text_structure.xml 8.96 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Otwieram posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu. Witam panią Ilonę Kielan-Glińską zastępcę dyrektora Departamentu Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego Najwyższej Izby Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Na podstawie listy obecności stwierdzam kworum. W porządku dziennym posiedzenia mamy: rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej Sprawozdania z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2016 r. z druku nr 1725 – oczywiście w zakresie działania Komisji. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjmuje zaproponowany porządek dzienny. Sprzeciwu nie słyszę, Komisja zaakceptowała.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Przypominam, że Marszałek Sejmu zgodnie z art. 126 ust. 4 regulaminu Sejmu skierował 7 lipca br. przedstawione przez Prezesa NIK Sprawozdanie z działalności NIK w 2016 roku do Komisji Spraw Kontroli Państwowej w celu zaopiniowania. Jednocześnie Marszałek Sejmu skierował to Sprawozdanie do pozostałych komisji sejmowych w celu rozpatrzenia w swoim zakresie działania oraz przedstawienia uwag i wniosków do Komisji do Spraw Kontroli Państwowej. O zabranie głosu proszę panią dyrektor Ilonę Kielan-Glińską. Bardzo proszę, pani dyrektor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#WicedyrektorDepartamentuNaukiOswiatyiDziedzictwaNarodowegoNajwyzszejIzbyKontroliIlonaKielanGlinska">Bardzo dziękuję. Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo. Będę miała przyjemność przedstawić Sprawozdanie z działalności Departamentu Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego w zakresie działania Komisji.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#WicedyrektorDepartamentuNaukiOswiatyiDziedzictwaNarodowegoNajwyzszejIzbyKontroliIlonaKielanGlinska">W 2016 roku NIK w obszarze kultury i ochrony dziedzictwa narodowego zrealizowała 8 kontroli. Z tego zdecydowaną większość przeprowadził Departament Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego. Bardzo krótko pozwolę sobie przybliżyć dwie z tych kontroli, które dotykają bardzo istotnych aspektów działalności państwa. Pozostałe informacje macie państwo dość szczegółowo przedstawione w przekazanym Sprawozdaniu.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#WicedyrektorDepartamentuNaukiOswiatyiDziedzictwaNarodowegoNajwyzszejIzbyKontroliIlonaKielanGlinska">Szanowni państwo, bardzo ważną kontrolą, którą przeprowadziła NIK w ub. roku, była budowa muzeów w latach 2007-2015. W naszej ocenie budowa nowych muzeów w tym okresie nie była w pełni efektywna i skuteczna, ponieważ nie zapobieżono wzrostowi planowanych kosztów i wydłużeniu terminów realizacji. Przyglądaliśmy się tutaj 5 procesom inwestycyjnym dotyczącym 5 nowo budowanych muzeów. Było to Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku, Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku, Muzeum Historii Polski w Warszawie, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie oraz Muzeum Historii Żydów Polskich w Warszawie. Przeprowadziliśmy pogłębioną analizę, na czym polegał problem związany z opóźnieniami a także z niedoszacowaniem kosztów tych inwestycji. Podstawową przyczyną tego stanu było nieprzeprowadzenie odpowiedniej analizy ryzyka. Na niską efektywność i skuteczność wydatkowania środków miało wpływ niedoszacowanie pewnych ryzyk, takich jak: wybór konkretnych lokalizacji pod budowę muzeów, także wybór projektów inwestycyjnych i uwzględnienie ich złożoności oraz powierzchni powstałych budynków. Niemniej jednak stwierdziliśmy, że pomimo niewątpliwych słabości procesu inwestycyjnego budowa nowych muzeów wpisuje się w realizację strategii rozwoju kapitału społecznego do roku 2020, sprzyja rozszerzaniu dostępu do dóbr kultury i zwiększaniu atrakcyjności kraju.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#WicedyrektorDepartamentuNaukiOswiatyiDziedzictwaNarodowegoNajwyzszejIzbyKontroliIlonaKielanGlinska">Kolejna bardzo ważna kontrola i już ostatnia, o której tutaj będę mówić, to rozwój czytelnictwa w Polsce. NIK oceniła, że pomimo wydatkowania w latach 2012-2015 na rozwój czytelnictwa środków w kwocie 268 mln zł działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego nie zapewniły wzrostu poziomu czytelnictwa w Polsce. Jednak cały czas utrzymują się bardzo niepokojące wskaźniki, które pokazują, że około 60% osób nie przeczytało żadnej książki. Kontroli, bardzo szczegółowej, poddaliśmy Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa na lata 2014-2020. Kontrolowaliśmy Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a także jednostki realizujące ten program, czyli Bibliotekę Narodową, Instytut Książki oraz Narodowe Centrum Kultury.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#WicedyrektorDepartamentuNaukiOswiatyiDziedzictwaNarodowegoNajwyzszejIzbyKontroliIlonaKielanGlinska">NIK zwróciła tutaj uwagę, że działania upowszechniające czytelnictwo w niewielkim stopniu dotyczyły książek w formie elektronicznej, czyli e-booków i audiobooków. Mimo wszystko pomimo tych odrębnych działań w tym zakresie w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa czytelnictwo książek w formie elektronicznej wzrosło w większym stopniu niż książek w formie papierowej. Badania pokazują, że o około 15 punktów procentowych. Dlatego jako NIK wskazujemy, że warto tutaj promować tego typu książki, a szczególnie używać też takich kanałów aktywnej promocji, jak Internet czy media społecznościowe.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#WicedyrektorDepartamentuNaukiOswiatyiDziedzictwaNarodowegoNajwyzszejIzbyKontroliIlonaKielanGlinska">Zauważyliśmy także bardzo pozytywne działanie – szerszą współpracę bibliotek publicznych i bibliotek szkolnych w zakresie wykorzystania zakupionych nowości wydawniczych oraz ich promocji wśród dzieci i młodzieży.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#WicedyrektorDepartamentuNaukiOswiatyiDziedzictwaNarodowegoNajwyzszejIzbyKontroliIlonaKielanGlinska">Tutaj NIK sformułowała wniosek, aby Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego podjął jeszcze szersze działania w zakresie promocji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#WicedyrektorDepartamentuNaukiOswiatyiDziedzictwaNarodowegoNajwyzszejIzbyKontroliIlonaKielanGlinska">Szanowni państwo, bardzo szczegółowo macie to państwo opisane w Sprawozdaniu, które zostało przedstawione, więc już nie będę szerszej mówić na ten temat. Niemniej jednak jeszcze parę słów na temat kontroli, których wyniki już zostały opracowane i zostaną przekazane oraz na temat kontroli, które przygotowujemy. Niedawno zakończyliśmy (informacje już zostały opracowane i przekazane Komisji) kontrolę dotyczącą ochrony polskiego dziedzictwa narodowego za granicą. Już na ostatnim etapie przygotowania znajduje się informacja dotycząca odzyskiwania utraconych dzieł sztuki.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#WicedyrektorDepartamentuNaukiOswiatyiDziedzictwaNarodowegoNajwyzszejIzbyKontroliIlonaKielanGlinska">Jeśli chodzi o kontrole planowane, to bardzo krótko – w tej chwili już są w przygotowaniu takie kontrole, jak: ochrona zabytków archeologicznych odkrytych w związku z realizacją inwestycji budowlanych, opieka nad cmentarzami wojennymi w Polsce południowo-wschodniej, zabezpieczenie i udostępnianie zabytków architektury drewnianej oraz ich wykorzystanie w promocji regionu. Bardzo państwu dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Dziękuję bardzo. Wiele z tych informacji będzie dla nas bardzo użytecznych w planowanych posiedzeniach Komisji, m.in. odzyskiwanie zabytków. Architektura drewniana też w niedługim czasie będzie w naszym zainteresowaniu.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Bardzo proszę – otwieram dyskusję. Czy są uwagi i pytania do pani dyrektor? Nie ma. Wszystko jest więc jasne.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">W związku z tym pozostaje nam tylko uchwalenie opinii dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia Sprawozdania NIK w części dotyczącej naszej Komisji? Nie ma, zatem uznaję, że Komisja przyjęła powyższe Sprawozdanie nie zgłaszając do niego uwag i wniosków. Taką opinię przekażemy do Komisji do Spraw Kontroli Państwowej. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, którego dalej nie słyszę, uznaję, że Komisja uchwaliła opinię w powyższej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaKruk">Jeśli nie ma spraw bieżących – nie ma, to dziękuję państwu serdecznie i zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>