text_structure.xml
20.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Dzień dobry, państwu. Witam bardzo serdecznie.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Otwieram posiedzenie Komisji Petycji.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Dzisiaj w planie naszego posiedzenia mamy rozpatrzenie projektów dezyderatów i są to cztery dezyderaty: w sprawie ograniczenia udziału małoletnich w reklamach, w sprawie planów zrównania dodatku i świadczenia pielęgnacyjnego, w sprawie wykluczenia ujemnej waloryzacji świadczeń emerytalno-rentowych, w sprawie funkcjonowania ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego, i sprawy bieżące związane z naszą aktywnością.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Czy do takiego porządku dziennego macie państwo jakieś zastrzeżenia, propozycje? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Porządek dzienny uważam za przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Myślę, że dzisiejsza nasza praca będzie bardzo sprawna, ponieważ projekty dezyderatów są przygotowane, za co bardzo serdecznie dziękuję osobom, które poświęciły swoją energię i czas.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Zaczynamy od projektu dezyderatu dotyczącego petycji, w której autor proponował aby dzieci nie brały udziału w reklamach, które są emitowane w mediach publicznych, z wyjątkiem reklam i artykułów pokrewnych.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Komisja podczas obrad zdecydowała, że skierujemy w tej materii najpierw prośbę o opinię do komisji kultury – opinię otrzymaliśmy. Następnie zdecydowaliśmy, że skierujemy dezyderat i oto treść tego dezyderatu, jeśli państwo zechcą posłuchać, abyśmy mogli uzgodnić treść.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">„Komisja do Spraw Petycji, na posiedzeniach w dniu 21 czerwca oraz 5 września 2016 r., rozpatrywała petycję w sprawie wprowadzenia ustawowego zakazu występowania osób małoletnich w reklamach, z wyjątkiem reklam odzieży i pokrewnych, oraz kierowania do osób małoletnich reklam (z wyjątkiem reklam produktów związanych z edukacją i rozwojem). Celem petycji jest żądanie podjęcia inicjatywy ustawodawczej dotyczącej wprowadzenia regulacji, która w znacznym stopniu zakazałaby reklam z udziałem dzieci i małoletnich oraz reklam do nich kierowanych.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Podmiot wnoszący petycję uważa, że reklama jako forma manipulacji negatywnie wpływa na rozwój dzieci i młodzieży poprzez promowanie konsumpcyjnego stylu życia. Jego zdaniem, przekaz reklamowy szczególnie zaburza umysły w okresie formatywnym, ponieważ dziecko nie jest w stanie racjonalnie ocenić przekazywanych treści i prawidłowo zweryfikować swoich potrzeb.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">W trakcie omawiania petycji uczestniczący w posiedzeniu Komisji przedstawiciele Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji oraz Rzecznika Praw Dziecka uznali, że po dokonaniu głębokiej analizy problemu będącego przedmiotem petycji należałoby przygotować nowe uregulowania prawne w zakresie reklamy w odniesieniu do dzieci. Zwrócono uwagę na kwestię podmiotowości dziecka, ryzyko jego instrumentalnego traktowania jako środka do osiągnięcia określonego celu reklamowego oraz problemu upublicznienia wizerunku dziecka i możliwych tego konsekwencji dla jego funkcjonowania w środowisku.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">W związku z rozpatrzeniem petycji na wniosek Komisji do Spraw Petycji – Komisja Kultury i Środków Przekazu zaopiniowała pozytywnie postulaty omawianej petycji.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">W wyniku dyskusji mającej miejsce na posiedzeniach Komisji do Spraw Petycji z udziałem przedstawicieli Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji oraz Rzecznika Praw Dziecka oraz w związku z pozytywną opinią Komisji Kultury i Środków Przekazu, zwracamy się o przeprowadzenie wnikliwej analizy i oceny problemu oraz o przygotowanie przez rząd odpowiedniego projektu regulacji ustawowej i skierowanie jej do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Komisja do Spraw Petycji uważa, że przepisy dotyczące reklamy w odniesieniu do osób małoletnich muszą przede wszystkim opierać się na wartości, jaką jest dobro dziecka. Powinny być one na tyle wyraziste, aby w maksymalnym stopniu uniemożliwić ich obchodzenie, tak jak w przypadku niektórych reklam (np. alkoholu) miało to miejsce w przeszłości. Zdaniem Komisji, rząd posiada odpowiednie instrumenty, aby przedstawić kompleksowe rozwiązanie kwestii zasygnalizowanych w petycji.”</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Czy państwo posłowie mają jakieś uwagi do treści petycji? Nie.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Czy mogę rozumieć, że petycję uznajemy za przyjętą i kierujemy do Prezesa Rady Ministrów? Tak.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Jeden dezyderat mamy przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Dezyderat drugi i trzeci, te dwa projekty są w wyniku petycji, które referowała pani poseł Augustynowska, ponieważ jej nie ma, to pozwolę sobie, jeśli państwo nie będą mieli nic przeciwko temu, a szczególnie pan poseł Ołdakowski, żeby przejść do petycji, którą referował pan poseł Ołdakowski.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Czy pan by zechciał jedno zdanie na ten temat, a ja przeczytam projekt?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselAdamOldakowski">Niech pani przeczyta, a ja potem coś dodam.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Dobrze.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">„Komisja do Spraw Petycji, na posiedzeniu w dniu 20 lipca 2016 r., rozpatrywała petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 26 października 1993 r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego w celu ułatwienia wykupu mieszkań w Towarzystwach Budownictwa Społecznego. Celem programu społecznego budownictwa czynszowego było zwiększenie liczby lokali mieszkalnych używanych na zasadach najmu, dla gospodarstw domowych o ograniczonych dochodach.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Przez lata funkcjonowania Towarzystw Budownictwa Społecznego dochodziło do wielu zmian prawnych, różna była praktyka ich funkcjonowania, a przepisy były w praktyce stosowane odmiennie od pierwotnych założeń. Ustawodawca umożliwił na przestrzeni lat obowiązywania ustawy możliwość wyodrębnienia lokali – warunkowo – co w praktyce nie funkcjonuje.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Niekwestionowana możliwość wykupu lokalu przez osoby faktycznie współfinansujące budowę mieszkań (partycypacja w kosztach), nie znajduje odzwierciedlenia w realiach. Lokatorzy, którzy partycypowali w kosztach budowy mieszkania mogą co prawda wystąpić z wnioskiem o wyodrębnienie zajmowanego lokalu, jednak decyzję w tej sprawie podejmuje faktycznie zgromadzenie wspólników, walne zgromadzenie, albo zgromadzenie akcjonariuszy. Obowiązujące przepisy nie zawierają nawet przesłanek, jakimi powinny się kierować wymienione organy przy podejmowaniu decyzji w sprawie wniosku lokatora. Wydaje się oczywiste, że interes lokatora i TBS są w tym przypadku sprzeczne, a lokator jest stroną słabszą.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Zdaniem Komisji potrzebna jest pełna analiza funkcjonowania ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego. Podczas posiedzenia Komisji do Spraw Petycji największe wątpliwości budziły następujące zagadnienia:</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Po pierwsze, czy nadal realizowany jest pierwotny cel ustawy – budowa mieszkań na wynajem? Ile nowych lokali TBS powstało w roku ubiegłym?</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Po drugie, czy faktycznie – przy dość wysokich czynszach, które zawierają również składniki pozostające poza samym kosztem eksploatacji lokalu – mieszkania te są wynajmowane rodzinom o mniejszych dochodach?</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Po trzecie, czy i w ilu przypadkach osoby partycypujące w koszcie budowy mieszkań stały się ich właścicielami?</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Po czwarte, w jakim kierunku zmierzać będą planowane zmiany systemu wspierania budownictwa, w odniesieniu do tej formy mieszkań?</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Po piąte, czy osoby, które poniosły faktyczne koszty budowy lokali, w których zamieszkują w ramach TBS, powinny mieć ułatwioną ścieżkę wejścia w posiadanie zajmowanych mieszkań?</u>
<u xml:id="u-3.10" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Po szóste, jak resort ocenia funkcjonowanie TBS-ów funkcjonujących w ramach spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, oraz jak można realnie dokonywać kontroli takich podmiotów w zakresie ich relacji z lokatorami?</u>
<u xml:id="u-3.11" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Wreszcie po siódme, jakiego typu przypadki patologii i naruszeń praw lokatorów TBS są znane resortowi? Jakie działania podejmowano, aby je ograniczyć?</u>
<u xml:id="u-3.12" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Jeśli w wyniku przeprowadzonych analiz i ocen zostanie stwierdzona potrzeba wprowadzenia zmian w przepisach prawa, to Komisja zwraca się do Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa o przygotowanie odpowiedniego projektu i skierowanie go do Sejmu.”</u>
<u xml:id="u-3.13" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Pan poseł Ołdakowski, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselAdamOldakowski">Myślę, że sedno tej sprawy jest ujęte w tym piśmie i wszystko co wynikało z naszej rozmowy na Komisji jest tu uwzględnione. W takim razie poczekamy na odpowiedź ministerstwa w tym względzie i wtedy może ponownie to podsumujemy. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Chciałabym zapytać, czy państwo posłowie do tak sformułowanego dezyderatu macie jakieś uwagi? Nie.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Rozumiem, że ten dezyderat także przyjmujemy.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Panu posłowi Ołdakowskiemu także dziękujemy.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">W związku z tym jesteśmy przy dwóch dezyderatach, sformułowanych w wyniku analizy petycji, którą relacjonowała pani poseł Augustynowska. Pozwolę sobie odczytać treść dezyderatu, a państwa proszę o uwagi.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">„Komisja do Spraw Petycji, na posiedzeniu w dniu 20 lipca 2016 r., rozpatrywała petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych w zakresie art. 16 ust. 4, poprzez zrównanie wysokości zasiłku pielęgnacyjnego oraz wprowadzenie corocznej waloryzacji tego zasiłku.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Pierwotny instrument pomocy (zasiłek w odniesieniu do seniorów) miał taki sam cel – wsparcie osób, które z racji wieku wymagają wsparcia i dodatkowej pomocy. Obecnie poziom tej pomocy – w wyniku różnego trybu podwyższania w systemie ubezpieczeniowym i zaopatrzeniowym – jest diametralnie różny. Z roku na rok różnica ta pogłębia się, a ewentualne koszty wyrównania obu świadczeń systematycznie się zwiększają. Pozwala to również poddać w wątpliwość, czy zasiłki pielęgnacyjne nadal spełniają założony pierwotnie cel.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Powodem zróżnicowania wysokości dodatku i świadczenia pielęgnacyjnego jest zaniechanie przez ostatnie 10 lat weryfikacji wysokości zasiłku pielęgnacyjnego, które pozostaje na poziomie 153 zł. W tym samym czasie dodatek pielęgnacyjny wypłacany przez organ emerytalno-rentowy ulegał sukcesywnym waloryzacjom i wynosi dziś 208,17 zł.</u>
<u xml:id="u-5.7" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">W wyniku przeprowadzonej dyskusji posłowie zgodnie uznali, że należy dążyć do zrównania świadczeń. Jednocześnie Komisja zwraca się o dokonanie kompleksowej analizy problemu oraz o przekazanie następujących informacji, które będą pomocne przy dalszym rozpatrywaniu petycji:</u>
<u xml:id="u-5.8" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Po pierwsze, jaka jest struktura wydatków na zasiłki i dodatki pielęgnacyjne pod względem wieku uprawnionych?</u>
<u xml:id="u-5.9" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Po drugie, jaki procent beneficjentów zasiłków pielęgnacyjnych stanowi grupa w wieku powyżej 75 lat?</u>
<u xml:id="u-5.10" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Po trzecie, czy obecnie prowadzone są analizy co do możliwości zrównania obu świadczeń?</u>
<u xml:id="u-5.11" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Po czwarte, czy rozważane jest zrównanie zasiłku i dodatku pielęgnacyjnego i wprowadzenie mechanizmu waloryzacji zasiłku?</u>
<u xml:id="u-5.12" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Po piąte, jaki byłby obecnie dokładny koszt takiej operacji?</u>
<u xml:id="u-5.13" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Po szóste, czy brane są pod uwagę inne scenariusze, np. jakiekolwiek zmiany zasad nabywania tych świadczeń.</u>
<u xml:id="u-5.14" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Jeśli w wyniku przeprowadzonych analiz i ocen zostanie stwierdzona potrzeba wprowadzenia zmian w przepisach prawa – Komisja zwraca się do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej o przygotowanie odpowiedniego projektu i skierowanie go do Sejmu.”</u>
<u xml:id="u-5.15" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Chciałabym zapytać państwa posłów czy do treści tego dezyderatu państwo mają jakieś uwagi? Nie.</u>
<u xml:id="u-5.16" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Rozumiem, że ten dezyderat przyjmujemy i kierujemy do ministra rodziny, pracy i polityki społecznej. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-5.17" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Ostatni dezyderat również powstały w wyniku analizowanej petycji, którą relacjonowała pani poseł Augustynowska.</u>
<u xml:id="u-5.18" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">„Komisja do Spraw Petycji, na posiedzeniu w dniu 5 lipca 2016 r., rozpatrywała petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych poprzez dodanie przepisu, że świadczenie nie może ulec zmniejszeniu w wyniku waloryzacji. Celem petycji jest uniknięcie hipotetycznej sytuacji, w której w wyniku waloryzacji wysokość nominalna świadczeń uległaby obniżeniu. Sytuacja taka mogłaby doprowadzić do naruszenia zasady ochrony praw nabytych, w tym przypadku chroniącej prawo do świadczenia w określonej wysokości.</u>
<u xml:id="u-5.19" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Stosowanie waloryzacji in minus, może w pewnych przypadkach prowadzić do ograniczenia prawa do zabezpieczenia społecznego. Przesłanki dopuszczalności ograniczenia ochrony praw konstytucyjnych określa art. 31 ust. 3 Konstytucji, zgodnie z którym ograniczenia mogą być ustanowione w drodze ustawy, oraz wtedy, gdy są one konieczne w demokratycznym państwie dla jego bezpieczeństwa lub porządku publicznego, bądź dla ochrony środowiska, zdrowia i moralności publicznej, albo wolności i praw innych osób. Ograniczenia te nie mogą naruszać istoty wolności i praw.</u>
<u xml:id="u-5.20" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">W związku z tym dopuszczalność stosowania waloryzacji in minus w oparciu o obowiązujące przepisy wydaje się niewłaściwa, a ewentualne obniżenie świadczeń powinno mieć miejsce jedynie w oparciu o uchwaloną w tym celu ustawę. Z drugiej strony dodanie zaproponowanego w petycji przepisu może doprowadzić do dysproporcji pomiędzy systemem ubezpieczeń społecznych a realnym stanem gospodarki oraz finansów publicznych.</u>
<u xml:id="u-5.21" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Komisja ma świadomość, że konsekwencje ekonomiczne proponowanej przez autorów petycji zmiany dotykać mogą bezpośrednio budżetu państwa.</u>
<u xml:id="u-5.22" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Mając powyższe na uwadze, Komisja do Spraw Petycji zwraca się o dokonanie całościowej analizy ekonomicznej w zakresie możliwości wprowadzenia zmiany proponowanej przez autora petycji.</u>
<u xml:id="u-5.23" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Ponadto prosi o odpowiedź na następujące pytania:</u>
<u xml:id="u-5.24" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Pierwsze, czy obecnie funkcjonujący mechanizm waloryzacji (wskaźnik waloryzacji jako średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w poprzednim roku kalendarzowym, zwiększony o co najmniej 20% realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim roku kalendarzowym) jest wystarczającym gwarantem uniknięcia ujemnej waloryzacji?</u>
<u xml:id="u-5.25" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Drugie, nad jakimi nowymi rozwiązaniami w zakresie formuły waloryzacji świadczeń emerytalno-rentowych pracuje obecnie Rada Dialogu Społecznego?</u>
<u xml:id="u-5.26" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Trzecie, jakie stanowisko w ramach Rady Dialogu Społecznego w zakresie waloryzacji prezentuje rząd?</u>
<u xml:id="u-5.27" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Jeśli w wyniku przeprowadzonych analiz i ocen zostanie stwierdzona potrzeba wprowadzenia zmian w przepisach prawa – Komisja zwraca się o przygotowanie przez rząd odpowiedniego projektu i skierowanie go do Sejmu.”</u>
<u xml:id="u-5.28" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Mam pytanie do państwa posłów, czy ktoś z państwa do takiej treści dezyderatu chciałby wnieść jeszcze jakąś dodatkową uwagę, zmiany? Nie widzę, nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-5.29" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Czy w związku z tym państwo posłowie decydują, że treść dezyderatu przekazujemy do Prezesa Rady Ministrów?</u>
<u xml:id="u-5.30" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Nie ma sprzeciwu, rozumiem, że przekazujemy. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-5.31" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Chcę serdecznie podziękować wszystkim, którzy tworzyli dezyderaty, bardzo pięknie dziękuję za wkład pracy.</u>
<u xml:id="u-5.32" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Proszę państwa na tym wyczerpaliśmy pierwszy punkt naszego posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-5.33" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Punkt drugi, sprawy bieżące.</u>
<u xml:id="u-5.34" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Rozumiem, że państwo posłowie dysponują petycjami, które do dziś nie mają jeszcze swoich sprawozdawców. Bardzo serdecznie prosimy, aby przejrzeć te petycje i abyśmy mogli wpisać państwa posłów do relacjonowania. Gdyby to było możliwe jeszcze w najbliższych minutach, to będę bardzo wdzięczna. Jeśli nie, to bardzo proszę o kontakt z Sekretariatem Komisji.</u>
<u xml:id="u-5.35" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Czy jakieś uwagi w tej materii? Nie.</u>
<u xml:id="u-5.36" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-5.37" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzisiejszego posiedzenia. Życzę państwu miłego dnia.</u>
<u xml:id="u-5.38" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Zamykam posiedzenie. Dziękuję.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>