text_structure.xml 31.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzBernacki">Otwieram posiedzenie Komisji Regulaminowej. Witam posłów, panią minister Kaczmarską, pana ministra Podgórskiego, państwa dyrektorów. Stwierdzam kworum. Porządek dzienny posiedzenia został państwu dostarczony wraz ze wstępnym projektem budżetu Kancelarii Sejmu na 2018 r. drogą mailową i na urządzenia mobilne iPad. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że porządek dzienny został przyjęty. Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzBernacki">Przechodzimy zatem do realizacji porządku, tj. zaopiniowania dla Marszałka Sejmu – w trybie art. 10 ust. 1 pkt 15 regulaminu Sejmu – „Projektu budżetu Kancelarii Sejmu na rok 2018”. Bardzo proszę panią minister Agnieszkę Kaczmarską o przedstawienie projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SzefKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">Dziękuję bardzo za udzielenie głosu. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, na dzisiejszym posiedzeniu chciałabym przedstawić projekt budżetu w części 02 na rok 2018, obejmujący dochody i wydatki związane z funkcjonowaniem Sejmu oraz organów Kancelarii Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#SzefKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">Projekt sporządzony został stosownie do rozporządzenia Ministra Finansów z 13 czerwca 2017 r. w sprawie szczegółowego sposobu, trybu i terminów opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej. Prognozę dochodów i projekt wydatków budżetowych opracowano na podstawie zgłoszeń komórek organizacyjnych. Stanowiło to podstawę do określenia zakresu zadań rzeczowych. Wydatki oszacowano z uwzględnieniem zasad przyjętych dla jednostek rządowych.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#SzefKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">Projekt budżetu Kancelarii Sejmu na 2018 r. zakłada dochody na poziomie 1246 tys. zł oraz wydatki w wysokości 564 875 tys. zł. Dochody zostały oszacowane na nieco niższe niż w 2017 r., co jest spowodowane dostosowaniem, jakie miało miejsce po analizie 2017 r. Wydatki Kancelarii Sejmu na 2018 r. zaplanowano w kwocie większej niż w roku 2017 o 7,3% w stosounku do planu w bieżącym roku. Na wzrost ten złożyły się przede wszystkim wydatki majątkowe o charakterze budowlanym oraz wydatki bieżące. Wydatki zostaną poniesienione w ramach trzech grup ekonomicznych.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#SzefKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">Świadczenia na rzecz osób fizycznych planowane na podstawie aktualnie obowiązujących przepisów i limitów wzrosną o 2,9% w stosunku do ustawy budżetowej na 2017 r. Z uwagi jednak na podniesienie miesięcznego ryczałtu na pokrycie kosztów związanych z funkcjonowaniem biur poselskich i poselsko-senatorskich od stycznia 2017 r. wydatki w tej grupie ekonomicznej w stosunku do planu na rok 2017 po zmianach pozostają w zasadzie na tym samym poziomie. W grupie świadczeń dodano jedynie wydatki na stypendia w wysokości 200 000 zł zgodnie z dyspozycją dotyczącą utworzenia programu stypendialnego dla studentów i doktorantów, których badania koncentrują się na państwach Europy Wschodniej, Środkowej i Południowej.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#SzefKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">Jeżeli chodzi o wydatki bieżące, to w porównaniu z 2017 r. wzrosną o 7,5% w następujących paragrafach.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#SzefKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">§ 4010 Wynagrodzenia osobowe pracowników. Do projektu budżetu przyjęto wynagrodzenia osobowe pracowników i uposażenia poselskie na tegorocznym poziomie, nie przewidując ich wzrostu. Zwiększenie wydatków na wynagrodzenia wynika z ujęcia dodatkowych 30 etatów, wzrostu naliczenia nagród jubileuszowych i odpraw emerytalnych w 2018 r., podniesienia o 2% wydatków na dodatki do uposażeń poselskich oraz dla członków komisji sejmowych w związku z podwyżką uposażeń.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#SzefKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">§ 4090 Honoraria. Tu nastąpi wzrost o 380 000 zł uzasadniony głównie planem wydawniczym Wydawnictwa Sejmowego oraz wzrostem honorariów za projekty wystaw organizowanych przez Bibliotekę Sejmową.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#SzefKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">§ 4170 Wynagrodzenia bezosobowe. Tu także nastąpi wzrost. Wynika on z zabezpieczenia wydatków na ewentualne potrzeby związane z organizacją sesji plenarnej NATO.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#SzefKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">§ 4000 Grupa wydatków bieżących jednostki. Zawiera się w nich m.in. zakup usług remontowych, tj. remont sali restauracyjnej w budynku K wraz z przyległymi pomieszczaniami, a także usługi informatyczne w biurach poselskich, organizacja sesji plenarnej NATO, obchody 100. rocznicy odzyskania przez Rzeczpospolitą Polską niepodległości oraz zakup mebli.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#SzefKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">§ 4410 Podróże służbowe. Jeśli chodzi o podróże krajowe, to zabezpieczono tutaj dodatkowe środki na potrzeby związane z sesją NATO. Są też środki na służbowe podróże zagraniczne.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#SzefKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">Wydatki majątkowe wzrosną o 91,4% w porównaniu z 2017 r. Znaczny wzrost planowanych wydatków inwestycyjnych związany jest głównie z kontynuacją budowy budynku na potrzeby komisji sejmowych – jest to aż 71 521 tys. zł – oraz planowaną przebudową oraz rozbudową budynku przy ulicy Ludnej 4A, jest to kwota wynosząca 19 284 tys. zł. Zgodnie z umową zawartą w styczniu 2016 r. kontynuowana jest budowa budynku komisji sejmowych. Zakończenie robót winno nastąpić nie później niż 14 lipca przyszłego roku.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#SzefKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">Planowane wydatki na 2018 r. zabezpieczają wynagrodzenie za wykonanie robót budowlanych, nadzory autorskie, roboty dodatkowe i uzupełniające oraz pierwsze wyposażenie. W celu rozbudowy i przebudowy budynku przy ulicy Ludnej 4A wykonano dokumentację projektową. W 2017 r. zakończono postępowanie w celu wyboru wykonawcy robót i udzielenia zamówienia. Zgodnie z założeniami SIWZ roboty zostaną wykonane w czterech etapach i zakończone do maja 2019 r. W 2018 r. należy zabezpieczyć wydatki na realizację robót budowlanych, nadzory autorskie oraz roboty dodatkowe i uzupełniające.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#SzefKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">Inne istotne finansowo zadania inwestycyjne o charakterze budowlanym to przebudowa pomieszczeń Centrum Przetwarzania Danych na drugim piętrze budynku H, budowa instalacji wentylacji i klimatyzacji w budynku G, dostosowanie budynku K do wymogów ochrony przeciwpożarowej, system nadzoru wizyjnego terenów zewnętrznych i części pomieszczeń wewnątrz budynków sejmowych; to jest kontynuacja.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#SzefKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">W projekcie budżetu ujęto również wydatki inwestycyjne na zakupy związane z informatyzacją oraz na środki transportu. Planujemy zakup sześciu samochodów osobowych, mikrobusa i wózka akumulatorowego. Planowany jest także zakup sprzętu technicznego oraz systemu zabezpieczeń i monitoringu. Szczegółowa specyfikacja wydatków została zawarta w przedłożonym Wysokiej Komisji opracowaniu „Kancelaria Sejmu – projekt budżetu na 2018 r.”. Jakbyście mieli państwo jakieś pytania, jestem do dyspozycji. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzBernacki">Dziękuję, pani minister. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Bardzo proszę, pan przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselEdwardSiarka">Przepraszam, panie przewodniczący, ale mam pytanie odnośnie do wydatków inwestycyjnych czy może bardziej remontowych. Od dłuższego czasu zwracamy uwagę na sytuację w budynku G. Mianowicie budynek ten bezwzględnie wymaga wykonania klimatyzacji, są tam fatalne warunki do pracy. Czy w tej materii będą podjęte jakieś działania, czy też pozostaniemy w sytuacji, w jakiej jesteśmy, tj. czekając na nową inwestycję, a tam nic już nie będzie się działo? Wiem, że były kiedyś problemy z konserwatorem zabytków, przynajmniej takie słyszałem opinie. Czy moglibyśmy dowiedzieć się czegoś więcej na ten temat? Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzBernacki">Dziękuję. Pani minister, może jeszcze pytania ze strony panów przewodniczących Opioły i Gogłowskiego? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselMarekOpiola">Dziękuję, panie przewodniczący. Pani minister, Wysoka Komisjo, mam dwa pytania. Skoro zajmujemy się już sprawą wydatków majątkowych, to nawet jądąc dzisiaj na posiedzenie wewnętrzną windą w budynku K, można zauważyć, że drugie piętro nie funkcjonuje. Winda jest oznaczona; jest informacja o tym, że nie można wjechać na drugie piętro. Winda jeździ na trzecie i czwarte. W związku z tym, czy jest planowany remont wind wewnętrznych w głównym holu budynku K? Jak bowiem widać, nie domagają.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselMarekOpiola">Drugie pytanie dotyczy funkcjonowania mojej Komisji ds. Służb Specjalnych i wiąże się z funkcjonowaniem straży marszałkowskiej. Czy w projektowanym budżecie zwiększono liczbę etatów dla Straży Marszałkowskiej? Ma się to nijak do tego, co dzieje się w Sejmie, chodzi o obowiązki narzucone na Straż Marszałkowską, które dotyczą obsługi Komisji ds. Służb Specjalnych. Mowa o stażnikach, którzy muszą sprawdzać salę, weryfikować osoby przychodzące na salę posiedzeń niejawnych. Wiąże się to z tak prozaiczną kwestią jak konwoje. Miałem już w tej kadencji dwa przypadki, kiedy to odmówiono nam konwoju. Jako przyczynę podano to, że nie można go zrealizować w czasie posiedzeń. Jak domniemywam, wynika to z tego, że brakuje funkcjonariuszy Straży Marszałkowskiej. Wydaje mi się, że przesyłki niejawne nie mogą leżeć w takich komisjach, jeżeli są to po prostu sprawy bieżące. Powoduje to, że nie możemy pracować na bieżąco. Stąd prośba, jeżeli nie ma tego w projekcie budżetu, żeby zwiększyć stan etatowy tak, by Straż Marszałkowska wykonywała zadania, które są jej powierzone. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzBernacki">Pan przewodniczący Głogowski, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselTomaszGlogowski">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Chciałem zapytać o jedną rzecz, o której pani wspominała, i prosić o jej rozwinięcie. Wspomniała pani o zwiększeniu liczby etatów o 30. Czy dobrze zrozumiałem, że chodzi o zwiększenie liczby etatów w Kancelarii Sejmu o 30? Jeżeli źle, to proszę o doprecyzowanie tej informacji.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PoselTomaszGlogowski">Przy okazji mam pytanie o zatrudnienie. Jak w odniesieniu do obecnej sytuacji w Kancelarii wyglądają plany na przyszły rok? Jest też inny wątek związany z zatrudnieniem. Czy ma pani wiedzę, z ciekawości pytam, czy jest duża grupa pracowników Kancelarii Sejmu, których wynagrodzenia są równe najniższej pensji krajowej? Czy ten problem występuje? Przypuszczam, że może występować. Czy jest grupa, o której wynagrodzeniach powinniśmy pomyśleć? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzBernacki">Dziękuję. Teraz poseł Urbaniak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselJaroslawUrbaniak">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Wysoka Komisjo, pani minister, w związku z pewną obserwacją, chciałbym zacząć od pytania o broń. Od pewnego czasu Straż Marszałkowska nosi broń, podobno ostrą. Chciałbym zapytać, od kiedy i kto podjął taką decyzję. Po drugie, nawiązując…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselMarekOpiola">Są konwoje z przesyłkami niejawnymi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselJaroslawUrbaniak">Nie, panie pośle, nie chodzi o sytuację, którą znamy od zawsze, tylko o sytuację, w której strażnicy Straży Marszałkowskiej mają broń ostrą na co dzień i wszędzie. Nie chodzi o tych od konwojów. Zmiana tradycji z pewnością wiążę się z tym, że broń musiała się pojawić. Dlatego też chciałem zapytać, gdzie w projekcie budżetu zaplanowany jest zakup broni, w którym paragrafie oraz z jakiego paragrafu była ona kupowana do tej pory.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzBernacki">Jeszcze pan poseł Siarka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselEdwardSiarka">Odniosę się również do tego, o co pyta pan poseł. To, że Straż Marszałkowska nosi broń, to nic nadzwyczajnego, dobrze, że ją nosi. Sprawa ta wymaga uregulowania, dlatego że kwestia Straży Marszałkowskiej jest częścią ustawy o BOR. W związku z tym chciałbym dopytać, czy przewidują państwo jakieś działania, żebyśmy mieli ekstraustawę poświęconą Straży Marszałkowskiej. Nawiązuję tutaj również do pytania pana przewodniczącego. Kwestie te można by było uszczegółowić. Dzisiaj rodzą się pytania, jak te o broń, m.in. dlatego, że nie mamy owej ustawy. Gdyby była, szereg kwestii można by było rozstrzygnąć. Od lat nie udaje się tego załatwić.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PoselEdwardSiarka">Moje poprzednie pytania koryguję, ponieważ zauważyłem, że są środki na remont sali G. Przy okazji chciałbym jednak prosić, żeby zwrócili państwo uwagę na toaletę, która jest między kuluarami sali sejmowej a dolną palarnią. Mówię o toalecie męskiej. Jest tam po prostu tragicznie. Bezwględnie wymaga to reakcji. Trzeba tam zrobić dodatkową wentylację czy inne zabezpieczenia. W każdym razie jest źle; dworzec kolejowy jest niczym w porównaniu z tym, jak jest w tej toalecie. Przepraszam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzBernacki">Dziękuję bardzo za pytania. Oddaję głos pani minister. Bardzo proszę o ustosunkowanie się do pytań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#SzefKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">Bardzo dziękuję za pytania. Postaram się odpowiedzieć na wszystkie.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#SzefKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">Jeżeli chodzi o klimatyzację budynku G, to zauważył pan już, że mamy w budżecie 2 mln na ten cel. Przed posiedzeniem Komisji rozmawiałam z panem przewodniczącym, więc w drodze wyjaśnienia, powiem, że delikatny remont wentylacji miał nastąpić w tym roku. Wyłoniliśmy wykonawcę na drodze zamówienia publicznego, ale niestety wycofał się, płacąc karę. Zatem jesteśmy w punkcie wyjścia. Natomiast po rozmowie z urzędnikami myślę, że dobrze by było poczekać na oddanie do użytku budynku komisji sejmowych. Nastąpi to w lipcu przyszłego roku. Wówczas zrobilibyśmy w budynku G remont z prawdziwego zdarzenia, zamykając cały budynek. Zajęłoby to niestety około pół roku, ale mielibyśmy nie delikatną wentylację, ale klimatyzację z prawdziwego zdarzenia. Nie oddawalibyśmy budynku częściowo, tylko wszystkie odpowiednie dojścia klimatyzacyjne. Jest to na razie w planach i wstępnych rozmowach. Byłby to dobry moment. Musimy zobaczyć, jak będzie wyglądała dostępność sal komisyjnych po oddaniu budynku do użytku.Wiadomo, że nie możemy zblokować prac komisji sejmowych.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#SzefKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">Kolejną sprawę poruszył pan przewodniczący Opioła. Na przyszły rok zaplanowaliśmy ok. 30 etatów, rezerwowo przewidujemy też etaty w Straży Marszałkowskiej oraz w innych biurach. Mamy nowego komendanta. Mam nadzieję, że dokona on wglądu i zaproponuje reorganizację. Obecnie mamy plan utworzenia 10 nowych etatów. Natomiast nie jest łatwo pozyskać osoby do Straży Marszałkowskiej – są odpowiednie wymagania, a uposażenia nie są zbyt wysokie, bo nie jest to służba, a zwykły pracownik. Z drugiej strony kandydat musi być sprawny fizycznie i przejść wszelkiego rodzaju badania, które nie każdy jest w stanie przejść. Często zdarza się tak, że rekrutujemy pracowników, ale odpadają oni po badaniach kontrolnych, takich do pracy. Tak więc myślimy o zwiększeniu zatrudnienia, mamy na to zaplanowane środki zarówno w tym roku, jak i w przyszłym.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#SzefKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">Przechodząc do 30 etatów, o które pytał pan przewodniczący Głogowski, to planujemy wzrost zatrudnienia w Biurze Analiz Sejmowych w zakresie oceny skutków regulacji. Zorganizowaliśmy wydział, na ile to możliwe, bo to nie będzie ocena skutków regulacji z prawdziwego zdarzenia, gdyż trwałaby za długo i spowalnialibyśmy cały proces legislacyjny. Chcemy jednakże utworzyć komórkę, która badałaby skutki regulacji na przyszłość. Na razie zaplanowaliśmy tam trzy etaty, ale w miarę obserwacji, jak będzie się to rozwijać, planujemy dodatkowe.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#SzefKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">Rok temu pan marszałek podjął decyzję o podniesieniu uposażeń najmniej zarabiającej grupie w Kancelarii Sejmu. Panie sprzątające zarabiają w chwili obecnej, jest to wynagrodzenie zasadnicze, 2860 zł brutto. To kwota bez wysługi lat, bo wiadomo, że w każdej administracji dolicza się wysługę lat i wynagrodzenie jest od niej uzależnione.</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#SzefKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">Jeżeli chodzi o broń ostrą, to tak jak wspomniał pan poseł Siarka, Straż Marszałkowska broń miała od zawsze. Posiadamy tę broń, jest ona w dyspozycji Straży Marszałkowskiej. Każdy ze strażników posiada pozwolenie na broń, nie jest to żadna nowość. Na 2018 r. przewidzieliśmy wyłącznie zakup amunicji, bo broń jest dostępna. Kwestię posiadania broni regulują ustawa o BOR i ustawa o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej. Zatem broń u Straży Marszałkowskiej jest zgodna z prawem.</u>
          <u xml:id="u-16.6" who="#SzefKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">Kwestie, które państwo wskazujecie dzisiaj na bieżąco, np. awarie windy czy zły stan toalety w kuluarach, pan dyrektor zanotował i jak najszybciej się nimi zajmiemy. Jeżeli coś pominęłam, to bardzo proszę o informację. Wydaje mi się, że wyczerpująco…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzBernacki">Dziękuję bardzo. Teraz pani przewodnicząca Szczypińska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselJolantaSzczypinska">Pani minister, mam tylko jedno pytanie, które zadaję od kilku kadencji. Chciałabym zapytać, czy jest możliwość, żeby w pokojach hotelowych Domu Poselskiego była łączność Wi-Fi. W większości pokojów nie ma łączności i w momencie, kiedy jest awaria kabla, to jesteśmy pozbawieni Internetu. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzBernacki">Dziękuję bardzo. Teraz pan poseł Urbaniak, później pan poseł Siarka. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselJaroslawUrbaniak">Pani minister, nie twierdziłem, że broń jest niezgodna z prawem. Pytałem tylko, kto podjął decyzję o tym, że strażnicy, którzy przez wiele lat potrafili spełniać swoje obowiązki w mundurach galowych, aby wizerunek Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej był odpowiedni w momencie, kiedy odwiedzają go jacyś goście, od kilku miesięcy, może od kilkunastu – właśnie o to pytałem, bo trudno mi powiedzieć, kiedy nastąpił ten zwrot – występują w mundurach bojowych i z bronią ostrą? O tę decyzję pytałem. Jeśli byłaby pani uprzejma powiedzieć, czy w tym roku kupowano broń. Rozumiem, że nie jest planowany zakup broni, tylko amunicji. Ale czy w tym i poprzednim roku broń była kupowana?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzBernacki">Pan poseł Siarka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselEdwardSiarka">Przepraszam, panie przewodniczący i pani minister, może jestem dziś nastawiony roszczeniowo, ale kiedy rozmawiamy o naszym funkcjonowaniu, a tak rozumiem dzisiejszą rozmowę, to myślę jeszcze o kwestii gastronomii, która wymaga pilnego uregulowania. Myślę, że wszyscy państwo się zgodzą. Temat jest duży. Jeżeli pan przewodniczący mówi, że poświęcimy mu…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzBernacki">Szanowni państwo, może wejdę w słowo panu posłowi Siarce. Proponowałem już specjalne posiedzenie Komisji, na którym zajmiemy się kwestiami socjalnymi oraz sprawą postępu prac, jeśli chodzi o budynek, który nas…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselEdwardSiarka">OK, chciałem zwrocić na to uwagę. Ale jeżeli jest to w planach, to nie rozwijam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzBernacki">Planujemy to na wrzesień. Wtedy otrzymamy też kaski i pójdziemy w nich na drugą stronę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselEdwardSiarka">Jak nie stołówka prezydencka, to będziemy w bardzo trudnej sytuacji, proszę państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzBernacki">Bardzo proszę, jeszcze pani poseł Niemczyk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselMalgorzataNiemczyk">Dziękuję bardzo. Pani poseł, w mojej ocenie montowanie Wi-Fi w Domu Poselskim troszeczkę mija się z celem. Wystarczyłoby, żeby Kancelaria Sejmu zorganizowała szkolenie dla posłów. Mamy iPady, zawsze można udostępnić Wi-Fi komputerowi stacjonarnemu z iPada. Wydaje mi się, że jest to wydatek zbyteczny. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzBernacki">Dobrze. Czy pani minister odniesie się do pytań?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#SzefKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">Tak. Jeżeli chodzi o pytanie pana posła Urbaniaka, to może pan poseł nie zauważył wcześniej, ale Straż Marszałkowska ma trzy rodzaje ubioru. Strój galowy obowiązuje wtedy, kiedy są goście w budynku głównym oraz przy asyście podczas składania wieńców. Na terenie Sejmu ma inny strój. Strażnicy nigdy nie są w stroju galowym, stojąc przy szlabanie. Poza tym zatrudniliśmy dużą grupę Straży Marszałkowskiej, która na razie ma tylko ten strój, nie mają galowego, bo są młodzi, na okresie próbnym. Mają więc tylko strój roboczy.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#SzefKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">Jeżeli chodzi o kupno broni, to w tym roku jej nie kupowaliśmy. Mamy zabezpieczone środki pieniężne: 50 000zł. Na razie są one tylko w planie budżetowym, ale ostatecznie nie było jeszcze nawet przetargu. Mamy kupno w planie, ale nie wiemy, czy go zrealizujemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzBernacki">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#SzefKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">Jeszcze momencik. Jeżeli chodzi o gastronomię, to z końcem miesiąca ulega rozwiązaniu umowa z Melonem. Na stronie internetowej Kancelarii Sejmu ogłosiliśmy konkurs. Zgłosiło się kilka firm, wyłoniliśmy dwie. Jeszcze się zastanawiamy, bo chcielibyśmy, żeby była to dla państwa posłów bezpieczna firma. Dlatego troszeczkę to trwa. Jeżeli nasza ostatnia próba, jeśli chodzi o ajenta, nie powiedzie się, to bierzemy pod uwagę – czego na razie bym nie chciała – zatrudnienie własnymi siłami. Łączy się to z wielkimi kosztami: ok. 40 dodatkowych pracowników, to jest praca zmianowa, kucharze, faktury za produkty, dodatkowi pracownicy do rozliczania owych faktur, do zaopatrzenia itd. Dlatego też, żeby nie obciążać Kancelarii Sejmu, podjęliśmy ostatnią próbę wyłonienia firmy ajenta. Zobaczymy. Staram się, jak mogę. Bardzo mi przykro, że stało się tak, a nie inaczej. Mogę tylko przeprosić. Wydawało się, że z firmą Melon będzie inaczej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzBernacki">Dziekuję. Bardzo proszę, pan poseł. Mam nadzieję, że to już ostatnie pytanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PoselJaroslawUrbaniak">Panie przewodniczący, ja też mam nadzieję. Kiedy uzyskam odpowiedź, to z całą pewnością będzie to ostatnie pytanie. Sprawa jest naprawdę bardzo delikatna. Nie wiem, czy pani minister zwróciła uwagę, ale żaden z tysięcy żołnierzy, którzy nas ochraniają, żeby nic się nam nie stało, nie ma przy sobie broni, poza oficerami. Natomiast Straż Marszałkowska od pewnego czasu ma przy sobie broń ostrą.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#PoselJaroslawUrbaniak">Chciałbym zapytać oficjalnie – i proszę, żeby nie pominąć tego w protokole – kto i kiedy podjął decyzję, że strażnicy Straży Marszałkowskiej na co dzień noszą przy sobie broń ostrą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzBernacki">Dziękuję bardzo. Pani minister?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#SzefKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">Panie pośle, będę się upierała. Straż Marszałkowska od 2001 r. posiada broń. Drugą kwestią jest dzisiejsza sytuacja. Wiadomo, że jest ona awaryjna. Wszyscy państwo widzicie, jakie są emocje. Patrzycie państwo na Europę, więc widzicie, jakie są sytuacje. Straż Marszałkowska była wręcz zmuszona do współpracy z Policją, która wspiera Kancelarię Sejmu i Straż Marszałkowską, żeby się państwu nic nie stało.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#SzefKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">Były też sytuacje przemocy. Z tego, co widziałam, zaatakowany został poseł Janik. Gdyby nie policja, to nie wiadomo, czy nie doszłoby do linczu. To, co oglądałam w telewizji, jest przerażające. Wiedząc, że to poseł, mający immunitet, ludzie byli napastliwi i to, co artykułowali… Sam poseł powiedział, że obawia się o siebie. Była też sytuacja, że jeden z posłów zaatakował policjanta, doszło do szarpaniny, która pokazała, że posłów stać jest na agresję. Wybaczcie więc państwo, ale zrobię wszystko, żeby zapewnić bezpieczeństwo. Zarówno opozycja, jak i partia rządząca muszą mieć zagwarantowane opiekę i bezpieczeństwo. Ja jako szef Kancelarii Sejmu wraz ze Strażą Marszałkowską za to odpowiadam. Gdyby coś się panu stało, miałby pan pretensje do mnie czy do pana komendanta. Mamy 460 posłów, są emocje, sytuacja na zewnątrz jest taka, a nie inna, w związku z czym uważam, że tak będzie i w każdej takiej sytuacji będziemy prosić o pomoc Policję. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzBernacki">Dziękuję bardzo. Pan przewodniczący Opioła.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PoselMarekOpiola">Dziękuję, panie przewodniczący. Pani minister, Wysoka Komisjo, czy w ostatnim czasie albo na przestrzeni kilku lat pojawiała się informacja ze strony służb – Policji, Biura Ochrony Rządu –na temat zabezpieczenia terenu Sejmu? Jakie były rekomendacje w tym zakresie? Odpowiadając na pytanie pana posła Urbaniaka, przypominam sobie, że Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego wielokrotnie, przy głośnej sprawie, wskazywała, że teren Sejmu chroniony jest w sposób niedostateczny. Atakowanie pani minister za decyzję, mówiącą o tym, że mamy wzmacniać bezpieczeństwo Sejmu i Senatu, bo mówimy przecież 460 posłach, ale mamy też senatorów… To jest bardzo ważna i kluczowa decyzja.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#PoselMarekOpiola">Wracając do gastronomii, bardzo nas cieszy, że pojawia się kolejna próba ratowania gastronomii w Sejmie. Boję się jednak, że posłowie, senatorowie oraz pracownicy Kancelarii stracili już zaufanie do tego miejsca. Odbudowa zaufania będzie bardzo trudna. Boję się, że pani minister stanie przed dylematem, o którym mówiła, że nie chciałaby przed nim stawać i który wiązałby się ze zwiększeniem budżetu Kancelarii Sejmu. Znając odpowiedzialność tej Komisji, pojawi się poparcie wszystkich klubów i posłów, dlatego że wszyscy na tym tracimy. W związku z tym, kiedy będzie pani podejmowała decyzję, proszę wziąć to pod uwagę. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzBernacki">Dziękuję bardzo. Zamykam dyskusję. Proponuję pozytywne zaopiniowanie projektu budżetu Kancelarii Sejmu na 2018 r. dla Marszałka Sejmu. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PoselJaroslawUrbaniak">Jest sprzeciw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzBernacki">Zatem głosujemy. Kto z państwa posłów jest za pozytywnym zaopiniowaniem? Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się od głosu?</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzBernacki">Proszę o podanie wyników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#SekretarzKomisjiJolantaSzymanska">6 posłów za pozytywnym zaopiniowaniem, 4 przeciw, nikt się nie wstrzymał.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzBernacki">6 za, 4 przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzBernacki">Dziękuję państwu, zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>