text_structure.xml 12.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Dzień dobry państwu. Otwieram posiedzenie Komisji Infrastruktury oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Jest to wspólne posiedzenie, którego przedmiotem jest rozpatrzenie sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o publicznym transporcie drogowym.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Czy ktoś z państwa zgłasza jakieś wnioski do porządku obrad? Nie widzę. Można powiedzieć, że po przyjęciu porządku dziennego, w związku z tym, że nie zgłoszono żadnego wniosku, możemy spokojnie przystąpić realizacji porządku. Proszę pana posła Wojciecha Buczaka o zaprezentowanie sprawozdania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselWojciechBuczak">Panie przewodniczący, członkowie Komisji, szanowni goście, podkomisja nadzwyczajna zebrała się w dniu 10 maja. Po wysłuchaniu przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, po dyskusji na forum podkomisji byliśmy zgodni co do projektu ustawy o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, a nie o transporcie drogowym. Był błąd w nazwie projektu ustawy, co znalazło wyraz w nazwie podkomisji. Podkomisja jednomyślnie zdecydowała o odrzuceniu projektu ustawy z druku nr 1200.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PoselWojciechBuczak">Równocześnie zaproponowaliśmy przyjęcie dezyderatu przez obie Komisje w tej sprawie, żeby jednak Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa i szerzej, rząd podjął prace nad przygotowaniem projektów ustaw, ale też i innych przepisów, tak żeby nowe, znowelizowane przepisy umożliwiały stosowanie w publicznym transporcie zbiorowym właśnie tego typu pojazdów na jednej szynie, na poduszkach powietrznych, magnetycznych. Tego typu rozwiązania są stosowane w innych krajach. W Polsce też są inicjatywy w tym kierunku. Stąd prośba podkomisji nadzwyczajnej do obu Komisji o przyjęcie dezyderatu. Projekt przed chwilą został rozdany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Bardzo proszę. Czy do poglądu zaprezentowanego przez pana posła Buczaka są jakieś uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselAndrzejMaciejewski">Dziękuję. Proszę państwa, chciałbym wyrazić sprzeciw wobec przyjęcia sprawozdania, odrzucenia proponowanego projektu. Proszę, żeby spróbować się nad nim pochylić. Jest tu próba przygotowania nowej koncepcji w transporcie publicznym. Koncepcja ta jeszcze u nas nie funkcjonuje, ale jest pytanie, czy nie warto otworzyć furtki na coś nowego. Gdybyśmy zamykali furtkę, to do tej pory jeździlibyśmy bryczkami. Może warto na to spojrzeć szerzej. Apeluję do Komisji, żeby tak łatwo tego nie odpuszczać. Pojawiają się jeszcze inne technologie. Wiemy o innych pomysłach projektów związanych z nowymi technologiami komunikacyjnymi. Jesteśmy na to skazani. Jest pytanie, czy my jako parlament będziemy się na to zamykać, czy też będziemy otwierać się na innowacyjność, nowe technologie, nową myśl. Kiedy ona wejdzie, nie wiem. Kiedy to powstanie, nie wiem. Ale dlaczego od razu zamykać furtkę? Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Dziękuję bardzo, panie pośle. Pan poseł Buczak, proszę uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselWojciechBuczak">Może wyjaśnię szerzej. Chciałem to zrobić krótko, żeby nie przedłużać ze względu na głosowanie, które będzie za chwilę na sali plenarnej.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselWojciechBuczak">Właśnie w tym kierunku idzie propozycja podkomisji nadzwyczajnej, żeby nie zarzucać zupełnie tej sprawy. Projekt zgłoszony przez wnioskodawców, projekt ustawy z druku nr 1200 niestety jest tak ułomny, jest przygotowany tak nieprofesjonalnie, że naprawdę nie da się z niego zrobić tego, o co by nam chodziło, o czym przed chwilą mówił pan przewodniczący. W projekcie praktycznie jest mowa tylko o zmianie definicji. Brakuje rozwiązań dotyczących między innymi odbiorów technicznych, kwestii bezpieczeństwa, infrastruktury związanej z tego typu pojazdami. Dlatego proponujemy dezyderat, żeby rząd podjął się przygotowania kompleksowych zmian w przepisach, żeby to, o czym pan przewodniczący mówił, żeby stosowanie innowacyjnych, nowoczesnych rozwiązań w transporcie publicznym, było możliwe, żeby zmiany w przepisach to ułatwiały, umożliwiały, a nie tak jak w tej chwili blokowały.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselAndrzejMaciejewski">Panie przewodniczący, sprawa do pana przewodniczącego podkomisji. Projekt ustawy jest banalnie prosty. Wprowadza nowy termin. Troszeczkę rozszerza transport szynowy, żeby była możliwość jazdy na jednej szynie. Nie robi wielkich rzeczy. To, o czym pan mówi, jest to stricte element aktów wykonawczych, które są w gestii odpowiedzialnego resortu. Jeszcze raz powtarzam, że nikt na tym etapie nie chciałby, żebyśmy od razu wprowadzali szczegółowe rozwiązania technologiczne. Jednocześnie nie oczekujemy, że pan minister zaraz ma to zrobić. Mówimy o tym, że tymi zapisami wprowadzamy pewną nową formę transportu, która potencjalnie może pojawić się w Polsce. Oczywiście z czasem będzie potrzeba aktów wykonawczych. Podobna forma usprawiedliwienia pokazuje pewną „spychologię” ze strony administracji państwowej, ministerialnej. Troszeczkę nie do końca jest to czytelne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Może do dyskusji włączy się pan minister z zespołem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyiBudownictwaAndrzejBittel">Dziękuję bardzo. Stanowisko rządowe do projektu ustawy zostało przedstawione. W całej rozciągłości je podtrzymuję. Należy podkreślić, że nie ma tutaj żadnej kwestii związanej ze „spychologią”. Wprowadzenie zmian wyłącznie w definicjach w ustawie o transporcie zbiorowym w żaden sposób nie otwiera furtki. Po to, żeby dojść do tego typu przedsięwzięć, trzeba podejść do nich w innej logice. Chociażby dzisiaj rozmawiałem z dyrektorem Instytutu Kolejnictwa. Prowadzi on rozmowy z osobami, które zajmują się wysokimi technologiami typu Hyperloop, a które przychodzą i mówią, żeby zacząć współpracę na bazie naukowej. Po współpracy na bazie naukowej można przejść do definiowania problemów. To tyle w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Mamy problem, ponieważ w tej chwili nie ma posła wnioskodawcy. Rozumiem, panie ministrze, że po prostu podtrzymuje pan swoje stanowisko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PodsekretarzstanuwMIiBAndrzejBittel">W największym skrócie, podtrzymuję stanowisko Rady Ministrów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Panie pośle – zwracam się do pana posła Buczaka – może jeszcze raz przedstawi pan sens dezyderatu, który został przygotowany, ponieważ nie zamyka on sprawy. Chodzi o to, że w tej chwili nie utrącamy wniosku, tylko chcemy zrobić to lepiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselWojciechBuczak">Dezyderat jest do Prezesa Rady Ministrów w sprawie przygotowania kompleksowych zmian w przepisach, w ustawach, szczególnie w ustawie o publicznym transporcie zbiorowym. Chodzi o to, żeby przepisy te po zmianie uwzględniały takie kwestie jak nowa definicja, która będzie obejmowała pojazdy poruszające się na jednej szynie, na poduszkach powietrznych lub magnetycznych. Chodzi o to, żeby był wskazany organ odpowiadający za bezpieczeństwo transportu zbiorowego realizowanego tego typu środkami transportu, żeby były zasady eksploatacji i prowadzenia ruchu, wymagania i zasady oddawania do eksploatacji infrastruktury i tego rodzaju pojazdów oraz rozwiązania techniczne i organizacyjne zapewniające bezpieczną eksploatację transportu zbiorowego realizowanego innowacyjnymi środkami transportu.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PoselWojciechBuczak">W dezyderacie jako argument przemawiający za wprowadzeniem zmian w przepisach przywołujemy rekomendacje Komisji Europejskiej w tej sprawie, która wzywa państwa członkowskie do stosowania innowacyjnych rozwiązań, które są przyjazne dla środowiska, ekologiczne.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PoselWojciechBuczak">Dezyderat jest skierowany do Prezesa Rady Ministrów, do rządu, żeby projekt tego typu przepisów został przygotowany. Jest skierowany wraz z apelem, żeby zrobić to pilnie, dlatego, że takie rozwiązania bez wątpienia są potrzebne.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#PoselWojciechBuczak">Podkreślam, że projekt zgłoszony przez wnioskodawców w druku nr 1200 jest zbyt banalny. Nie wystarczy zmienić samej nazwy, definicji. Potrzebne są do tego szersze zmiany, czego nie możemy zrobić jako, czy to Komisje, czy to posłowie. Musielibyśmy stworzyć zupełnie nowy projekt ustawy. Ten, który jest przedmiotem naszych obrad, jest zbyt banalny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Wobec tego mamy dwa wnioski dotyczące sprawozdania podkomisji. Mamy wniosek pana posła Buczaka o odrzucenie, a zarazem wniosek o skierowanie dezyderatu do Prezesa Rady Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Poddaję pod głosowanie pierwszy wniosek.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Kto z państwa jest za wnioskiem przedstawionym przez pana posła Wojciecha Buczaka? Kto jest przeciwny? Kto się wstrzymał?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#SekretarzKomisjiMarcinMykietynski">13 głosów za, 2 głosy przeciwne, 3 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Wobec tego wniosek został odrzucony, przepraszam, wniosek o odrzucenie został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Teraz proszę o przegłosowanie dezyderatu, który został sformułowany i państwu dostarczony. Czy wszyscy państwo posłowie mają dezyderat? A więc nie ma potrzeby go czytać. Rozumiem, że każdy z państwa... Był prezentowany. Dobrze. Kolega poseł zna na pamięć. Może następnym razem. W związku z tym poddaję go pod głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Proszę państwa, kto jest za przyjęciem dezyderatu przedłożonego państwu przed chwilą przez pana posła Wojciecha Buczaka? Kto jest przeciwny? Kto się wstrzymał? Nie widzę. Dobrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#SekretarzKomisjiMarcinMykietynski">19 głosów za.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Musimy jeszcze wybrać posła sprawozdawcę. Jeżeli będzie to możliwe i nie będzie innego wniosku, proszę, żeby był nim pan poseł Wojciech Buczak. Czy pan poseł wyraża zgodę? Świetnie. Sprawę mamy załatwioną.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Dziękuję państwu.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>