text_structure.xml 37.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#RadyMinistrowzSejmemiSenatemwsprawachzwiazanychzczlonkostwemRzeczypospolitejPolskiejwUniiEuropejskiejKomunikatKomisjidoParlamentuEuropejskiegoRadyEuropejskiegoKomitetuEkonomicznoSpolecznegoiKomitetuRegionow">Plan działania na rzecz tworzenia unii rynków kapitałowych (COM(2015) 468 wersja ostateczna) i odnoszące się do niego stanowisko rządu,</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#RadyMinistrowzSejmemiSenatemwsprawachzwiazanychzczlonkostwemRzeczypospolitejPolskiejwUniiEuropejskiejKomunikatKomisjidoParlamentuEuropejskiegoRadyEuropejskiegoKomitetuEkonomicznoSpolecznegoiKomitetuRegionow">II. w trybie art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 8 października 2010 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, Wniosek dotyczący dyrektywy Rady ustanawiającej przepisy mające na celu przeciwdziałanie praktykom unikania opodatkowania, które mają bezpośredni wpływ na funkcjonowanie rynku wewnętrznego (COM(2016) 26 wersja ostateczna) i odnoszący się do niego projekt stanowiska RP,</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#RadyMinistrowzSejmemiSenatemwsprawachzwiazanychzczlonkostwemRzeczypospolitejPolskiejwUniiEuropejskiejKomunikatKomisjidoParlamentuEuropejskiegoRadyEuropejskiegoKomitetuEkonomicznoSpolecznegoiKomitetuRegionow">III. w trybie art. 151 ust. 1 regulaminu Sejmu Wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej decyzję ramową Rady 2009/315/WSiSW w odniesieniu do wymiany informacji dotyczących obywateli państw trzecich oraz w odniesieniu do europejskiego systemu przekazywania informacji z rejestrów karnych (ECRIS) i zastępującej decyzję Rady 2009/316/WSiSW (COM(2016) 7 wersja ostateczna) i odnoszący się do niego projekt stanowiska RP.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#RadyMinistrowzSejmemiSenatemwsprawachzwiazanychzczlonkostwemRzeczypospolitejPolskiejwUniiEuropejskiejKomunikatKomisjidoParlamentuEuropejskiegoRadyEuropejskiegoKomitetuEkonomicznoSpolecznegoiKomitetuRegionow">W posiedzeniu udział wzięli: Piotr Nowak podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów wraz ze współpracownikami, Marcin Warchoł podsekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości wraz ze współpracownikami, Seweryn Szwarocki zastępca dyrektora Departamentu Rynków Kapitałowych Ministerstwa Skarbu Państwa, Janusz Korwin-Mikke poseł do Parlamentu Europejskiego.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#RadyMinistrowzSejmemiSenatemwsprawachzwiazanychzczlonkostwemRzeczypospolitejPolskiejwUniiEuropejskiejKomunikatKomisjidoParlamentuEuropejskiegoRadyEuropejskiegoKomitetuEkonomicznoSpolecznegoiKomitetuRegionow">W posiedzeniu udział wzięli pracownicy Kancelarii Sejmu: Agnieszka Maciejczak i Iga Cieślicka-Tomaszewska – z sekretariatu Komisji w Biurze Spraw Międzynarodowych; Bartosz Pawłowski i Mateusz Zreda – eksperci ds. legislacji z Biura Analiz Sejmowych, Jacek Kulicki – specjalista ds. finansów publicznych z BAS, Piotr Russel – specjalista ds. systemu gospodarczego z BAS.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Stwierdzam kworum. Witam serdecznie wszystkich posłów członków Komisji do Spraw Unii Europejskiej, posłów do Parlamentu Europejskiego, ministrów i towarzyszące im osoby oraz przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Czy są uwagi do porządku dziennego?</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek obrad.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Przechodzimy do pkt I, czyli rozpatrzenia w trybie art. 151 ust. 1 regulaminu Sejmu z uwzględnieniem art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 8 października 2010 r. Komunikatu Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów: Plan działania na rzecz tworzenia unii rynków kapitałowych (COM(2015) 468 wersja ostateczna) i odnoszącego się do niego stanowiska rządu.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Rząd jest reprezentowany przez pana ministra Piotra Nowaka, podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów. Bardzo proszę o wprowadzenie do tego tematu</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowPiotrNowak">Dzień dobry.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowPiotrNowak">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowPiotrNowak">Szanowna Komisjo, szanowni państwo, zasadniczym celem opublikowanego przez Komisję Europejską w dniu 30 września 2015 roku planu działania na rzecz tworzenia unii rynków kapitałowych jest przedstawienie zakresu prac oraz planowanych inicjatyw legislacyjnych na lata 2015-2018 w związku z ogłoszoniem w dniu 18 lutego 2015 roku wniosku dotyczącego utworzenia jednolitego europejskiego rynku kapitałowego, potocznie zwanego unią rynków kapitałowych.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowPiotrNowak">Unia rynków kapitałowych ma się z kolei przyczynić do dywersyfikacji źródeł finansowania gospodarki realnej poprzez zwiększenie roli rynku kapitałowego w finansowaniu europejskich przedsiębiorstw. Coś na wzór Stanów Zjednoczonych, gdzie udział finansowania się przedsiębiorstw przez rynek kapitałowy jest znacznie większy niż przez sektor bankowy, a w Europie jest odwrotnie – i to ma negatywne skutki, co widzieliśmy poprzez ostatni kryzys finansowy.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowPiotrNowak">Komunikat przewiduje, że wymagane jest kompleksowe podejście, w związku z czym w komunikacie wyodrębniono pięć priorytetowych obszarów działań.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowPiotrNowak">Pierwszy z nich to jest zapewnienie europejskim przedsiębiorcom większego wyboru źródeł finansowania poprzez zwiększenie finansowania na rzecz innowacji i przedsiębiorstw typu start-up oraz ułatwienie przedsiębiorstwom, ze szczególnym uwzględnieniem małych i średnich przedsiębiorstw, wejścia na rynki publiczne i pozyskania z nich kapitału.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowPiotrNowak">Kolejnym punktem jest zapewnienie odpowiedniego otoczenia regulacyjnego w odniesieniu do długoterminowych i zrównoważonych inwestycji finansowania europejskiej infrastruktury.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowPiotrNowak">Kolejny punkt dotyczy zwiększenia inwestycji i możliwości wyboru dla inwestorów detalicznych i instytucjonalnych.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowPiotrNowak">Następnie – zwiększenie zdolności banków do wspierania szerzej rozumianej gospodarki.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowPiotrNowak">Ostatnim punktem jest likwidacja barier transgranicznych i inne ułatwienia inwestowania na poziomie transgranicznym.</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowPiotrNowak">Rząd Rzeczypospolitej Polskiej pozytywnie odnosi się do tej inicjatywy, przy zastrzeżeniu, że proponowane rozwiązania prowadzić będą do faktycznego zwiększenia roli rynku kapitałowego w finansowaniu gospodarki a nie tylko do wzrostu wymogów regulacyjnych, czego ostatnio niestety doświadczamy. Z tych względów rząd RP jest zwolennikiem podejścia, zgodnie z którym, ewentualne, zmiany powinny być podejmowane jedynie w tych obszarach, które wymagają interwencji w celu likwidacji istniejących trudności na rynku kapitałowym i jedynie wówczas, gdy są one efektywne kosztowo.</u>
          <u xml:id="u-3.11" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowPiotrNowak">Kolejnym warunkiem koniecznym do osiągnięcia zakładanych celów jest oparcie się na zasadzie proporcjonalności. Dotyczy to tego, żeby dopasować te wszystkie regulacje, uwzględniając warunki lokalne, czyli na przykład, uwzględnić w tym warunki dotyczące polskiego rynku kapitałowego a nie nakładać szablon na wszystkich jednakowo. To są główne warunki, jeśli chodzi o stanowisko rządu.</u>
          <u xml:id="u-3.12" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowPiotrNowak">Rząd RP pozytywnie odnosi się do tej inicjatywy. Prosimy również szanowną Komisje o przychylenie się do stanowiska rządu.</u>
          <u xml:id="u-3.13" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowPiotrNowak">Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Dziękuję, panie ministrze.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Sprawozdawcą do tego dokumentu jest pan poseł Adam Abramowicz. Bardzo proszę pana posła o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselAdamAbramowicz">Panie przewodniczący, szanowna Komisjo, panie ministrze, oczywiście, inicjatywa jest jak najbardziej słuszna, ale – jak zwykle – diabeł tkwi w szczegółach.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PoselAdamAbramowicz">Zastrzeżenie rządu, aby uważać na to, aby nie pojawiły się monopole, żeby to nie był jeden rynek, tylko współpraca rynków lokalnych jest jak najbardziej słuszne. Można sobie wyobrazić, że taki zupełnie otwarty rynek może spowodować (jeśli go dobrze nie zabezpieczymy) wysadzenie pozostałym małych graczy lokalnych z tego rynku, ale kierunek – oczywiście – jest słuszny. Ma pomóc rozwojowi europejskiej gospodarki. Ma być zwiększone, co bardzo cieszy, finansowanie małych i średnich przedsiębiorstw, które dzisiaj mają ograniczenia w pozyskiwaniu kapitału.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PoselAdamAbramowicz">Z takich jeszcze ciekawostek, w tym programie jest – na przykład – zawarcie tezy, że Komisja oceni możliwość utworzenia rynku emerytur indywidualnych w ramach tak zwanego trzeciego filaru a także zbada konieczność pomocy temu rynkowi z wykorzystaniem prawodawstwa unijnego.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PoselAdamAbramowicz">Jest to bardzo ciekawa sprawa. Gdyby się udało, to bardzo by to pomogło naszemu ZUS-owi. To znaczy, przede wszystkim obywatelom, bo – jak wiemy – są duże szanse, że wypłaty z ZUS-u będą niewielkie, oszczędzane, wpłacane do naszego Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Gdyby tu inicjatywa europejska mogła się zakończyć sukcesem, byłoby to jak najbardziej pożądane.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#PoselAdamAbramowicz">Także ciekawostką jest to, że Komisja bada możliwość udzielenia we wszystkich państwach członkowskich zezwoleń spółdzielniom kredytowym prowadzącym działalność wykraczającą poza ramy wymogów kapitałowych UE wobec banków. W Polsce mamy przykład SKOK-ów, który – oczywiście – ma pewne plusy i minusy, ale chyba więcej plusów. UE zauważa, że może warto by było finansować także poprzez spółdzielnie, które dzisiaj wobec banków w UE mają pozycję mniej uprzywilejowaną – czyli banki mają uprzywilejowaną a spółdzielnie – nie.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#PoselAdamAbramowicz">Jest także podkreślenie, że Komisja będzie też działała w kierunku wzmocnienia spójności nadzoru i zachowania stabilności finansowej we współpracy z innymi europejskimi instytucjami i organami. Oczywiście, jest to bardzo potrzebne. Różne nadużycia, które w Polsce też były ostatnio w tej sferze, powodują, że takie założenie jest jak najbardziej wskazane.</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#PoselAdamAbramowicz">Jeszcze raz podkreślając, że tworzenie unii rynków kapitałowych powinno się opierać na unii lokalnych rynków a nie dążeniu do powołania jednego zcentralizowanego rynku kapitałowego, ten dokument powinien mieć nasze polskie wsparcie.</u>
          <u xml:id="u-5.7" who="#PoselAdamAbramowicz">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Dziękuję posłowi sprawozdawcy.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Otwieram dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Czy ktoś chce się wypowiedzieć w sprawie tego dokumentu?</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoseldoParlamentuEuropejskiegoJanuszKorwinMikke">Pierwsza generalna uwaga to taka, że jak w latach 50. przychodziła dyrektywa z Moskwy to też uważano, że wszystko jest słuszne i należy to wprowadzić bez większych dyskusji. Natomiast mówiąc o konkretach, wspomniał pan, że ma powstać rynek emerycki, któremu UE będzie pomagać. Otóż, zasada, którą głosił laureat Nobla Milton Friedman, brzmi: jak ktoś chce ci pomagać, bierz nogi za pas. Dokładnie wiemy, czym się kończy pomaganie Unii na przykład w edukacji i kilku innych rzeczach.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PoseldoParlamentuEuropejskiegoJanuszKorwinMikke">Jeszcze jedna drobna uwaga – pan powiedział, że jeżeli rynek jest bardziej jednolity to mali gracze mogą na tym stracić. Przepraszam, w USA rynek jest jednolity – czy mali gracze mają się na nim gorzej niż w UE? Czy są na ten temat jakieś badania?</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PoseldoParlamentuEuropejskiegoJanuszKorwinMikke">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Bardzo proszę, poseł Abramowicz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselAdamAbramowicz">Szanowny panie pośle, tworzenie trzeciego filaru ubezpieczeń ma być na zasadzie dobrowolności.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PoselAdamAbramowicz">Znając pana historię – myślę, że zgodzi się pan, że jeżeli wprowadzimy tę zasadę to będzie wszystko w porządku. Jeżeli więc UE stworzy ramy do możliwości ubezpieczania się obywateli polskich, na przykład, w jakiejś instytucji emerytalnej we Francji – i będzie to dobrowolne a jakiś obywatel polski uzna to za korzystne dla siebie – to chyba jest wszystko w porządku?</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PoselAdamAbramowicz">Zdaje się, że pan protestuje tylko przeciwko ubezpieczeniom przymusowym, co do których, gdybyśmy głębiej weszli w dyskusję, to moglibyśmy w pewnych punktach także dojść do porozumienia.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PoselAdamAbramowicz">Jeśli chodzi o tę drugą sprawę to, oczywiście, że na rynku amerykańskim jest tak, jak pan powiedział, ale pan doskonale zdaje sobie sprawę, że rynek amerykański jest tak zbudowany, że są instytucje, które przeciwdziałają budowaniu monopoli, bo chyba monopole dla wolnego rynku są ogromnym zagrożeniem. Nie przyzna pan tego. Czyli – jeżeli będzie sytuacja taka, że – na przykład – w Polsce jakaś instytucja finansowa będzie miała 90% udziału w rynku udzielania kredytów to będzie to według pana korzystne dla polskiej gospodarki? Według mnie będzie to bardzo niekorzystne. Ta instytucja będzie mogła narzucać swoje warunki a jeżeli dana firma czy konsument będzie miał innej możliwości pobrania kredytu to będzie musiał, niestety, na tych warunkach ten kredyt brać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoseldoPEJanuszKorwinMikke">To pan powinien natychmiast założyć instytucję, która da kredyt na lepszych warunkach niż ten monopolista…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Bardzo przepraszam, pytania proszę kierować do pana ministra.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselAdamAbramowicz">Monopole są bardzo szkodliwe dla gospodarki wolnorynkowej i Amerykanie bardzo dbają o to, żeby żaden rynek nie został zmonopolizowany.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PoselAdamAbramowicz">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">O głos prosił pan poseł Jan Mosiński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselJanMosinski">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PoselJanMosinski">Nie chcę się powtarzać, bo pan poseł sprawozdawca, pan poseł Abramowicz już to wyartykułował dość jasno i to powinno być motto tego dokumentu, w sensie głosów za. Chodzi właśnie o to, żeby budowanie rynków kapitałowych nie przerodziło się w forsowanie jednego zcentralizowanego rynku kapitałowego w całej UE, bo to – oczywiście – zaburzyłoby konkurencję na skutek budowania pozycji monopolistycznych.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PoselJanMosinski">Po drugie (co jest równie istotne), unia rynków kapitałowych nie powinna także polegać na przyjmowaniu jednolitych rozwiązań, pomijających specyfikę poszczególnych regionów. Trzeba to mocno podkreślić. Jak mówię, to powinno być motto tego dokumentu i, tak jak pan poseł sprawozdawca był uprzejmy zaakcentować, to powinno zostać przyjęte przez Komisję jako nasza rekomendacja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Bardzo dziękuję, panie pośle.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Czy jeszcze są pytania?</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Bardzo proszę pana ministra.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PodsekretarzstanuwMFPiotrNowak">Dziękuję bardzo za te komentarze.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PodsekretarzstanuwMFPiotrNowak">Zgadzamy się z nimi. Widzimy pewne problemy, nato miast jednak jest bardzo dużo korzyści z potencjalnego wprowadzenia unii rynków kapitałowych, między innymi właśnie poprzez łatwiejszy dostęp naszych przedsiębiorstw, zwłaszcza małych i średnich, do szerokiego kapitału zachodniego, który na chwilę obecną wstrzymuje się ze względu na różnego rodzaju regulacje, które są nie zawsze jasne.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#PodsekretarzstanuwMFPiotrNowak">Tak, że jeszcze raz zwracam się do szanownej Komisji o przychylne przyjęcie stanowiska polskiego rządu.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#PodsekretarzstanuwMFPiotrNowak">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Bardzo dziękuję, panie ministrze.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Szanowni państwo, czy jest sprzeciw wobec decyzji Komisji o przyjęciu do wiadomości informacji dotyczącej tego dokumentu?</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Nie widzę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#StwierdzamzeKomisjaprzyjeladowiadomosciinformacjerzadunatematKomunikatuKomisjidoParlamentuEuropejskiegoRadyEuropejskiegoKomitetuEkonomicznoSpolecznegoiKomitetuRegionow">Plan działania na rzecz tworzenia unii rynków kapitałowych (COM(2015) 468 wersja ostateczna) i odnoszące się do niego stanowisko rządu.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#StwierdzamzeKomisjaprzyjeladowiadomosciinformacjerzadunatematKomunikatuKomisjidoParlamentuEuropejskiegoRadyEuropejskiegoKomitetuEkonomicznoSpolecznegoiKomitetuRegionow">Na tym zamykam rozpatrywanie pkt I.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#StwierdzamzeKomisjaprzyjeladowiadomosciinformacjerzadunatematKomunikatuKomisjidoParlamentuEuropejskiegoRadyEuropejskiegoKomitetuEkonomicznoSpolecznegoiKomitetuRegionow">Przechodzimy do pkt II, czyli rozpatrzenia w trybie art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 8 października 2010 r. Wniosku dotyczącego dyrektywy Rady ustanawiającej przepisy mające na celu przeciwdziałanie praktykom unikania opodatkowania, które mają bezpośredni wpływ na funkcjonowanie rynku wewnętrznego (COM(2016) 26 wersja ostateczna) i odnoszącego się do niego projektu stanowiska RP.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#StwierdzamzeKomisjaprzyjeladowiadomosciinformacjerzadunatematKomunikatuKomisjidoParlamentuEuropejskiegoRadyEuropejskiegoKomitetuEkonomicznoSpolecznegoiKomitetuRegionow">Rząd jest reprezentowany przez pana ministra Piotra Nowaka, podsekretarza stanu w MF. Proszę pana ministra o przedstawienie stanowiska rządu do dokumentu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PodsekretarzstanuwMFPiotrNowak">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PodsekretarzstanuwMFPiotrNowak">Szanowna Komisjo, szanowni państwo, projekt dyrektywy zakłada wprowadzenie przez państwa członkowskie rozwiązań prawnych przeciwdziałających erozji podstawy opodatkowania w podatku dochodowym od osób prawnych. Projekt ten odzwierciedla konieczność przyjęcia w ramach UE wspólnych instrumentów w dziedzinie opodatkowania bezpośredniego, które – choć nie podlega, co do zasady, harmonizacji – kreuje konkurencyjność państw i wpływa na praktykę działań przedsiębiorców na europejskim wspólnym rynku.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#PodsekretarzstanuwMFPiotrNowak">Projekt bazuje również koncepcyjnie na pracach OECD, dotyczących tak zwanego projektu Base Erosion and Profit Shifting. W jego ramach OECD podjęło działania na rzecz opracowania propozycji działań zmierzających do zapobiegania i zwalczania unikania opodatkowania w relacjach międzynarodowych. Mając na uwadze, że także w opinii rządu polskiego odpowiedź na zjawiska takie jak erozja podstawy opodatkowania i międzynarodowe planowanie podatkowe wymaga systemowego podejścia, nieograniczającego się do rozwiązań krajowych, cel dyrektywy wymaga poparcia.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#PodsekretarzstanuwMFPiotrNowak">Podkreślenia wymaga także, że dyrektywa oparta jest o regułę de minimis a zatem nie wyklucza możliwości podejmowania przez państwa środków dalej idących niż środki przewidziane w dyrektywie.</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#PodsekretarzstanuwMFPiotrNowak">Rozwiązaniami podatkowymi przewidzianymi dyrektywą jest sześć punktów, z czego na chwile obecną cztery Polska już wypełniła.</u>
          <u xml:id="u-19.5" who="#PodsekretarzstanuwMFPiotrNowak">Działa już u nas: ograniczenie w zaliczaniu odsetek od kosztów uzyskania przychodów, klauzula odstąpienia przez państwo rezydencji dostosowania metody zwolnienia dla celów unikania podwójnego opodatkowania, jeżeli miałoby to prowadzić do podwójnego nieopodatkowania dochodów; przepisy dotyczące opodatkowania tak zwanych zagranicznych spółek kontrolowanych i neutralizowanie skutków podatkowych rozbieżności w kwalifikowaniu podatników lub dochodów w relacjach pomiędzy różnymi państwami.</u>
          <u xml:id="u-19.6" who="#PodsekretarzstanuwMFPiotrNowak">Te punkty są już u nas zaimplementowane i działają w naszym prawie.</u>
          <u xml:id="u-19.7" who="#PodsekretarzstanuwMFPiotrNowak">Natomiast co do kolejnych dwóch – wprowadzenia ogólnej klauzuli przeciwdziałającej unikaniu opodatkowania (obecnie rząd pracuje już nad tym) oraz opodatkowania niezrealizowanych zysków kapitałowych w przypadku przeniesienia aktywów do zagranicznego zakładu lub zmiany rezydencji, tak zwany exit tax (MF również w najbliższym czasie podejmie prace dotyczące tego punktu).</u>
          <u xml:id="u-19.8" who="#PodsekretarzstanuwMFPiotrNowak">Należy podkreślić, że część z wyżej wymienionych instrumentów funkcjonuje już w polskim prawie podatkowym.</u>
          <u xml:id="u-19.9" who="#PodsekretarzstanuwMFPiotrNowak">Reasumując – istotność instrumentu zaproponowanego przez Komisję Europejską, rząd w swoim stanowisku odnosi się pozytywnie do projektu dyrektywy, uznając, że może on pozytywnie wpłynąć na walkę z międzynarodowym unikaniem opodatkowania we wszystkich państwach członkowskich. Mamy świadomość, jak bardzo jest to ważne obecnie i wszystkie kraje UE próbują zamknąć luki pozwalające na wyciek podatków.</u>
          <u xml:id="u-19.10" who="#PodsekretarzstanuwMFPiotrNowak">Bardzo dziękuję i proszę szanowną Komisję o przychylenie się do opinii rządu.</u>
          <u xml:id="u-19.11" who="#PodsekretarzstanuwMFPiotrNowak">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Dziękuję, panie ministrze.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Sprawozdawcą do tego dokumentu jest pan poseł przewodniczący Piotr Apel. Bardzo proszę pana przewodniczącego o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselPiotrApel">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PoselPiotrApel">Szanowna Komisjo, projekt dyrektywy opiera się na planie działań na rzecz sprawiedliwego i skutecznego systemu podatkowania i służy głównie zwalczaniu podwójnego opodatkowania, ale – przede wszystkim – nieskutecznemu poborowi, czyli oszustw podatkowych. Przyczyną działań Komisji jest wola zmniejszenia skali oszustw podatkowych przedsiębiorstw działających na skalę międzynarodową, wykorzystujących różnice systemów. To wszystko powoduje, że jak najbardziej będzie to nam, jako Polsce, służyć i wpłynie pozytywnie w mojej ocenie na dochody państwa z tytułu podatku dochodowego, dzięki właśnie lepszemu poborowi.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#PoselPiotrApel">Większość rozwiązań – zgodnie z tym, co powiedział pan minister – rzeczywiście, już funkcjonuje natomiast są tam takie mechanizmy, które pozwolą nam skutecznie zabezpieczyć nasze dochody wynikające z tego typu opodatkowania.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#PoselPiotrApel">Ważną konkluzję zawarło tutaj też Biuro Analiz Sejmowych. Wynika z niej jednoznacznie, że na końcu i tak najważniejsze będzie to, co my zrobimy jako Sejm, czy jako władza ustawodawcza i, tak naprawdę, gros odpowiedzialności spłynie na nasz parlament, co akurat uważam za słuszne.</u>
          <u xml:id="u-21.4" who="#PoselPiotrApel">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Otwieram dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Czy są pytania?</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Czy pan minister chce jeszcze zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PodsekretarzstanuwMFPiotrNowak">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Stwierdzam, że Komisja rozpatrzyła w trybie art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 8 października 2010 r. Wniosek dotyczący dyrektywy Rady ustanawiającej przepisy mające na celu przeciwdziałanie praktykom unikania opodatkowania, które mają bezpośredni wpływ na funkcjonowanie rynku wewnętrznego (COM(2016) 26 wersja ostateczna) i odnoszący się do niego projekt stanowiska RP. Komisja podzieliła stanowisko rządu odnoszące się do tego dokumentu.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Na tym zamykam rozpatrywanie pkt II.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Dziękuję, panie ministrze.</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Przechodzimy do pkt III, czyli rozpatrzenia w trybie art. 151 ust. 1 regulaminu Sejmu Wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej decyzję ramową Rady 2009/315/WSiSW w odniesieniu do wymiany informacji dotyczących obywateli państw trzecich oraz w odniesieniu do europejskiego systemu przekazywania informacji z rejestrów karnych (ECRIS) i zastępującej decyzję Rady 2009/316/WSiSW (COM(2016) 7 wersja ostateczna) i odnoszącego się do niego projektu stanowiska RP.</u>
          <u xml:id="u-24.4" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Rząd jest reprezentowany przez pana ministra Marcina Warchoła, podsekretarza stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości. Bardzo proszę pana ministra o przedstawienie stanowiska rządu do dokumentu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawiedliwosciMarcinWarchol">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawiedliwosciMarcinWarchol">Wysoka Komisjo, projekt ma na celu poprawienie skuteczności zwalczania przestępczości, w tym tej najbardziej niebezpiecznej, to jest terroryzmu. Uskutecznia wymianę informacji pomiędzy krajami UE a konkretnie – między danymi zawartymi w krajowych rejestrach karnych. My akurat mamy krajowy rejestr karny, ale szereg krajów ma swoje odpowiedniki tego rejestru. Dyrektywa zakłada, że każdy kraj UE może zarówno poprosić o stosowne informacje z systemu innego państwa, jak i takie informacje przesłać do postępowań prowadzonych w innych krajach.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawiedliwosciMarcinWarchol">O jakie informacje chodzi? O rodzaj popełnionych czynów karalnych, o wyroki skazujące, wreszcie o orzeczone kary czy też środki karne.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawiedliwosciMarcinWarchol">Rząd popiera projekt niniejszej dyrektywy. Odzwierciedla ona kierunek działań postulowanych przez rząd, czym jest poprawa skuteczności zwalczania przestępczości, w tym terroryzmu. Rząd zauważa jednocześnie, że dwunastomiesięczny termin przewidziany na transpozycję może być zbyt krótki, biorąc pod uwagę konieczność przeprowadzenia działań legislacyjnych, a także – o czym powie obecny tu pan sędzia – modernizacji informatycznego krajowego rejestru karnego w celu dokonania łączności z bazą AFIS i możliwości przesyłania danych do indeksu osób.</u>
          <u xml:id="u-25.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawiedliwosciMarcinWarchol">Na pytania szczegółowe będzie odpowiadał już pan sędzia.</u>
          <u xml:id="u-25.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawiedliwosciMarcinWarchol">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Dziękuję, panie ministrze.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Sprawozdawcą do tego dokumentu jest pan poseł Łukasz Zbonikowski. Bardzo proszę pana posła o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PoselLukaszZbonikowski">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PoselLukaszZbonikowski">Wysoka Komisjo, projekt dyrektywy jest efektem zwiększającego się zagrożenia terrorystycznego w Europie, występujących aktów terroryzmu, swobodnego przepływu ludzi, ruchów migracyjnych i zwiększenia przez to przestępczości. Kraje członkowskie doszły do wniosku, że trzeba wzmocnić, rozszerzyć, zwiększyć i usprawnić działanie już istniejącego systemu wymiany informacji ECRIS poprzez, przede wszystkim, włączanie do tego systemu informacji rejestrów karnych zarówno informacji na tematy obywateli UE, jak i obywateli państw trzecich.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#PoselLukaszZbonikowski">To jest najważniejsza przesłanka. Przede wszystkim chodzi o to, aby gromadzić dane na temat popełnianych przestępstw i wymieniać między krajami członkowskimi informacje na temat obywateli zarówno UE, jak i państw trzecich. Jednocześnie projekt zakłada zmianę definicji skazującego państwa członkowskiego. Przewiduje również zmiany mające na celu zapewnienie, aby wypełniany był – spoczywający na państwach członkowskich – obowiązek dodawania obywatelstwa osoby skazanej do danych w rejestrze karnym, i to zarówno obywateli UE, jak i państw trzecich, a także wprowadza obowiązek dla państwa członkowskiego dotyczący wyroków skazywanych wobec obywateli państw trzecich na jego terytorium. To znaczy, zarówno obowiązek przechowywania informacji z rejestru karnego, jak i obowiązek przekazywania pozostałym państwom członkowskim zanonimizowanego filtru indeksu zawierającego dane dotyczące obywateli państw trzecich, w tym odcisków palców jako jednego z najskuteczniejszych sposobów identyfikacji obywateli, szczególnie spoza UE, których dokumenty często są bardzo wątpliwej jakości albo trudne do ustalenia.</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#PoselLukaszZbonikowski">Dyrektywa wprowadza też pewne techniczne rzeczy, mianowicie (żeby usprawnić korzystanie z tych zgromadzonych danych) tworzy, przede wszystkim, skrzynkę dostępową, aby można w sposób elektroniczny mieć wgląd do krajowych rejestrów karnych, ale także innych rejestrów skazanych państw członkowskich. No i ten wspomniany wcześniej indeks zanonimizowanych danych obywateli.</u>
          <u xml:id="u-27.4" who="#PoselLukaszZbonikowski">Wydaje się, że cel, jak i efekty, jakich można się spodziewać po zwiększeniu zakresu działania ECRIS, są jasne, oczywiste i zgodne ze wszystkimi państwami a, przede wszystkim, z interesem państwa polskiego, co również rząd wyraził w stanowisku.</u>
          <u xml:id="u-27.5" who="#PoselLukaszZbonikowski">Myślę, że należy popierać i rozszerzać, żeby dla bezpieczeństwa te dane dla państw i dla organów ścigania i wymiaru sprawiedliwości były jak najbardziej i w łatwy sposób dostępne.</u>
          <u xml:id="u-27.6" who="#PoselLukaszZbonikowski">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Dziękuję posłowi sprawozdawcy.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Otwieram dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Czy są pytania?</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-28.4" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Czy pan minister chciałby jeszcze zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-28.5" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Nie.</u>
          <u xml:id="u-28.6" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Czy jest sprzeciw wobec decyzji Komisji o przyjęciu do wiadomości informacji dotyczącej tego dokumentu?</u>
          <u xml:id="u-28.7" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-28.8" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Stwierdzam, że Komisja przyjęła do wiadomości informacje rządu na temat wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej decyzję ramową Rady 2009/315/WSiSW w odniesieniu do wymiany informacji dotyczących obywateli państw trzecich oraz w odniesieniu do europejskiego systemu przekazywania informacji z rejestrów karnych (ECRIS) i zastępującej decyzję Rady 2009/316/WSiSW (COM(2016) 7 wersja ostateczna) i odnoszący się do niego projekt stanowiska RP.</u>
          <u xml:id="u-28.9" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Na tym zamykam rozpatrywanie pkt III.</u>
          <u xml:id="u-28.10" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Dziękuję, panie ministrze.</u>
          <u xml:id="u-28.11" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Przystępujemy do pkt IV, czyli spraw bieżących – czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-28.12" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-28.13" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Najbliższe posiedzenie Komisji odbędzie się po świętach w dniach 30 i 31 marca br., 31 marca planowane jest również posiedzenie podkomisji stałej ds. umowy handlowej TTIP.</u>
          <u xml:id="u-28.14" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Szanowni państwo, z okazji zbliżających się świąt Wielkiejnocy chciałbym państwu złożyć najlepsze życzenia wszelkiej pomyślności.</u>
          <u xml:id="u-28.15" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Na tym zamykam rozpatrywanie pkt IV.</u>
          <u xml:id="u-28.16" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Informuję, że na tym porządek dzienny został wyczerpany.</u>
          <u xml:id="u-28.17" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Protokół z dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-28.18" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Zamykam posiedzenie Komisji, dziękuję państwu.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>