text_structure.xml
22.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#UrzadKomunikacjiElektronicznej">a) dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2,</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#UrzadKomunikacjiElektronicznej">b) wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 6;</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#UrzadKomunikacjiElektronicznej">3) planie finansowym instytucji gospodarki budżetowej z zał. nr 12 – Centralnego Ośrodka Informatyki;</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#UrzadKomunikacjiElektronicznej">4) planie finansowym państwowego funduszu celowego z zał. nr 13 – Funduszu – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#UrzadKomunikacjiElektronicznej">W posiedzeniu udział wzięli: Karol Okoński sekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji wraz ze współpracownikami, Tomasz Robaczyński podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów wraz ze współpracownikami, Rafał Romanowski podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi wraz ze współpracownikami oraz Dariusz Zielecki zastępca dyrektora Departamentu Administracji Publicznej Najwyższej Izby Kontroli.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#UrzadKomunikacjiElektronicznej">W posiedzeniu udział wzięli pracownicy Kancelarii Sejmu: Ksenia Angierman-Kozielska i Łukasz Żylik – z sekretariatu Komisji w Biurze Komisji Sejmowych, Wojciech Białończyk – legislator z Biura Legislacyjnego oraz Zofia Szpringier – naczelnik Wydziału Analiz Społecznych i Ekonomicznych Biura Analiz Sejmowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Dzień dobry państwu. Witam państwa na kolejnym w dniu dzisiejszym posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych. Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Porządek dzienny posiedzenia przewiduje: w punkcie pierwszym – zaopiniowanie wniosku Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie zmian w planie finansowym Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa na rok 2018, a w punkcie drugim – rozpatrzenie rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2019 z druku nr 2864 w zakresie opinii Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii. Czy są uwagi do porządku? Nie widzę. Uważam, że porządek został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Bardzo serdecznie witam naszych gości w osobach: pana Tomasza Robaczyńskiego – podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów, pana Rafała Romanowskiego – podsekretarza stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi i pana Karola Okońskiego – sekretarza stanu w Ministerstwie Cyfryzacji. Witam osoby towarzyszące panom ministrom. Witam państwa posłów.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Przystępujemy do rozpatrzenia punktu pierwszego posiedzenia. Proszę o przedstawienie wniosku Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie zmian w planie finansowym Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa na rok 2018.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiRafalRomanowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, zmiany w planie finansowym Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa na rok 2018 polegają na:</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiRafalRomanowski">– zwiększeniu pozycji stan na początek roku o środki pieniężne w wysokości 20 931 tys. zł, tj. o kwotę wynikającą ze wzrostu nadwyżki środków finansowych za 2017 r.;</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiRafalRomanowski">– zmniejszeniu wysokości środków finansowych zaplanowanych w pozycji wynagrodzenia osobowe o kwotę 4745 tys. zł, w tym przeznaczonych na wypłatę nagród dla pracowników KOWR o kwotę 3408 tys. zł;</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiRafalRomanowski">– z tytułu wpłat na PFRON przeniesieniu kwoty 678 tys. do pozycji podatki i opłaty;</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiRafalRomanowski">– zmniejszeniu wysokości środków finansowych zaplanowanych w pozycji wynagrodzenia bezosobowe o kwotę 800 tys. zł;</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiRafalRomanowski">– zwiększeniu środków zaplanowanych na świadczenia na rzecz osób fizycznych o kwotę 5674 tys. zł z przeznaczeniem na koszty związane z wypłatą odpraw pieniężnych dotyczących pracowników ARR i ANR, którzy nie otrzymali propozycji pracy w KOWR, zwrot kosztów podróży członków rad społecznych, zwrot kosztów przejazdów oraz noclegów członków zespołów do spraw gospodarowania przestrzenią na obszarach wiejskich;</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiRafalRomanowski">– zmniejszeniu o kwotę 5875 tys. zł środków przeznaczonych na zakupy i wydatki majątkowe w związku z przeprowadzoną analizą potrzeb zidentyfikowanych podczas funkcjonowania KOWR;</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiRafalRomanowski">– ujęciu środków finansowych związanych z realizacją projektu Platforma Żywnościowa w wysokości 3419 tys. zł;</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiRafalRomanowski">– zmniejszeniu środków finansowych dotacji o kwotę 1490 tys., zł, w tym o kwotę 1464 tys. zł w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Żywnościowa 2014–2020.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiRafalRomanowski">Zmiana planu finansowego KOWR na 2018 r. nie skutkuje zwiększeniem zobowiązań ani pogorszenia planowanego wyniku finansowego. Minister finansów w piśmie z 7 listopada 2018 r. nie zgłosił zastrzeżeń do propozycji zmian planu finansowego KOWR na 2018 r. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję. Widzę, że pan minister finansów nie wnosi zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Przystępujemy do dyskusji. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nie widzę. Zatem proponuję przyjęcie opinii Komisji Finansów Publicznych do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie zmian w planie finansowym Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Przepraszam, ale widzę zgłoszenie. Pan przewodniczący Janusz Cichoń. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselJanuszCichon">Panie przewodniczący, mam tylko wątpliwość co do formuły przyjętej we wniosku. Mówimy o planie, tak? Tymczasem w uzasadnieniu mamy tryb dokonany. Na przykład zwiększyły się wydatki. Zwiększyły się bez planu? Przekroczyliśmy reguły gry, jeśli chodzi o ustawę o finansach publicznych? Mam nadzieję, że nie. Natomiast mówiąc o planie, powinniśmy używać innych sformułowań…</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Dobrze. Chodzi o użyty czas. Pan przewodniczący skończył. Bardzo proszę o ewentualne odniesienie się do wątpliwości pana posła przewodniczącego.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselJanuszCichon">W innym przypadku okazałoby się, że nie jesteśmy potrzebni.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Myślę, że jednak tak nie jest. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWRafalRomanowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, zmiany w planie finansowym KOWR polegają w głównej mierze na: pierwsza pozycja to zwiększenie pozycji stan na początek roku, a pozostałe pozycje są tylko i wyłącznie planowane. Zatem nie bardzo rozumiem pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję. Jakieś wątpliwości są, ale znając życzliwość pana przewodniczącego, możemy przejść do przyjęcia opinii.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Tak jak już czytałem, „Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 8 listopada 2018 r. rozpatrzyła wniosek Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 7 listopada 2018 r., dotyczący zmian w planie finansowym Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa na 2018 rok. Komisja Finansów Publicznych, zgodnie z art. 21 ust. 5 ustawy o finansach publicznych pozytywnie opiniuje propozycje zmian planu finansowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa na 2018 rok przedstawione we wniosku”.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia opinii? Nie słyszę. Zatem opinia została przyjęta. Bardzo dziękuję. Na tym zamknęliśmy punkt pierwszy dzisiejszego posiedzenia Komisji.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Przechodzimy do rozpatrzenia punktu drugiego porządku dziennego. Posłowie, członkowie Komisji otrzymali informację o projekcie budżetu w danych częściach przygotowane przez ich dysponentów.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Przystępujemy do rozpatrzenia opinii Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii. Bardzo proszę pana posła Jerzego Bieleckiego o zreferowanie opinii Komisji.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselJerzyBielecki">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, w imieniu Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii przedstawiam opinię dotyczącą projektu budżetu państwa na 2019 r. w części 27 – Informatyzacja, w zakresie planu finansowego instytucji gospodarki budżetowej z załącznika nr 12 – Centralny Ośrodek Informatyki, planu finansowego państwowego funduszu celowego z załącznika nr 13 – Fundusz – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców oraz części 76 – Urząd Komunikacji Elektronicznej.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PoselJerzyBielecki">W dziale Informatyzacja – część 27 projekt zakłada osiągnięcie dochodów na poziomie 717 tys. zł, czyli w wysokości 66,2% dochodów zaplanowanych w ustawie budżetowej na 2018 r. Wszystkie dochody planowane są w dziale 750 – Administracja publiczna.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PoselJerzyBielecki">Łączna kwota wydatków z budżetu państwa została zaplanowana w wysokości 253 625 tys. zł, czyli o 2,2% więcej niż w ustawie budżetowej na 2018 r.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#PoselJerzyBielecki">Znaczącym dopełnieniem środków z budżetu państwa jest budżet środków europejskich opisany w załączniku 4 do projektu. Wydatki z tego źródła zostały zaplanowane w wysokości 858 028 tys. zł i jest to 70,3% kwoty przewidzianej w ustawie budżetowej na 2018 r. Środki pochodzą głównie z Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#PoselJerzyBielecki">Projekt budżetu zakłada, iż w 2019 r. Centralny Ośrodek Informatyki osiągnie wynik finansowy brutto w wysokości 100 tys. zł, a po opodatkowaniu będzie to kwota 81 tys. zł. Łączna kwota wydatków COI wyniesie 149 629 tys. zł, czyli o prawie 5971 tys. zł więcej niż w 2018 r. Przychody mają być o 5671 tys. zł większe niż w roku ubiegłym i wyniosą 149 729 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#PoselJerzyBielecki">Plan finansowy Funduszu – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców na 2019 r. przewiduje przychody w wysokości 141 961 tys. zł, które będą wyższe niż w 2018 r. o 4686 tys. zł. Wydatki będą wynosiły 274 653 tys. zł i będą wyższe o 133%. Stan Funduszu zmieni się z 396 156 tys. zł na początku 2019 r. do kwoty 263 464 tys. zł na koniec 2019 r.</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#PoselJerzyBielecki">Jeśli chodzi o część 76 – Urząd Komunikacji Elektronicznej, przyjęte do projektu budżetu na 2019 r. szacunki dochodów oraz limity wydatków nie budzą żadnych obiekcji. Poziom i struktura planowanych na 2019 r. dochodów i wydatków w tej części są ściśle związane z wykonywaniem funkcji organu regulującego w dziedzinie usług telekomunikacyjnych i pocztowych.</u>
<u xml:id="u-11.7" who="#PoselJerzyBielecki">Komisja Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu we wszystkich wymienionych częściach. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję, panie pośle. Bardzo proszę panią poseł Barbarę Bubulę o koreferat w imieniu Komisji Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Bardzo proszę, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselBarbaraBubula">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, państwo ministrowie, szanowni państwo, nie będę powtarzała wszystkich elementów, o których szczegółowo mówił pan poseł. Chcę zwrócić uwagę tylko na kilka elementów w omawianych częściach projektu budżetu.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PoselBarbaraBubula">Jeśli chodzi o część 27 – Informatyzacja, chcę zwrócić uwagę na bardzo duży (blisko 76%) udział środków europejskich w wydatkach. Podczas posiedzenia Komisji, której podobnie jak pan poseł Bielecki jestem członkiem, była podnoszona kwestia wielkich potrzeb w zakresie wydatków na informatyzację w związku z dużym zapotrzebowaniem rzeczowym na zadania.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PoselBarbaraBubula">Chcę zwrócić uwagę na dwa elementy, bardzo ciekawe z punktu widzenia informatyzacji kraju, a mianowicie, program e-kronika, czyli Krajowe Repozytorium Obiektów Nauki i Kultury, który posłuży do budowy platformy, która zintegruje funkcjonujące wyspowe systemy prezentacyjne zarchiwizowanych dóbr kultury, w szczególności tych, które tworzone są przez archiwa państwowe, muzea, biblioteki oraz instytucje naukowe.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PoselBarbaraBubula">Drugi projekt to e-doręczenia, który ma usprawnić bezpieczne doręczenie elektroniczne – równoważne prawnie z tradycyjną przesyłką poleconą za potwierdzeniem odbioru, co będzie skutkowało dużo sprawniejszym funkcjonowaniem państwa jako całości.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#PoselBarbaraBubula">W tej części budżetowej chciałabym zwrócić uwagę na to, że w przypadku budżetu w układzie zadaniowym warto byłoby przy opisowym przedstawianiu planów bardziej szczegółowo wyjaśnić, na czym polega osiągnięcie lub jego brak zakładanych wskaźników. Wartości bazowe i procentowe, osiągnięcie poszczególnych wskaźników nie odzwierciedla celu, który chcemy osiągnąć dzięki tym wskaźnikom. W szczególności nie ma odniesienia do roku poprzedniego i do postępu, który odnotowujemy w wyniku wydatkowania środków budżetu państwa na cel w postaci informatyzacji. To tyle, jeśli chodzi o część 27.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#PoselBarbaraBubula">W przypadku funduszy celowych dużo dyskusji zawsze wzbudzają przychody i wydatki CEPiK, czyli Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Zwracam uwagę szanownej Komisji Finansów Publicznych, że zawsze była dyskusja na temat wysokości stanu funduszu. Twierdzono, że stan funduszu jest bardzo wysoki na koniec roku. W tym roku, przed dwoma dniami, rozpatrywaliśmy projekt ustawy okołobudżetowej, w której rząd wyszedł naprzeciw temu mankamentowi (w cudzysłowie), a mianowicie, umożliwiliśmy poszerzenie zakresu wydatków z tego funduszu o inne cele związane z informatyzacją państwa.</u>
<u xml:id="u-13.6" who="#PoselBarbaraBubula">Roczne przychody funduszu (zaokrąglam do pełnych milionów złotych) wyniosą 142 mln zł, wydatki – 275 mln zł, ale na koniec roku stan funduszu spadnie z 396 mln zł do 263 mln zł. Zatem trzeba odnotować pozytywny element, tj. rząd zauważył odkładanie się coraz większej kwoty na stanie funduszu i proponuje wydatkowanie środków na usprawnienie informatyzacji w różnych dziedzinach podlegających ministerstwu.</u>
<u xml:id="u-13.7" who="#PoselBarbaraBubula">Na koniec Urząd Komunikacji Elektronicznej. To jest jedna z tych instytucji państwowych, których dochody są daleko wyższe niż wydatki – rząd 707,5 mln zł po stronie dochodów i 117 mln zł po stronie wydatków. Podczas posiedzenia Komisji cyfryzacji dyskutowaliśmy o konieczności wzmocnienia i doinwestowania sfery nadzoru i kontroli państwa nad funkcjonowaniem widma częstotliwości w naszym kraju. Bardzo potrzebne są środki na aparaturę badawczą i monitoring widma częstotliwości. To jest mankament, który powinien być usunięty w przyszłości. Ponadto, dotkliwą niedogodnością jest to, że fachowcy w tej dziedzinie wymagają wyższych wydatków niż w innych dziedzinach funkcjonowania państwa. Potrzebna jest bardzo wyspecjalizowana grupa ekspertów w zakresie monitoringu widma częstotliwości oraz ustawienia na nowo całej gospodarki częstotliwościami, co czeka nas w najbliższych latach.</u>
<u xml:id="u-13.8" who="#PoselBarbaraBubula">Podsumowując, proponuję Komisji przyjęcie budżetu w częściach, które zaprezentowaliśmy. Przychylam się do opinii Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję, pani poseł, za szczegółowy i dogłębny koreferat.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa chce zabrać głos? Nie widzę. Stwierdzam zakończenie omawiania tej części budżetu.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Wyczerpaliśmy porządek posiedzenia. Dziękuję. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Bardzo proszę, pani przewodnicząca prosi o głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselIzabelaLeszczyna">Przepraszam, panie przewodniczący. Chciałabym zadać pytanie panu ministrowi w kontekście tego, o co pytał pan poseł Cichoń. Chciałabym, żeby pan minister nam odpowiedział, abyśmy mieli jasność na przyszłość. Jeśli minister rolnictwa lub jakikolwiek inny zwraca się z wnioskiem do Komisji Finansów Publicznych o zmianę w planie finansowym, wniosek powinien być chyba sformułowany w sposób następujący: minister wnosi o zwiększenie wydatków… zmniejszenie….itd.? Natomiast wniosek MRiRW był sformułowany w czasie przeszłym. Pan minister napisał, że już sobie zwiększył wydatki. Stąd powstało pytanie pana przewodniczącego o sens bycia naszej Komisji.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PoselIzabelaLeszczyna">Panie ministrze, jak to powinno być lege artis?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Czyli nie wracamy już do budżetu, ale na koniec – przy prawie zamkniętym posiedzeniu – słuszna uwaga pani przewodniczącej. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowTomaszRobaczynski">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowni państwo, po pierwsze, był to wniosek ministra rolnictwa, a więc trudno mi się za niego wypowiadać. W tym trybie minister finansów nie wypowiada się na Komisji. W związku z tym trudno mi się wypowiadać za ministra rolnictwa.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowTomaszRobaczynski">Rozumiem, że jest to pewnego rodzaju…</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">…uwaga na przyszłość.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PodsekretarzstanuwMFTomaszRobaczynski">Uwaga na przyszłość, ale bardziej językowa czy też związana z grą słów. Można oczywiście powiedzieć, że w projekcie przyjęto, iż zwiększono wydatki. W tym przypadku, jeżeli napisano, że w projekcie zwiększono wydatki, to mamy do czynienia z czasem przeszłym, ale w dalszym ciągu będzie to tylko projekt, a nie ostateczny plan finansowy po zmianach. Ta forma byłaby odpowiednia, tym bardziej, że do realizacji wniosku potrzebna jest opinia Komisji. W związku z tym czas przeszły nie mógł być użyty jako coś, co odnosi się do samych wydatków, tylko ewentualnie do tego, jak zostało to ujęte w projekcie.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Czyli poruszamy się po płaszczyźnie semantycznej. Pan przewodniczący, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PoselJanuszCichon">Płaszczyzna jest ważna, zwłaszcza, że we wniosku były sformułowania „zwiększyły się”, „zwiększyło się”, „zmniejszyło się”. Zatem było to w trybie dokonanym, a przecież mówimy o planie. Jeśli mówimy o zmianach, to mówimy o zwiększeniu lub zmniejszeniu planu i takich sformułowań powinniśmy używać w przyszłości. To nie jest uwaga merytoryczna, ale w ramach wzajemnego szacunku i ról, które pełnimy, mogę powiedzieć, że tej strony także powinniśmy pilnować, bo momentami wygląda to niepoważnie. Nie chciałem wcześniej tego drążyć. Miałem ochotę porozmawiać z panem ministrem na korytarzu, ale już wyszedł. Mam nadzieję, że się to wyjaśni i unikniemy takich sytuacji – także niezręczności dla nas – w przyszłości. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję panu posłowi i panu ministrowi, ponieważ ministerialne doświadczenie wychodzi w takich sytuacjach. Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>