text_structure.xml 18.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzBernacki">Otwieram 89. posiedzenie Komisji Regulaminowej, Spraw Poselskich i Immunitetowych. Witam członków Komisji, zaproszonych gości, przedstawicieli Prezesa Kancelarii Rady Ministrów i przedstawicieli Biura Legislacyjnego. Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzBernacki">Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia został państwu posłom dostarczony. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że porządek po zmianie został przyjęty. Sprzeciwu nie słyszę, a zatem przechodzimy do realizacji porządku dziennego, tj. rozpatrzenia poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania projektu ustawy o zmianie ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora oraz niektórych innych ustaw, druki nr 3795 i 3809.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzBernacki">Ze względu na to, że poprawki były już w dużej części omawiane na posiedzeniu Komisji, proponuję przejść do omówienia i przedstawienia poszczególnych poprawek przez pana posła Urbaniaka, który te poprawki zgłosił w trakcie posiedzenia, w trakcie drugiego czytania.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzBernacki">Bardzo proszę, panie pośle, poprawka pierwsza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselJaroslawUrbaniak">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, w imieniu Klubu Parlamentarnego Platforma Obywatelska – Koalicja Obywatelska zgłosiłem poprawki.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PoselJaroslawUrbaniak">Poprawka pierwsza sprowadza się do próby likwidacji niekonstytucyjności przedłożonego projektu. Mianowicie, w art. 1 pkt 1 w lit. a–d, tam, gdzie do tej pory występuje sformułowanie „dzieci własne, dzieci małżonka i dzieci przysposobione”, chcemy to ograniczyć poprzez dodanie sformułowania „jeżeli pozostają z nim we wspólnym gospodarstwie domowym”, tzn. wykluczyć te wszystkie niedogodności, o których mówiliśmy w czasie pierwszego czytania na posiedzeniu Komisji, gdy mamy do czynienia z dziećmi, których się nie zna, z którymi nie ma się kontaktu oraz z dziećmi lub ich małżonkami, które nie życzą sobie ujawniania majątku. Jedyne możliwe praktyczne rozwiązanie jest takie, że ograniczamy to do dzieci, które realnie pozostają z osobą, która składa oświadczenie majątkowe, we wspólnym gospodarstwie domowym. Wtedy jest to zgodne z tymi dwoma dokumentami GRECO, które pan przewodniczący był łaskaw cytować na posiedzeniu Komisji, a później o nich mówić w trakcie drugiego czytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzBernacki">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzBernacki">Bardzo proszę o stanowisko przedstawicieli wnioskodawców.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrowTomaszSzczegielniak">Wnioskodawcy są przeciwni tej poprawce.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzBernacki">Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#LegislatorPrzemyslawSadlon">Jeżeli chodzi o pierwszą poprawkę, to może zacznę od pytania, ponieważ wśród poprawek, które wnioskodawcy w trakcie drugiego czytania złożyli, są 4 poprawki o podobnym charakterze. To znaczy, one różnią się tym, że dotyczą innych ustaw objętych tym projektem, natomiast wszystkie sprowadzają się do tego samego – do tego, o czym pan poseł mówił – tj. wprowadzają ograniczenie w postaci dookreślenia, że chodzi o dzieci pozostające we wspólnym gospodarstwie domowym. Przede wszystkim jest następujące pytanie do wnioskodawców, czy celem jest wprowadzenie tego rodzaju ograniczenia we wszystkich ustawach… Krótko mówiąc, czy ta poprawka, w ocenie wnioskodawców, powinna być rozpatrywana łącznie z poprawkami zawartymi w pkt 3, 5 i 7, a więc z poprawkami o analogicznym charakterze, odnoszącymi się jednak do innych ustaw.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#LegislatorPrzemyslawSadlon">Druga kwestia. Chcemy wskazać, że ta poprawka nie jest kompletna. Zarówno ta, jak i te zawarte w pkt 3, 5 i 7, ponieważ nie uwzględniają zmian w formularzach oświadczeń. To znaczy, to dookreślenie w formularzu oświadczeń się nie pojawia, wobec czego przepis będzie niespójny z samym formularzem oświadczenia. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzBernacki">Dziękuję bardzo. Pan poseł Urbaniak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselJaroslawUrbaniak">Dziękuję uprzejmie. Naszą intencją było usunięcie problemu niekonstytucyjności projektu ustawy w całości, więc dobrze byłoby przyjąć wszystkie te 4 poprawki jednocześnie. Jeśli pytanie sprowadza się do tego, czy poddać je pod głosowanie łącznie, to oczywiście, tak.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PoselJaroslawUrbaniak">Prosiłbym także… Nie mam przed sobą przedłożonych poprawek – pracujemy w bardzo szybkim tempie, rano było pierwsze czytanie, a zdaje się, że dzisiaj wieczorem będzie trzecie – ale, przynajmniej w tym egzemplarzu, który przygotował sekretariat Komisji, brakuje przecinka przez wyrazem „jeżeli”. Warto, żeby było po polsku, jeśli już do polskiego odwoływałem się też przy innych poprawkach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzBernacki">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzBernacki">Ja mam takie pytanie. Zatem sugestia, abyśmy głosowali nad poprawkami pierwszą, trzecią…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#LegislatorPrzemyslawSadlon">Piątą i siódmą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzBernacki">…piątą i siódmą. Pierwsza, trzecia, piąta i siódma łącznie. Czy tak? Zwracam się do Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#LegislatorPrzemyslawSadlon">Tak, istnieje taka możliwość. Jeżeli jest taka intencja wnioskodawców, to można podejść do tej poprawki jako całościowej koncepcji obejmującej wszystkie ustawy, których projekt dotyczy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzBernacki">Rozumiem. Dobrze. Zatem, szanowni państwo, przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzBernacki">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawek pierwszej, trzeciej, piątej i siódmej, zechce podnieść rękę. (3) Kto jest przeciw? (7) Kto wstrzymał się od głosu? (1)</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzBernacki">Zatem poprawka druga w kolejności. Czy pan poseł zechciałby powiedzieć słów kilka, czy przystępujemy od razu do głosowania? Biuro Legislacyjne, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#LegislatorPrzemyslawSadlon">Mam podobne pytanie. Ponieważ poprawki o podobnym charakterze zawarte są w pkt 4 i 6 tego zestawienia, wydaje się więc, że jeżeli pan poseł przy rozpatrywaniu pierwszej poprawki uznał, że one stanowią wyraz jakiejś koncepcji, to w odniesieniu do wszystkich ustaw ta regulacja powinna być analogiczna. Biorąc to pod uwagę, należałoby także rekomendować rozpatrywanie ich łącznie…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzBernacki">Druga, czwarta i szósta. Czy tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#LegislatorPrzemyslawSadlon">Tak. Z takim zastrzeżeniem, że poprawki nie zgłoszono do ustawy o statusie sędziów Trybunału Konstytucyjnego, a tam tego rodzaju rozwiązanie – właśnie takie, do którego odnosi się ta poprawka, także zgodnie z przyjętymi w sprawozdaniu przepisami – się znajduje, więc…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzBernacki">Szanowni państwo, mamy zatem poprawki drugą, czwartą i szóstą.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzBernacki">Bardzo proszę, pan poseł Urbaniak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselJaroslawUrbaniak">Odnosząc się do uwagi dotyczącej łącznego głosowania, to tak, ale tylko w przypadku poprawek drugiej i szóstej. Czwarta, w mojej ocenie, ma trochę innych charakter i o tym, jeśli pan przewodniczący pozwoli, chciałbym powiedzieć wtedy… Natomiast istotą poprawek drugiej i szóstej jest zlikwidowanie tego utajnienia przyczyn, czyli podstawy prawnej oraz osoby, której się składa, czyli, w jakim miejscu małżonek, dziecko własne, dziecko małżonka lub dziecko przysposobione składa to inne oświadczenie majątkowe, którego wtedy się nie wpisuje do własnego oświadczenia majątkowego. Uważamy, że jeżeli jest taka sytuacja i w rodzinie dwie osoby sprawują funkcje publiczne, to i w pierwszym, i w drugim miejscu, o tych powiązaniach społeczeństwo powinno wiedzieć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzBernacki">Dziękuję. Podzielam pogląd, że istotnie powinniśmy łącznie poddać pod głosowanie drugą i szóstą, a czwarta dotyczy innej materii. Zatem, poddaję pod głosowanie poprawki drugą i szóstą.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzBernacki">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawek drugiej i szóstej? Tak? Proszę. Przepraszam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PodsekretarzstanuwKPRMTomaszSzczegielniak">Wnioskodawca jest przeciwny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzBernacki">Kto zatem jest za przyjęciem poprawek drugiej i szóstej? (3) Kto jest przeciw? (7) Kto wstrzymał się od głosu? (1) Zatem poprawki druga i szósta zostały odrzucone.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzBernacki">Poprawka czwarta. Bardzo proszę, pan poseł Urbaniak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselJaroslawUrbaniak">Panie przewodniczący, to jest nadanie nowego brzmienia ust. 3a. W tej poprawce, którą pan przewodniczący raczył zgłosić w imieniu PiS, mamy bardzo niepokojące sformułowanie, że osoba odbierająca oświadczenie może zdecydować o objęciu informacji zawartej w oświadczeniu ochroną przewidzianą dla informacji niejawnych, o klauzuli tajności „zastrzeżone”. Oznacza to, że nie dosyć, że oświadczenie nie będzie jawne, tylko tajne, to jeszcze nadamy mu klauzulę „zastrzeżone”, co wiąże się z konsekwencjami prawnymi w stosunku do osób, którym by się jednak zdarzyło podać informacje z takiego oświadczenia majątkowego. Jest to bardzo niebezpieczne, ponieważ zmienia wektor tego projektu ustawy, z ustawy, która – tak jak mówili wnioskodawcy i jak mówiła pani poseł sprawozdawca – miała całą tę sferę robić bardziej przejrzystą… Wprowadzamy klauzule, które nie dosyć, że utajniają wybranym osobom oświadczenia majątkowe, to nadają tym oświadczeniom klauzulę tajności, co wiąże się z konsekwencjami prawnymi dla osób, które to ujawniły. Z tego wynika to nowe brzmienie ust. 3a.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzBernacki">Dziękuję. Przedstawiciel wnioskodawców.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PodsekretarzstanuwKPRMTomaszSzczegielniak">Nie popieramy tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzBernacki">Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#LegislatorPrzemyslawSadlon">Nie mamy uwag. To znaczy, słusznie pan poseł zauważył, że nadto się rozpędziliśmy, chcąc połączyć te poprawki z poprawką drugą…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PoselJaroslawUrbaniak">Tak, ona jest taka jak tamte, plus ta z klauzulą „zastrzeżone”…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#LegislatorPrzemyslawSadlon">Oczywiście…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoselJaroslawUrbaniak">…więc jest trochę szersza do drugiej i szóstej…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzBernacki">Dziękuję bardzo. Przystępujemy zatem do głosowania nad poprawką czwartą.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzBernacki">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki czwartej? (3) Kto jest przeciw? (6) Kto się wstrzymał? (2) Poprawka upadała. Nie została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzBernacki">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki ósmej. Bardzo proszę, pan poseł Urbaniak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoselJaroslawUrbaniak">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, poprawka ósma jest powtórzeniem poprawki, którą zgłosiłem w trakcie pierwszego czytania. Cały czas w drukach oświadczeń majątkowych, w pkt 9 istnieje sformułowanie „inne dochody”. Inne, to w języku polskim znaczy nie te. Jeśli nie te, to słusznie swego czasu wielu, którzy składali oświadczenia majątkowe, jak i Lech Kaczyński, nie wpisało dochodów, które otrzymywali z tytułu pełnienia funkcji, z powodu której składali oświadczenie majątkowe. To jest wbrew logice i zdrowemu rozsądkowi. Po prostu, tylko skreślmy wyraz „inne” i wtedy mamy brzmienie pkt 9 w druku oświadczenia „Dochody osiągane z tytułu zatrudnienia…”, co i tak sprowadza się do praktyki, po licznych z tym problemach… Wszyscy, którzy składają oświadczenia majątkowe, łącznie z posłami i senatorami, wpisują wszelkie dochody, a nie tylko inne. Zróbmy więc to normalnym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzBernacki">Dziękuję bardzo. Tak, pan przewodniczący Głogowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PoselTomaszGlogowski">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PoselTomaszGlogowski">Szanowni państwo, to jest poprawka nie polityczna, tylko redakcyjno-porządkująca. Wydaje się, że to „oczywista oczywistość”. Ja sam w tym roku, kiedy to było – bodajże w 2007 czy 2006 – będąc radnym Rady Miejskiej w Tarnowskich Górach, także nie wpisałem w tym punkcie diety radnego, bo uznałem, że inne, to wszystkie inne, pozostałe. To jest mylące sformułowanie. Ktoś to pewnie kiedyś niefrasobliwie napisał i jeśli tego nie zmienimy z jakichś powodów, to będzie to przykład trwania w błędzie, w drobnym przeoczeniu technicznym. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzBernacki">Dziękuję bardzo. Proszę o stanowisko przedstawiciela wnioskodawców.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PodsekretarzstanuwKPRMTomaszSzczegielniak">Nie popieramy tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzBernacki">Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#LegislatorPrzemyslawSadlon">My generalnie uwag nie zgłaszamy. Zwracamy tylko uwagę na to, że ta poprawka dotyczy wyłącznie jednego załącznika – oświadczeń składanych przez posłów i senatorów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzBernacki">Dziękuję bardzo. Pan poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PoselJaroslawUrbaniak">Czy mam prawo zgłosić autopoprawkę? Oczywiście, że intencją było…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#LegislatorPrzemyslawSadlon">Na tym etapie już nie można tak dalece zmodyfikować poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzBernacki">Dziękuję bardzo. Zatem, przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzBernacki">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki ósmej? (3) Kto jest przeciw? (6) Poprawka została… Wstrzymał się ktoś? (1) Nie… Przepraszam, nie zauważyłem pana posła Rzepeckiego…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PoselJaroslawUrbaniak">Brak szacunku dla obecnego prezydenta, ale dla nieżyjącego…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzBernacki">Szanowni państwo, rozpatrzyliśmy poprawki zgłoszone w trakcie drugiego czytania. Sprawozdanie z dzisiejszego posiedzenia Komisji zostanie przedstawione w dodatkowym sprawozdaniu w trakcie trzeciego czytania.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzBernacki">Sprawozdawca. Proponuję, żeby kontynuowała swoje dzieło pani poseł Halina Szydełko. Zgadza się? Nie ma sprzeciwu, a zatem Komisja wybrała swojego sprawozdawcę. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-43.2" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzBernacki">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>