text_structure.xml 59.7 KB
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Witam państwa. Otwieram posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu. Witam wszystkich obecnych. Porządek posiedzenia Komisji obejmuje punkt: rozpatrzenie uchwały Senatu w sprawie ustawy o zbiorowym zarządzaniu prawami autorskimi i prawami pokrewnymi z druku nr 2624. Czy są uwagi do porządku? Nie słyszę. Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Senat zgłosił 45 poprawek. Upoważniony do reprezentowania stanowiska Senatu jest pan senator Jerzy Fedorowicz, ale nie widzę pana senatora. Nie będzie, nie może być. Witam przedstawiciela ministerstwa kultury – pan dyrektor jest upoważniony do reprezentowania pana ministra. Witam pana dyrektora Karola Kościńskiego.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Przechodzimy do rozpatrywania. Poprawka nr 1. Panie dyrektorze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuWlasnosciIntelektualnejiMediowMinisterstwaKulturyiDziedzictwaNarodowegoKarolKoscinski">Szanowna pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo. Większość tych poprawek, poza czterema, to są poprawki o charakterze legislacyjno-redakcyjnym. Te cztery są efektem poprawek zgłoszonych przez senatorów w wyniku korespondencji senatorów z podmiotami zainteresowanymi treścią ustawy. Jak państwo wiecie, nie miały one okazji odnieść się do projektu sejmowego, który trafił do Senatu, bo to posiedzenie komisji kultury, w którym wszyscy mieliśmy okazję uczestniczyć, było posiedzeniem zamkniętym z przyczyn wiadomych. Dlatego po przekazaniu poprawek do Senatu zostało wprowadzonych kilka drobnych zmian merytorycznych. Większość ma charakter poprawek redakcyjnych. Czy pani przewodnicząca życzy sobie, żebyśmy omawiali poprawka po poprawce z udziałem Biura Legislacyjnego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Musimy, inaczej nie możemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMKiDNKarolKoscinski">Rozumiem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Wiem, że w Senacie mają takie swoje dziwne procedury, ale my mamy swoje, tak że poprawka po poprawce. Te legislacyjne to tak szybciutko, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMKiDNKarolKoscinski">OK. Przechodzę do poprawki nr 1 – poprawka do art. 3 ust. 1 lit. b). Poprawka ma charakter tak naprawdę legislacyjny. Z definicji zbiorowego zarządzania wynika, że jednym z elementów zbiorowego zarządzania jest zawieranie umów o korzystanie z utworów lub przedmiotów praw pokrewnych, czyli umów licencyjnych. Organizacje zbiorowego zarządzania zawierają również umowy o pobór wynagrodzeń, więc to jest poprawka, która służy do uzupełnienia tego katalogu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">„lub pobór wynagrodzenia za takie korzystanie”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMKiDNKarolKoscinski">„lub pobór wynagrodzenia za takie korzystanie”. Poprawka nr 2… Przepraszam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Czy są pytania, uwagi do tej poprawki? Czy jest sprzeciw wobec jej przyjęcia? Nie ma. Poprawka nr 1 została przyjęta jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Bardzo proszę – poprawka nr 2.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMKiDNKarolKoscinski">Poprawka nr 2 dotyczy definicji użytkownika. W tej definicji posługujemy się – Sejm – pojęciem „eksploatacji utworów lub przedmiotów praw pokrewnych”. Senat, Biuro Legislacyjne Senatu zaproponowało w miejsce słowa „eksploatacji” słowo „korzystanie z utworów lub przedmiotów praw pokrewnych” jako po pierwsze – pewnie lepiej odpowiadające językowi polskiemu, po drugie – jako pojawiające się zarówno w treści tej ustawy, jak i w treści ustawy o prawie autorskim.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMKiDNKarolKoscinski">Jesteśmy skłonni przyjąć tę poprawkę, ale tak naprawdę ona niczego nie wnosi od strony merytorycznej. Wiem, że tutaj ma swoją uwagę Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Bardzo proszę – Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#LegislatorLukaszNykiel">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo. Proponowalibyśmy głosowanie łączne nad czterema poprawkami. To jest pierwsza uwaga formalna. Poprawki nr 2, 6, 32 i 41…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Numer 2, 9…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#LegislatorLukaszNykiel">Numer 2, 9, 32 i 41 – są to poprawki, jak wskazał pan dyrektor, o charakterze redakcyjnym. Zdaniem Biura Legislacyjnego brzmienie przepisu przyjęte przez Sejm jest bardziej precyzyjne w zakresie poprawki nr 2. W poprawce nr 9, jeżeli mielibyśmy rozpatrywać te poprawki łącznie, wydaje nam się, że przepis art. 20 ust. 2 powinien wskazywać, że przedmiotem obrad walnego zebrania członków jest „zatwierdzenie sprawozdania za ubiegły rok obrotowy”, a nie – jak wskazuje Senat – „rocznego sprawozdania” bez dookreślania, że jest to sprawozdanie za ubiegły rok.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#LegislatorLukaszNykiel">Jeśli chodzi o poprawkę nr 32, która miałaby być rozpatrywana łącznie, to Senat proponuje zmianę redakcji art. 112 ust. 1, natomiast zdaniem Biura Legislacyjnego ten przepis jest jasny, w szczególności jeśli przeczytamy ust. 2 tego artykułu, to nie ma żadnej wątpliwości, że chodzi o cofnięcie zezwolenia.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#LegislatorLukaszNykiel">Poprawka nr 41 – też poprawka o charakterze redakcyjnym. Poprawka nr 41 zmierza do zastąpienia wyrazu „ich” wyrazami „tych danych”. Biorąc pod uwagę treść tego przepisu – nie wiem, czy tu pan dyrektor też potwierdzi – nie ma żadnych wątpliwości co do tego, że wyraz „ich” dotyczy właśnie danych. Stąd ta zmiana jawi nam się jako zbędna. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselIwonaSledzinskaKatarasinska">Czyli te cztery poprawki odrzucić?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Biuro Legislacyjne uznało, że są zbędne, tak? A pan, panie dyrektorze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMKiDNKarolKoscinski">Poprawka nr 2, czyli zamiana słów „eksploatacja utworów” na „korzystanie z utworów”, to jest poprawka, która niczego nie zmienia od strony merytorycznej, więc…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Wszyscy mamy świadomość, że to są poprawki legislacyjne i to potwierdza Biuro Legislacyjne, tak? Zatem tu nie jest merytoryczny spór, tylko Biuro Legislacyjne uważa, że one są zbędne, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMKiDNKarolKoscinski">W takim razie podzielamy opinię Biura Legislacyjnego Sejmu co do poprawki nr 2, 9, 32 i 41.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">I też zgoda, że łącznie, tak? Łącznie i jest propozycja, żeby tych poprawek nie przyjmować. Czy jest sprzeciw wobec odrzucenia tych czterech poprawek, nr 2, 9, 32 i 41? Nie ma. Poprawki zostały odrzucone przez Komisję.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Przechodzimy do poprawki nr 3 – bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMKiDNKarolKoscinski">Poprawka nr 3 to jest poprawka wynikające z gramatyki języka polskiego – zamiast słowa „poboru” powinien być wyraz „pobór”. Po prostu jest błędna odmiana, tyle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Bardzo proszę – Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#LegislatorLukaszNykiel">Biuro Legislacyjne nie ma wątpliwości co do zasadności tej poprawki, natomiast chcielibyśmy zaproponować łączne rozpatrywanie kilkunastu poprawek o charakterze redakcyjno-legislacyjnym, co do których między Biurem Legislacyjnym a ministerstwem jest pełna zgodność, że trzeba je przyjąć. Wymienię te poprawki, mogłyby być one rozpatrywane łącznie, to jest poprawka nr 3, 4, 12, 14, 20, 24, 27–31, 35 i 39.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Jeszcze raz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#LegislatorLukaszNykiel">Numer 3, 4, 12, 14, 20, 24, 27–31, 35 i 39.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Bardzo ładnie i jednocześnie Biuro zgadza się z uwagami Senatu zgłoszonymi w ramach tych poprawek. Bardzo proszę…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMKiDNKarolKoscinski">Tak, my też zgadzamy się z tym sposobem procedowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">W jednym i drugim aspekcie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMKiDNKarolKoscinski">W jednym i drugim aspekcie, tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Przepraszam bardzo. Witam panią minister Magdalenę Gawin. Już pozwoliliśmy sobie zacząć, pani minister. Tak się już przyzwyczailiśmy do pracy z panem dyrektorem, że…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoMagdalenaGawin">Przepraszam za spóźnienie. Było nieporozumienie odnośnie do numeru sali, ale już się wyjaśniło. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">W takim razie czy jest sprzeciw wobec przyjęcia poprawek nr 3, 4, 12, 14, 20, 24, 27–31, 35 i 39? Nie ma. Komisja pozytywnie zaopiniowała te poprawki.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Przechodzimy do poprawki nr 5.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMKiDNKarolKoscinski">Poprawka nr 5 zmierza tak naprawdę do pewnej zmiany o charakterze merytorycznym. Kwestia interpretacji. Może być tak interpretowana – chodzi o to, kto ma mieć prawo udziału w walnym zebraniu członków i w głosowaniu na takim zebraniu. Są kategorie spraw, w których głosować powinny tylko osoby, które powierzyły organizacji zbiorowego zarządzania swoje prawa w zbiorowy zarząd, ale nie oznacza to, że udziału w przysłuchiwaniu się temu głosowaniu nie powinny mieć także osoby, które tych praw nie powierzyły w zbiorowy zarząd. Po prostu chodzi o to, żeby wprost z art. 17 ust. 3 wynikało, że prawo do udziału w zebraniu członków w przypadku tych spraw mają wszyscy, a prawo do głosowania w nim tylko ci, którzy powierzyli swoje prawa w zbiorowy zarząd. Z wersji, która…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Była wątpliwość, że to wynikało z tego zapisu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMKiDNKarolKoscinski">Z wersji, która wyszła z Sejmu, wynikało, że ograniczamy też sam udział w przysłuchiwaniu się dyskusji podmiotom, które nie mogą głosować w tej dyskusji. Chyba nie ma sensu dzielenie członków organizacji zbiorowego zarządzania na lepszych i gorszych w tym aspekcie i konieczność opuszczania przez jednych sali w sytuacji, w której przysłuchują się dyskusji, która de facto dotyczy całej organizacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Biuro Legislacyjne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#LegislatorLukaszNykiel">Biuro nie zgłasza uwag do tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Czy są pytania, uwagi? Rozumiem, że rząd popiera tę poprawkę. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia poprawki nr 5? Nie widzę. Poprawka została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Poprawka nr 6. Bardzo proszę, panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMKiDNKarolKoscinski">Poprawki nr 6 i 7 to są tak naprawdę poprawki o charakterze legislacyjnym. Biuro Legislacyjne Senatu zwróciło uwagę na to, że w treści art. 17 regulujemy zasady działania walnego zebrania członków, natomiast zasugerowało przeniesienie części tej regulacji, która nie dotyczy walnego zebrania członków, ale dotyczy bezpośrednio udziału delegatów, do innego artykułu. Zaproponowane poprawki zmierzają do odzwierciedlenia w treści ustawy z projektu poselskiego art. 17 ust. 4 i art. 18 ust. 4 i przeniesienia ich do osobnych jednostek redakcyjnych, żeby zgodnie z zasadami legislacji w ramach jednego artykułu były uregulowane kwestie dotyczące jednego przedmiotu, a nie dwóch.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Biuro Legislacyjne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#LegislatorLukaszNykiel">Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag do tej poprawki i proponuje głosowanie łączne nad poprawkami nr 6 i 7. Potwierdzamy wyjaśnienie pana dyrektora. Chodzi o kwestię legislacyjną przeniesienia części normy z art. 17 do art. 18. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Dziękuję bardzo. Czy są uwagi, pytania? Nie widzę. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia poprawki nr 6 i 7? Nie widzę. Poprawki zostały przyjęte.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Poprawka nr 8 – bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMKiDNKarolKoscinski">Poprawka nr 8 zmierza do uzupełnienia katalogu czynności, na które zgodę musi wyrazić walne zebranie członków. Takimi czynnościami w przedłożeniu sejmowym było nabywanie, zbywanie nieruchomości użytkowania wieczystego oraz udziału w nieruchomości. Biuro Legislacyjne Senatu zwróciło nam uwagę, że w tym katalogu powinno się także znaleźć nabywanie bądź zbywanie udziału w użytkowaniu wieczystym, bo jest to również możliwe. Ma to na celu uzupełnienie tego katalogu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Poszerzenie o użytkowanie wieczyste.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMKiDNKarolKoscinski">Tak, de facto cel jest ten sam – pozwolenie członkom organizacji zbiorowego zarządzania na decydowanie o tego typu sprawach. Może się zdarzyć, że po prostu będzie udział w użytkowaniu wieczystym i jednocześnie nie wynika to wprost z przepisu, stąd poszerzenie tego katalogu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#LegislatorLukaszNykiel">Nie zgłaszamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Czy są pytania, uwagi do tej poprawki? Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia poprawki  nr 8? Nie widzę. Poprawka została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Przechodzimy do poprawki nr 10, bo poprawka nr 9 już została przyjęta, przepraszam, została odrzucona, rozpatrzona.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMKiDNKarolKoscinski">Poprawka nr 10 to jest poprawka do art. 23 ust. 1. Wysoka Komisja przy bardzo aktywnym udziale obu pań przewodniczących zdecydowała się na nałożenie na kandydatów na członków zarządów komisji rewizyjnych obowiązku składania oświadczeń o konflikcie interesów i informowania o kwotach, które uzyskują z racji bycia uprawnionym w ramach organizacji. Poprawka bynajmniej nie zmierza do odwrócenia tej zasady. Jednak zwrócono nam uwagę na to, że posługiwaliśmy się sformułowaniem, że to powinno być dokonane przed dniem wyboru, a więc tak naprawdę przed dniem zebrania się delegatów bądź walnego zebrania członków. Tymczasem często kandydaci do tych funkcji są zgłaszani w dniu wyboru. Dlatego sformułowanie „dniem wyboru” zastąpiliśmy „wyborem”, by odwoływać się do czynności, a nie do dnia. Byłaby więc możliwość składania oświadczeń przez kandydatów już w trakcie walnego zebrania członków czy zebrania delegatów, podczas którego zostali zgłoszeni jako kandydaci.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#LegislatorLukaszNykiel">Nie zgłaszamy uwag do tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Czy są pytania, uwagi do tego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PoselIwonaSledzinskaKatarasinska">Były takie uwagi zainteresowanych, oczywiście była taka uwaga.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Nie ma wątpliwości. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia poprawki nr 10? Nie widzę. Poprawka została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-54.1" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Poprawka nr 11 – bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMKiDNKarolKoscinski">Poprawka nr 11. Mamy tutaj przepis, który mówi, kto nie może być członkiem komisji rewizyjnej, i tutaj Senat zwrócił uwagę na to, że posługiwanie się sformułowaniem „zatrudniony w niej główny księgowy” może rodzić wątpliwości, w jakim podmiocie ten główny księgowy ma być zatrudniony. Z naszej perspektywy niewątpliwie główny księgowy może być zatrudniony wyłącznie w organizacji zbiorowego zarządzania, nie może być zatrudniony w komisji rewizyjnej, która jest organem takiej organizacji. Komisja rewizyjna jako taka nie jest podmiotem praw i obowiązków, nie może nikogo zatrudniać ani zwalniać. Zatrudnia bądź zwalnia organizacja zbiorowego zarządzania jako pracodawca bądź ktoś, kto podpisuje umowę-zlecenie czy umowę o dzieło z takim głównym księgowym. Dlatego uważamy, że można byłoby odrzucić tę poprawkę zaproponowaną przez Senat. Wiem, że jest jeszcze uwaga Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#LegislatorLukaszNykiel">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo. Jeśli chodzi o poprawkę nr 11, to Biuro ma tutaj pewne wątpliwości, czy rzeczywiście ta poprawka Senatu, jak wskazuje uzasadnienie, oddaje intencje wnioskodawcy, bo takie sformułowanie występuje w uzasadnieniu do uchwały Senatu. Tak jak mówił pan dyrektor i jak rozumiem, intencją ministra kultury jest to, żeby członkiem komisji rewizyjnej nie mógł być główny księgowy zatrudniony w organizacji zbiorowego zarządzania. Wykreślenie wyrazów „zatrudniony w niej” spowoduje, że treść tego przepisu będzie następująca: „członkiem komisji rewizyjnej nie może być członek zarządu, likwidator, osoba kierująca jednostką organizacyjną w organizacji zbiorowego zarządzania, główny księgowy, radca prawny lub adwokat świadczący usługi na rzecz tej organizacji” i dalej: „ani osoba, która podlega bezpośrednio osobie kierującej działalnością”. Naszym zdaniem wykreślenie wyrazów „zatrudniony w niej” może powodować taką interpretację, że członkiem komisji rewizyjnej nie będzie mógł być również ten główny księgowy, który nie ma jakichkolwiek związków z organizacją zbiorowego zarządzania, a chyba jednak nie taka była intencja. Dziękuję. Są te wątpliwości i wydaje się, że tę poprawkę można byłoby odrzucić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Wydaje się, że sejmowa wersja jest lepsza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#LegislatorLukaszNykiel">Jest lepsza. Przyjmując po części argumentację Senatu, zgadzamy się, że w brzmieniu sejmowym wprost nie jest napisane, że chodzi o głównego księgowego zatrudnionego w organizacji zbiorowego zarządzania, natomiast słuszna jest argumentacja, którą przedstawił pan dyrektor, że tylko i wyłącznie może chodzi o przypadek, kiedy główny księgowy jest zatrudniony w organizacji zbiorowego zarządzania, a nie w komisji rewizyjnej, gdyż komisja rewizyjna po prostu nie może zatrudniać takich osób. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Dziękuję bardzo. Czy są pytania, uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PoselIwonaSledzinskaKatarasinska">To jak, panie dyrektorze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Rząd jest…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMKiDNKarolKoscinski">Myślimy, że Sejm miał tutaj rację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Sejmowa wersja jest lepsza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMKiDNKarolKoscinski">Na pewno z sejmowej wersji trudniej jest wyinterpretować sytuację, w której każdy główny księgowy nie może być członkiem komisji rewizyjnej. Chodzi o głównego księgowego, który jest związany z daną organizacją, jest w niej zatrudniony.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Rozumiem, że strona rządowa i Biuro Legislacyjne skłaniają się bardziej do wersji sejmowej. Czy są uwagi i jakieś pytania? Nie ma. To ja zaproponuję, żebyśmy nie przyjmowali. Czy jest sprzeciw wobec odrzucenia tej poprawki? Nie widzę. Poprawka nie została zaopiniowana pozytywnie.</u>
          <u xml:id="u-66.1" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Poprawka nr 12 została rozpatrzona. Poprawka nr 13 – bardzo proszę, panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMKiDNKarolKoscinski">Poprawka nr 13 jest również wynikiem uwag ze strony podmiotów zainteresowanych treścią ustawy, tzn. organizacji zbiorowego zarządzania. Dotyczy art. 30 i możliwości samodzielnego licencjonowania przez uprawnionego niekomercyjnego korzystania z utworów. Dwie organizacje zwróciły uwagę (słusznie) na to, że nasza ustawa o prawie autorskim posługuje się sformułowaniem „niekomercyjne korzystanie” i jest to tak rozumiane, że jest to korzystanie, z którego skutkiem nie łączy się osiąganie korzyści majątkowych bezpośrednio lub pośrednio. Z zaproponowanego brzmienia art. 30 wynika, że takie korzystanie nie ma na celu osiągania korzyści majątkowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Ale może się łączyć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMKiDNKarolKoscinski">Ale może się łączyć. Aby pozostać spójnie z art. 31 ustawy o prawie autorskim zaproponowano poprawkę zmierzającą do uspójnienia tego brzmienia, żeby było jasne, gdzie jest możliwość tego niekomercyjnego licencjonowania. Dlatego prosimy Sejm o przyjęcie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Biuro Legislacyjne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#LegislatorLukaszNykiel">Nie zgłasza uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Czy są pytania, uwagi? Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia poprawki nr 13? Nie widzę. Poprawka została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-72.1" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Poprawka nr 14 została rozpatrzona. Poprawka nr 15.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMKiDNKarolKoscinski">Poprawka nr 15 w naszej ocenie tak naprawdę ma charakter poprawki legislacyjnej. Przede wszystkim dotyczy ona dostępu członków organizacji zbiorowego zarządzania do usług o charakterze socjalnym, kulturalnym lub edukacyjnym, które są finansowane z potrąceń od ich przychodów z praw. Biuro Legislacyjne Senatu zwróciło nam uwagę, że sformułowanie „stosując sprawiedliwe kryteria określające zasady dostępu do tych świadczeń i ich zakres” jest nie do końca precyzyjne i jest sformułowaniem, które nie do końca da się pogodzić z regułami języka polskiego – trudno mieć sprawiedliwe kryteria określające zasady dostępu. Wspólnie z Biurem Legislacyjnym Senatu zaproponowaliśmy brzmienie, które pozwala na skonsumowanie tego w sposób bardziej strawny dla ucha polonisty: „z uwzględnieniem sprawiedliwych kryteriów, w szczególności w odniesieniu do dostępu do świadczeń w ramach tej działalności oraz ich zakresu”. Wydaje nam się, że sens jest ten sam, cel jest ten sam, ale po prostu jest to lepiej sformułowane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Dziękuję bardzo. Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#LegislatorLukaszNykiel">Biuro nie zgłasza uwag do poprawki nr 15.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Czy są pytania, uwagi? Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia poprawki nr 15? Nie widzę. Poprawka została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-76.1" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Bardzo proszę – poprawka nr 16.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMKiDNKarolKoscinski">Poprawka nr 16 dotyczy wprowadzenia do wyliczenia w art. 40. Legislatorzy senaccy zwrócili uwagę na to, że może on być interpretowany w sposób dwojaki – ze względu na pewną niezręczność, która jest w nim zawarta: „Jeżeli organizacja zbiorowego zarządzania nie jest w stanie dokonać wypłaty uprawnionym przychodów z praw z powodu ich nieustalenia lub nieodnalezienia”. Nie wiadomo, czy to „ich” odnosi się do uprawnionych czy do przychodów z praw. Dlatego wypracowaliśmy w Senacie brzmienie, które rozwiewa te wątpliwości: „Jeżeli jest w stanie dokonać wypłaty z przychodów z praw z powodu nieustalenia lub nieodnalezienia uprawnionych” i dalej bez zmian. Poprawka służy do tego, żeby ten przepis po prostu nie budził wątpliwości interpretacyjnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#LegislatorLukaszNykiel">Biuro popiera poprawkę. Jest to doprecyzowanie przepisu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Czy są jeszcze pytania, uwagi? Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia poprawki nr 16? Nie widzę. Poprawka została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-80.1" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Poprawka nr 17 – bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMKiDNKarolKoscinski">Poprawka nr 17 dotyczy art. 43 – przychodów z praw, które organizacja zbiorowego zarządzania dostała od innej organizacji zbiorowego zarządzania i ma obowiązek je dystrybuować między swoich uprawnionych. Jej celem jest precyzyjne wskazanie, od jakiego momentu liczy się okres sześciu miesięcy, o którym mowa w tym przepisie. Jest to uzupełnienie pewnej luki, która pojawiła się w tym przepisie, poprzez wskazanie, że ten okres sześciu miesięcy na rozdysponowanie środków należy liczyć „od dnia, w którym organizacja zbiorowego zarządzania otrzymała te przychody”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
          <u xml:id="u-82.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Biuro Legislacyjne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-83">
          <u xml:id="u-83.0" who="#LegislatorLukaszNykiel">Nie zgłasza uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-84">
          <u xml:id="u-84.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Czy są uwagi? Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia poprawki nr 17? Nie widzę. Poprawka została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-84.1" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Poprawka nr 18.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-85">
          <u xml:id="u-85.0" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMKiDNKarolKoscinski">Poprawka nr 18 dotyczy uzupełnienia katalogu zawartego w art. 55. Tam wskazano, kiedy użytkownicy i organizacja zbiorowego zarządzania mogą się domagać sprostowania informacji nieprecyzyjnych dotyczących udzielanych przez nich lub dla nich licencji wieloterytorialnych. Sejm wskazał, że jest to sytuacja, w której te informacje są niedokładne, ale może się również zdarzyć sytuacja, w której te informacje są błędne i także powinny być sprostowane, a więc są błędne i niedokładne. Dlatego ten katalog został rozszerzony o informacje „niedokładne lub błędne”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-86">
          <u xml:id="u-86.0" who="#LegislatorLukaszNykiel">Nie ma uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-87">
          <u xml:id="u-87.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Uwagi? Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia poprawki nr 18? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-87.1" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Poprawka nr 19.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-88">
          <u xml:id="u-88.0" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMKiDNKarolKoscinski">Poprawka nr 19 i 21, panie mecenasie, razem, one tak naprawdę mają charakter legislacyjny…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-89">
          <u xml:id="u-89.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Numer 19 i 21?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-90">
          <u xml:id="u-90.0" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMKiDNKarolKoscinski">Tak. My wskazujemy tutaj, jaka jest podstawa do wykonywania udzielania licencji wieloterytorialnych i w wersji sejmowej powołujemy się na upoważnienie udzielone przez inne organizacje zbiorowego zarządzania zgodnie z art. 60 i 61. To upoważnienie co do zasady jest zawarte w umowie o reprezentacji między dwiema organizacjami zbiorowego zarządzania. Prawdopodobnie wersja zaproponowana przez Senat byłaby dobra, aczkolwiek nieprawidłowo, z czym pan mecenas pewnie się zgodzi, odniesiono w propozycji senackiej samo pojęcie umowy o reprezentacji. Żeby uniknąć wątpliwości interpretacyjnych, a tej poprawki senackiej nie możemy poprawić w sensie odmiany, proponujemy jej odrzucenie i pozostawienie brzmienia, które wyszło z Sejmu, bo ono też oddaje istotę sprawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-91">
          <u xml:id="u-91.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Biuro Legislacyjne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-92">
          <u xml:id="u-92.0" who="#LegislatorLukaszNykiel">Biuro Legislacyjne popiera w tym względzie MKiDN. Rzeczywiście poprawka ma po pierwsze – charakter wyłącznie legislacyjny. Stąd też nie ma tu żadnego ciężaru merytorycznego, natomiast chcielibyśmy wskazać, że w słowniczku do ustawy w art. 3 w pkt 9 ustawodawca wyraźnie wskazuje, że mowa jest o umowie o reprezentacji, a nie o reprezentację. Stąd też te poprawki są wadliwe i proponujemy odrzucenie. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-93">
          <u xml:id="u-93.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Czy są pytania, uwagi? Czy jest sprzeciw wobec odrzucenia poprawki nr 19 i 21? Nie widzę. Poprawki zostały odrzucone.</u>
          <u xml:id="u-93.1" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Poprawkę nr 20 i 21 rozpatrzyliśmy. Poprawka nr 22.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-94">
          <u xml:id="u-94.0" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMKiDNKarolKoscinski">Poprawka nr 22 dotyczy art. 62. Tak naprawdę chodzi w niej po pierwsze – o uzupełnienie. Pierwsze zdanie brzmi, że „organizacja zbiorowego zarządzania nie udziela licencji wieloterytorialnych lub nie zawarła umowy, o której mowa w art. 60 ust. 1”. Po pierwsze – w tej poprawce chodzi o wskazanie, że chodzi o umowę o reprezentacji, bo takim pojęciem posługujemy się w całym rozdziale dotyczącym licencjonowania wieloterytorialnego. Poza tym w drugim zdaniu nie jest potrzebne przywołanie słowa „wieloterytorialnych”, dlatego że licencje wieloterytorialne nie mogą obejmować jednego terytorium. Tak naprawdę jest to poprawka zmierzająca do tego, żeby wyeliminować tego typu lapsusy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-95">
          <u xml:id="u-95.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Dzięki. Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-96">
          <u xml:id="u-96.0" who="#LegislatorLukaszNykiel">Nie zgłasza uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-97">
          <u xml:id="u-97.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Czy są uwagi, pytania? Nie widzę. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia poprawki nr 22? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-97.1" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Poprawka nr 23 – bardzo proszę, panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-98">
          <u xml:id="u-98.0" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMKiDNKarolKoscinski">Poprawka nr 23 sprowadza się do zamiany spójnika. Mówimy tam o możliwości udostępniania innych materiałów „przez organizację radiową lub telewizyjną”. W praktyce będzie to organizacja radiowa albo telewizyjna. Nie ma organizacji, które jednocześnie są organizacjami radiowymi i telewizyjnymi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-99">
          <u xml:id="u-99.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Biuro Legislacyjne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-100">
          <u xml:id="u-100.0" who="#LegislatorLukaszNykiel">Biuro nie zgłasza uwag do tej poprawki, natomiast w uzasadnieniu uchwały Senatu jest wskazanie, że celem tej poprawki jest to, żeby materiały wytworzone przez organizację radiową lub telewizyjną i materiały wytworzone na zamówienie lub zlecenie takiej organizacji były różnymi rodzajami materiałów. One są różnymi rodzajami materiałów, natomiast z brzmienia przyjętego przez Sejm rzeczywiście można mieć co do tego wątpliwości. Nie zgłaszamy tutaj uwag w tym zakresie. Uważamy, że poprawka jest właściwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-101">
          <u xml:id="u-101.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Jak to nie ma?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-102">
          <u xml:id="u-102.0" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMKiDNKarolKoscinski">De facto w przypadku zarówno materiałów wytworzonych przez organizację radiową, jak i materiałów wytworzonych przez organizację telewizyjną ten przepis będzie znajdował zastosowanie do obu z nich. Jeżeli posługujemy się spójnikiem „lub”, to znaczy, że mamy sytuację, w której jest radiowa, telewizyjna, radiowa i telewizyjna, prawda? Nie ma organizacji, która jednocześnie jest organizacją radiową i telewizyjną. Dlatego zamieniamy „lub” na „albo” nie pozbawiając tutaj nikogo…</u>
          <u xml:id="u-102.1" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMKiDNKarolKoscinski">Poseł Piotr Liroy-Marzec (niez.):</u>
          <u xml:id="u-102.2" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMKiDNKarolKoscinski">A w przyszłości takowej nie może być?</u>
          <u xml:id="u-102.3" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMKiDNKarolKoscinski">Jeżeli w przyszłości takowa będzie, to trzeba będzie zmienić tę ustawę, ale na razie jej nie ma.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-103">
          <u xml:id="u-103.0" who="#PoselIwonaSledzinskaKatarasinska">Jest jakiś błąd w tym „lub”?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-104">
          <u xml:id="u-104.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">No właśnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-105">
          <u xml:id="u-105.0" who="#PoselIwonaSledzinskaKatarasinska">Przecież jakiś prywatny nadawca może sobie zrobić radiowo-telewizyjną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-106">
          <u xml:id="u-106.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Jeszcze raz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-107">
          <u xml:id="u-107.0" who="#LegislatorLukaszNykiel">Być może najlepiej byłoby odczytać najpierw brzmienie sejmowe. Art. 63 mówi, że „przepisów niniejszego rozdziału nie stosuje się do organizacji zbiorowego zarządzania, które udzielają licencji wieloterytorialnej niezbędnej organizacji radiowej lub telewizyjnej na potrzeby” i teraz pkt 2, który chcemy zmienić, brzmienie sejmowe: „udostępniania innych materiałów wytworzonych przez tę organizację radiową lub telewizyjną, na jej zamówienie lub zlecenie, które stanowią uzupełnienie tego programu lub zawartych w nim audycji, w taki sposób, żeby każdy miał do nich dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym”.</u>
          <u xml:id="u-107.1" who="#LegislatorLukaszNykiel">Poprawka Senatu zmierza do tego, ażeby brzmienie było następujące: „udostępniania innych materiałów wytworzonych przez tę organizację radiową lub telewizyjną” – tutaj się nic nie zmienia, natomiast później – „albo na jej zamówienie lub zlecenie”. Tego spójnika „lub” tutaj nie ruszamy. Ruszamy tak naprawdę…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-108">
          <u xml:id="u-108.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">W innym miejscu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-109">
          <u xml:id="u-109.0" who="#LegislatorLukaszNykiel">W innym miejscu, tzn. przecinek po „telewizyjną” zastępujemy spójnikiem „albo”, żeby odróżnić, że są zarówno materiały wytworzone przez organizację, jak i materiały wytworzone na jej zamówienie lub zlecenie. To jest tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-110">
          <u xml:id="u-110.0" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMKiDNKarolKoscinski">Przepraszam, rozpędziłem się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-111">
          <u xml:id="u-111.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Czy w związku z tym są uwagi, pytania do tego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-112">
          <u xml:id="u-112.0" who="#PoselIwonaSledzinskaKatarasinska">Czujność posłów godna pochwały.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-113">
          <u xml:id="u-113.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Jeśli nie ma, to czy jest sprzeciw wobec przyjęcia poprawki nr 23? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-113.1" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Poprawka nr 24 – rozpatrzyliśmy.</u>
          <u xml:id="u-113.2" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Poprawka nr 25 – bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-114">
          <u xml:id="u-114.0" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMKiDNKarolKoscinski">W poprawce nr 25 chodzi o rozszerzenie katalogu czynności, które w stosunku do wniosku o zatwierdzenie tabeli może wykonać przewodniczący komisji. Tutaj się odwołujemy do przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego. W wyliczeniu pominięto art. 66 kodeksu. Może się zdarzyć tak, że wniosek o zatwierdzenie tabeli będzie tak naprawdę nie tylko wnioskiem o zatwierdzenie tabeli, ale będzie też pismem, które oprócz tego, że jest wnioskiem, musi też być przekazane do innego podmiotu zgodnie z jego właściwością. Zdarzały nam się w praktyce sytuacje, w których de facto pismo było po pierwsze – wnioskiem o zatwierdzenie tabeli, ale jednocześnie jego fragmenty powinny być rozpoznane przez inny organ. Na przykład były pytania do ministra o interpretację prawa. Poszerzenie tego katalogu o art. 66 pozwoli przewodniczącemu skierować część sprawy, która jest wnioskiem o zatwierdzenie tabeli, do trybu tabelowego, a fragment sprawy, który wynika z pisma, skierować do właściwego organu do rozpoznania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-115">
          <u xml:id="u-115.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Biuro Legislacyjne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-116">
          <u xml:id="u-116.0" who="#LegislatorLukaszNykiel">Nie zgłasza uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-117">
          <u xml:id="u-117.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Czy są jakieś pytania, uwagi? Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia poprawki nr 25? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-117.1" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Przechodzimy do poprawki nr 26. Bardzo proszę, panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-118">
          <u xml:id="u-118.0" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMKiDNKarolKoscinski">Poprawka nr 26 zmierza do bardziej precyzyjnego ujęcia zasady, która już została wyrażona w art. 76 ust. 2 i została przyjęta przez Sejm. Chodzi o sytuację, w której dwie organizacje zbiorowego zarządzania mają krzyżujące się zezwolenia i wtedy mają obowiązek złożyć wspólną tabelę. Przepis sformułowany przez Sejm posługuje się zbitką słowną, że taki wniosek może być złożony wyłącznie wspólnie przez te organizacje. Brzmienie senackie wskazuje wprost, że takie organizacje są obowiązane do złożenia w tym zakresie wspólnego wniosku. Wydaje nam się, że brzmienie zaproponowane przez Senat w tym wypadku jest po prostu lepsze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-119">
          <u xml:id="u-119.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Biuro Legislacyjne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-120">
          <u xml:id="u-120.0" who="#LegislatorLukaszNykiel">Nie zgłaszamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-121">
          <u xml:id="u-121.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Czy są uwagi, opinie? Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia poprawki nr 26? Nie widzę. Poprawka nr 26 została zaopiniowana pozytywnie.</u>
          <u xml:id="u-121.1" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Poprawki nr 27, 28, 29, 30, 31 i 32 zostały rozpatrzone, tak? Poprawka nr 33.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-122">
          <u xml:id="u-122.0" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMKiDNKarolKoscinski">Poprawka nr 33 zmierza do uzupełnienia, w pewnym sensie dostosowania ustawy o zbiorowym zarządzaniu do prawa przedsiębiorców, które niedawno weszło, zastępując ustawę o swobodzie działalności gospodarczej. W ustawie o zbiorowym zarządzaniu wprowadzamy działalność regulowaną. Taką działalnością regulowaną zgodnie z projektem ma być działalność niezależnych podmiotów zarządzających, czyli zarządzanie prawami autorskimi na zasadzie pełnomocnictwa przez inny podmiot niż organizacja zbiorowego zarządzania. Dotychczas z przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej wynikały normy pozwalające podmiotowi, który prowadzi rejestr działalności regulowanej, na wydawanie decyzji o zakazie prowadzenia takiej działalności w określonych przypadkach. Nowe prawo przedsiębiorców poprzenosiło normę ogólną z ustawy o swobodzie działalności gospodarczej do poszczególnych ustaw sektorowych, które regulują działalność regulowaną. W naszej ustawie, która też jest taką ustawą sektorową, zabrakło takiej normy, więc zdecydowano się w Senacie na uzupełnienie tej luki poprzez dodanie art. 116a w takim brzmieniu, jakie jest zawarte w uchwale Senatu, żeby dać ministrowi możliwość, która wcześniej wynikała z innych przepisów, de facto wydawania decyzji o zakazie wykonywania działalności regulowanej w przypadku rażącego naruszania przez taki podmiot warunków wykonywania takiej działalności. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-123">
          <u xml:id="u-123.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Dziękuję bardzo. Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-124">
          <u xml:id="u-124.0" who="#LegislatorLukaszNykiel">Biuro Legislacyjne popiera tę poprawkę. Jest ona konieczna, wynika z konieczności korelacji ustawy, tak jak powiedział pan dyrektor, z ustawą – Prawo przedsiębiorców, która weszła w życie w ubiegłym miesiącu, tak że jak najbardziej popieramy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-125">
          <u xml:id="u-125.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Dziękuję. Czy są uwagi, pytania? Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia poprawki nr 33? Nie widzę. Poprawka została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-125.1" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Poprawka nr 34 – bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-126">
          <u xml:id="u-126.0" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMKiDNKarolKoscinski">Poprawka nr 34 po pierwsze – sprowadza się do tego, że idąc za radami Ministerstwa Cyfryzacji i generalnego inspektora ochrony danych osobowych, chcieliśmy zrezygnować (przecież cały czas jesteśmy w trybie dostosowywania się do RODO) z odwołania wprost do treści rozporządzenia RODO w tym miejscu, dlatego że z zasady ujawniania danych osobowych, o których mówi art. 119 ust. 3, i tak mogą być dokonywane na podstawie i w trybie wskazanym przez RODO bez względu na to, czy w naszej ustawie to umieścimy, czy nie.</u>
          <u xml:id="u-126.1" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMKiDNKarolKoscinski">Konsekwencją tej zmiany są też poprawki w art. 120, gdzie po raz pierwszy wprowadzony jest skrót rozporządzenia RODO i tam te poprawki są ujęte jako poprawka nr 38, ale to jako wynikowe poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-127">
          <u xml:id="u-127.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Biuro Legislacyjne – bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-128">
          <u xml:id="u-128.0" who="#LegislatorLukaszNykiel">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo. Rzeczywiście potwierdzamy, poprawki nr 34 i 38 należy rozpatrywać łącznie. W części poprawka nr 34 rzeczywiście ma charakter legislacyjny. Polega na skreśleniu zdania trzeciego, natomiast w pozostałym zakresie ma charakter merytoryczny, gdyż dostosowuje ten przepis do rozporządzenia RODO. Powinna być rozpatrywana z poprawką nr 38, co już powiedziałem. Popieramy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-129">
          <u xml:id="u-129.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Czy są uwagi, pytania? Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia poprawek nr 34 i 38? Nie widzę. Poprawki zostały przyjęte.</u>
          <u xml:id="u-129.1" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Poprawka nr 35 została rozpatrzona.</u>
          <u xml:id="u-129.2" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Poprawka nr 36.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-130">
          <u xml:id="u-130.0" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMKiDNKarolKoscinski">Poprawka nr 36 również wynika z uwag dotyczących danych osobowych. Zwrócono uwagę na to, że w ust. 5 mówimy o obowiązku użytkownika przetwarzania danych osobowych, jest katalog tych danych, ale nie jest wskazane, czyje to są dane, co jest obowiązkiem wynikającym z RODO. Stąd w poprawce zaproponowanej przez Senat jest wskazanie, że chodzi o dane uprawnionych oraz innych użytkowników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-131">
          <u xml:id="u-131.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-132">
          <u xml:id="u-132.0" who="#LegislatorLukaszNykiel">Nie zgłasza uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-133">
          <u xml:id="u-133.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Pytania i uwagi? Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia poprawki nr 36? Nie widzę. Poprawka została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-133.1" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Poprawka nr 37.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-134">
          <u xml:id="u-134.0" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMKiDNKarolKoscinski">Jednym z uprawnień, które mają organizacje zbiorowego zarządzania, jest możliwość uzyskiwania określonych informacji, tzw. roszczenie informacyjne. W sytuacji, w której takie roszczenie jest rozpoznawane przez sąd, podstawą do przetwarzania danych osobowych zawartych w tego typu informacjach jest wyrok sądowy. Jednak może się zdarzyć sytuacja, w której takie roszczenie informacyjne jest uwzględniane dobrowolnie przez użytkownika. W projekcie ustawy w części dotyczącej danych osobowych brakowało przepisu, który pozwalałby na przetwarzanie tych danych osobowych uzyskanych na podstawie roszczenia informacyjnego w sytuacji, w której podstawą nie jest wyrok sądowy. Stąd zaproponowaliśmy takie brzmienie, żeby umożliwić realizację roszczenia informacyjnego również dobrowolnie i z wykorzystaniem danych osobowych, wtedy kiedy jest to konieczne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-135">
          <u xml:id="u-135.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Dziękuję bardzo. Proszę – Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-136">
          <u xml:id="u-136.0" who="#LegislatorLukaszNykiel">Biuro nie zgłasza tutaj uwag, natomiast proponuje głosowanie łączne nad poprawkami nr 37 i 40. Ta łączność wynika również z uzasadnienia uchwały Senatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-137">
          <u xml:id="u-137.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Poprawki nr 37 i 40. Czy są uwagi i pytania? Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia poprawki nr 37 i 40? Nie widzę. Poprawki zostały przyjęte.</u>
          <u xml:id="u-137.1" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Poprawki nr 38, 39, 40, 41 już rozpatrzyliśmy.</u>
          <u xml:id="u-137.2" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Poprawka nr 42. Bardzo proszę, panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-138">
          <u xml:id="u-138.0" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMKiDNKarolKoscinski">Poprawka nr 42 i związana z nią poprawka nr 43 dotyczą tak naprawdę trybu powoływania przez ministra Komisji Prawa Autorskiego. One mają charakter techniczny w tym sensie, że zdecydowano się na to, że nie mówimy o kadencji poszczególnych arbitrów, mówimy o kadencji komisji, więc w konsekwencji legislatorzy senaccy mieli wątpliwość, czy możemy mówić o powoływaniu poszczególnych arbitrów, czy musimy mówić o powoływaniu komisji jako takiej.</u>
          <u xml:id="u-138.1" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMKiDNKarolKoscinski">W naszej ocenie, jeszcze po konsultacji z Biurem Legislacyjnym Sejmu, ta poprawka jest również możliwa do odrzucenia, dlatego że bez względu na to, czy będziemy mówili o powołaniu komisji, czy będziemy mówili o powołaniu arbitrów, de facto z przepisu jednoznacznie wynikają terminy i obowiązki ministra w tym zakresie. Rozumiem, że Biuro Legislacyjne chciałoby jeszcze uzupełnić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-139">
          <u xml:id="u-139.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Biuro Legislacyjne – bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-140">
          <u xml:id="u-140.0" who="#LegislatorLukaszNykiel">Biuro Legislacyjne jest przeciwne tej poprawce. Z przyczyn czysto redakcyjnych i legislacyjnych. Tak jak powiedział pan dyrektor, ta poprawka nic nie zmienia w merytorycznym zakresie przepisu art. 130. Wprowadzenie tych poprawek chociażby w ust. 3 i 5 tego artykułu będzie powodowało pewną nielogiczność i można powiedzieć – niekonsekwencję w ramach art. 130, gdyż w nienowelizowanym ust. 2 tego artykułu jest mowa o arbitrach, którzy zostali powołani na dotychczasowych zasadach. Stąd proponowalibyśmy utrzymać brzmienie sejmowe. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-141">
          <u xml:id="u-141.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Czy są pytania, uwagi? Rozumiem, że nie ma akceptacji dla tej poprawki, tak że zapytam: czy jest sprzeciw wobec odrzucenia poprawki nr 42? Nie widzę. Poprawka została odrzucona.</u>
          <u xml:id="u-141.1" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Bardzo proszę – poprawka nr 43. Nie powinniśmy tego rozpatrywać razem?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-142">
          <u xml:id="u-142.0" who="#LegislatorLukaszNykiel">Uznałem, że pan dyrektor już to wyraził, że poprawka nr 42 i 43 razem. Oczywiście proponowalibyśmy łączne głosowanie nad tymi poprawkami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-143">
          <u xml:id="u-143.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Zatem cofam poprzednie głosowanie i zapytam: czy jest sprzeciw wobec odrzucenia poprawki nr 42 i 43? Nie widzę. Poprawki zostały odrzucone.</u>
          <u xml:id="u-143.1" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Poprawka nr 44 – bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-144">
          <u xml:id="u-144.0" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMKiDNKarolKoscinski">Poprawki nr 44 i 45 de facto dotyczą dwóch sytuacji, pewnych sytuacji dostosowawczych. Pierwsza to jest sytuacja dostosowania umów o zbiorowe zarządzanie do warunków nowej ustawy, druga – sytuacja ewentualnej konieczności dostosowania umów użytkowników, a więc umów o korzystanie z przedmiotów praw pokrewnych lub utworów, do obowiązującej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-144.1" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMKiDNKarolKoscinski">W przypadku umów o zbiorowe zarządzanie, czyli umów, które łączą uprawnionego z organizacją, zwrócono nam uwagę na to, że zaproponowaliśmy terminy na dostosowanie warunków tych umów, ale nie zaproponowaliśmy terminu na dostosowanie tych umów jako takich. Poza tym organizacje zbiorowego zarządzania zwróciły uwagę również na to, że być może termin dziewięciomiesięczny dla niektórych z nich jest zbyt krótki.</u>
          <u xml:id="u-144.2" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMKiDNKarolKoscinski">W konsekwencji w Senacie zaproponowano po pierwsze – sytuację, w której po dostosowaniu warunków umów, na co organizacje mają dziewięć miesięcy, i po upublicznieniu tych warunków umów zarówno poprzez przekazanie ich uprawnionym, jak i ich publikację na stronie internetowej organizacje uzyskują dodatkowy termin sześciomiesięczny na dostosowanie samych umów do tego, co wynika z ustawy. To jest jedna z rzeczy, którą zmieniają poprawki nr 44 i 45.</u>
          <u xml:id="u-144.3" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMKiDNKarolKoscinski">Poza tym regulują one sytuację przejściową. Po pierwsze – obecnie mamy do czynienia z umowami, na podstawie których de facto zarządzane są prawa, zawartymi zgodnie ze starą ustawą. Tutaj wchodzą przepisy o określeniu warunków i dostosowaniu. Możemy mieć sytuację, w której między uchyleniem ustawy o prawie autorskim w tym zakresie, w jakim regulujemy tutaj sytuację organizacji zbiorowego zarządzania, będzie te dziewięć miesięcy, kiedy nowe warunki jeszcze nie będą określone, a organizacje będą zawierały umowy o zbiorowe zarządzanie z uprawnionymi. Powstało pytanie: na jakich zasadach mają to robić? Skoro nie określiliśmy nowych zasad, to powinny to robić na zasadach dotychczasowych i to wynika z art. 139 ust. 2. To jest druga zmiana, która się z tym wiąże.</u>
          <u xml:id="u-144.4" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMKiDNKarolKoscinski">Wreszcie trzecia zmiana to zmiana już nie relacji pomiędzy uprawnionym a organizacją zbiorowego zarządzania, ale relacji pomiędzy organizacją zbiorowego zarządzania i użytkownikami praw. Co prawda ustawa wprowadza tutaj niewielkie korekty – przede wszystkim dotyczące obowiązków informacyjnych, ale może się zdarzyć sytuacja, że organizacja również swoje umowy z użytkownikami będzie musiała dostosować do warunków ustawy i dostaje na to także termin w art. 139a ust. 2 – 18 miesięcy. Nie chcieliśmy pozostawić tej sytuacji nieuregulowanej, bo faktycznie mogą być przypadki, kiedy te umowy muszą być aneksowane, a jednocześnie okres ich aneksowania nie powinien być ani nadmiernie długi, ani nadmiernie krótki. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-145">
          <u xml:id="u-145.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę – Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-146">
          <u xml:id="u-146.0" who="#LegislatorLukaszNykiel">Biuro Legislacyjne proponuje łączne rozpatrywanie poprawek nr 44 i 45, co do których nie zgłasza uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-147">
          <u xml:id="u-147.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Czy są pytania, uwagi? Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia poprawek nr 44 i 45? Nie widzę. Poprawki zostały przyjęte. Na tym zakończyliśmy rozpatrywanie poprawek Senatu.</u>
          <u xml:id="u-147.1" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Pozostaje nam wybór sprawozdawcy. Bardzo proszę, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-148">
          <u xml:id="u-148.0" who="#PoselPiotrBabinetz">Dziękuję bardzo. Proponuję, aby kontynuowała pani przewodnicząca Elżbieta Kruk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-149">
          <u xml:id="u-149.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Dziękuję bardzo. Czy są inne kandydatury? Nie widzę. Dziękuję bardzo, przyjmuję. Jeśli nie ma spraw różnych, to dziękuję państwu i zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>