text_structure.xml 47.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#UrzadTransportuKolejowego">a) dochody i wydatki,</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#UrzadTransportuKolejowego">b) wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych,</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#UrzadTransportuKolejowego">5) części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 65,</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#UrzadTransportuKolejowego">6) części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem w zakresie działu 600 – Transport i łączność:</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#UrzadTransportuKolejowego">a) dochody i wydatki,</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#UrzadTransportuKolejowego">b) wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych,</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#UrzadTransportuKolejowego">c) dotacje celowe,</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#UrzadTransportuKolejowego">7) zadań z zakresu administracji rządowej i inne zadania zlecone jednostkom samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami w części 85 – Budżety wojewodów ogółem,</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#UrzadTransportuKolejowego">8) dotacji przedmiotowych i podmiotowych,</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#UrzadTransportuKolejowego">9) programów wieloletnich w układzie zadaniowym.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#UrzadTransportuKolejowego">W posiedzeniu udział wzięli: Artur Soboń sekretarz stanu w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju wraz ze współpracownikami, Marek Chodkiewicz podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury wraz ze współpracownikami, Barbara Brodowska-Mączka zastępca dyrektora Departamentu Finansowania Sfery Gospodarczej w Ministerstwie Finansów wraz ze współpracownikami, Tomasz Emiljan dyrektor Departamentu Infrastruktury Najwyższej Izby Kontroli wraz ze współpracownikami, Ignacy Góra prezes Urzędu Transportu Kolejowego wraz ze współpracownikami, Janusz Niedziela prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej wraz ze współpracownikami, Norbert Książek główny inspektor nadzoru budowlanego wraz ze współpracownikami, Jan Urbanowicz dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego, Jolanta Baran dyrektor generalny w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego wraz ze współpracownikami, Dorota Piotrowska główna księgowa w Głównym Urzędzie Geodezji i Kartografii.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#UrzadTransportuKolejowego">W posiedzeniu udział wzięli pracownicy Kancelarii Sejmu: Jolanta Misiak, Jakub Sindrewicz  – z sekretariatu Komisji w Biurze Komisji Sejmowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Dzień dobry państwu. Otwieram posiedzenie Komisji Infrastruktury.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Witam bardzo serdecznie na dzisiejszym spotkaniu przede wszystkim państwa posłów, a także podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pana ministra Marka Chodkiewicza oraz sekretarza stanu w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju, pana Artura Sobonia wraz ze współpracownikami. Witam dyrektora Departamentu Infrastruktury Najwyższej Izby Kontroli oraz dyrektorów i przedstawicieli zaproszonych, chciałem powiedzieć zaprzyjaźnionych, co oczywiście też, instytucji.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Proszę państwa, stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Bez zbędnej zwłoki powinniśmy przejść do realizacji porządku obrad.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Komunikat dla państwa posłów. Dzisiaj o godz. 13.30 są głosowania. Wobec tego o godz. 13.15-13.20 najpóźniej musimy skończyć. Bardzo państwa proszę o, jak zwykle, rzetelne i skondensowane na najważniejszych punktach wystąpienia, żebyśmy mogli zdążyć na głosowania.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2017 roku (druk nr 2559) wraz z analizą Najwyższej Izby Kontroli (druk nr 2620) zgodnie z zakresem ustalonym w postanowieniu nr 10 Marszałka Sejmu z dnia 7 czerwca 2018 roku. Czy do porządku obrad macie państwo jakieś uwagi? Nie widzę uwag do porządku obrad. Wobec tego, bez zbędnej zwłoki, stwierdzając przyjęcie porządku dziennego, oddaję głos panu ministrowi. Przepraszam, była prośba. Pani dyrektor, czy zechce pani jeszcze raz sformułować tę prośbę przy całym kworum?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuFinansowaniaSferyGospodarczejwMinisterstwieFinansowBarbaraBrodowskaMaczka">Mam na końcu dwie małe części 83 i 85. Jeżeli pan przewodniczący pozwoli, gdybym mogła zreferować je na początku ze względu na okoliczności zewnętrzne, byłabym ogromnie wdzięczna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Znamy te okoliczności. Rzeczywiście są one uzasadnione. Wobec tego bardzo chętnie oddamy pani głos. Po pani będzie pan minister Soboń. Bardzo proszę, pani dyrektor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMFBarbaraBrodowskaMaczka">Dziękuję bardzo. Jeżeli chodzi o część 83, w obszarze działalności Komisji pozostaje rezerwa 65 na sfinansowanie wypłat z Funduszu Dopłat wsparcia dla nabywców lokali mieszkalnych albo domów jednorodzinnych – Mieszkanie dla Młodych (MdM) oraz  200 000 tys. zł na realizację Narodowego Programu Mieszkaniowego. Rezerwa była zaplanowana w kwocie 946 000 tys. zł. Środki rezerwy rozdysponowano w kwocie  861 048 tys. zł z przeznaczeniem na obsługę programu dofinansowania kosztów nabycia pierwszego mieszkania przez młodych ludzi wypłacanego z Funduszu Dopłat oraz na wyposażenie w środki trwałe, wartości niematerialne i prawne oraz inne składniki aktywów Krajowego Zasobu Nieruchomości. Myślę, że w tym zakresie wydatkowanie środków zostanie szczegółowo przedstawione w ramach omówienia części 18.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMFBarbaraBrodowskaMaczka">Dodatkowo w ramach owej rezerwy na podstawie opinii Komisji Finansów Publicznych wydatkowano kwotę 90 048 tys. zł na realizację przepisów ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym, na zwiększenie dotacji podstawowej, jak też na podstawie drugiej opinii na realizację przez Ministra Zdrowia Programu Profilaktyki Leczenia Chorób Układu Sercowo-Naczyniowego POLKARD. Dziękuję bardzo. Proszę o pozytywną opinię.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Dziękuję bardzo. Czy są pytania do pani dyrektor? Jeżeli nie, może w takiej kolejności, najpierw pan minister Soboń lub przedstawiciele pana ministra omówią część 18.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMFBarbaraBrodowskaMaczka">Panie przewodniczący, jeżeli mogłabym omówić jeszcze część 85, byłabym wdzięczna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMFBarbaraBrodowskaMaczka">Jeżeli chodzi o część 85 – Budżety wojewodów ogółem, w tym dział 600, cały obszerny materiał został Komisji przedstawiony. Może powiem pokrótce, że dochody to nie są nominalnie wysokie kwoty. Zaplanowano je w wysokości 8467 tys. zł, a zrealizowano w wysokości 14 026 tys. zł. Głównie są to wpływy z najmu i dzierżawy składników na przejściach granicznych. W zakresie wydatków w dziale tym zaplanowano środki w wysokości 864 375 tys. zł. W toku wykonywania budżetu zostały one zwiększone głównie z rezerw celowych o 1 437 370 tys. zł do kwoty 2 301 745 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMFBarbaraBrodowskaMaczka">W ramach wydatków bieżących, jak co roku, głównie finansowano krajowe pasażerskie przewozy autobusowe. Jest to kwota 611 973 tys. zł. Chodzi o dofinansowanie ustawowych ulg. Środki były wydatkowane też na drogi publiczne wojewódzkie w kwocie 204 442 tys. zł, na drogi publiczne gminne oraz powiatowe w ramach Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej, utrzymanie przejść granicznych, działalność Inspekcji Transportu Drogowego oraz usuwanie skutków klęsk żywiołowych, a także pozostałą działalność. Są to zadania z zakresu administracji rządowej, głównie wydawanie zaświadczeń ADR.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMFBarbaraBrodowskaMaczka">Jeżeli chodzi o wydatki majątkowe, była to kwota 1 075 804 tys. zł. Przeznaczono je głównie na budowę, rozbudowę, przebudowę dróg publicznych gminnych, generalnie samorządowych. Była to kwota 805 999 tys. zł. Chodziło o program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej, jak też Oświęcimski strategiczny program rządowy oraz poprawę dostępności do miasta Szczecin. Drugi obszar stanowiły przejścia graniczne. Były to też wydatki majątkowe Inspekcji Transportu Drogowego oraz wydatki na usuwanie skutków klęsk żywiołowych w obszarze drogowym.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMFBarbaraBrodowskaMaczka">W zakresie wynagrodzeń finansowane były wynagrodzenia na przejściach granicznych pracowników obsługujących przejścia oraz wojewódzkich inspektoratów transportu drogowego. Dziękuję bardzo. Proszę o pozytywną opinię.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Czy do pani dyrektor są jakieś pytania? Czy są jakieś uwagi? Nie widzę, nie ma. Wobec powyższego bardzo pani dziękujemy.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Teraz przechodzimy do części 18. Proszę o wystąpienie pana ministra Sobonia lub współpracowników, jeżeli są.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInwestycjiiRozwojuArturSobon">Tak, panie przewodniczący, jestem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Proszę uprzejmie, panie ministrze. Po wystąpieniu przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli koreferat wygłosi pani poseł Maria Zuba, która jest obecna. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#SekretarzstanuwMIiRArturSobon">Bardzo dziękuję. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, w piśmie z 30 maja ministerstwo przekazało Komisji szczegółowe informacje dotyczące wykonania budżetu państwa w zakresie części 18 – Budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo. Dochody wyglądają następująco. W ustawie budżetowej na rok 2017 dochody budżetu państwa zaplanowano w wysokości 86 000 tys. zł, natomiast zrealizowano je w kwocie 107 000 tys. zł, co stanowiło 124,3% planu. Największy udział w dochodach miały wpływy uzyskane z wpłat banków z tytułu dokonywanych rozliczeń w ramach programów z zakresu mieszkalnictwa. Była to kwota 97 000 tys. zł. Dochody zrealizowane w roku 2017 były o 12,5% wyższe od dochodów wykonanych w roku 2016.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#SekretarzstanuwMIiRArturSobon">Jeżeli chodzi o wydatki zaplanowane ustawie budżetowej na rok 2017, wydatki w części 18 w kwocie 935 tys. zł w ciągu roku zwiększono do kwoty 1 920 000 tys. zł. Wydatki zrealizowano w kwocie 1 867 000 tys. zł, czyli w 97,7%. Wydatki budżetu państwa były w kwocie 1 834 000 tys. zł, a wydatki budżetu środków europejskich w kwocie  33 000 tys. zł. Wydatki zrealizowane w roku 2017 były wyższe o 15% od wydatków z 2016 roku, co było konsekwencją wyższego zasilenia Funduszu Termomodernizacji i Remontów.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#SekretarzstanuwMIiRArturSobon">Zrealizowane wydatki zostały przeznaczone głównie na dofinansowanie Funduszu Dopłat utworzonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego w kwocie 1 231 000 tys. zł, z tego na realizację programu wsparcia sektora mieszkaniowego, program Mieszkanie dla Młodych wydatkowano 742 000 tys. zł, na realizację programu dopłat do oprocentowania preferencyjnych kredytów mieszkaniowych „Rodzina na swoim” – 319 000 tys. zł, na realizację programu pomocy państwa dla gmin, powiatów oraz organizacji pożytku publicznego w tworzeniu lokali socjalnych, mieszkań chronionych, noclegowni i domów dla bezdomnych – 170 000 tys. zł, na zasilenie Funduszu Termomodernizacji i Remontów – 269 tys. zł, na refundację premii gwarancyjnych oraz premii za systematyczne oszczędzanie – 209 000 tys. zł, na wykup odsetek od kredytów mieszkaniowych  – 33 000 tys. zł, na realizację statutowych zadań Głównego Geodety Kraju oraz finansowanie Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii – 65 000 tys. zł, na realizację statutowych zadań Głównego Inspektora Nadzoru Budowalnego oraz finansowanie Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego – 20 000 tys. zł oraz na finansowanie działalności ministerstwa – 36 000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#SekretarzstanuwMIiRArturSobon">Wynagrodzenia w kwocie 47.000 tys. zł wykonano w 98,9%. W ministerstwie była to kwota 23 000 tys. zł, w Głównym Urzędu Geodezji i Kartografii – 13 000 tys. zł, w Głównym Urzędzie Nadzoru Budowlanego – 11 000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#SekretarzstanuwMIiRArturSobon">Jeżeli chodzi o dotacje podmiotowe i celowe, w ustawie budżetowej na rok 2017 w ramach części 18 nie planowano dotacji podmiotowych i celowych. W trakcie roku z rezerwy celowej uruchomiono środki finansowe w wysokość 25 000 tys. zł z przeznaczeniem na pokrycie kosztów realizacji zadań i organizacji funkcjonowania Krajowego Zasobu Nieruchomości. W ramach przyznanych środków zrealizowano dotację łącznie ze środkami ujętymi w ramach środków niewygasających w wysokości 24 600 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-13.5" who="#SekretarzstanuwMIiRArturSobon">Jeżeli chodzi o plany finansowe instytucji budżetowych i państwowych funduszy celowych oraz państwowych osób prawnych, mamy, a w zasadzie mieliśmy Centralny Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej. Przychody w roku 2017 wyniosły 9200 tys. zł, a koszty 9000 tys. zł. Przychody Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym wyniosły 7000 tys. zł, a koszty 5000 tys. zł według planu po zmianach. W roku 2017 został stworzony Krajowy Zasób Nieruchomości. W budżecie państwa została utworzona rezerwa celowa na sfinansowanie kosztów organizacji i funkcjonowania oraz realizacji zadań przez tę jednostkę w wysokości 25 000 tys. zł. Zrealizowane przychody wyniosły 500 tys. zł. Pozostała część środków w wysokości  23 800 tys. zł została ujęta w wykazie wydatków budżetu państwa, które nie wygasły z upływem roku 2017.</u>
          <u xml:id="u-13.6" who="#SekretarzstanuwMIiRArturSobon">Dodam tylko, iż Najwyższa Izba Kontroli po przeprowadzonej kontroli pozytywnie oceniła realizację budżetu w części 18 za rok 2017. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Dziękuję bardzo. Najwyższa Izba Kontroli teraz potwierdzi to. Proszę bardzo. Oddaję państwu głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#DyrektorDepartamentuInfrastrukturyNajwyzszejIzbyKontroliTomaszEmiljan">Dziękuję uprzejmie. Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, Tomasz Emiljan. Dyrektor Departamentu Infrastruktury.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#DyrektorDepartamentuInfrastrukturyNajwyzszejIzbyKontroliTomaszEmiljan">Rzeczywiście Najwyższa Izba Kontroli oceniła pozytywnie wykonanie budżetu państwa w 2017 roku w części 18 – Budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo. Podstawę do sformułowania pozytywnej oceny w tej części budżetu państwa stanowiły wyniki kontroli przeprowadzonej w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju oraz Głównym Urzędzie Geodezji i Kartografii, w którym skontrolowano również wykonanie planu finansowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#DyrektorDepartamentuInfrastrukturyNajwyzszejIzbyKontroliTomaszEmiljan">Z ustaleń kontroli wymienionych jednostek wynika, że w 2017 roku budżet państwa został wykonany prawidłowo w zakresie realizacji zarówno dochodów, jak i wydatków. Ponieważ kwoty, które przedstawił pan minister, są zbieżne z tymi, które ustaliliśmy w wyniku kontroli, ze względu na czas, może nie będę ich powtarzał, jeżeli pan przewodniczący się zgodzi. Jest to ujęte w sprawozdaniu.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#DyrektorDepartamentuInfrastrukturyNajwyzszejIzbyKontroliTomaszEmiljan">Chciałbym również dodać, że Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie zaopiniowała sporządzanie łącznych sprawozdań za 2017 rok przez dysponenta części 18 oraz sprawozdań jednostkowych ministerstwa oraz pozostałych dysponentów trzeciego stopnia. Sprawozdania łączne zostały sporządzone przez dysponenta części 18 na podstawie sprawozdań jednostkowych. Kwoty wykazane w sprawozdaniach były zgodne z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej. Przyjęty system kontroli zarządczej zapewniał w sposób racjonalny kontrolę prawidłowości sporządzanych sprawozdań budżetowych, w tym budżetu środków europejskich, sprawozdań w zakresie operacji finansowych, z uwzględnieniem sprawozdań dysponentów trzeciego stopnia. Sprawozdania zostały sporządzone terminowo i prawidłowo pod względem merytorycznym i formalno-rachunkowym.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#DyrektorDepartamentuInfrastrukturyNajwyzszejIzbyKontroliTomaszEmiljan">W czasie kontroli stwierdziliśmy nieprawidłowość, która miała charakter formalny i nie powodowała skutków finansowych dla realizacji budżetu państwa w części 18. Dotyczyła ona opóźnionego o szesnaście dni opublikowania w Biuletynie Informacji Publicznej planu postępowania o udzielenie zamówień publicznych do przeprowadzenia przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa w 2017 roku.</u>
          <u xml:id="u-15.5" who="#DyrektorDepartamentuInfrastrukturyNajwyzszejIzbyKontroliTomaszEmiljan">Poza tym chciałbym powiedzieć, poinformować Wysoką Komisję, że adresaci wystąpień pokontrolnych po naszych kontrolach jednostkowych nie wnieśli zastrzeżeń do uwag, ocen i wniosków sformułowanych przez Najwyższą Izbę Kontroli, zawartych w dokumentach. Poinformowali Najwyższą Izbę Kontroli o działaniach podjętych w celu realizacji zawartych w nich w wniosków. Dziękuję uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Dziękuję bardzo, panie dyrektorze. Bardzo proszę, pani poseł Maria Zuba. Proszę o koreferat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselMariaZuba">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Tak naprawdę pozostaje mi tylko wnieść, żeby Wysoka Komisja raczyła przyjąć i wydać pozytywną opinię dla omawianej części budżetu, dla części 18. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Dziękuję. Czy ktoś jest przeciwny takiej rekomendacji? Jeżeli nie, uznaję, że część 18 Komisja zaopiniowała pozytywnie.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Proszę państwa, przechodzimy do omówienia części 26 – Łączność. Bardzo proszę, pan minister Marek Chodkiewicz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyMarekChodkiewicz">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Szanowna Komisjo, szanowni posłowie, w części 26 dochody budżetowe zaplanowano w wysokości 10 tys. zł, a wykonano w wysokości  9 tys. zł. Nie będziemy się nad rozwodzili. Natomiast wydatki budżetu państwa w części 26 zaplanowano w wysokości 7287 tys. zł. Środki zostały wydatkowane w kwocie  6814 tys. zł, co stanowi 93,5% planu.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyMarekChodkiewicz">Wydatki budżetu państwa przeznaczono na dotację statutową na dopłaty do przesyłek pocztowych ustawowo zwolnionych z opłat pocztowych w kwocie 2180 tys. zł. Wydatki te przeznaczone były głównie na dotowanie usług pocztowych zwolnionych z opłat zgodnie z ustawą – Prawo pocztowe, która przewiduje refundację utraconych przez operatorów pocztowych wpływów w związku z realizowaniem usług pocztowych ustawowo zwolnionych z opłat za ich świadczenie, a więc przesyłek dla ociemniałych, przesyłek z korespondencją lub druków o masie do 7 tys. gramów, w których informacja jest utrwalona pismem wypukłym, jak też przesyłek zawierających egzemplarze obowiązkowe wysyłane do bibliotek uprawnionych do ich otrzymywania. W pierwszym przypadku była to kwota 579 tys. zł, w drugim przypadku kwota 1600 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyMarekChodkiewicz">Wydatki związane z działalnością ministerstwa wyniosły 4634 tys. zł. Środki te przeznaczono na wynagrodzenia osobowe, składki do organizacji międzynarodowych, zakup usług remontowych i informatycznych, opłaty za usługi pocztowe, sprzątanie, ochronę mienia, usługi kurierskie, to wszystko, co wiąże się z eksploatacją.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyMarekChodkiewicz">W części 39 – Transport dochody budżetu państwa w 2017 roku zostały zaplanowane w wysokości 142 000 tys. zł. Zostały osiągnięte w kwocie 189 000 tys. zł, co stanowiło 133% w stosunku do planu. Największy udział w realizacji dochodów miały wpływy uzyskane przez Inspekcję Transportu Drogowego w kwocie 81 000 tys. zł i Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w kwocie 74 000 tys. zł. Osiągnięte dochody pochodziły głównie z kar i odszkodowań, z tytułu kar umownych dotyczących nienależytego wykonania umowy, nieterminowej realizacji umowy oraz z tytułu odszkodowań za szkody wyrządzone w infrastrukturze drogowej, wpływów z różnych dochodów i opłat, między innymi wpływów za wydanie jednorazowych zezwoleń zagranicznych na wykonywanie międzynarodowego transportu drogowego, odszkodowań za zniszczone lub skradzione mienie oraz z tytułu szkód poniesionych na drogach bądź zatrzymane wadia, najmu i dzierżawy składników majątkowych.</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyMarekChodkiewicz">Wpływy z Urzędu Lotnictwa Cywilnego stanowiły 11% wykonania planu ogółem i wynosiły 21 000 tys. zł. Dochody te pochodziły głównie z wpłaty dokonanej przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej, stosownie do rozporządzenia w sprawie wysokości opłaty lotniczej w 2017 roku, jak również z różnych opłat, opłat egzaminacyjnych, opłat za świadectwa i certyfikaty, zaświadczenia, zezwolenia określone w ustawie – Prawo lotnicze, sprzedaż wytycznych i instrukcji w sprawach technicznych Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, kar pieniężnych, głównie kar nakładanych na przewoźników decyzjami administracyjnymi Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z tytułu nieprzestrzegania praw pasażerów, opłat za koncesje i licencje określone w ustawie – Prawo lotnicze.</u>
          <u xml:id="u-19.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyMarekChodkiewicz">Wydatki budżetu państwa w tej części na realizację zadań w zakresie transportu na rok 2017 zostały zaplanowane w łącznej kwocie 11 033 000 tys. zł. Środki te zostały wykorzystane w wysokości 10 936 000 tys. zł, co stanowiło 99% planu wydatków oraz 99,4% planu przy uwzględnieniu dokonanych blokad. W porównaniu do analogicznego okresu 2016 roku zrealizowane wydatki były wyższe o 2 279 000 tys. zł, co było związane głównie z większym zaangażowaniem środków budżetu państwa w realizację zadań kolejowych i drogowych.</u>
          <u xml:id="u-19.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyMarekChodkiewicz">Na infrastrukturę drogową wydaliśmy kwotę 4 255 000 tys. zł, co stanowiło 99% planu. Wykonane wydatki w zakresie infrastruktury drogowej w 2017 roku były wyższe w porównaniu do roku 2016 o 1 306 000 tys. zł, czyli o 46%. Środki budżetu państwa w ramach zadań drogowych przeznaczono na bieżące utrzymanie sieci w kwocie  1 530 000 tys. zł (wykonanie wyniosło 99%), remonty sieci drogowej w kwocie  669.000 tys. zł (wykonanie wyniosło 99%), wydatki inwestycyjne, w tym na przebudowy dróg i mostów oraz zadania poprawiające bezpieczeństwo ruchu drogowego, prace przygotowawcze pod następne inwestycje, zakupy inwestycyjne, pozostałe zadania, jak np. laboratoria w kwocie 1 212 000 tys. zł (wykonanie wyniosło 98%). Pozostałe wydatki bieżące, w tym regulacja stanów prawnych, ochrona środowiska, roszczenia i obsługa prawna roszczeń, wyniosły 280 000 tys. zł. Zadanie to zostało wykonane w 99,6%. Koszty funkcjonowania Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wyniosły  564 000 tys. zł, a wykonanie 98%.</u>
          <u xml:id="u-19.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyMarekChodkiewicz">Na transport kolejowy wydaliśmy 6 328 000 tys. zł. Wykonanie wyniosło 99,8% planu. Wykonane wydatki w zakresie transportu kolejowego w 2017 roku były wyższe w porównaniu do 2016 roku o 950 000 tys. zł, czyli o 18%. Środki budżetu państwa w ramach zadań kolejowych przeznaczono na infrastrukturę kolejową w kwocie 5 248 000 tys. zł. Wykonanie wyniosło 99,9%, czyli praktycznie 100%. Wzrost w stosunku do roku 2016 wyniósł 21%. W tym było to dofinansowanie z budżetu państwa kosztów zarządzania infrastrukturą kolejową i jej ochrony, środki dla PKP PLK S.A. w kwocie 3 049 000 tys. zł (wykonanie wyniosło 99,9%), inwestycje na liniach kolejowych ujęte w Krajowym Programie Kolejowym w kwocie 1 592 000 tys. zł, budowa i przebudowa dworców kolejowych w kwocie 23 000 tys. zł (wykonanie wyniosło 100%), współfinansowanie krajowych kolejowych projektów Unii Europejskiej wraz z wkładem budżetu państwa w realizację projektów unijnych na liniach i dworcach kolejowych w kwocie 525 000 tys. zł (wykonanie wyniosło 99,8%), pomoc techniczna dla PKP PLK, koszty zarządzania projektami unijnymi w kwocie 58 000 tys. zł (wykonanie wyniosło 99,7%), kolejowe przewozy pasażerskie w kwocie 1 080 000 tys. zł (wykonanie wyniosło 99,1%, a wzrost w stosunku do roku 2016 wyniósł 4%), w tym dofinansowanie krajowych przewozów pasażerskich w celu wyrównania przewoźnikom kolejowym utraconych przychodów z tytułu obowiązujących ustawowych uprawnień do ulgowych przejazdów w kwocie 524 000 tys. zł (wykonanie wyniosło 98,1%), dofinansowanie pasażerskich międzywojewódzkich przewozów kolejowych wykonywanych w ramach usług publicznych w kwocie 545 000 tys. zł (wykonanie wyniosło 100%), dofinansowanie pasażerskich międzynarodowych przewozów kolejowych wykonywanych w ramach usług publicznych w kwocie 11 000 tys. zł (wykonanie wyniosło 100%).</u>
          <u xml:id="u-19.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyMarekChodkiewicz">Zadania z zakresu bezpieczeństwa drogowego w kwocie 121 000 tys. zł (wykonanie wyniosło 99,1%, a wzrost w porównaniu do roku 2016 był o 12%) były realizowane głównie przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego oraz Sekretariat Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.</u>
          <u xml:id="u-19.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyMarekChodkiewicz">Na zadania z zakresu lotnictwa wydatkowano kwotę 87 000 tys. zł. Wykonanie wyniosło 97,7%. Wzrost w porównaniu do roku 2016 był o 3%. Były to zadania Urzędu Lotnictwa Cywilnego, koszty związane z zapewnieniem służb żeglugi powietrznej, dotacja dla Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, a także dotacje podmiotowe dla uczelni lotniczych kształcących personel lotniczy.</u>
          <u xml:id="u-19.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyMarekChodkiewicz">Urząd ministra i koszty funkcjonowania Centrum Unijnych Projektów Transportowych wyniosły125 000 tys. zł. Wykonanie wyniosło 93,5%. Niepełne wykonanie wynika głównie z oszczędności powstałych w funkcjonowaniu urzędu ministra oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych.</u>
          <u xml:id="u-19.11" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyMarekChodkiewicz">Wydatki obronne wyniosły 20 000 tys. zł, a ich wykonanie 98,4%.</u>
          <u xml:id="u-19.12" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyMarekChodkiewicz">W roku 2017 w obszarze infrastruktury były realizowane trzy programy wieloletnie. Pierwszy program to Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 z perspektywą do roku 2025. Na realizację tego programu wydano 16 102 000 tys. zł. Na realizację Krajowego Programu Kolejowego do roku 2023 wydano 5 257 000 tys. zł. Na Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019 wydaliśmy 794 000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-19.13" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyMarekChodkiewicz">Wydatki budżetu środków europejskich. Na realizację projektów związanych z finansowaniem Unii Europejskiej w ramach części 39 – Transport wydatki w budżecie środków europejskich zaplanowano w łącznej kwocie 11 266 000 tys. zł, w tym kwota w wysokości 4 009 000 tys. zł została uruchomiona w trakcie roku z rezerwy celowej. Realizacja budżetu środków europejskich na koniec 2017 roku zamknęła się kwotą 11 265 400 tys. zł. Wykonanie wyniosło praktycznie 100%.</u>
          <u xml:id="u-19.14" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyMarekChodkiewicz">Powyższe środki przeznaczono głównie na realizację projektów w ramach Programów Operacyjnych Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013 oraz na lata 2014-2020, Programu Operacyjnego Polska Wschodnia na lata 2014-2020 oraz instrumentu Łącząc Europę, czyli CEF z zakresu dróg publicznych krajowych w kwocie 7 711 000 tys. zł (wykonanie wyniosło 100%), infrastruktury kolejowej w kwocie 2 825 000 tys. zł (wykonanie wyniosło 100%), lokalnego transportu zbiorowego w kwocie 553 000 tys. zł (wykonanie wyniosło praktycznie 100%), dróg publicznych w miastach na prawach powiatu w kwocie 147 000 tys. zł (wykonanie wyniosło 100%), infrastruktury lotniczej w kwocie 15 000 tys. zł (wykonanie wyniosło 100%), na pozostałe projekty realizowane głównie przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa oraz Główny Inspektorat Transportu Drogowego w kwocie 12 400 tys. zł (wykonanie wyniosło 95,12%) oraz infrastrukturę portową w kwocie 2000 tys. zł. Środki te były przeznaczone na rozbudowę i modernizację sieci drogowej i kolejowej, toru wodnego, rozbudowę nabrzeża oraz poprawę warunków żeglugi w porcie w Gdańsku oraz w porcie w Świnoujściu. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Dziękuję bardzo, panie ministrze. Teraz wróćmy jeszcze na chwilę do części 26. Proszę Najwyższą Izbę Kontroli o zaprezentowanie stanowiska. Potem poproszę o krótki koreferat pana posła Piotra Króla.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#DyrektordepartamentuNIKTomaszEmiljan">Dziękuję uprzejmie, panie przewodniczący. Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie oceniła wykonanie budżetu państwa w 2017 roku w części 26 – Łączność. Tutaj znowu, jeżeli pan przewodniczący pozwoli, ponieważ kwoty w zakresie dochodów i wydatków są zbieżne, nie będę ich już powtarzał.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#DyrektordepartamentuNIKTomaszEmiljan">Chciałbym stwierdzić, że zadania ministra właściwego do spraw łączności były realizowane prawidłowo, w tym zadania dotyczące udzielania dotacji w zakresie usług pocztowych ustawowo zwolnionych z opłaty za ich świadczenie oraz zadań określonych w ustawie o opłatach abonamentowych i w ustawie o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców. Pozytywną ocenę w tej części budżetu państwa uzasadnia także fakt, że dysponent prawidłowo sprawował nadzór i kontrolę nad realizacją budżetu w zakresie określonym w art. 175 ust. 1 i 2 ustawy o finansach publicznych.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#DyrektordepartamentuNIKTomaszEmiljan">Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie zaopiniowała prawidłowość sporządzania przez dysponenta części 26 rocznych sprawozdań łącznych, sprawozdań budżetowych za 2017 rok oraz sprawozdań jednostkowych dysponenta trzeciego stopnia. Sprawozdania łączne zostały sporządzone przez dysponenta na podstawie sprawozdań jednostkowych. Kwoty wykazane w sprawozdaniach były zgodne z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej. Przyjęty system kontroli zarządczej zapewniał w sposób racjonalny kontrolę prawidłowości sporządzanych sprawozdań w zakresie operacji finansowych, z uwzględnieniem również sprawozdań dysponenta trzeciego stopnia. Sprawozdania zostały sporządzone terminowo i prawidłowo pod względem merytorycznym i formalno-rachunkowym. Dziękuję uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Dziękuję bardzo. Pan poseł Król.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselPiotrKrol">Panie przewodniczący, panie ministrze, Wysoka Komisjo, pan minister dosyć szczegółowo przedstawił omawiany dział. Chciałbym uzupełnić tylko trzy rzeczy. Po pierwsze, w dziale 600, jeżeli chodzi o część dotyczącą łączności, warto zauważyć, że wydatki bieżące były wyższe w porównaniu do roku 2016 o 95 tys. zł. Warto też powiedzieć, że ze względu na to, że Poczta Polska należy do Światowego Związku Pocztowego składka wyniosła 825 tys. zł. Warto również powiedzieć o strukturze uzyskanych dochodów generalnie w całym dziale 600: Inspekcja Transportu Drogowego – 43,1%, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad – 39,1%, Urząd Lotnictwa Cywilnego – 11,3%, krajowe pasażerskie przewozy kolejowe – 2%, infrastruktura kolejowa – 1,8%, pozostałe dochody  – 2,8%, funkcjonowanie Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa – 0,3%. W związku z powyższym, panie przewodniczący, wnoszę o pozytywne zaopiniowanie wykonania budżetu w tym dziale. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Dziękuję. Czy jest głos przeciwny wobec stanowiska pana posła? Nie ma. A zatem przyjęliśmy część 26.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Teraz poproszę Najwyższą Izbę Kontroli o opinię do części 39.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#DyrektordepartamentuNIKTomaszEmiljan">Dziękuję uprzejmie, panie przewodniczący. Jeżeli chodzi o część 39 – Transport, oceniliśmy pozytywnie wykonanie budżetu państwa w 2017 roku. Podstawę do sformułowania takiej oceny stanowiły wyniki jednostkowych kontroli przeprowadzonych w Ministerstwie Infrastruktury, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego, spółce PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście, w której przedmiotem kontroli było rozliczenie dotacji budżetowych na dofinansowanie krajowych przewozów pasażerskich. Znowu jeżeli chodzi o dochody, wydatki, środki z rezerw celowych, jak również środki europejskie, wszystkie kwoty, które podał minister, są zbieżne z ustaleniami z naszej kontroli, dlatego pozwolę sobie już ich nie powtarzać.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#DyrektordepartamentuNIKTomaszEmiljan">Chciałbym natomiast powiedzieć, że w trakcie naszych kontroli stwierdziliśmy nieprawidłowości, które jednak nie miały wpływu na wykonanie budżetu państwa w części 39. Dotyczyły one głównie Ministerstwa Infrastruktury. Polegały na niezgodnym z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych ujmowaniu w § 302 – wydatki osobowe niezaliczane do wynagrodzeń wypłat z tytułu refundacji za studia i kursy językowe w łącznej kwocie 62 800 zł, jak też niezgodnym z przepisami ustawy – Prawo zamówień publicznych, o czym już mówiłem wcześniej, opóźnionym o szesnaście dni, opublikowaniu w Biuletynie Informacji Publicznej informacji o przetargach.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#DyrektordepartamentuNIKTomaszEmiljan">Ponadto po kontroli przeprowadzonej w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Najwyższa Izba Kontroli wniosła o wdrożenie skutecznych procedur monitoringu i nadzoru, zapewniających realizację wszystkich procesów związanych z decyzjami o blokowaniu planowanych wydatków budżetowych w Systemie Informatycznym Obsługi Budżetu Państwa.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#DyrektordepartamentuNIKTomaszEmiljan">Najwyższa Izba Kontroli wyraziła również pozytywną opinię w zakresie poprawności sporządzania przez dysponenta części 39 części sprawozdań budżetowych za 2017 rok. Stwierdzono, że sprawozdania łączne zostały sporządzone na podstawie sprawozdań jednostkowych, czyli sprawozdań własnych dysponenta oraz podległych jednostek. Dane zostały wpisane prawidłowo, prawidłowo przeniesione ze sprawozdań jednostkowych. Kwoty wykazane w sprawozdaniach były zgodne z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej. Przyjęty system kontroli zarządczej zapewniał w sposób racjonalny kontrolę prawidłowości i rzetelności sporządzanych sprawozdań budżetowych, w tym budżetu środków europejskich oraz sprawozdań w zakresie operacji finansowych. Sprawozdania zostały sporządzone terminowo i prawidłowo pod względem merytorycznym i formalno-rachunkowym. W toku kontroli ksiąg rachunkowych u dysponenta części 39, stanowiących podstawę do sporządzania sprawozdań budżetowych, nie stwierdzono nieprawidłowości w zapisach dotyczących dochodów i wydatków oraz związanych z nimi należności i zobowiązań.</u>
          <u xml:id="u-25.4" who="#DyrektordepartamentuNIKTomaszEmiljan">Ponadto chciałbym nadmienić, że w naszych wystąpieniach pokontrolnych sformułowaliśmy wnioski do jednostek kontrolowanych. Z informacji przekazanych przez jednostki wynika, że adresaci poinformowali o podjęciu stosownych działań w zakresie ich realizacji. Nie wniesiono zastrzeżeń do wystąpień pokontrolnych w tej części. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Dziękuję bardzo, panie dyrektorze. Miałem wygłosić koreferat. Skupię się tylko na tym, że po stronie dochodów i wydatków budżetu państwa wszystko jest w porządku. W porównaniu rok do roku mamy tendencję wzrostową. Są także wzrosty procentowe. Mamy przypadki, kiedy coś nie zostało wykonane, ale wynikało to z blokad, które były wprowadzone. Były to jednak dziesiętne części procentów. Był jeden przypadek, kiedy Centrum Unijnych Projektów Transportowych obniżyło swoje koszty. Jest to bardzo dobry przypadek, warty podkreślenia. Dlatego w imieniu Komisji wnoszę o wyrażenie pozytywnej opinii na temat przedstawionego sprawozdania. Czy jest jakiś głos przeciwny w tej materii? Nie ma. Przyjęliśmy część 39.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Przechodzimy do następnej części. Jest to część budżetowa 71 – Urząd Transportu Kolejowego. Bardzo proszę pana prezesa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrezesUrzeduTransportuKolejowegoIgnacyGora">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, chciałbym państwu przedstawić dochody i wydatki budżetowe w części 71 – Urząd Transportu Kolejowego. Dochody w ustawie budżetowej na rok 2017 w części 71 zaplanowano w kwocie 4380 tys. zł. Ostateczne dochody zostały zrealizowane w wysokości 6645 tys. zł, co stanowiło 151,7% planu. Jeżeli chodzi o wydatki, zgodnie z ustawą budżetową na 2017 roku, limit wydatków budżetowych dla części 71 wynosił 33 318 tys. zł. Kwota 964 tys. zł była przeznaczona na finansowanie wydatków związanych z realizacją Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łącznie zaplanowano kwotę 34 282 tys. zł. W trakcie roku 2017 budżet Urzędu Transportu Kolejowego został zwiększony łącznie o kwotę 954 tys. zł w zakresie budżetu państwa i budżetu środków europejskich. Łącznie limit wydatków dla Urzędu Transportu Kolejowego na rok 2017 z uwzględnieniem powyższej zmiany wyniósł 35 236 tys. zł. Budżet Urzędu Transportu Kolejowego został zrealizowany w wysokości 34 759 tys. zł, co stanowiło 98,7% planu po wprowadzonych zmianach.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PrezesUrzeduTransportuKolejowegoIgnacyGora">Wydatki z tytułu wynagrodzeń zgodnie z ustawą budżetową i uwzględnieniem zmian wprowadzonych w trakcie roku 2017 wyniosły 19 004 tys. zł. Wydatki na wynagrodzenia zostały zrealizowane w wysokości 18 912 tys. zł. Limit na wynagrodzenia bezosobowe dla części 71 został ustalony na kwotę 308 tys. zł. Wydatkowano kwotę 166 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#PrezesUrzeduTransportuKolejowegoIgnacyGora">Wydatki majątkowe zaplanowano na kwotę 2063 tys. zł. Plan po zmianach wyniósł 2205 tys. zł. W tym na zakupy majątkowe dla realizacji projektu Kampania Kolejowe ABC ostatecznie wydatkowano kwotę 2179 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#PrezesUrzeduTransportuKolejowegoIgnacyGora">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, bardzo dziękuję za uwagę. Bardzo proszę o pozytywne zaopiniowanie sprawozdania z wykonania budżetu w części 71 – Urząd Transportu Kolejowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Bardzo dziękuję. Proszę, panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#DyrektordepartamentuNIKTomaszEmiljan">Dziękuję, panie przewodniczący. Najwyższa Izba Kontroli oceniła pozytywnie wykonanie budżetu państwa w 2017 roku w części 71 – Urząd Transportu Kolejowego, zarówno w sferze dochodów, jak i wydatków. Nasza opinia jest pozytywna. Kwoty zgadzają się z tym, co przed chwilą podał pan prezes. W związku z tym pozwolę sobie znowu ich nie powtarzać.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#DyrektordepartamentuNIKTomaszEmiljan">Chciałbym natomiast stwierdzić, że w Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie zaopiniowała prawidłowość sprawozdań sporządzonych przez dysponenta części 71, zarówno sprawozdań łącznych, jak też sprawozdań jednostkowych dysponenta trzeciego stopnia. Sprawozdania łączne zostały sporządzone na podstawie sprawozdań jednostkowych zarówno dysponenta części, jak i dysponenta trzeciego stopnia. Kwoty wykazane w sprawozdaniach jednostkowych były zgodne z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej. Przyjęty system kontroli zarządczej zapewniał w sposób racjonalny kontrolę prawidłowości sporządzanych sprawozdań budżetowych, w tym dotyczących wydatków z budżetu środków europejskich oraz sprawozdań w zakresie operacji finansowych. Sprawozdania zostały sporządzone terminowo i prawidłowo pod względem zarówno merytorycznym, jak i formalno-rachunkowym.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#DyrektordepartamentuNIKTomaszEmiljan">Do wystąpienia pokontrolnego urząd nie wniósł zastrzeżeń. Nasza opinia jest pozytywna. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Dziękuję bardzo. Pan poseł Artur Zasada. Proszę uprzejmie o koreferat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoselArturZasada">Bardzo dziękuję. Panie przewodniczący, szanowni państwo, powiem, dlaczego Urząd Transportu Kolejowego nie wniósł zastrzeżeń. Dlatego że w związku z niestwierdzeniem nieprawidłowości Najwyższa Izba Kontroli nie sformułowała wniosków pokontrolnych. Sprawozdanie było po prostu tak dobrze przygotowane, że nie trzeba było niczego w nim poprawiać. W związku z tym stwierdzeniem oraz tym wszystkim, co było powiedziane wcześniej, panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni goście, po szczegółowej analizie proszę o pozytywne zaopiniowanie wykonania budżetu w części 71 – Urząd Transportu Kolejowego. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Dziękuję bardzo. Czy jest głos przeciwny? Nie ma. Jest pozytywna opinia Wysokiej Komisji.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Proszę państwa, przejdziemy teraz do części 83. Bardzo proszę. Kto z państwa wystąpi? Część 83 już była. Dobrze, przepraszam bardzo. Proszę państwa, bardzo przepraszam. Część 85 też już była. Jeszcze pan poseł Woźniak chciałby się wypowiedzieć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PoselGrzegorzAdamWozniak">Oczywiście, panie przewodniczący, jeżeli można. Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowni państwo, Wysoka Komisjo, była opinia Najwyższej Izby Kontroli oraz to, co przedstawiła pani dyrektor w pierwszym punkcie naszego dzisiejszego spotkania, na początku posiedzenia Komisji. Wnoszę zatem o przyjęcie części budżetowej 83 w zakresie pozycji 65, jak również części budżetowej 85 w zakresie działu 600 – Transport i łączność. Proszę o ich przyjęcie przez Wysoką Komisję bez zastrzeżeń. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Dziękuję bardzo. Czy jest głos przeciwny? Nie ma. A zatem przyjęliśmy koreferat i wniosek pana posła Grzegorza Adama Woźniaka. Nie ma głosu przeciwnego. Jest pozytywna opinia.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Co nam jeszcze pozostało? Oczywiście możemy podyskutować. Jest w tym punkcie dyskusja. Gdybyście chcieli państwo podyskutować, bardzo proszę. Jest taka możliwość. Jeżeli nie ma chętnych, pozostaje nam wyznaczenie posła, który zreferuje dzisiejsze, wielkie i ważne wydarzenia na posiedzeniu Komisji przed Komisją Finansów Publicznych. Zgodziła się to zrobić pani poseł Maria Zuba. Poinformowała mnie, że wystąpi na posiedzeniu, które odbędzie się, zdaje się, w dniu 20 czerwca. Jeżeli nie ma innych zgłoszeń, uznajemy przez aklamację, że pani poseł Maria Zuba może nas świetnie reprezentować przedstawiając informację o tym, co wydarzyło się dzisiaj na posiedzeniu Komisji.</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Wobec tego, że dokonaliśmy wszystkich czynności, czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie. Zamykam zatem posiedzenie Komisji Infrastruktury. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>