text_structure.xml
10.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechMurdzek">Rozpoczynamy posiedzenie Komisji Nadzwyczajnej do spraw deregulacji.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelWojciechMurdzek">W porządku dziennym posiedzenia mamy zaopiniowanie dla Komisji Gospodarki i Rozwoju rządowego projektu ustawy o Fundacji Platforma Przemysłu Przyszłości (druk nr 2960). Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to stwierdzę, że Komisja przyjęła zaproponowany porządek dzienny.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelWojciechMurdzek">Nie słyszę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelWojciechMurdzek">Przypomnę, że marszałek Sejmu, po zasięgnięciu opinii Prezydium Sejmu, w dniu 7 listopada 2018 r. skierował dodatkowo do Komisji Nadzwyczajnej do spraw deregulacji rządowy projekt ustawy o Fundacji Platforma Przemysłu Przyszłości (druk nr 2960) w celu jego zaopiniowania dla Komisji Gospodarki i Rozwoju.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelWojciechMurdzek">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelWojciechMurdzek">Pan minister jest w drodze z lotniska, za chwilę powinien dojechać, stąd proszę pana dyrektora o przedstawienie założeń, koncepcji utworzenia fundacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#DyrektorDepartamentuInnowacjiwMinisterstwiePrzedsiebiorczosciiTechnologiiJanStanilko">Dzień dobry.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#DyrektorDepartamentuInnowacjiwMinisterstwiePrzedsiebiorczosciiTechnologiiJanStanilko">Panie przewodniczący, panie posłanki i panowie posłowie, mam przyjemność przedstawić projekt, nad którym pracowaliśmy dwa lata w bardzo metodycznym sposobie pracy. Jest to wspólne dzieło kilkuset osób, które brały udział w grupach roboczych. Było to bardzo szeroko konsultowane. Były trzy komisje prawnicze, trzy komitety stałe.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#DyrektorDepartamentuInnowacjiwMinisterstwiePrzedsiebiorczosciiTechnologiiJanStanilko">Ze swojej natury prawnej jest to innowacja, ponieważ zdecydowaliśmy się powołać agencję o specyficznym statusie prawnym fundacji sponsorowanej przez Skarb Państwa. Mogę wyjaśnić, dlaczego wybraliśmy model fundacji – aby, przedsiębiorcy, różnego rodzaju podmioty, które nie są państwowe mogły ściśle, stale współpracować i kontrybuować do tego podmiotu materialnie. To znaczy, że są to sytuacje, gdzie duże firmy przemysłowe, typu ABB, Siemens posiadają bardzo kosztowne instalacje demonstracyjne, które mogą – dzięki formie tego podmiotu – wnosić to na rzecz fundacji, dzisiaj mamy z tym już do czynienia. Jest to podmiot powołany w celu wsparcia polskich przedsiębiorców, a w szczególności – małych i średnich firm. W tym całym, olbrzymim wyzwaniem europejskiej gospodarki jest tzw. transformacja cyfrowa, widzimy to w Stanach Zjednoczonych, w Chinach. Gospodarka w coraz większym stopniu jest zbudowana na przedsiębiorstwach cyfrowych, tu można odnieść się do największych przedsiębiorstw świata, jak Google, Facebook, Amazon. Są to firmy, które zbudowane są z danych, ale dzisiaj istniejąca gospodarka stoi przed takim wyzwaniem, jest to bardzo poważne wyzwanie kompetencyjne.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#DyrektorDepartamentuInnowacjiwMinisterstwiePrzedsiebiorczosciiTechnologiiJanStanilko">Zdecydowaliśmy się powołać sponsorowaną przez sektor publiczny agencję, fundację, która ma za zadanie udzielać niefinansowej pomocy publicznej, czyli – pierwszy raz od wielu lat – tworzymy podmiot, który jest czymś w rodzaju publicznego konsultanta dla przedsiębiorców. To nie jest podmiot udzielający finansowego wsparcia, jak Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (proszę nie mylić z nazwą Agencji Rozwoju Przemysłu, bo jest to spółka zajmująca się restrukturyzacją upadłych przedsiębiorstw), tutaj powołujemy rozwiązania dedykowane w promowaniu technologii przemysłu 4.0. Są to takie technologie, jak sztuczna inteligencja, robotyka, rozszerzona rzeczywistość, analiza wielkich zbiorów danych, druk 3D. Są to bardzo nowoczesne technologie, których kompetencje są bardzo rozproszone i skromne w Polsce.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#DyrektorDepartamentuInnowacjiwMinisterstwiePrzedsiebiorczosciiTechnologiiJanStanilko">Jednocześnie, jak państwo zajrzą do uzasadnienia ustawy, to jest to pewien zwornik ekosystemu wsparcia transformacji cyfrowej, który z poziomu europejskiego jest przygotowany pod nową perspektywę budżetu unijnego. Mamy tam taką inicjatywę dużego trzymiliardowego funduszu transformacji cyfrowej na poziomie europejskim i sieci hubów cyfrowych innowacji, które w naszym budynku, razem z panią komisarz Gabriel, będziemy omawiać, jest to koordynator sieci wsparcia.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#DyrektorDepartamentuInnowacjiwMinisterstwiePrzedsiebiorczosciiTechnologiiJanStanilko">Jest to innowacja. Zapewne państwo w swojej praktyce do tej pory raczej nie mieliście sposobu spotkać się z taką inicjatywą. Lektura samej ustawy, jeżeli się ją czyta tylko i wyłącznie jako ustawę, to nie da państwu wyobrażenia o tym, jak to ma funkcjonować. Staram się opowiadać o tym od strony efektów bardziej niż poszczególnych instytucji prawnych, które zostały przyjęte jako podstawa prawna do tych efektów.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#DyrektorDepartamentuInnowacjiwMinisterstwiePrzedsiebiorczosciiTechnologiiJanStanilko">Co jeszcze można powiedzieć?</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#DyrektorDepartamentuInnowacjiwMinisterstwiePrzedsiebiorczosciiTechnologiiJanStanilko">Budżet to ok. 20 mln zł rocznie. W dużym skrócie będzie to podmiot, w którym będą zatrudnieni specjaliści, którzy będą doradzać zarówno dużym, jak i małym przedsiębiorcom. Mamy na to dwuletnie badania robione z firmą Siemens i projekty pilotażowe w kilku miejscach w Polsce. Jak świadkowie jehowy, czy apostołowie chcemy wizytować przedsiębiorstwa i namawiać polskich przedsiębiorców, aby wejść w ten proces, a następnie pełnić pięć funkcji usługowych: informacji, demonstracji, szkolenia, doradztwa i wdrożenia.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#DyrektorDepartamentuInnowacjiwMinisterstwiePrzedsiebiorczosciiTechnologiiJanStanilko">Są to rzeczy, które dzisiaj – w oparciu o istniejące usługi dostępne na rynku – za taką cenę dla przeciętnego przedsiębiorcy nie da się zdobyć. Po pierwsze, tego typu doradztwo jest bardzo drogie, a po drugie, jest bardzo niska skłonność i na to mamy stos badań, do korzystania z tego typu usług.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#DyrektorDepartamentuInnowacjiwMinisterstwiePrzedsiebiorczosciiTechnologiiJanStanilko">Przygotowując się do tego projektu wzorowaliśmy się na rozwiązaniach europejskich. Zjechaliśmy pół Europy – byliśmy w Austrii, Francji, Holandii, Niemczech, Anglii, jeszcze parę krajów można byłoby wymienić. Wszędzie jest to samo wyzwanie. W uproszczeniu, gdzie mamy do dyspozycji duże firmy, które w tym segmencie są jako dostawcy technologii, to jest przewidziana również rola państwa, jak w Niemczech z tym, że tam bardziej udziela się pomocy finansowej. Natomiast, w krajach, gdzie te firmy są małe (a są to szczególnie kraje południa i wschodniej Europy) to tam jest potrzebny podmiot koordynujący. On sam z siebie nie wyłania się rynkowo, musi być podstawiony jako taki doradca publiczny w gospodarce dla średnich i małych przedsiębiorstw.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#DyrektorDepartamentuInnowacjiwMinisterstwiePrzedsiebiorczosciiTechnologiiJanStanilko">Z założenia jest to instytucja, której pomoc jest merytoryczna (nie jest to pomoc finansowa), więc procedury klasycznej agencji rozwoju przedsiębiorczości nie mają tutaj zastosowania.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#DyrektorDepartamentuInnowacjiwMinisterstwiePrzedsiebiorczosciiTechnologiiJanStanilko">Co mogę jeszcze powiedzieć?...</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#DyrektorDepartamentuInnowacjiwMinisterstwiePrzedsiebiorczosciiTechnologiiJanStanilko">Kluczowym wyzwaniem, przed którym stoi, jest niska świadomość i bardzo niska zdolność kompetencyjna około 20 tys. przedsiębiorstw. W nazwie jest przemysł, ale literalnie nie należy tego tak czytać, to jest cała gospodarka, która ma przed sobą wyzwanie transformacji cyfrowej. Są to także usługi, transport a nawet górnictwo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechMurdzek">Proponuję przejść do pytań.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelWojciechMurdzek">Z ciekawością wczytaliśmy się w uzasadnienie i w to, co towarzyszy projektowi. Czy są jakieś pytania ze strony państwa posłów?</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacyposelWojciechMurdzek">Celowo nie rozwijam wątku, bo większość z nas za chwilę będzie uczestniczyła w posiedzeniu Komisji Gospodarki, gdzie będziemy szczegółowo omawiać projekt. Sama idea podoba się nam. Czy są jakieś pytania?</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczacyposelWojciechMurdzek">Nie ma pytań.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PrzewodniczacyposelWojciechMurdzek">W związku z tym, proponuję przyjąć pozytywną opinię: „Komisja Nadzwyczajna do spraw deregulacji na posiedzeniu w dniu 20 listopada 2018 r. zapoznała się z w/w projektem. Komisja podziela argumenty przyświecające celowi ustawy, jakim jest powołanie Fundacji Platforma Przemysłu Przyszłości. Zadaniem fundacji jest działanie na rzecz wzrostu konkurencyjności przedsiębiorców poprzez wsparcie ich transformacji cyfrowej ukierunkowanej na realizację projektu strategicznego „Polska Platforma Przemysłu 4.0” przyjętego w „Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju”. Po przeprowadzonej dyskusji Komisja pozytywnie opiniuje projekt ustawy, z druku nr 2960”.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#PrzewodniczacyposelWojciechMurdzek">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu to stwierdzę, że przyjęliśmy opinię w tej wersji.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#PrzewodniczacyposelWojciechMurdzek">Nie słyszę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#PrzewodniczacyposelWojciechMurdzek">Opinię przekażemy Komisji Gospodarki i Rozwoju.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#PrzewodniczacyposelWojciechMurdzek">Tym samym wyczerpaliśmy porządek dzienny, zamykam posiedzenie Komisji.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#PrzewodniczacyposelWojciechMurdzek">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>