text_structure.xml
16.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacaposelBeataMazurek">Dzień dobry państwu. Otwieram wspólne posiedzenie trzech Komisji: Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Polityki Społecznej i Rodziny oraz Spraw Zagranicznych. Witam panie i panów posłów, a także przedstawicieli rządu.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacaposelBeataMazurek">Stwierdzam kworum. Porządek dzisiejszego posiedzenia obejmuje pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o ratyfikacji Poprawek z 2014 r. do Konwencji o pracy na morzu, przyjętej dnia 23 lutego 2006 r. w Genewie, zatwierdzonych w dniu 11 czerwca 2014 r. w Genewie przez Konferencję Ogólną Międzynarodowej Organizacji Pracy (druk nr 805).</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacaposelBeataMazurek">Druk nr 805 został skierowany do naszych Komisji do pierwszego czytania przez Marszałka Sejmu w dniu 5 września br. Przypominam, że pierwsze czytanie obejmuje uzasadnienie projektu przez wnioskodawcę, pytania państwa posłów oraz debatę w sprawie ogólnych zasad projektu. Otrzymali państwo opinię Biura Analiz Sejmowych. Proszę pana ministra o uzasadnienie projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRodzinyPracyiPolitykiSpolecznejStanislawSzwed">Pani przewodnicząca, Wysokie Komisje. W imieniu rządu mam zaszczyt przedstawić projekt ustawy o ratyfikacji Poprawek z 2014 r. do Konwencji o pracy na morzu, przyjętej dnia 23 lutego 2006 r. w Genewie, zatwierdzonych w dniu 11 czerwca 2014 r. w Genewie przez Konferencję Ogólną Międzynarodowej Organizacji Pracy. Rząd jest dzisiaj reprezentowany przez resorty: spraw zagranicznych, rodziny, pracy i polityki społecznej oraz gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Projekt jest krótki, ale jego uzasadnienie obszerne. Pozwolę sobie przedstawić państwu najważniejsze punkty tej konwencji. Wnoszę o pozytywne rozpatrzenie projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRodzinyPracyiPolitykiSpolecznejStanislawSzwed">Konwencja jest jednym z najważniejszych aktów prawnych Międzynarodowej Organizacji Pracy. Wprowadziła bowiem ujednolicony standard pracy na morzu, co jest pierwszym krokiem do godnej pracy marynarzy. Konwencja o pracy na morzu została ratyfikowana przez Polskę 3 maja 2012 r. i weszła w życie 20 sierpnia 2013 r. Liczba ratyfikacji Konwencji o pracy na morzu stale rośnie. Tylko w tym roku dokonano kolejnych 11 ratyfikacji. W sumie Konwencję ratyfikowało już 79 państw. Zakresem konwencji objęte jest aż 91% światowego tonażu floty. Co istotne, stronami konwencji są też państwa tzw. tanich bander. Konwencja o pracy na morzu jest umową nowoczesną i przewiduje uproszczone procedury w części zwanej Kodeksem.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRodzinyPracyiPolitykiSpolecznejStanislawSzwed">Do poprawek zatwierdzonych przez Międzynarodową Konferencję Pracy w dniu 11 czerwca 2014 r. zastosowano właśnie tę procedurę. Zgodnie z art. XV Konwencji o pracy na morzu poprawki wchodzą w życie, jeżeli do końca wyznaczonego terminu – w tym wypadku był to 18 lipca 2016 r. – sprzeciwu nie zgłosi więcej niż 40% Państw – Stron Konwencji, wg stanu na dzień 11 czerwca 2014 r., posiadających nie mniej niż 40% światowego tonażu floty. Z uwagi na fakt, że żadne z państw uprawnionych nie zgłosiło dyrektorowi generalnemu sprzeciwu, poprawki z 2014 r. wejdą w życie 18 stycznia 2017 r.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRodzinyPracyiPolitykiSpolecznejStanislawSzwed">Poprawki odnoszą się do Kodeksu wdrażającego tzw. Prawidło 2.5 – Repatriacja i Prawidło 4.2. – Odpowiedzialność armatorów w zakresie Konwencji o pracy na morzu oraz załączników. Poprawki do normy i wytycznych do Prawidła 2.5 mają na celu lepsze uregulowanie sytuacji, która może nastąpić w przypadku porzucenia marynarza. Z kolei poprawka do Kodeksu w części wdrażającej Prawidło 4.2 rozszerza wymagania zawarte w Normie A4.2 ust. 1 pkt b wobec armatorów w zakresie zabezpieczenia finansowego mającego na celu rekompensatę roszczeń w przypadku śmierci lub długotrwałej niepełnosprawności w wyniku wypadku przy pracy, choroby zawodowej lub zagrożenia życia. W związku z wejściem w życie poprawek z 2014 r. konieczna jest zmiana prawa krajowego. Implementacja poprawek nastąpi poprzez zmianę ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o pracy na morzu. Właściwym resortem jest tu resort gospodarki morskiej.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRodzinyPracyiPolitykiSpolecznejStanislawSzwed">Skutkiem wprowadzonych poprawek jest stworzenie w polskim porządku prawnym skutecznego systemu zabezpieczenia finansowego, repatriacji porzuconych marynarzy oraz rekompensaty roszczeń wynikających z umowy o pracę. W konsekwencji powstaną dodatkowe zobowiązania dla armatorów. Powyższe poprawki kwalifikują się do kategorii umów międzynarodowych, dotyczących spraw uregulowanych w ustawie, dla których Konstytucja RP wymaga ustaleń. Poprawki powinny zostać ratyfikowane w trybie przewidzianym w art. 89 ust. 1 pkt 5 Konstytucji RP, czyli za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRodzinyPracyiPolitykiSpolecznejStanislawSzwed">Projekt wniosku o ratyfikację został skonsultowany z partnerami społecznymi. Organizacje pracodawców nie wypowiedziały się w tej kwestii. Jedynie przedstawiciele marynarzy poparli ten wniosek. W imieniu rządu wnoszę o ratyfikowanie poprawek z 2014 r. do Konwencji o pracy na morzu i zwracam się do Komisji o przyjęcie przedłożenia bez poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacaposelBeataMazurek">Dziękuję panie ministrze. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z pań lub panów posłów chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselArkadiuszMarchewka">Pan minister wspomniał, że implementacja poprawek będzie też dotyczyła prawa krajowego. W ocenie skutków regulacji projektu jest zapis, który mówi, że konieczność dostosowania prawa krajowego do postanowień poprawek z 2014 r. przez zmianę ustawy o pracy na morzu może nastąpić w momencie rozpoczęcia prac nad zmianą dyrektywy Rady 2009/2013 z 16 lutego 2009 r. w kwestii umowy zawartej między Stowarzyszeniem Armatorów Wspólnoty Europejskiej a Europejską Federacją Pracowników Transportu w sprawie Konwencji o pracy na morzu. Czy to znaczy, że najpierw trzeba ratyfikować te zapisy, o których powiedziałem przed chwilą, a dopiero później nastąpi implementacja do prawa krajowego?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacaposelBeataMazurek">Dziękuję. Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselDorotaArciszewskaMielewczyk">Mam prośbę do pana naczelnika Wydziału Żeglugi Morskiej i Portów w Departamencie Gospodarki Morskiej Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, żeby również wypowiedział się w tej kwestii.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PoselDorotaArciszewskaMielewczyk">Korzystając z obecności przedstawicieli związków zawodowych, chciałabym prosić jako przewodnicząca Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, aby państwo byli obecni wraz z ministrem finansów, gdy w grudniu br. będziemy omawiać informację na temat ubezpieczeń społecznych i świadczeń emerytalnych dla osób wykonujących pracę rybaków morskich oraz członków załóg i jednostki ich zatrudniającej w rybołówstwie. Kwestia podatków i funkcjonowania marynarzy na rynku globalnym jest dla nas bardzo ważna. To jest temat, od którego resort finansów do lat uciekał, a środowisko, jak wiemy, nie stoi w kolejkach po zasiłki, tylko radzi sobie na rynku i należałoby to docenić. Podobnie jak przychody w wysokości 2 mld zł do budżetu państwa. Najwyższy czas, żebyśmy zaczęli rozmawiać na ten temat w sposób realny i pragmatyczny. Proszę zatem, żebyście państwo o nas pamiętali.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacaposelBeataMazurek">Dziękuję. Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos? Nie widzę. Proszę zatem pana ministra o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#SekretarzstanuwMRPiPSStanislawSzwed">Poproszę o wypowiedź przedstawiciela resortu gospodarki morskiej i żeglugi.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#NaczelnikWydzialuZeglugiMorskiejiPortowwDepartamencieGospodarkiMorskiejMinisterstwaGospodarkiMorskiejiZeglugiSrodladowejPawelKrezel">Odnośnie do pytania pana posła, Konwencja została wdrożona w dyrektywie 2009/2013, której zmiana rzeczywiście jest wymagana. Obecnie Komisja Europejska pracuje nad jej zmianą. Mamy zamiar zmienić ustawę o pracy na morzu, gdyż dyrektywa jest standardem minimalnym, a zmiany do konwencji są standardem wyższym. Prawo unijne pozwala na wprowadzenie standardu wyższego niż standard dyrektywy.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#SekretarzstanuwMRPiPSStanislawSzwed">Deklarujemy ze swojej strony, że włączymy się w prace dotyczące kwestii emerytalnych marynarzy.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacaposelBeataMazurek">Dziękuję. Na tym wyczerpaliśmy porządek w części odpowiedzi na zadane pytania. Zamykam debatę. Proszę jeszcze o zabranie głosu przedstawiciela Solidarności.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacyRadyKrajowejSekcjiMarynarzyiRybakowNSZZSolidarnoscAndrzejKoscik">Chcemy poprzeć ten wniosek. Inicjatorem zmian konwencji była strona pracowników i pracodawców na poziomie europejskim. To była nasza inicjatywa wynikająca z analizy praktyki porzuceń marynarzy przez nieuczciwych armatorów. Wielokrotnie pomagałem takim osobom – w tym marynarzom rosyjskim i ukraińskim – w polskich portach. Ta poprawka jest więc ze wszech miar dobra i właściwa. Tym bardziej, że Międzynarodowa Organizacja Pracy również ją przyjęła. To samo dotyczy kwestii ubezpieczenia i zabezpieczenia marynarzy. Nie szkodzi, że jeszcze nie musimy, ale możemy te zmiany wprowadzić do prawodawstwa polskiego. To był właśnie jeden z postulatów strony pracowników, by w ustawie o pracy na morzu wprowadzać rozwiązania, które wybiegają w przyszłość i będą za chwilę wymagane przez polskie prawo.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PrzewodniczacyRadyKrajowejSekcjiMarynarzyiRybakowNSZZSolidarnoscAndrzejKoscik">Źle się stało, że tych poprawek nie wprowadzono wcześniej, bo teraz trzeba pracować nad tymi zmianami i to jest proces długotrwały, uciążliwy i kosztowny. Najważniejsze, że te poprawki w ogóle wchodzą w życie, ale opóźnienia są znaczne. Proszę zwrócić uwagę, że Konwencja została przyjęta w 2006 r. Polska ją ratyfikowała w 2012 r. Poprawki do konwencji weszły w 2014 r., a Polska wprowadza je dopiero teraz. Nic nie stało na przeszkodzie, by wcześniej uwzględnić je w polskim prawodawstwie. Pragnę zwrócić uwagę, powołując się na raport strony rządowej, że 35 tysięcy marynarzy jest zatrudnionych u obcych armatorów, a jedynie kilkuset pracuje pod polską banderą. Nasze prawodawstwo powinno w zakresie ubezpieczeń społecznych uwzględniać głównie pracę polskich marynarzy pracujących u zagranicznych pracodawców.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PrzewodniczacyRadyKrajowejSekcjiMarynarzyiRybakowNSZZSolidarnoscAndrzejKoscik">W poruszonej już kwestii podatków jesteśmy bardzo w tyle. Nie stosujemy żadnych rozwiązań, które uwzględniają pracę marynarza. Rozwiązania przyjęte w ustawie o pracy na morzu dotyczą niewielkiej garstki polskich marynarzy. Jeżeli to ustawodawstwo ma zachęcić rodzimych marynarzy i armatorów do powrotu do polskiej bandery, to muszą być przyjęte odpowiednie, precyzyjne rozwiązania.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#PrzewodniczacyRadyKrajowejSekcjiMarynarzyiRybakowNSZZSolidarnoscAndrzejKoscik">Rynek został rozregulowany. Przypomnijmy sobie, że na początku lat 90-tych polscy armatorzy zostali zmuszeni do przeniesienia swojej własności i do przeflagowania statków. Proces odwrotny jest niezmiernie trudny i kosztowny. Pokazuje to nam doświadczenie Europy. Czeka nas w związku z tym naprawianie tego, co zostało popsute.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacaposelBeataMazurek">Stwierdzam zakończenie pierwszego czytania projektu z druku nr 805. Stwierdzam, że nie zgłoszono wniosku o przeprowadzenie wysłuchania publicznego i wnoszę o niezwłoczne przystąpienie do rozpatrzenia projektu. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacaposelBeataMazurek">Przystępujemy zatem do rozpatrzenia projektu z druku nr 805. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z przedstawicieli rządu chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PodsekretarzstanuwMGMiZSPawelBrzezicki">Faktycznie jesteśmy spóźnieni, jeśli chodzi o konwencję dotyczącą pracy na morzu. Mój przedmówca powiedział, że droga powrotu pod polską banderę jest bardzo trudna. Otóż, analiza rynku zarówno żeglugowego, jak i otoczenia fiskalnego, a także otoczenia dopuszczeń technicznych statków, wskazuje raczej na to, że droga powrotna nie istnieje. Z tego względu nasze rozwiązania idą w kierunku narodzin nowych statków pływających już pod polską banderą. Nie widzimy bowiem statku, który chciałby wrócić pod polską banderę, chociażby z tego powodu, że umowy pożyczkowe na budowę statku zostały zawarte na prawie państwa bandery. Nie było to prawo bandery polskiej. I dlatego nowy tonaż może się odrodzić już pod polską banderą, a ta konwencja jest bardzo ważnym elementem, idącym w kierunku postulatów administracji, ale też całego rynku i marynarzy. Nowy tonaż może powstać bardzo szybko, bo już za kilka miesięcy.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacaposelBeataMazurek">Dziękuję. Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos? Nie widzę. Czy Biuro Legislacyjne ma uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#LegislatorPrzemyslawSadlon">Nie zgłaszam uwag do projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacaposelBeataMazurek">Dziękuję. Przystępujemy zatem do procedowania. Czy są uwagi do tytułu ustawy? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczacaposelBeataMazurek">Czy są uwagi do art. 1? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#PrzewodniczacaposelBeataMazurek">Czy są uwagi do art. 2? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#PrzewodniczacaposelBeataMazurek">Zatem przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem sprawozdania Komisji o przyjęciu projektu ustawy z druku nr 805? (48) Kto jest przeciw? (0) Kto się wstrzymał? (0) Stwierdzam, że Komisje przyjęły sprawozdanie jednogłośnie.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#PrzewodniczacaposelBeataMazurek">Przystępujemy do wyboru posła sprawozdawcy. Proszę o zgłoszenie kandydatur.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselDorotaArciszewskaMielewczyk">Zgłaszam na posła sprawozdawcę pana posła Janusza Śniadka.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacaposelBeataMazurek">Czy są jeszcze inne kandydatury? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczacaposelBeataMazurek">Czy jest ktoś przeciwny powierzeniu roli sprawozdawcy panu posłowi Śniadkowi? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#PrzewodniczacaposelBeataMazurek">Stwierdzam, że Komisje wybrały posła sprawozdawcę bez głosów sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#PrzewodniczacaposelBeataMazurek">Na tym dzisiejszy porządek obrad został wyczerpany. Dziękuję gościom, a także paniom i panom posłom za udział w posiedzeniu. Protokół dzisiejszego posiedzenia zostanie wyłożony w sekretariatach Komisji.</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#PrzewodniczacaposelBeataMazurek">Zamykam posiedzenie Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Komisji Polityki Społecznej i Rodziny oraz Komisji Spraw Zagranicznych.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>