text_structure.xml
25.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzRaniewicz">Otwieram 199. posiedzenie Komisji ds. Petycji.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzRaniewicz">W pierwszym punkcie porządku obrad mamy rozpatrzenie odpowiedzi ministra rodziny, pracy i polityki społecznej, ministra spraw wewnętrznych i administracji oraz ministra sprawiedliwości na dezyderat nr 164 skierowany do prezesa Rady Ministrów w sprawie możliwości uwzględnienia postulatów mających na celu poprawę przejrzystości i spójności niektórych ustaw w pracach legislacyjnych rządu.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzRaniewicz">W punkcie drugim rozpatrzenie odpowiedzi ministra inwestycji i rozwoju na dezyderat nr 165 w sprawie obowiązku uporządkowania przez właścicieli nieruchomości błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż tych nieruchomości. W punkcie trzecim rozpatrzenie petycji w sprawie zmiany ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji w zakresie wypłacania ekwiwalentu za niewykorzystany urlop.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzRaniewicz">Tu drobna zmiana. Nie będzie punktu czwartego, tę petycję będziemy rozpatrywać już w najbliższy wtorek.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzRaniewicz">W punkcie czwartym będzie rozpatrzenie projektów dezyderatów w sprawie: aktualizacji brzmienia przepisów ustawy z dnia 7 stycznia 1993 r. o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży oraz ustawy z dnia 30 listopada 2016 r. o organizacji i trybie postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym; w sprawie zmiany przepisów dotyczących możliwości uzyskania przez funkcjonariuszy Policji odszkodowania za utratę, zniszczenie lub uszkodzenie przedmiotów osobistego użytku w związku ze służbą; w sprawie terminu zawiadomienia właścicieli o zebraniu ogółu właścicieli.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzRaniewicz">Taki byłby porządek dzisiejszego posiedzenia Komisji. Nie słyszę uwag. Porządek został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzRaniewicz">Przechodzimy do punktu pierwszego, tj. rozpatrzenia odpowiedzi ministra rodziny, pracy i polityki społecznej, ministra spraw wewnętrznych i administracji oraz ministra sprawiedliwości na dezyderat nr 164 skierowany do prezesa Rady Ministrów w sprawie możliwości uwzględnienia postulatów mających na celu poprawę przejrzystości i spójności niektórych ustaw w pracach legislacyjnych rządu. Czy są przedstawiciele ministerstwa, którzy chcieliby zabrać głos? Widzę dużo chętnych. W kolejności zgłaszania był pan pierwszy, ale rozumiem, że nastąpiło porozumienie. Oddaję pani głos. Proszę się przedstawić.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#NaczelnikwydzialuwDepartamenciePrawaPracyMinisterstwaRodzinyPracyiPolitykiSpolecznejNataliaCymerman">Dzień dobry. Natalia Cymerman. Departament Prawa Pracy Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Jeżeli chodzi o stanowisko ministerstwa, to chciałabym przekazać, że nie toczą się żadne prace legislacyjne w tej sprawie. I tyle mam do powiedzenia. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzRaniewicz">Dziękuję bardzo. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuRynkuPracyMRPiPSMiroslawPrzewoznik">Mirosław Przewoźnik, wicedyrektor Departamentu Rynku Pracy Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuRynkuPracyMRPiPSMiroslawPrzewoznik">Jeżeli chodzi o dezyderat związany z aktualizacją przepisów ustawy o cudzoziemcach to również aktualnie żadne prace się nie toczą, natomiast w pełni podzielamy pogląd wnioskodawcy, że należy to zmienić. To jest błąd legislacyjny, popełniony zresztą na wielu etapach procedury legislacyjnej. Jesteśmy tu z koleżanką z rządu, która zajmuje się problematyką cudzoziemców. Wczoraj ten sam dezyderat było omawiany na komisji senackiej.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuRynkuPracyMRPiPSMiroslawPrzewoznik">Przekazaliśmy informację, że Straż Graniczna czy inspekcja pracy, ale przede wszystkim Straż Graniczna nie informuje o tego typu sprawach, na które miałby wpływ błąd w ustawie. W najbliższym czasie, jeśli w Sejmie będzie procedowana tożsama lub pokrewna ustawa, z pewnością będzie to usunięte. Natomiast z tego co wiemy, to wczoraj komisja senacka podjęła inicjatywę legislacyjną w celu zmiany tego oczywistego błędu legislacyjnego. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzRaniewicz">Dziękuję bardzo. Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Ze strony ministerstwa nie. Petycję referowała pani poseł Kornelia Wróblewska. Oddaję pani głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselKorneliaWroblewska">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Dziękuję państwu z ministerstwa za odpowiedź. Przyznam szczerze, że nie zastanawialiśmy się nad tym, co zrobić w sytuacji, kiedy ministerstwo nie prowadzi prac i nie zamierza podjąć inicjatywy legislacyjnej, zmierzającej do uporządkowania przepisów prawa. Mieliśmy bardzo dużo tego typu petycji o charakterze redakcyjnym i porządkującym. Uznaliśmy, że podejmując inicjatywę legislacyjną przez Komisję, narzucilibyśmy sobie bardzo dużo pracy. A jesteśmy, nie ma co ukrywać, u końca kadencji. W związku z tym niezasadne wydaje mi się podejmowanie na tym etapie, w tym momencie inicjatywy legislacyjnej, mając odpowiedź ministerstwa, że w ministerstwie nie toczą się prace, które mogłyby uwzględnić również poprawki proponowane w petycjach.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PoselKorneliaWroblewska">Zatem panie przewodniczący, na tym etapie chyba musimy po prostu podziękować osobie, która zgłaszała petycję. Podziękować również przedstawicielom ministerstwa, mając nadzieję, że gdzieś w kartotekach ministerstwa zostaną te informacje i jeżeli przy najbliższej okazji – rozumiem, że w nowej kadencji – będą wznawiane jakieś prace legislacyjne nad ustawami, to te informacje zostaną wdrożone w pierwszej kolejności. Tym bardziej że mamy taką informację – z Biura Analiz Sejmowych, jak również na posiedzeniach Komisji, mamy również potwierdzenie przedstawiciela ministerstwa – że propozycje przedstawione w petycji są zasadne i dobrze byłoby je wprowadzić. Aczkolwiek wydaje mi się, że nie są one na tyle pilne, żebyśmy musieli też stawać na głowie i podejmować komisyjną inicjatywę legislacyjną, tym bardziej że nie zdążymy zakończyć tego procesu w tej kadencji. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzRaniewicz">Dziękuję bardzo. To była odpowiedź ministra rodziny, pracy i polityki społecznej, ale mamy jeszcze przedstawicieli Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz ministra sprawiedliwości. Czy mogliby ustosunkować się do tego? Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#GlownyspecjalistawDepartamencieLegislacyjnymPrawaKarnegoMinisterstwaSprawiedliwosciMajaMinkisiewicz">Dzień dobry. Sędzia Maja Minkisiewicz, Departament Legislacyjny Prawa Karnego, Ministerstwo Sprawiedliwości.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#GlownyspecjalistawDepartamencieLegislacyjnymPrawaKarnegoMinisterstwaSprawiedliwosciMajaMinkisiewicz">W zakresie właściwości postulat zmiany dotyczył ustawy o Prokuratorii Generalnej. On miał charakter czysto porządkujący. Oczywiście dostrzegamy tu pewien dysonans pomiędzy ustawą o Prokuratorii Generalnej w kontekście aktualnego brzmienia ustawy – Kodeks postępowania karnego. W pracach bieżących, przy jakichkolwiek zmianach, będziemy mieli na uwadze uwzględnienie tego postulatu. Dziękuję uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzRaniewicz">Dziękuję bardzo. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#DyrektorDepartamentuPorzadkuPublicznegoMinisterstwaSprawWewnetrznychiAdministracjiMariuszCichomski">Panie przewodniczący, szanowni państwo, wprawdzie moje upoważnienie dotyczy innego punktu, który będzie dziś przedmiotem rozpatrywania przez Wysoką Komisję…</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzRaniewicz">Ze strony sekretariatu prosimy jeszcze o imię i nazwisko, bo to jest potrzebne do protokołu.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#DyrektorDepartamentuPorzadkuPublicznegoMSWiAMariuszCichomski">Mariusz Cichomski, dyrektor Departamentu Porządku Publicznego MSWiA.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#DyrektorDepartamentuPorzadkuPublicznegoMSWiAMariuszCichomski">Analogicznie jak Ministerstwo Sprawiedliwości weźmiemy zgłaszane kwestie w ramach prac legislacyjnych jako postulat de lege ferenda. Prac legislacyjnych o zbliżonym zakresie tematycznym. Jest to korekta o charakterze stricte legislacyjnym, więc w naszym uznaniu nie powinna stanowić samodzielnej inicjatywy ustawodawczej, natomiast jest do wykorzystania w ramach innych prac. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzRaniewicz">Dziękuję. Rozumiem, że nie ma uwag ze strony pani poseł. Nie ma uwag ze strony innych parlamentarzystów. Rozumiem, że Komisja przyjęła odpowiedź na dezyderat nr 164.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzRaniewicz">Przechodzimy do punktu drugiego. Zanim przejdziemy – prośba. „Bliżej mikrofonu” wynika z tego, że później przy przygotowywaniu protokołów, jak również dla komfortu wszystkich słuchaczy lepiej jest, kiedy mówimy bliżej mikrofonu. Wtedy mamy pewność, że wszyscy dobrze się słyszą.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzRaniewicz">Punkt drugi: rozpatrzenie odpowiedzi ministra inwestycji i rozwoju na dezyderat nr 165 w sprawie obowiązku uprzątania przez właścicieli nieruchomości błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż tych nieruchomości.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzRaniewicz">Oddaję głos przedstawicielom Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#DyrektorDepartamentuMieszkalnictwaMinisterstwaInwestycjiiRozwojuJuliuszTetzlaff">Dzień dobry. Juliusz Tetzlaff, dyrektor Departamentu Mieszkalnictwa Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#DyrektorDepartamentuMieszkalnictwaMinisterstwaInwestycjiiRozwojuJuliuszTetzlaff">Nasza odpowiedź została przekazana pismem z dnia 11 czerwca. Natomiast sentencja jest taka, że po analizie, w świetle informacji przedstawionych w piśmie, w naszej ocenie nie zachodzi potrzeba modyfikowania przepisów w zakresie obowiązków właścicieli nieruchomości dotyczących uprzątania błota, śniegu lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż tych nieruchomości.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzRaniewicz">Dobrze. Dziękuję bardzo. Odpowiedź jest w pełni wyczerpująca. Prowadzący pan poseł Maliszewski nie zgłaszał żadnych uwag co do tej odpowiedzi. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu ze strony państwa posłów, Komisja podejmie decyzję o przyjęciu odpowiedzi na ten dezyderat. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzRaniewicz">Przechodzimy do punktu trzeciego, tj. rozpatrzenia petycji w sprawie zmiany ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji w zakresie wypłacania ekwiwalentu za niewykorzystany urlop. Będę przedstawiał tę petycję. Petycja spełnia wszelkie wymogi formalne. Przedmiotem petycji jest żądanie podjęcia inicjatywy ustawodawczej w zakresie art. 115a ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji w związku z wydaniem przez Trybunał Konstytucyjny wyroku z dnia 30 października 2018 r.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzRaniewicz">Autor petycji co prawda nie załącza projektu proponowanych zmian legislacyjnych. Petycja obejmuje żądanie zmiany przepisów ustawy o randze ustawy, tym samym mieści się w zakresie zadań i kompetencji Sejmu. Do petycji dołączona jest opinia Biura Analiz Sejmowych. W wyroku z dnia 30 października 2018 r. Trybunał Konstytucyjny orzekł, że art. 115a ustawy o Policji – w zakresie, w jakim ustala wysokość ekwiwalentu pieniężnego za jeden dzień niewykorzystanego urlopu wypoczynkowego lub dodatkowego w wymiarze jedna trzydziesta część miesięcznego uposażenia – jest niezgodny z art. 66 ust. 2 w związku z art. 31 ust. 3 zdanie drugie Konstytucji.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzRaniewicz">Ponadto na podstawie art. 59 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 30 listopada 2016 r. o organizacji i trybie postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym postanowił umorzyć postępowanie w pozostałym zakresie. Sentencja wyroku została ogłoszona w Dzienniku Ustaw i ma następujące brzmienie: „Ekwiwalent pieniężny za jeden dzień niewykorzystanego urlopu wypoczynkowego lub dodatkowego oraz za każde rozpoczęte 8 godzin niewykorzystanego czasu wolnego przysługującego na podstawie art. 33 ust. 3 ustala się w wysokości jedna trzydziesta części miesięcznego uposażenia zasadniczego wraz z dodatkami o charakterze stałym, należnego na ostatnio zajmowanym stanowisku służbowym”.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzRaniewicz">Petycja została wniesiona przez związek zawodowy. Będę prosił panów również o zabranie głosu. Biuro Analiz Sejmowych wskazuje, że petycja jest jak najbardziej zasadna. Nie budzi zastrzeżeń i mając na uwadze wyrok Trybunału Konstytucyjnego, powinniśmy jak najszybciej zająć się wprowadzeniem tego do porządku prawnego.</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzRaniewicz">O zabranie głosu proszę przedstawiciela związków zawodowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacyzarzaduglownegoNSZZPolicjantowRafalJankowski">Rafał Jankowski, przewodniczący zarządu głównego NSZZ Policjantów.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PrzewodniczacyzarzaduglownegoNSZZPolicjantowRafalJankowski">Bardzo cieszę się, że taka jest opinia biura prawnego Sejmu. Generalnie po wydaniu tego wyroku przez trybunał w tej sprawie nie mamy wątpliwości , że świadczenia te powinny zostać wypłacane ludziom. W tej chwili wiemy, że te świadczenia nie są wypłacane i dlatego uważamy, że ten temat trzeba jak najszybciej załatwić, gdyż niepłacenie należnych świadczeń jest po prostu nieetyczne, niemoralne i podtrzymuję to, co pisaliśmy w petycji. Cieszę się, że mamy wspólne stanowisko w tej sprawie, że sprawa ta powinna zostać wyjaśniona jak najszybciej i uregulowana prawnie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzRaniewicz">Dziękuję bardzo. Ktoś z ministerstwa. Do tego punktu ma pan upoważnienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#DyrektorDepartamentuPorzadkuPublicznegoMSWiAMariuszCichomski">Tak jest, panie przewodniczący. Jeszcze raz się przedstawię. Mariusz Cichomski, dyrektor Departamentu Porządku Publicznego MSWiA.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#DyrektorDepartamentuPorzadkuPublicznegoMSWiAMariuszCichomski">Jako MSWiA również nie mamy wątpliwości, że ta kwestia wymaga uregulowania. W wyroku Trybunału Konstytucyjnego nie było założonego okresu przejściowego, w związku z tym zakresowo straciła obowiązywanie norma wynikająca z art. 115a. Rzeczywiście w tej chwili brakuje podstawy do wypłaty. Nie mówię o wysokości samego ekwiwalentu, ale normy pozwalającej na dokonywanie wypłaty funkcjonariuszom ekwiwalentu za urlop.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#DyrektorDepartamentuPorzadkuPublicznegoMSWiAMariuszCichomski">Swoją drogą art. 115a dotyczył również nie tylko kwestii ekwiwalentu za urlop, ale również ekwiwalentu za czas wolny. W tym zakresie już trwają prace na poziomie sejmowym w zakresie m.in. nowelizacji ustawy o Policji. Jako MSWiA jak najbardziej dostrzegamy ten problem. Ta kwestia była objęta projektem, który znalazł się w uzgodnieniach wewnątrzresortowych. Dostaliśmy do tego uwagi. W najbliższym czasie zostanie przedstawiony nowy projekt do konsultacji wewnątrzresortowych.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#DyrektorDepartamentuPorzadkuPublicznegoMSWiAMariuszCichomski">Powiem tylko, że o ile, teoretycznie rzecz biorąc, kwestia ta z legislacyjnego punktu widzenia wydaje się prosta, bo mamy do czynienia z jednym artykułem, natomiast ona jest skomplikowana z punktu widzenia konsekwencji. Efektem wprowadzenia tej regulacji będą bowiem dodatkowe bardzo wysokie koszty, które w odpowiednim zakresie zostaną poniesione przez państwo. Powiem tyle, że dopóki wypłaty były przekazywane funkcjonariuszom odchodzącym na ekwiwalent, to było około 73% wartości środków, które z punktu widzenia właściwego stosowania – normy prawne, o których mówi Trybunał Konstytucyjny – powinny być wypłacane. Natomiast w poszczególnych formacjach bardzo różnie jest to rozwiązane. O ile 1,22 jest mnożnikiem stosowanym w Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, w Agencji Wywiadu, Służbie Kontrwywiadu Wojskowego, Służbie Wywiadu Wojskowego, o tyle inny mnożnik – 1,21 – stosowany jest w Służbie Więziennej.</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#DyrektorDepartamentuPorzadkuPublicznegoMSWiAMariuszCichomski">W przypadku Państwowej Straży Pożarnej, czyli służby bezpośrednio podległej ministrowi właściwemu ds. wewnętrznych, mamy odniesienie do przepisów powszechnych i w oparciu o to naliczana jest wartość tego mnożnika. W związku z tym to też jest uwzględniane w ramach prac prowadzonych w ministerstwie nad projektem nowelizacji ustawy. Myślę, że to jest ta droga, którą powinniśmy wybrać, a więc droga rządowa. Dziękuję uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzRaniewicz">Dziękuję bardzo. Jakieś przybliżone terminy?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#DyrektorDepartamentuPorzadkuPublicznegoMSWiAMariuszCichomski">Mogę zadeklarować, że w najbliższych dniach planowane jest powtórne przekazanie projektu do konsultacji wewnątrzresortowych. Mam nadzieję, że dość szybko uda się to przeprowadzić i później dalsze procedowanie na poziomie rządowym.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzRaniewicz">Dobrze. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzRaniewicz">To przedłożenie, ja pan wspomniał, jest dość duże. Ta zmiana wydaje się prosta, ale znacznie wykracza poza zakres, który możemy przeprowadzić w Komisji ds. Petycji. Petycja wydaje się jak najbardziej zasadna, ale w związku z tymi wyjaśnieniami myślę, że również strona związkowa nie obrazi się, jeśli będzie wniosek o nieuwzględnienie żądania będącego przedmiotem petycji. Chodzi o to, że ze względu na kończącą się kadencję parlamentu – może będzie dodatkowe posiedzenia Sejmu w sierpniu, czyli dwa posiedzenia – nie byłoby już możliwości przeprowadzenia takiej ustawy.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzRaniewicz">Jest deklaracja ze strony ministerstwa, że te prace trwają i oby jak najszybciej zostały zakończone, ale wiemy, jak jest w ministerstwach. Myślę, że stawiałbym wniosek o wystąpienie z dezyderatem, żeby nie odkładać sprawy na później, żeby przypominać ministerstwu, że sprawa jest ważna i Sejm nad tą sprawą czuwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyzarzaduglownegoNSZZPolicjantowRafalJankowski">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Powiem tylko, że ta sprawa wzbudziła spore poirytowanie wśród funkcjonariuszy i tych, którzy odeszli w stan spoczynku, że do tej pory nie została jeszcze rozwiązana.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PrzewodniczacyzarzaduglownegoNSZZPolicjantowRafalJankowski">W tej chwili mamy zalew sądów jakimiś pozwami w tej sprawie. Zapadły nawet korzystne po części wyroki. Obawiam się, że niesprecyzowanie przez pana dyrektora tego terminu... Choć to zapewnienie, że „w terminie jak najszybszym”, muszę przyjąć, bo cóż możemy w tej sprawie zrobić? Generalnie zgadzam się z tym, żeby dezyderat został wysłany do MSWiA.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#PrzewodniczacyzarzaduglownegoNSZZPolicjantowRafalJankowski">Chciałbym tylko powiedzieć, i to moja osobista refleksja, że są sprawy, które przechodzą jak burza, a tutaj mamy jakiś problem z jednym zapisem. W tej chwili zmieniamy ustawę o Policji w innych zakresach, jak chociażby pluralizmu i innych spraw, i nie budzą wątpliwości, a ta sprawa…Wiem, że to się wiąże z pieniędzmi. Nie wiem, czy tych pieniędzy w tej chwili nie ma? Dlatego jest przeciągana? Obawiamy się, że jest to powód, dla którego nie została sprecyzowana data realizacji art. 115a.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#PrzewodniczacyzarzaduglownegoNSZZPolicjantowRafalJankowski">Generalnie uważamy, że jeżeli dezyderat w tej sprawie zostanie skierowany do MSWiA, to szanowna Komisja w tej sprawie niczego więcej nie może zrobić. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzRaniewicz">Dziękuję bardzo. Czy do tak sformułowanego wniosku są uwagi? Nie słyszę. Komisja podjęła decyzję o skierowaniu dezyderatu do ministra spraw wewnętrznych i administracji z prośbą o wskazanie terminów powyższego rozwiązania prawnego oraz przekazanie wstępnej analizy skutków finansowych. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzRaniewicz">Przechodzimy do kolejnego punktu. Rozpatrzenie projektów dezyderatów w sprawie aktualizacji brzmienia przepisów ustawy z dnia 7 stycznia 1993 r. o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży oraz ustawy z dnia 30 listopada 2016 r. o organizacji i trybie postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym. Petycję przedstawiała pani poseł Kornelia Wróblewska. Czy ewentualnie mogłaby pani przedstawić swoją opinię?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PoselKorneliaWroblewska">Panie przewodniczący, to również jest dezyderat odnoszący się do petycji mających charakter redakcyjno–porządkujący. Dziś mieliśmy okazję wysłuchać odpowiedzi na tego typu dezyderat. Nie mam żadnych zastrzeżeń. Uważam, że dezyderat powinniśmy wystosować do ministerstwa w takiej formie. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzRaniewicz">Dziękuję bardzo. Nie słyszę innych uwag. Komisja przyjęła projekt dezyderatu.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzRaniewicz">Kolejny dezyderat w sprawie zmiany przepisów dotyczących możliwości uzyskania przez funkcjonariuszy Policji odszkodowania za utratę, zniszczenie lub uszkodzenie przedmiotów osobistego użytku w związku ze służbą. Przedstawiałem tę petycję. Cieszę się, że są przedstawiciele związków zawodowych, bo było to omawiane wspólnie z panami. Nie mam uwag. Myślę, że dezyderat jest jak najbardziej prawidłowo przygotowany. Nie słyszę uwag ze strony państwa posłów. Komisja podejmuje decyzję o przyjęciu projektu dezyderatu.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzRaniewicz">Przechodzimy do trzeciego, ostatniego projektu dezyderatu w sprawie terminu zawiadomienia właścicieli o zebraniu ogółu właścicieli. Również ja przedstawiałem tę petycję. Nie mam uwag do treści dezyderatu. Nie słyszę uwag ze strony państwa posłów. Komisja przyjęła projekt dezyderatu.</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzRaniewicz">Sprawy bieżące. W dniu 23 lipca o godz. 13.00 i 14.00 zwołane zostało posiedzenie Komisji ds. Petycji. Jest to termin niesejmowy. Tym bardziej wszyscy są serdecznie zaproszeni. Mamy dużo spraw. Musimy wiele spraw załatwić przed nadchodzącymi wakacjami. Ponawiam zaproszenie od pana przewodniczącego. To będzie dwusetne posiedzenie Komisji ds. Petycji. Myślę, że pan przewodniczący na pewno przygotuje jakąś niespodziankę.</u>
<u xml:id="u-25.4" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzRaniewicz">Zamykam 199. posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>