text_structure.xml
62.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Witam państwa bardzo serdecznie. Otwieram posiedzenie Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Witam państwa parlamentarzystów oraz zaproszonych gości, a mianowicie panią Monikę Banaszek głównego specjalistę w Wydziale Finansowania Rolnictwa, Rozwoju Wsi i Rybołówstwa w Departamencie Finansowania Sfery Gospodarczej, panią Wiolettę Bruździńską naczelnika tego wydziału w tym samym departamencie i panią Barbarę Brodowską-Mączkę zastępcę dyrektora Departamentu Finansowania Sfery Gospodarczej w Ministerstwie Finansów. Witam pana Grzegorza Brzostka wicedyrektora Departamentu Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz pana Tomasza Emiljana dyrektora Departamentu Infrastruktury Najwyższej Izby Kontroli. Witam panią Jolantę Cak naczelnika wydziału w Biurze Budżetowo-Finansowym, panią Karolinę Chmurę naczelnika wydziału w Departamencie Gospodarki Morskiej, panią Justynę Kierylak-Szczepańską i panią Anetę Łyżwińską główne specjalistki w Departamencie Edukacji Morskiej oraz panią Edytę Kosobucką naczelnika wydziału w Departamencie Rybołówstwa w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Witam panią Dagmarę Gajewską starszego specjalistę w Departamencie Budżetu Państwa, panią Dorotę Krasowską starszego specjalistę w Departamencie Instytucji Płatniczej, panią Elżbietę Milewską zastępcę dyrektora Departamentu Finansowania Sfery Gospodarczej oraz panią Agnieszkę Kosińską-Janik głównego specjalistę w tym samym departamencie w MF. Witam pana Pawła Krężla zastępcę dyrektora Departamentu Gospodarki Morskiej i panią Annę Pawłowską dyrektora Biura Budżetowo-Finansowego w MGMiŻŚ. Witam pana Witolda Olczyka głównego specjalistę w Departamencie Infrastruktury i panią Mirosławę Wnuk głównego specjalistę w tym samym departamencie NIK. Witam panią Annę Sobczak naczelnika Wydziału Finansowania Infrastruktury i Gospodarki Morskiej w Departamencie Finansowania Sfery Gospodarczej i panią Martę Starszewską starszą specjalistkę w tym samym wydziale MF. Witam pana Kamila Wojnara zastępcę dyrektora Departamentu Rybołówstwa i pana Przemysława Żukowskiego zastępcę dyrektora Departamentu Gospodarki Wodnej i Żeglugi Śródlądowej w MGMiŻŚ. Witam pana Waldemara Wojnicza dyrektora Departamentu Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz panią Katarzynę Wysocką doradcę ekonomicznego w tym samym departamencie NIK.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Stwierdzam kworum. Drodzy państwo, w porządku dziennym posiedzenia mamy rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych Sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2017 r. (druk nr 2559) wraz z Analizą Najwyższej Izby Kontroli (druk nr 2620) w zakresie działania Komisji. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjmuje zaproponowany porządek dzienny. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">W związku z tym przystępujemy do realizacji porządku. Tutaj mamy część 21 – Gospodarka morska. W tym punkcie proszę o zreferowanie dochodów i wydatków, wynagrodzeń w państwowych jednostkach budżetowych, dotacji podmiotowych i celowych, wydatków budżetu środków europejskich na realizację programów operacyjnych oraz programów wieloletnich w układzie zadaniowym („Program ochrony brzegów morskich” oraz „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”). O zabranie głosu proszę panią Annę Pawłowską dyrektora Biura Budżetowo-Finansowego w MGMiŻŚ, a następnie poproszę o zabranie głosu przedstawiciela NIK. Bardzo proszę, pani dyrektor.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#DyrektorBiuraBudzetowoFinansowegoMinisterstwaGospodarkiMorskiejiZeglugiSrodladowejAnnaPawlowska">Bardzo dziękuję. Dzień dobry państwu. Pani przewodnicząca, szanowna Komisjo, szanowni państwo, przedstawię krótką informację na temat tego, jak był realizowany budżet w części 21 – Gospodarka morska. Postaram się powiedzieć o najważniejszych pozycjach, które miały największy wpływ w ogólnej kwocie na realizację dochodów i wydatków w tej części.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#DyrektorBiuraBudzetowoFinansowegoMinisterstwaGospodarkiMorskiejiZeglugiSrodladowejAnnaPawlowska">Jeżeli chodzi o dochody budżetowe, dochody zrealizowane w tej części budżetowej wynosiły 17 171 tys. i były wyższe o 50% od kwoty planowanej w ustawie budżetowej na 2017 r. Wyższa realizacja dochodów to przede wszystkim ponadplanowe wpływy z różnych opłat, jak również dochody z tytułu najmu i dzierżawy składników majątkowych Skarbu Państwa, wpływy ze sprzedaży wyrobów oraz wpływy z dywidendy. Najwyższe dochody osiągnęły jednostki podległe – w pierwszej kolejności Urząd Morski w Szczecinie i Urząd Morski w Gdyni. Zrealizowane dochody dysponenta III stopnia wyniosły 1550 tys., tj. 156% kwoty planowanej w ustawie budżetowej. Chciałam powiedzieć, że odchylenia od prognozowanych kwot dochodów wynikały ze zdarzeń, na które zarówno resort, jak i jednostki podległe nie miały wpływu.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#DyrektorBiuraBudzetowoFinansowegoMinisterstwaGospodarkiMorskiejiZeglugiSrodladowejAnnaPawlowska">Jeżeli chodzi o wydatki budżetowe, w 2017 r. w części 21 wydatki budżetu państwa, w tym kwota na współfinansowanie programów operacyjnych, wyniosły 490 340 tys. Budżet został zrealizowany w 89% w stosunku do planu po zmianach. W ciągu roku budżet w części 21 został zwiększony o środki w ramach uruchomionych rezerw. Zwiększenie to wyniosło zaledwie 1,06%. Była to kwota łącznie 7914 tys. Planowane wydatki zostały zmniejszone w ciągu roku także dwoma decyzjami – jedna na kwotę 442 tys., druga na kwotę 723 tys. Większość z jednej i z drugiej pozycji została przekazana do części 69 na realizację zadań związanych z otwarciem Technikum Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#DyrektorBiuraBudzetowoFinansowegoMinisterstwaGospodarkiMorskiejiZeglugiSrodladowejAnnaPawlowska">Wydatki w części 21 realizowane są przez 3 urzędy morskie, Morską Służbę Poszukiwania i Ratownictwa, 2 izby morskie oraz Odwoławczą Izbę Morską i oczywiście dysponenta III stopnia – ministerstwo, jak również przekazywane są dotacje Akademii Morskiej w Gdyni i Akademii Morskiej w Szczecinie. Jednostki te w ramach planu wydatków realizowały zadania statutowe oraz inwestycyjne.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#DyrektorBiuraBudzetowoFinansowegoMinisterstwaGospodarkiMorskiejiZeglugiSrodladowejAnnaPawlowska">W 2017 r. ministerstwo rozpoczęło zadanie polegające na utworzeniu i prowadzeniu Sekretariatu Koordynującego do spraw Morskich 16+1. Na ten cel przeznaczono środki finansowe otrzymane w ramach rezerwy ogólnej oraz rezerwy celowej przeznaczonej na wynagrodzenia. Wykorzystano kwotę 607 tys. w ramach rezerwy ogólnej, czyli 94% planu, oraz 100%, jeżeli chodzi o rezerwę celową przeznaczoną na wynagrodzenia. Zadaniem sekretariatu jest koordynacja współpracy pomiędzy 16 państwami Europy i Chinami w zakresie spraw morskich. Koordynacja dotyczy współpracy politycznej i gospodarczej, a w szczególności współpracy portów. Sekretariat przyczyni się do aktywizacji przemysłu stoczniowego i portowego w Polsce poprzez wzmocnienie współpracy międzynarodowej, lepszą wymianę informacji, zapewnienie znajomości innych rynków oraz stałe kontakty z partnerami z innych państw.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#DyrektorBiuraBudzetowoFinansowegoMinisterstwaGospodarkiMorskiejiZeglugiSrodladowejAnnaPawlowska">Ponadto ministerstwo rozpoczęło w 2017 r. realizację 2 projektów w ramach programów operacyjnych. Jeden to Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko (PO IiŚ) – projekt „Przegląd i aktualizacja wstępnej oceny ryzyka powodziowego od strony morza, w tym morskich wód wewnętrznych” oraz System Informacji Przestrzennej Administracji Morskiej (SIPAM) w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa (PO PC).</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#DyrektorBiuraBudzetowoFinansowegoMinisterstwaGospodarkiMorskiejiZeglugiSrodladowejAnnaPawlowska">Jeżeli chodzi o plan wydatków w ramach budżetu środków europejskich, został nieznacznie zmieniony w stosunku do ustawy budżetowej. Plan został zrealizowany w niespełna 7%. Niższe wykonanie wydatków, głównie na zadaniach finansowanych ze środków Unii Europejskiej realizowanych przez urzędy morskie, spowodowane było wysokim stopniem skomplikowania realizowanych inwestycji, które wymagały dużych nakładów pracy, czasochłonnością stosowanych procedur administracyjnych dla poszczególnych zadań oraz problemami z wyłonieniem wykonawców w wyniku prowadzonych zamówień publicznych. Niewykorzystane środki zostały zgłoszone do blokady jako oszczędności. Łączna kwota – zarówno budżet państwa, jak i środki unijne – to kwota 253 972 tys.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#DyrektorBiuraBudzetowoFinansowegoMinisterstwaGospodarkiMorskiejiZeglugiSrodladowejAnnaPawlowska">W ramach części 21 realizowane są 2 programy wieloletnie. „Program ochrony brzegów morskich” (POBM) realizowany jest przez trzy urzędy morskie w latach 2004-2023. Całkowita wartość tego programu wynosi 911 000 tys. W roku ubiegłym zaplanowano na realizację 34 000 tys. i wydatkowano 99% tej kwoty. Drugi program to „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”. Realizowany jest przez Urząd Morski w Gdyni w latach 2016-2022. Całkowita wartość programu to 880 000 tys. W roku 2017 zaplanowano kwotę 4130 tys. i zrealizowano ją w 85%.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#DyrektorBiuraBudzetowoFinansowegoMinisterstwaGospodarkiMorskiejiZeglugiSrodladowejAnnaPawlowska">Jeżeli chodzi o wynagrodzenia, środki zaplanowane na wynagrodzenia zostały wykorzystane w 99%. Przeciętne miesięczne wynagrodzenie wyniosło 4734 zł i było wyższe w porównaniu z rokiem ubiegłym o 1,03%.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#DyrektorBiuraBudzetowoFinansowegoMinisterstwaGospodarkiMorskiejiZeglugiSrodladowejAnnaPawlowska">W ramach programów operacyjnych urzędy morskie, Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa oraz ministerstwo realizują projekty m.in. z PO IiŚ, Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, PO PC. Do najważniejszych projektów realizowanych z udziałem środków unijnych należą w szczególności „Modernizacja układu falochronów osłonowych w Porcie Północnym w Gdańsku”, „Modernizacja toru wodnego do Portu Północnego”, „Modernizacja wejścia do portu wewnętrznego (w Gdańsku)”, „Budowa dwóch wielozadaniowych jednostek pływających” i „Modernizacja toru wodnego Szczecin- Świnoujście”.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#DyrektorBiuraBudzetowoFinansowegoMinisterstwaGospodarkiMorskiejiZeglugiSrodladowejAnnaPawlowska">Jeżeli chodzi o dotacje w ramach planu finansowego, dysponent części udzielił dotacji dla akademii morskich w Gdyni i w Szczecinie na kwotę 143 687 tys. Dotacje zostały wykorzystane w 98%. W ramach dotacji środki zostały przeznaczone na działalność dydaktyczną oraz pomoc materialną dla studentów i doktorantów. Realizowano również 2 zadania inwestycyjne – jedno w Akademii Morskiej w Szczecinie, a drugie, oczywiście, w Gdyni.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#DyrektorBiuraBudzetowoFinansowegoMinisterstwaGospodarkiMorskiejiZeglugiSrodladowejAnnaPawlowska">Ponadto w ramach rezerwy ogólnej budżetu państwa otrzymaliśmy środki finansowe dla AM w Gdyni w wysokości 4601 tys. Środki te były przeznaczone na zadanie inwestycyjne „Modernizacja i wyposażenie żaglowca «Dar Młodzieży» Akademii Morskiej w Gdyni w związku z Rejsem Niepodległości”. Dla AM w Szczecinie była to kwota 1497 tys. z przeznaczeniem na dofinansowanie zadań inwestycyjnych, sfinansowanie wydatków związanych z procesem edukacji oraz prowadzeniem zajęć dydaktycznych i praktycznych dla...</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselTadeuszAziewicz">Przepraszam. Ile za rejs? Nie zdążyłem zanotować.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#DyrektorbiuraMGMiZSAnnaPawlowska">4601 tys.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#DyrektorbiuraMGMiZSAnnaPawlowska">Zadanie dotyczyło sfinansowania wydatków związanych z procesem edukacji oraz prowadzeniem zajęć dydaktycznych i praktycznych dla AM w Szczecinie. Środki dla AM w Szczecinie zostały wykorzystane w 98%. Bardzo dziękuję za uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję. Poproszę Najwyższą Izbę Kontroli.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#DyrektorDepartamentuInfrastrukturyNajwyzszejIzbyKontroliTomaszEmiljan">Dziękuję uprzejmie. Tomasz Emiljan, dyrektor Departamentu Infrastruktury.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#DyrektorDepartamentuInfrastrukturyNajwyzszejIzbyKontroliTomaszEmiljan">Pani przewodnicząca, panie i panowie posłowie, szanowni państwo, NIK stwierdza, że Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej zrealizował plan finansowy w ramach wykonania budżetu państwa w 2017 r. w części 21 – Gospodarka morska. Dochody części 21 zaplanowano w wysokości 11 400 tys. zł, a zrealizowano je w kwocie 17 171 tys., co stanowiło około 150% planowanej kwoty.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#DyrektorDepartamentuInfrastrukturyNajwyzszejIzbyKontroliTomaszEmiljan">Wyższa realizacja dochodów w 2017 r. w stosunku do planu wynikała przede wszystkim z ponadplanowych wpływów z różnych opłat, w tym m.in. z opłaty za wydawanie dokumentów żeglarskich, certyfikatów, kart bezpieczeństwa, świadectw uznania, opłat za przeprowadzenie inspekcji, egzaminów i legalizacji dokumentów oraz z wyższych od planowanych wpływów z tytułu różnych dochodów, w tym m.in. rozliczeń z lat ubiegłych, odszkodowań, wpływów z nieterminowych wpłat i dywidend.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#DyrektorDepartamentuInfrastrukturyNajwyzszejIzbyKontroliTomaszEmiljan">Wydatki budżetu państwa w części 21 zostały zrealizowane w kwocie 434 700 tys. zł, co stanowiło blisko 89% planu po zmianach.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#DyrektorDepartamentuInfrastrukturyNajwyzszejIzbyKontroliTomaszEmiljan">Z przyznanych środków z rezerw w wysokości 7900 tys. zł wykorzystano 60,8%. Niski poziom wykorzystania środków z rezerw został spowodowany przede wszystkim niewykorzystaniem w całości dotacji dla AM w Gdyni.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#DyrektorDepartamentuInfrastrukturyNajwyzszejIzbyKontroliTomaszEmiljan">W 2017 r. przeciętne zatrudnienie w ministerstwie wynosiło 180,5 etatu. Było wyższe w porównaniu do przeciętnego zatrudnienia w 2016 r. o 19,7 etatu. Wydatki na wynagrodzenia wraz z pochodnymi zwiększyły się w porównaniu do wykonania w 2016 r. o 2,7 tys. zł, co było m.in. konsekwencją wzrostu zatrudnienia. Wysokość wynagrodzeń nowo zatrudnionych osób pracowników kształtowała się w ramach ustawowo przewidzianych stawek oraz w ramach przyznanych w budżecie limitów. Przeciętne wynagrodzenie brutto na jednego pełnozatrudnionego w 2017 r. wyniosło 4740 zł. W porównaniu z przeciętnym wynagrodzeniem w 2016 r. było wyższe o około 3%.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#DyrektorDepartamentuInfrastrukturyNajwyzszejIzbyKontroliTomaszEmiljan">Wydatki budżetu środków europejskich w 2017 r. wykorzystano zaledwie w 6,8% w stosunku do kwoty ujętej w planie po zmianach. Na 20 projektów jedynie 2 były zrealizowane zgodnie z harmonogramami określonymi w umowach o dofinansowanie. Przyczyną niskiego zaawansowania projektów były przede wszystkim skomplikowany charakter realizowanych inwestycji i związana z nim czasochłonność prowadzonych procedur, duże obciążenie pracowników poszczególnych komórek odpowiedzialnych za przygotowanie projektów, protesty wykonawców, unieważnienia postępowań przetargowych z przyczyn formalnych, opóźnienia w zakresie upoważnień na uruchomienie środków na zlecenia płatnicze realizowane przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#DyrektorDepartamentuInfrastrukturyNajwyzszejIzbyKontroliTomaszEmiljan">W ramach części 21 zgodnie z planem finansowym zrealizowane były 2 wieloletnie programy krajowe. W POBM realizacja kwotowa była na poziomie 99%. „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską” – około 85%. W obu tych projektach osiągnięto cele założone na 2017 r.</u>
<u xml:id="u-6.8" who="#DyrektorDepartamentuInfrastrukturyNajwyzszejIzbyKontroliTomaszEmiljan">Minister w 2017 r. udzielił dotacji akademiom morskim na łączną kwotę 143 493 tys. zł. Złożyły się na to 2 dotacje podmiotowe zaplanowane na kwotę 134 271 tys. oraz 4 dotacje celowe na łączną kwotę 9200 tys. zł. Badaniem objęliśmy 100% udzielonych dotacji.</u>
<u xml:id="u-6.9" who="#DyrektorDepartamentuInfrastrukturyNajwyzszejIzbyKontroliTomaszEmiljan">Z ustaleń kontrolnych wynika, że niski był stopień wykorzystania środków z dotacji przyznanej dla AM w Gdyni, który wyniósł jedynie 35% udzielonej kwoty. Jako działanie nierzetelne ministra oceniliśmy podpisanie umowy na realizację tego zadania 14 grudnia 2017 r. , tj. w terminie, który uniemożliwiał zrealizowanie wszystkich przewidzianych zadań do końca roku. Kwota tej umowy to było 4600 tys. zł, a dotyczyła modernizacji i wyposażenia żaglowca „Dar Młodzieży” AM w Gdyni w związku z Rejsem Niepodległości. Tak jak powiedziałem, podpisanie wymienionej umowy z taką datą uniemożliwiło zrealizowanie zawartego w niej zakresu rzeczowego do końca roku. Na powyższą dotację uruchomiono środki z rezerwy ogólnej budżetu państwa (część 81). Część zakupów inwestycyjnych na kwotę blisko 2500 tys. zł, wymienionych w załączniku nr 1 do umowy, wymagała przeprowadzenia postępowania z zastosowaniem przepisów ustawy – Prawo zamówień publicznych, w tym również zastosowanie przepisu dotyczącego zamówień unijnych w zakresie terminów oczekiwania na złożenie ofert.</u>
<u xml:id="u-6.10" who="#DyrektorDepartamentuInfrastrukturyNajwyzszejIzbyKontroliTomaszEmiljan">Niski poziom realizacji zaplanowanych zadań, w tym w szczególności finansowanych z budżetu środków europejskich, nierzetelne działanie ministra w zakresie podpisanej umowy na udzielenie dotacji AM w Gdyni oraz nieprecyzyjny sposób określenia jednego z mierników w budżecie zadaniowym spowodowały, że NIK obniżyła ocenę ogólną wykonania budżetu państwa w części 21 z oceny pozytywnej do oceny opisowej.</u>
<u xml:id="u-6.11" who="#DyrektorDepartamentuInfrastrukturyNajwyzszejIzbyKontroliTomaszEmiljan">NIK pozytywnie zaopiniowała natomiast sporządzanie łącznych sprawozdań za 2017 r. przez dysponenta części 21 i sprawozdań jednostkowych ministerstwa oraz dysponentów III stopnia. Sprawozdania łączne zostały sporządzone przez dysponenta części na podstawie sprawozdań jednostkowych własnych i podległych jednostek. Kwoty wykazane w sprawozdaniach jednostkowych były zgodne z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej. Sprawozdania zostały sporządzone terminowo i prawidłowo pod względem merytorycznym i formalno-rachunkowym.</u>
<u xml:id="u-6.12" who="#DyrektorDepartamentuInfrastrukturyNajwyzszejIzbyKontroliTomaszEmiljan">W wystąpieniu pokontrolnym z dnia 20 kwietnia 2018 r. NIK wniosła do Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej o podjęcie działań w celu włączenia ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej do procesu realizacji projektów jako instytucji wdrażającej lub instytucji pośredniczącej w ramach PO IiŚ 2014-2020, a także o podjęcie działań mających na celu poprawę planowania i realizacji zadań, w tym w szczególności finansowanych z budżetu środków europejskich.</u>
<u xml:id="u-6.13" who="#DyrektorDepartamentuInfrastrukturyNajwyzszejIzbyKontroliTomaszEmiljan">Pragnę także poinformować Wysoką Komisję, że Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej złożył zastrzeżenia do ocen, uwag i wniosków zawartym w wystąpieniu pokontrolnym dotyczącym wykonania budżetu państwa w 2017 r. w części 21. Zastrzeżenia ministra zostały uznane przez Kolegium NIK, co jednak nie miało wpływu na sformułowaną ocenę kontrolowanej działalności. Dziękuję za uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselTadeuszAziewicz">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, przysłuchując się temu, co przedstawiła pani minister i co mówi przedstawiciel NIK, mam kilka pytań i wątpliwości.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PoselTadeuszAziewicz">Chciałem prosić o bardziej szczegółowe informacje na temat nagród. Jak wiemy, pan minister i jego zastępcy otrzymali nagrody. Tak jak słuchałem tutaj państwa, to pracowników chyba to nie dotyczyło, ale chciałem się dowiedzieć.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PoselTadeuszAziewicz">Chciałbym się też dowiedzieć, ile kosztowały budżet państwa podróże zagraniczne, przede wszystkim członków kierownictwa ministerstwa.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PoselTadeuszAziewicz">Niepokoi te 6%, jeżeli chodzi o wykonanie środków unijnych. Myślę, że potrzebne jest nam bardziej dokładne wytłumaczenie, w jakich obszarach zaistniały problemy, o których mówił pan dyrektor czy pan minister z NIK. Przepraszam, ale nie miałem przyjemności. Jakie jest bardziej szczegółowe tego uzasadnienie?</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#PoselTadeuszAziewicz">Jest trochę spraw szczegółowych. Chętnie zobaczyłbym też jakiś dokument, jakieś bardziej szczegółowe rozbicie wydatków na ten słynny Rejs Niepodległości. Rejs rejsem, ale tam jest w tych środkach, które zostały przekazane fundacji „Daru Młodzieży”, cała masa innych pozycji. Wiem, że np. fundacja wydała w ogromnym nakładzie album, który jest szeroko upowszechniany. Ciekawy jestem, ile to kosztowało. Jakie to są pieniądze?</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#PoselTadeuszAziewicz">Jeżeli chodzi o słynny jednodniowy piknik u ojca Rydzyka, za który ministerstwo zapłaciło 120 tys. zł, to rozumiem, że to jest inna szufladka, tak? To jest ta część rybacka, czy to jest w tej części, o której pani mówiła?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#DyrektorbiuraMGMiZSAnnaPawlowska">Nie. To jest rybacka.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselTadeuszAziewicz">To jest rybacka? To na razie tyle.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Czy ktoś z państwa też chciałby zabrać głos? Bardzo proszę, pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#DyrektorbiuraMGMiZSAnnaPawlowska">Poprosiłabym o możliwość udzielenia informacji na piśmie, bo przyznam szczerze, że takich szczegółowych danych w tej chwili nie mam. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Dobrze. Proszę bardzo, przechodzimy... Jeżeli nikt z państwa parlamentarzystów nie chce zabrać głosu, chciałam się w takim razie zapytać, czy jest sprzeciw wobec pozytywnego zaopiniowania wykonania budżetu w części 21.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselTadeuszAziewicz">Jest. Zgłaszam sprzeciw.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Dobrze. W takim razie głosujemy.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem budżetu w części 21? Proszę podnieść rękę. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">5 głosów za, 3 przeciw, brak wstrzymujących się. W związku z tym Komisja pozytywnie opiniuje wykonanie budżetu państwa w części 21.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Drodzy państwo, przechodzimy do części budżetowej 62 – Rybołówstwo. W tym punkcie proszę o zreferowanie dochodów i wydatków, wynagrodzeń w państwowych jednostkach budżetowych, dotacji celowych oraz wydatków budżetu środków europejskich na realizację Programu Operacyjnego Rybactwo i Morze 2014-2020. Tu również poproszę o zabranie głosu panią dyrektor Annę Pawłowską, a następnie głos zabierze przedstawiciel NIK. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#DyrektorbiuraMGMiZSAnnaPawlowska">Pani przewodnicząca, szanowna Komisjo, szanowni państwo, dochody budżetowe w roku 2017 w części 62 – Rybołówstwo osiągnięto w wysokości 5487 tys., co stanowi 265% dochodów zaplanowanych w ustawie budżetowej. Wyższe dochody w stosunku do planowanych wynikają m.in. z przekazanych przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa nieplanowanych dochodów z tytułu kwot odzyskanych od beneficjentów Programu Operacyjnego „Zrównoważony Rozwój Sektora Rybołówstwa i Nadbrzeżnych Obszarów Rybackich” 2007-2013.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#DyrektorbiuraMGMiZSAnnaPawlowska">Jeżeli chodzi o wydatki, plan wydatków budżetu państwa, w tym na współfinansowanie programów operacyjnych, wyniósł 160 736 tys. Został zrealizowany w 70%. W ramach budżetu środków europejskich plan został nieznacznie zmieniony w stosunku do ustawy budżetowej i wyniósł 245 627 tys. Został zrealizowany w 41%.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#DyrektorbiuraMGMiZSAnnaPawlowska">Niepełne wykorzystanie środków w ramach budżetu państwa oraz budżetu środków europejskich było wynikiem czasochłonności procesu rozpatrywania wniosków o dofinansowanie złożonych przez beneficjentów Programu Operacyjnego Rybactwo i Morze 2014-2020 (PO RYBY), wynikającego z tego wydłużonego procesu podpisywania umów z wymienionymi beneficjentami oraz konsekwencji przesunięcia terminów składania wniosków o płatność, jak również niepełnego uruchomienia naborów w ramach PO RYBY.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#DyrektorbiuraMGMiZSAnnaPawlowska">Wydatki budżetu państwa zrealizowane w 2017 r. przez dysponenta części wyniosły 80 031 tys., tj. 67% planu po zmianach. Wydatki dysponenta III stopnia, czyli ministerstwa, szacowane są na 21 005 tys., co stanowiło 72% planu po zmianach. W trakcie roku minister właściwy do spraw gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej wprowadził blokadę budżetu państwa i budżetu środków europejskich na łączną kwotę 185 335 tys.</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#DyrektorbiuraMGMiZSAnnaPawlowska">Jeżeli chodzi o wynagrodzenia, środki zostały wykorzystane w 100% przez jednostki podległe, tj. 3 okręgowe inspektoraty rybołówstwa. Odnośnie do ministerstwa jako dysponenta III stopnia środki w ramach programu na wynagrodzenia wykorzystano w 81%. Średnie wynagrodzenie miesięczne wyniosło 6680 zł. W stosunku do roku poprzedniego był to wzrost o 1,05%.</u>
<u xml:id="u-16.5" who="#DyrektorbiuraMGMiZSAnnaPawlowska">Dotacje w części 62 w roku 2017 były udzielone na wykonanie zadania (współfinansowanie krajowe) w zakresie płatności na rzecz beneficjentów realizujących operacje w ramach środków, o których mowa w art. 3 ustawy o wspieraniu zrównoważonego sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego (EFMR). Wykonanie wyniosło ponad 69 000 tys., co stanowiło 64% wartości umowy. Na realizację kolejnego zadania „Zarybianie polskich obszarów morskich w roku 2017” przeznaczona była kwota 4988 tys. Została zrealizowana w 100%. Ostatnie zadanie, jeżeli chodzi o dotacje, to „Wykonywanie zadań Instytucji Zarządzającej w zakresie wdrażania Priorytetów 1-3 i 5-6 oraz pomocy technicznej oraz w zakresie zadań delegowanych na podstawie art. 6 ust. 2a ustawy z dnia 10 lipca 2015 r. o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego” itd. Wykonanie na koniec 2017 r. wyniosło 5768 tys., co stanowi 100% wartości umowy. Łączna kwota wydatków w ramach dotacji to 80 031 tys. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję. Poproszę NIK.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#WicedyrektorDepartamentuRolnictwaiRozwojuWsiNIKGrzegorzBrzostek">Dziękuję bardzo. Grzegorz Brzostek, wicedyrektor Departamentu Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#WicedyrektorDepartamentuRolnictwaiRozwojuWsiNIKGrzegorzBrzostek">Jeśli chodzi o kontrolę wydatków w części 62 – Rybołówstwo w MGMiŻŚ, to wykazała ona, że były one gospodarne, celowe oraz legalne. Udzielanie, przekazywanie i rozliczanie dotacji następowało zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. NIK wydała pozytywną opinię na temat sporządzanych sprawozdań budżetowych i sprawozdań w operacji finansowych w tej części.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#WicedyrektorDepartamentuRolnictwaiRozwojuWsiNIKGrzegorzBrzostek">Dochody części 62 wykonano w kwocie 5500 tys. zł, tj. 265% prognozy ustalonej w ustawie budżetowej, uzyskując 3400 tys. zł dochodów powyżej planu. Wynikało to m.in. z uzyskania nieplanowanych dochodów pochodzących ze zwrotu pomocy udzielonej beneficjentom w ramach PO RYBY z perspektywy 2007-2013.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#WicedyrektorDepartamentuRolnictwaiRozwojuWsiNIKGrzegorzBrzostek">W trakcie 2017 r. planowane wydatki budżetu państwa rozumianego jako budżet środków krajowych w części 62 zostały zwiększone ze środków rezerw celowych o 86 tys. zł i wyniosły 160 100 tys. zł. Wydatki te wykonano w kwocie 112 100 tys. zł, tj. 70% planu po zmianach. Budżet środków europejskich w części 62 został zwiększony w 2017 r. o 800 tys. zł do wysokości 245 600 tys. zł i został zrealizowany w kwocie 101 900 tys. zł, tj. w 41,5% planu po zmianach. Nie stwierdzono nieprawidłowości przy wykorzystaniu środków z rezerw celowych wydatkowanych w części 62, której dysponentem był Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#WicedyrektorDepartamentuRolnictwaiRozwojuWsiNIKGrzegorzBrzostek">NIK dokonała opisowej oceny wykonania budżetu państwa w 2017 r. w części 62, której dysponentem był Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, ze względu na niskie – już drugi rok z rzędu – wykonanie wydatków na realizację PO RYBY 2014-2020. W 2017 r. wyniosło ono 189 000 tys., tj. 41% środków zaplanowanych na ten cel na rok 2017.</u>
<u xml:id="u-18.5" who="#WicedyrektorDepartamentuRolnictwaiRozwojuWsiNIKGrzegorzBrzostek">Niepełne wykorzystanie limitu wydatków wynikało z późnego wydania przez Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej koniecznych do wdrażania programu rozporządzeń do ustawy o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem EFMR. Było to spowodowane długotrwałym procesem legislacyjnym, dotyczącym zmian tej ustawy dokonanych w 2016 r. Skutkiem było spiętrzenie prac wdrożeniowych m.in. w ARiMR, która jest agencją płatniczą tego programu.</u>
<u xml:id="u-18.6" who="#WicedyrektorDepartamentuRolnictwaiRozwojuWsiNIKGrzegorzBrzostek">Niski poziom wykorzystania środków w ramach PO RYBY spowodowany był również wzrostem czasochłonności rozpatrywania przez agencję wniosków złożonych przez beneficjentów m.in. ze względu na obszerny zakres realizowanych inwestycji, istotnymi modyfikacjami procedur wdrożeniowych, które wynikały ze zmian w prawodawstwie, a także niższym niż zakładano zainteresowaniem beneficjentów działaniem, które miało na celu zaprzestanie działalności połowowej. Do końca 2017 r. nie uruchomiono naboru wniosków o udzielenie pomocy dla beneficjentów 14 spośród 36 działań tego programu. Pomimo działań podejmowanych przez Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej w 2017 r., istnieje wysokie ryzyko niewykorzystania, a nawet utraty środków EFMR przyznanych Polsce na realizację tego programu. Świadczy o tym niski poziom realizacji tzw. zasady n+3, który na koniec 2017 r., a więc po 2 latach wdrażania programu, wyniósł zaledwie 18,5%. Mając na uwadze te ustalenia, NIK zamierza ocenić efektywność wdrażania PO RYBY w odrębnej kontroli, której przeprowadzenie planowane jest na przyszły rok.</u>
<u xml:id="u-18.7" who="#WicedyrektorDepartamentuRolnictwaiRozwojuWsiNIKGrzegorzBrzostek">Jeśli chodzi o dochody budżetów wojewodów w dziale – Rybołówstwo i rybactwo, to wyniosły one 900 tys. zł. Ich głównym źródłem były wpłaty należności zlikwidowanego zakładu budżetowego Stawy Milickie. Wydatki działu – Rybołówstwo i rybactwo w części 85 wyniosły 33 300 tys. zł, tj. 85,6% planu po zmianach. Zostały przeznaczone głównie na finansowanie Państwowej Straży Rybackiej oraz na realizację projektów w ramach PO RYBY.</u>
<u xml:id="u-18.8" who="#WicedyrektorDepartamentuRolnictwaiRozwojuWsiNIKGrzegorzBrzostek">Na koniec chciałem poinformować, że w odpowiedzi udzielonej na wystąpienie pokontrolne dotyczące wykonania budżetu w części 62 Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej poinformował, że nastąpi zintensyfikowanie prowadzonych działań związanych z monitorowaniem zasady n+3 w ramach PO RYBY oraz z przyspieszeniem realizacji programu w sposób, który zagwarantuje wykorzystanie alokacji środków. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Bardzo proszę, czy ktoś z państwa chce zabrać głos? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselTadeuszAziewicz">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, przysłuchując się temu, co powiedział nam pan dyrektor z NIK, widzę powody do niepokoju. Jeżeli pojawiają się niemożności wykorzystania środków unijnych, to myślę, że sprawa powinna być wyjaśniona dogłębnie.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PoselTadeuszAziewicz">Była tutaj mowa o jakimś przedłużającym się, skomplikowanym procesie legislacyjnym. Nie mam poczucia współwiny jako członek Komisji, żebyśmy cokolwiek w Sejmie tutaj zaniechali. Ani pani przewodnicząca, ani chyba inni obecni członkowie tej Komisji. Rozumiem, że na czas nie były wydawane rozporządzenia. Rozporządzeniami nie zajmuje się parlament, tylko rząd.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#PoselTadeuszAziewicz">Chciałbym też zapytać o to mniejsze zainteresowanie beneficjentów. Chciałem się zapytać, czy zgłaszali się do państwa rybacy poszkodowani przez foki z jakimiś prośbami, z wnioskami o rekompensaty. Czy była taka możliwość w czasie, który oceniamy?</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#PoselTadeuszAziewicz">Wracam do pytania o ten słynny piknik u ojca Rydzyka za 120 tys. Jednodniowy piknik. Mam tutaj w tablecie artykuł jednej z gazet, gdzie jest wprost napisane, że tego rodzaju pikniki w innych miejscach kosztowały kilkakrotnie mniej – czterokrotnie chyba mniej – niż akurat w Toruniu. Skąd ten piknik w Toruniu? Dlaczego aż tyle? Czy to nie jest rozrzutność pieniędzy, które przekazała nam Unia Europejska na realizację ważniejszych celów?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Jeszcze się dołączę do pytania. Dwukrotnie robiliśmy spotkania z ARiMR. Pan minister ze swej strony, jak również ze strony agencji było przyznanie, że rozporządzenia są wydane, ale przeciąga się rozpatrywanie wniosków. Czy państwo przyjrzeli się przyczynom, które zostały wyjaśnione na posiedzeniu Komisji, że nie rozporządzenie, lecz opieszałość w rozpatrywaniu wniosków w agencji jest tą przyczyną, bo dwa takie posiedzenia Komisji tutaj przeprowadzaliśmy? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PoselTadeuszAziewicz">Czy mogę dodać jedno pytanie w takim razie?</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PoselTadeuszAziewicz">Chciałem jeszcze zapytać o zmiany kadrowe w agencji. Jak głęboko one zaszły w ciągu ostatnich 2 lat? Czy one nie były przyczyną tej opieszałości?</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Bardzo proszę, NIK.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#WicedyrektordepartamentuNIKGrzegorzBrzostek">Pani przewodnicząca, szanowni państwo, otóż my w kontroli badaliśmy proces powstawania procedur w ARiMR, tylko te procedury jakby są następstwem wprowadzenia przepisów rozporządzeń i zmian w ustawie. Dopiero po tym czasie agencja może dostosować swoje procedury do wdrażania czy realizacji programu.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#WicedyrektordepartamentuNIKGrzegorzBrzostek">Jeśli chodzi o ten niski poziom wykorzystania środków, to – tak jak już wspomniałem – ze względu na to, że jest zagrożenie... Co prawda, do końca roku 2018 jeszcze jest trochę czasu, ale zaplanowaliśmy już kontrolę na przyszły rok, którą obejmiemy cały proces wdrażania i realizacji programu.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Dobrze. To my na posiedzeniu Komisji w takim razie na pewno do tematu wrócimy. Przypominam państwu, że tworzymy program posiedzeń Komisji na następne pół roku. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Czy jest sprzeciw wobec pozytywnego zaopiniowania wykonania budżetu?</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PoselTadeuszAziewicz">A pytanie o ojca Rydzyka? Czy mogę prosić o odpowiedź?</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Pan mówił chyba...</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#DyrektorbiuraMGMiZSAnnaPawlowska">Tu też sobie pozwolę odpowiedzieć na piśmie razem z tamtymi udzielonymi odpowiedziami. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Czy jest sprzeciw wobec pozytywnego zaopiniowania wykonania? Jest sprzeciw. Wobec tego przechodzimy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Kto z pań i panów posłów jest za pozytywnym zaopiniowaniem części 62 budżetu – Rybołówstwo? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">W związku z tym, że było 5 głosów za, 3 przeciw i nikt się nie wstrzymał, informuję, że Komisja pozytywnie opiniuje wykonanie budżetu państwa w części 62.</u>
<u xml:id="u-31.3" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Na posiedzeniu Komisji wrócimy do tych kwestii, które również budzą nasze zainteresowanie.</u>
<u xml:id="u-31.4" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Przechodzimy do części budżetowej 69 – Żegluga śródlądowa. W tym punkcie bardzo proszę o zreferowanie dochodów i wydatków, wynagrodzeń w państwowych jednostkach budżetowych oraz wydatków budżetu środków europejskich na realizację Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. O zabranie głosu proszę ponownie panią dyrektor Annę Pawłowską, a następnie głos zabierze przedstawiciel NIK. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#DyrektorbiuraMGMiZSAnnaPawlowska">Dziękuję. Pani przewodnicząca, szanowni państwo, szanowna Komisjo, dochody budżetowe w roku 2017 w części 69 – Żegluga śródlądowa osiągnięto w wysokości 852 tys., co stanowiło 133% dochodów zaplanowanych w ustawie budżetowej. Najwyższe dochody spośród 8 urzędów żeglugi śródlądowej, które podlegają dysponentowi części 69, uzyskał Urząd Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie. Uzyskane dochody wynikają głównie z przeprowadzonych inspekcji technicznych statków żeglugi śródlądowej oraz pomiarów tych statków, a także opłat wynikających z konieczności dokonania stosownych zmian w dokumentach tych statków, jak również wiążą się z wydaniem książeczek żeglarskich, świadectw i patentów.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#DyrektorbiuraMGMiZSAnnaPawlowska">Jeżeli chodzi o wydatki budżetowe, w także na współfinansowanie programów operacyjnych, plan budżetu państwa wyniósł 16 567 tys. Został zrealizowany w 88%. W stosunku do ustawy budżetowej na 2017 r. plan został zwiększony o 13%. Plan wydatków w ramach budżetu środków europejskich został nieznacznie zmieniony w stosunku do ustawy budżetowej i wynosił 1046 tys. Został zrealizowany w 20%, a niskie wykonanie wynika z procedur administracyjnych, w tym m.in. oczekiwania na korektę decyzji Ministra Rozwoju i Finansów o zapewnieniu finansowania, co też uniemożliwiło zaciąganie wieloletnich zobowiązań związanych z realizacją projektu „Pełne wdrożenie RIS Dolnej Odry”. W trakcie roku minister właściwy do spraw gospodarki morskiej i żeglugi wprowadził blokadę wydatków budżetu państwa i budżetu środków europejskich na łączną kwotę 1767 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#DyrektorbiuraMGMiZSAnnaPawlowska">W ubiegłym roku jednym z nowych zadań ministerstwa było podjęcie działań związanych z reaktywacją Technikum Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu. Na to zadanie pozyskano środki w łącznej wysokości 1363 tys. zł. Decyzją Ministra Finansów z rezerwy ogólnej zostały zwiększone. Kwota 640 tys. oraz środki w wysokości 723 tys. zostały przekazane w ramach oszczędności z części 21 – Gospodarka morska. Plan został wykonany w 83%. Środki te zostały przeznaczone na utworzenie i wyposażenie Technikum Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu, jak również zakup silników na statek szkoleniowy, który został przyjęty w formie darowizny od gminy Wrocław. Ze względu na szczególny charakter szkół żeglugi śródlądowej konieczne jest posiadanie statku szkoleniowego umożliwiającego realizację podstaw programowych zawodów oraz odbycie niezbędnych praktyk i szkoleń przez uczniów tej szkoły.</u>
<u xml:id="u-32.3" who="#DyrektorbiuraMGMiZSAnnaPawlowska">Jeżeli chodzi o wynagrodzenia, środki finansowe na ten cel zostały wykorzystane w 99%. Przeciętne miesięczne wynagrodzenie wyniosło 5467 zł. Wzrost w stosunku do roku 2016 to 1,11%.</u>
<u xml:id="u-32.4" who="#DyrektorbiuraMGMiZSAnnaPawlowska">W ramach PO IiŚ Urząd Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie realizuje projekt systemu informacji rzecznej (RIS – River Information Services) Dolnej Odry. Głównym celem RIS jest realizacja usług informacyjnych, które pozwolą na zwiększenie bezpieczeństwa na śródlądowych drogach wodnych oraz znacznie zwiększą stopień dostępności i harmonizacji informacji żeglugowej. Pełne wdrożenie RIS ma za zadanie wprowadzić usługi informacji rzecznej na obszarze zwiększonym w stosunku do wdrożenia pilotażowego oraz spowodować rozwój zakresu realizowanych usług. W ramach projektu zakłada się również budowę i modernizację siedziby UŻŚ w Szczecinie i Centrum RIS. Globalna wartość tego projektu to ponad 32 000 tys., przy czym koszty niekwalifikowane projektu mają stanowić 12 200 tys. zł. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję. NIK.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#DyrektordepartamentuNIKTomaszEmiljan">Dziękuję uprzejmie. Tomasz Emiljan, dyrektor Departamentu Infrastruktury.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#DyrektordepartamentuNIKTomaszEmiljan">Pani przewodnicząca, panie i panowie posłowie, szanowni państwo, dochody budżetu państwa zrealizowane w 2017 r. w części 69 wyniosły blisko 852 tys. zł. Były wyższe o 33% od kwoty planowanej w ustawie budżetowej na 2017 r.</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#DyrektordepartamentuNIKTomaszEmiljan">Zrealizowane w części 69 wydatki budżetu państwa wyniosły 14 500 tys. zł, co stanowiło 88% planu po zmianach oraz 127,5% wydatków wykonanych w 2016 r. Wydatki majątkowe zrealizowano w wysokości 189 500 tys. zł, co stanowiło 37% planu po zmianach i 136,6% wydatków roku 2016. Niepełne wydatkowanie środków spowodowane było wystąpieniem obiektywnych przesłanek skutkujących opóźnieniami, przede wszystkim dotyczącymi pozyskania nowej siedziby centrum systemu informacji rzecznej Dolnej Odry, koniecznością dokonania oceny stanu poszycia statku szkoleniowego dla Technikum Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu, poprzedzającej sporządzenie jego dokumentacji technicznej oraz dostosowaniem czasu wdrożenia kampanii promocyjnej tego technikum do okresu bezpośrednio poprzedzającego nabór uczniów, planowanej wiosną i latem 2018 r.</u>
<u xml:id="u-34.3" who="#DyrektordepartamentuNIKTomaszEmiljan">Wydatki na wynagrodzenia wraz z pochodnymi zwiększyły się w porównaniu do 2016 r. o 1000 tys. zł, bo było m.in. konsekwencją wzrostu zatrudnienia w związku z dalszym tworzeniem struktur części budżetowej 69. Wysokość wynagrodzeń nowo zatrudnionych pracowników kształtowała się w ramach ustawowo przewidzianych stawek oraz w ramach przyznanych w budżecie limitów. Przeciętne wynagrodzenie brutto na jednego pełnozatrudnionego wyniosło 5,4 tys. zł i było o około 500 zł wyższe niż w 2016 r. Limit wielkości wynagrodzeń bezosobowych w ministerstwie w 2017 r. w wysokości 545,4 tys. zł został wykorzystany w kwocie 500,3 tys. zł, tj. na poziomie blisko 92% planu po zmianach.</u>
<u xml:id="u-34.4" who="#DyrektordepartamentuNIKTomaszEmiljan">W skontrolowanej próbie wydatków budżetu państwa w wysokości 1669,4 tys. zł, stanowiących blisko 29% wydatków jednostki kontrolowanej oraz 11,5% wydatków w części 69, w ponad 79% badanych wydatków stwierdzono nieprawidłowości związane z potwierdzaniem weryfikacji dowodów księgowych kierowanych do zapłaty w zakresie opisu merytorycznego, co spowodowało, że NIK obniżyła ocenę ogólną wykonania budżetu państwa w części 69 – Żegluga śródlądowa z pozytywnej do opisowej. Nie stwierdzono niecelowego i niegospodarnego wydatkowania środków publicznych.</u>
<u xml:id="u-34.5" who="#DyrektordepartamentuNIKTomaszEmiljan">Ujawnione w toku kontroli NIK nieprawidłowości polegały na błędnym przypisaniu do paragrafów klasyfikacji wydatków na zakupy wartości niematerialnych i prawnych, które poniesione zostały z niewłaściwego paragrafu klasyfikacji budżetowej. Stanowiło to naruszenie przepisów zawartych w załączniku nr 4 klasyfikacji paragrafów wydatków i środków do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych, a także przepisu § 3 ust. 21 polityki rachunkowości przyjętej w MGMiŻŚ.</u>
<u xml:id="u-34.6" who="#DyrektordepartamentuNIKTomaszEmiljan">W 2017 r. zrealizowano wydatki budżetu środków europejskich w łącznej kwocie 204 000 tys. zł, co stanowiło niecałe 20% planu po zmianach i około 313% wydatków z roku 2016. Wydatki majątkowe zrealizowano w kwocie 81 000 tys. zł, co stanowiło niecałe 10% planu po zmianach. Wydatki majątkowe zostały przeznaczone na funkcjonowanie systemu informacji rzecznej Dolnej Odry.</u>
<u xml:id="u-34.7" who="#DyrektordepartamentuNIKTomaszEmiljan">Niski stopień realizacji wydatków budżetu środków europejskich wynikał głównie z przedłużającej się procedury uzyskania korekty decyzji Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie finansowania projektów w związku ze zwiększeniem planu wydatków niekwalifikowanych. Wzrost wydatków niekwalifikowanych wynikał ze zmiany lokalizacji centrum systemu RIS Dolnej Odry na skutek pozyskania od władz miasta Szczecina nowej siedziby, umożliwiającej lepszą realizację założeń projektu niż lokalizacja pierwotnie planowana. Wniosek o korektę decyzji dotyczył zmian kosztów projektu w związku z modernizacją nowej siedziby. Ostatecznie korektę decyzji uzyskano w dniu 13 października 2017 r., w związku z czym nie było możliwe zrealizowanie wydatków przewidzianych na rok 2017 w całości.</u>
<u xml:id="u-34.8" who="#DyrektordepartamentuNIKTomaszEmiljan">NIK wyraziła natomiast opinię pozytywną dotyczącą prawidłowości sporządzania łącznych sprawozdań za 2017 r. przez dysponenta części 69 i sprawozdań jednostkowych ministerstwa. Sprawozdania łączne zostały sporządzone przez dysponenta na podstawie sprawozdań jednostkowych. Kwoty wykazane w sprawozdaniach jednostkowych były zgodne z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej. Sprawozdania zostały sporządzone terminowo, stosownie do przepisów właściwych rozporządzeń Ministra Finansów oraz prawidłowo pod względem merytorycznym i formalno-rachunkowym.</u>
<u xml:id="u-34.9" who="#DyrektordepartamentuNIKTomaszEmiljan">W wystąpieniu pokontrolnym NIK z dnia 17 kwietnia 2018 r. wniosła do Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej o zwiększenie nadzoru nad komórkami organizacyjnymi ministerstwa w zakresie należytego zabezpieczenia interesów Skarbu Państwa w zawieranych umowach, rzetelnego potwierdzania i weryfikacji dokumentów księgowych oraz definiowania mierników opisujących realizację budżetu zadaniowego w sposób jednoznacznie pozwalający ocenić poziom wykonania zadania i osiągnięcia celu.</u>
<u xml:id="u-34.10" who="#DyrektordepartamentuNIKTomaszEmiljan">Pragnę także poinformować Wysoką Komisję, że Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej złożył zastrzeżenia do ocen, uwag i wniosków zawartych w wystąpieniu pokontrolnym dotyczącym wykonania budżetu państwa w 2017 r. w części 69 – Żegluga śródlądowa. Zastrzeżenia ministra zostały oddalone przez Kolegium NIK. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Czy jest sprzeciw wobec pozytywnego zaopiniowania wykonania budżetu? Jest sprzeciw. Głosujemy.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Kto z pań i panów posłów jest za pozytywnym zaopiniowaniem wykonania budżetu w części 69? (5) Kto jest przeciw? (2) Kto się wstrzymał? (0)</u>
<u xml:id="u-35.3" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Informuję, że Komisja pozytywnie opiniuje wykonanie budżetu państwa w części 69.</u>
<u xml:id="u-35.4" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Przechodzimy do części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 8 i 19. O zabranie głosu proszę panią dyrektor Annę Pawłowską.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#DyrektorbiuraMGMiZSAnnaPawlowska">Rezerwa celowa części 83. W 2017 r. uruchomiono środki w kwocie 320 tys. zł: z pozycji 8 – kwota 110 tys., z pozycji 19 – również kwota 110 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#DyrektorbiuraMGMiZSAnnaPawlowska">Środki te przeznaczone były na zadania w ramach części 21, gdzie zwiększono środki o kwotę 235 tys. zł. W ramach pozycji nr 8 – 160 tys. na współfinansowanie projektów realizowanych z udziałem środków europejskich, w szczególności w ramach programu Horyzont 2020, natomiast w pozycji 19 – 75 tys. na sfinansowanie od 1 października 2017 r. wynagrodzeń wraz z pochodnymi dla 3 członków korpusu służby cywilnej, którzy wykonywali zadania sekretariatu 16+1.</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#DyrektorbiuraMGMiZSAnnaPawlowska">Część środków z rezerwy została przeznaczona na zadania w części 62. Ta część została zwiększona w pozycji 19 o kwotę 85 tys. w ramach PO RYBY 2014-2020 na sfinansowanie dodatków zadaniowych i specjalnych wraz z pochodnymi dla pracowników okręgowych inspektoratów rybołówstwa morskiego.</u>
<u xml:id="u-36.3" who="#DyrektorbiuraMGMiZSAnnaPawlowska">Środki z rezerwy celowej zostały wykorzystane w 98%. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję. Czy ktoś z NIK chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#WicedyrektordepartamentuNIKGrzegorzBrzostek">Tylko króciutko, pani przewodnicząca, że do tej części, czyli do wydatków ze środków rezerw celowych, nie zgłaszamy nieprawidłowości. W części 62 nie zgłaszamy nieprawidłowości. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Wobec tego przechodzimy dalej.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Czy jest sprzeciw wobec pozytywnego zaopiniowania wykonania budżetu w części 83, w zakresie pozycji 8 i 19? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-39.2" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Informuję, że Komisja pozytywnie opiniuje wykonanie budżetu państwa w części 83, w zakresie pozycji 8 i 19.</u>
<u xml:id="u-39.3" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Część budżetowa 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działu 050 – Rybołówstwo i rybactwo. W tym punkcie proszę o zreferowanie dochodów i wydatków oraz wynagrodzeń w państwowych jednostkach budżetowych. Tutaj głos oddaję przedstawicielowi Ministerstwa Finansów. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuFinansowaniaSferyGospodarczejMinisterstwaFinansowElzbietaMilewska">Elżbieta Milewska, zastępca dyrektora Departamentu Finansowania Sfery Gospodarczej w Ministerstwie Finansów.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuFinansowaniaSferyGospodarczejMinisterstwaFinansowElzbietaMilewska">Wysoka Komisjo, szanowni państwo, jeżeli chodzi o dochody w dziale 050 – Rybołówstwo i Rybactwo, to na 2017 r. w tej części budżetu państwa w budżetach wojewodów nie zostały zaplanowane, natomiast wykonane dochody zostały w wysokości 869 tys. zł. Źródła zrealizowanych w tym dziale dochodów stanowią głównie wpływy z różnych dochodów, wpływy z rozliczeń zwrotów z lat ubiegłych oraz odsetki bankowe.</u>
<u xml:id="u-40.2" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuFinansowaniaSferyGospodarczejMinisterstwaFinansowElzbietaMilewska">Jeżeli chodzi o wykonanie wydatków w tym dziale, kształtowało się ono w następujący sposób. W ustawie budżetowej na 2017 r. w części 85 – Budżety wojewodów plan wydatków w tym dziale został określony ogółem w wysokości 38 505 tys. zł, z tego wydatki bieżące – 22 415 tys. zł, wydatki majątkowe – 466 000 tys. zł oraz wydatki na współfinansowanie projektów z udziałem środków UE w kwocie 15 624 tys. zł. W toku wykonywania budżetu plan ten został zwiększony o kwotę 372 tys. zł i wyniósł ogółem 38 877 tys. zł, z tego wydatki bieżące to kwota 22 428 tys. zł, natomiast majątkowe – 825 tys. zł, a wydatki na współfinansowanie projektów z udziałem środków europejskich to kwota 15 624 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-40.3" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuFinansowaniaSferyGospodarczejMinisterstwaFinansowElzbietaMilewska">Zrealizowane w 2017 r. wydatki w tym dziale wyniosły 33 295 tys. zł. Wydatki bieżące zrealizowano na kwotę 22 237 tys. zł, wydatki majątkowe na kwotę 811 tys. zł oraz wydatki na współfinansowanie projektów z udziałem środków europejskich na kwotę 10 247 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-40.4" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuFinansowaniaSferyGospodarczejMinisterstwaFinansowElzbietaMilewska">Wydatki przeznaczone zostały na finansowanie zadań realizowanych przez Państwową Straż Rybacką (PSR), która kontroluje przestrzeganie ustawy o rybactwie śródlądowym i przepisów wydanych na jej podstawie, w tym m.in. w zakresie kontroli dokumentów upoważniających do połowu ryb i wprowadzania ich do obrotu. To kwota 22 237 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-40.5" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuFinansowaniaSferyGospodarczejMinisterstwaFinansowElzbietaMilewska">Wydatki bieżące zostały przeznaczone głównie na wynagrodzenia z pochodnymi w wysokości 17 414 tys. zł oraz pozostałe wydatki bieżące związane z funkcjonowaniem i działalnością PSR, m.in. na zakup materiałów, wyposażenia, wydatki osobowe niezaliczane do wynagrodzeń, odpisy na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych, podróże służbowe krajowe, różne opłaty, składki, zakup usług remontowych.</u>
<u xml:id="u-40.6" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuFinansowaniaSferyGospodarczejMinisterstwaFinansowElzbietaMilewska">Wydatki majątkowe zostały zrealizowane w wysokości 811 tys. zł. Zrealizowanie tych wydatków wykazało 6 wojewodów, m.in. na zakup pojazdów terenowych, samochodów, łodzi z silnikami zaburtowymi, łodzi patrolowych, silników do samochodów terenowych, łodzi z osprzętem i akumulatorem oraz termowizorów.</u>
<u xml:id="u-40.7" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuFinansowaniaSferyGospodarczejMinisterstwaFinansowElzbietaMilewska">Pozostałe wydatki przeznaczone zostały na realizację PO RYBY 2014-2020 w kwocie 10 247 tys. zł w ramach współfinansowania projektów z udziałem środków europejskich.</u>
<u xml:id="u-40.8" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuFinansowaniaSferyGospodarczejMinisterstwaFinansowElzbietaMilewska">Jeżeli chodzi o wynagrodzenia w dziale 050 – Rybołówstwo i rybactwo, zostały one zrealizowane w kwocie 14 670 tys. zł, z tego wynagrodzenia osobowe to kwota 13 711 tys. zł oraz dodatkowe wynagrodzenie roczne w kwocie 959 tys. zł. Te kwoty zostały przeznaczone na wypłatę wynagrodzeń dla osób nieobjętych mnożnikowym systemem wynagrodzeń. Przy przeciętnym zatrudnieniu 319 osób – 14 670 tys. zł, z tego wynagrodzenia osobowe 13 711 tys. zł oraz dodatkowe wynagrodzenia roczne – 959 tys. zł. Według sprawozdania Rb-70 o zatrudnieniu i wynagrodzeniach przeciętne wynagrodzenie osób nieobjętych mnożnikowym systemem wynagrodzeń wyniosło 3832,39 zł. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Kto z pań i panów posłów chciałby zabrać głos? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Czy jest sprzeciw wobec pozytywnego zaopiniowania wykonania budżetu w części 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działu 050 – Rybołówstwo i rybactwo? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-41.2" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Informuję, że Komisja pozytywnie opiniuje wykonanie budżetu państwa w części 85, w zakresie działu 050 – Rybołówstwo i rybactwo.</u>
<u xml:id="u-41.3" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Pozostało nam przyjęcie opinii dla Komisji Finansów Publicznych. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja pozytywnie opiniuje wykonanie budżetu państwa za rok 2017 wraz z analizą NIK w zakresie działania Komisji. Taką opinię przekażemy do Komisji Finansów Publicznych. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-41.4" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Informuję, że Komisja przyjęła opinię dla Komisji Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-41.5" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Pozostał nam wybór posła upoważnionego do prezentowania stanowiska Komisji w Komisji Finansów Publicznych. Proponowałabym naszą koleżankę panią Ewę Szymańską z racji tego, że jest w Komisji Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-41.6" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja upoważniła panią poseł Ewę Szymańską do zaprezentowania stanowiska Komisji w Komisji Finansów Publicznych. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-41.7" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Jednocześnie zwracam się do państwa parlamentarzystów, o czym już wcześniej wspominałam, o nadsyłanie do sekretariatu Komisji do 29 czerwca propozycji tematów do planu pracy Komisji na drugie półrocze 2018 r. Przypominam, że proponowane tematy powinny mieścić się w zakresie przedmiotowym działania Komisji, określonym w regulaminie Sejmu. Przypominam też, że zgodnie z przyjętą przez Sejm zmianą w regulaminie Sejmu zakres działania naszej Komisji zwiększył się o sprawy związane z gospodarką wodną, meteorologią i hydrologią.</u>
<u xml:id="u-41.8" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękując gościom i reprezentantom ministerstw i NIK za przybycie, dziękuję też parlamentarzystom. Informuję w tym momencie, że na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia. Dziękuję za uczestnictwo w obradach. Zamykam posiedzenie Komisji. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>