text_structure.xml
15.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie opinii Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi o rządowym projekcie ustawy budżetowej na rok 2017 (druk nr 881) w zakresie właściwych części budżetowych. Referował będzie przedstawiciel Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi – pan poseł Jerzy Małecki. Koreferat przedstawi pani poseł Genowefa Tokarska.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Chciałbym zadać sakramentalne pytanie, czy są uwagi do porządku dziennego? Są. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Zabieram głos z wielką nieśmiałością, bo nie wiem, czy mój wniosek się przebije. Na sali plenarnej omawiane są dwa bardzo ważne projekty ustaw ustrojowych, które są ważne dla realizacji budżetu. Dzisiaj pracujemy nad budżetem i jesteśmy gotowi do pracy, ale na sali omawiana jest ustawa o podatku VAT oraz o podatkach: PIT i CIT. Członków Komisji Finansów Publicznych bardzo interesuje tamta debata, w trakcie której mówi się o tym, w jaki sposób będzie realizowany budżet w roku 2017 i nie tylko, bo również w roku 2018, ponieważ takie rozwiązania proponuje się wprowadzić w tym okresie. Mówimy o podwyższonym podatku VAT, zatem ta dyskusja na sali plenarnej jest niezwykle istotna i wydawało się, że pan przewodniczący mógłby podjąć taką decyzję – oczekiwałam jej do dzisiaj rana – żeby to posiedzenie Komisji przenieść na inny termin, na inną godzinę w dniu dzisiejszym.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PoselKrystynaSkowronska">Jeśli mogę, to chciałabym zaproponować, żebyśmy na dzisiejszym posiedzeniu, na tym, które się rozpoczęło, ogłosili przerwę i kontynuowali obrady w wyznaczonym terminie w dniu dzisiejszym. To byłoby z korzyścią dla całej debaty. Nie przenosilibyśmy tej istotnej debaty, która odbędzie się na sali plenarnej, na posiedzenie Komisji. Pierwsze czytanie to właśnie dyskusja o filozofii zaproponowanego rozwiązania. Chciałabym – jeśli mój wniosek o przerwę nie uzyska akceptacji – żeby dzisiaj zaproponować panu przewodniczącemu, aby w trakcie tej dyskusji, która byłaby kontynuowaniem pierwszego czytania w Komisji, nie ograniczać wystąpień posłów i odbyć tę debatę, jeśli nie będzie mogli jej dzisiaj w całości odbyć na sali plenarnej.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PoselKrystynaSkowronska">Zatem, mój pierwszy wniosek dotyczy przerwy. Gdyby ten wniosek nie zyskał akceptacji, to drugi wniosek polega na tym, aby debata nad tymi projektami, które teraz są procedowane i prezentowane na sali plenarnej, gdzie odbywa się pełna dyskusja, rozciągnęła się na dyskusję w Komisji i żeby nie ograniczać czasu tej dyskusji. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Bardzo dziękuję, pani przewodnicząca. Rzeczywiście, pracujemy w mało komfortowej sytuacji, ponieważ w czasie tego posiedzenia, zresztą jak i w czasie wielu innych, zdarza się, że posiedzenia Komisji odbywają się w czasie omawiania ważnych punktów na sali plenarnej. Tak było również wczoraj, kiedy to było drugie czytanie ustawy okołobudżetowej i w tym czasie posiedzenie Komisji – niestety dzień nie jest z gumy – na którym mieliśmy bardzo wiele zadań. Rozumiem tę niedogodność i deklaruję – tak, jak to zresztą zawsze się odbywa – że na posiedzeniu Komisji, na którym będziemy omawiali projekt ustawy o zmianie ustawy o podatkach: PIT i CIT, będzie pełna możliwość dyskusji. Tak Jest zresztą zawsze.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Zdania są podzielone, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Myślę, pani przewodnicząca, że nie może pani narzekać na brak dyskusji, ona zawsze się odbywa. Jeśli mógłbym jednak zaproponować, gdyby pani przyjęła takie rozwiązanie, żebyśmy mogli nie głosować tego wniosku o przerwę, żebyśmy jednak poszli w tym kierunku, który pani zaproponowała, żeby w tej chwili procedować, natomiast tę debatę na posiedzeniu Komisji i tak odbędziemy. Byłbym wdzięczny. Jeśli jednak podtrzyma pani wniosek o przerwę, to będziemy musieli go przegłosować.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Nie chciałabym... Wiem doskonale, że jestem w mniejszości i państwo przegłosujecie. Ja tę ważną sprawę podnosiłam po to, żebyśmy znaleźli w tym zakresie konsensus. Myślę, że dobrym obyczajem byłoby znaleźć konsensus. Jeśli go nie będzie, to zgodzę się na zaproponowaną przez pana formułę obradowania Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Ona zresztą, pani przewodnicząca, wychodzi naprzeciw pani oczekiwaniom, dotyczącym konsensusu, bo jest odpowiedzią na pani propozycję alternatywną dla przerwy.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Dobrze, zostałam przekonana, ale prosiłabym tę moją spolegliwość pamiętać w innym czasie.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Jak zawsze, pani przewodnicząca.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Bardzo się z tego cieszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Bardzo dziękuję. Szanowni państwo, rozumiem, że w związku z tym możemy przejść do realizacji porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Informuję państwa, że kontynuujemy rozpatrywanie opinii Komisji sejmowych o projekcie ustawy budżetowej. Nie będę już państwu po raz kolejny przypominał sposobu procedowania. On jest za każdym razem taki sam. Jeśli państwo nie zgłosicie uwag, to będziemy według dotychczasowych reguł procedować na tym posiedzeniu Komisji. Nie słyszę żadnych innych propozycji.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">W związku z tym przystępujemy do rozpatrzenia opinii Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Bardzo proszę jej przedstawiciela – pana posła Jerzego Małeckiego, o zreferowanie opinii Komisji. Proszę bardzo, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselJerzyMalecki">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, chciałbym państwu przedstawić opinię Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, dotyczącą projektu ustawy budżetowej na 2017 r. w częściach, które jej przynależą, czyli w części 32 – Rolnictwo, w części 33 – Rozwój wsi, w części 35 – Rynki rolne, oraz w częściach 83 i 85 dotyczących rezerw znajdujących się w gestii ministra rolnictwa i rozwoju wsi oraz budżetów wojewodów ogółem.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PoselJerzyMalecki">W projekcie ustawy budżetowej na rok 2017 zaplanowano dochodowy do realizacji w części 32 – Rolnictwo, w części 33 – Rozwój wsi, oraz w części 35 – Rynki rolne, w łącznej kwocie 181 767 tys. zł. Wydatki zaplanowane w tych częściach wyniosą łącznie 4 754 873 tys. zł. Powyższe wydatki zostaną uzupełnione wydatkami zaplanowanymi na rolnictwo, rozwój wsi i rynki rolne w części 85 – Budżety wojewodów, w kwocie 1 150 059 tys., zł, w części 83 – Rezerwy celowe, w kwocie 3 796 338 tys. zł oraz w innych częściach budżetowych w kwocie 1405 tys. zł, a także środkami europejskimi w kwocie 20 212 789 tys. zł na finansowanie Wspólnej Polityki Rolnej i innych programów operacyjnych, wspierających działania na rzecz rolnictwa i obszarów wiejskich, jak również 590 575 tys. zł na pożyczki z Banku Gospodarstwa Krajowego dla jednostek samorządu terytorialnego na finansowanie działań w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PoselJerzyMalecki">W części 85 – Rezerwy celowe, przewidziano rezerwy na zwalczanie chorób zakaźnych, w tym finansowanie programów zwalczania, badania monitoringowe, finansowanie zadań zleconych przez Komisję Europejską oraz dofinansowanie kosztów realizacji zadań Inspekcji Weterynaryjnej w kwocie 272 344 tys. zł, dopłaty do paliwa rolniczego w kwocie 860 000 tys. zł, dotację uzupełniającą na ubezpieczenia upraw rolnych w kwocie 817 866 tys. zł. Na WPR i współfinansowanie innych programów z udziałem środków unijnych – 1 586 108 tys. zł, utrzymanie urządzeń melioracji podstawowych i wód istotnych dla regulacji stosunków wodnych na potrzeby rolnictwa – 260 000 tys. zł. Na programy wieloletnie nadzorowane przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przeznaczono kwotę prawie 80 000 tys. zł. W części 85 – Budżety wojewodów, dochody zaplanowano w łącznej kwocie 338 218 tys. zł, zaś wydatki w kwocie 1 150 059 tys. zł</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#PoselJerzyMalecki">W części dotyczącej budżetu środków europejskich, w projekcie ustawy budżetowej na rok 2017 zaplanowano wydatkowanie 20 212 789 tys. zł, z tego płatności w ramach systemu wsparcia bezpośredniego – 14 243 582 tys. zł, wsparcie producentów owoców i warzyw – 100 555 tys. zł, działania interwencyjne na rynku rolnym – 575 365 tys. zł, PROW – 5 221 803 tys. zł, projekty realizowane przez szkoły rolnicze – 43 951 tys. zł, projekty realizowane przez niektóre województwa – 26 803 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#PoselJerzyMalecki">Reasumując, w projekcie ustawy budżetowej na rok 2017 na rolnictwo, rozwój wsi i rynki rolne przeznaczono kwotę 9 702 675 tys. zł, na wsparcie ubezpieczeń społecznych rolników – prawie 18 000 000 tys. zł, na wydatki z budżetu środków Unii Europejskiej – 20 212 789 tys. zł, oraz na pożyczkę z Banku Gospodarstwa Krajowego dla jednostek samorządu terytorialnego – 590 000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#PoselJerzyMalecki">Szanowni państwo, propozycje przedstawione przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi poddaliśmy analizie i dyskusji. Ich celem było ustalenie, czy budżet w proponowanym kształcie zapewnia instytucjom odpowiedzialnych za realizację zadań z zakresu polityki rolnej odpowiednie środki finansowe. W ocenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi cel w postaci zabezpieczenia stabilnego poziomu finansowania podmiotów obsługujących rolników i mieszkańców wsi został osiągnięty.</u>
<u xml:id="u-12.6" who="#PoselJerzyMalecki">Z zadowoleniem przyjmujemy, przewidziany w budżecie, znaczący wzrost nakładów na rolnictwo, rozwój wsi i rynki rolne. Rosną one z poziomu 8 402 075 tys. zł w roku 2016 do 9 702 675 tys. zł w roku 2017.</u>
<u xml:id="u-12.7" who="#PoselJerzyMalecki">Odnotowujemy wydatki na Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego w wysokości, jak wspomniałem wcześniej, około 18 000 000 tys. zł, co oznacza utrzymanie wsparcia na dotychczasowym poziomie. Wydatki na rolnictwo, rozwój wsi i rynki rolne z budżetu krajowego wraz z dotacją dla KRUS wyniosą łącznie 27 627 503 tys. zł. Dla porównania, w roku 2016 było to 26 640 935 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-12.8" who="#PoselJerzyMalecki">Z zadowoleniem przyjmujemy rosnącą czteroipółkrotnie kwotę nakładów na ubezpieczenia upraw rolnych, dzięki przewidzianej w części 85 – Rezerwy celowe, dotacji uzupełniającej w wysokości 817 886 tys. zł, pozwalającej na zabezpieczenie polskich rolników przed skutkami klęsk żywiołowych.</u>
<u xml:id="u-12.9" who="#PoselJerzyMalecki">Pozytywnie oceniamy utrzymanie w budżecie zwiększonej puli środków na dopłaty do paliwa rolniczego w kwocie 860 000 tys. zł. Wychodzi to naprzeciw wieloletnim postulatom, aby rolnikom, którzy kupują duże ilości paliwa, a przy tym w minimalnym stopniu korzystają z dróg publicznych, zwiększyć zwrot akcyzy wliczonej w cenę tego paliwa.</u>
<u xml:id="u-12.10" who="#PoselJerzyMalecki">Komisja pozytywnie ocenia także przewidywany wzrost wydatków na działalność badawczo-rozwojową z 52 000 tys. zł do prawie 80 000tys. zł, co służyć ma rozwojowi myśli naukowej i innowacyjności polskiego rolnictwa i wpisuje się ma w Plan na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.</u>
<u xml:id="u-12.11" who="#PoselJerzyMalecki">Po dokonanej analizie Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi opowiada się za przyjęciem budżetu w rozpatrywanym zakresie. Jednocześnie informuję, że do projektu nie wniesiono poprawek.</u>
<u xml:id="u-12.12" who="#PoselJerzyMalecki">Panie przewodniczący, szanowni państwo, Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi w drodze głosowania większością głosów przyjęła projekt budżetu na rok 2017 i niniejszym rekomenduje jego przyjęcie Komisji Finansów Publicznych. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Bardzo dziękuję, panie pośle. Informuję państwa, że poseł koreferent – pani poseł Genowefa Tokarska, zgodnie z regulaminem złożyła koreferat na piśmie ze względu na to, że nie jest w stanie być obecna na posiedzeniu Komisji z powodu innych obowiązków poselskich wykonywanych w tym samym czasie. Konkluzją tego koreferatu jest wniosek o przyjęcie projektu budżetu państwa w zakresie prowadzonym i nadzorowanych przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Jest to wniosek zgodny z opinią Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Szanowni państwo, czy ktoś w przedmiocie obrad naszego dzisiejszego posiedzenia chciałby zabrać głos, zadać pytanie albo wyrazić opinię? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">W związku z tym stwierdzam, że Komisja zakończyła rozpatrywanie opinii Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi o rządowym projekcie ustawy budżetowej na rok 2017 w zakresie realizowanym przez Ministerstwo Rolnictwa.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Korzystając z okazji, chcę przywitać nowo wybranego członka Komisji – pana posła Pawła Grabowskiego z Klubu Kukiz‘15. Serdecznie witam pana posła. Cieszę się, że będziemy mogli wspólnie pracować w Komisji Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Ponieważ nie przywitałem państwa gości na początku, to teraz pozwolę sobie podziękować za obecność na posiedzeniu Komisji pani minister Hannie Majszczyk – podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, panu ministrowi Jackowi Boguckiemu, który w międzyczasie nas opuścił, ale był obecny, z Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, oraz pani Jolancie Chmiel – zastępcy prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, i panu Januszowi Turkowi – prezesowi Agencji Rezerw Materiałowych. Bardzo serdecznie dziękuję państwu za obecność na posiedzeniu Komisji.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>