text_structure.xml
13.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Dzień dobry państwu. Witam pana Andrzeja Bittela – podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pana Radosława Pacewicza z Urzędu Transportu Kolejowego, pana Marka Maja z NIK, pana Przemysława Wróbla oraz panią Annę Rychter z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, pana wiceprezesa Marka Olkiewcza wraz z panią dyrektor Iwanowską z PKP PLK, panią Annę Świderską z PKP Intercity, pana Grzegorza Mirowskiego z PKP SA oraz pana Krzysztofa Zgorzelskiego prezesa zarządu „Przewozy Regionalne”. Mam również informację, że na sali jest pan Janusz Malinowski z Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej i pan Roman Sielecki z Biura Strategii i Rozwoju Kolei Mazowieckich. Witam państwa bardzo serdecznie.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Otwieram posiedzenie Komisji Infrastruktury. Witam państwa posłów. Zgodnie z porządkiem przedmiotem dzisiejszego posiedzenia będzie pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym z druku nr 2286.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Czy państwo posłowie wnoszą uwagi do porządku posiedzenia? Nie widzę. Wobec tego możemy rozpocząć procedowanie.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Proszę państwa, marszałek Sejmu skierował powyższy projekt ustawy do Komisji Infrastruktury do pierwszego czytania. W związku z tym powinniśmy niezwłocznie przystąpić do pierwszego czytania. Jeśli nie ma innych uwag, oddam głos panu ministrowi z prośbą o przedstawienie projektu ustawy. Następnie przystąpimy do jego analizy.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Pani ministrze, proszę o wprowadzenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyAndrzejBittel">Dziękuję bardzo. Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, mam niewątpliwy zaszczyt powiedzieć kilka słów na temat projektu ustawy o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, która stanowi przedmiot obrad dzisiejszego posiedzenia Komisji.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyAndrzejBittel">Celem projektowanej zmiany jest dostosowanie przepisów krajowych do przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2016/2338 z dnia 14 grudnia 2016 r., zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1370/2007 w odniesieniu do otwarcia rynku krajowych usług kolejowego transportu pasażerskiego, które weszło w życie 24 grudnia 2017 r.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyAndrzejBittel">Najważniejsze zmiany dotyczą, po pierwsze, zasad bezpośredniego zawierania umów w transporcie kolejowym, czyli zawieranie umów w trybie bezprzetargowym będzie możliwe na dotychczasowych zasadach do dnia 24 grudnia 2023 r. Po tej dacie bezpośrednie udzielanie zamówień prowadzących do zawarcia umów będzie możliwe tyko w przypadkach wymienionych w ustawie.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyAndrzejBittel">Po drugie, rozszerzenie informacji, jakie powinno zawierać ogłoszenie o zamiarze przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na wykonanie publicznego transportu zbiorowego lub zamiarze bezpośredniego zawarcia umowy o świadczenie usług publicznych.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyAndrzejBittel">Po trzecie, wprowadzenie obowiązku udostępnienia przez organizatora zainteresowanym podmiotom informacji istotnych do przygotowania oferty, w tym obowiązku dostarczania istotnych danych dotyczących specyfikacji infrastruktury przez zarządcę infrastruktury kolejowej.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyAndrzejBittel">Po czwarte, poszerzenie zakresu informacji przekazywanych marszałkowi województwa, który jest zobowiązany do przygotowania informacji zbiorczej odnośnie do publicznego transportu zbiorowego z podziałem na transport autobusowy i kolejowy oraz zobowiązanie ministra właściwego do spraw transportu do umieszczania otrzymywanych informacji zbiorczych w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie internetowej Ministerstwa Infrastruktury (lub innego – właściwego).</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyAndrzejBittel">Druga, duża część zmiany dotyczy realizacji nałożonych przez Komisję Europejską w związku z notyfikacją pomocy publicznej udzielonej spółce „Przewozy Regionalne” na restrukturyzację poprzez: decyzje, że umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego w odniesieniu do pasażerskich przewozów wojewódzkich w transporcie kolejowym zawarte bezpośrednio z operatorem tracą moc z dniem 14 grudnia 2030 r. i przyjęcie 12 grudnia 2020 r. jako daty granicznej zawierania umów w trybie bezpośredniego powierzenia celem pełnego otwarcia rynku przewozów regionalnych.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyAndrzejBittel">Trzecia część zmian dotyczy doprecyzowania definicji transportu kolejowego w celu zapewnienia spójności z przepisami ustawy o transporcie kolejowym.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyAndrzejBittel">Kolejna ważna zmiana dotyczy umożliwienia zawarcia jednej umowy o świadczenie usług publicznych w zakresie kolejowych pasażerskich przewozów międzywojewódzkich i międzynarodowych w przypadku powierzenia ich wykonywania temu samemu operatorowi. Pozwoli to ministrowi właściwemu do spraw transportu na zawarcie jednej umowy. Nie wiem, czy przez to będziemy mieli mniej pracy, ale na pewno będzie to zawarte w jednym dokumencie.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyAndrzejBittel">Wymieniłem kluczowe i najważniejsze zmiany. Jeśli na tym etapie będą pytania, chętnie odpowiem. Jeżeli nie, proszę o przeprowadzenie analizy projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Panie ministrze, bardzo dziękuję. Otwieram debatę. Czy są pytania lub uwagi do wystąpienia pana ministra? Bardzo proszę o zgłaszanie uwag lub spostrzeżeń. Nie widzę. Wszystko jest jasne i klarowne. Mówimy o implementacji dyrektywy europejskiej, a zatem o dostosowaniu prawa. Na tym etapie nie ma uwag. Stwierdzam zakończenie pierwszego czytania.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Jeśli nie ma uwag, proponuję przejść do analizy projektu ustawy o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Proszę państwa, przechodzimy do rozpatrzenia tytułu ustawy. Czy państwo posłowie lub legislatorzy mają uwagi do tytułu ustawy? Nie widzę. Zatem przyjęliśmy tytuł ustawy.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 1. Czy są uwagi do zdania pierwszego w art. 1? Nie widzę. Przyjęliśmy zdanie pierwsze w art. 1.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Przechodzimy do rozpatrzenia zmiany nr 1 w art. 1 Czy są uwagi do zmiany nr 1? Nie widzę. Przyjęliśmy zmianę nr 1.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Przechodzimy do rozpatrzenia zmiany nr 2 w art. 1. Czy są uwagi do zmiany nr 2? Nie widzę. Przyjęliśmy zmianę nr 2.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Przechodzimy do rozpatrzenia zmiany nr 3 w art. 1. Czy są uwagi do zmiany nr 3? Nie widzę. Przyjęliśmy zmianę nr 3.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Przechodzimy do rozpatrzenia zmiany nr 4 w art. 1. Czy są uwagi do zmiany nr 4? Nie widzę. Przyjęliśmy zmianę nr 4.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Przechodzimy do rozpatrzenia zmiany nr 5 w art. 1. Czy są uwagi do zmiany nr 5? Nie widzę. Przyjęliśmy zmianę nr 5.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Przechodzimy do rozpatrzenia zmiany nr 6 w art. 1. Czy są uwagi do zmiany nr 6? Nie ma. Przyjęliśmy zmianę nr 6.</u>
<u xml:id="u-3.10" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Przechodzimy do rozpatrzenia zmiany nr 7. Czy są uwagi do zmiany nr 7? Nie ma uwag. Przyjęliśmy zmianę nr 7.</u>
<u xml:id="u-3.11" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Czy są uwagi do art. 1? Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PrezesFundacjiProKolejJakubMajewski">Dzień dobry. Chciałbym poddać pod rozwagę państwa posłów dodanie po art. 1 art. 1a, który zawierałby delegację dla ministra właściwego do spraw transportu do wydania rozporządzenia, które w sposób bardziej szczegółowy określi wymagania dotyczące zawartości ogłoszenia o zamiarze zawarcia umowy na świadczenie usług publicznych (publikowane z wyprzedzeniem). Jeśli można, przekażę panu przewodniczącemu tę propozycję w formie pisemnej.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PrezesFundacjiProKolejJakubMajewski">Przy okazji chciałbym zaproponować zmianę w art. 2.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Zostawmy na razie art. 2. Projekt analizujemy artykułami i zmianami.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PrezesFundacjiProKolejJakubMajewski">W takim razie w tej chwili pozostaję przy propozycji delegacji ustawowej dla ministra do spraw transportu, żeby szczegółowiej niż w ustawie określił zakres ogłoszenia i informacje, które operatorowi pozwolą na wcześniejsze przygotowanie się do złożenia oferty.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Jakie jest stanowisko pana ministra w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PodsekretarzstanuwMIAndrzejBittel">Moim zdaniem wystarczająco szeroko jest to opisane w ustawie i rozporządzeniu. Nie widzę celowości wprowadzenia delegacji na kolejne rozporządzenie, które będzie szczegółowo określało treść ogłoszenia. Mówiąc w dużym skrócie, nie widzę takiej potrzeby.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Mamy stanowisko pana ministra. Proszę państwa, nie ma poprawki sformułowanej na piśmie. Czy ktoś z państwa posłów chce przejąć poprawkę zgłoszoną przez przedstawiciela Fundacji Pro Kolej? Nie widzę. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia art. 1? Nie słyszę. Przyjęliśmy art. 1.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 2. Czy są uwagi do art. 2? Nie widzę. Przyjęliśmy art. 2.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 3. Czy są uwagi do art. 3? Nie widzę. Przyjęliśmy art. 3.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 4. Czy są uwagi do art. 4? Nie widzę. Przyjęliśmy art. 4.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 5. Czy są uwagi do art. 5? Nie widzę. Przyjęliśmy art. 5.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 6. Czy są uwagi do art. 6? Nie widzę. Przyjęliśmy art. 6.</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Przechodzimy do rozpatrzenia całości projektu ustawy. Czy ktoś chciałby zabrać głos? Czy są uwagi lub sprzeciw wobec przyjęcia projektu ustawy? Rozumiem, że nie ma sprzeciwu wobec przyjęcia projektu ustawy. Stwierdzam, że przyjęliśmy projekt ustawy o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym.</u>
<u xml:id="u-9.7" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Proszę państwa, pozostał nam wybór posła sprawozdawcy, którym chciałbym być, jeśli państwo na to pozwolą.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselJerzyPolaczek">Zgłaszam kandydaturę pana przewodniczącego.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Bardzo dziękuję, panie ministrze. Dzisiaj mamy napięty czas, dlatego w działaniu powinna nam towarzyszyć ekonomia czasu. Mamy długi dzień przed sobą.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Dziękuję bardzo. Czy są inne zgłoszenia? Nie ma. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PodsekretarzstanuwMIAndrzejBittel">Chciałbym podziękować. Obiecuję, że następnym razem przyjdę z projektem, który wywoła większą dyskusję. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Pan minister nie pocieszył nas za bardzo, ale posłowie nie boją się wyzwań.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Dziękuję bardzo. Zamykam posiedzenie Komisji Infrastruktury i zapraszam na kolejne o godz. 15:00 w sali 102.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>