text_structure.xml
9.58 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyMeysztowicz">Dzień dobry. Witam państwa bardzo serdecznie. Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Gospodarki i Rozwoju oraz Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelJerzyMeysztowicz">Porządek dzienny posiedzenia obejmuje pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz ustawy o Inspekcji Handlowej (druk nr 3522). Uzasadnia minister przedsiębiorczości i technologii.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelJerzyMeysztowicz">Bardzo serdecznie witam panią Jadwigę Emilewicz – ministra przedsiębiorczości i technologii oraz panią Annę Janiszewską – dyrektor Departamentu Inspekcji Handlowej UOKiK. W związku z tym, że dzisiaj mamy tylko pierwsze czytanie i dyskusję, bardzo proszę, oddaję pani minister głos.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelJerzyMeysztowicz">Minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz:</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelJerzyMeysztowicz">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, mam przyjemność przedstawić państwu nowelizację ustawy – Prawo ochrony środowiska. Ustawa jest efektem prowadzonych przez nas od trzech lat intensywnych starań w celu poprawy jakości powietrza w Polsce. Przypomnę, że przyjęliśmy rozporządzenie wprowadzające standardy emisyjne dla kotłów. Po roku funkcjonowania tego rozporządzenia, kontaktów z branżą, a także analiz tego procesu stwierdziliśmy, że musimy doprowadzić do uszczelnienia przepisów na poziomie ustawowym.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelJerzyMeysztowicz">Jakie proponujemy zmiany? Po pierwsze, wprowadzamy definicję, co to znaczy wprowadzenie do obrotu. Definicja ma służyć temu, aby kotły, które nie spełniają standardów tzw. ekodesignu, czyli tego, który dopuściliśmy jako możliwy do wprowadzania do obrotu rozporządzeniem, nie mogły być wprowadzane innymi kanałami z państw członkowskich UE, Turcji, EFTA oraz państw będących stroną umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym. Drugi bardzo istotny element to wzmocnienie systemu nadzoru i kontroli nad wprowadzanymi do obrotu kotłami na paliwo stałe do 500 kW, czyli takich kotłów, które są najczęściej wykorzystywane do ogrzewania domów. Po trzecie, zmieniamy przepisy, które mają doprowadzić do skuteczniejszej kontroli nad przedsiębiorcami wprowadzającymi kotły do obrotu. Jeżeli będą łamać prawo, przewidziany jest system kar administracyjnych. W tym celu nadajemy dodatkowe uprawnienia Inspekcji Handlowej i definiujemy, w jaki sposób inspekcja powinna pracować. Ponadto przewidziane są dodatkowe środki finansowe dla Inspekcji Handlowej, przede wszystkim w celu przeprowadzania kontroli laboratoryjnych kotłów wprowadzanych do obrotu.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczacyposelJerzyMeysztowicz">Oczekiwanym skutkiem wprowadzanych zmian jest realne uszczelnienie obrotu kotłami poza standardowymi. Mamy nadzieję, iż rynek będzie na tyle unormowany, że skutecznie wyeliminujemy tzw. kopciuchy, czyli bezklasowe kotły, w których można palić nie tylko słabej jakości paliwem, ale także czymś, co paliwem nie jest i na pewno nie chcielibyśmy, aby było spalane w paleniskach domowych.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#PrzewodniczacyposelJerzyMeysztowicz">Uprzejmie państwu rekomenduję przyjęcie projektu. Jesteśmy gotowi odpowiadać na wszystkie pytania. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#PrzewodniczacyposelJerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo, pani minister. Otwieram dyskusję. Bardzo proszę, kto z pań lub panów posłów chciałby zabrać głos? Mało chętnych. Bardzo proszę, pani przewodnicząca.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselAnnaPaluch">Dziękuję bardzo. Szanowni państwo, myślę, że ustawa jest jak najbardziej potrzebna. Państwo podjęło wielki wysiłek w kierunku likwidacji niskiej emisji. Jest to ogromny wysiłek organizacyjny i finansowy, ale przecież w wielu województwach, zwłaszcza na południu, funkcjonowały programy przygotowywane przez województwa, które dotyczyły wymiany palenisk. Ze strony obywateli – naszych wyborców – cały czas spotykamy z wątpliwościami co do wyboru kotła. Taki lub inny kocioł? Jest mnóstwo niejasności na rynku. Jak to mówią, każda pliszka swój ogon chwali. I każda firma swoje wyroby chwali jako te, które spełniają wszystkie standardy. Obywatele nie mogą być pewni, jak jest w istocie.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PoselAnnaPaluch">Chodzi o to, żeby ten wielki finansowy i organizacyjny wysiłek, który ponosimy, nie poszedł na marne, a pieniądze będące w ruchu zostały właściwie wydane. Inna sytuacja jest w programie „Czyste powietrze”, gdzie jest jasna weryfikacja zasad. Wojewódzkie fundusze ochrony środowiska przeprowadzają akcję naboru, weryfikację wniosków oraz inne czynności, które poprzedzają podpisanie umowy. W tym przypadku nie ma zagrożenia, aby zainstalowany został niewłaściwy kocioł. Natomiast w wielu programach, które były pilotowane np. przez samorządy gminne w oparciu o granty z województw, takie wątpliwości są. Chodzi o to, żeby sprzedający nie wypychali na rynek resztek kotłów wyłączonych z obrotu.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PoselAnnaPaluch">Myślę, że ustawa jest jak najbardziej odpowiednia i potrzebna. Gdy tylko upłynie termin notyfikacji, niezwłocznie powinniśmy wziąć się za pracę i jak najszybciej ją uchwalić – jeszcze w tej kadencji, bo sezon grzewczy się zbliża i wielu ludzi z niepokojem zerka na niebo. Jestem za możliwie pilnym podjęciem prac nad tym projektem ustawy. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo. Kto z państwa chciałby zabrać głos? Bardzo proszę, pan Grzegorz Lipiec.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselGrzegorzLipiec">Pani minister, temat kotłów jest nam bardzo bliski – jeszcze z Krakowa. Czy przewidujecie rozwiązania, które wzmocnią motywację wojewódzkich inspekcji handlowych do realizacji kontroli? Czy jest taki scenariusz, aby nie było to tylko prawo, które dość często w zakresie tego obszaru jest prawem nierealizowanym?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo. Czy są inne pytania do pani minister? Nie słyszę. Pani minister, bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelJerzyMeysztowicz">Minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz:</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczacyposelJerzyMeysztowicz">W nawiązaniu do wypowiedzi pani przewodniczącej chciałam powiedzieć, że wszystkie przepisy realizowaliśmy z branżą. Po wprowadzeniu rozporządzenia o standardach emisyjnych dla kotłów branża sygnalizowała lukę, zwłaszcza dotyczącą definicji wprowadzenia do obrotu. Po to, aby nie tworzyć warunków nieuczciwej konkurencji i wyeliminować wprowadzanie do obrotu, zwłaszcza przez portale, produktów bezklasowych.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PrzewodniczacyposelJerzyMeysztowicz">Dodam, że podejmujemy aktywność pozalegislacyjną. Podpisaliśmy porozumienie z największym portalem sprzedażowym w sprawie usuwania ze sprzedaży kotłów niespełniających standardów. Największy portal sprzedażowy współpracuje z nami w tym zakresie. Nie wymagało to zmiany legislacyjnej ani interwencji finansowych. Staramy się skutecznie egzekwować cel, z którym legislator przystępował do zmiany.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#PrzewodniczacyposelJerzyMeysztowicz">Jeżeli chodzi o WIIH, przewidujemy dodatkowe środki na badania laboratoryjne. Ponadto omówimy z inspekcjami sposób przeprowadzania kontroli. Przypomnę, że to ćwiczenie już przeprowadziliśmy – po wprowadzeniu standardów na paliwa stałe. Oczywiście temat krakowski jest nam znany. Wiemy, jak jest to istotne. Inspekcja Handlowa już w tej chwili kontroluje miejsca sprzedaży paliw stałych pod kątem obowiązywania nowej ustawy, tj. dopuszczenia do obrotu. Na szczęście z kotłami jest łatwiej. Zatem będą dodatkowe środki dla Inspekcji Handlowej.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#PrzewodniczacyposelJerzyMeysztowicz">Ponadto wiele kotłów wymienianych jest przy wsparciu środkami z NFOŚiGW. Pracujemy z funduszem nad stworzeniem listy referencyjnej produktów, o czym mówiła pani przewodnicząca, które mają certyfikaty i spełniają kryteria ekodesignu, po to aby było to także łatwiejsze w weryfikacji przy udzielaniu dotacji. Chodzi o to, aby nie było wątpliwości, że dany produkt może być finansowany.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#PrzewodniczacyposelJerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze jakieś głosy? Nie ma. W związku z tym zamykam dyskusję. Zamykam pierwsze czytanie. Niestety proces legislacyjny musi być wstrzymany do 28 sierpnia. W związku z tym zamykam wspólne posiedzenie Komisji Gospodarki i Rozwoju oraz Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa. Dziękuję państwu.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>