text_structure.xml 12.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyMeysztowicz">Otwieram posiedzenie Komisji. Porządek posiedzenia obejmuje tylko jeden punkt – rozpatrzenie propozycji tematów kontroli do planu pracy Najwyżej Izby Kontroli na rok 2017 – kontynuacja.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelJerzyMeysztowicz">Jak państwo pamiętają, wczoraj ustaliliśmy, że posłowie którzy będą chcieli złożyć wniosek do planu pracy NIK, mają zrobić to wczoraj. Trzy wnioski wpłynęły. Otrzymali je państwo w formie kserokopii. Wszystkie z nich, po ich przyjęciu przez Komisję w dniu dzisiejszym zostaną przekazane Komisji do Spraw Kontroli Państwowej. Ona oceni, czy należy je rzeczywiście przyjąć i przekazać NIK. Dwa z nich dotyczą spraw energetycznych. Od tego roku, od wyborów i zmiany zakresu działań Komisji, nasza Komisja nie zajmuje się energetyką. Z tego powodu będę pytał… Pani poseł? Komisja może przyjąć wszystkie trzy zgłoszenia tematów i przekazać je Komisji do Spraw Kontroli Państwowej, która oceni ich zasadność. Jeśli będą mieli państwo jakieś wątpliwości, wysłuchamy ich przed głosowaniem. Bardzo proszę, głos ma pani poseł Skowrońska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Zabiorę głos w sprawie zgłoszonych przez siebie tematów kontroli. Przedstawiłam dwa. Dotyczą one zakupów na rzecz Agencji Rezerw Materiałowych oraz przygotowania strategii działania rządu w zakresie spółek górniczych na lata 2016-2019, w tym efektów gospodarczych, jakie zamierza osiągnąć Polska Grupa Górnicza i wskazania pozyskania środków na utworzenie i funkcjonowanie Polskiej Grupy Górniczej.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PoselKrystynaSkowronska">Panie przewodniczący, wydaje mi się, że choć dotyczy to sektora energetycznego, tak jak pan powiedział, jest to proces gospodarczy, który uwzględnia strategię, znaną nam w formie szczątkowej, jako informacja prasowa. Wydaje mi się, że parlamentarzyści powinni mieć wiedzę na ten temat. Nie będziemy narzucać i prosić – bo możemy prosić o informacje w takiej formule w tym zakresie. Warto dowiedzieć się, jak wygląda strategia działania Polskiej Grupy Energetycznej. Cel tej kontroli jest niezwykle ważny, z uwagi na to, jak pozyskiwane są środki, jaki jest efekt gospodarczy oraz jaki jest plan restrukturyzacji grupy. Górnictwo to tylko część sektora. Warto, aby posłowie wiedzieli, jaki kompromis zawarto w tym zakresie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo. Pani poseł, nie miałem dużych wątpliwości odnośnie do tego wniosku. Agencja Rezerw Materiałowych podlega Ministerstwu Rozwoju. Ten temat jest więc powiązany z działalnością naszej Komisji i nie budzi kontrowersji.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelJerzyMeysztowicz">Bardzo proszę, głos ma pan poseł Wójcik.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselMichalWojcik">Bardzo dziękuję. Panie przewodniczący, mam pewną wątpliwość odnośnie do punktu drugiego – kontroli procesu restrukturyzacji spółek górniczych. Rozmawiamy o czymś, co dopiero będzie. Jak Najwyższa Izba Kontroli ma kontrolować coś, co dopiero będzie? Jeśli już, to rozszerzmy temat. Warto wziąć pod uwagę ostatnich kilka lat, aby uwzględnić wniosek pani poseł. Wiem, że NIK się tym zajmowała. Warto trochę rozszerzyć ten wniosek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyMeysztowicz">Rzeczywiście, sytuacja jest taka, że sprawy związane z energetyką i gospodarką się zazębiają i trudno je rozgraniczyć. Otrzymałem informację, że po zmianach Agencja Rezerw Materiałowych wylądowała w Ministerstwie Skarbu Państwa. To agencja, która ma zapewnić zabezpieczenie Polski od strony gospodarczej. Trudno nam się odciąć od pewnych działań. Jeśli będzie wola poszerzenia tematu, nic nie stoi na przeszkodzie, aby złożyć na piśmie wniosek o zwiększenie zakresu kontroli o lata poprzednie. Bardzo proszę, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselWojciechZubowski">Bardzo dziękuję. Panie przewodniczący, szanowni państwo, zwrócę jedynie uwagę, że zakresy, o których mówimy, podlegają Komisji do Spraw Energii i Skarbu Państwa. Wczoraj odbyła ona posiedzenie w godzinach wieczornych i rozpatrywaliśmy wtedy propozycje do planu pracy NIK. O ile dobrze pamiętam, propozycje złożone przez posłów Platformy Obywatelskiej zostały przyjęte, ale nie obejmowały tematów, o których państwo teraz mówią. Proszę jeszcze, aby pan przewodniczący udzielił głosu przedstawicielowi NIK, aby odniósł się do tych tematów, bo nie wiem, czy są mu znane. Również chodzi o propozycje, które otrzymaliśmy dziś rano.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyMeysztowicz">Przepraszam bardzo, że nie zrobiłem tego na początku – serdecznie witam przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#DyrektorDepartamentuGospodarkiSkarbuPanstwaiPrywatyzacjiNajwyzszejIzbyKontroliSlawomirGrzelak">Dziękuję bardzo. Sławomir Grzelak dyrektor Departamentu Gospodarki, Skarbu Państwa i Prywatyzacji Najwyższej Izby Kontroli. Te tematy są mi znane, gdyż zostały przedstawione na piśmie dziś rano. Mogę powiedzieć, że jeśli chodzi o wydatkowanie środków na rzecz Agencji Rezerw Materiałowych, po listopadzie 2015 roku, zostało ono objęte kontrolą budżetową. Od strony finansowania zakupów NIK przeprowadziła kontrolę, ale jej wyniki nie są jeszcze prawomocne. Wystosowaliśmy wystąpienia pokontrolne do ministra i czekamy na ewentualne zastrzeżenia.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#DyrektorDepartamentuGospodarkiSkarbuPanstwaiPrywatyzacjiNajwyzszejIzbyKontroliSlawomirGrzelak">Jeśli chodzi o strategię Polskiej Grupy Górniczej, tak jak powiedział pan poseł Wójcik, trwa obecnie kontrola restrukturyzacji górnictwa i różnych przebiegających w górnictwie procesów. Tej kontroli nie prowadzi moja jednostka, ale delegatura NIK w Katowicach. Trudno mi powiedzieć, w którym kierunku ta kontrola się rozwinie. Wniosek dotyczący PGG w NIK przeanalizujemy i zobaczymy, czy byłby on zrealizowany w ramach toczącej się kontroli, czy musielibyśmy podjąć dodatkową. Podobna uwaga dotyczy kontroli w Jastrzębskiej Spółce Węglowej. To dwa pokrewne tematy, mające wspólny mianownik.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo. Głos ma pani przewodnicząca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselMiroslawaNykiel">Mam propozycję, aby pogodzić te dwie racje. Jeśli będą wyniki kontroli, o których trwaniu powiedział pan dyrektor i będą uwzględniały ten wniosek, możemy wówczas zrobić wspólne obrady obu komisji nad ich wynikami. Bardzo trudno abstrahować od górnictwa na Śląsku i nie mówić o jego wpływie na gospodarkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselMichalWojcik">Przepraszam panie przewodniczący, że zabieram głos jeszcze raz. Nie krytykuję tego. Mam tylko wątpliwości odnośnie do strategii działania rządu. Czy my odnosimy się do jakiegoś dokumentu? Nie znam takowego. Chciałbym, aby poseł wnioskodawca dokładnie powiedziała, na jakim dokumencie Najwyższa Izba Kontroli ma pracować. To kwestia dość istotna. Jesteśmy w trakcje tworzenia Polskiej Grupy Górniczej. Strategia dotycząca całego sektora górnictwa dopiero jest przygotowywana. Zastanawiam się, do czego mamy się odnosić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyMeysztowicz">Jeśli dobrze rozumiem, to jest plan pracy na rok 2017. W 2017 roku będą już wyniki tych działań, więc jest to wyjście do przodu, zasygnalizowanie, że Komisja chciałaby dowiedzieć się, jak to wszystko przebiegało, czy było dobrze. W związku z tym nie pilnowałbym tak bardzo tej daty. To plan pracy na rok 2017. Wtedy wszystkie wyniki kontroli będą jawne.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PrzewodniczacyposelJerzyMeysztowicz">Bardzo proszę, głos ma pani poseł Skowrońska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Dziwię się mojemu przedmówcy, że tego nie wie, a to są jedne z najważniejszych procesów gospodarczych, które angażują największe pieniądze. Rozumiemy, że życzymy sobie sukcesów. Chcemy wiedzieć, w jaki sposób przygotowano strategię. Musi ona być przygotowana. Nie wiemy, jaka jest nazwa dokumentu, który jest strategią. Nie wierzę, że wydatkowanie przez każdą ze spółek Skarbu Państwa kwoty 500 mln zł nie ma podstaw prawnych, analizy ekonomicznej, oceny efektywności, ustalenia kolejności przeprowadzania poszczególnych działań gospodarczych i z tym związanych. W związku z tym pozwoliłam sobie na taki temat i chciałabym, aby nie było krytyki. Każdy z państwa posłów mógł przygotować temat do kontroli. Dlaczego uznałam, że powinna to zrobić Komisja Gospodarki i Rozwoju? Bo w przepisach dotyczących funkcjonowania i przeprowadzania przez parlament kontroli rządu nie napisano, że tematyczne kontrole mogą podejmować tylko komisje resortowe. Każdy z posłów ma takie prawo. Zagadnienie to jest na tyle szerokie, że obejmuje nie tylko energetykę, ale wszystkie procesy gospodarcze. To jest jeden z najważniejszych tematów. Myślę, że rząd nie powinien się tego wstydzić, a posłowie z koalicji rządzącej powinni temu przyklasnąć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo, głos ma pan poseł Duda.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselAntoniDuda">Zgadzając się ze słowami kolegi, nie do końca przyjmuję to uzasadnienie. Ma ono charakter polityczny i trudno mówić tu o kontroli. Propozycja zmian w kontroli pani Małgorzaty Janyski – czy dobrze rozumiem, że NIK ma nas skontrolować? To my prowadzimy zmiany legislacyjne. Czy dobrze rozumiem? NIK ma kontrolować Sejm? Kontrola ma dotyczyć wpływu zmian legislacyjnych przyjętych po 25 października. O jaką kontrolę chodzi? Nie rozumiem tego, a mam duże doświadczenie, jeśli chodzi o różne działania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyMeysztowicz">Bardzo proszę, głos ma pani poseł Janyska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselMariaMalgorzataJanyska">Powiem tylko jedno zdanie. Do propozycji przedłożyłam uzasadnienie, z którego wszystko wynika, w tym możliwość monitorowania i kontroli zmian legislacyjnych i przekazywania wniosków pod tym względem parlamentowi. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo. Proszę państwa, możemy przejść do procedowania. Czy jest sprzeciw, aby przekazać nasze wnioski Komisji do Spraw Kontroli Państwowej? Jeśli go nie usłyszę, przekażemy te trzy wnioski i Komisja do Spraw Kontroli Państwowej podejmie decyzję, czy przesłać je Najwyższej Izby Kontroli. Nie słyszę, zostały przyjęte. Dziękuję państwu bardzo.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PrzewodniczacyposelJerzyMeysztowicz">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>