text_structure.xml
14.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Dzień dobry państwu. Ponieważ prawdopodobnie pan przewodniczący Gawłowski nie dotrze na dzisiejszą Komisję, poprowadzę obrady w jego zastępstwie. Witam wszystkich bardzo serdecznie. Otwieram posiedzenie Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa. Witam zaproszonych gości, szczególnie pana ministra Andrzeja Szweda-Lewandowskiego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Środowiska.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Szanowni państwo, przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Przewiduje on rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o dostępie do zasobów genetycznych i podziale korzyści z ich wykorzystania, z druków sejmowych nr 644 i 721. Podczas drugiego czytania zgłoszono dwie poprawki. Obydwie są autorstwa Klubu Poselskiego Nowoczesna. Proszę o przedstawienie treści poprawek przez reprezentanta wnioskodawców.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselMiroslawSuchon">Dzień dobry państwu. Mirosław Suchoń, przedstawiciel wnioskodawców. Rozumiem, że mam przedstawić treść poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Zgadza się, panie pośle. Dysponujemy treścią poprawek, ale gdyby zechciał pan je uzasadnić, to bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselMiroslawSuchon">Szanowni państwo, obie poprawki przedstawiałem i uzasadniałem podczas drugiego czytania na sali plenarnej. Bardzo trudno jest nam zaakceptować sytuację, w której nakładane kary są aż tak bardzo dotkliwe. Przypominam, że karzemy wyłącznie za to, że ktoś nie złożył oświadczenia. Złożone oświadczenie może być zgodne z prawdą, może być niezgodne z prawda, a może być też pustą kartką. W przepisie, o którym rozmawiamy, chodzi tylko o to, że oświadczenie ma być złożone. Naszym zdaniem, projektowana sankcja jest zbyt dotkliwa. Tej kwestii dotyczy poprawka nr 1 do art. 14. Wnosimy o zmianę wysokości kary, czyli o obniżenie sankcji na mniej dotkliwą, na taką, która będzie adekwatna do popełnionego wykroczenia.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PoselMiroslawSuchon">Jeżeli chodzi o poprawkę nr 2, to proponujemy w niej, aby w art. 17 dotychczasową treść oznaczyć jako ust. 1 i dodać ust. 2 w brzmieniu, które spowodowałoby, że przy ustalaniu kar podmiot, który je określa, będzie mógł wziąć pod uwagę inne czynniki niż te, które są obecnie szczegółowo wymienione w treści przepisu, o ile mają one związek ze sprawą i są z korzyścią dla użytkownika. Obie poprawki są próbą ucywilizowania sytuacji i wychodzą naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorców. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Poproszę o stanowisko Biura Legislacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#LegislatorLukaszGrabarczyk">Dziękuję, pani przewodnicząca. Szanowni państwo, Biuro Legislacyjne ma pewne wątpliwości dotyczące poprawki nr 1. Wnioskodawca posłużył się w przypadku tej poprawki techniką legislacyjną polegającą na zastępowaniu określonych wyrazów innymi wyrazami. Ta technika, przy określonych uwarunkowaniach, może prowadzić do popełnienia błędów lub omyłek pisarskich. O ile nie budzi wątpliwości wskazanie jednostki redakcyjnej, wnioskodawcy wskazali, że zmiana ma dotyczyć art. 14, to nie zgadzają się już wyrazy zastępowane. Zgodnie z treścią poprawki zastąpione mają być wyrazy „od 100 zł do 50 000 zł”. Druga wskazana kwota nie znajduje się jednak w obecnym art. 14. W związku z powyższym chcielibyśmy prosić przedstawiciela wnioskodawców o doprecyzowanie, czy rzeczywiście chodzi o zmianę w art. 14 i które wyrazy de facto mają zostać zastąpione. Naszym zdaniem, jeżeli Wysoka Komisja wyraziłaby zgodę, to kwestionowany zapis należałoby potraktować jako oczywistą omyłkę pisarską. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Co na to przedstawiciel wnioskodawców? Czy doszło do omyłki?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselMiroslawSuchon">Tak, pani przewodnicząca. Mamy do czynienia z omyłką. Zamiast 5 miała być 1. Chodzi o kwotę 10 000 zł. Taka jest górna granica kary. Doszło do omyłki pisarskiej. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Dziękuję. Czy Biuro Legislacyjne ma jakieś uwagi do poprawki nr 2?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#LegislatorLukaszGrabarczyk">Nie zgłaszamy żadnych zastrzeżeń do poprawki nr 2.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Dziękuję. Czy pan minister chciałby w tym momencie zabrać głos? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaAndrzejSzwedaLewandowski">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, chcę powiedzieć, że wnosimy o odrzucenie obydwu poprawek. Naszym zdaniem, ewentualne obniżenie kar sprawi, że kary będą mogły być naliczane nawet kilka razy i nie sprawi to, że dany podmiot naprawi stwierdzone uchybienie. To pierwsza kwestia.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaAndrzejSzwedaLewandowski">Niezłożenie oświadczenia jest sprawą bardzo poważną, ponieważ może wiązać się z uchybieniem wobec art. 4 rozporządzenia Komisji Europejskiej nr 511, które mówi o całym zakresie obowiązków, które leżą po stronie podmiotu pozyskującego zasoby genetyczne z innego państwa. Wbrew pozorom niezłożenie oświadczenia może wiązać się z bardzo poważnymi uchybieniami po stronie danego podmiotu.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaAndrzejSzwedaLewandowski">Poza tym, jeszcze raz przypomnę i podkreślę, że kary, które w tej chwili wydają się części posłów za wysokie, są w porównaniu z innymi krajami europejskimi kilka, a nawet kilkanaście razy niższe. W Szwecji grozi za to dwa lata więzienia i potężna kara finansowa. Na Słowacji są kary od 100 000 do 200 000 euro, w Portugali kary do 200 000 euro, na Węgrzech od 300 do 50 000 euro. Jeśli weźmiemy to pod uwagę, stanie się jasne, że nie możemy zgodzić się na zaproponowaną poprawkę.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaAndrzejSzwedaLewandowski">Jeśli chodzi o poprawkę nr 2, to również nie możemy się na nią zgodzić. Naszym zdaniem, obecne brzmienie art. 17 jest właściwie tożsame z proponowaną poprawką, tyle że poprawka jest zapisana innymi słowami. Wszystkie czynniki, o których jest mowa w poprawce nr 2, są już opisane w treści art. 17. Proszę zauważyć, że przy określaniu wysokości kar uwzględnia on dotychczasową działalność podmiotu, który dopuścił się naruszenia przepisów. Bierze się zatem pod uwagę, czy wcześniej podmiot postępował zgodnie z prawem i czy uchybienie nie jest przypadkiem, mówiąc w cudzysłowie „wypadkiem przy pracy”. Określa się także wpływ uchybienia na różnorodność biologiczną, wartość wykorzystanych zasobów genetycznych i potencjalne korzyści. Naszym zdaniem, poprawka powtarza obecne brzmienie art. 17, tylko że używa się w tym celu innych słów. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Dziękuję panu ministrowi. O głos poprosiła pani poseł Dorota Niedziela. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselDorotaNiedziela">Panie ministrze, przytoczył nam pan wysokość kar obowiązujących w innych państwach. Są one bardzo wysokie. Chciałabym w związku z tym dopytać, czy te kary obejmują także instytuty i jednostki czysto badawcze, które nie prowadzą żadnej działalności komercyjnej? Chodzi mi o te wysokie kary w innych krajach Unii.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PodsekretarzstanuwMSAndrzejSzwedaLewandowski">Szanowni państwo, w tym miejscu należy zauważyć, że brzmienie art. 14 projektowanej ustawy nie dotyczy wyłącznie instytucji naukowych. Dotyczy ono także podmiotów komercyjnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselDorotaNiedziela">Przepraszam, panie ministrze. Abstrahujmy od art. 14. Chodzi mi o całość.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PodsekretarzstanuwMSAndrzejSzwedaLewandowski">Postaram się doprecyzować moją wypowiedź. Inne kraje mają bardzo skrócone zapisy. Jest na przykład przewidziana kara za uchybienia wynikające z tego i tego artykułu, na podstawie rozporządzenia nr 511 i wynosi ona od 100 euro do 25 000 euro, przy czym nie jest w ogóle rozróżniony ani podmiot, ani rodzaj uchybienia. Wszystko zależy od oceny podmiotu dokonującego kontroli. Mam na myśli wysokość nałożonej kary.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Dziękuję za udzielone wyjaśnienie. Pani przewodnicząca Anna Paluch, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselAnnaPaluch">Dziękuję, pani przewodnicząca. Szczerze powiem, że obie poprawki dość mocno mnie rozczarowują. Z jednej strony mamy bowiem do czynienia z przedłożeniem rządowym, które jest przeanalizowane i zaopiniowane przez kolejne gremia prawnicze, które brały udział w procesie legislacyjnym, a z drugiej strony mamy poprawki napisane na kolanie, ad hoc. Wystarczy spojrzeć na poprawkę nr 2, która praktycznie nie niesie ze sobą żadnych konkretnych sformułowań, a jedynie rozmywa treść przepisów. W tej sytuacji opowiadam się w zdecydowany sposób za nieprzyjmowaniem zgłoszonych poprawek. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Dziękuję. Przypominam, że dość szczegółowo rozmawialiśmy na ten temat podczas pierwszego czytania. Rozumiem jednak, że jest potrzeba dalszej dyskusji. Pani poseł Dorota Niedziela, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PoselDorotaNiedziela">Chciałabym się jeszcze raz dopytać pana ministra, jeśli chodzi o wysokość ewentualnych kar. Powiedział pan, że widełki są bardzo duże, a decyzja należy do organu. Moje pytanie dotyczy tego, kto konkretnie podejmuje decyzję o wysokości kary. O ile dobrze pamiętam treść państwa materiału, to na przykład w Danii faktycznie są bardzo szerokie widełki, od niewielkich kar do bardzo wysokich, ale decyzje w tej sprawie podejmuje, jeżeli się nie mylę, właściwy sąd. Uwzględnia on, czy mamy do czynienia z instytutem naukowym, czy z jednostką komercyjną. Wtedy może on nałożyć maksymalną karę. Proszę o wytłumaczenie, jak to ma być u nas.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PodsekretarzstanuwMSAndrzejSzwedaLewandowski">Sytuacja wygląda tak, że w niektórych państwach faktycznie ta kwestia jest scedowana na sądy. W innych krajach stosowną decyzję podejmuje organ administracyjny. Jeśli chodzi o instytuty naukowe, to mogą one wykorzystywać pozyskany materiał w celach badawczych, ale pamiętajmy, że później technologia może zostać przez nie sprzedana. W art. 17 jest to sprecyzowane. Określa się potencjalne korzyści. Poza tym, w art. 14 jest mowa o beneficjentach. W momencie, kiedy instytut zamierza pozyskać środki publiczne, na przykład z naukowych grantów, na wykonywanie badań na materiale genetycznym pozyskanym z innego kraju musi mieć świadomość, że jeśli nie dotrzyma określonych reguł znajdujących się w rozporządzeniu nr 511, to nie będzie mógł złożyć oświadczenia, a oprócz tego poniesie określoną karę. Nie może być tak, że kary będą niskie, ponieważ w takiej sytuacji żadna instytucja nie będzie się czuła zobligowana do przestrzegania prawa.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Dziękuję. Czy są jeszcze inne pytania do pana ministra? Nie widzę. W tej sytuacji przystępujemy do głosowania poprawek.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Kto jest za przyjęciem poprawki nr 1? Głosujemy przez podniesienie ręki. Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Proszę o podanie wyników głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#SekretarzKomisjiBartoszBak">5 głosów za, 15 głosów przeciw, 1 głos wstrzymujący się.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Dziękuję. Poprawka nie została przyjęta. Przystępujemy do głosowania poprawki nr 2. Kto jest za przyjęciem poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Proszę o podanie wyników głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#SekretarzKomisjiBartoszBak">5 głosów za, 15 głosów przeciw, 1 głos wstrzymujący się.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Dziękuję. Stwierdzam, że poprawka nr 2 nie uzyskała wymaganej większości.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Na sprawozdawcę Komisji proponuję panią poseł Teresą Hałas. Czy jest zgoda Wysokiej Komisji na tę kandydaturę? Nie słyszę sprzeciwu. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Wyczerpaliśmy porządek dzienny. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>