text_structure.xml
10.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Proszę państwa, jest już godzina 14.00. Możemy rozpocząć obrady. Pan minister jedzie z Modlina. Warunki są trochę utrudnione. Nie wiem, czy zgodzicie się państwo na to, żebyśmy obradowali na razie bez ministra? Widzę, że państwo posłowie potakują. Tak. Pan minister ma dużo zajęć. Prezydium się zgodziło.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Proszę państwa, otwieram posiedzenie Komisji Infrastruktury poświęcone rozpatrzeniu poprawek zgłoszonych w drugim czytaniu do projektu ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw z druków nr 2048 i 2083 Czy są uwagi do porządku? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Jeśli nie ma uwag do porządku obrad, to w takim razie przystępujemy niezwłocznie do realizacji porządku obrad.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">W czasie drugiego czytania w dniu 6 grudnia 2017 zostały zgłoszone dwie poprawki do projektu ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Poprawka 1. Czy państwo posłowie mają przed sobą poprawki? Dobrze. Czy są... Bardzo proszę, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselStanislawZmijan">Panie przewodniczący, zanim podda pan pod głosowanie poprawki, proszę pozwolić mi wypowiedzieć kilka zdań. Mimo naszych kilkukrotnych spotkań i dyskusji na ten temat mam wrażenie, że jest jakby nieporozumienie, jeśli chodzi o intencje tych poprawek. Otóż ja chcę bardzo mocno powiedzieć, ponieważ w imieniu mojego klubu składałem te poprawki, chcę bardzo wyraźnie powiedzieć, że regulacje zawarte w tym projekcie dotyczą nie tylko przejęcia funkcjonującego systemu poboru opłat. W tej chwili, jak wszyscy pamiętamy, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad 7 lat temu w trybie zamówienia publicznego udzieliła tego zamówienia firmie Kapsch i funkcjonuje system Viatoll. Intencją tego projektu jest przejęcie tego. Co do tego ja nie mam, my nie mamy wątpliwości. Jak zresztą minister i pan dyrektor uzasadniali, że w relacji jeden do jednego, używając tej retoryki, mamy przekonanie, że Inspekcja Transportu Drogowego poradzi sobie z tym. Tylko tyle, że ten projekt jest daleko szerszy. On jeszcze mówi o budowie i wdrożeniu systemu, bo przecież wiemy, że będzie przybywać dróg i tak dalej i tak dalej, w związku z czym będą to nowe zadania dla Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego. I tutaj mamy wątpliwości, czy rzeczywiście główny inspektorat jest przygotowany do wykonania tego zadania. Mamy duże wątpliwości. Z czym są związane te wątpliwości, jeżeli chodzi o przejęcie i ewentualnie budowę i wdrożenie kolejnego systemu, bo nie wiemy, jaki to będzie system i tak dalej i tak dalej? Nasze wątpliwości budzi to, że operator będzie wykonywał i będzie się sam kontrolował. My w Polsce po 89 roku dokonaliśmy bardzo dobrej zmiany polegającej na tym, że wszędzie tam, gdzie było możliwe rozdzielenie wykonawstwa od zarządzania, dokonaliśmy tego, bo tutaj możemy prowadzić oczywiście spór, ale cały cywilizowany świat uznał, że rozdzielenie zarządzania od wykonawstwa jest po prostu bardziej racjonalne, ekonomicznie bardziej efektywne i tak dalej, i tak dalej.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PoselStanislawZmijan">I jeszcze jeden argument. Niepokoi także stanowisko resortu chociażby w takiej kwestii, bo przypomnę, że te regulacje także dają możliwość zlecania cząstkowych elementów systemu w trybie poza ofertą publiczną, w trybie bezpośrednich negocjacji i tak dalej. Mało tego, nie wiem, dlaczego – była zgłoszona poprawka, rozmawialiśmy o tym – upieracie się państwo i oczywiście tak też jest zapisane, że nawet tych cząstkowych zakupów urządzeń, technologii i usług nie chcecie państwo zamieszczać w biuletynie, komu zostało zlecone i za ile. A więc jest to jakby nieczysta intencja, jeżeli chodzi o transparentność tego procesu. Przecież czym to się kończy, niedawno mieliście państwo, wszyscy mieliśmy z tym do czynienia, kiedy dzisiaj pani premier mówiła, że nic nie ma sobie do zarzucenia, jeżeli chodzi o transparentność. A ja przypomnę, że Polska Fundacja Narodowa i zlecenie tych bilbordów i tak dalej, i tak dalej wywołało w społeczeństwie naprawdę daleko idące – delikatnie mówiąc – zdziwienie, albo po prostu dezaprobatę. Więc w tym tylko kontekście – powiadam – nie samo przekazanie, bo panie ministrze, pozwoliłem sobie powiedzieć, że tu podzielam pana zdanie... Przekazanie literalnie jeden do jednego – inspekcja sobie poradzi, ale nasze wątpliwości dotyczą tego, że tam jest budowa i wdrożenie nowego systemu, nie wiemy, jakiego i tak dalej, i tak dalej. Stąd te wątpliwości. Naprawdę jeżeli już tak musi być, a wiemy, że jesteście państwo zdeterminowani, to wolałbym, żebyście jednak zdobyli się na refleksję. Jeżeli ma już być w trybie bezprzetargowym, bez oferty publicznej, to przynajmniej umieszczajcie w Biuletynie Informacji Publicznej, komu i za ile zostało to zlecone, bo to rzeczywiście na tym etapie funkcjonowania w gronie państw zachodnich byłoby rozwiązaniem, które licowałoby z tym miejscem, które zajmujemy jako kraj, jako Polska.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PoselStanislawZmijan">Tylko tyle, panie przewodniczący. Bardzo dziękuję. Oczywiście nie będę uzasadniał tych poprawek, bo one dotyczą właśnie tego, o czym mówiłem. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Dziękuję bardzo. Dotarł pan minister Marek Chodkiewicz. Witam bardzo serdecznie. Również witam przedstawicieli Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego – szanowne panie, oraz przedstawicieli Najwyższej Izby Kontroli. Państwo posłowie są zawsze przywitani w pierwszej kolejności.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Proszę państwa, wobec tego poddaję pod głosowanie poprawki, które zostały przedstawione i omówione przez pana posła Żmijana. Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki, proszę o podniesienie ręki. Kto jest przeciwnego zdania? Kto się wstrzymał? Proszę podać wyniki.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#SekretarzKomisjiMarcinMykietynski">5 głosów za, 11 przeciw.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Tak, to była poprawka pierwsza. Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#LegislatorJaroslawLichocki">Panie przewodniczący, jedno słowo, którego niestety nie zdążyliśmy powiedzieć w trakcie omawiania. Czy Wysoka Komisja wyraża zgodę na to, żeby te poprawki – ewentualnie prosilibyśmy o stanowisko wnioskodawcy – głosować łącznie, bo w ocenie Biura Legislacyjnego one są... to znaczy, poprawka druga jest konsekwencją poprawki pierwszej.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#LegislatorJaroslawLichocki">Mówiąc też o konsekwencjach, prosilibyśmy o stanowisko wnioskodawcy, bo w poprawce pierwszej i drugiej wnioskodawcy proponują przywrócić brzmienie art. 13hd w ustawie o drogach publicznych i utrzymać tę konstrukcję, w myśl której to pobieranie opłat odbywałoby się przez operatora. Natomiast w ustawie o autostradach, gdzie w projekcie wprowadzane są w tym zakresie analogiczne zmiany do zmian w ustawie o drogach publicznych, takiej zmiany wnioskodawcy nie proponują. Czy to jest celowy zabieg czy on wynika z czegoś innego?</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#LegislatorJaroslawLichocki">Natomiast jeśli chodzi o tę uwagę o charakterze proceduralnym, będziemy rekomendować Wysokiej Komisji i prosilibyśmy o umieszczenie takiej informacji w sprawozdaniu, że obie poprawki należy głosować łącznie.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Panie przewodniczący, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselStanislawZmijan">Tak, jak najbardziej. To nie było przeoczenie – to było po prostu zamierzone. Dziękuję, ale podzielam zdanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Dziękuję bardzo. Witamy jeszcze pana generała – ministra, i wszystkie inne towarzyszące osoby. Akurat jesteśmy w trakcie głosowania. Proponuję, żebyśmy przeszli do poprawki drugiej. Było już uzasadnienie sensu tej poprawki. Wobec tego poddaję tę poprawkę pod głosowanie.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki drugiej, proszę o podniesienie ręki. Kto jest przeciwnego zdania? Kto się wstrzymał?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#SekretarzKomisjiMarcinMykietynski">6 głosów za, 13 przeciw.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Dziękuję bardzo. Poprawka nie uzyskała większości, więc została odrzucona. Jak rozumiem, w Sejmie będziemy głosować te dwie poprawki łącznie a także będziemy głosować 9 wniosków mniejszości.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Sprawozdawcą, jeśli państwo pozwolą, mógłbym być ja, jeśli taka byłaby wola Komisji. Dziękuję bardzo. Nie ma innych zgłoszeń, nie ma innych wniosków.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>