text_structure.xml
31.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">Otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Unii Europejskiej. Stwierdzam kworum. Witam serdecznie wszystkich obecnych członków Komisji, ministrów i towarzyszące im osoby. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek dzienny.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">Przechodzimy do pkt I, czyli rozpatrzenia w trybie art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 8 października 2010 r. informacji o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE na posiedzeniu Rady ds. Wymiaru Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (8 i 9 marca 2018 r.) w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tych sprawach. Rząd jest reprezentowany przez panią minister Renatę Szczęch, podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji, oraz ministra Łukasza Piebiaka, podsekretarza stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości. W pierwszej kolejności proszę panią minister o przedstawienie stanowiska rządu. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiRenataSzczech">Bardzo dziękuję. Pani przewodnicząca, szanowni państwo, Wysoka Komisjo, pragnę przedstawić informację dotyczącą tematów, jakie będą przedmiotem obrad Rady Ministrów podczas sesji Rady ds. Wymiaru Sprawiedliwości i Spraw wewnętrznych, która odbędzie się w dniach 8 i 9 marca 2018 r. Przedmiotem z obszaru ministra spraw wewnętrznych i administracji będą to dwa punkty. Pierwszy to wniosek dotyczący dyrektywy PE i Rady zmieniający dyrektywę 2016/97 w odniesieniu do daty rozpoczęcia stosowania przez państwa członkowskie środków transpozycji. To jest propozycja w sprawie ustanowienia ram interoperacyjności między systemami informacyjnymi w obszarze granic i polityki wizowej. Pragnę przedstawić, że propozycja interoperacyjności pomiędzy systemami informacyjnymi UE dotyczy współpracy policji i sądowej w obszarze azylu i migracji. W dniu 12 grudnia 2017 r. Komisja Europejska opublikowała wnioski legislacyjne w sprawie interoperacyjności systemów informatycznych w obszarze granic i wiz oraz w obszarze współpracy policyjnej i sądowej azylu i migracji. Celem pakietu legislacyjnego Komisji jest ustanowienie ram prawnych oraz technicznych dla interoperacyjności istniejących już systemów, takich jak SIS II, VIS, EURODAC, jak i planowanych do utworzenia, tj. EES, ETIAS, ECRIS-TCN, wielkoskalowych systemów informacyjnych UE w przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości. Obecnie trwa analiza przygotowanej propozycji pakietu interoperacyjności.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiRenataSzczech">W związku z publikacją polskiej wersji językowej w dniu 12 lutego rozpoczęły się prace nad projektem stanowiska rządu. Na chwilę obecną rząd może sformułować kierunkową opinię na temat przyjęcia propozycji Komisji, która dotyczy poparcia koncepcji interoperacyjności wielkoskalowych systemów operacyjnych UE, podtrzymując wyrażane dotychczas stanowisko, że należy w pierwszej kolejności dążyć do maksymalizacji wydajności istniejących już systemów przy zapewnieniu spójnego podejścia odnośnie do tworzenia ewentualnie nowych systemów i baz na poziomie UE. Ponadto należy dołożyć wszelkich starań, tak aby projektowane przepisy wpływały maksymalnie korzystnie na architekturę wymiany informacji, przyczyniając się do usprawnienia walki z poważną przestępczością, terroryzmem i nielegalną migracją przy poszanowaniu praw podstawowych.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiRenataSzczech">Wdrożenie narzędzi interoperacyjności spowoduje konieczność wprowadzenia istotnych zmian w wypracowanej w ciągu ostatnich lat na poziomie krajowym architekturze dostępu do systemu przez poszczególne służby i inwestycje. Z tego względu rząd RP wskazuje, aby w harmonogramie przyszłych prac i możliwości współfinansowania ze środków budżetu UE zostały przewidziane okresy przejściowe oraz określenie zakresu obligatoryjności wdrożenia proponowanych rozwiązań w jak najpełniejszym stopniu. Te okresy przejściowe powinny uwzględniać zapotrzebowanie i specyfikę państw członkowskich.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiRenataSzczech">W odniesieniu do obszaru unijnej współpracy sądowej strona polska odnotowuje, że poza zakresem regulacji pozostaje współpraca sądowa w sprawach cywilnych. W ocenie rządu należy nadać odpowiednie tempo pracom zarówno nad przedmiotowymi wnioskami, jak i komplementarnymi wobec nich pozostałymi regulacjami, tak aby zapewnić jak największą ich spójność, jednocześnie odnotowując szereg kwestii technicznych wymagających jeszcze wyjaśnienia na etapie dyskusji eksperckiej, a determinujących w bardziej precyzyjny sposób możliwe obciążenia wdrożeniowe po stronie państw członkowskich. W toku dalszych negocjacji tych wniosków będziemy dążyć do jak najszybszego precyzyjnego ujęcia tychże kwestii finalnych w wersjach rozporządzeń i towarzyszących im aktów wykonawczych. Tyle gwoli wprowadzenia odnośnie do stanowiska rządu RP, które będzie przedstawiane w odniesieniu do wskazanych aktów na posiedzeniu Rady. Dziękuję serdecznie.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę pana ministra Łukasza Piebiaka.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawiedliwosciLukaszPiebiak">Bardzo dziękuję. Państwo przewodniczący, Wysoka Komisjo, u nas plan posiedzenia nie jest szczególnie rozbudowany. W agendzie znajdują się dwa projekty aktów prawnych należące do właściwości MS. Są to wniosek rozporządzenie Rady w sprawie jurysdykcji, uznawania i wykonywania orzeczeń w sprawach małżeńskich i w sprawach dotyczących odpowiedzialności rodzicielskiej oraz w sprawie uprowadzenia dziecka za granicę (wersja przekształcona COM(2016) 411) oraz wniosek dyrektywa PE i Rady w sprawie zwalczania fałszowania i oszustw związanych z bezgotówkowymi środkami płatniczymi oraz zastępująca decyzję ramową Rady 2001/413/WSiSW.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawiedliwosciLukaszPiebiak">W odniesieniu do pierwszego z wymienionych projektów Rada planuje odbyć debatę polityczną, której tematem będzie zagadnienie alokacji zasobów osobowych i finansowych dla organów centralnych. Stanowisko Polski jest takie, że Polska zgadza się z potrzebą zapewnienia organowi centralnemu odpowiednich zasobów kadrowych i finansowych w celu zagwarantowania sprawnego funkcjonowania tego organu. Polska stoi jednak na stanowisku, że zbędne jest wprowadzanie do rozporządzenia odrębnego przepisu, który expressis verbis nakładałby na państwa członkowskie obowiązek w tym zakresie. W ocenie Polski obowiązek taki wynika już z zasady lojalnej współpracy, zawartej w art. 4 traktatu o UE, który stanowi, że państwa członkowskie podejmują wszelkie środki ogólne lub szczególne właściwe dla wykonania zobowiązań wynikających z traktatów oraz aktów instytucji UE. Skoro państwa członkowskie zgadzają się na to, aby w rozporządzeniu powierzyć organom centralnym określone zadania związane z jego stosowaniem, to w świetle art. 4 traktatu oczywiste jest, że mają obowiązek wyposażyć te organy w odpowiednie zasoby kadrowe i finansowe. Gdyby nawet przyjąć, że wprowadzenie do rozporządzenia odrębnego przepisu jest uzasadnione, to podobne rozwiązania należałoby wprowadzić we wszystkich innych rozporządzeniach i dyrektywach, z których wynikają bezpośrednio i pośrednio różne obowiązki dla państw członkowskich.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawiedliwosciLukaszPiebiak">W odniesieniu do drugiego z projektów Rada planuje przyjęcie podejścia ogólnego. Stanowisko rządu polskiego jest takie, że Polska opowie się za przyjęciem podejścia ogólnego, tj. poprze zaproponowany przez prezydencję kompromisowy tekst projektu dyrektywy. Polska z zadowoleniem odniesie się do wprowadzonych zmian w trakcie negocjacji, w szczególności do doprecyzowania zakresu kryminalizacji. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Czy są pytania? Nie widzę. Wobec tego chciałabym zaproponować następującą konkluzję: Stwierdzam, że Komisja rozpatrzyła w trybie art. 11 ust. 1 ustawy informację o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE na posiedzeniu Rady ds. Wymiaru Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych 8 i 9 marca 2018 r. Komisja postanowiła nie zgłaszać uwag do dokumentów o sygnaturach COM(2016) 411 i COM(2017) 489 i 792, natomiast w stosunku do dokumentów o sygnaturach COM(2017) 793 oraz 794 Komisja postanowiła nie zajmować stanowiska. Czy jest sprzeciw? Nie widzę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła powyższą konkluzję. Na tym zamykam rozpatrywanie pkt I.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">Przechodzimy do pkt II, czyli rozpatrzenia w trybie art. 151 ust. 1 regulaminu Sejmu wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 1141/2014 z dnia 22 października 2014 r. w sprawie statusu i finansowania europejskich partii politycznych i europejskich fundacji politycznych (COM(2017) 481 – wersja ostateczna) i odnoszącego się do niego projektu stanowiska RP. Rząd jest reprezentowany przez pana Łukasza Piebiaka, podsekretarza stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości. Bardzo proszę pana ministra o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PodsekretarzstanuwMSLukaszPiebiak">Bardzo dziękuję. Państwo przewodniczący, Wysoka Komisjo, zaproponowane przez Komisję Europejską we wniosku legislacyjnym zmiany rozporządzenia 1141/2014 objęły kilka szczególnych rozwiązań. W istocie są to korekty wybranych przepisów stosunkowo niedawno przyjętego rozporządzenia 1141/2014. Mają one w założeniu usprawnić stosowanie rozporządzenia i wyeliminować ryzyko nadużyć. W tym kontekście stanowisko Polski jest oczywiście przychylne. Zostało przyjęte przez rząd w dniu 1 lutego 2018 r. Co do zasady pozytywnie odnosimy się do projektu zmiany rozporządzenia 1141/2014 w zakresie, w jakim zmierza on do wyeliminowania luk w przepisach, ograniczenia możliwości nadużyć oraz zwiększenia przejrzystości wydatkowania środków z budżetu UE na rzecz europejskiej partii politycznej i europejskiej fundacji politycznej.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PodsekretarzstanuwMSLukaszPiebiak">Polska akceptuje także proponowane zmiany w zakresie obniżenia wymaganego progu współfinansowania wnoszonego przez EPP i EFP w stosunku do środków otrzymywanych z budżetu UE. Zmiana taka może służyć rozwiązaniu stwierdzonych problemów EPP i EFP dotyczących zapewnienia niezbędnego finansowania z udziałem środków własnych oraz ograniczenia potencjalnych nieprawidłowości. Polska popiera ponadto proponowane we wniosku zmiany zakładające bardziej proporcjonalny rozdział środków z budżetu ogólnego UE pomiędzy poszczególne europejskie partie polityczne i powiązane z nimi europejskie fundacje polityczne jako uwzględniające w większym stopniu niż dotychczas posiadaną przez EPP reprezentację w Parlamencie Europejskim.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PodsekretarzstanuwMSLukaszPiebiak">Polska nie sprzeciwia się wprowadzeniu dodatkowych obowiązków odnoszących się do informowania za pośrednictwem stron internetowych partii członkowski EPP o reprezentacji płci wśród kandydatów i wśród posłów do PE. Polska akceptuje przy tym propozycję, by dodatkowe obowiązki informacyjne nakładane na krajowe partie członkowskie EPP objęły obowiązek publikacji na ich stronach internetowych logo oraz programu danej EPP, co powinno służyć jednemu z głównych celów rozporządzenia 1141/2014, to jest podkreśleniu związku krajowych podmiotów politycznych z partiami działającymi na szczeblu europejskim.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PodsekretarzstanuwMSLukaszPiebiak">Wysoka Komisjo, zmianie ulec zatem mają tylko wybrane postanowienia rozporządzenia 1141/2014, bez modyfikacji zasadniczych ram prawnych, w jakich działają europejskie partie polityczne i europejskie fundacje polityczne. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">Dziękuję bardzo. Sprawozdawcą do tego dokumentu jest pan poseł Cezary Tomczyk. Bardzo proszę pana posła o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselCezaryTomczyk">Bardzo dziękuję. Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, sprawa rzeczywiście nie budzi specjalnych kontrowersji. Należy do kręgu spraw zupełnie pozapolitycznych i technicznych. Zgodnie z opinią Biura Analiz Sejmowych celem nowelizacji jest wyeliminowanie luk prawnych, zwiększenie przejrzystości oraz zapewnienie odpowiedniego przedziału i wydatkowania środków finansowych dla europejskich partii politycznych i europejskich fundacji politycznych, co samo w sobie w mocy prawa jest czymś dobrym. Zakłada się, że proponowane zmiany powinny wejść w życie przed wyborami europejskimi w 2019 r. Rzeczywiście dobrze, żeby pewne rzeczy doprecyzować, tym bardziej że były sygnały po roku 2014, że takie poprawki są potrzebne.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PoselCezaryTomczyk">Wydaje mi się też, że to jest dobry moment, żeby zwrócić uwagę na fakt, że warto by było również w Polsce zastanowić się nad wprowadzeniem instytucji fundacji politycznych i w jakimś sensie postarać się, żeby te fundacje mogły być finansowane na wzór fundacji zachodnich, dlatego że one po prostu poprawiają jakość życia publicznego, sprawiają, że partie polityczne mają narzędzia nie tylko wpływu na bieżącą sytuację, ale też na przygotowywanie różnego rodzaju opracowań, prowadzenie analiz, prowadzenie wymiany międzynarodowej. Wiemy, że takie fundacje są u naszych zachodnich sąsiadów. Partie polityczne – właściwie wszystkie partie polityczne w Polsce – z tymi fundacjami współpracują i bardzo często są pod wielkim wrażeniem ich profesjonalizmu i zaangażowania. W związku z tym, korzystając z faktu, że omawiamy kwestię dotyczącą partii, ale również fundacji politycznych, chciałbym zwrócić na to uwagę. Poza tym nie wnoszę uwag. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Czy są pytania? Nie widzę. Wobec tego chciałabym zaproponować następującą konkluzję: Stwierdzam, że Komisja rozpatrzyła w trybie art. 151 ust. 1 regulaminu Sejmu dokument o sygnaturze COM(2017) 481 – wersja ostateczna i odnoszący się do niego projekt stanowiska RP. Komisja podzieliła stanowisko rządu. Czy jest sprzeciw wobec takiej konkluzji? Nie widzę. Wobec tego stwierdzam, że Komisja przyjęła powyższą konkluzję. Na tym zamykam rozpatrywanie pkt II.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">Przekazuję prowadzenie panu przewodniczącemu Głębockiemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyposelKonradGlebocki">Proponuję, żebyśmy teraz odwrócili nieco kolejność, żeby pkt IV był przed pkt III. Czy jest sprzeciw? Nie słyszę. A zatem przechodzimy do punktu, w którym rozpatrzymy w trybie art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 8 października 2010 r. wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie portowych urządzeń do odbioru odpadów ze statków, uchylającej dyrektywę 2000/59/WE i zmieniającej dyrektywę 2009/16/WE oraz dyrektywę 2010/65/UE (COM(2018) 33 – wersja ostateczna) i odnoszący się do niego projekt stanowiska RP. Rząd jest reprezentowany w tym punkcie przez pana ministra Jerzego Maternę, sekretarza stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Bardzo proszę, panie ministrze, o przedstawienie stanowiska rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiMorskiejiZeglugiSrodladowejJerzyMaterna">Dziękuję. Panie przewodniczący, szanowna Komisjo, celem przedstawionego przez Komisję Europejską w dniu 16 stycznia 2018 r. wniosku COM(2018) 33, dotyczącego dyrektywy PE i Rady w sprawie portowych urządzeń do odbioru odpadów ze statku uchylającej dyrektywę 200/59/WE PE i Rady i zmieniającej dyrektywę PE i Rady 2009/16/WE oraz dyrektywę 2010/65/UE, jest ograniczenie odpadów i śmieci morskich, tak zwanej marine litter, trafiających do morza oraz poprawienie skuteczności dotyczących wymogów UE w zakresie zapobiegania zanieczyszczeniu morza odpadami ze statków.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiMorskiejiZeglugiSrodladowejJerzyMaterna">Rząd polski popiera cel przewodni dyrektywy, jakim jest ochrona środowiska morskiego przed nielegalnym zrzutem odpadów ze statku oraz zaśmiecaniem morza na skutek działalności człowieka na morzu. Wymogi w tym zakresie będą mieć duże znaczenie dla ochrony środowiska Morza Bałtyckiego. W szczególności na poparcie zasługują proponowane we wniosku rozwiązania, które przyczynią się do usprawnienia operacji transportowych w portach państw członkowskich UE, między innymi przez ograniczenie obciążeń administracyjnych związanych z gospodarowaniem odpadami na statkach oraz odprowadzeniem ich na lądzie.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiMorskiejiZeglugiSrodladowejJerzyMaterna">Nowe przepisy, dotyczące portowych urządzeń odbioru odpadów, mają również zwiększyć dostępność i wykorzystanie tych urządzeń także przez statki rybackie i jachty rekreacyjne w UE, między innymi przez stworzenie zachęt ekonomicznych do zdawania odpadów na lądzie. Propozycja Komisji Europejskiej ma również na celu dostosowanie przepisów europejskich w zakresie zapobiegania zanieczyszczeniu morza odpadami ze statku do wymogów międzynarodowych, przede wszystkim Międzynarodowej konwencji o zapobieganiu zanieczyszczania morza przez statki, między innymi w zakresie ujednolicenia definicji, co przyczyni się do zmniejszania obciążeń administracyjnych państw członkowskich, armatorów oraz portów i poprawi wydajność operacji morskich w portach UE. Nowe przepisy mają doprowadzić także do ujednolicenia systemu gospodarowania odpadami na statkach i w portach.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiMorskiejiZeglugiSrodladowejJerzyMaterna">Konkludując, w dniu 1 lutego 2018 r. projekt stanowiska rządu polskiego został przyjęty bez uwag przez Komitet do Spraw Europejskich, 13 lutego br. również przez senacką Komisję Spraw Zagranicznych UE. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacyposelKonradGlebocki">Dziękuję panu ministrowi. Sprawozdawcą do tego dokumentu jest pan poseł Paweł Bejda. Jest pan poseł obecny. Bardzo proszę, panie pośle, o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselPawelBejda">Dziękuje bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, panie ministrze, Polska, należąc do Międzynarodowej Organizacji Morskiej od 1960 r. oraz jako państwo członkowskie UE ma obowiązek wspierania i brania udziału w projektach, których celem jest ochrona środowiska Morza Bałtyckiego. Bałtyk ze względu na swoje położenie geograficzne oraz swoją strukturę jest szczególnie narażony na zanieczyszczenia pochodzące z wód będących jego dopływami oraz zanieczyszczeń pochodzących ze statków, które pływają po jego wodach. Dlatego ochrona Morza Bałtyckiego wymaga ciągłych prac organizacyjnych oraz legislacyjnych. Dyrektywa PE i Rady z dnia 27 listopada 2000 r. w sprawie portowych urządzeń do odbioru odpadów wytwarzanych przez statki i pozostałości ładunku wprowadziła regulacje dotyczące urządzeń i postępowania na wybrzeżu, natomiast konwencja MARPOL skupia się na działaniach podejmowanych na morzu. Po 17 latach od wprowadzenia wspomniane wyżej dokumenty wymagają aktualizacji ze względu na znacznie różniące się realia wtedy i dziś. Konwencja MARPOL została wzmocniona poprawkami, ale zakres i definicje obecnej dyrektywy nie są zgodne z międzynarodowymi ramami prawnymi. Stosowanie dyrektywy w jej obecnym brzmieniu staje się problematyczne do wykonywania oraz do egzekwowania. Celem omawianego wniosku jest ograniczenie i większa kontrola nad odpadami pochodzącymi ze statków oraz tak zwanych śmieci morskich. Mimo tego że źródła pochodzące z lądu są dominujące w dostarczaniu zanieczyszczeń do morza, to źródła morskie stanowią około 32% ogólnej liczby zanieczyszczeń wprowadzanych do morza.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PoselPawelBejda">Po wprowadzeniu dyrektywy PE i Rady w sprawie portowych urządzeń do odbioru odpadów wytwarzanych przez statki i pozostałości ładunku zaobserwowano wzrost ilości odpadów, które statki przekazywały w portach. Przeprowadzona analiza wykazała, że mimo wspomnianej dyrektywy wciąż istnieje luka pomiędzy ilością oddawaną a tą wytwarzaną na statkach. Według szacunku jest to od 60 tys. do 300 tys. ton, co stanowi nawet do 34% wszystkich produkowanych odpadów na statkach. Celem omawianej inicjatywy jest poprawa wydajności operacji morskich w portach UE, zwiększenie dostępności i wykorzystania przez jednostki pływające, takie jak statki, jachty rekreacyjne i statki rybackie, portowych urządzeń do odbioru odpadów poprzez stworzenie zachęt ekonomicznych do zdawania odpadów na lądzie. Omawiana dyrektywa będzie się przyczyniała do budowania gospodarki w obiegu zamkniętym. Będą mogły być realizowane cele najnowszej unijnej strategii w dziedzinie tworzyw sztucznych. Projekt wprowadza obowiązek wykazywania przez statki wyłowionych z morza odpadów oraz wycofywanych z eksploatacji sieci rybackich poprzez wprowadzenie stałej opłaty niezależnie od tego, czy przekazują jakiekolwiek odpady w porcie, czy też nie. W ramach tej opłaty odpady produktów spożywczych, odpady bytowe, olej kuchenny, popioły ze spalarek, odpady eksploatacyjne oraz śmieci wyłowione w sieciach rybackich będą mogły zostać zdane w porcie bez dodatkowych opłat. Obecnie statki wpływające do polskich portów i przystani mają obowiązek zdawania odpadów oraz ponoszenia za to opłat. Zmiany w polskich przepisach dotyczą wprowadzenia inspekcji na statkach, co zwiększy skuteczność egzekwowania unijnych wymogów w zakresie zapobiegania zaśmiecaniu morza. Systemem tym zostaną objęte statki rybackie, jachty rekreacyjne, statki w żegludze krajowej. Rząd polski popiera pomysł dyrektywy, którego celem przewodnim jest ochrona środowiska morskiego przed nielegalnym zrzutem odpadów ze statków do morza.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PoselPawelBejda">Niezwykle istotną sprawą, jaką zgłosiła strona polska, jest dostosowanie tej dyrektywy do specyficznych uwarunkowań państw członkowskich. Szczegółowej analizy wymaga jednak system zwrotu kosztów za odbiór i zagospodarowywanie odpadów ze statków w portach UE, organizacja wprowadzenia systemu w małych portach morskich, przystaniach i marinach. Strona polska powinna dążyć do doprecyzowania wymogów w zakresie informowania o odpadach i zdawania w portach przez jednostki usługowe działające w jednym porcie, na przykład holowniki, jednostki sporadycznie zawijające do portów morskich, statki pilotowe itp.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PoselPawelBejda">Przyjęcie proponowanej dyrektywy będzie się wiązało ze zmianą pewnych ustaw i rozporządzeń wymienionych w omawianym dokumencie w punkcie pierwszym pod tytułem „Ocena skutków prawnych”. Oceniając skutki gospodarcze wprowadzenia omawianej dzisiaj dyrektywy, trzeba zaznaczyć, że może ona nieść dodatkowe koszty zarówno dla administratorów portów, jak i dla armatorów. Dla administratorów będzie się to wiązało z odbiorem dodatkowych ilości odpadów, a także z odbiorem odpadów nowej kategorii, na przykład po oczyszczaniu spalin. Armatorzy muszą się liczyć z obowiązkiem przeszkolenia załogi, a także z dodatkowymi zadaniami związanymi z wyławianiem śmieci z sieci rybackich. Może zachodzić potrzeba wprowadzenia nowych rozwiązań technicznych w zakresie odbioru i zagospodarowywania odpadów, co spowoduje zwiększenie inwestycji na badania w dziedzinie recyklingu i zielonych technologii. Przygotowane stanowisko rządu RP było oparte na konsultacjach przeprowadzonych z podmiotami odpowiedzialnymi za transport i żeglugę morską. Podmioty zwróciły uwagę na konieczność dostosowania obowiązujących przepisów do omawianej dyrektywy oraz umożliwienie dostosowania systemów opłat za odbiór odpadów ze statku do lokalnych uwarunkowań.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#PoselPawelBejda">Problem zanieczyszczenia środowiska morskiego występuje we wszystkich wodach UE, dlatego jego ochrona będzie możliwa jedynie na drodze współpracy wszystkich państw, ponieważ podejmowanie indywidualnych działań nie przyniesie skutecznego i trwałego rozwiązania tego problemu. Bardzo dziękuję, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacyposelKonradGlebocki">Dziękuję, panie pośle. Otwieram dyskusję. Czy są jakieś głosy w dyskusji? Nie widzę. Wobec tego proponuję następującą konkluzję; Stwierdzam, że Komisja rozpatrzyła w trybie art. 7 ust. 4 ustawy dokument o sygnaturze COM(2018) 33 – wersja ostateczna. Komisja podzieliła stanowisko rządu. Czy jest sprzeciw? Nie widzę. Wobec tego stwierdzam, że Komisja przyjęła powyższą konkluzję. Dziękuję panu ministrowi.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PrzewodniczacyposelKonradGlebocki">Wracamy teraz do pkt III, czyli rozpatrzenia w trybie art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 8 października 2010 r. informacji o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE na posiedzeniu Rady ds. Środowiska (5 marca 2018 r.) w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tych sprawach. Rząd jest reprezentowany przez pana ministra Pawła Sałka, sekretarza stanu w Ministerstwie Środowiska. Bardzo proszę, panie ministrze, o przedstawienie stanowiska rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaPawelSalek">Dziękuję. Panie przewodniczący, szanowni państwo posłowie, 5 marca odbędzie się Rada ds. Środowiska. Będzie na miała charakter bardziej informacyjny. Odbędzie się w Brukseli. Jeśli chodzi o wymianę poglądów związaną z punktami, które będą dotyczyć wymiany poglądów, to będą to następujące tematy: zazielenianie europejskiego semestru, europejska strategia na rzecz tworzyw sztucznych w gospodarce w obiegu zamkniętym, wdrażanie pakietu dotyczącego produkcji chemikaliów i odpadów. Oprócz tego są punkty o charakterze nieustawodawczym. W sprawach różnych będą punkty związane z rozporządzeniem o normie emisji CO2 z samochodów osobowych i dostawczych, rozwój sytuacji w dziedzinie żeglugi i IMO. Będzie też informacja z Europejskiego Centrum Innowacyjności na Rzecz Jakości Powietrza z Sofii. Strona francuska omówi pakiet na rzecz środowiska. Jednocześnie delegacja duńska, litewska i grecka będą informowały o rozporządzeniu w sprawie gatunków inwazyjnych. Strona polska także przedstawiła swoją notę informacyjną w tych punktach. Nota będzie dotyczyć konferencji stron i polityki klimatycznej na COP24, które w tym roku będzie się odbywać w Katowicach.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaPawelSalek">Można powiedzieć, że najważniejszym punktem związanym z nadchodzącą Radą jest sprawa związana z normami emisji CO2 dla samochodów osobowych. Mówimy tu o dokumencie, który dotyczy rozporządzenia, które ma zmniejszać emisję CO2 z tych samochodów. Mówimy tu o samochodach lekkich i dostawczych. Strona polska chce, aby wszystkie sprawy związane z tym rozporządzeniem nie wpływały w sposób znaczący na funkcjonowanie przemysłu motoryzacyjnego. Oczywiście pamiętamy, że w Polsce jest cały program rozwoju elektromobilności, czyli samochodów i transportu zeroemisyjnego, zarówno publicznego, jak i prywatnego. O tej sprawie też trzeba pamiętać.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaPawelSalek">Oczywiście nowe samochody osobowe, i te lekkie samochody, które będą wymienione na samochody bezemisyjne, przyniosą pewne koszty, które wszystkie państwa członkowskie będą musiały ponieść, dlatego jesteśmy za tym, aby odbywało się to w sposób zrównoważony, a jednocześnie aby ta rewolucja przemysłowa z napędów spalinowych na elektryczne czy też wodorowe, czy ogólnie mówiąc, paliwa alternatywne miała spokojny przebieg. Ale taki jest duch innowacyjności przyszłości i rozwoju technologii, dlatego też strona polska będzie uczestniczyć aktywnie, o czym świadczy także „Strategia odpowiedzialnego rozwoju”, za tym, żeby to rozporządzenie mogło funkcjonować.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaPawelSalek">Oczywiście to rozporządzenie od strony środowiskowej będzie realizować też cel unijnej polityki klimatycznej związanej z ograniczaniem emisji CO2, a jednocześnie powodować pewien skok technologiczny związany generalnie z paliwami alternatywnymi, a także z rozwiązaniami i rozwojem stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacyposelKonradGlebocki">Dziękuję panu ministrowi. Otwieram dyskusję. Czy są jakieś głosy w dyskusji, pytania? Nie widzę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła do wiadomości informację o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE na posiedzeniu Rady ds. Środowiska w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tych sprawach w trybie art. 11 ust. 1 ustawy. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia w tej formie informacji do wiadomości? Nie widzę. Wobec tego zamykam pkt IV.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PrzewodniczacyposelKonradGlebocki">Pkt V – sprawy bieżące. Kolejne posiedzenia Komisji odbędą się jutro o godzinie 12.00 i 14.00. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nie widzę. Na tym zamykam rozpatrywanie pkt V. Informuję, że porządek dzienny został wyczerpany. Protokół dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>