text_structure.xml 22.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Dzień dobry, witam wszystkich serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Otwieram wspólne posiedzenie komisji: Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Komisji do Spraw Kontroli Państwowej.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Witam panie i panów posłów, zaproszonych i przybyłych gości. Witam przedstawicieli Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, z panem dyrektorem Departamentu Budżetu Władysławem Budzeniem na czele oraz przedstawicieli Ministerstwa Finansów. Witamy także przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli – pana dyrektora Bogdana Skwarkę oraz przedstawiciela Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych – pana przewodniczącego Ryszarda Zajączkowskiego.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Na podstawie listy obecności stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Dzisiejszy porządek dzienny przewiduje rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych Sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2018 r. (druk nr 3490) wraz z Analizą NIK (druk nr 3539), w zakresie: 1) Części budżetowej 80 – Regionalne Izby Obrachunkowe; 2) Części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, zakresie pozycji 59.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Czy są uwagi do porządku dziennego?</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Nie widzę, stwierdzam zatem jego przyjęcie.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Członkowie komisji otrzymali informacje objaśniające do wyżej wymienionych części budżetowych, opinię Najwyższej Izby Kontroli oraz Biura Analiz Sejmowych.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Proponuję następującą procedurę naszego dzisiejszego posiedzenia: przedstawiciel rządu przedstawi informację (proponuję – od razu obu punktów, bo druga część to „resztówka”), potem zabiorą głos: poseł koreferent pani Elżbieta Stępień, przedstawiciel NIK oraz Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Później, oczywiście, możliwość dyskusji i opinii.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Przechodzimy zatem do punktów dzisiejszego posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Proszę o zabranie głosu pana dyrektora Władysława Budzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#DyrektorDepartamentuBudzetuMinisterstwaSprawWewnetrznychiAdministracjiWladyslawBudzen">Jeżeli pan przewodniczący i szanowni państwo pozwolą, chciałbym poprosić o wystąpienie pana dyrektora Nowaka – mojego zastępcę i głównego księgowego resortu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#GlownyksiegowyresortuzastepcadyrektoraDepartamentuBudzetuMinisterstwaSprawWewnetrznychiAdministracjiWaldemarNowak">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#GlownyksiegowyresortuzastepcadyrektoraDepartamentuBudzetuMinisterstwaSprawWewnetrznychiAdministracjiWaldemarNowak">Szanowni państwo przewodniczący, panie posłanki, panowie posłowie, w z związku z przesłaniem Wysokim Komisjom szczegółowej informacji z wykonania budżetu państwa za 2018 rok, w części 80 – Regionalne Izby Obrachunkowe, przedstawię jedynie zasadnicze wielkości dochodów i wydatków za ten rok.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#GlownyksiegowyresortuzastepcadyrektoraDepartamentuBudzetuMinisterstwaSprawWewnetrznychiAdministracjiWaldemarNowak">Uzyskane dochody wyniosły 3167 tys. zł, co stanowiło 109,1% kwoty zaplanowanej w ustawie budżetowej. Najważniejszymi źródłami dochodów były wpływy z tytułu szkoleń prowadzonych dla jednostek samorządu terytorialnego – pracowników urzędów gmin, starostw powiatowych, urzędów marszałkowskich i ich jednostek organizacyjnych. Z tego tytułu uzyskano 2754 tys. zł. Drugim źródłem dochodów były zwroty kosztów postępowania przed komisjami orzekającymi do spraw naruszenia dyscypliny finansów publicznych – z tego tytułu dochody wyniosły 188 tys. zł. Trzecim zasadniczym źródłem były dochody z najmu i dzierżawy, wyniosły 105 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#GlownyksiegowyresortuzastepcadyrektoraDepartamentuBudzetuMinisterstwaSprawWewnetrznychiAdministracjiWaldemarNowak">Planowane wydatki w kwocie 123 548 tys. zł zostały zwiększone o kwotę 613 tys. zł, to jest do wysokości 124 161 tys. zł. Zwiększenie wydatków dokonano na podstawie decyzji Ministra Finansów z rezerwy celowej, pozycja 59, na dofinansowanie zadań z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej i przeznaczono te środki na termomodernizację budynku biurowego w Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Łodzi.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#GlownyksiegowyresortuzastepcadyrektoraDepartamentuBudzetuMinisterstwaSprawWewnetrznychiAdministracjiWaldemarNowak">Zrealizowane wydatki wyniosły 124 079 tys. zł, co stanowiło 99,9% planu po zmianach.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#GlownyksiegowyresortuzastepcadyrektoraDepartamentuBudzetuMinisterstwaSprawWewnetrznychiAdministracjiWaldemarNowak">Na świadczenia na rzecz osób fizycznych, wydatkowano 126 tys. zł, w tym głównie: na świadczenia rzeczowe na podstawie przepisów BHP, ekwiwalenty za używanie odzieży roboczej, zwroty kosztów podróży służbowych dla członków komisji orzekających w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych i niebędących pracownikami izb oraz na koszty przejazdu świadków, którzy stawili się na wezwanie komisji.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#GlownyksiegowyresortuzastepcadyrektoraDepartamentuBudzetuMinisterstwaSprawWewnetrznychiAdministracjiWaldemarNowak">Zasadniczą wielkość wydatków stanowią wydatki bieżące, które zostały zrealizowane w kwocie 120 515 tys. zł, co stanowi 99,9% planu po zmianach. W grupie wydatków wynagrodzenia wraz z pochodnymi wyniosły 98 298 tys. zł – 81,6% wydatków bieżących. Natomiast pozostałe wydatki bieżące wyniosły 22 218 tys. zł – 18,4% wydatków. Pozostałe wydatki bieżące zostały przeznaczone między innymi na: wynagrodzenia bezosobowe, czyli wynagrodzenia dla członków komisji orzekających w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych, ryczałtowe wynagrodzenia za udział w posiedzeniach dla nieetatowych członków regionalnych izb obrachunkowych, umowy o dzieło, umowy zlecenia, zakup materiałów i wyposażenia, podróże służbowe krajowe, opłaty za administrowanie i czynsz za budynki, zakup usług telekomunikacyjnych, odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, zakup energii i remonty.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#GlownyksiegowyresortuzastepcadyrektoraDepartamentuBudzetuMinisterstwaSprawWewnetrznychiAdministracjiWaldemarNowak">Wydatki majątkowe wyniosły 3438 tys. zł i zostały w całości wydatkowane na: zakup 8 samochodów służbowych, niezbędnych w celu przeprowadzenia kontroli w jednostkach samorządu terytorialnego oraz na sprzęt informatyczny, w tym głównie urządzenia wielofunkcyjne, kserokopiarki i oprogramowanie. Ponadto środki wykorzystano na przebudowę budynku, przeznaczonego na siedzibę Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#GlownyksiegowyresortuzastepcadyrektoraDepartamentuBudzetuMinisterstwaSprawWewnetrznychiAdministracjiWaldemarNowak">Wynagrodzenia i pochodne zaplanowane w ustawie budżetowej na 2018 rok w łącznej wysokości 99 587 tys. zł zostały naliczone na 237 etatowych członków kolegiów oraz na 1182 osoby nieobjęte mnożnikowymi systemami wynagrodzeń. Wydatkowano natomiast 98 298 tys. zł, z teg – na wynagrodzenia 83 465 tys. zł, na pochodne 14 833 tys. zł, to jest 100% planu przy faktycznym zatrudnieniu 1240 pracowników.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#GlownyksiegowyresortuzastepcadyrektoraDepartamentuBudzetuMinisterstwaSprawWewnetrznychiAdministracjiWaldemarNowak">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, uprzejmie proszę – w imieniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji – o pozytywne zaopiniowanie przedłożonych Komisjom informacji z wykonania budżetu za 2018 rok, w części 80 – Regionalne Izby Obrachunkowe.</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#GlownyksiegowyresortuzastepcadyrektoraDepartamentuBudzetuMinisterstwaSprawWewnetrznychiAdministracjiWaldemarNowak">Dziękuję za uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Proszę o zabranie głosu przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#DyrektorDepartamentuAdministracjiPublicznejNajwyzszejIzbyKontroliBogdanSkwarka">Panie przewodniczący, Wysokie Komisje, szanowni państwo, otóż Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie ocenia wykonanie budżetu państwa w części 80 – Regionalne Izby Obrachunkowe.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#DyrektorDepartamentuAdministracjiPublicznejNajwyzszejIzbyKontroliBogdanSkwarka">Ocena ta została sformułowana w oparciu o kontrolę przeprowadzoną w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji, dotyczyła ona głównie sprawozdania zbiorczego z działalności regionalnych izb obrachunkowych. Również przeprowadziliśmy kontrolę w czterech regionalnych izbach obrachunkowych, mianowicie w: Bydgoszczy, Kielcach, Łodzi i Katowicach – jako dysponentów trzeciego stopnia. Zarówno kontrola w MSWiA, jak i czterech regionalnych izbach obrachunkowych udowodniła, że gospodarka finansowa, sprawozdawczość i dochody zasługują na pozytywną ocenę NIK.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#DyrektorDepartamentuAdministracjiPublicznejNajwyzszejIzbyKontroliBogdanSkwarka">Natomiast jest jedna sprawa, która jest pewną nieprawidłowością, ale nie związaną bezpośrednio z wykonywaniem budżetu państwa. Chodzi o RIO w Kielcach, tam jest sytuacja patowa od 2014 roku. Od tego okresu nie można wybrać prezesa RIO. Były dwa konkursy przeprowadzone na to stanowisko i oba zostały unieważnione przez ministrów, jako konkursy przeprowadzone z naruszeniem prawa. Również jeden z kandydatów odwołał się do wojewódzkiego sądu administracyjnego – ten, który niby wygrał. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie podtrzymał decyzję ministra o unieważnieniu tych konkursów. Niemniej jednak od, praktycznie, 2017 roku, kiedy nastąpiło unieważnienie drugiego konkursu, nic się nie dzieje, nie ma prezesa tej izby.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#DyrektorDepartamentuAdministracjiPublicznejNajwyzszejIzbyKontroliBogdanSkwarka">My wystąpiliśmy do ministra z sugestią co do rozwiązania tego problemu, zdając sobie sprawę, że jedyna możliwość, w tej patowej sytuacji, leży w zmianie ustawy a więc wystąpienie z inicjatywą ustawodawczą. Zdajemy sobie z tego sprawę, że minister nie może ingerować w funkcjonowanie regionalnych izb obrachunkowych i narzucić jakiegokolwiek rozwiązania, jeżeli odpowiednie organy izby nie przeprowadzają, bądź nie chcą przeprowadzić konkursu. Niemniej jednak jest to sytuacja patowa, która rzutuje na funkcjonowanie Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#DyrektorDepartamentuAdministracjiPublicznejNajwyzszejIzbyKontroliBogdanSkwarka">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Proszę panią poseł Elżbietę Stępień.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselElzbietaStepien">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PoselElzbietaStepien">Panie przewodniczący, panie dyrektorze, panie prezesie, drodzy posłowie, pozwolę sobie troszeczkę skrócić wypowiedź, bowiem pewne rzeczy się powtarzają.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PoselElzbietaStepien">Aktualnie dysponentem części budżetowej 80 – Regionalne Izby Obrachunkowe, pozostaje Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji. W roku budżetowym 2018, w Polsce funkcjonowało 16 regionalnych izb obrachunkowych. Regionalne izby obrachunkowe dokonując oceny gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego, pomagają w zapewnieniu płynności i stabilności finansowej jednostek samorządu terytorialnego. Jest to jedyny organ nadzoru nad działalnością tych jednostek, który ma za zadanie nie tylko nadzorować i kontrolować ich działalność, ale również realizować zadania o charakterze informacyjnym i szkoleniowym.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PoselElzbietaStepien">Należy podkreślić, wykonywanie przez regionalne izby obrachunkowe zwiększonej liczby zadań z tytułu postępującego zadłużania się jednostek samorządu terytorialnego, czy funkcjonowania znacznie wyższych budżetów tych jednostek, w porównaniu do okresów wcześniejszych, w związku z wydatkowaniem środków Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#PoselElzbietaStepien">Biorąc pod uwagę opinię, zarówno Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, jak również pozytywną rekomendację Najwyższej Izby Kontroli, również wnioskuję o przyjęcie pozytywnej opinii w sprawie wykonania budżetu państwa w 2018 roku, w części 80 – Regionalne Izby Obrachunkowe.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#PoselElzbietaStepien">W skrócie: analiza dochodów budżetowych w części 80 – Regionalne Izby Obrachunkowe, pozwala stwierdzić, iż w 2018 roku wyniosły 3167 tys., co odpowiadało 109,1% kwoty zaplanowanej w ustawie budżetowej. Główne źródła dochodów mają trzy pochodzenia. Po pierwsze są to szkolenia przeprowadzane dla jednostek samorządu terytorialnego, po drugie – opłaty oraz dochody z najmu i dzierżawy składników majątkowych, trzecim źródłem jest wynajem.</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#PoselElzbietaStepien">W budżecie na ubiegły rok założono wydatki na poziomie 124 161 tys. zł, a po zmianach 124 079 tys. zł, co stanowi 99,9% planu. W analizowanym roku wydatki bieżące w części budżetowej 80, wykonano w wysokości 120 515 tys. zł a wydatki majątkowe to 3438 tys. zł. Realizacja planu wydatków w poszczególnych paragrafach klasyfikacji budżetowej nie budzi zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-7.7" who="#PoselElzbietaStepien">Przeciętne zatrudnienie w badanym okresie wynosiło 1240 osób, w stosunku do roku 2017 uległo ono obniżeniu o 10 osób. Wynagrodzenie brutto w części 80 wynosiło 5607 zł i nominalnie było wyższe o 0,8% od przeciętnego wynagrodzenia w 2017 roku. Średnie wynagrodzenie osób nieobjętych mnożnikowym systemem wynagrodzeń wynosiło 4979 zł a etatowych członków kolegiów – 9124 zł. Jest to wzrost w stosunku do roku 2017 odpowiednio – 0,9% i 1,8%.</u>
          <u xml:id="u-7.8" who="#PoselElzbietaStepien">W tym punkcie po raz kolejny dotykamy problemu odejścia pracowników, powiązanego wprost z nakładami na wynagrodzenia, którymi dysponują poszczególne izby. Odejścia dotyczą głównie najbardziej wykwalifikowanej kadry, inspektorów wydziałów kontroli oraz specjalistów wydziałów analiz i szkoleń podejmujących zatrudnienie w podmiotach oferujących wyższe wynagrodzenie. Biorąc pod uwagę kilkuletni okres, w którym przyjmowany pracownik RIO nabywa wystarczających kompetencji do pełnienia funkcji kontrolnych, instruktażowych i analitycznych, wyżej wymienione straty osobowe wydają się szczególnie dotkliwe. Zgodnie z przepisami, pracownicy RIO nie mogą podejmować dodatkowego zatrudnienia. Dlatego też chciałabym po raz kolejny (trzeci lub czwarty) zaapelować, aby jednak zmiany w budżecie na rok 2020 uwzględniały podwyżki dla tej grupy osób.</u>
          <u xml:id="u-7.9" who="#PoselElzbietaStepien">Na zakończenie, w ramach budżetów w układzie zadaniowym Regionalnych Izb Obrachunkowych – w roku ubiegłym zrealizowano zadanie 1.1. Weryfikacja gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego, w ramach funkcji 1. Zarządzanie państwem. Ma ono na celu zapewnienie płynności i stabilności finansowej jednostek samorządu terytorialnego.</u>
          <u xml:id="u-7.10" who="#PoselElzbietaStepien">Szanowni państwo, to byłoby na tyle z mojej strony i, tak jak powiedziałam na wstępie, postuluję za przyjęciem pozytywnej opinii w sprawie wykonania budżetu za rok 2018.</u>
          <u xml:id="u-7.11" who="#PoselElzbietaStepien">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Dziękuję pani koreferent.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Czy przedstawiciel Krajowej Rady Regionalnych Izby Obrachunkowych, pan Ryszard Zajączkowski, chciałby zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#ZastepcaprzewodniczacegoKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychRyszardZajaczkowski">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, szanowni państwo, chciałbym podziękować za te opinie, które tutaj zostały wyrażone. Oczywiście, to jest efekt określonej pracy, związany z tym, że dbałość o finanse publiczne w tym zakresie jest jak najbardziej realizowana i przestrzegana.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#ZastepcaprzewodniczacegoKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychRyszardZajaczkowski">W jednej kwestii chciałem dodać – pani poseł raczyła powiedzieć o odejściu kilku osób, to są dane wynikające z RB70, natomiast faktyczna skala odejść pracowników, jeśli chodzi o rok 2018, to jest ponad 109 osób na dzień dzisiejszy (w poprzednim roku również mamy odejścia na poziomie 100 osób). Fluktuacja kadr jest znacząca.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#ZastepcaprzewodniczacegoKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychRyszardZajaczkowski">Oczywiście, zdaję sobie sprawę, że to nie jest dyskusja na wykonanie budżetu, tylko ewentualnie jego projektu na lata następne. Chciałem tylko powiedzieć, że jeśli chodzi o tę fluktuację kadr, to udało nam się zabezpieczyć w minimum 55% a więc w dalszym ciągu te odejścia są znaczące. Wynikają one z braku możliwości zatrudnienia i ogłaszania konkursów, naborów, na których ludzie, po usłyszeniu kwoty wynagrodzenia, niestety, nie podejmują pracy.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#ZastepcaprzewodniczacegoKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychRyszardZajaczkowski">Dziękuję jeszcze raz bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Otwieram dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Bardzo proszę, pani poseł Stępień.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselElzbietaStepien">Szanowni państwo, właśnie nie wiem, czy jasno wybrzmiały słowa pana prezesa Zajączkowskiego, który powiedział wprost, że w ubiegłym roku odeszło 109 osób (choć z danych tutaj wynika, że jest to 10 osób) to ta liczba 109 osób, które faktycznie odeszły – to jest ta wyspecjalizowana kadra, która powinna nam dać do myślenia, co należy zrobić, żeby ten destrukcyjny proces zatrzymać.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PoselElzbietaStepien">Chciałabym również przy tej okazji podziękować Biuru Analiz Sejmowych za przygotowanie opracowania.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PoselElzbietaStepien">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Czy są jeszcze chętni do zadawania pytań?</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Nie widzę, zamykam zatem dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">W trakcie wystąpienia pani koreferent padł wniosek o pozytywne zaopiniowanie. Czy jest sprzeciw wobec pozytywnego zaopiniowania?</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Stwierdzam, że komisje przyjęły informację pozytywnie.</u>
          <u xml:id="u-12.6" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Do przedstawienia opinii na Komisji Finansów Publicznych proponuję upoważnić panią poseł Elżbietę Stępień.</u>
          <u xml:id="u-12.7" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Czy pani poseł wyraża zgodę?</u>
          <u xml:id="u-12.8" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Czy są inne kandydatury?</u>
          <u xml:id="u-12.9" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-12.10" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Czy jest sprzeciw, aby pani poseł Elżbieta Stępień nas reprezentowała?</u>
          <u xml:id="u-12.11" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-12.12" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Informuję, że protokół z posiedzenia będzie do wglądu w Sekretariacie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-12.13" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Dziękuję wszystkim za przybycie.</u>
          <u xml:id="u-12.14" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>