text_structure.xml 63.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Witam państwa bardzo serdecznie. Otwieram posiedzenie Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Witam państwa parlamentarzystów oraz zaproszonych gości, a mianowicie panią Annę Moskwę, podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, panią Katarzynę Krzywdę, dyrektor Departamentu Gospodarki Morskiej w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, panią Jolantę Cak, naczelnik wydziału w Biurze Budżetowo-Finansowym w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, pana Jarosława Bednarczyka, przedstawiciela NSZZ „Solidarność”, panią Karolinę Chmurę, naczelnik wydziału w Departamencie Gospodarki Morskiej w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, panią Małgorzatą Gizę, głównego specjalistę w Departamencie Gospodarki Morskiej w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, pana Marcina Jacewicza, przedstawiciela NSZZ „Solidarność”, panią Annę Karasińską, specjalistę w Departamencie Instytucji Płatniczej w Ministerstwie Finansów, pana Janusza Karpia, dyrektora Departamentu Edukacji Morskiej w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, panią Agnieszkę Kołakowską, doradcę ekonomicznego w Departamencie Środowiska Najwyższej Izbie Kontroli, pana Jakuba Korthalsa, okręgowego inspektora rybołówstwa morskiego w Gdyni, panią Edytę Kosobucką, naczelnik wydziału w Departamencie Rybołówstwa w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, panią Marię Kot, przedstawiciel NSZZ „Solidarność”, panią Annę Krzywicką, dyrektor Departament Środowiska w Najwyższej Izbie Kontroli, pana Andrzeja Kulińskiego i pana Adama Kuzduba, przedstawicieli NSZZ „Solidarność”, panią Anetę Łyżwińską, głównego specjalistę w Departamencie Edukacji Morskiej w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, panią Ewę Majewską, naczelnik wydziału w Departamencie Finansowania Sfery Gospodarczej Ministerstwa Finansów, pana Krzysztofa Michalika, przedstawiciela NSZZ „Solidarność”, panią Monikę Niemiec-Butryn, dyrektor Departamentu Gospodarki Wodnej i Żeglugi Śródlądowej w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, pana Pawła Pabjasza, dyrektora Departamentu Ekonomicznego w Krajowym Zarządzie Gospodarki Wodnej Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, panią Annę Pawłowską, dyrektor Biura Budżetowo-Finansowego w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, panią Agnieszkę Pedrycz, specjalistę w Departamencie Budżetu Państwa w Ministerstwie Finansów, pana Romana Pęcherzewskiego, panią Marię Poradę i panią Beatę Sidor, przedstawicieli NSZZ „Solidarność”, panią Annę Sobczyk, naczelnik Wydziału Finansowania Infrastruktury i Gospodarki Morskiej w Departamencie Finansowania Sfery Gospodarczej w Ministerstwie Finansów, pana Wiesława Sobolewskiego, naczelnika Wydziału Administracyjnego Okręgowego Inspektoratu Morskiego w Gdyni, panią Martę Starszewską, starszego specjalistę w Departamencie Finansowania Sfery Gospodarczej Ministerstwa Finansów, pana Jana Śniadka, przedstawiciela NSZZ „Solidarność”, panią Dorotę Tarnowską, starszego specjalistę w Departamencie Finansowania Sfery Gospodarczej Ministerstwa Finansów, panią Katarzynę Wysocką, doradcę ekonomicznego w Departamencie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Najwyższej Izby Kontroli, pana Macieja Krzesińskiego z Zarządu Morskiego Portu Gdynia.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Chciałabym państwu powiedzieć, że na dole jest wystawa. Dzisiaj o godz. 9:30 było otwarcie wystawy związanej ze 100-leciem niepodległości oraz znamienitym wydarzeniem, jakim była budowa portu w Gdyni. Port kiedyś i dziś. Zapraszam państwa do obejrzenia wystawy na temat powstawania naszej perełki. Tak to nazywam jako gdynianka.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Oczywiście stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Drodzy państwo, w porządku dziennym posiedzenia mamy rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2019 (druk nr 2864) w zakresie działania Komisji. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjmuje zaproponowany porządek dzienny. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Pragnę przypomnieć, że każda poprawka zgłoszona do projektu ustawy budżetowej musi zawierać źródło finansowania, a więc wskazanie pozycji, z której należy przesunąć środki, jak też cel finansowania i uzasadnienie zmian.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Proponuję przystąpić do realizacji porządku dziennego. Punkt pierwszy to część budżetowa 21 – Gospodarka morska, w tym dochody i wydatki z załączników nr 1 i 2, wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z załącznika nr 6, dotacje podmiotowe i celowe z załącznika nr 8, środki europejskie na finansowanie programów operacyjnych z załączników nr 4 i 15. O zreferowanie tej części budżetowej bardzo proszę panią minister Annę Moskwę. Bardzo proszę, pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiMorskiejiZeglugiSrodladowejAnnaMoskwa">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca, Szanowna Komisjo, nie będę przedstawiała poszczególnych liczb, dlatego że każdy z państwa potrafi czytać. Opowiem jedynie o podstawowych faktach, które są związane z pozycjami budżetowymi, które państwo widzą w naszym budżecie. Przede wszystkim skupię się na tym, co jest nowe, co stanowi zmianę w stosunku do poprzedniego roku.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiMorskiejiZeglugiSrodladowejAnnaMoskwa">Od kolejnego roku rozpoczynamy nowy program wieloletni utrzymania morskich dróg wodnych w rejonie ujścia Odry – jest to długi program – w latach 2019–2028. Przewidziana kwota to 22 000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiMorskiejiZeglugiSrodladowejAnnaMoskwa">Zgodnie z przyjętym harmonogramem kontynuujemy projekt drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Jest to kwota 31 000 tys. zł. Z fazy pozwoleń przechodzimy do fazy realizacji.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiMorskiejiZeglugiSrodladowejAnnaMoskwa">Zgodnie z ustaleniem Komisji z poprzedniego roku, następuje kolejne zwiększenie wynagrodzeń dla pracowników urzędów morskich w łącznej kwocie 7000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiMorskiejiZeglugiSrodladowejAnnaMoskwa">W tym roku przejęliśmy szkołę morską w Świnoujściu. Jest to szkoła przejęta od samorządu. Szkoła zaniedbana. Kontynuujemy remont zarówno szkoły, jak i jej otoczenia. Jednym z priorytetów będzie bursa szkolna. Kwota przewidziana na ten cel wynosi 3900 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiMorskiejiZeglugiSrodladowejAnnaMoskwa">W przypadku Akademii Morskiej w Szczecinie mamy nakazy pożarowe. Jesteśmy zmuszeni dokonać remontu. W związku z tym potrzebna jest kwota 2300 tys. zł. Kwota ta znajduje się w budżecie.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiMorskiejiZeglugiSrodladowejAnnaMoskwa">Są to podstawowe nowe fakty związane z gospodarką morską. Poza tym oczywiście kontynuujemy wszystkie rozpoczęte przedsięwzięcia. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Czy ktoś z państwa parlamentarzystów chciałby zabrać głos? Dziękuję pani minister za wzięcie pod uwagę, że mamy treść. Było to tylko uzupełnienie treści. Bardzo się nam to podoba.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Jeżeli nie ma uwag, zgłaszam wniosek o pozytywne zaopiniowanie projektu ustawy budżetowej w części 21. Sprzeciwu nie słyszę. Rozumiem, że przyjęliśmy wniosek. Część 21 została zaakceptowana.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Punkt drugi to część budżetowa 22 – Gospodarka wodna, w tym dochody i wydatki z załączników nr 1 i 2, wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z załącznika nr 6, dotacje celowe w załącznika nr 8. O zreferowanie również bardzo proszę panią minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMGMiZSAnnaMoskwa">Dziękuję bardzo. Jeżeli chodzi o gospodarkę wodną, mamy dwa główne silosy. Pierwszy to Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, drugi to Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie. Są to dwa główne budżety. O ile w budżecie Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej w części dotyczącej gospodarki wodnej nie ma istotnych zdarzeń i zmian, o tyle jeżeli chodzi o Wody Polskie, które są przedmiotem naszej szczególnej troski, w budżecie w kolejnym roku dzieje się bardzo dużo.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PodsekretarzstanuwMGMiZSAnnaMoskwa">Pierwsza podstawowa zmiana to zwiększenie dotacji celowej o kwotę prawie 470 000 tys. zł. Tutaj należy wziąć pod uwagę, że mieszczą się w tym środki na służby, służbę hydrometeorologiczną, służbę hydrogeologiczną i tzw. kontrolę zapór, w wysokości ponad 117 000 tys. zł. Pozostała kwota jest przeznaczona na funkcjonowanie Wód Polskich, głównie na inwestycje.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PodsekretarzstanuwMGMiZSAnnaMoskwa">Jedną ze sztandarowych inwestycji jest stopień wodny w Siarzewie. Jest to stopień wodny z elektrownią wodną. Przystępujemy do realizacji owej inwestycji. Mieszczą się tutaj także rozbudowane plany przeciwpowodziowe i rozbudowane inwestycje w zakresie odbudowy i utrzymania wałów przeciwpowodziowych, jak też remonty i utrzymanie urządzeń wodnych. Planowana jest między innymi kwota 44 000 tys. zł na roboty utrzymaniowe oraz kwota 23 000 tys. zł na usuwanie potencjalnych szkód powodziowych. Jest również oddzielnie wyodrębniony budżet na system odwadniający i bariery miasta Krakowa.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PodsekretarzstanuwMGMiZSAnnaMoskwa">Jedną z przyczyn konieczności wzmocnienia budżetu w tym zakresie dotacją państwa jest niezwiększanie opłat za wodę, zarówno opłat od podmiotów gospodarczych, jak i od osób fizycznych, co wpłynęło na obniżenie potencjalnych przychodów Wód Polskich. Inną przyczynę stanowi też zwiększenie potencjału i planów inwestycyjnych Wód Polskich.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PodsekretarzstanuwMGMiZSAnnaMoskwa">Dodatkowo poza dotacją planowana jest także pożyczka na elektrownię w Malczycach, na kontynuowanie owej inwestycji. Jest to kwota 122 000 tys. zł, która będzie inwestowana w kolejnym roku, a jednocześnie spłacana. Będzie także wiele drobnych lokalnych inwestycji, które pozwolą naprawić, przynajmniej w takim stopniu, w jakim pozwala budżet, wieloletnie zaniedbania w zakresie gospodarki wodnej, jak też wreszcie zrealizować plan przeciwpowodziowy oraz plany związane z użeglownieniem poszczególnych odcinków, między innymi odcinka od Kanału Żerańskiego poprzez Pułtusk, Ostrołękę docelowo do Wielkich Jezior Mazurskich. Są to nasze kluczowe inwestycje.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#PodsekretarzstanuwMGMiZSAnnaMoskwa">Wszyscy także wiemy, że w Wodach Polskich część pracowników nie ma satysfakcjonujących wynagrodzeń. To również jest naszą troską. Budżet uwzględnia wzrost wynagrodzenia. Na pewno nie będziemy w stanie powiedzieć, że wszyscy dostaną po równo, dlatego że jest to przedsiębiorstwo po rocznej ocenie działalności. Wobec tego jesteśmy w stanie spojrzeć na poziom wynagrodzeń w obiektywny sposób. Obecnie trwają rozmowy zarówno z pracownikami, jak i ze związkami zawodowymi. Wynagrodzenia będą zwiększone. Na razie nie jesteśmy w stanie zadeklarować kwoty, nie znając także końcowego wyniku finansowego za rok 2018.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#PodsekretarzstanuwMGMiZSAnnaMoskwa">Z dobrych wiadomości jest jeszcze taka, że w końcówce tego roku przeznaczamy kwotę 62 000 tys. zł na zakup dodatkowego sprzętu, przede wszystkim sprzętu do koszenia, jak również sprzętu powodziowego. W dużej mierze jest to spowodowane tym, że w tym roku sprzęt nie został przekazany przez marszałków, jak powinien. Wody Polskie muszą samodzielnie zainwestować dodatkowe środki. Tydzień temu środki te zostały uruchomione przez Komisję w rezerwy.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#PodsekretarzstanuwMGMiZSAnnaMoskwa">To tyle, jeżeli chodzi o Wody Polskie. Bilans wygląda podobnie, jest podobny deficyt. Jeżeli natomiast chodzi o bieżącą płynność, codzienny cash flow, sytuacja w Wodach Polskich na koniec roku będzie ustabilizowana. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję. Pani minister, czy mogłaby pani bliżej wyjaśnić, co to znaczy, że sejmiki nie przekazały. Jest to trochę niepokojące.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PodsekretarzstanuwMGMiZSAnnaMoskwa">Zgodnie z ustawą – Prawo wodne i całą reformą gospodarki wodnej, wraz z pracownikami tzw. melioracji, liczącymi 2200 osób, mieliśmy otrzymać sprzęt, który był przeznaczony do prac utrzymaniowych i remontowych na ciekach wodnych. Jest to sprzęt począwszy od zwykłych łopat, małych kosiarek, poprzez większy sprzęt, do małych traktorów i samochodów. Część samorządów przekazała nam sprzęt, część w międzyczasie zdążyła go przeksięgować do innych zadań. Część samorządów twierdzi, że używa go nie tylko do celów gospodarki wodnej, ale również do innych prac utrzymaniowych. W związku z tym, że nie mamy środków na outsourcing wszystkich zadań, a mamy pracowników przejętych od samorządów do wykonywania owych zadań, jesteśmy zmuszeni kupić dodatkowy sprzęt z własnych środków po to, żeby zakończyć spór. Między innymi w Warszawie mieliśmy duży spór, w Małopolsce dostaliśmy sprzęt z zajęciami komorniczymi. Właściwie w każdym województwie jest jakaś historia dotycząca sprzętu do pokazania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Jaka to jest suma?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PodsekretarzstanuwMGMiZSAnnaMoskwa">62 000 tys. zł w tym roku z rezerwy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z państwa? Bardzo proszę, pan poseł Smoliński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselKazimierzSmolinski">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, pani minister, gospodarka wodna jest szczególnie ważna na Pomorzu, jeżeli chodzi o Żuławy, Żuławy w części malborskiej, gdańskiej, jak również elbląskiej. Mam nadzieję, że wreszcie znajdą się w obszarze działania jednej administracji oraz że będzie można wypracować i zrealizować dobrą politykę w tym zakresie, dlatego że tak naprawdę od II wojny światowej nigdy nie było tam dobrej gospodarki. Polacy, którzy przyjechali tam po wojnie z Polski Centralnej, z Kresów, nie mieli umiejętności ani wiedzy, jak uprawiać tę ziemię. Przyjeżdżali z terenów, które nie są zagrożone powodzią, które nie są podmokłe.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PoselKazimierzSmolinski">Tereny te to spichlerz Polski, jeżeli chodzi o możliwości pod względem wydajności. Wiem, że część terenów została wykupiona przez Holendrów. Wracamy z powrotem, koło się zatacza. Mennonici tam zaczynali, a w tej chwili prowadzą bardzo dobrą gospodarkę. Potrafią uzyskać dwa razy większą wydajność. Zbierają 12 ton z hektara. Jest to średnia wydajność podczas, kiedy nasza wynosi od 6 do 9 ton. Jest tam potężny potencjał, ale są także wymagane nakłady. Są wymagane nakłady związane z melioracją, z drenarką. Drenarka przez wiele lat była tam niszczona. Jeżeli w jakimś dłuższym okresie przeznaczymy tam miliardy, to na pewno dla Polski szybko się to zwróci. Potencjał tych ziem, jeżeli chodzi o wydajność, jest tak ogromny, że warto tam zainwestować. Rolnicy oczekują na dobry program dla Żuław.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PoselKazimierzSmolinski">Dlatego bardzo proszę panią minister, żeby wśród wszystkich inwestycji, które były, znalazły się środki również na Żuławy, jeżeli w tym budżecie nie znajdą się jakieś większe środki, to powinny być w następnych. Proszę o tym pamiętać, dlatego że naprawdę jest to spichlerz Polski. Szkoda, żebyśmy nie wykorzystali potencjału, który tkwi w tej ziemi. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję. Bardzo proszę, pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PodsekretarzstanuwMGMiZSAnnaMoskwa">Dziękuję bardzo za ten głos. Niedawno widzieliśmy się z wojewodami. Mieliśmy specjalne posiedzenie na temat Żuław. Umówiliśmy się zarówno z wojewodą, jak i z zainteresowanymi podmiotami, między innymi z rolnikami, na połowę listopada na dłuższe posiedzenie na temat Żuław. Natomiast już w tym budżecie przeznaczyliśmy większe środki, dlatego że tam także był duży kłopot z przekazaniem sprzętu, i nadal jest. Na pewno nie rozwiąże się on do końca roku. Rzeczywiście w kolejnym roku Żuławy będą przedmiotem naszej szczególnej troski. Deklarujemy, że koszenie będzie co najmniej dwa razy. To także jest jedna trosk, o której słyszeliśmy od wojewodów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselKazimierzSmolinski">Chodzi nie tylko o koszenie, pani minister. Jest to ważne, ale są też inne prace.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PodsekretarzstanuwMGMiZSAnnaMoskwa">Tak, tak. Jak najbardziej mamy to na uwadze. Mamy tam bardzo dobry zarząd podchodzący z dużą troską do regionu. Jak mówię, są też specjalne środki w tegorocznym budżecie, w ramach kwoty 62 000 tys. zł na sprzęt, dlatego że sprzętu po prostu tam nie ma. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję. Bardzo proszę, pani poseł. Pani poseł Ewa Szymańska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselEwaSzymanska">Dziękuję bardzo. Mam pytanie odnośnie do rzeki Odry. Byłam na otwarciu stopnia wodnego w Malczycach. Wspomniała pani – nie wiem, czy dobrze zrozumiałam – o budowie elektrowni wodnej. Proszę troszkę, w kilku słowach przybliżyć ten temat. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Bardzo proszę, pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PodsekretarzstanuwMGMiZSAnnaMoskwa">O ile w Malczycach funkcjonuje stopień wodny, o tyle elektrownia wymaga dodatkowych inwestycji. Kolejny etap to inwestycja w cofkę. Podstawowa inwestycja nie objęła tego. Wody Polskie w tym roku wzięły pożyczkę z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, ze specjalnej linii budżetowej i już rozpoczęły inwestycję. Są tam wszelkie pozwolenia. Prace trwają. Zapraszamy kiedyś Komisję na Malczyce. Co prawda inwestycja ta trwała bardzo długo, natomiast zakończyła się sukcesem. Kolejne etapy będą jeszcze realizowane. Zapraszamy także na Siarzewo. To również jest dobry przykład tego, jak funkcjonuje nowe Prawo wodne oraz współpraca administracji z firmą prywatną. Bardzo chętnie pokażemy owe modele. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję bardzo. Chwileczkę. Czy jeszcze ktoś z parlamentarzystów? Bardzo proszę, pan poseł Chruszcz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselSylwesterChruszcz">Mam pytanie o Malczyce. Jaki będzie model sprzedaży energii? Czy jako Wody Polskie będziemy tym zawiadywać i sprzedawać, czy też wydzierżawimy to, odsprzedamy, oddamy któremuś z operatorów? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Bardzo proszę, pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PodsekretarzstanuwMGMiZSAnnaMoskwa">Tutaj model będzie taki, że Wody Polskie będą bezpośrednio operatorem i sprzedawcą. W przypadku Siarzewa będzie to firma prywatna. Mamy dwa modele, ale Wody Polskie będą też występować jako inwestor i potencjalny sprzedawca energii. Jest to dla nas nowe ćwiczenie. Tak naprawdę na przykładzie Malczyc będziemy się tego uczyć, ale Prawo wodne daje nam taką możliwość.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Panie pośle, chwilę. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselSylwesterChruszcz">Dziękuję uprzejmie. W Malczycach jest 6 albo 9 MW. Jest to mała rzecz. W Siarzewie jest chyba 180 MW. I tam będzie prywatny dystrybutor bądź operator? To nie będzie Tauron, Enea albo Energa? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Bardzo proszę, pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PodsekretarzstanuwMGMiZSAnnaMoskwa">Prawo wodne od niedawna daje taką możliwość, że podmiot prywatny odnoszący potencjalne korzyści w ramach planowanych inwestycji w ciekach wodnych może odnosić korzyści proporcjonalnie do zainwestowanych środków albo może inwestować proporcjonalnie do odnoszonych korzyści. Takiego modelu wcześniej nie było. Tak naprawdę w Siarzewie będziemy go po raz pierwszy ćwiczyć, sprawdzać, jak funkcjonuje. W przypadku Malczyc takiego modelu nie było. Myślę, że także dlatego inwestycja ta trwała tak długo. W związku z tym nadal jesteśmy odpowiedzialni. Nie chcemy dzielić się odpowiedzialnością, dlatego że znamy poszczególne etapy inwestycyjne. Projekt ten był także przygotowywany pod kątem zarządzania publicznego. Dalej tak chcemy do tego podejść.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję. Jeżeli wśród parlamentarzystów nie ma więcej chętnych, zapraszam gości. Tam widzę. Bardzo proszę się przedstawiać, żebyśmy wiedzieli, kto mówi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyOrganizacjiZakladowejNSZZSolidarnoscPanstwowegoGospodarstwaWodnegoWodyPolskieJanSniadek">Dzień dobry. Jan Śniadek. Przewodniczący „Solidarności” w Państwowym Gospodarstwie Wodnym Wody Polskie.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PrzewodniczacyOrganizacjiZakladowejNSZZSolidarnoscPanstwowegoGospodarstwaWodnegoWodyPolskieJanSniadek">Proszę państwa, szanowni posłowie, chciałbym państwu zwrócić uwagę, że cały czas mówimy o inwestycjach. Inwestycje będą wykonywać i nadzorować ludzie. Chciałbym, żebyście państwo zwrócili uwagę na to, że od 3 lat „Solidarność” walczy o podwyższenie płac w sektorze gospodarki wodnej. Zostało podpisane porozumienie pomiędzy Ministerstwem Środowiska, poprzednim ministrem właściwym do spraw gospodarki wodnej, w sprawie podniesienia płac o 850 zł. Do tej pory nie zostało ono zrealizowane.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#PrzewodniczacyOrganizacjiZakladowejNSZZSolidarnoscPanstwowegoGospodarstwaWodnegoWodyPolskieJanSniadek">Po raz trzeci „Solidarność” uczestniczy w konstrukcji budżetu państwa i po raz trzeci pieniądze się nie znajdują. W roku 2016 oraz w roku 2017 była to kwota ok. 50 000 tys. zł. W tej chwili po połączeniu regionalnych zarządów gospodarki wodnej i wojewódzkich zarządów melioracji i urządzeń wodnych jest to już kwota 100 000 tys. zł, dlatego że podwojono liczbę pracowników. Płace są poniżej przeciętnej w Polsce. W tej chwili mówi się o ogromnych inwestycjach. Na przykład w pozycji 9 jest kwota 1 200 000 tys. zł na przeciwdziałanie skutkom klęsk żywiołowych. Jeżeli przez 3 lata nie znajduje się 10% na płace pracowników, wydaje się, że jest to trochę niepoważne.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#PrzewodniczacyOrganizacjiZakladowejNSZZSolidarnoscPanstwowegoGospodarstwaWodnegoWodyPolskieJanSniadek">Widzimy wielkie starania o zakres urzędniczy Wód Polskich, gospodarki wodnej, zapomina się natomiast o podstawowym zakresie bezpieczeństwa. Jeżeli w tej chwili z gospodarki wodnej poodchodzą ludzie, którzy mają doświadczenie w tym zakresie, to w przyszłym roku, za 2 lata nie będziemy mieli kim bronić się przed powodzią. Albo trzeba będzie nie wiadomo komu wypuścić inwestycje, albo trzeba będzie przyznać się do tego, że nie będzie komu operować falą wodną.</u>
          <u xml:id="u-28.4" who="#PrzewodniczacyOrganizacjiZakladowejNSZZSolidarnoscPanstwowegoGospodarstwaWodnegoWodyPolskieJanSniadek">A zatem apeluję do państwa, żeby co najmniej 10% z planowanych inwestycji było przekazywane na płace dla pracowników. Nie może tak być, że cały czas planujemy wielkie inwestycje, patrzymy na materialną stronę budowania państwa, pozostawiamy natomiast cel, dla którego to robimy, czyli ludzi, pracowników. Każda działalność gospodarcza składa się z tego, że robią ją ludzie i dla ludzi, a my trochę zapomnieliśmy o elemencie ludzkim.</u>
          <u xml:id="u-28.5" who="#PrzewodniczacyOrganizacjiZakladowejNSZZSolidarnoscPanstwowegoGospodarstwaWodnegoWodyPolskieJanSniadek">Realizacja niewielkiej kwoty, jaka tutaj padła, na poziomie 2% niczego nie załatwia. Jeżeli płace były wstrzymane przez 10 lat, to proszę sobie wyobrazić, że średnia płaca brutto w wysokości 3000 zł to strata 100 zł rocznie na sile nabywczej. Po 10 latach, proszę państwa, pracownicy stracili jedną trzecią siły nabywczej płacy. W zasadzie w większości plączą się na poziomie socjalnym.</u>
          <u xml:id="u-28.6" who="#PrzewodniczacyOrganizacjiZakladowejNSZZSolidarnoscPanstwowegoGospodarstwaWodnegoWodyPolskieJanSniadek">Jeszcze raz apeluję o realizację porozumienia, które zostało spisane, które jest ważne. To, że zmienił się minister właściwy do spraw gospodarki wodnej, niczego nie zmienia, dlatego że w państwie istnieje ciągłość prawna. Nie można tego odpychać poprzez zmianę ministerstwa. Jest zawarta umowa społeczna. Myślę, że dla ministerstw powinno być punktem honoru, żeby zrealizować umowę społeczną i jednak patrzeć na to, że wstrzymanie waloryzacji płac jest nieuczciwe w stosunku do pracowników państwowych. U pracodawców prywatnych pensje jakoś rosną, a państwo jako największy inwestor w Polsce, największy płatnik pozostawia swoich własnych pracowników na ogryzanie przez inflację. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję. Bardzo proszę, pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PodsekretarzstanuwMGMiZSAnnaMoskwa">Dziękuję za ten głos. Oczywiście zgadamy się z nim. Trudno z nim dyskutować, dlatego że wszyscy wiemy, że sektor gospodarki wodnej jest jednym z najgorzej wynagradzanych. Jest to także przedmiotem dialogu z Wodami Polskimi. Związki, szczególnie „Solidarność” są tutaj dobrym i bardzo aktywnym partnerem.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PodsekretarzstanuwMGMiZSAnnaMoskwa">Na pewno nie możemy się zgodzić, żeby było po równo dla wszystkich. To już nie jest administracja publiczna, ale nawet nie dlatego, tylko dlatego, że nierówności nie są równe. Osoby z melioracji przeszły z zupełnie innymi wynagrodzeniami. Realizacja wspomnianego postulatu po prostu zrodziłaby w Wodach Polskich patologię, dlatego że ci, którzy mają mało, w stosunku do tych, którzy dostaliby 850 zł, nadal mieliby mało. Nie jest ważne tylko to, ile się zarabia, ale też ile zarabia kolega, ważne jest porównanie różnicy na tych samych stanowiskach. Jeżeli do tych samych zadań przeszły osoby z melioracji z wyższym wynagrodzeniem, to w pierwszej kolejności musimy wyrównać nierówności na tych samych stanowiskach.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#PodsekretarzstanuwMGMiZSAnnaMoskwa">Jest to duża układanka. Jest to prawie 6000 osób. Prostym ruchem pod tytułem „850 zł” na pewno nie jesteśmy w stanie rozwiązać tego kłopotu. Jak zapowiadał prezes, w tym roku podwyżki będą. Część z podwyżek, podwyżki na niektórych stanowiskach są zrealizowane, ale na pewno nie możemy tak samo podejść do kierowcy jak do inżyniera, który pracuje na stopniu wodnym. Jest to inna odpowiedzialność, inny stopień. Podchodzimy do tego z dużą ostrożnością. Podwyżki na kolejny rok, na koniec roku na pewno będą, ale byłabym nieodpowiedzialna, gdybym powiedziała, że będzie to 850 zł dla wszystkich, dlatego że z tego zobowiązania nie jesteśmy w stanie się wywiązać. Być może dla niektórych będzie to 1100 zł, dla niektórych będzie to 500 zł, natomiast na pewno nie będzie to 850 zł dla wszystkich, pomimo dżentelmeńskiego porozumienia, które było. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę. Proszę się przedstawiać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczacyOrganizacjiPodzakladowejNSZZSolidarnoscRegionalnegoZarzaduGospodarkiWodnejwGdanskuMarcinJacewicz">Marcin Jacewicz. NSZZ „Solidarność”. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#PrzewodniczacyOrganizacjiPodzakladowejNSZZSolidarnoscRegionalnegoZarzaduGospodarkiWodnejwGdanskuMarcinJacewicz">Szanowni państwo, do tego, co powiedział kolega, chciałbym dodać fakt, że pracownicy odchodzą z Wód Polskich. Jest to bardzo duży procent pracowników. W tej chwili mamy puste pokoje i puste korytarze. Kadra, która odpływa, to rzecz nieodwracalna. Chciałbym również zwrócić państwu uwagę na to, że uczelnie już nie kształcą w tym zawodzie. Dlatego każdy pracownik, który ma jakiekolwiek doświadczenie, jest niezwykle cenny. Jeżeli mój kolega, który jest znakomitym fachowcem – cały kataster wodny był w jego ręku uporządkowany – dostaje propozycję pracy za dwa razy wyższą płacę, to odchodzi. Nie dziwię się mu. Pomimo tego, że zależy mu na gospodarce wodnej, że jest z tym wszystkim związany, po prostu nie stać go na to, żeby dalej pracować. Wielu z nas jest w takiej samej sytuacji. Dzisiaj mam w portfelu 29 zł. Jestem magistrem inżynierem z wyższym wykształceniem. Czwarte pokolenie w rodzinie. Czy dalej można tak żyć? Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę, pan poseł Leszek Ruszczyk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PoselLeszekRuszczyk">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, pani minister, chciałbym poprzeć te głosy. Urzędy marszałkowskie wybierają najlepszych ludzi np. do departamentów środowiska. Gdyby urealnić pensje przynajmniej do pensji w urzędach marszałkowskich, byłaby możliwość zatrzymania kadry. Inaczej nie odbudujemy tego, jak mówią tutaj panowie. Dlatego bardzo popieram ów wniosek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Przypominam, że Komisja rozmawia o różnych działach gospodarki morskiej. Mamy jeszcze administrację morską, szkolnictwo zawodowe itd. Nie jest to problem od dzisiaj, chyba że jest to wniosek, żeby środki dla Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej były większe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PoselLeszekRuszczyk">Oczywiście, o zwiększenie środków dla ministerstwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">A co do honorowego wywiązywania się, to wiem, że różne osoby podpisują różne dokumenty, natomiast pani minister naprawdę tutaj dwoi się i troi, żeby zdobyć pieniądze. Może pani minister odpowie na pytania. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PodsekretarzstanuwMGMiZSAnnaMoskwa">Nie powiem nic więcej poza tym, co powiedziałam wcześniej. Chodzi też o to, żebyśmy zdawali sobie sprawę z listy planowanych inwestycji. To nie są ekskluzywne rzeczy, poza Siarzewem, które niewiele pochłania, dlatego że są to pozwolenia, jak też mamy tam prywatnego partnera. Jest to podstawowa utrzymaniówka, są to wały przeciwpowodziowe, są to stopnie wodne w minimalnym stopniu, jest to koszenie. Naprawdę nie ma rozbujałych inwestycji. Jeżeli dodatkowo są Malczyce, to jest to pożyczka. Nie ma tam rzeczy, których nie musielibyśmy robić. Wręcz duża część z owych rzeczy to nakazy budowlane odziedziczone jeszcze po latach 2016 i 2017. Nie ma zatem dyskusji, czy chcemy to robić. Nie jest to kwestia generowania dodatkowych środków i projektów. Są to po prostu minimalne wymagania, które musimy zrobić dla bezpieczeństwa państwa. Nie ma tam jakiejś ekskluzywności.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#PodsekretarzstanuwMGMiZSAnnaMoskwa">Oczywiście w budżecie są to inwestycje. Jeżeli spojrzymy na poszczególne paragrafy, to tak się będą nazywać, natomiast nie są to inwestycje, tylko niezbędne prace utrzymaniowe. Oczywiście chętnie rozpoczęlibyśmy dziesięć nowych stopni wodnych, szybciej przystąpilibyśmy do projektu użeglownienia rzek i wszelkich innych rzeczy, o które zabiegamy, natomiast kolejny rok to rok stabilizacji, przede wszystkim utrzymaniówki i nadrabiania kilku ostatnich lat, żeby niektóre budowle wodne po prostu się nam nie poprzewracały, ponieważ mamy też takie sytuacje, że nakazy są pilniejsze niż pilne.</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#PodsekretarzstanuwMGMiZSAnnaMoskwa">Jak mówiłam, podwyżki będą, ale nie zadeklarujemy równej kwoty dla wszystkich bez dodatkowych środków, dotacji z budżetu państwa. Środki na ten cel i tak już zostały przeznaczone w dużej kwocie. Oczywiście dodatkowe środki przyjmiemy z radością. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#SekretarzOrganizacjiZakladowejNSZZSolidarnoscPanstwowegoGospodarstwaWodnegoWodyPolskieKrzysztofMichalik">Krzysztof Michalik. NSZZ „Solidarność”. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#SekretarzOrganizacjiZakladowejNSZZSolidarnoscPanstwowegoGospodarstwaWodnegoWodyPolskieKrzysztofMichalik">W nawiązaniu do wypowiedzi pani minister chciałbym powiedzieć, że 2 lata temu 850 zł stanowiło zupełnie inną jakość w miarę jednorodnych organizacjach, jakimi wówczas były regionalne zarządy gospodarki wodnej, dla których środki te były celowane. Teraz traktujemy to jako hasło. Do dzisiaj nie wiemy, jak wygląda struktura płac w Państwowym Gospodarstwie Wodnym Wody Polskie. Od kwietnia oczekujemy na odpowiedź pracodawcy na zadane pytanie, prośbę o informacje niezbędne do działalności związkowej. Jako związkowcy z troską, jak mówi pani minister, pochylilibyśmy się również nad budżetem Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie przeznaczonym na płace, tylko chcielibyśmy wiedzieć, jaki on jest, skąd pieniądze się wzięły lub wezmą. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję ślicznie. Bardzo proszę, pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PodsekretarzstanuwMGMiZSAnnaMoskwa">Trudno mi się do tego odnieść. Jeżeli rzeczywiście tak jest, zobowiązuję Wody Polskie, żeby do końca tygodnia przekazały informacje, o ile jest to prawda. Nie potrafię tego ocenić. Byłabym zdziwiona, gdyby pan prezes nie dzielił się taką wiedzą. Jeżeli brakuje jakiejś informacji, proszę przedstawiciela Wód Polskich, obecnego tutaj pana dyrektora, o przekazanie informacji do piątku, jeżeli rzeczywiście czegoś państwu nie przekazano. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję bardzo. Czy jeszcze ktoś chciałby zabrać głos? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Wobec tego zgłaszam wniosek o pozytywne zaopiniowanie projektu ustawy budżetowej w części 22. Czy jest sprzeciw? Nie widzę. W związku z tym wobec braku sprzeciwu uznaję, że Komisja pozytywnie opiniuje projekt ustawy budżetowej w części 22.</u>
          <u xml:id="u-43.2" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Przechodzimy do punktu trzeciego i części budżetowej 62 – Rybołówstwo. W tej części mamy dochody i wydatki, wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych, dotacje celowe i środki europejskie na finansowanie programów operacyjnych. O zreferowanie bardzo proszę panią minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PodsekretarzstanuwMGMiZSAnnaMoskwa">Dziękuję bardzo. Tutaj poza ciągłością pracy departamentu, jak też jednostek podporządkowanych jedynym nowym faktem jest zwiększenie o mniej więcej 3,5% wynagrodzeń okręgowych inspektoratów rybołówstwa morskiego. Są to podmioty, które mają jeszcze niższe wynagrodzenia niż gospodarka wodna. Poza podstawowym 2,3% zwiększenie to było konieczne. Otrzymaliśmy taką kwotę i tyle przekazujemy na podwyżkę w tym roku. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z państwa parlamentarzystów chciałby zabrać głos? Nie widzę. Ktoś z gości? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">W związku z tym zgłaszam wniosek o pozytywne zaopiniowanie projektu ustawy budżetowej w części 62. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja pozytywnie opiniuje projekt ustawy budżetowej w części 62. Sprzeciwu nie słyszę. Przyjęliśmy projekt ustawy budżetowej w części 62.</u>
          <u xml:id="u-45.2" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Przechodzimy do punktu czwartego. Jest to część budżetowa 69 – Żegluga śródlądowa. Tutaj również mamy dochody i wydatki, wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych i środki europejskie na finansowanie programów operacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-45.3" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Bardzo proszę panią minister o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PodsekretarzstanuwMGMiZSAnnaMoskwa">Dziękuję bardzo. W tej części jedynym nowym faktem jest kontynuacja pracy w otwartej w tym roku we wrześniu szkole żeglugi śródlądowej we Wrocławiu. Będę to kolejne inwestycje oraz utrzymanie pracy szkoły w bieżącym roku. Jest to nowe zdarzenie finansowe. O reformie urzędów już rozmawialiśmy na poprzednich posiedzeniach Komisji, a więc nie będę tego powtarzała. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję. Bardzo proszę, pan poseł Leszek Ruszczyk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PoselLeszekRuszczyk">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, pani minister, mam pytanie. Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczypospolitej Polskiej zwróciło się do mnie z prośbą o wprowadzenie kwoty 250 tys. zł na działalność propagującą transport intermodalny. Dotyczy to zwłaszcza żeglugi śródlądowej Odrą oraz programu Wisła, transportu morskiego oraz przystosowania ich do przewozów międzykontynentalnych. W ramach owego działania stowarzyszenie chciałoby w przyszłym roku, w dniach 2–4 kwietnia zorganizować targi branżowe popularyzujące transport intermodalny, w tym żeglugę śródlądową i morską. Czy znalazłyby się pieniądze na wsparcie? Jest to organizacja sfederowana w Naczelnej Organizacji Technicznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję. Bardzo proszę, pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PodsekretarzstanuwMGMiZSAnnaMoskwa">Dziękuję bardzo. W tej części w kolejnym roku nie mamy zaplanowanych żadnych konkursów ani przekazywania środków na zewnątrz. W ogóle jako resort z założenia nie przekazujemy środków w tej formie. Możemy zadeklarować współpracę merytoryczną podobnie jak przy każdej inicjatywie. Możemy zadeklarować nasze zaangażowanie, które pewnie częściowo jakoś to państwu zrekompensuje. Jeżeli chodzi o kolejny rok i zaangażowanie budżetowe, musiałyby to być środki z edukacji. Nie możemy przenieść ich ze szkół, a nawet byśmy nie chcieli, dlatego że mamy jedną szkołę, o którą dbamy, ponieważ dopiero rozpoczęła działalność. Na chwilę obecną nie widzę takiej możliwości. Z tego, co pan poseł przedstawił w kilku zdaniach, podejrzewam, że jest to szczytna inicjatywa, chociaż nie znamy szczegółów. Finansowo jest to dla nas bardzo duża kwota.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PoselLeszekRuszczyk">Jeżeli pani minister pozwoli, przekażę pismo. Zwrócę się do państwa z tą prośbą. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PodsekretarzstanuwMGMiZSAnnaMoskwa">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Dostajemy bardzo dużo próśb i zaproszeń na różnego rodzaju konferencje, wydarzenia. Środowisko jest bardzo aktywne. Rozumiemy jednak, że pewnych inicjatyw niestety nie możemy sfinansować, prosząc Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, ale może być przynajmniej uczestnictwo merytoryczne, udział osób decyzyjnych w imprezach, może to nie jest dobre słowo, w pożytecznych i sprawnie przeprowadzonych konferencjach. Dobrze, że wtedy możemy rzeczywiście merytorycznie porozmawiać z panią minister, dlatego że jest chętna do udziału w tego typu eventach. Zapraszam pana posła, żeby się skontaktować i przekazać list. Nie o wszystkich konferencjach i wydarzeniach wiemy. Środowisko wewnętrznie przeprowadza wiele inicjatyw, niezależnie od kontaktów z ministerstwem lub Komisją, za co także dziękujemy.</u>
          <u xml:id="u-53.1" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">W związku z brakiem chętnych, którzy chcieliby zabrać głos w tym punkcie, zgłaszam wniosek o pozytywne zaopiniowanie projektu ustawy budżetowej w części 69. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja pozytywnie opiniuje projekt ustawy budżetowej w części 69. Sprzeciwu nie słyszę. Wobec tego przyjęliśmy projekt ustawy budżetowej w części 69.</u>
          <u xml:id="u-53.2" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Przechodzimy do punktu piątego. Jest to część budżetowa 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 4, 8 19, 59, 71 i 73. Tutaj również bardzo proszę o zreferowanie panią minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PodsekretarzstanuwMGMiZSAnnaMoskwa">Dziękuję bardzo. W tej części przekażę głos pani dyrektor Pawłowskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#DyrektorBiuraBudzetowoFinansowegoMGMiZSAnnaPawlowska">Szanowna pani przewodnicząca, szanowni państwo, Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej posiada środki w rezerwach celowych w pozycji 4, gdzie mamy środki na przeciwdziałanie i usuwanie skutków klęsk żywiołowych, w pozycjach 8 i 19, jak również w pozycji 59, która przewiduje dofinansowanie zadań z zakresu ochrony środowiska. Tutaj posiadamy zabezpieczone środki na finansowanie składek do EUMETSAT oraz dofinansowanie zadań z zakresu gospodarki wodnej. W pozycji 71 mamy przewidziane środki na podwyżki, środki na zwiększenie wynagrodzeń pracowników uczelni publicznych. Pozycja 73 to rezerwa na zmiany systemowe i niektóre zmiany organizacyjne, w tym zadania w ramach środków zaplanowanych w rezerwie w wysokości 843 tys. zł. Są to środki dla Zespołu Szkół Morskich w Świnoujściu oraz środki finansowe zabezpieczone w związku z wejściem w życie ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa. Są to środki na etaty przewidziane dla ministerstwa. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PodsekretarzstanuwMGMiZSAnnaMoskwa">Jeszcze tylko krótko uzupełnię odnośnie do Świnoujścia, ponieważ jest to ważny wątek. Chodzi o szkołę prowadzoną przez resort. Jak już wspominałam, robimy tam liczne remonty. Jest też jedna ważna rzecz. Jest to ważne wydarzenie uzewnętrznione w finansach w kwocie 67 tys. zł. Rozpoczynamy kształcenie stoczniowe, chodzi o montaż kadłubów jednostek pływających. W następnych latach w jednej i drugiej szkole będziemy wprowadzać kolejne kierunki, między innymi od roku 2020 kierunek kształcenia cyfrowego. Na razie próbujemy, testujemy montera kadłubów jednostek pływających. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#DyrektorDepartamentuSrodowiskaNajwyzszejIzbyKontroliAnnaKrzywicka">Anna Krzywicka. Najwyższa Izba Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-58.1" who="#DyrektorDepartamentuSrodowiskaNajwyzszejIzbyKontroliAnnaKrzywicka">Mam pytanie dotyczące składek międzynarodowych. Jest to dosyć spora kwota. Co roku negujemy formę finansowania składek poprzez rezerwę w pozycji 59. W rezerwie w pozycji 59 dają państwo kwotę tylko 22 000 tys. zł na gospodarkę wodną, a kwota ponad 40 000 tys. zł idzie na organizację międzynarodową. Mam pytanie, czy będzie to kontynuowane. Negujemy formę finansowania organizacji międzynarodowych przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Zobowiązania są zaciągane przez rząd. Już od kilku lat jest to negowane. Chciałabym zapytać, czy widzą państwo jakieś rozwiązanie w tym zakresie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">A czy mogę mieć pytanie, dlaczego jest negowane. Musimy płacić składki. Czy chodzi tutaj o źródło?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#DyrektordepartamentNIKAnnaKrzywicka">Tak, o źródło finansowania, o to, że robi to Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Są to pieniądze z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na składki międzynarodowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Bardzo proszę, pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#PodsekretarzstanuwMGMiZSAnnaMoskwa">Dziękuję bardzo. Cieszę się, że pani nie neguje zasadności samej składki. My także nie. Z perspektywy ministerstwa nie ma to dużego znaczenia, z którego jest to koszyka, mówiąc potocznie. Poproszę Ministerstwo Finansów o odniesienie się do tego, dlaczego jest akurat taka forma, dlatego że trudno jest mi to ocenić. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Rozumiem, że tak jest od lat. Nie jest to żadna nowość. Bardzo proszę Ministerstwo Finansów, jeżeli jesteście państwo w stanie odpowiedzieć na to pytanie. Jest to pewna ciągłość.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuFinansowaniaSferyGospodarczejMinisterstwaFinansowElzbietaMilewska">Elżbieta Milewska. Zastępca dyrektora Departamentu Finansowania Sfery Gospodarczej Ministerstwa Finansów.</u>
          <u xml:id="u-64.1" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuFinansowaniaSferyGospodarczejMinisterstwaFinansowElzbietaMilewska">Wysoka Komisjo, szanowni państwo, problem nie jest problemem nowym. Chciałabym poinformować, że dzisiaj będzie pierwsze czytanie tzw. ustawy okołobudżetowej, która tworzy podstawę prawną do finansowania składek do organizacji międzynarodowych ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. W tej sprawie trwa wieloletnia korespondencja. Jest prośba do resortu środowiska, żeby wypracować taką ścieżkę finansowania, żeby można było finansować to bezpośrednio ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej czy też Wód Polskich, dlatego że one także mogą finansować takie zadania bezpośrednio, poza udziałem budżetu państwa, ponieważ są to jednostki, które dysponują środkami publicznymi. Nie ma przeszkód, żeby środki publiczne były dedykowane zadaniom publicznym. Dzisiaj będzie pierwsze czytanie projektu ustawy okołobudżetowej. Wysoka Izba będzie procedowała na kolejny rok ustawę pozwalającą finansować zadania za pośrednictwem Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska poprzez mechanizm, który funkcjonuje od lat, czyli mechanizm uruchomienia środków z rezerwy w pozycji 59 dla państwowych jednostek budżetowych. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Czy pani chciałaby zabrać głos? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#DyrektordepartamentNIKAnnaKrzywicka">Dziękuję uprzejmie, pani przewodnicząca. Chciałabym tylko zwrócić uwagę, że ustawa – Prawo ochrony środowiska nie daje takich możliwości. Jest to obejście ustawy – Prawo ochrony środowiska, zgodnie z którą nie można wydawać pieniędzy na tego typu cele. Od lat państwo to sankcjonujecie przez to, że wprowadzacie poprzez… Są to zobowiązania państwa, w związku z czym środki powinny być zabezpieczone w budżecie państwa, a nie za pośrednictwem państwowej osoby prawnej. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Rozumiem, że nie jest to novum, że jak pani powiedziała, trwa to od lat. Bardzo proszę, żebyście państwo uzgodnili to pomiędzy sobą, ponieważ Komisja tego nie rozstrzygnie. Rozumiem, że nie negujemy opłacania samych składek, tylko że powstał jakiś dziwny problem. Będąc w Komisji przez 20 lat, nie słyszałam, żeby ktoś kwestionował tę sprawę. Jeżeli jednak się pojawiła, mam serdeczną prośbę, żebyście państwo uzgodnili pomiędzy sobą, jak to powinno wyglądać. Jest to do rozstrzygnięcia raczej dla państwa niż dla Komisji. Przyjmujemy państwa zastrzeżenie, niemniej jednak nie mamy na to wpływu, zwłaszcza Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, które od niedawna próbuje porządkować pewne prace oraz zasady finansowania. Bardzo proszę o rozstrzygnięcie tego poza Komisją oraz poinformowanie nas, do jakich wniosków państwo doszliście, żeby na przyszłość uniknąć tego typu dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-67.1" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę. A zatem zgłaszam wniosek o pozytywne zaopiniowanie projektu ustawy budżetowej w części 83, w zakresie pozycji 4, 8, 19, 59, 71 i 73. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja pozytywnie opiniuje projekt ustawy budżetowej w części 83, w zakresie pozycji 4, 8, 19, 59, 71 i 73. Sprzeciwu nie widzę. Rozumiem, że pozytywnie zaopiniowaliśmy i przyjęliśmy część budżetową 83.</u>
          <u xml:id="u-67.2" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Przechodzimy do punktu szóstego. Są to programy wieloletnie w układzie zadaniowym z załącznika nr 10. Bardzo proszę, pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#PodsekretarzstanuwMGMiZSAnnaMoskwa">Przekażę głos pani dyrektor Krzywdzie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#DyrektorDepartamentuGospodarkiMorskiejMGMiZSKatarzynaKrzywda">Dziękuję bardzo, pani minister. Szanowna pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, w części 21 realizowane są trzy programy wieloletnie. W przyszłym roku będzie to budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Jest to kontynuacja. Na przyszły rok na realizację programu zaplanowano środki w wysokości 31 830 tys. zł. Przystępujemy już do fazy realizacyjnej, czyli budowy drogi wodnej. Czekamy na ostatnie pozwolenia, które powinniśmy otrzymać w tym roku.</u>
          <u xml:id="u-69.1" who="#DyrektorDepartamentuGospodarkiMorskiejMGMiZSKatarzynaKrzywda">Drugi program to utrzymanie morskich dróg wodnych w rejonie ujścia odry w latach 2019–2028. Jest to nowy program. Jest to sukces rządu, który w zeszłym roku systemowo uregulował kwestie pozyskiwania środków na utrzymanie toru wodnego do Szczecina. Na przyszły rok zaplanowane są środki w wysokości 22 330 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-69.2" who="#DyrektorDepartamentuGospodarkiMorskiejMGMiZSKatarzynaKrzywda">Trzeci program wieloletni to program ochrony brzegów morskich, który jest realizowany już od wielu lat. Ministerstwo razem z urzędami morskimi składa Wysokiej Komisji coroczne sprawozdanie z realizacji programu. Na przyszły rok wzorem lat ubiegłych zaplanowano środki w wysokości 34 000 tys. zł dla trzech urzędów morskich. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję bardzo. Pytań nie ma.</u>
          <u xml:id="u-70.1" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Przechodzimy do punktu siódmego, czyli planu finansowego państwowej osoby prawnej z załącznika nr 14 – Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie. Bardzo proszę, pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#PodsekretarzstanuwMGMiZSAnnaMoskwa">Dziękuję bardzo. Oddam głos panu dyrektorowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznegowKrajowymZarzadzieGospodarkiWodnejPanstwowegoGospodarstwaWodnegoWodyPolskiePawelPabjasz">Dzień dobry. Jeżeli chodzi o sprawy dotyczące planu na przyszły rok, przewidujemy kontynuację prac w zakresie utrzymania. Wzrost kosztów jest konsekwencją wzrastających potrzeb wynikających z zaniedbań, które miały miejsce w roku bieżącym i roku poprzednim. Przede wszystkim chcielibyśmy nadrobić przejęte zobowiązania wynikające z nakazów budowlanych. Będą one musiały zostać zrealizowane na przestrzeni pierwszego półrocza. Główną pozycję stanowią remonty budowli wodnych i obiektów hydrotechnicznych, a także floty lądowej i wodnej, stacji pomp i wałów. Decyzje nakazowe wydawane są na bieżąco przez organy nadzoru budowlanego, a ich lista nie jest zamknięta. W każdym momencie ulega zmianie. Mając na względzie stopień niedofinansowania gospodarki wodnej w latach poprzednich, przewidujemy kolejne decyzje, które mogą się pojawić na początku przyszłego roku. Przewidujemy realizację prac typowo utrzymaniowych, polegających na wykaszaniu wałów, konserwacji i wykaszaniu cieków, a także naprawie ubezpieczeń brzegowych. Katalog ten jest na tyle obszerny, że w tej chwili nie jestem w stanie wykazać wszystkich prac i robót, które będą realizowane. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-73.1" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Przechodzimy do punktu ósmego. Jest to część budżetowa 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działu 050 – Rybołówstwo i rybactwo, wydatki z załącznika nr 2, wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z załącznika nr 6. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuMFElzbietaMilewska">Wysoka Komisjo, szanowni państwo, Elżbieta Milewska. Ministerstwo Finansów.</u>
          <u xml:id="u-74.1" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuMFElzbietaMilewska">W projekcie ustawy budżetowej w tym dziale dochody nie zostały zaplanowane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Przepraszam bardzo, przerwę pani. Przepraszam bardzo, ale zrobimy razem także punkt dziewiąty, gdzie są zadania z zakresu administracji rządowej i inne zadania zlecone jednostkom samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami w części 85 – Budżety wojewodów ogółem z załącznika nr 7. Będzie razem, dobrze? Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuMFElzbietaMilewska">Dziękuję bardzo. W projekcie ustawy budżetowej na 2019 r. w budżetach wojewodów w dziale dotyczącym rybołówstwa i rybactwa wydatki zostały zaplanowane w wysokości 36 093 tys. zł. Z kwoty tej na wydatki bieżące przypada 23 615 tys. zł. Wydatki majątkowe to kwota 555 tys. zł. Środki na współfinansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej zaplanowano w wysokości 11 923 tys. zł. Kwota 24 170 tys. zł została przeznaczona na funkcjonowanie Państwowej Straży Rybackiej. Wydatki na realizację projektów z udziałem środków Unii Europejskiej w kwocie 11 923 tys. zł będą przeznaczone na zadania w ramach Programu Operacyjnego Rybactwo i Morze na lata 2014–2020. W dziale tym finansowana jest działalność Państwowej Straży Rybackiej. W projekcie ustawy budżetowej na rok 2019 na wynagrodzenia zaplanowano kwotę 15 572 tys. zł, z czego na wynagrodzenia osobowe kwotę 14 409 tys. zł. Przeciętne planistyczne wynagrodzenie miesięczne wyniesie 3676 zł.</u>
          <u xml:id="u-76.1" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuMFElzbietaMilewska">Jeżeli chodzi o zadania z zakresu administracji rządowej, w projekcie ustawy budżetowej zaplanowano wydatki z zakresu administracji rządowej w łącznej kwocie 205 tys. zł. Są to środki dla trzech województw: dla województwa kujawsko-pomorskiego w kwocie 56 tys. zł, dla województwa lubelskiego w kwocie 77 tys. zł i województwa śląskiego w kwocie 72 tys. zł. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę. Wobec tego zgłaszam wniosek o pozytywne zaopiniowanie projektu ustawy budżetowej w części 85, w zakresie działu 050. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja pozytywnie opiniuje projekt ustawy budżetowej w części 85, w zakresie działu 050. Sprzeciwu nie słyszę. W związku z tym opiniujemy pozytywnie.</u>
          <u xml:id="u-77.1" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Komisja musi teraz przyjąć opinię dla Komisji Finansów Publicznych. Musimy wyznaczyć posła upoważnionego do reprezentowania opinii na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych. Rozumiem, że jest pozytywna opinia w odniesieniu do wszystkich części budżetowych. Zresztą wyrażali ją państwo wcześniej, nie zgłaszając sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-77.2" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Nasza koleżanka już wcześniej reprezentowała nas na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych, której jest członkiem. Proponuję zatem panią poseł Ewę Szymańską, jeżeli pani poseł się zgodzi. Jeżeli nie będzie sprzeciwu, proszę o reprezentowanie nas na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych. Pani poseł wyraża zgodę. W związku z tym przyjmujemy tę kandydaturę. Nie ma sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-77.3" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">W konkluzji opinii dla Komisji Finansów Publicznych proponuję napisać: „Rozpatrując rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2019, Komisja zapoznała się z przedłożonymi materiałami i wysłuchała informacji przedstawicieli Ministerstw Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz Finansów.</u>
          <u xml:id="u-77.4" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">W wyniku przeprowadzonej dyskusji Komisja pozytywnie opiniuje projekt ustawy budżetowej w zakresie powyższych części i wnosi o ich przyjęcie, upoważniając jednocześnie poseł Ewę Szymańską do przedstawienia niniejszego stanowiska w Komisji Finansów Publicznych”.</u>
          <u xml:id="u-77.5" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjmuje taką opinię. Reprezentować będzie nas pani poseł Szymańska. Nie widzę sprzeciwu. W związku z tym rozumiem, że przyjęliśmy opinię.</u>
          <u xml:id="u-77.6" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">W tym momencie chciałabym państwu bardzo podziękować za przyjście w tak licznym gronie na posiedzenie naszej Komisji. Dziękuję gościom, parlamentarzystom i zapraszam na następne posiedzenie.</u>
          <u xml:id="u-77.7" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję bardzo. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>