienia zasady jednomyślności przy przyjmowaniu aktów normatywnych unijnych w zakresie niedyskryminacji oraz zabezpieczenia społecznego i ochrony socjalnej. Jeżeli chodzi o dalszy tryb, to decyzja o wprowadzeniu tej zmiany będzie wymagała jednomyślności. Każde państwo członkowskie będzie ją mogło zablokować w Radzie Europejskiej, więc szanse na przeprowadzenie tego projektu Komisji Europejskiej są naszym zdaniem minimalne, w zasadzie bliskie zeru.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRodzinyPracyiPolitykiSpolecznejKazimierzKuberski">Obecna Komisja w kształcie dotychczasowym tym komunikatem zapoczątkowała dyskusję. Nie wiemy, jak się potoczą dalsze działania, na ile nowa Komisja Europejska i nowy Parlament Europejski będą chciały tę debatę kontynuować. Będziemy to obserwować i odpowiednio reagować. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczacyposelJanDziedziczak">Dziękuję uprzejmie, panie ministrze. Sprawozdawcą do tego dokumentu jest wiceprzewodnicząca naszej Komisji, pani poseł Anita Czerwińska, którą uprzejmie proszę o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselAnitaCzerwinska">Panie przewodniczący, panie ministrze, Wysoka Komisjo, jeszcze raz podsumowując stanowisko rządu w trzech punktach: po pierwsze, co do zasady polska popiera działania mające na celu poprawę współpracy w zakresie polityki społecznej, zgodnie z podziałem kompetencji między państwem członkowskim a UE określonym w traktatach, na przykład w ramach społecznej otwartej metody koordynacji.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PoselAnitaCzerwinska">Po drugie, obszary, w których traktaty przewidują jednomyślne głosowanie, są kluczowymi filarami krajowych systemów społeczno-gospodarczych i podlegają autonomicznej decyzji każdego państwa członkowskiego. Zasada jednomyślności przyczynia się w tym kontekście do realizacji traktatowego prawa państw członkowskich do określania podstawowych zasad ich systemów zabezpieczenia społecznego i do zabezpieczenia równowagi finansów publicznych.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PoselAnitaCzerwinska">Po trzecie, rząd nie podziela przekonania o potrzebie skorzystania z klauzuli pomostowej zawartej w traktacie o UE i w celu zniesienia zasady jednomyślności przy podejmowaniu aktów normatywnych UE w zakresie niedyskryminacji oraz zabezpieczenia społecznego i ochrony socjalnej.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PoselAnitaCzerwinska">W mojej opinii jest to stanowisko słuszne i zasadne. Popieram je i rekomenduję. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyposelJanDziedziczak">Dziękuję uprzejmie pani przewodniczącej. Czy po tej rekomendacji jeszcze są jakieś głosy ze strony państwa posłów? Nie widzę. W takim razie chciałbym zapytać Komisję, czy jest sprzeciw wobec decyzji Komisji o przyjęciu do wiadomości informacji dotyczącej tego dokumentu? Sprzeciwu także nie słyszę. Stwierdzam zatem, że Komisja przyjęła do wiadomości informację rządu na temat dokumentu o sygnaturze COM(2019) 186 i odnoszące się do niego stanowisko rządu. Na tym zamykam rozpatrywanie pkt III. Dziękuję bardzo, panie ministrze.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PrzewodniczacyposelJanDziedziczak">Szanowni państwo, pan minister Mazurek przebywa w tej chwili na sali plenarnej i w związku z tym uprzejmie proszę o zgodę Komisji na to, żeby jego wystąpienie przełożyć na następne posiedzenie Komisji. Jest zgoda. Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PrzewodniczacyposelJanDziedziczak">W takim razie przystępujemy do pkt IV, w trakcie którego informuję państwa, że kolejne posiedzenie Komisji odbędzie się 17 lipca. O godzinie posiedzenia zostaną państwo poinformowani tradycyjną drogą mailową. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę. Na tym zamykam rozpatrywanie pkt IV. Informuję, że na tym porządek dzienny został wyczerpany. Protokół dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>