text_structure.xml
31.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Unii Europejskiej. Stwierdzam kworum. Witam serdecznie wszystkich obecnych członków Komisji do Spraw Unii Europejskiej, posłów do Parlamentu Europejskiego, ministrów i towarzyszące im osoby. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę. Wobec tego stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek dzienny.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Przechodzimy do pkt I, czyli rozpatrzenia w trybie art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 8 października 2010 r. informacji o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE na posiedzeniu Rady ds. Ekonomicznych i Finansowych (25 maja 2016 r.) w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tych sprawach. Rząd jest reprezentowany przez panią minister Hannę Majszczyk podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów. Bardzo proszę panią minister o przedstawienie stanowiska Rzeczypospolitej Polskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHannaMajszczyk">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, chciałabym poinformować państwa o aktach prawnych, które będą przedmiotem rozpatrywania przez Radę Ecofin w dniu 25 maja br. Na posiedzeniu Ecofin będą rozpatrywane dwa akty prawne z tak zwanej listy A, czyli przyjmowane bez dyskusji. Są to następujące akty: pierwszy o sygnaturze COM(2015) 646 wniosek dyrektywa Rady zmieniająca dyrektywę 112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej w zakresie okresu obowiązywania minimalnej stawki podstawowej. Ta stawka podstawowa jest w wysokości 15%. Obowiązywała do grudnia 2015 r. Tym dokumentem, o którym mówię, będzie przedłużona do 31 grudnia 2017 r. Rząd polski popiera przyjęcie tego aktu prawnego.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHannaMajszczyk">Drugi dokument o sygnaturze COM(2015) 282 to jest rozporządzenie PE i Rady w sprawie stosowania uzgodnień dotyczących produktów pochodzących z niektórych państw wchodzących w skład grupy państw Afryki, Karaibów i Pacyfiku, przewidzianych w umowach ustanawiających lub prowadzących do ustanowienia umów o partnerstwie gospodarczym. Jest to akt prawny o charakterze technicznym, gdyż zgodnie z wymogami akty prawne, które mają dziesięć zmian, muszą być ujednolicone. To jest właśnie taka sytuacja. Nie niesie za sobą zmian o charakterze merytorycznym, ale jest to ujednolicenie tego aktu w związku z tym, że po ostatnim ujednoliceniu nastąpiło już dziesięć zmian. Też oczywiście jesteśmy za przyjęciem tego aktu prawnego.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHannaMajszczyk">Trzeci dokument, który już jest dokumentem do dyskusji, to projekt dyrektywy ustanawiającej środki przeciw praktykom unikania opodatkowania, jakie bezpośrednio wpływają na funkcjonowanie wspólnego rynku. Jest to dokument o sygnaturze COM(2016) 026. Tak jak nazwa wskazuje, jest to dokument, który zawiera pakiet rozwiązań zmierzających do eliminowania unikania opodatkowania. Między innymi zawiera rozwiązania dotyczące ograniczania zaliczania odsetek do kosztów uzyskania przychodów, tak zwana niedostateczna kapitalizacja. Zawiera rozwiązania opodatkowania niezrealizowanych zysków kapitałowych w przypadku przeniesienia aktywów do zagranicznego zakładu lub zmian rezydencji. Poza tym klauzulę odstąpienia przez państwa rezydencji od stosowania metody zwolnienia dla celów unikania podwójnego opodatkowania, jeżeli miałoby to prowadzić do podwójnego nieopodatkowania dochodów.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHannaMajszczyk">Kolejnym rozwiązaniem przewidzianym w tym pakiecie jest wprowadzenie ogólnej klauzuli przeciwdziałającej unikaniu opodatkowania. Ponadto przepisy dotyczące opodatkowania tak zwanych zagranicznych spółek kontrolowanych. W końcu neutralizowanie skutków podatkowych rozbieżności w kwalifikowaniu podatników lub dochodów w relacjach między różnymi państwami, tak zwane struktury hybrydowe.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHannaMajszczyk">Kierunkowo również rząd polski pozytywnie odnosi się do przyjęcia tych rozwiązań i popiera rozwiązania zaproponowane w tym dokumencie. Oczywiście jest to, tak jak powiedziałam, materiał do dyskusji i projekt aktu prawnego do dyskusji. Jak państwo zauważyli, są też rozwiązania, które Polska jest aktualnie wprowadza do porządku prawnego, jak na przykład klauzulę przeciwdziałającą unikaniu opodatkowania, ale niektóre z tych rozwiązań, jak chociażby, oczywiście może niedokładnie w takim zapisie, jak to jest w tym akcie prawnym, ale zaliczanie odsetek w koszty uzyskania przychodu w prawodawstwie polskim już są wprowadzone i stosowane. Tak że kierunkowo jesteśmy za przyjęciem tego aktu prawnego. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Bardzo dziękuję pani minister. Otwieram dyskusję. Czy są pytania? Nie widzę zgłoszeń. Szanowni państwo, czy jest sprzeciw wobec przyjęcia do wiadomości informacji? Nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła do wiadomości informację o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów ustawodawczych UE oraz projektów aktów przyjmowanych na podstawie art. 352 ust. 1 Traktatu o Funkcjonowaniu UE na posiedzeniu Rady ds. Ekonomicznych i Finansowych 25 maja 2016 r. w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tych sprawach w trybie art. 11 ust. 1 ustawy. Na tym zamykam rozpatrywanie pkt I.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Przechodzimy do pkt II, czyli rozpatrzenia w trybie art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 8 października 2010 r. Wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniający dyrektywę 2013/34/UE w odniesieniu do ujawniania informacji o podatku dochodowym przez niektóre jednostki i oddziały (COM(2016) 198 wersja ostateczna) i odnoszącego się do niego projektu stanowiska RP. Rząd jest reprezentowany przez panią minister Hannę Majszczyk, podsekretarz stanu w MF. Bardzo proszę panią minister o przedstawienie stanowiska.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMFHannaMajszczyk">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, również w tym przypadku rząd kierunkowo popiera rozwiązania zaproponowane w tym dokumencie. One są jednym z elementów rozwiązań, które są przygotowywane na szczeblu UE w kierunku zwalczania oszustw podatkowych UE, unikania opodatkowania, i to również jest dokument, który w tym zakresie ma założenia przyjęcia rozwiązań w jakiś sposób wprowadzający minimalne standardy w zakresie sprawozdawczości, tak aby upubliczniać i ułatwiać eliminowanie unikania opodatkowania. To jest właśnie jeden z tych dokumentów.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PodsekretarzstanuwMFHannaMajszczyk">Tak jak wspomniałam, jesteśmy za przyjęciem. W projekcie tym Komisja proponuje wprowadzenie obowiązku publicznego ujawniania informacji podatkowych w podziale na kraje przez różne jednostki. Chodzi o jednostki dominujące najwyższego szczebla z UE, których skonsolidowane przychody netto przekraczają 750 mln euro, oraz jednostki niepowiązane, których przychody netto przekraczają 750 mln euro. Poza tym dotyczy średnich i dużych jednostek zależnych z UE, jeżeli jednostka dominująca najwyższego szczebla z kraju trzeciego ma skonsolidowane przychody netto przekraczające 750 mln euro, i oddziały, których przychody netto przekraczają od 8 do 12 mln euro utworzone w UE przez jednostki z kraju trzeciego, jeśli jednostki te są jednostkami powiązanymi grup, w których jednostka dominująca najwyższego szczebla jest z kraju trzeciego, a jej skonsolidowane przychody netto przekraczają 750 mln euro. Równocześnie nie posiada ona żadnej średniej lub dużej jednostki zależnej w UE, która spełniałaby już obowiązek publikacji.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PodsekretarzstanuwMFHannaMajszczyk">Tak jak wspomniałam, Polska jest za przyjmowaniem rozwiązań, które miałyby eliminować unikanie opodatkowania w tym przypadku, tym niemniej stoimy na stanowisku, że pewne rozwiązania i zapisy powinny być doprecyzowane. Powinna się również odbyć dyskusja co do umiejscowienia pewnych zapisów – czy to powinny być rzeczywiście dyrektywy dotyczące rachunkowości, czy też raczej przepisy dyrektyw odnoszących się do kwestii podatkowych, gdyż co do zasady rozwiązania, które tu są proponowane, zapobiegają unikaniu opodatkowania, czyli, być może, właściwym ich miejscem są przepisy dotyczące podatków. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Dziękuję, pani minister. Sprawozdawcą do tego dokumentu jest pani poseł Agata Borowiec. Bardzo proszę, pani poseł, o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselAgataBorowiec">Dziękuję bardzo. Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, pani minister, szanowni państwo, mam dziś zaszczyt przedstawić państwu dokument COM(2016) 198 Final. Jest to wniosek Komisji dotyczący dyrektywy PE i Rady zmieniającej dyrektywę 2013/34/UE w odniesieniu do ujawnienia informacji o podatku dochodowym przez niektóre jednostki i oddziały.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PoselAgataBorowiec">Szanowni państwo, wniosek jest wynikiem prac Komisji nad rozwiązaniem problemu unikania przez przedsiębiorstwa opodatkowania w Europie. Szacuje się bowiem, że w związku z tą praktyką państwa członkowskie tracą rocznie od 50 do 70 mld euro. Propozycje tej zmiany wyróżnia wymóg, by jednostki czy korporacje wielonarodowe, które prowadzą swą działalność w UE, a w skali światowej osiągają przychód wynoszący ponad 750 mln euro rocznie, publikowały zasadniczo informacje na temat miejsca, w którym osiągają zyski, i miejsca, w którym płacą podatki w UE, w odniesieniu do każdego państwa.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PoselAgataBorowiec">Takie same zasady miałyby odniesienie do korporacji wielonarodowych pochodzących spoza Europy, które prowadzą swoją działalność w UE. Ponadto jednostki te będą musiały publikować zagregowane dane dotyczące wszystkich swoich podatków płaconych poza UE. Informacje publikowane przez korporacje mają być dostępne przez okres pięciu lat. Warto zwrócić uwagę na to, że informacje kontekstowe, mające umożliwić wnikliwą analizę, będą musiały być ujawniane dla wszystkich państw UE, w których dane przedsiębiorstwo prowadzi działalność, a także dla jurysdykcji podatkowych, które nie przestrzegają standardów dobrego zarządzania w kwestiach podatkowych, tak zwanych rajów podatkowych. Zbiorcze dane będą musiały być także podawane w odniesieniu do innych jurysdykcji podatkowych w pozostałych częściach świata.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PoselAgataBorowiec">Zgodnie z założeniami powyższy cel wniosku Komisji, czyli uzupełnienie pakietu środków przeciwdziałających unikaniu opodatkowania będzie realizowany poprzez nałożenie obowiązku corocznego publikowania sprawozdania zatwierdzającego informacje na temat podatku dochodowego. Nie będę szczegółowo omawiać, bo pani minister dokładnie omówiła te wszystkie jednostki. Natomiast proponowana treść sprawozdania powinna zawierać następujące dane kontekstowe, które umożliwią przeprowadzenie wnikliwej analizy. To będą takie dane jak: krótki opis charakteru prowadzonej działalności, liczba pracowników, wysokość obrotów netto, w tym obrotów z jednostkami powiązanymi, kwotę zysków lub strat przed odliczeniem podatku dochodowego, kwotę naliczonego podatku dochodowego, kwotę zapłaconego podatku dochodowego oraz kwotę skumulowanych zysków.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#PoselAgataBorowiec">Wprowadza się także obowiązek niezależnej kontroli tych sprawozdań oraz upoważnienia Komisji do przyjęcia aktów delegowanych w odniesieniu do sporządzenia wspólnego unijnego wykazu niektórych jurysdykcji podatkowych, tych, które nie spełniają kryteriów takich jak: przejrzystość i wymiana informacji, w tym wymiana informacji na życzenie i automatyczna wymiana informacji na temat rachunków finansowych, uczciwa konkurencja podatkowa, standardy ustanowione przez Grupę G20 lub OECD, inne odpowiednie standardy, w tym standardy międzynarodowe ustanowione przez grupę specjalną ds. przeciwdziałania praniu pieniędzy.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#PoselAgataBorowiec">Cel Komisji, jakim jest uzupełnienie pakietu środków przeciwdziałąjących unikaniu opodatkowania, będzie także realizowany poprzez wprowadzenie obowiązku przedłożenia przez Komisję Europejską sprawozdania na temat tych nowych obowiązków sprawozdawczych i ich skutków.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#PoselAgataBorowiec">Proponowana dyrektywa zmierza do znowelizowania dyrektywy PE i Rady 2013/34/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek zmieniających dyrektywę PE i Rady 2006/43/WE oraz uchylającej dyrektywy Rady – wymienię – 78/660/EWG, 83/349/EWG. Proponowana dyrektywa ma wejść w życie dwudziestego dnia po opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym UE. Mówi o tym art. 3 projektu dyrektywy. Dyrektywa będzie wiązała państwa członkowskie w odniesieniu do rezultatu, który ma być osiągnięty. Państwa członkowskie będą zobowiązane do wprowadzenia w życie przepisów krajowych niezbędnych do wykonania proponowanej dyrektywy najpóźniej w terminie dwunastu miesięcy od dnia jej przyjęcia.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#PoselAgataBorowiec">Ustosunkowując się do projektu stanowiska rządu, który uznaje za słuszny ogólny cel działania Komisji, zmierzający do zniechęcenia wielonarodowych przedsiębiorstw do zaniżania podstawy opodatkowania w niektórych jurysdykcjach, ale jednocześnie zgłasza szereg wątpliwości, uważam, że należy te wątpliwości podzielić. Trzeba też jednak zauważyć, że dyrektywa o rachunkowości w odniesieniu do jednostek, które obecnie obejmuje, zawiera prawo Komisji do wydania aktów delegowanych. Mówi o tym art. 49 dyrektywy.</u>
<u xml:id="u-6.8" who="#PoselAgataBorowiec">Szanowni państwo, przedstawiony wniosek jest zgodny z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o UE. Kierunkowo ocena projektowanej dyrektywy jest pozytywna, natomiast, jak już mówiłam, należy się zgodzić z wątpliwościami podniesionymi przez polski rząd. Zwalczanie unikania opodatkowania oraz agresywnego planowania podatkowego zarówno na poziomie UE, jak i globalnym, jest i było priorytetem. Zgodnie z opinią Biura Analiz Sejmowych ocena projektowanej dyrektywy jest pozytywna, gdyż dyrektywa może się przyczynić do skuteczniejszej walki z unikaniem opodatkowania. Koncentruje się ona na obowiązkach sprawozdawczych grup jednostek, których skonsolidowany globalny obrót netto wynosi ponad 750 mln euro. Ponadto dyrektywa jest co do zasady proporcjonalna zarówno pod względem zakresu, jak i informacji, które mają zostać ujawnione. Zawiera także obowiązek sporządzenia sprawozdania przez Komisję, co może być podstawą do dalszego usprawnienia systemu nakierowanego na unikanie opodatkowania.</u>
<u xml:id="u-6.9" who="#PoselAgataBorowiec">Dyrektywa nie powinna wywoływać negatywnych skutków społecznych, gospodarczych i finansowych, aczkolwiek, jeśli chodzi o skutki gospodarcze, wystąpi niewielki wzrost kosztów związanych ze sprawozdawczością, szczególnie w przypadku dużych i wieloszczeblowych struktur grup kapitałowych. Ponadto, w dłuższej perspektywie dyrektywa powinna sprzyjać zwiększeniu dochodów budżetowych w poszczególnych jurysdykcjach poprzez zmniejszenie skali globalnych praktyk przesuwania zysków i unikania opodatkowania. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Bardzo dziękuję pani poseł sprawozdawcy. Otwieram dyskusję. Czy są pytania? Nie widzę zgłoszeń, wobec tego chciałbym zaproponować następującą konkluzję: Stwierdzam, że Komisja rozpatrzyła w trybie art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 8 października 2010 r. Wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniający dyrektywę 2013/34/UE w odniesieniu do ujawniania informacji o podatku dochodowym przez niektóre jednostki i oddziały (COM(2016) 198 wersja ostateczna) i odnoszący się do niego projekt stanowiska RP. Komisja podzieliła stanowisko rządu odnoszące się do tego dokumentu. Na tym zamykam rozpatrywanie pkt II.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Przechodzimy do pkt III, czyli rozpatrzenia w trybie art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 8 października 2010 r. Informacji o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE na posiedzeniach Rady ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii (26 maja oraz 6 i 7 czerwca 2016 r.) w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tych sprawach. Rząd jest reprezentowany w części odpowiedzialnej za energię przez pana Michała Kurtykę podsekretarza stanu w Ministerstwie Energii, w części odpowiedzialnej za telekomunikację przez pana Witolda Kołodziejskiego sekretarza stanu w Ministerstwie Cyfryzacji, w części odpowiedzialnej za transport przez pana Marka Gróbarczyka ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej oraz pana Kazimierza Smolińskiego sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa. Do tej części Komisja nie dostała informacji pisemnej, dlatego w pierwszej kolejności poproszę panów ministrów o wyjaśnienie tej sytuacji. Bardzo proszę o przedstawienie stanowiska RP.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk:</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący, szanowni państwo, chciałbym zająć stanowisko w obszarze transportu, czyli żeglugi śródlądowej, ujednolicenia przepisów zgodnie z dyrektywą 082 mającą na celu ujednolicenie zasad, jeśli chodzi o kwalifikacje w zakresie kursów i szkoleń dla marynarzy żeglugi śródlądowej. Na obecnym etapie czekamy na ostateczne wyniki grupy roboczej, która została sformowana przy Radzie i pracuje nad ostatecznym kształtem dyrektywy. Na dzień dzisiejszy ministerstwo nie będzie wnosiło żadnych uwag, w związku z tym, że prace zmierzają w kierunku ujednolicenia i uproszczenia wymagań w zakresie pracy na statkach żeglugi śródlądowej. Jednak ostateczna decyzja zostanie podjęta po sformułowaniu ostatecznego wniosku. Rząd aktywnie pracuje w osobie przedstawiciela COREPER w ramach Stałego Przedstawicielstwa nad ostatecznym kształtem tego dokumentu. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Bardzo dziękuję, panie ministrze. Pana ministra Smolińskiego nie ma?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#DyrektorDepartamentuTransportuiWspolpracyMiedzynarodowejMinisterstwaInfrastrukturyiBudownictwaPawelSkowronski">Panie przewodniczący, jeżeli pan przewodniczący pozwoli, to w zastępstwie pana ministra Smolińskiego pozwoliłbym sobie na zreferowanie tematu.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Z upoważnienia?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#DyrektorDepartamentuMIBPawelSkowronski">Tak jest. Paweł Skowroński, MIB. Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, posiedzenie Rady ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii odbędzie się 7 czerwca w Luksemburgu i to będzie jedyne formalne posiedzenie Rady w tym formacie w pierwszym półroczu 2016 r. Posiedzenie to podsumuje prace prezydencji niderlandzkiej w Radzie. Agenda posiedzenia Rady TTE została przyjęta na posiedzeniu COREPER wczoraj, w związku z tym nie było technicznie czasowo możliwe przygotowanie informacji pisemnej w formacie SIS przyjętej przez Komitet Spraw Europejskich. W kompetencji MIB znajduje się jeden akt legislacyjny, który ma być omawiany na Radzie TTE. Jest to akt będący elementem pakietu lotniczego. Jest to rozporządzenie PE i Rady w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia agencji UE ds. bezpieczeństwa lotniczego. To będzie sprawozdanie z postępu prac. Informacja w formacie SIS przedstawiająca stanowisko Polski do tego projektu zostanie przygotowana i przedstawiona parlamentowi pisemnie przed posiedzeniem Rady TTE.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Bardzo dziękuję. Teraz poproszę pana ministra Michała Kurtykę.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEnergiiMichalKurtyka">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowni państwo, jeżeli chodzi o energię mamy dwa akty prawne, które są w toku prac, jeżeli chodzi o prezydencję holenderską. Pierwsze to jest rozporządzenie SOS, czyli środki zapewniające bezpieczeństwo dostaw gazu ziemnego. Mamy trzy tematy, które budzą najwięcej kontrowersji, jeżeli chodzi o to rozporządzenie SOS. Jest to kwestia współpracy regionalnej, stosowania zasady solidarności i tak zwanej przejrzystości kontraktowej. Nasze stanowisko będzie spójne z tym stanowiskiem, które zostało przyjęte już przez Komitet Spraw Europejskich i zaprezentowane między innymi tutaj na Komisji. Będziemy podkreślać przyczyny rozpoczęcia rewizji tego rozporządzenia, że mają one charakter geopolityczny, a zatem ta współpraca regionalna i europejska jest niezbędna, ponieważ ona może wzmocnić pozycje państw członkowskich w dialogu z dostawcami gazu ziemnego z państw trzecich. W szczególności wprowadzenie zasady solidarności stworzy system realnego wsparcia w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowych. Jeżeli chodzi o kwestie przejrzystości kontraktów, czyli trzecią kwestię, o której wspomniałem, jeżeli chodzi o kwestie kontrowersyjne w rozporządzeniu SOS, to stoimy na stanowisku, że powinniśmy w pełni wcielić w życie konkluzje Rady Europejskiej z marca 2015 r., a zatem przejrzystość kontraktowa powinna dotyczyć wszystkich umów na dostawy gazu ziemnego. To jest jeden z pierwszych etapów dyskusji na temat tamtego rozporządzenia. Będą trwały na pewno na jego temat prace na dalszych etapach, w szczególności w trakcie prezydencji słowackiej. Myślę, że trudno jest oczekiwać, żeby to rozporządzenie mogło być w trakcie prezydencji słowackiej przyjęte.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEnergiiMichalKurtyka">Mamy również drugi akt prawny, który jest przedmiotem dyskusji. Jest to tak zwana decyzja IGA, czyli dotycząca mechanizmu wymiany informacji w odniesieniu do umów międzyrządowych pomiędzy krajami członkowskimi i krajami trzecimi. W tym przypadku dyskusja toczy się bardzo dynamicznie na forum UE, między innymi wczoraj kształt tekstu nowelizacji tej decyzji był przedmiotem dyskusji podczas posiedzenia COREPER. Zaczyna się rysować pewien kształt ogólny tego dokumentu, który w postaci tak zwanego podejścia ogólnego będzie mógł być przekazany z Rady do negocjacji z PE.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEnergiiMichalKurtyka">Jeżeli chodzi o realizację ambitnych postanowień naszego stanowiska, to jest szereg elementów, które budzą nasze zadowolenie. W szczególności jest to weryfikacja ex ante dla umów międzyrządowych w zakresie gazu. Taki zapis jest zawarty w decyzji IGA. Weryfikacja części tak zwanych instrumentów niewiążących, przy czym tych, które wywołują efekty prawne. Udało nam się doprowadzić do tego, że została włączona lista klauzul modelowych oraz zakazanych, jak również, oprócz zgodności z prawem europejskim, te umowy i instrumenty mogą być analizowane pod kątem zgodności z celami unijnej polityki energetycznej. Dyskusja na ten temat będzie trwała w szczególności w trakcie Rady UE 6 czerwca w Luksemburgu. Spodziewamy się, że może się zakończyć przyjęciem podejścia ogólnego, co by oznaczało, że ten akt prawny miałby szansę na bycie przyjętym na szczeblu unijnym za prezydencji słowackiej, czyli do końca roku. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Bardzo dziękuję, panie ministrze. Proszę o zabranie głosu pana ministra Witolda Kołodziejskiego. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieCyfryzacjiWitoldKolodziejski">Dziękuję bardzo. Szanowni państwo, 26 maja na Radzie TTE będzie przedstawiany projekt decyzji PE i Rady w sprawie wykorzystania zakresu częstotliwości 470-790 MHz. W Unii, przypomnę, to jest blok częstotliwości wykorzystywany w tej chwili do nadawania telewizji cyfrowej. Tak naprawdę decyzja dotyczy w głównej mierze częstotliwości 690-790, czyli tak zwanego pasma 700 MHz</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieCyfryzacjiWitoldKolodziejski">Stanowisko rządu jest następujące: rząd popiera przyjęcie podejścia ogólnego. Polska akceptuje aktualną decyzję PE i Rady z 4 maja 2016 r. uzgodnioną przez COREPER 11 maja, uznając, że poszczególne zapisy motywów i artykułów tworzą pożądany kompromis. Polska w duchu kompromisu zgadza się z aktualną treścią art. 1, ustanawiającego datę 30 czerwca 2020 r. z opcją ewentualnej dwuletniej derogacji na umożliwienie użytkowania pasma 700 MHz na bezprzewodową łączność elektroniczną. Drugi kompromis: Polska popiera również kompromis w zakresie ochrony dla nadawców telewizyjnych w paśmie 470-694 MHz, czyli niższe pasmo. Ochrona jest wyznaczona w tym projekcie do 2030 r.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieCyfryzacjiWitoldKolodziejski">W uzasadnieniu piszemy, że rząd RP popiera inicjatywę kompleksowo regulującą harmonizację wykorzystania zakresu częstotliwości 694-790 MHz w UE z uwagi na właściwości pasma 700 MHz, tak zwanego pasma zasięgowego, które ze względu na swoją charakterystykę, to znaczy propagację fal radiowych, może zapewnić odpowiedni zasięg zarówno pod względem pokrycia, jak i wnikania do wnętrza budynku. Jest to bardzo cenna częstotliwość, jeśli chodzi o łączność bezprzewodową. Przypominam, że to nie jest definiowanie, ale dzisiaj myślimy o technologii LTE nowej generacji. Mając na uwadze gwałtowny rozwój łączności mobilnej oraz fakt, że zasoby widma są ze swej natury ograniczonym dobrem, a agregacja widma radiowego stanowi ogromny potencjał do wykorzystania, rząd RP nie będzie się sprzeciwiał przyjęciu wskazanej w projekcie decyzji daty 2020 r. jako daty granicznej faktycznego udostepnienia pasma 700 MHz. Zwracam jednak uwagę, że kluczowe jest, aby przepisy przedmiotowej decyzji uwzględniały uwarunkowania poszczególnych państw członkowskich, które nie są tak zaawansowane jak inne w zagospodarowaniu drugiej dywidendy cyfrowej.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieCyfryzacjiWitoldKolodziejski">W tym stanowisku i w tej decyzji są wyznaczone dwie daty: 30 czerwca 2020 r. – to jest ten moment, kiedy nadawcy telewizyjni powinni zejść z częstotliwości 700m MHz przeznaczonej na łączność bezprzewodową elektroniczną. Trwały długie negocjacje i rozmowy na ten temat. Rząd polski jest za jak najszybszym udostepnieniem tego pasma na potrzeby łączności bezprzewodowej, ale z drugiej strony uwarunkowania, które mamy, mogą utrudniać spełnienie tego warunku do 2020 r., stąd ta dwuletnia derogacja w dotrzymywaniu tego terminu.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieCyfryzacjiWitoldKolodziejski">Inną sprawą jest ochrona dla nadawców telewizyjnych w paśmie 470-694 MHz. Dolna część pasma UHF 470-694 MHz pozostaje dla nadawców przynajmniej do 2030 r. To jest ta gwarancja, że reszta zasobów będzie dalej wykorzystywana do 2030 r. przez nadawców telewizyjnych. Mamy również w stanowisku szereg zabezpieczeń już zawartych w decyzji, o czym kiedyś mówiliśmy, czyli nasze problemy z koordynacją transgraniczną, z koordynacją na granicy wschodniej – chodzi o kraje spoza UE jak Rosja, Białoruś czy Ukraina, gdzie częstotliwości te są wykorzystywane na telewizję cyfrową, ale też przede wszystkim, i tu jest największy problem, na potrzeby wojskowe, łączność lotniczą, radionawigację itp. Krótko mówiąc, uzyskaliśmy gwarancję, że jeżeli do tego czasu nie będziemy mogli tych uzgodnień międzynarodowych dokonać, zresztą prosimy tu też Komisję o wsparcie nas w staraniach i rozmowach, to ten termin możemy odkładać jako wynikający z przyczyn od nas niezależnych. Niemniej jednak będziemy robić wszystko, żeby ten proces harmonizacji wykonać jak najszybciej, bo to jest w interesie obywateli. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Bardzo dziękuję, panie ministrze. Otwieram dyskusję. Czy są pytania? Nie widzę zgłoszeń. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia do wiadomości informacji? Nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła do wiadomości informację o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów ustawodawczych UE oraz projektów aktów przyjmowanych na podstawie art. 352 ust. 1 TFUE na posiedzeniach Rady ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii w dniach 26 maja oraz w części dotyczącej energii w dniu 6 i 7 czerwca 2016 r. w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tych sprawach w trybie art. 11 ust. 1 ustawy. Natomiast w stosunku do części dotyczącej transportu w związku z brakiem informacji pisemnej Komisja wysłuchała informacji o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE oraz projektów aktów przyjmowanych na podstawie art. 352 ust. 1 TFUE na posiedzeniach Rady ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii w dniu 7 czerwca 2016 r. Na tym zamykam rozpatrywanie pkt III. Dziękuję bardzo panom ministrom.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Przystępujemy do spraw bieżących. Następne posiedzenie Komisji odbędzie się dziś o godzinie 16.00. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń. Na tym zamykam rozpatrywanie pkt IV.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Informuję, że na tym porządek dzienny został wyczerpany. Protokół z dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>