text_structure.xml 14.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Rozpoczynamy posiedzenie Komisji. Witam państwa bardzo serdecznie. Otwieram posiedzenie Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Witam państwa parlamentarzystów i zaproszonych gości. Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">W porządku dziennym posiedzenia mamy rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej Sprawozdania z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2016 roku (druk nr 1725) w zakresie działania Komisji. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjmuje zaproponowany porządek dzienny. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Przypominam, że Marszałek Sejmu, zgodnie z art. 126 ust. 4 regulaminu Sejmu, w dniu 7 lipca br. skierował przedstawione przez Prezesa Najwyższej Izby Kontroli Sprawozdanie z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2016 roku (druk nr 1725) do Komisji do Spraw Kontroli Państwowej do zaopiniowania. Jednocześnie Marszałek Sejmu, skierował sprawozdanie do pozostałych komisji sejmowych w celu rozpatrzenia w swoim zakresie działania oraz przedstawienia uwag i wniosków do Komisji do Spraw Kontroli Państwowej.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Proszę bardzo o zabranie głosu przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#DyrektorDepartamentuInfrastrukturyNajwyzszejIzbyKontroliTomaszEmiljan">Pani przewodnicząca, panie i panowie posłowie, szanowni państwo, Tomasz Emiljan, dyrektor Departamentu Infrastruktury.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#DyrektorDepartamentuInfrastrukturyNajwyzszejIzbyKontroliTomaszEmiljan">Jeżeli pani przewodnicząca pozwoli, w związku z trwającą debatą budżetową na sali plenarnej pozwolę sobie przekazać głos panu wicedyrektorowi, który streści, przedstawi sprawozdanie. W każdej chwili mogę być wezwany na salę. Chodzi o to, żeby ewentualnie nie przerywać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Proszę uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#DyrektordepartamentuNIKTomaszEmiljan">Jeżeli jest zgoda, to bardzo proszę. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#WicedyrektorDepartamentuInfrastrukturyNIKTadeuszWiniarz">Tadeusz Winiarz. Wicedyrektor Departamentu Infrastruktury Najwyższej Izby Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#WicedyrektorDepartamentuInfrastrukturyNIKTadeuszWiniarz">Szanowna pani przewodnicząca, szanowne panie i panowie posłowie, szanowni państwo, Prezes Najwyższej Izby Kontroli, realizując ustawowy obowiązek, przedłożył Sejmowi Sprawozdanie z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2016 roku, w którym zawarte są również informacje dotyczące działalności kontrolnej jednostek organizacyjnych w zakresie działania Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Chciałbym krótko poinformować o działaniach kontrolnych Najwyższej Izby Kontroli w ubiegłym roku w obszarze zainteresowania Wysokiej Komisji.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#WicedyrektorDepartamentuInfrastrukturyNIKTadeuszWiniarz">Tytułem wstępu chciałbym poinformować, że kontrole w obszarze zainteresowania Wysokiej Komisji prowadzą cztery jednostki kontrolne Najwyższej Izby Kontroli. Reprezentowany przez nas Departament Infrastruktury prowadzi kontrole w obszarze gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Chciałbym dodać, że poza tymi dwoma obszarami w naszej właściwości rzeczowej znajdują się także: transport, łączność, budownictwo, gospodarka przestrzenna i mieszkaniowa. Sprawy dotyczące rybołówstwa znajdują się we właściwości rzeczowej Departamentu Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Sprawy lokalne, w tym oczywiście odnoszące się do gospodarki morskiej, dotyczące obszaru jednego albo obydwu województw nadmorskich, znajdują się w zakresie właściwości rzeczowej dwóch delegatur Najwyższej Izby Kontroli z siedzibą w Gdańsku oraz w Szczecinie.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#WicedyrektorDepartamentuInfrastrukturyNIKTadeuszWiniarz">Szanowni państwo, jeżeli chodzi o kontrole w obszarze zainteresowania Wysokiej Komisji, oczywiście dominujące były kontrole wykonania budżetu państwa. Departament Infrastruktury przeprowadził dwie kontrole wykonania budżetu państwa w części 21 – Gospodarka morska i w części 69 – Żegluga śródlądowa. Departament Rolnictwa i Rozwoju Wsi przeprowadził kontrolę wykonania budżetu państwa w części 62 – Rybołówstwo. Delegatura Najwyższej Izby Kontroli w Gdańsku przeprowadziła kontrolę wykonania budżetu państwa przez Urząd Morski w Gdyni oraz Urząd Morski w Słupsku. Delegatura Najwyższej Izby Kontroli w Szczecinie przeprowadziła kontrolę wykonania budżetu państwa przez Urząd Morski w Szczecinie. Wszystkie informacje o wynikach wymienionych kontroli były prezentowane i rozpatrywane na posiedzeniach Wysokiej Komisji. Informacje za rok 2016 zostały rozpatrzone na 61. posiedzeniu w dniu 21 czerwca bieżącego roku.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#WicedyrektorDepartamentuInfrastrukturyNIKTadeuszWiniarz">Chciałbym dodać, że tematyka dotycząca gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej przed końcem 2015 roku, a więc przed powstaniem Wysokiej Komisji, znajdowała się w zakresie właściwości Komisji Infrastruktury. Wśród propozycji tematów zgłoszonych przez Komisję Infrastruktury w 2015 roku, oczywiście wśród propozycji tematów na rok 2016, nie znalazł się żaden temat dotyczący gospodarki morskiej.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#WicedyrektorDepartamentuInfrastrukturyNIKTadeuszWiniarz">Jeżeli chodzi o inne kontrole przeprowadzone przez Najwyższą Izbę Kontroli niż kontrole budżetowe, chciałbym przede wszystkim wymienić trzy kontrole. Delegatura Najwyższej Izby Kontroli w Gdańsku w 2016 roku przeprowadziła kontrolę funkcjonowania centrów pierwszej sprzedaży ryb. W wyniku kontroli stwierdzono, że utworzenie takich centrów w portach i przystaniach morskich pozytywnie wpłynęło na ich rozwój. Pozyskanie środków europejskich przyniosło korzyści w postaci nowo wybudowanych bądź wyremontowanych centrów. Dzięki nowej infrastrukturze do wyładunku i przechowywania ryb w wyniku skrócenia czasu wyładunku i transportu ryb w warunkach chłodniczych poprawiła się jakość produktów. Zaczęły powstawać organizacje producenckie reprezentujące interesy ekonomiczne rybaków.</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#WicedyrektorDepartamentuInfrastrukturyNIKTadeuszWiniarz">Informacja o wynikach kontroli została przesłana do Wysokiej Komisji. Nie była ona dotychczas prezentowana. Oczywiście Najwyższa Izba Kontroli, delegatura w Gdańsku w każdej chwili jest gotowa zaprezentować wyniki kontroli na posiedzeniu Wysokiej Komisji.</u>
          <u xml:id="u-5.7" who="#WicedyrektorDepartamentuInfrastrukturyNIKTadeuszWiniarz">Z kolei Delegatura Najwyższej Izby Kontroli w Szczecinie przeprowadziła kontrolę w zakresie nadzoru nad inwestycjami w pasie nadbrzeżnym nadmorskich miejscowości turystycznych, w wyniku której stwierdzono, że inwestycje w pasie nadbrzeżnym mogą powstawać w sposób przypadkowy i nieprzewidywalny, nie ma bowiem planowania przestrzennego na terenach przylegających do brzegu morskiego. Aż 80% owego terenu nie było objęte planami zagospodarowania, w wyniku czego można tam było budować na podstawie indywidualnych decyzji administracyjnych. Stwierdzono również liczne przypadki samowoli budowlanych. W efekcie gminy i powiaty często nawet nie wiedziały o nieruchomościach postawionych w pasie nadbrzeżnym.</u>
          <u xml:id="u-5.8" who="#WicedyrektorDepartamentuInfrastrukturyNIKTadeuszWiniarz">Informacja o wynikach kontroli również została przesłana do Sejmu i również dotychczas nie była prezentowana. Najwyższa Izba Kontroli, delegatura w Szczecinie w każdej chwili jest gotowa zaprezentować wyniki kontroli na posiedzeniu Wysokiej Komisji, na posiedzeniu Komisji Infrastruktury, ewentualnie na wspólnym posiedzeniu, ponieważ wydaje się, że sprawy będące przedmiotem kontroli pozostają w zakresie właściwości i zainteresowania obydwu Komisji.</u>
          <u xml:id="u-5.9" who="#WicedyrektorDepartamentuInfrastrukturyNIKTadeuszWiniarz">Podobnie w zakresie wspólnego zainteresowania dwóch Komisji mogą znajdować się wyniki zakończonej w 2016 roku kontroli Delegatury Najwyższej Izby Kontroli w Gdańsku dotyczącej ochrony przeciwpowodziowej Żuław. Wyniki owej kontroli również dotychczas nie były prezentowane w Sejmie.</u>
          <u xml:id="u-5.10" who="#WicedyrektorDepartamentuInfrastrukturyNIKTadeuszWiniarz">W zakresie współpracy z organami parlamentu przedstawiciele Najwyższej Izby Kontroli w 2016 roku uczestniczyli we wszystkich posiedzeniach Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, w tym również w posiedzeniach wyjazdowych.</u>
          <u xml:id="u-5.11" who="#WicedyrektorDepartamentuInfrastrukturyNIKTadeuszWiniarz">W imieniu Departamentu Infrastruktury chciałbym jeszcze dodać, że w ubiegłym roku oczywiście poza kontrolami wykonania budżetu państwa, wprawdzie nie przeprowadziliśmy innych kontroli w zakresie właściwości Wysokiej Komisji, ale po pierwsze, w 2015 roku zakończyliśmy, a w 2016 roku prezentowaliśmy Wysokiej Komisji wyniki dużej kontroli gospodarki finansowej i inwestycyjnej portów morskich o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej.</u>
          <u xml:id="u-5.12" who="#WicedyrektorDepartamentuInfrastrukturyNIKTadeuszWiniarz">Po drugie, od początku września bieżącego roku ruszamy z bardzo dużą kontrolą pod nazwą „Infrastruktura dostępowa do portów morskich”, w ramach której czynnościami kontrolnymi obejmiemy wszelkie zagadnienia dotyczące dostępu do czterech portów o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej drogami lądowymi, trasami kolejowymi, wodnymi, a także od strony morza. Pod uwagę bierzemy wszystkie sygnały o problemach portów w tym zakresie, w tym oczywiście również te pojawiające się na posiedzeniach Wysokiej Komisji, np. zgłaszane propozycje kontroli w zakresie prowadzonych prac pogłębiarskich oraz pojawiające się sygnały o nieprawidłowościach w tym zakresie. W grudniu ubiegłego roku oraz ponownie w lipcu bieżącego roku zwróciliśmy się do wszystkich trzech zarządów portów z prośbą o wskazanie wszystkich nurtujących porty problemów dotyczących pełnego dostępu do portów od strony morza i od strony lądu.</u>
          <u xml:id="u-5.13" who="#WicedyrektorDepartamentuInfrastrukturyNIKTadeuszWiniarz">Ponadto chciałbym dodać, że Delegatura Najwyższej Izby Kontroli w Gdańsku w bieżącym roku prowadzi trzy kontrole będące w obszarze zainteresowania Komisji. Jest to kontrola działania policji wodnej na rzecz bezpieczeństwa na wodach morskich i terenach nadmorskich. Druga kontrola dotyczy gospodarowania mieniem Akademii Morskiej w Gdyni i Akademii Morskiej w Szczecinie. Trzecia kontrola dotyczy rozwoju średnich i małych portów morskich. Informacje o wynikach owych kontroli zostaną przekazane Wysokiej Komisji.</u>
          <u xml:id="u-5.14" who="#WicedyrektorDepartamentuInfrastrukturyNIKTadeuszWiniarz">Dziękując za uwagę uprzejmie proszę Komisję o przyjęcie przedłożonego sprawozdania. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z pań i panów posłów chciałby zabrać głos? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Pozostało nam jeszcze uchwalenie opinii dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjmuje powyższe sprawozdanie nie zgłaszając do niego uwag i wniosków. Taką opinię przekażemy Komisji do Spraw Kontroli Państwowej. Nie słyszę sprzeciwu. Informuję, że Komisja uchwaliła opinię w powyższej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Przepraszam, ale tradycyjnie zawsze witam wszystkich gości. Trochę się zmienił scenariusz. Chciałabym więc przywitać pana Tomasza Emiljana, dyrektora Departamentu Infrastruktury Najwyższej Izby Kontroli, panią Katarzynę Jabłońską-Kołodziej, naczelnik Departamentu Instytucji Płatniczej w Ministerstwie Finansów, pana Marcina Białka, naczelnika Wydziału Transportu w Departamencie Żeglugi Śródlądowej w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, pana Grzegorza Grządkę, głównego specjalistę w Wydziale Inwestycji Morskich w departamencie ministerstwa, przede wszystkim panią Annę Moskwę, podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, panią Beatę Orlik, dyrektor Biura Kontroli i Audytu Wewnętrznego w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, pana Piotra Słowika, naczelnika Wydziału Rynku i Przetwórstwa Rolnego w Departamencie Rybołówstwa w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz pana Tadeusza Winiarza, wicedyrektora Departamentu Infrastruktury Najwyższej Izby Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">W związku z tym, że porządek dzienny został wyczerpany, dziękuję państwu za przybycie.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#PrzewodniczacaposelDorotaArciszewskaMielewczyk">Szanowni państwo, być może jutro odbędzie się posiedzenie Komisji w związku z uchwałami Senatu dotyczącymi ustawy – Prawo wodne. Proszę być przygotowanym. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>